Fremsat den 7. november 2012 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejelov for
Grønland
(Ændring af retskredsene i
Grønland m.v.)
§ 1
I retsplejelov for Grønland, jf. lov nr.
305 af 30. april 2008, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1,
ændres »18« til: »4«.
2. I
§ 747, stk. 1, ændres
»i indtil 3 år fra lovens ikrafttræden.«
til: »indtil den 1. januar 2016.«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Baggrunden for
lovforslaget
2.1. Reformen af
det grønlandske retsvæsen i 2008
2.2.
Kredsdommerordningen
2.3. Den
nuværende retskredsstruktur
2.4.
Kommunalreformen fra 2009
2.5. Anbefalingerne
fra Rådet for Grønlands Retsvæsen
2.6.
Overgangsordning om anvendelse af tidligere kredsdommere
2.6.1. Baggrunden
for overgangsordningen
2.6.2. Den
nuværende bemandingssituation ved kredsretterne
3.
Justitsministeriets overvejelser
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
7.
Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
9. Hørte
myndigheder mv.
10. Sammenfattende
skema
1.
Indledning
Formålet med lovforslaget er
at gennemføre en ændring af den grønlandske
retskredsstruktur, så de nuværende 18 retskredse
erstattes af 4 nye kredse, som fastlægges med udgangspunkt i
de grønlandske kommunegrænser.
Lovforslaget udmønter
på dette punkt regeringsgrundlaget "Et Danmark, der
står sammen" fra oktober 2011 og er i overensstemmelse med
det grønlandske selvstyres ønsker om den fremtidige
retskredsstruktur i Grønland.
Hensigten med at etablere 4 nye
storkredse er at skabe de bedst mulige rammer for at kunne
rekruttere velkvalificerede, fuldtidsansatte kredsdommere og for at
skabe fagligt udviklende miljøer med høj kvalitet i
sagsbehandlingen og acceptable sagsbehandlingstider.
Det forudsættes med
lovforslaget, at der med henblik på fortsat at sikre
borgernes nærhed til retsvæsenet i Grønland
opretholdes en række bitingsteder rundt om i Grønland,
så retsmøder i konkrete sager efter behov vil kunne
afholdes på bitingstederne tættere på de
berørte parter.
Lovforslaget har samtidig til
formål at forlænge den eksisterende overgangsordning
med anvendelse af tidligere kredsdommere med yderligere 3
år.
Lovforslaget har været
forelagt for det grønlandske selvstyre, som efter behandling
på efterårssamlingen 2012 har besluttet at
tiltræde lovforslaget.
2.
Baggrunden for lovforslaget
2.1.
Reformen af det grønlandske retsvæsen i 2008
Folketinget vedtog i foråret
2008 en række lovforslag, der havde til formål at
gennemføre en omfattende reform af det grønlandske
retsvæsen, herunder en ny retsplejelov for Grønland
(lov nr. 305 af 30. april 2008), som trådte i kraft den 1.
januar 2010.
Reformen byggede i det
væsentlige på anbefalingerne fra Den Grønlandske
Retsvæsenskommission i betænkning nr. 1442/2004 om
det grønlandske retsvæsen.
Baggrunden for nedsættelsen
af kommissionen var navnlig, at det grønlandske samfund
siden tilblivelsen af det hidtidige lovgrundlag for
retsvæsenet havde gennemgået en markant udvikling.
Samfundsforholdene var blevet mere komplicerede bl.a. i takt med,
at befolkningen i stigende grad var blevet koncentreret i byerne,
og at der havde været en intensiv udvikling af erhvervslivet.
Bl.a. disse sociale forandringer førte til, at
forudsætningerne for den hidtidige indretning af det
grønlandske retsvæsen havde ændret sig
væsentligt.
Reformen sigtede således mod
at gøre den grønlandske retsplejeordning mere
tidssvarende og i stand til at imødekomme kravene fra det
moderne grønlandske samfund. Den nye retsplejeordning blev
udformet med udgangspunkt i reglerne i den danske retsplejelov, dog
således at der i væsentlig grad blev taget hensyn til
de særlige grønlandske forhold.
2.2.
Kredsdommerordningen
2.2.1. Efter § 1 i retsplejelov for
Grønland er de almindelige domstole kredsretterne, Retten i
Grønland, Grønlands Landsret og
Højesteret.
Kredsretterne er første
instans for alle sager, der ikke ved lov, landstingslov eller
landstingsforordning er henlagt til Retten i Grønland som
første instans.
Retten i Grønland behandler
de sager, som ved lov, landstingslov eller landstingsforordning er
henlagt til denne domstol som første instans. Retten i
Grønland behandler endvidere de sager, som i medfør
af § 56 i retsplejelov for Grønland er henvist fra
kredsretterne. Ifølge § 56 skal kredsdommeren
henvise en sag til behandling ved Retten i Grønland, hvis 1)
sagen angår særlig vanskelige faktiske eller retlige
spørgsmål, 2) sagen er af principiel karakter, eller
3) sagen har særlig indgribende betydning for en part
(gælder dog ikke for kriminalsager).
Grønlands Landsret behandler
de sager, der er afgjort af en kredsret eller af Retten i
Grønland som første instans og kan indbringes for
landsretten som anden instans efter reglerne i retsplejelov for
Grønland.
Højesteret behandler sager,
der er afgjort af Grønlands Landsret som anden instans og
med Procesbevillingsnævnets tilladelse kan indbringes for
Højesteret som tredje instans efter reglerne i retsplejelov
for Grønland.
2.2.2. Hver kredsret består af en eller
flere kredsdommere. Samme person kan udnævnes som kredsdommer
for flere kredsretter ad gangen. Ved afgørelsen heraf skal
der ud over sagsantallet lægges betydelig vægt
på, om kredsens egenart og de trafikale forhold gør en
sådan ordning forsvarlig.
Både dommeren ved Retten i
Grønland og landsdommeren ved Grønlands Landsret samt
fuldmægtige ved de to domstole skal have bestået
juridisk kandidateksamen. Et tilsvarende krav gælder ikke for
kredsdommerne, og den grønlandske retsplejeordning har siden
indførelsen været kendetegnet ved, at kredsretterne er
rene lægmandsdomstole.
2.2.3. Begrundelsen for, at Grønland i
sin tid fik sin egen retsplejelov, var et ønske om at
få et system, der passede til et særdeles stort
geografisk område med en lille og meget spredt befolkning.
Ønsket var også, at alle borgere, danske som
grønlandske, skulle ligestilles, og at alle skulle kunne
forstå retshandlingerne sprogligt og indholdsmæssigt.
Der blev derfor i alle de daværende kommuner oprettet en
kredsret, hvor afgørelserne skulle træffes af
personer, der tilhørte lokalsamfundet, dvs. af
lægfolk.
Retsplejeordningen i
Grønland er således grundlæggende kendetegnet
ved et nærhedsprincip.
I overensstemmelse hermed
serviceres borgerne lokalt, og kredsdommerne rekrutteres blandt den
stedlige befolkning. Kredsdommerne tilhører således
lokalsamfundet og kender sproget, kulturen og befolkningen i
retskredsen. Derved sikres, hvad der betegnes som "det
grønlandske element" i retsplejen. Det er af stor betydning
på grund af de sproglige, samfundsmæssige og kulturelle
forskelle, der gør sig gældende ikke bare mellem
Danmark og Grønland, men også mellem de forskellige
egne i Grønland.
2.2.4. Forud for reformen af det
grønlandske retsvæsen i 2010 blev hvervet som
kredsdommer varetaget som deltidsbeskæftigelse og uden krav
om særlige uddannelsesmæssige kvalifikationer.
For at sikre den væsentlige
faglige styrkelse af kredsretterne, som der fandtes at være
behov for, blev der imidlertid med reformen indført regler
om, at kredsdommerne skal gennemgå en særlig
kredsdommeruddannelse, og at de herefter skal ansættes i
faste stillinger.
I overensstemmelse hermed
følger det af § 12, stk. 2, i retsplejeloven
for Grønland, at endelig udnævnelse som kredsdommer
først kan ske, når vedkommende efter ansættelse
som kandidat til en kredsdommerstilling har gennemgået en
særlig kredsdommeruddannelse. Uddannelseskravet kan i
særlige tilfælde fraviges, jf. stk. 3.
Ved ansættelse af kandidater
til kredsdommerstillinger og ved udnævnelse af kredsdommere
skal der ud over personlige og faglige kvalifikationer lægges
vægt på, om den pågældende har kendskab til
de lokale forhold i retskredsen, jf. § 12, stk. 4.
Kredsdommerne skal være
uberygtede og opfylde betingelserne for valgret til
kommunalbestyrelsen, jf. lovens § 12, stk. 1.
2.3.
Den nuværende retskredsstruktur
2.3.1. Det fremgår af § 2,
stk. 1, i retsplejeloven for Grønland, at
Grønland inddeles i 18 retskredse.
Retskredsenes område
fastsættes i medfør af § 2, stk. 2, af
justitsministeren, som kan foretage ændringer heri, medmindre
ændringer betyder oprettelse eller nedlæggelse af en
retskreds. Justitsministeren udsender efter § 2,
stk. 3, en fortegnelse over retskredsene med angivelse af
området for hver af kredsene.
I overensstemmelse hermed er
Grønlands inddeling i retskredse fastlagt ved
bekendtgørelse nr. 1356 af 15. december 2009, der
trådte i kraft den 1. januar 2010 samtidig med den nye
retsplejelov for Grønland.
2.3.2. Spørgsmålet om
Grønlands retskredsstruktur blev overvejet nøje i
forbindelse med reformen i lyset af en række til dels
modsatrettede hensyn. Det drejede sig navnlig om hensynet til det
nærhedsprincip, der med en
kredsret i hver by siden vedtagelsen af den oprindelige
retsplejelov i 1951 har spillet en stor rolle, hensynet til at
kunne fastansætte kredsdommere
på fuld tid, hensynet til at kunne skabe fagligt udviklende miljøer -
både for kredsdommerne og for kredsretternes øvrige
personale - og hensynet til at kunne rekruttere velkvalificeret personale og skabe muligheder
for en hensigtsmæssig anvendelse af ressourcerne.
Justitsministeriet fandt i den
forbindelse, at der under hensyntagen til de geografiske,
demografiske og trafikale forhold i Grønland var behov for -
indtil videre - at bevare den lokale forankring af
retsvæsenet og dermed at beholde de 18 grønlandske
retskredse med tilhørende tingsteder.
2.3.3. Samtidig med at de hidtidige 18
retskredse således blev opretholdt, indebar reformen
imidlertid en ny ordning, hvor kredsdommere som nævnt ovenfor
under pkt. 2.2 kan udnævnes til at være
kredsdommer i flere retskredse, så vedkommende kan placeres
med et fast kontorsted i en af de større byer inden for de
pågældende retskredse.
Kredsdommeren vil i så fald i
fornødent omfang skulle foretage tjenesterejser til de
retskredse, der ikke har et fælles fast kontorsted.
Hensigten med denne ordning var at
skabe bedre muligheder for, at sagsbehandlingen ved kredsretterne
sker med høj kvalitet samt med stabile sagsbehandlingstider
og med effektiv ressourceanvendelse. Kredsretterne er herved mindre
sårbare over for vakancer, sygdom og ferie, og kredsdommere
og i et vist omfang retssekretærer har mulighed for at
arbejde i mere fagligt udviklende miljøer. Kredsdommerne kan
endvidere ansættes på fuld tid, idet der kan ske en
hensigtsmæssig fordeling af de forskellige retskredses
indkomne sager.
2.3.4. Der henvises i øvrigt til
pkt. 5.3 i de almindelige bemærkninger til det
lovforslag, der lå til grund for lov nr. 305 af 30. april
2008 (L 34, Folketingsåret 2007-08 (2. samling)).
2.4.
Kommunalreformen fra 2009
Med landstingslov nr. 15 af 5.
december 2008 om Grønlands inddeling i landsdele og kommuner
blev de hidtidige 18 kommuner i Grønland sammenlagt til 4
nye storkommuner. Kommunesammenlægningen trådte i kraft
den 1. januar 2009.
Det fremgår nærmere af
landstingslovens § 2, at Grønland inddeles i
kommunerne Kommune Kujalleq, Kommuneqarfik Sermersooq, Qeqqata
Kommunia og Qaasuitsup Kommunia.
Kommune Kujalleq består af
byerne Qaqortoq, Narsaq og Nanortalik.
Kommuneqarfik Sermersooq
består af byerne Nuuk, Paamiut, Ivituut, Ittoqqortoormiit og
Ammassalik.
Qeqqata Kommunia består af
byerne Sisimiut og Maniitsoq.
Qaasuitsup Kommunia består af
byerne Qaanaaq, Upernavik, Uummannaq, Ilulissat, Qeqertarsuaq,
Qasigiannguit, Aasiaat og Kangaatsiaq.
Derudover følger det af
landstingslovens § 5, at Pituffik (Thule Air Base) og
Nationalparken i Nordøstgrønland er holdt uden for
kommuneinddelingen. Pituffik er undtaget af sikkerhedshensyn, og
Nationalparken anses for et nationalt anliggende, som ikke
administreres af kommunerne.
2.5.
Anbefalingerne fra Rådet for Grønlands
Retsvæsen
2.5.1. I forbindelse med høringen over
lovforslaget bag reformen oplyste Grønlands hjemmestyre (nu
selvstyret) på baggrund af udtalelser fra landsdommeren i
Grønland, Kredsdommerforeningen og Politimesteren i
Grønland, at disse myndigheder fandt, at en form for
regionalisering af retskredsene ville være
hensigtsmæssig.
Justitsministeriet tilkendegav
på den baggrund, at ministeriet ville anmode Rådet for
Grønlands Retsvæsen (etableret som led i reformen, jf.
§ 742 i den grønlandske retsplejelov) om som sin
første opgave at overveje, om der i lyset af de
modsatrettede hensyn, der gør sig gældende, er
anledning til at gennemføre en yderligere regionalisering,
som indebærer færre retskredse. Der henvises til
pkt. 5.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslag
nr. L 34 (Folketingsåret 2007-08 (2. samling)).
2.5.2. Rådet for Grønlands
Retsvæsen har på den baggrund drøftet den
fremtidige grønlandske retskredsstruktur.
Rådet finder, at der fortsat
bør lægges betydelig vægt på hensynet til
et nærhedsprincip, der sikrer, at også borgerne i
Grønland så vidt muligt har en let og
tilgængelig adgang til domstolene. De særlige
geografiske forhold indebærer, at nærhedsprincippet
får en særlig betydning med henblik på at
søge at undgå, at borgerne skal rejse
uforholdsmæssigt langt for at få adgang til den lokale
kredsret. Samtidig vil det med de store afstande mv. ikke
være muligt fuldt ud at gennemføre et
nærhedsprincip overalt i Grønland.
Rådet anfører, at den
hidtidige retskredsordning er udformet med henblik på at
sikre en ordning med lokal forankring med en domstol i
første instans, som er til stede lokalt, og med en
kredsdommer, der er rekrutteret blandt den stedlige befolkning.
Den nuværende ordning betyder
imidlertid også, at retsvæsenet i Grønland
oplever betydelige rekrutterings- og fastholdelsesproblemer,
når det gælder personalet i kredsretterne, herunder
kredsdommerne. Hertil kommer, at det grønlandske samfund har
været igennem og fortsat står midt i en rivende
udvikling, som har nødvendiggjort en mere omfattende og
kompliceret lovgivning, hvilket selvsagt stiller større krav
til det grønlandske retsvæsen for fortsat at sikre
borgerne en hurtig og kompetent domstolsbehandling på et
højt fagligt niveau.
2.5.3. Rådet lægger derfor
afgørende vægt på, at der sker den faglige og
kompetencemæssige styrkelse af kredsretterne og
kredsdommerne, som der blev lagt op til med reformen af det
grønlandske retsvæsen.
Et væsentligt element i denne
styrkelse er muligheden for at etablere et stærkt,
inspirerende og udviklende fagligt miljø blandt
kredsdommerne. Det forudsætter, at kredsdommerne ikke sidder
hver for sig i de enkelte grønlandske byer, men at flere
kredsdommere sidder samlet med mulighed for at udveksle og indsamle
viden og erfaring fra hinanden. Dette vil efter rådets
opfattelse også være et væsentligt parameter,
når det gælder mulighederne for at rekruttere og
fastholde velkvalificerede kredsdommere.
Rådet lægger endvidere
vægt på, at en vis samling af kredsretternes personale,
herunder kredsdommerne, vil give mulighed for at udnytte
administrative stordriftsfordele, bl.a. i form af en mere effektiv
ressourceanvendelse og mindre sårbarhed ved
spidsbelastninger, sygdom og ferie.
Rådet peger herudover
på, at de hidtidige 18 kredsretter er etableret med
udgangspunkt i de hidtidige 18 grønlandske kommuner, som
imidlertid med virkning fra 1. januar 2009 er sammenlagt til 4
storkommuner som led i den grønlandske kommunalreform. En
sådan regionalisering af den administrative lokalforvaltning
i Grønland kan efter rådets opfattelse i sig selv tale
for, at også den grønlandske retskredsstruktur
indrettes, så retsvæsenet afspejler udviklingen i det
grønlandske samfund mod øget regionalisering af
centrale samfundsfunktioner.
Endelig anfører rådet,
at der allerede med den nye retsplejelov for Grønland er
taget væsentlige skridt i retning af en vis regionalisering
af retsvæsenet, hvor kredsdommerne kan samles i
såkaldte kontorfællesskaber, selv om der formelt
opretholdes en struktur med 18 kredsretter.
2.5.4. Efter en samlet vurdering finder
Rådet for Grønlands Retsvæsen det rigtigst, at
man som opfølgning på den grønlandske
kommunalreform med etablering af 4 nye storkommuner tager skridtet
fuldt ud og gennemfører en regionalisering også af de
grønlandske kredsretter. Der bør således tag?es
skridt til at ændre den grønlandske retsplejelov,
så der etableres 4 nye kredsretter, som svarer til de 4
grønlandske storkommuner.
Rådet finder, at en
regionalisering af retskredsene, så de fortsat svarer til
kommunegrænserne, i endnu højere grad må antages
at ville kunne varetage hensynet til at kunne rekruttere
velkvalificerede, fuldtidsansatte kredsdommere og skabe fagligt
udviklende miljøer med høj kvalitet i
sagsbehandlingen og acceptable sagsbehandlingstider.
Efter rådets opfattelse vil
det væsentlige hensyn til at sikre borgernes nærhed til
retsvæsenet også i Grønland kunne varetages
bl.a. ved at opretholde en række bitingsteder rundt om i
Grønland, så retsmøder i konkrete sager efter
behov kan afholdes på bitingsteder tættere på de
involverede borgere.
Den nærmere
fastlæggelse af antal og placering af bitingsteder bør
efter rådets opfattelse foretages af Domstolsstyrelsen efter
drøftelse med landsdommeren i Grønland, dommeren ved
Retten i Grønland samt selvstyret. Det vil i den forbindelse
være naturligt at tage udgangspunkt i de eksisterende
kredsretter, men det er samtidig væsentligt at sikre, at der
løbende kan ske en tilpasning af antallet af bitingsteder i
lyset af udviklingen i de forskellige grønlandske bysamfund
sammenholdt med de ressourcemæssige konsekvenser for
retsvæsenet ved at opretholde et større antal
bitingsteder.
Endvidere vil den forøgede
anvendelse af fjernkommunikation i form af videokonferenceudstyr
mv., som der er lagt op til i forbindelse med reformen af det
grønlandske retsvæsen, efter rådets opfattelse
også i væsentlig grad kunne bidrage til at sikre en
hensigtsmæssig og fleksibel domstolsbehandling, hvor der
tages hensyn til de særlige geografiske forhold i
Grønland som følge af de store afstande, rejsetid
mv.
Rådet bemærker, at den
foreslåede ordning med 4 nye retskredse bl.a.
indebærer, at Østgrønland vil skulle
dækkes af kredsretten i Nuuk. Det bør i den
forbindelse så vidt muligt sikres, at der hos en eller flere
kredsdommere i Nuuk er det fornødne kendskab til de
særlige sproglige og kulturelle forhold i
Østgrønland.
2.6.
Overgangsordning om anvendelse af tidligere kredsdommere
2.6.1.
Baggrunden for overgangsordningen
Forud for reformeringen af det
grønlandske retsvæsen indebar kredsdommerordningen, at
hvervet som kredsdommer var et borgerligt ombud, og de fleste
kredsdommere havde et andet arbejde ved siden af.
Som anført ovenfor under
pkt. 2.2.4 indebar reformen bl.a., at kredsdommere nu skal
gennemgå en særlig kredsdommeruddannelse og herefter
ansættes i faste stillinger.
Der forventedes dog ved
gennemførelsen af reformen, at der ville forløbe
noget tid efter reformens ikrafttræden den 1. januar 2010,
før der var et tilstrækkeligt antal uddannede
kredsdommere til, at samtlige faste kredsdommerstillinger kunne
besættes. Derfor fandtes det nødvendigt at lade
hidtidige kredsdommere, der ikke ønskede ansættelse i
en fast stilling, fortsætte deres kredsdommergerning i en
overgangsperiode.
På den baggrund findes der i
§ 747 i retsplejeloven for Grønland en
overgangsbestemmelse, hvorefter personer, som forud for den 1.
januar 2010 virkede som kredsdommere, og som i øvrigt er
uberygtede og opfylder betingelserne for valgret til
kommunalbestyrelsen, kan beskikkes som midlertidige kredsdommere i
indtil 3 år fra lovens ikrafttræden.
Denne særlige
overgangsordning udløber den 1. januar 2013.
2.6.2. Den
nuværende bemandingssituation ved kredsretterne
Af et notat af 13. april 2012 fra
Dommeren ved Retten i Grønland fremgår det, at der fra
1. januar 2013 vil være et påtrængende behov for
yderligere kredsdommerressourcer. Dette hænger bl.a. sammen
med, at beskikkelsen af de midlertidige kredsdommere, der i
øjeblikket virker ved kredsretterne i medfør af
§ 747 i retsplejelov for Grønland, udløber uden
mulighed for fornyet beskikkelse.
Det fremgår endvidere af
notatet, at det fortsat er meget vanskeligt at rekruttere faste
kredsdommere, som har gennemgået den særlige
kredsdommeruddannelse.
Det findes derfor nødvendigt
at forlænge ordningen om, at personer, som før den 1.
januar 2010 virkede som kredsdommere, kan beskikkes som
midlertidige kredsdommere, forudsat at de pågældende er
uberygtede og opfylder betingelserne for valgret til
kommunalbestyrelsen. Behovet for at forlænge
overgangsordningen skal ikke mindst ses i lyset af, at der ligger
et meget stort antal verserende sager ved kredsretterne.
På et møde den 15. maj
2012 har Rådet for Grønlands Retsvæsen
tilsvarende besluttet at anmode Justitsministeriet om at
forlænge overgangsordningen, idet der er et
påtrængende behov for, ordningen opretholdes i
eksempelvis yderligere 3 år.
Justitsministeriets overvejelser
3.1.
Justitsministeriet kan tilslutte sig de synspunkter, som
Rådet for Grønlands Retsvæsen anfører om
den fremtidige retskredsstruktur i Grønland, jf. ovenfor
under pkt. 2.5.
En ordning med 4 retskredse i
stedet for de nuværende 18 vil således medføre
en faglig og kompetencemæssige styrkelse af kredsretterne og
kredsdommerne, idet der ved at samle kredsdommerne i storkredse
skabes grundlag for at etablere et stærkt, inspirerende og
udviklende fagligt miljø blandt kredsdommerne. Forslaget
indebærer nemlig, at kredsdommerne fremover ikke sidder hver
for sig i de enkelte grønlandske byer, men at flere
kredsdommere sidder samlet med mulighed for at udveksle og indsamle
viden og erfaring fra hinanden.
Justitsministeriet er endvidere
enig med Rådet for Grønlands Retsvæsen i, at det
med den foreslåede regionalisering af retskredsene vil blive
lettere at rekruttere velkvalificerede, fuldtidsansatte
kredsdommere og skabe høj kvalitet i sagsbehandlingen samt
acceptable sagsbehandlingstider.
3.2.
Det foreslås på den baggrund med lovforslaget, at
retsplejeloven for Grønland ændres, så
Grønland fremover inddeles i 4 retskredse.
De 4 nye retskredses område
vil blive fastsat administrativt af justitsministeren, jf. den
grønlandske retsplejelovs § 2, stk. 2, der
ikke foreslås ændret. Hvis lovforslaget vedtages, vil
Justitsministeriet således ophæve bekendtgørelse
nr. 1356 af 15. december 2009 om Grønlands inddeling i
retskredse og i stedet udstede en ny bekendtgørelse med
fastlæggelsen af de 4 nye retskredse.
Det forudsættes, at
fastlæggelsen af retskredsene vil ske med udgangspunkt i
kommuneinddelingen af Grønland, dog således at
Nationalparken i Nordøstgrønland, som er holdt uden
for kommuneinddelingen, lægges ind under samme retskreds som
Kommuneqarfik Sermersooq, og således at Pituffik (Thule Air
Base), som ligeledes er holdt uden for kommuneinddelingen,
lægges ind under samme retskreds som Qaasuitsup Kommunia.
De grønlandske retskredse
vil herefter være følgende:
1) Kujalleq, som
består af Kommune Kujalleq,
2) Sermersooq, som
består af Kommuneqarfik Sermersooq samt Nationalparken i
Nordøstgrønland,
3) Qeqqata, som
består af Qeqqata Kommunia, og
4) Qaasuitsup, som
består af Qaasuitsup Kommunia samt Pituffik.
3.3.
Det følger af § 4, stk. 1, i retsplejeloven for
Grønland, at Domstolsstyrelsen fastsætter tingstederne
for kredsretterne. Med henblik på at sikre borgernes
nærhed til retsvæsenet også i Grønland
forudsættes det med lovforslaget, at der opretholdes en
række bitingsteder i Grønland, så
retsmøder i konkrete sager efter behov kan afholdes på
bitingsteder tættere på de involverede borgere. Det
forudsættes, at den nærmere fastlæggelse af antal
og placering af bitingstederne foretages af Domstolsstyrelsen under
inddragelse af landsdommeren i Grønland, dommeren ved Retten
i Grønland, Politimesteren i Grønland samt
selvstyret.
For at sikre, at "det
grønlandske element" i videst mulige omfang opretholdes i
retsplejen, bør det endvidere tilstræbes, at sproget,
kulturen og befolkningen i hele retskredsen afspejles i
sammensætningen af kredsdommere inden for den
pågældende kreds. Som anført ovenfor under pkt.
2.2 er der mellem de forskellige egne i Grønland både
sproglige, samfundsmæssige og kulturelle forskelle, og efter
Justitsministeriets opfattelse bør det derfor så vidt
muligt sikres, at hele retskredsen i den henseende er
repræsenteret blandt kredsdommerne.
3.4.
Lovforslaget er i overensstemmelse med det grønlandske
selvstyres ønsker om den fremtidige retskredsstruktur i
Grønland.
3.5. I lyset af oplysningerne fra
henholdsvis Retten i Grønland og Rådet for
Grønlands Retsvæsen om, at der også efter den 1.
januar 2013 vil være behov for at kunne beskikke personer,
som før den 1. januar 2010 virkede som kredsdommere, som
midlertidige kredsdommere, foreslås det endvidere at
forlænge overgangsordningen herom indtil den 1. januar
2016.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget om en ændring af
den grønlandske retskredsstruktur, så de
nuværende 18 retskredse erstattes af 4 nye kredse, vil
medføre merudgifter for domstolene.
Sammenlægningen af
retskredsene til fremover 4 nye kredse vil medføre
merudgifter til husleje for domstolene, idet der vil være
behov for større retsbygninger i de byer, hvor kredsretterne
skal have hovedtingsteder. Merudgifterne hertil skønne at
udgøre 10,8 mio. kr. årligt fra 2015 og frem.
Endvidere vil der være
etableringsudgifter forbundet med indretning af de nye kredsretter,
herunder til inventar, flytning, kabling og telefoner. Det
skønnes af etableringsudgifterne vil udgøre 5,2 mio.
kr.
Herudover vil den ændrede
retskredsstruktur medføre merudgifter til tjenesterejser i
forbindelse med afholdelse af retsmøder ved de bitingsteder
rundt om i Grønland, der med lovforslaget forudsættes
opretholdt. Merudgifterne hertil vurderes at udgøre 2 mio.
kr. årligt fra 2015 og frem.
I forslaget til finanslov for 2013
er lagt op til en merbevilling til domstolene, der bl.a. omfatter
udgifterne forbundet med den foreslåede ændring af
antallet af retskredse i Grønland.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Med henblik på at sikre
borgernes nærhed til retsvæsenet forudsættes det
med lovforslaget, at der - uanset regionaliseringen af retskredsene
- opretholdes en række bitingsteder i Grønland,
så retsmøder i konkrete sager efter behov kan afholdes
på bitingsteder tættere på de involverede
borgere. Lovforslaget vurderes på den baggrund ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne af betydning.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9.
Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Advokatrådet, Danske
Advokater, Den Danske Dommerforening, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Forsvarerforeningen i Grønland, Grønlands Landsret,
Grønlands Politiforening, HK Landsklubben, Danmarks
Domstole, Institut for Menneskerettigheder, Kredsdommerforeningen,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet i Danmark,
Politimesteren i Grønland, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Retspolitisk
Forening, Retten i Grønland, Rigsadvokaten og
Rigspolitiet.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Etableringsudgifter på 5,2 mio. kr.,
og årlige driftsudgifter på 12,8 mio. kr. årligt
fra 2015 og frem. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Lovforslaget indebærer, at
Grønland fremover inddeles i 4 retskredse (i stedet for de
nuværende 18).
De 4 nye retskredses område
fastsættes administrativt af justitsministeren, jf. den
grønlandske retsplejelovs § 2, stk. 2, der
ikke foreslås ændret. Det forudsættes, at
fastlæggelsen af retskredsene vil ske med udgangspunkt i
kommuneinddelingen af Grønland, dog således at
Nationalparken i Nordøstgrønland, som er holdt uden
for kommuneinddelingen, lægges ind under samme retskreds som
Kommuneqarfik Sermersooq, og således at Pituffik (Thule Air
Base), som ligeledes er holdt uden for kommuneinddelingen,
lægges ind under samme retskreds som Qaasuitsup Kommunia.
Med henblik på at sikre
borgernes nærhed til retsvæsenet også i
Grønland forudsættes det med forslaget, at der
på grundlag af bestemmelsen i § 4, stk. 1, i
retsplejeloven for Grønland, hvorefter Domstolsstyrelsen
fastsætter tingstederne for kredsretterne, opretholdes en
række bitingsteder i Grønland, således at
retsmøder i konkrete sager efter behov kan afholdes på
bitingsteder tættere på de involverede borgere. Det
forudsættes, at den nærmere fastlæggelse af antal
og placering af bitingstederne foretages af Domstolsstyrelsen under
inddragelse med landsdommeren i Grønland, dommeren ved
Retten i Grønland, Politimesteren i Grønland samt
selvstyret.
Det forudsættes i
øvrigt, at der med den foreslåede reduktion af
antallet af retskredse så vidt muligt tages højde for
den eksisterende grønlandske retsplejeordning, hvorefter
kredsdommerne tilhører lokalsamfundet og således
kender sproget, kulturen og befolkningen i retskredsen (det
såkaldte "grønlandske element").
For at sikre, at "det
grønlandske element" i videst mulige omfang opretholdes i
retsplejen bør det således tilstræbes, at
sproget, kulturen og befolkningen i hele retskredsen afspejles i
sammensætningen af kredsdommere inden for den
pågældende kreds.
Da Retten i Grønland og
Rådet for Grønlands Retsvæsen har tilkendegivet,
at der også efter den 1. januar 2013 vil være et
påtrængende behov for at kunne beskikke personer, som
før den 1. januar 2010 virkede som kredsdommere, som
midlertidige kredsdommere, foreslås det endvidere, at den
nugældende overgangsordning herom, som udløber den 1.
januar 2013, forlænges indtil den 1. januar 2016.
Til § 2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejelov for Grønland, jf.
lov nr. 305 af 30. april 2008, foretages følgende
ændringer: | | | | § 2.
Grønland inddeles i 18 retskredse. Stk. 2-3.
--- | | 1. I § 2, stk. 1, ændres
»18« til: »4«. | | | | § 747.
Personer, som hidtil har virket som kredsdommere, og som opfylder
betingelserne i § 12, stk. 1, kan af dommeren ved Retten i
Grønland beskikkes som midlertidige kredsdommere i indtil 3
år fra lovens ikrafttræden. Stk.
2. --- | | 2. I § 747, stk. 1, ændres »i
indtil 3 år fra lovens ikrafttræden.« til:
»indtil den 1. januar 2016.«. | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013. | | | |
|