Fremsat den 7. november 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø i Grønland
(Begrænsning af arbejdsgiverens
kriminalretlige ansvar og skærpelse af det kriminalretlige
ansvar, indførelse af koordinatoruddannelse m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø i Grønland,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1048 af 26. oktober 2005,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 3, stk. 2,
indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Loven gælder ikke for offshorearbejde.«
2. I
§ 6, stk. 1,
ændres »§ 7, stk. 6« til:
»§ 7, stk. 7«.
3. I
§ 7, stk. 1, udgår
følgende: », om uddannelse af
sikkerhedsorganisationens medlemmer«.
4. I
§ 7 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om arbejdsmiljøuddannelse, herunder
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet inden for bygge- og anlægsområdet,
undervisernes kvalifikationer og kvalitetssikring af udbydere af
uddannelserne.«
Stk. 2-6 bliver herefter
stk. 3-7.
5. I
§ 7, stk. 4, der bliver
stk. 5, ændres »efter stk. 3« til:
»efter stk. 4«.
6. I
§ 7, stk. 5, der bliver
stk. 6, ændres »efter stk. 3« til:
»efter stk. 4«.
7.
Efter § 7, stk. 6, der
bliver til stk. 7, indsættes som nyt stykke:
»Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan endvidere gøre
undtagelser fra kravet i § 7, stk. 2, om en
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer, hvis uddannelsen
ikke udbydes i Grønland.«
8. I
§ 31, stk. 3, nr. 4,
indsættes efter »med den fornødne viden om
og«: »særlig«.
9.
Efter § 57 indsættes:
Ȥ 57
a. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om gebyr, herunder om opkrævning og indbetaling fra
arbejdsgivere, til delvis dækning af Arbejdstilsynets
omkostninger ved afholdelse af arbejdsmiljøuddannelsen.
Stk. 2. Gebyret
reguleres årligt i overensstemmelse med stigningen i det
generelle pris- og lønindeks på finansloven det
pågældende år.«
10. § 65, stk. 2-6, ophæves
og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Ved
udmålingen af en kriminalretlig foranstaltning efter
stk. 1 skal det anses som en væsentlig skærpende
omstændighed, at overtrædelsen har medført en
ulykke med alvorlig personskade eller døden til
følge.
Stk. 3. Ved
udmåling af en kriminalretlig foranstaltning efter
stk. 1, nr. 1, skal det, i det omfang arbejdsgiveren har
opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 3, betragtes som en
skærpende omstændighed, at ansatte forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder lovgivningens krav om
1) anvendelse af
personlige værnemidler,
2) anvendelse af
udsugningsforanstaltninger,
3) anvendelse af
beskyttelsesudstyr eller sikkerhedsforanstaltninger eller
4) anvendelse af
forsvarlige arbejdsmetoder.
Stk. 4. Ud over de
i stk. 3 nævnte tilfælde skal det ved
udmåling af en kriminalretlig foranstaltning efter
stk. 1 og 2 betragtes som en skærpende
omstændighed,
1) at
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed,
2) at der ved
overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor, uden at forholdet er omfattet af
stk. 2,
3) at der tidligere
er afgivet påbud efter § 60, stk. 1 eller 2,
for det samme eller tilsvarende forhold, eller
4) at der ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet opnået en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre.
Stk. 5. Det skal
betragtes som en særlig skærpende omstændighed,
at der for unge under 18 år er sket skade på liv eller
helbred eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 4, nr. 2.
Stk. 6. Sker der
ikke konfiskation af udbytte, som er opnået ved
overtrædelsen, skal der ved udmåling af bøde,
herunder tillægsbøde, tages særligt hensyn til
størrelsen af en opnået eller tilsigtet
økonomisk fordel.
Stk. 7.
§ 13 i kriminalloven for Grønland om medvirken
finder anvendelse på det i stk. 1 og 2 omhandlede
kriminalretlige ansvar.
Stk. 8.
Forældelsesfristen for det kriminalretlige ansvar er 5
år ved overtrædelse af §§ 24-28 samt
regler udstedt i henhold til § 29.«
11. I
§ 66, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »uagtsom«: », jf. dog
stk. 3«.
12. I
§ 66, stk. 2,
ændres »§ 65, stk. 2, nr. 2-4, og
stk. 3« til: »§ 65, stk. 2, 4 og
5«.
13. I
§ 66 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3. I
det omfang arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter lovens
kapitel 3, kan arbejdsgiveren ikke idømmes en kriminalretlig
foranstaltning, hvis ansatte overtræder lovgivningens krav
om
1) anvendelse af
personlige værnemidler,
2) anvendelse af
udsugningsforanstaltninger,
3) anvendelse af
beskyttelsesudstyr eller sikkerhedsforanstaltninger eller
4) anvendelse af
forsvarlige arbejdsmetoder.«
14. § 68 affattes således:
»Der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) et kriminalretligt ansvar efter reglerne i
kriminallovens 5. kapitel. § 66, stk. 3, finder
tilsvarende anvendelse.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013.
Stk. 2.
§ 1, nr. 10-14, finder anvendelse på
overtrædelser begået efter lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Forslagets
indhold | | 2.1. | Begrænsning af
arbejdsgiverens kriminalretlige ansvar | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Skærpelse af
kriminalretlige foranstaltninger for visse forsætlige eller
groft uagtsomme overtrædelser, der begås af
ansatte | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Væsentlig
skærpet kriminalretlig foranstaltning ved
overtrædelser, der har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller dødsfald til følge | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Overvejelser | | | 2.3.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.4. | Offshorearbejde | | | 2.4.1. | Gældende
ret | | | 2.4.2. | Overvejelser | | | 2.4.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.5. | Særlig
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet | | | 2.5.1. | Gældende
ret | | | 2.5.2. | Overvejelser | | | 2.5.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.6. | Hjemmel til
Arbejdstilsynets gebyr for deltagelse i
arbejdsmiljøuddannelsen | | | 2.6.1. | Gældende
ret | | | 2.6.2. | Overvejelser | | | 2.6.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | De administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige | 4. | De administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | 5. | De administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | De
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer i Grønland | 9. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
indføre samme bestemmelser som i den danske
arbejdsmiljølov om at begrænse arbejdsgiverens
kriminalretlige ansvar for visse
arbejdsmiljøovertrædelser, når arbejdsgiveren
har gjort alt, hvad der var muligt for at sikre et sikkert og sundt
arbejdsmiljø. Samtidig foreslås det at skærpe
ansattes kriminalretlige ansvar, hvis de forsætligt eller
groft uagtsomt overtræder
arbejdsmiljølovgivningen.
Ligeledes foreslås det, at der ligesom i
Danmark sker en skærpelse af de kriminalretlige
foranstaltninger i de tilfælde, hvor en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen har resulteret i en arbejdsulykke
med alvorlig personskade eller døden til følge.
De foreslåede ændringer om det
kriminalretlige ansvar skal således ses på baggrund af
de ændringer, der er foretaget i den danske
arbejdsmiljølov, jf. lov nr. 300 af 19. april 2006 og lov
nr. 1395 af 27. december 2008.
Endvidere foreslås det, at der ligesom i
Danmark indføres en særlig
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer på bygge- og
anlægsområdet.
Dertil kommer forslag om en tydelig hjemmel for
Arbejdstilsynet til at opkræve gebyr til delvis dækning
af Arbejdstilsynets afholdelse af arbejdsmiljøuddannelsen i
Grønland.
Endelig foreslås en konsekvensændring
som følge af, at Grønlands Selvstyre har overtaget
den del af sagsområdet arbejdsmiljø, som
vedrører offshorearbejde. Jf. at Inatsisartut (Landstinget)
den 23. oktober 2009 har givet tilslutning til Naalakkersuisuts
(Grønlands regering) forslag til Inatsisartutbeslutning
(Landstingsbeslutning) om Grønlands Selvstyres overtagelse
af sagsområdet råstoffer og den del af
sagsområdet arbejdsmiljø, som vedrører
offshoreanlæg på grønlandsk søterritorium
og kontinentalsokkelområde.
2. Forslagets indhold
2.1. Begrænsning af
arbejdsgiverens kriminalretlige ansvar
2.1.1. Gældende ret
Lov om arbejdsmiljø i Grønland
(herefter benævnt arbejdsmiljøloven) er senest
ændret i 2005. Her blev bl.a. sanktionen for
overtrædelse af arbejdsmiljøloven ændret fra
bøde til foranstaltning. I alle kendte retssager, der
omhandler overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen
siden 2005, er den kriminalretlige foranstaltning fastsat som
bøde.
Ved lovændringen i 2005 blev der endvidere
gennemført en ændring af det objektive ansvar,
således at kriminalretligt ansvar er betinget af, at
overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden
knyttede personer eller virksomheden som sådan.
Efter de gældende regler for Grønland
bliver arbejdsgiveren idømt en kriminalretlig
foranstaltning, hvis en ansat forsømmer sine
arbejdsmiljøretlige pligter ved at begå en grov
overtrædelse af klare og velkendte regler.
Arbejdsmiljølovens kapitel 14 indeholder
regler om kriminalretlige foranstaltninger for overtrædelse
af de pligter, der er fastsat i loven og i forskrifter udstedt i
medfør af loven. Både arbejdsgivere og ansatte kan
idømmes foranstaltninger, jf. nedenfor.
Arbejdsgiveren er efter arbejdsmiljølovens
kapitel 3 ansvarlig for at planlægge og tilrettelægge
arbejdet, så arbejdet kan udføres lovligt og
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Arbejdsgiveren er endvidere ansvarlig for, at arbejdet faktisk
udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt.
Arbejdsgiveren kan enten være en juridisk
person (selskaber m.v. eller det offentlige) eller en personlig
ejet virksomhed. Arbejdsgiverne behandles ens på det
kriminalretlige område i arbejdsmiljølovgivningen
uanset valg af virksomhedsform. Spørgsmålet om
kriminalretlige foranstaltninger er derfor uafhængigt af, om
arbejdsgiveren driver sin virksomhed i selskabsform eller som
personligt ejet virksomhed.
Arbejdsmiljølovens
§ 65 er den generelle bestemmelse om
kriminalretlige foranstaltninger for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen. Bestemmelsen gælder for alle
fysiske personer, der har pligter efter arbejdsmiljøloven,
herunder også arbejdsgivere, der selv udfører arbejde
i virksomheden, og ansatte. Bestemmelsen indebærer, at en
person kan idømmes kriminalretlige foranstaltninger,
når den pågældende uagtsomt eller
forsætligt har overtrådt
arbejdsmiljølovgivningen.
Arbejdsmiljølovens
§ 66 omhandler derimod alene arbejdsgiverens
kriminalretlige ansvar for overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen inden for virksomheden. I
personligt ejede virksomheder er ejeren arbejdsgiver og dermed
ansvarlig efter bestemmelsen for, at
arbejdsmiljølovgivningen overholdes.
Det kriminalretlige ansvar efter
arbejdsmiljølovens § 66 er betinget af, at en
eller flere personer inden for virksomheden uagtsomt eller
forsætligt har overtrådt
arbejdsmiljølovgivningen, eller at overtrædelsen er
begået af virksomheden som sådan. Det er ikke en
betingelse, at en bestemt person kan gøres ansvarlig for den
pågældende overtrædelse.
Det kriminalretlige ansvar dækker
således også såkaldte anonyme eller kumulative
overtrædelser.
Anonyme overtrædelser omfatter
overtrædelser, hvor det af omstændighederne
fremgår, at en person inden for virksomheden har begået
tilregneligt forhold, men hvor det er vanskeligt eller umuligt at
finde frem til denne person. Kumulative overtrædelser
omfatter overtrædelser, der består i en flerhed af
handlinger eller undladelser inden for virksomheden, begået
af flere personer, der hver for sig er fri for kriminalretlig
foranstaltning på grund af en ringe andel eller ringe
uagtsomhed i den kriminalretlige handling, men hvor disse andele
tilsammen resulterer i overtrædelsen.
Det er uden betydning for
ansvarsbedømmelsen om den, der handler, har udført
arbejdet uden for sit arbejdsområde eller har handlet i strid
med de instruktioner, som er blevet givet.
Der er hidtil kun idømt kriminalretlig
foranstaltning i form af bøde.
Arbejdsmiljølovens
§ 68 indebærer, at selskaber m.v. (juridiske
personer) kan pålægges et kriminalretligt ansvar efter
arbejdsmiljøloven. Det kriminalretlige ansvar for juridiske
personer er, ligesom arbejdsgiveransvaret efter § 66,
betinget af, at en eller flere personer inden for virksomheden
uagtsomt eller forsætligt har overtrådt
arbejdsmiljølovgivningen, eller at overtrædelsen er
begået af virksomheden som sådan. Det er ikke en
betingelse, at en bestemt person kan gøres ansvarlig for den
pågældende overtrædelse. Det kriminalretlige
ansvar dækker således også såkaldte anonyme
og kumulative overtrædelser.
Større personligt ejede virksomheder og
offentlige arbejdsgivere falder tillige ind under betegnelsen
juridiske personer i arbejdsmiljølovens § 68.
Det er uden betydning for
ansvarsbedømmelsen om den, der handler, har udført
arbejdet uden for sit arbejdsområde eller har handlet i strid
med de instruktioner, som er blevet givet.
Der er hidtil kun idømt kriminalretlig
foranstaltning i form af bøde.
I praksis vedrører kriminalretlige
foranstaltninger på arbejdsmiljøområdet
konstaterede grove overtrædelser af klare og velkendte
regler, hvor overtrædelsen indebærer en konkret
sikkerheds- eller sundhedsfare. Dette drejer sig om områder,
hvor der er en dokumenteret risiko for ulykker eller
sundhedsskadelig påvirkning, herunder når der
konstateres ulykkesfare ved arbejdsmaskiner, fare for nedstyrtning,
fare for sammenstyrtning og sammenskridning, ulykkesfare ved
arbejde med farlige stoffer og andre åbenbart uforsvarlige
arbejdsmiljøforhold. Ligeledes kan arbejdsgiveren
pålægges en kriminalretlig foranstaltning ved manglende
efterkommelse af Arbejdstilsynets påbud.
En række sager er kendetegnet ved, at
arbejdet kan udføres fuldt forsvarligt af den ansatte, men
hvor den ansatte udfører arbejde i strid med
arbejdsmiljølovgivningen på trods af, at
arbejdsgiveren har givet tilstrækkelig instruktion og
ført effektivt tilsyn med det pågældende
arbejde.
2.1.2. Overvejelser
Arbejdsgivere kan i dag blive idømt
foranstaltninger for ansattes overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen, uanset at arbejdsgiveren har
opfyldt alle sine forpligtigelser i arbejdsmiljølovens
kapitel 3, herunder navnlig
• at
arbejdsgiveren har sørget for, at arbejdsforholdene er
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige,
• at
arbejdsgiveren har udarbejdet en skriftlig
arbejdspladsvurdering,
• at
arbejdsgiveren fyldestgørende har instrueret de ansatte,
• at
arbejdsgiveren har ført et effektivt tilsyn med, at arbejdet
udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt, samt
• at
arbejdsgiveren har sørget for, at samarbejdet om sikkerhed
og sundhed kan finde sted og deltager i samarbejdet.
Arbejdsgiveren kan ved disse overtrædelser
ikke forvente eller tage højde for, at den ansatte vil
udføre ulovlige handlinger. Derfor synes det ikke rimeligt,
at arbejdsgiveren i sådanne tilfælde skal
idømmes foranstaltninger for den ansattes
overtrædelse.
Derfor har Det Grønlandske
Arbejdsmiljøråd udtrykt ønske om, at
arbejdsmiljøloven for Grønland ændres svarende
til de danske regler, således at også arbejdsgivere i
Grønland, der har overholdt lovens bestemmelser, ikke kan
ifalde en kriminalretlig foranstaltning for en ansats
overtrædelse af arbejdsmiljøreglerne. Regler herom er
indført i den danske arbejdsmiljølov med virkning fra
28. april 2006, jf. lov nr. 300 af 19. april 2006 (lovforslag L
14/2005-06).
Samtidig bør de ansatte i højere
grad være deres ansvar bevidst inden for deres
arbejdsområde i situationer, hvor de i særlig grad selv
har mulighed for at forebygge skader på liv og helbred.
Det er ikke tanken, at arbejdsgivere undtages fra
kriminalretlige foranstaltninger, hvis det alene er arbejdsgiveren,
der er ansvarlig for overtrædelsen, fx hvis
overtrædelsen vedrører arbejdets planlægning
eller tilrettelæggelse, eller hvis arbejdsgiveren selv
udfører det pågældende arbejde, der
indebærer en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
Ligeledes skal arbejdsgivere heller ikke undtages
fra kriminalretlige foranstaltninger, hvis arbejdet ikke kan
udføres fuldt forsvarligt af den ansatte. Tilsvarende
gælder, hvis arbejdet kunne være udført fuldt
forsvarligt, men arbejdsgiveren ikke har givet
fyldestgørende instruktion om anvendelse af sikkerhedsudstyr
m.v., eller arbejdsgiveren ikke har ført effektivt tilsyn
med arbejdet.
Arbejdsgiveren vil således fortsat
være den hovedansvarlige for virksomhedens
arbejdsmiljø.
Bestemmelsen om begrænsning af
arbejdsgiverens kriminalretlige ansvar forudsættes anvendt
på de overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen,
hvor arbejdet på overtrædelsestidspunktet kunne
udføres fuldt forsvarligt af den ansatte, men hvor den
ansatte, på trods af arbejdsgiverens opfyldelse af sine
forpligtelser efter arbejdsmiljølovens kapitel 3,
udfører arbejdet i strid med
arbejdsmiljølovgivningen. Dette gælder også for
anonyme og kumulative overtrædelser.
2.1.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at en arbejdsgiver, der har
opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 3, ikke kan
pålægges en kriminalretlig foranstaltning, hvis ansatte
overtræder lovgivningens krav om
1) anvendelse af
personlige værnemidler,
2) anvendelse af
udsugningsforanstaltninger,
3) anvendelse af
beskyttelsesudstyr eller sikkerhedsforanstaltninger eller
4) anvendelse af
forsvarlige arbejdsmetoder.
Lovforslaget indebærer, at arbejdsgivere i
fremtiden ikke skal pålægges et kriminalretligt ansvar,
såfremt
•
arbejdsgiveren på overtrædelsestidspunktet har
overholdt lovens kapitel 3, således at arbejdet kan
udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt,
•
arbejdsgiveren fyldestgørende har instrueret den ansatte og
effektivt ført tilsyn med arbejdet, og
• de ansatte
har tilsidesat arbejdsgiverens instruktioner, for eksempel har de
undladt at bruge det sikkerhedsudstyr, der er stillet til
rådighed for arbejdet.
I de nævnte situationer har arbejdsgiveren
levet op til sine forpligtigelser efter kapitel 3 i
arbejdsmiljøloven.
Den foreslåede bestemmelse om at
begrænse arbejdsgiverens kriminalretlige ansvar finder
anvendelse på alle typer af virksomheder, herunder både
små og store personligt ejede virksomheder samt virksomheder,
hvor arbejdsgiveren er et selskab eller lignende.
Vurderes det på baggrund af sagens
oplysninger, at arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter
arbejdsmiljølovens kapitel 3, vil der fremover ikke blive
rejst tiltale imod arbejdsgiveren, hvis ansatte uagtsomt eller
forsætligt overtræder arbejdsmiljølovgivningen
på en eller flere af de i den foreslåede
§ 66, stk. 3, nr. 1-4, opregnede måder. Dette
gælder også ved anonyme og kumulative
overtrædelser.
Hvis betingelserne for at anvende den
foreslåede § 66, stk. 3, ikke er opfyldt, vil
den personligt ejede virksomhed henholdsvis den juridiske person i
overensstemmelse med gældende praksis fortsat være
kriminalretligt ansvarlig for ansattes overtrædelser af
arbejdsmiljøloven, jf. § 66, stk. 1, og
§ 65, stk. 1, jf. § 68.
2.2. Skærpelse af
kriminalretlige foranstaltninger for visse forsætlige eller
groft uagtsomme overtrædelser, der begås af ansatte
2.2.1. Gældende ret
Ifølge arbejdsmiljølovens § 21 har
ansatte - under kriminalretligt ansvar - en pligt til at medvirke
til, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarlige inden for deres arbejdsområde, herunder at
de foranstaltninger, der træffes for at fremme sikkerhed og
sundhed, virker efter deres hensigt. Det betyder, at ansatte under
kriminalretligt ansvar skal medvirke til, at arbejdsgivere kan
overholde arbejdsmiljøloven.
Arbejdsmiljølovens § 21 finder
anvendelse ved overtrædelser af navnlig
arbejdsmiljølovens § 32 om arbejdets
udførelse, § 36 om anvendelse af tekniske
hjælpemidler og § 38 om anvendelse af farlige
stoffer og materialer, i det omfang de efter deres indhold kan
finde anvendelse på de ansatte.
De ansatte kan idømmes foranstaltninger
efter arbejdsmiljølovens
§ 65, hvis de ikke lever op til ansvaret efter
§ 21, når overtrædelsen kan tilregnes de
pågældende som uagtsom eller forsætlig.
Hensigten med kriminalretligt ansvar for ansatte
er at skærpe de ansattes agtpågivenhed over for
sikkerheden og sundheden på arbejdspladsen. De ansatte skal
således medvirke til at arbejdsforholdene er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
I praksis er kriminalretlige foranstaltninger
fastsat som bøde. I arbejdsmiljølovens § 65
opregnes i stk. 2 og 3, hvilke forhold, der kan indgå
som henholdsvis skærpende og særligt skærpende
omstændigheder ved kriminalretlig udmåling.
Bestemmelserne er dog udtryk for nogle generelle principper og er
ikke målrettet mod ansattes overtrædelser.
Bestemmelserne i stk. 2 og 3 om kriminalretlig skærpelse
har ikke været anvendt over for overtrædelser
begået af ansatte.
I praksis er ingen ansatte blevet idømt
kriminalretlige foranstaltninger for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen for Grønland, og der er
således ikke retspraksis herfor.
I overensstemmelse med den gældende praksis
i Danmark kan der alene rejses tiltale mod den ansatte under
følgende forudsætninger:
• At der
samtidig rejses tiltale mod arbejdsgiveren i medfør af
arbejdsmiljølovens § 66, stk. 1, eller
§ 65, stk. 1, jf. § 68.
• At der er
tale om groft uagtsomme eller forsætlige
overtrædelser.
• At den
ansatte inden for sit arbejdsområde har haft mulighed for at
udføre arbejdet på lovlig vis, herunder at
virksomheden har givet instruktion om anvendelse af den
pågældende foranstaltning og har ført effektiv
kontrol med, at ansatte og arbejdsledere har efterlevet
foranstaltningerne. Endvidere at arbejdsgiveren har stillet det
nødvendige sikkerhedsudstyr eller egnede personlige
værnemidler til rådighed for ansatte og arbejdsledere i
virksomheden, således at det er til stede til brug for
arbejdet.
Endvidere rejses der i overensstemmelse med den
gældende praksis i Danmark alene tiltale mod ansatte for
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningens regler om
anvendelse af personlige værnemidler, anvendelse af
udsugningsforanstaltninger og anvendelse af beskyttelsesudstyr
eller sikkerhedsudstyr. Disse områder svarer til de
nævnte områder i den foreslåede § 65,
stk. 3. Dette betyder, at der efter gældende praksis
ikke rejses tiltale mod ansatte for de overtrædelser, der er
nævnt i den foreslåede § 65, stk. 3,
selv om § 65, stk. 1, nr. 1, hjemler mulighed
herfor.
Endelig rejses der ligesom i Danmark ikke tiltale
mod personer, der er kommet til skade i forbindelse med
overtrædelsen, eller mod personer når deres
nærtstående, herunder kollegaer, er kommet til skade i
forbindelse med overtrædelsen.
Efter praksis i Danmark har bødeniveauet
for ansattes overtrædelse af den karakter, som er omfattet af
arbejdsmiljølovens § 65, siden 2006 ligget
på 2.500 kr.
2.2.2. Overvejelser
I forbindelse med den ændring af den danske
arbejdsmiljølov, som blev vedtaget i 2006, om at
begrænse strafansvaret for arbejdsgivere, der har overholdt
lovens kapitel 3, således at de ansatte har et sikkert og
sundt arbejdsmiljø, gennemførtes også en
skærpelse af de ansattes strafansvar. Derfor bør en
begrænsning af arbejdsgiverens ansvar i lov om
arbejdsmiljølov i Grønland også følges
af en skærpelse af de ansattes kriminalretlige
foranstaltninger, når ansatte forsætligt eller groft
uagtsomt overtræder arbejdsmiljølovgivningen.
Formålet med at indføre en speciel
bestemmelse om skærpelse af kriminalretlige foranstaltninger
for ansatte for visse overtrædelser er, at de ansatte skal
gøres mere bevidste om deres del af ansvaret for et godt
arbejdsmiljø og dermed forhindre, at den ansatte groft
tilsidesætter reglerne i arbejdsmiljølovgivningen, der
er fastsat med henblik på at undgå alvorlige ulykker
eller arbejdsbetingede lidelser, uden at dette kan lastes
arbejdsgiveren.
2.2.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at der indsættes en ny
bestemmelse i § 65, stk. 3, hvorefter det ved
udmåling af kriminalretlige foranstaltninger over for ansatte
efter § 65, stk. 1, i det omfang arbejdsgiveren har
opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 3, skal betragtes som en
skærpende omstændighed, at den ansatte forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder
arbejdsmiljølovgivningens krav om anvendelse af
nødvendige personlige værnemidler,
udsugningsforanstaltninger, beskyttelsesudstyr eller andre
sikkerhedsforanstaltninger eller anvendelse af forsvarlige
arbejdsmetoder.
I den forbindelse foreslås et vejledende
bødeniveau, hvorefter den foreslåede skærpelse
af bestemmelsen om kriminalretlige foranstaltninger for ansatte
indebærer en kriminalretlig foranstaltning i form af en
bøde på 2.500 kr. Dermed tilkendegives alvoren af at
tilsidesætte elementære og almindelige sikkerhedskrav,
der har til formål at beskytte de ansatte mod ulykker og
arbejdsbetingede lidelser.
Fastsættelse af kriminalretlige
foranstaltninger efter den foreslåede bestemmelse vil bero
på domstolenes konkrete vurdering af samtlige sagens
omstændigheder i det enkelte tilfælde. Det angivne
vejledende bødeniveau vil kunne fraviges i op - eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
særlige omstændigheder.
Den foreslåede § 65, stk. 3,
indebærer ændringer af den nuværende praksis for
kriminalretlig forfølgning mod ansatte. Fremover skal der
kunne rejses tiltale mod ansatte, selv om der ikke rejses tiltale
mod arbejdsgiveren. Det skyldes, at når det vurderes, at der
er grundlag for at anvende den foreslåede bestemmelse over
for en ansat, vil der ikke samtidig kunne rejses tiltale mod
arbejdsgiveren, idet den foreslåede bestemmelse kun kan
anvendes, hvis arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter lovens
kapitel 3. En eventuel sag, der omfatter tiltalerejsning mod
arbejdsgiveren efter § 66, stk. 1, eller
§ 65, stk. 1, jf. § 68, og tiltalerejsning
mod den ansatte efter § 65, stk. 1, nr. 1, med
påstand om anvendelse af den foreslåede
skærpelsesbestemmelse (§ 65, stk. 3), vil
således ikke kunne føre til domfældelse for
begge parter i overensstemmelse med de nedlagte påstande.
Dette betyder, at der ikke vil kunne rejses
tiltale mod den ansatte med påstand om skærpet
foranstaltning efter bestemmelsen i den foreslåede
§ 65, stk. 3, førend spørgsmålet
om tiltalerejsning over for arbejdsgiveren er nærmere
afklaret. Opgives tiltale mod arbejdsgiveren, fordi denne vurderes
at have opfyldt betingelserne efter kapitel 3, vil der kunne rejses
tiltale mod den ansatte med påstand om skærpet
foranstaltning efter den foreslåede § 65,
stk. 3. Rejses der derimod tiltale mod arbejdsgiveren efter
§ 66, stk. 1, eller § 65, stk. 1, jf.
§ 68, 1. punkt, vil der alene kunne rejses tiltale mod
den ansatte med påstand om udmåling af en
kriminalretlig foranstaltning efter den almindelige regel i
§ 65, stk. 1, nr. 1, i overensstemmelse med
gældende praksis.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse om skærpelse af det kriminalretlige ansvar, at
der i det omfang, arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter
lovens kapitel 3, skal rejses tiltale med påstand om en
skærpet bøde mod ansatte, hvis disse forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder lovgivningens krav om
anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder, jf. den foreslåede
§ 65, stk. 3, nr. 4. Efter gældende praksis
rejses der ikke tiltale mod den ansatte for sådanne
overtrædelser, jf. oven for under pkt. 2.2.1, selv om
arbejdsmiljølovens § 65, stk. 1, nr. 1, giver
mulighed herfor.
Med den foreslåede skærpelse i
§ 65, stk. 3, forudsættes derfor samtidig en
ændring af tiltalepraksis, således at der fremover
rejses tiltale mod ansatte, der forsætligt eller groft
uagtsomt overtræder disse regler. Praksisændringen skal
finde anvendelse, uanset om der rejses tiltale med påstand om
udmåling af en kriminalretlig foranstaltning efter den
almindelige regel i § 65, stk. 1, nr. 1, eller efter
den foreslåede skærpelsesregel i § 65,
stk. 2.
Det foreslås at opretholde den
nuværende praksis, hvorefter der ikke rejses tiltale mod
personer, der er kommet til skade i forbindelse med
overtrædelsen, eller mod personer, når deres
nærtstående er kommet til skade.
2.3. Væsentlig
skærpet kriminalretlig foranstaltning ved
overtrædelser, der har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller dødsfald til følge
2.3.1. Gældende ret
Ved lov nr. 321. af 18. maj 2005 blev der
gennemført en forhøjelse af niveauet for
kriminalretlige foranstaltninger for at gøre de
kriminalretlige foranstaltninger mere mærkbare og øge
den præventive effekt. Efter den nuværende
§ 65, stk. 2, betragtes det som en skærpende
omstændighed ved udmålingen af den kriminalretlige
foranstaltning, at
1)
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed,
2) der ved
overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor,
3) der tidligere er
afgivet påbud efter § 60, stk. 1 eller 2, for
det samme eller tilsvarende forhold, eller
4) at der ved
overtrædelsen er opnået eller tilsigtet opnået en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre.
Endvidere betragtes det som en særligt
skærpende omstændighed, at der for unge under 18
år er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt
fare herfor, jf. den nuværende § 65,
stk. 3.
En bøde forhøjes efter retspraksis
med 5.000 kr., hvis der er skærpende omstændigheder, og
ved særligt skærpende omstændigheder
foreslås en forhøjelse af bøden med 10.000
kr.
Er der begået mere end én
overtrædelse, er der retspraksis for absolut kumulation af
grundbøden, dvs. at hver enkel overtrædelse
udløser en bøde, der lægges til de
øvrige. Tilsvarende betyder overtrædelse af mere end
én skærpende omstændighed, at bøden
forhøjes med 5.000 kr. for hver skærpende
omstændighed efter den nuværende § 65,
stk. 2, og efter dansk praksis med 10.000 kr. for den
særligt skærpende omstændighed efter
§ 65, stk. 3, om unge, der er kommet til skade eller
udsat for fare.
Der er ingen grønlandsk praksis for
kriminalretlige foranstaltninger mod ansatte.
Ved lovændringen i 2005 blev mulighederne
for kriminalretlige foranstaltninger ved overtrædelse af den
grønlandske arbejdsmiljølovgivning tilpasset til
reglerne i kriminalloven for Grønland, således at det
er muligt at idømme foranstaltninger efter kriminalloven for
Grønland. I alle kendte retssager, der omhandler
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen siden 2005,
er den kriminalretlige foranstaltning fastsat som bøde.
Bøderne - som alle er givet til arbejdsgivere - har
været på 20.000 kr. med en forhøjelse på
5.000 kr. ved skærpende omstændigheder.
2.3.2. Overvejelser
Det tilkommer domstolene at fastsætte en
kriminalretlig foranstaltning for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
For at begrænse antallet af arbejdsulykker
er der med virkning fra 1. januar 2009 gennemført en
ændring af den danske arbejdsmiljølov, således
at der sker en fordobling af bøder for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen, der har medført en ulykke
med alvorlig personskade eller døden til følge, jf.
lov nr. 1395 af 17. december 2008 (lovforslag L 48/2008).
Ud fra samme hensyn bør lov om
arbejdsmiljø i Grønland ændres, således
at der sker en væsentlig skærpelse af de
kriminalretlige foranstaltninger ved overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen for Grønland, der har
medført en ulykke med alvorlig personskade eller
døden til følge.
Den foreslåede bestemmelse skal alene kunne
anvendes, hvis den pågældende følge er
indtrådt.
Den kriminalretlige foranstaltning for
overtrædelser, der har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller dødsfald til følge, gøres
herved væsentlig mere mærkbar og understreger samtidigt
den samfundsmæssige interesse i at forebygge risiko for
ulykker gennem overholdelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Den væsentligt skærpede
kriminalretlige foranstaltning understreger, at samfundet ser med
stor alvor på overtrædelsen af
arbejdsmiljølovgivningen. Det er hensigten, at den
væsentlige skærpelse af den kriminalretlige
foranstaltning vil få en præventiv virkning,
således at arbejdsgivere og andre, der har indflydelse
på arbejdsmiljøet, får en klar motivation til at
overholde arbejdsmiljølovgivningen.
2.3.3. Den foreslåede
ordning
Det tilkommer domstolene at fastsætte den
kriminalretlige foranstaltning for overtrædelse af den
foreslåede § 65, stk. 2, efter en konkret
vurdering af den enkelte overtrædelse ud fra samtlige
omstændigheder i den konkrete sag. Den foreslåede
ordning er et signal om, at det eksisterende niveau for
kriminalretlige foranstaltninger bør skærpes.
Forslaget indebærer, at det ved
udmålingen af den kriminalretlige foranstaltning
tillægges betydelig vægt, at en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen har medført en ulykke med
alvorlig personskade eller dødsfald til følge. I en
tilsvarende bestemmelse i dansk arbejdsmiljølovgivning er
bødeniveauet blevet fordoblet, således at eksempelvis
en overtrædelse, der medfører en bøde på
20.000 kr., fordobles til 40.000 kr., hvis overtrædelsen har
medført en ulykke med alvorlig personskade eller
dødsfald.
I det omfang domstolene finder, at den
kriminalretlige foranstaltning skal udmåles i form af
bøde, sigtes der mod en fordobling af det eksisterende
bødeniveau for overtrædelse af § 65,
stk. 1, i sager, hvor der er sket overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen, der har resulteret i en ulykke med
alvorlig personskade eller dødsfald til følge.
Således sigtes imod, at bødeniveauet for
overtrædelser stiger fra 20.000 kr. til 40.000 kr.
Tilsvarende er det hensigten at fordoble bødeniveauet for
andre persongrupper, der idømmes kriminalretlige
foranstaltninger efter den foreslåede § 65,
stk. 2.
Efter gældende praksis i Danmark er
bødeniveauet for formelle overtrædelser, fx manglende
arbejdspladsvurdering eller arbejdsmiljøorganisation,
på 10.000 kr. Det er ikke hensigten, at dette
bødeniveau ændres, idet der ikke kan ske alvorlig
personskade eller dødsfald i forbindelse med manglende
overholdelse af formelle regler. Ligeledes sigtes der ikke imod en
skærpelse af den kriminalretlige foranstaltning ved
overtrædelser, der ikke har medført alvorlig
persontilskadekomst eller dødsfald.
Det er hensigten, at den kriminalretlige
foranstaltning efter § 65, stk. 2 og 3 (som bliver
§ 65, stk. 4 og 5) om skærpende og
særligt skærpende omstændigheder forsat skal
bevares på sit nuværende niveau. I det omfang den
kriminalretlige foranstaltning udmåles som bøde, er
det hensigten, at bødeforhøjelsen for hver
skærpende omstændighed som hidtil er på 5.000
kr., mens forhøjelsen ved særligt skærpende
omstændigheder er på 10.000 kr.
Det er hensigten, at kriminalretlige
foranstaltninger, der fastsættes som bøde, som
fordobles efter den foreslåede § 65, stk. 2,
skal kunne forhøjes yderligere, hvis der samtidigt
foreligger skærpende eller særligt skærpende
omstændigheder.
Det er endvidere hensigten, at der i
overensstemmelse med nuværende retspraksis ved flere
overtrædelser skal ske absolut kumulation (den
kriminalretlige foranstaltning i form af bøder lægges
sammen for hver overtrædelse).
Det er hensigten, at domstolene ved særligt
grove overtrædelser samtidigt skal have mulighed for at
idømme kriminalretlige foranstaltninger, der falder uden for
det angivne niveau, der er fastsat i retspraksis.
Det er dog samtidigt vigtigt at fremhæve, at
spørgsmålet om, hvilken kriminalretlig foranstaltning,
der skal udmåles i den konkrete sag, forsat vil bero på
domstolenes samlede vurdering af de foreliggende
omstændigheder i den enkelte sag.
Den foreslåede bestemmelse tager sigte
på alle, der har pligter og kan idømmes
kriminalretlige foranstaltninger efter
arbejdsmiljølovgivningen.
Arbejdsgiveren har hovedansvaret for overholdelse
af arbejdsmiljøloven, hvorfor kriminalretlige
foranstaltninger normalt er rettet mod arbejdsgivere.
Arbejdsgiverne vil dog med denne lovændring få mulighed
for ikke at blive idømt en kriminalretlig foranstaltning,
hvis arbejdsgiveren har opfyldt alle sine forpligtelser, hvilket
forventes at motivere arbejdsgiverne til at overholde
arbejdsmiljølovgivningen.
For så vidt angår personkredsen
indebærer den foreslåede § 65, stk. 2,
at den praksis, der anvendes over for persongrupper, der
idømmes en kriminalretlig foranstaltning efter
§ 65, stk. 1, vil finde tilsvarende anvendelse efter
den foreslåede § 65, stk. 2. Derved
opnås, at ansatte, der kommer til skade ved en arbejdsulykke,
fortsat ikke vil blive idømt en foranstaltning. Ligeledes
vil andre ansatte, der har medvirket til arbejdsulykken, ikke blive
idømt en foranstaltning, idet de betragtes som
nærtstående, da det betragtes som en foranstaltning nok
i sig selv at have medvirket til en kollegas ulykke, eller fx fordi
ulykken er indtrådt som følge af en overtrædelse
udført af flere i forening (kumulative overtrædelser).
Arbejdsledere vil kunne idømmes en foranstaltning for
overtrædelse af den foreslåede § 65,
stk. 2, hvis arbejdslederens overtrædelse har resulteret
i en arbejdsulykke med alvorlig personskade eller døden til
følge.
Det foreslås, at den foreslåede
§ 65, stk. 4, nr. 2, fremover alene anvendes i
situationer, som ikke er omfattet af den foreslåede
§ 65, stk. 2, dvs. hvor overtrædelsen har
medført en mindre alvorlig helbredsskade. Hvis skaden er
omfattet af den foreslåede § 65, stk. 2, kan
der ikke ske en yderligere skærpelse af den kriminalretlige
foranstaltning efter den forslåede § 65,
stk. 4, nr. 2, - men derimod godt efter stk. 4, nr. 1, 3
og 4.
2.4. Offshorearbejde
2.4.1. Gældende ret
Af kapitel 1 i lov om arbejdsmiljø i
Grønland fremgår, at loven omfatter arbejde i
Grønland med de indskrænkninger for søfart og
fiskeri samt luftfart, der følger af lovens
§ 3.
Det betyder, at Arbejdstilsynet hidtil har
været tilsynsmyndighed med arbejdsmiljøet, for
så vidt angår alt arbejde, der foregår på
landjorden i Grønland og på landfaste anlæg i
Grønland. Hverken lov om arbejdsmiljø i
Grønland eller dens bemærkninger skelner i den
forbindelse mellem arbejde i forbindelse med
råstofaktiviteter og andet arbejde.
Af lov om Grønlands Selvstyre, jf. lov nr.
473 af 12. juni 2009, fremgår, at sagsområdet
arbejdsmiljø er et af de sagsområder, der er
opført på lovens liste II. Efter lovens § 2,
stk. 1 og 3, kan Grønlands Selvstyre vælge enten
at overtage ansvaret for arbejdsmiljøområdet samlet
eller kun at overtage en del af sagsområdet
arbejdsmiljø. Af de almindelige bemærkninger til punkt
4.4.32 til lovforslaget om Grønlands Selvstyre fremgår
følgende: »Ansvaret for arbejdsmiljøet for
offshorearbejde kan overtages særskilt efter § 2,
stk. 3, og selvstyret kan dermed vælge enten at overtage
arbejdsmiljøområdet samlet eller kun at overtage
arbejdsmiljøet for offshorearbejde. Der har dog ikke hidtil
været særlige offshoreaktiviteter i
Grønland.«. Jf. L 128 til lov nr. 473 af 12. juni 2009
om Grønlands Selvstyre.
Den 23. oktober 2009 har Inatsisartut
(Landstinget) givet tilslutning til Naalakkersuisuts
(Grønlands regering) forslag til Inatsisatutbeslutning
(Landstingsbeslutning) om overtagelse af sagsområdet
råstoffer og den del af sagsområdet
arbejdsmiljø, som vedrører offshoreanlæg
på grønlandsk søterritorium og
kontinentalsokkelområde. Af beslutningsforslaget
fremgår, at Grønlands Selvstyre overtager den del af
sagsområdet arbejdsmiljø, som vedrører
offshorearbejde. Grønlands Selvstyre har meddelt dette i
brev af 6. november 2009 til Statsministeriet. Grønland
Selvstyre har herefter fastsat nærmere regler i
inatsisartutlov nr. 7 af 7. december 2009 om mineralske
råstoffer og aktiviteter af betydning herfor. Denne lov
trådte i kraft den 1. januar 2010.
Overtagelsen omfatter ansvaret for
arbejdsmiljø for offshorearbejde, mens ansvaret for arbejde
i forbindelse med råstofudvinding på landjorden fortsat
er omfattet af lov om arbejdsmiljø i Grønland.
2.4.2. Overvejelser
Da Grønlands Selvstyre har overtaget
ansvaret for arbejdsmiljøet for offshorearbejde, skal det af
ordensmæssige grunde fremgå af arbejdsmiljøloven
for Grønland, at loven ikke gælder for offshorearbejde
i Grønland.
2.4.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at lov om arbejdsmiljø
i Grønland, som administreres af Arbejdstilsynet, ikke
finder anvendelse på offshorearbejde. Baggrunden er, at
Grønlands Selvstyre har overtaget ansvaret for den del af
sagsområdet arbejdsmiljø, som vedrører
offshorearbejde.
2.5. Særlig
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet
2.5.1. Gældende ret
I dag gælder den almindelige
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet på bygge- og anlægsområdet. Der
er ikke i dag et krav om en særlig uddannelse for
koordinatorer. Krav til indhold af den almindelige
arbejdsmiljøuddannelse i Grønland fremgår af
bekendtgørelse nr. 363 af 6. april 2010 om
arbejdsmiljøuddannelse i Grønland.
Ved ændringen af § 31 i lov om
arbejdsmiljø i Grønland i 2005 blev det pålagt
bygherrer, at de ved bygge- og anlægsvirksomhed af en vis
størrelse bl.a. skal udpege en koordinator med den
fornødne viden om sikkerheds- og sundhedsmæssige
spørgsmål til at varetage koordineringen af de
sikkerheds- og sundhedsmæssige foranstaltninger på
arbejdsstedet. Det følger af bemærkningerne til
lovforslaget, at disse koordinatorer skal gennemføre samme
arbejdsmiljøuddannelse som sikkerhedsgruppens medlemmer. Jf.
lovforslag nr. L 16 til lov nr. 321 af 21. april 2005 om
ændring af lov om arbejdsmiljø i Grønland.
Den almindelige arbejdsmiljøuddannelse i
Grønland udbydes af Arbejdstilsynet for at sikre, at der
altid udbydes en arbejdsmiljøuddannelse, således at
arbejdsgiverne kan opfylde kravet om uddannelse til medlemmer af
sikkerhedsorganisationen.
2.5.2. Overvejelser
Det har vist sig, at den eksisterende
arbejdsmiljøuddannelse ikke i tilstrækkelig grad er
målrettet de særlige opgaver, som koordinatorerne
står overfor. Opgaverne består i på vegne af
bygherren at sikre, at der på bygge- og anlægspladser
med mere end én arbejdsgiver er taget hånd om de
ansattes sikkerhed og sundhed på behørig vis.
Det Grønlandske
Arbejdsmiljøråd har derfor foreslået, at der
indføres en særlig uddannelse for koordinatorer af
sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for bygge- og
anlægsområdet. Det Grønlandske
Arbejdsmiljøråd anbefaler, at en sådan
koordinatoruddannelse udbydes af private.
Indførelsen af en særlig
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorerne vil
indebære, at koordinatorerne får de nødvendige
kompetencer til at kunne medvirke til at sikre et godt
arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Uddannelsen vil
indeholde delelementer fra arbejdsmiljøuddannelsen og vil
derfor blive sidestillet med arbejdsmiljøuddannelsen. Det
betyder, at en person, der har gennemgået
arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer, ikke skal
gennemføre arbejdsmiljøuddannelsen, hvis
pågældende senere skal fungere som
sikkerhedsrepræsentant eller arbejdsleder i en
sikkerhedsgruppe i bygge- og anlægsbranchen eller i andre
brancher.
2.5.3. Den foreslåede
ordning
Med den foreslåede ændring af
§ 7, stk. 1 og 2, samles bemyndigelsesbestemmelser
vedrørende arbejdsmiljøuddannelsen og uddannelsen for
koordinatorer i en bestemmelse i § 7, stk. 2.
Beskæftigelsesministeren får med
forslaget bemyndigelse til at fastsætte regler om
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer, der udpeges af
bygherrer til at varetage koordineringen af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet inden for bygge- og anlægspladser. Efter den
forslåede § 7, stk. 2, kan
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, at en
koordinator skal have den fornødne viden om og uddannelse i
eller de fornødne kvalifikationer inden for sikkerheds- og
sundhedsmæssige spørgsmål til at varetage
koordineringen af de sikkerheds- og sundhedsmæssige
foranstaltninger under udførelsen af bygge- og
anlægsarbejde.
Den foreslåede bestemmelse
forudsætter, at beskæftigelsesministeren i en
bekendtgørelse fastsætter nærmere krav til
undervisernes kvalifikationer og kvalitetssikring af private
udbydere af uddannelserne. Herunder hvilke krav der skal være
opfyldt for, at der kan udstedes et kursusbevis.
Bygherren skal sikre, at der udpeges en person som
koordinator, der har gennemgået en godkendt uddannelse.
2.6. Hjemmel til Arbejdstilsynets
gebyr for deltagelse i arbejdsmiljøuddannelsen
2.6.1. Gældende ret
Arbejdsmiljøuddannelsen blev indført
i Grønland i sin nuværende form i 1989.
§ 9 i lov om arbejdsmiljø i
Grønland fastslår, at »arbejdsgiveren afholder
udgifterne ved sikkerhedsrepræsentantens hverv og
godtgør sikkerhedsrepræsentantens tab af
indtægt, herunder udgifter og indtægtstab i forbindelse
med nødvendig deltagelse i sikkerhedskurser m.v. Det samme
gælder for arbejdslederens nødvendige deltagelse i
sikkerhedskurser m.v.«
Som følge af stk. 2 i samme
lovbestemmelse kan staten yde tilskud til dækning af
udgifterne ved arbejdsmiljøuddannelsen. Tilskuddet
fremgår af den årlige finanslov for Danmark (FL konto
17.21.31), hvor det er nærmere beskrevet, hvilke udgifter der
bl.a. kan dækkes via tilskuddet.
På baggrund heraf er der siden ordningens
indførelse blevet opkrævet arbejdsgiverbetaling for,
at arbejdsmiljøorganisationens medlemmer deltager i den
lovpligtige uddannelse. Staten yder et årligt tilskud til
arbejdsmiljøuddannelsen på kr. 500.000.
Siden 2009 er det Arbejdstilsynet, som
gennemfører arbejdsmiljøuddannelsen i
Grønland.
Der findes ikke i dag en entydig og klar hjemmel
for Arbejdstilsynet til at opkræve gebyr for deltagelse i
arbejdsmiljøuddannelsen.
2.6.2. Overvejelser
Der er allerede i § 9 hjemmel til, at
arbejdsgivere afholder udgifterne, når ansatte deltager i
arbejdsmiljøuddannelsen. Der er derfor ikke tale om, at
arbejdsgiverne uretmæssigt har betalt for ansattes deltagelse
i uddannelsen.
Der er imidlertid behov for at supplere de
eksisterende regler med en entydig og klar hjemmel for
Arbejdstilsynets opkrævning af gebyr for den del af
Arbejdstilsynets udgifter ved arbejdsmiljøuddannelsen i
Grønland, som ikke dækkes via statstilskuddet. Hermed
kodificeres den nuværende praksis.
2.6.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at etablere en klar hjemmel for
Arbejdstilsynet til at opkræve gebyr, så
Arbejdstilsynet dermed får et klart grundlag for at
opretholde den nuværende finansiering.
I dag finansieres arbejdsmiljøuddannelsen
delvis via arbejdsgiverbetaling delvis via statstilskud. Denne
ordning videreføres.
3. De administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige
Det er hensigten, at arbejdsgiverbetalingen for
Arbejdstilsynets udgifter ved arbejdsmiljøuddannelsen vil
forblive på samme niveau som hidtil. Da den foreslåede
ændring vedrørende Arbejdstilsynets hjemmel til at
opkræve gebyr alene er en kodificering af den nuværende
ordning, vil denne ændring ikke have økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget forventes i øvrigt ikke at have
nævneværdige administrative eller økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
De foreslåede ændringer i de
kriminalretlige foranstaltninger i arbejdsmiljøsager vil
kunne have visse mindre ressourcemæssige konsekvenser for
politiet og anklagemyndigheden. Eventuelle merudgifter for politiet
og anklagemyndigheden som følge af lovforslaget vil blive
afholdt inden for de eksisterende bevillingsmæssige
rammer.
4. De administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Da forslaget om at etablere en tydelig hjemmel for
Arbejdstilsynet til at opkræve gebyr for Arbejdstilsynets
udgifter ved arbejdsmiljøuddannelsen alene er en
kodificering af den nuværende ordning, vil ændringen
ikke have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Den foreslåede forpligtigelse til at
gennemgå en særlig uddannelse for koordinatorer inden
for bygge- og anlægsområdet vil erstatte
forpligtigelsen til at gennemgå den almindelige
arbejdsmiljøuddannelse af tilsvarende varighed og forventes
derfor ikke at medføre meromkostninger.
Forslaget forventes ikke at have administrative
eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. De administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Det fremgår af EUF-Traktatens artikel 204,
sammenholdt med protokol om den særlige ordning for
Grønland (1985), at EU-reglerne ikke finder anvendelse for
forhold vedrørende arbejdsmiljø i Grønland.
Lovforslaget indeholder derfor ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer i Grønland
Lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Grønlands Selvstyre og Det Grønlandske
Arbejdsmiljøråd.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 3)
Efter den gældende bestemmelse er
offshorearbejde ikke undtaget fra arbejdsmiljøloven.
Grønlands Selvstyre har med hjemmel i lov
nr. 473 af 12. juni 2009 om Grønlands Selvstyre overtaget
den del af sagsområdet arbejdsmiljø, som
vedrører offshorearbejde. Inatsisartut (Landstinget) har den
23. oktober 2009 givet tilslutning til Naalakkersuisuts
(Grønlands regerings) forslag til Inatsisartutbeslutning
(Landstingsbeslutning) om Grønlands Selvstyres overtagelse
af den del af sagsområdet arbejdsmiljø, som
vedrører offshorearbejde.
Som konsekvens heraf indebærer lovforslaget,
at lov om arbejdsmiljø i Grønland ikke omfatter
offshorearbejde i Grønland.
Arbejdsmiljø ved råstofudvinding til
lands er fortsat omfattet af arbejdsmiljøloven.
I øvrigt henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.
Til nr. 2 (§ 6, stk. 1)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den foreslåede § 7, stk. 2.
Til nr. 3 og 4 (§ 7, stk. 1 og
2)
Med den foreslåede ændring samles alle
bemyndigelsesbestemmelser vedrørende uddannelse i en samlet
bemyndigelsesbestemmelse i § 7, stk. 2.
I § 7, stk. 2, bemyndiges
beskæftigelsesministeren til at fastsætte nærmere
regler om arbejdsmiljøuddannelse og
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet inden for bygge- og anlægsområdet.
Koordinatorer af sikkerheds- og sundhedsarbejdet
inden for bygge- og anlægsområdet har hidtil skullet
gennemføre arbejdsmiljøuddannelsen. Da koordinatorens
opgaver i forhold til sikkerhed og sundhed adskiller sig fra
opgaverne som medlem af en sikkerhedsgruppe, findes det
hensigtsmæssigt at indføre en særlig
koordinatoruddannelse, som vil tage udgangspunkt i de danske regler
på området. Denne uddannelse vil for koordinatorer
erstatte den almindelige arbejdsmiljøuddannelse.
Bemyndigelsen til, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om en arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af
sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for bygge- og
anlægsområdet, vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, hvor der forventes fastsat regler om:
•
Pædagogiske principper for undervisningen.
•
Uddannelsesplaner.
• At det er
Arbejdstilsynet, der godkender udbydere af koordinatoruddannelsen,
herunder de nærmere krav til udbyders viden og
kvalifikationer. Arbejdstilsynet vil ved godkendelsen se på
de samme principper som i Danmark.
• At en
udbyder af arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer, som er
godkendt i Danmark, vil kunne udbyde uddannelsen i Grønland.
Andre udbydere skal opfylde tilsvarende krav. En gennemført
uddannelse for koordinatorer vil blive sidestillet med en
gennemført arbejdsmiljøuddannelse og vil kunne
anvendes på lige fod med arbejdsmiljøuddannelsen i
alle brancher.
Uddannelsen vil få samme længde,
opbygning og pædagogiske tilgang som
arbejdsmiljøuddannelsen, og den vil komme til at indeholde
elementer fra arbejdsmiljøuddannelsen.
Der vil i forbindelse med etableringen af
uddannelsen blive fastsat en overgangsbestemmelse, så
koordinatorer, der har gennemført
arbejdsmiljøuddannelsen efter de gældende regler, ikke
forpligtes til at gennemføre den nye uddannelse.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.5.
Til nr. 5 (§ 7, stk. 5)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den foreslåede § 7, stk. 2.
Til nr. 6 (§ 7, stk. 6)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den foreslåede § 7, stk. 2.
Til nr. 7 (§ 7, stk. 8)
Hvis der ikke er nogen udbyder af
koordinatoruddannelsen, vil Arbejdstilsynet kunne give tilladelse
til, at den almindelige arbejdsmiljøuddannelse erstatter
koordinatoruddannelsen.
Til nr. 8 (§ 31, stk. 3)
Med forslaget til § 31, stk. 3, nr. 4,
præciseres krav om, at bygherren skal sikre, at koordinatoren
har den fornødne viden om og særlig uddannelse i
sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål til at
varetage koordineringen af de sikkerheds- og sundhedsmæssige
foranstaltninger på arbejdsstedet.
Bestemmelsen svarer til den danske
arbejdsmiljølovs § 37, stk. 2, nr. 4.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.5.
Til nr. 9 (§ 57 a)
Gebyrerne skal dække den del af
Arbejdstilsynets omkostninger, som ikke dækkes af
statstilskuddet.
§ 57 a, stk. 2, skal sikre, at der
sker en regulering af gebyret med omkostningsudviklingen
således, at betalingen fastholdes over tid.
De nærmere bestemmelser om gebyret vil blive
fastlagt ved en bekendtgørelse, som bl.a. vil indeholde
regler om opkrævning og gebyrets størrelse.
Til nr. 10 (§ 65, stk. 2-8)
§ 65, stk. 2.
Efter den foreslåede § 65,
stk. 2, skal det anses som en væsentlig skærpende
omstændighed ved udmålingen af den kriminalretlige
foranstaltning, hvis en af de i § 65, stk. 1,
nævnte overtrædelser har medført en ulykke med
alvorlig personskade eller døden til følge.
I det omfang den kriminalretlige foranstaltning
fastsættes som bøde, sigtes der imod en fordobling af
bøden efter § 65, stk. 1. Med den
foreslåede formulering af § 65, stk. 2, vil
fastsættelse af den kriminalretlige foranstaltning bero
på domstolenes konkrete vurdering af den enkelte
overtrædelse ud fra samtlige omstændigheder i den
konkrete sag. Niveauet kan fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger særlige
omstændigheder, der taler herfor.
Begrebet »alvorlig personskade« kan fx
omfatte amputationer, knoglebrud, sårskader eller
ætsninger på store dele af kroppen og forgiftninger.
Skader som forstuvninger samt brud på fingre og tæer
vil normalt ikke kunne betragtes som alvorlige personskader. Det
tilkommer i øvrigt domstolene ved en konkret vurdering at
fastslå, om der er tale om en "alvorlig personskade".
Overtrædelser, der har resulteret i
arbejdsulykker med mindre personskader, vil efter den
foreslåede ordning forsat være omfattet af
§ 65, stk. 2, nr. 2 (som efter forslaget bliver
§ 65, stk. 4, nr. 2). Den kriminalretlige
foranstaltning kan skærpes med henvisning til § 65,
stk. 2, nr. 1, 3 og 4 (som efter forslaget bliver
§ 65, stk. 4, nr. 1, 3 og 4) og § 65,
stk. 5 (som efter forslaget bliver § 65,
stk. 7), men ikke med henvisning til den skærpende
omstændighed i § 65, stk. 2, nr. 2 (efter
forslaget § 65, stk. 4, nr. 2).
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.3.
§ 65, stk. 3.
Ansatte har efter arbejdsmiljølovens
§ 21 en pligt til at medvirke til, at arbejdsgivere kan
overholde arbejdsmiljøloven. Dette indebærer, at
ansatte skal bidrage til, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige inden for deres
arbejdsområde, herunder at de foranstaltninger, der
træffes for at fremme sikkerhed og sundhed, virker efter
deres hensigt.
I det omfang en arbejdsgiver har opfyldt sine
forpligtigelser efter kapitel 3, indebærer den
foreslåede § 65, stk. 3, at det ved
udmåling af den kriminalretlige foranstaltning efter
§ 65, stk. 1, nr. 1, skal betragtes som en
skærpende omstændighed, hvis en ansat forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder arbejdsmiljøloven
inden for de områder, der er angivet i den foreslåede
§ 65, stk. 3.
Anvendelsesområdet for den foreslåede
§ 65, stk. 3, vedrører
overtrædelser af arbejdsmiljølovens § 21
sammenholdt med de overtrædelser, der er angivet i
bestemmelsen, som navnlig vedrører overtrædelser af
arbejdsmiljølovens § 32 om arbejdets
udførelse, § 36 om anvendelse af tekniske
hjælpemidler og § 38 om anvendelse af farlige
stoffer og materialer.
Det er en betingelse for anvendelse af
skærpelsen af det kriminalretlige ansvar over for ansatte, at
arbejdsgiveren har opfyldt alle sine forpligtigelser i
arbejdsmiljølovens kapitel 3, herunder at arbejdsgiveren har
sørget for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige, at arbejdsgiveren
fyldestgørende har instrueret de ansatte, samt at
arbejdsgiveren har ført et effektivt tilsyn med, at arbejdet
udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt.
§ 65, stk. 3,
nr. 1, omfatter tilfælde, hvor den ansatte ikke
anvender hjelm, sikkerhedssko, beskyttelsesbriller, sikkerhedsline
eller handsker m.v., hvor der er pligt hertil efter
arbejdsmiljølovgivningen.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at
værnemidlerne er stillet til rådighed for de ansatte,
at udstyret passer til eller kan tilpasses den enkelte ansatte, at
udstyret ikke er i stykker, og at udstyret er til stede på
arbejdspladsen m.v.
§ 65, stk. 3,
nr. 2, omfatter manglende brug af etableret
procesventilation (punktudsugning), eller hvis udsugningen
sættes ud af funktion.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at
udsugningsanlægget m.v. er etableret og fuldt forsvarligt at
anvende.
§ 65, stk. 3,
nr. 3, omfatter situationer, hvor beskyttelsesudstyr
sættes ud af funktion, afmonteres eller på anden
måde ikke anvendes, herunder sikkerhedsforanstaltninger, der
bliver afbrudt, ændret eller flyttet, eller ikke bliver sat
på plads.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at
beskyttelsesudstyr eller sikkerhedsforanstaltninger er
tilgængelige, korrekt monteret, funktionsdygtige m.v.
§ 65, stk. 3,
nr. 4, omfatter åbenbart uforsvarlige arbejdsmetoder,
hvor ansatte tilsidesætter krav om anvendelse af forsvarlige
arbejdsmetoder fastsat i medfør af navnlig
reglerne om arbejdets udførelse, om anvendelse af
tekniske hjælpemidler, herunder at tekniske
hjælpemidler anvendes efter deres hensigt og om anvendelse af
stoffer og materialer, der er foreskrevet med henblik på at
sikre, at det pågældende arbejde kan udføres
arbejdsmiljømæssigt forsvarligt.
Overtrædelserne kan angå:
• Manuel
håndtering af tunge byrder, hvor tekniske hjælpemidler
forefindes.
• Uforsvarlig
stabling/læsning, så der opstår risiko for
væltning.
• Forkert
anvendt anhugningsgrej, fx tovstropper i stedet for
kæder.
•
Overbelastning af elevator.
• Anvendelse
af teknisk hjælpemiddel, der er uegnet til arbejdet.
• Risiko for
sammenstyrtning ved jordarbejde som følge af manglende
afstivning, manglende anlæg m.v.
•
Overtrædelser af forbud, eksempelvis forbud mod brug af
byggehejs til persontransport.
•
Svejsearbejde på lukkede tønder, som indeholder rester
af antændelige væsker.
• Arbejde uden
at elektrisk spænding er afbrudt.
• Uforsvarligt
arbejde med stoffer og materialer, der fx har høj akut
giftighed.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at
den ansatte er blevet instrueret om den korrekte forsvarlige
arbejdsmetode, og at arbejdsgiveren har ført tilsyn
hermed.
§ 65, stk. 4.
Bestemmelsen er en videreførelse af den
nuværende § 65, stk. 2, dog således, at
den foreslås ændret som en konsekvens af, at der i
§ 65, stk. 3, indføres en særlig
bestemmelse om, at visse forhold skal betragtes som skærpende
omstændigheder ved fastsættelsen af en kriminalretlig
foranstaltning over for ansatte ved deres overtrædelser af
arbejdsmiljøloven.
Forslaget indebærer, at bestemmelsen om
skærpende omstændigheder i § 65, stk. 4,
i fremtiden ikke skal finde anvendelse ved fastsættelse af
kriminalretlige foranstaltninger for ansattes grove
overtrædelser af arbejdsmiljøreglerne.
Bedømmelsen af skærpende omstændigheder ved
ansattes overtrædelser skal fremover alene bedømmes
efter den foreslåede § 65, stk. 3, nr. 1-4,
som er udtømmende.
Den foreslåede ændring af
§ 65 med den nu foreslåede § 65,
stk. 2, indebærer, at bestemmelsen i § 65,
stk. 4, nr. 2, skal anvendes i situationer, hvor der er sket
en arbejdsulykke, der har medført en personskade, der ikke
er så alvorlig, at skaden er omfattet af den foreslåede
§ 65, stk. 2. Bøder efter den
foreslåede § 65, stk. 2, kan ikke
forhøjes med henvisning til den skærpende
omstændighed i § 65, stk. 4, nr. 2.
§ 65, stk. 5.
Den foreslåede § 65, stk. 5,
er en uændret videreførelse af den nuværende
§ 65, stk. 3.
§ 65, stk. 6.
Stk. 6 er en videreførelse af den
eksisterende § 65, stk. 4.
§ 65, stk. 7.
I stk. 7 er henvisningen til kriminalloven
for Grønland ændret, således at der henvises til
§ 13, der omhandler medvirkensansvar. Baggrunden for
ændringen skyldes en ændring i kriminalloven for
Grønland. Den tidligere hjemmelshenvisning vurderes ikke at
have konsekvenser for muligheden for at straffe for medvirken ved
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. I alle
kendte retssager siden 2005 har medvirkensansvaret ikke været
anvendt.
Endvidere er det præciseret, at reglerne om
medvirken finder anvendelse på det kriminalretlige ansvar,
der er beskrevet i stk. 1 og 2.
§ 65, stk. 8.
I stk. 8 er det præciseret, at
bestemmelsen omhandler forældelse af det kriminalretlige
ansvar.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2. og 2.3.
Til nr. 11 (§ 66, stk. 1)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den foreslåede § 66,
stk. 3.
Til nr. 12 (§ 66, stk. 2)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring om
væsentlig skærpende kriminalretlig foranstaltning, idet
der sikres en klar hjemmel til, at arbejdsgiveren for personligt
ejede virksomheder, på samme måde som andre
arbejdsgivere, kan idømmes foranstaltning i form af
forhøjet bøde, hvis der er sket en
overtrædelse, der har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller døden til følge.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.
Til nr. 13 (§ 66, stk. 3)
Den foreslåede § 66, stk. 3,
indebærer, at arbejdsgiverens kriminalretlige ansvar efter
arbejdsmiljølovens § 66, stk. 1, ikke
anvendes for særligt opregnede overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen, begået af virksomhedens
ansatte. Det er et krav, at arbejdsgiveren har opfyldt alle sine
pligter i henhold til arbejdsmiljølovens kapitel 3, og at
den ansatte på trods heraf udfører arbejdet i strid
med arbejdsmiljølovgivningen.
Bestemmelsen forudsætter, at arbejdet
på overtrædelsestidspunktet kunne have været
udført lovligt og sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt i overensstemmelse med arbejdsmiljøreglerne.
Derudover skal arbejdsgiveren
fyldestgørende have instrueret den ansatte, herunder om
anvendelse af en eventuel sikkerhedsforanstaltning. Endvidere skal
arbejdsgiveren have ført effektivt tilsyn med arbejdet.
Endelig forudsætter bestemmelsen, at
virksomheden skal have stillet det pågældende
sikkerhedsudstyr eller personlige værnemidler m.v. til
rådighed for de ansatte i virksomheden. Det indebærer,
at udstyret passer til eller kan tilpasses den enkelte ansatte, at
udstyret ikke er i stykker, at udstyret er til stede på
arbejdspladsen m.v., at beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger er tilgængelige, korrekt monteret,
funktionsdygtige m.v., og at nødvendige
udsugningsanlæg m.v. er etableret og fuldt forsvarlige at
anvende.
Den ansatte skal ved arbejdets udførelse
have tilsidesat arbejdsgiverens instruktioner, fx ved at undlade at
bruge det sikkerhedsudstyr m.v., der var stillet til rådighed
og var til stede for arbejdet.
Anvendelsesområdet for den foreslåede
bestemmelse om begrænsning af arbejdsgiverens kriminalretlige
ansvar er begrænset til de særligt opregnede
overtrædelser, der også er nævnt i den
foreslåede § 65, stk. 3, nr. 1-4.
Der henvises til de specielle bemærkninger
til nr. 10 vedrørende den foreslåede § 65,
stk. 3.
Det er ikke en betingelse for anvendelse af
bestemmelse om begrænsning af arbejdsgiverens kriminalretlige
ansvar, at den ansatte har handlet forsætligt eller groft
uagtsomt. Det er tilstrækkeligt, at den ansatte har handlet
uagtsomt.
Bestemmelsen svarer til den danske
arbejdsmiljølov § 83, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 14 (§ 68, 2. pkt.)
Den foreslåede § 68, 2. pkt.,
medfører, at den foreslåede bestemmelse om
begrænsning af arbejdsgiverens kriminalretlige ansvar, jf.
§ 66, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse for
selskaber m.v. (juridiske personer).
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.1, og til de specielle
bemærkninger til nr. 11 og 13.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2013 og finder anvendelse på
overtrædelser begået efter lovens
ikrafttrædelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | Kapitel 1 | | | Formål og område | | | | | | § 3.
Loven gælder kun for luftfart for så vidt angår
arbejde på landjorden. | | | Stk. 2. Loven
gælder kun for søfart og fiskeri for så vidt
angår 1) lastning og losning af skibe, herunder
fiskefartøjer, 2) værftsarbejde om bord i skibe og
arbejde, der må ligestilles hermed. | | 1. Efter
§ 3, stk. 2,
indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Loven gælder ikke
for offshorearbejde.« | | | | § 6.
I virksomheder, der beskæftiger 20 ansatte eller derover, jf.
dog § 7, stk. 6, skal der oprettes et
sikkerhedsudvalg. Er der i virksomheden oprettet én eller to
sikkerhedsgrupper, udgør sikkerhedsgruppens eller gruppernes
medlemmer og virksomhedens leder eller en ansvarlig
repræsentant for denne sikkerhedsudvalget. Er der oprettet
flere sikkerhedsgrupper, vælger
sikkerhedsrepræsentanterne imellem sig 2 medlemmer og
arbejdslederne i sikkerhedsgrupperne imellem sig 2 medlemmer til et
sikkerhedsudvalg, hvori virksomhedens leder eller en ansvarlig
repræsentant for denne indtræder. Sikkerhedsudvalget
skal planlægge, lede, rådgive og orientere om samt
føre kontrol med sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for
virksomheden. Stk. 2. Den
tilsynsførende fra Arbejdstilsynet skal ved besøg i
virksomheden jævnligt træde i forbindelse med
virksomhedens ledelse og vedkommende
sikkerhedsrepræsentanter, sikkerhedsgrupper og
repræsentanter for sikkerhedsudvalget. Disse har fri adgang
til at forelægge spørgsmål af sikkerheds- og
sundhedsmæssig art for Arbejdstilsynet. | | 2. I § 6, stk. 1, ændres
»§ 7, stk. 6« til: »§ 7,
stk. 7«. | | | | § 7.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om opbygning og funktion af virksomhedernes arbejde for
sikkerhed og sundhed, herunder regler om valg af
sikkerhedsrepræsentanter, om deres rettigheder og pligter, om
oprettelse af sikkerhedsgrupper og sikkerhedsudvalg og om disses
opgaver, om uddannelse af sikkerhedsorganisationens medlemmer samt
om den daglige ledelse af sikkerhedsarbejdet. | | 3. I § 7, stk. 1, udgår
følgende: », om uddannelse af
sikkerhedsorganisationens medlemmer« | Stk. 2.
Sikkerhedsorganisationens opgaver kan efter aftale mellem
virksomheden og medarbejderne udvides til at omfatte
miljøspørgsmål i direkte tilknytning til
virksomheden. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler, der sikrer løsningen af virksomhedens
arbejdsmiljøspørgsmål. | | 4. I § 7 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om arbejdsmiljøuddannelse, herunder
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet inden for bygge- og anlægsområdet,
undervisernes kvalifikationer og kvalitetssikring af udbydere af
uddannelserne.« Stk. 2-6 bliver herefter
stk. 3-7. | Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvordan aftaler efter stk. 3 indgås. | | 5. I § 7, stk. 4, der bliver
stk. 5, ændres »efter stk. 3« til:
»efter stk. 4«. | Stk. 5.
Spørgsmål om fortolkning af og brud på de
indgåede aftaler efter stk. 3 afgøres ved
fagretlig behandling eller, hvor dette ikke er muligt, ved
domstolene. | | 6. I § 7, stk. 5, der bliver
stk. 6, ændres »efter stk. 3« til:
»efter stk. 4«. | | | 7. Efter
§ 7, stk. 6, der bliver
til stk. 7, indsættes som nyt stykke: | | | »Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan endvidere gøre
undtagelser fra kravet i § 7, stk. 2, om en
arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer, hvis uddannelsen
ikke udbydes i Grønland.« | | | | § 31. | | | … | | | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om bygherrens pligter efter stk. 2, herunder om | | | 1) afgrænsning af de enkelte
arbejdsgiveres opgaver i fællesområderne, inden
arbejdet sættes i gang, | | | 2) udarbejdelse af en plan for sikkerhed og
sundhed, inden byggepladsen etableres, | | | 3) koordinering af foranstaltninger til
fremme af sikkerhed og sundhed i fællesområderne,
medens arbejdet er i gang, og | | | 4) udpegning af koordinator med den
fornødne viden om og uddannelse i sikkerheds- og
sundhedsmæssige spørgsmål til at varetage
koordinering af de sikkerheds- og sundhedsmæssige
foranstaltninger på arbejdsstedet. | | 8. I § 31, stk. 3, nr. 4,
indsættes efter »med den fornødne viden om
og«: »særlig«. | | | | | | 9. Efter
§ 57 indsættes: | | | »§ 57
a. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om gebyr, herunder om opkrævning og indbetaling fra
arbejdsgivere, til delvis dækning af Arbejdstilsynets
omkostninger ved afholdelse af
arbejdsmiljøuddannelsen. | | | Stk. 2. Gebyret
reguleres årligt i overensstemmelse med stigningen i det
generelle pris- og lønindeks på finansloven det
pågældende år.« | | | | § 65. Foranstaltninger efter
kriminalloven for Grønland idømmes den, der 1) overtræder § 11,
§ 11 a, stk. 1-3, § 12, § 13,
stk. 1 og 2, §§ 14-17, §§ 19-28,
§ 31, stk. 1 og 2, § 32, stk. 1,
§ 34, stk. 1, § 36, stk. 1,
§ 38, stk. 1, § 58, stk. 2 og 3,
§ 59, stk. 1, og § 61, stk. 2, 2) lader arbejde udføre i strid med
kapitel 8 og 9, leder eller fører tilsyn med sådant
arbejde eller udfører arbejde i strid med kapitel 8, 3) ikke efterkommer påbud efter
§ 60 eller 4) undlader at meddele oplysninger efter
§ 17 a, stk. 2. | | | Stk. 2. Ved
udmåling af en foranstaltning skal det betragtes som en
skærpende omstændighed, 1) at overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed, 2) at der ved overtrædelsen er sket
skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor, 3) at der tidligere er afgivet påbud
efter § 60, stk. 1 eller 2, for det samme eller
tilsvarende forhold, eller 4) at der ved overtrædelsen er
opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk
fordel for den pågældende selv eller andre. Stk. 3. Det skal
betragtes som en særlig skærpende omstændighed,
at der for unge under 18 år er sket skade på liv eller
helbred eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 2, nr. 2. Stk. 4. Sker der
ikke konfiskation af udbytte, som er opnået ved
overtrædelsen, skal der ved udmåling af bøde,
herunder tillægsbøde, tages særligt hensyn til
størrelsen af en opnået eller tilsigtet
økonomisk fordel. Stk. 5.
Kriminalloven for Grønland § 9 om medvirken finder
anvendelse på det i stk. 1-3 omhandlede
bødeansvar. Stk. 6.
Forældelsesfristen for idømmelse af en foranstaltning
er 5 år ved overtrædelse af §§ 24-28
samt regler udstedt i henhold til § 29. | | 10. § 65,
stk. 2-6, ophæves og i stedet
indsættes: »Stk. 2.
Ved udmålingen af en kriminalretlig foranstaltning efter
stk. 1 skal det anses som en væsentlig skærpende
omstændighed, at overtrædelsen har medført en
ulykke med alvorlig personskade eller døden til
følge. Stk. 3. Ved
udmåling af en kriminalretlig foranstaltning efter
stk. 1, nr. 1, skal det, i det omfang arbejdsgiveren har
opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 3, betragtes som en
skærpende omstændighed, at ansatte forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder lovgivningens krav om 1) anvendelse af personlige
værnemidler, 2) anvendelse af
udsugningsforanstaltninger, 3) anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger eller 4) anvendelse af forsvarlige
arbejdsmetoder. Stk. 4. Ud over
de i stk. 3 nævnte tilfælde skal det ved
udmåling af en kriminalretlig foranstaltning efter
stk. 1 og 2 betragtes som en skærpende
omstændighed, 1) at overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed, 2) at der ved overtrædelsen er sket
skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor, uden
at forholdet er omfattet af stk. 2, 3) at der tidligere er afgivet påbud
efter § 60, stk. 1 eller 2, for det samme eller
tilsvarende forhold, eller 4) at der ved overtrædelsen er
opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk
fordel for den pågældende selv eller andre. | | | Stk. 5. Det skal
betragtes som en særlig skærpende omstændighed,
at der for unge under 18 år er sket skade på liv eller
helbred eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 4, nr. 2. | | | Stk. 6. Sker der
ikke konfiskation af udbytte, som er opnået ved
overtrædelsen, skal der ved udmåling af bøde,
herunder tillægsbøde, tages særligt hensyn til
størrelsen af en opnået eller tilsigtet
økonomisk fordel. | | | Stk. 7.
§ 13 i kriminalloven for Grønland om medvirken
finder anvendelse på det i stk. 1 og 2 omhandlede
kriminalretlige ansvar. | | | Stk. 8.
Forældelsesfristen for det kriminalretlige ansvar er 5
år ved overtrædelse af §§ 24-28 samt
regler udstedt i henhold til § 29.« | | | | § 66. For overtrædelse af
§ 11, § 11 a, stk. 1-3, § 12,
§ 32, stk. 1, § 34, stk. 1,
§ 36, stk. 1, og § 38, stk. 1, samt
forhold omfattet af § 65, stk. 1, nr. 2 og 3, kan
der pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv om
overtrædelsen ikke kan tilregnes arbejdsgiveren som
forsætlig eller uagtsom. Det er en betingelse for
bødeansvaret, at overtrædelsen kan tilregnes en eller
flere til virksomheden knyttede personer eller virksomheden som
sådan. For bødeansvar efter denne bestemmelse finder
§ 91, stk. 4, i kriminallov for Grønland ikke
anvendelse. | | 11. I § 66, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »uagtsom«: », jf. dog
stk. 3«. | Stk. 2. Ved
bødens udmåling finder § 65, stk. 2,
nr. 2-4, og stk. 3, tilsvarende anvendelse. | | 12. I § 66, stk. 2, ændres
»§ 65, stk. 2, nr. 2-4, og stk. 3«
til: »§ 65, stk. 2, 4 og 5«. | | | | | | 13. I § 66 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. I
det omfang arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter lovens
kapitel 3, kan arbejdsgiveren ikke idømmes en kriminalretlig
foranstaltning, hvis ansatte overtræder lovgivningens krav
om 1) anvendelse af personlige
værnemidler, 2) anvendelse af
udsugningsforanstaltninger, 3) anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger eller 4) anvendelse af forsvarlige
arbejdsmetoder.« | | | | § 68. For overtrædelser, der
begås af juridiske personer, herunder aktie-, anparts- og
andelsselskaber, interessentskaber, foreninger, fonde, boer,
kommuner, kommunale fællesskaber, der er omfattet af
§ 64 i landstingslov om de grønlandske
kommunalbestyrelser og bygdebestyrelser m.v., Grønlands
hjemmestyre og staten, kan selskabet m.v. som sådant
idømmes bøde. | | 14. § 68 affattes således: »Der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) et kriminalretligt ansvar efter reglerne i
kriminallovens 5. kapitel. § 66, stk. 3, finder
tilsvarende anvendelse.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013. | | | Stk. 2.
§ 1, nr. 10-14, finder anvendelse på
overtrædelser begået efter lovens
ikrafttrædelse. |
|