Skriftlig fremsættelse (1. november
2012)
Beskæftigelsesministeren (Mette
Frederiksen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik,
lov om social pension og forskellige andre love (Reform af
førtidspension og fleksjob, herunder indførelse af
ressourceforløb, rehabiliteringsteams,
fleksløntilskud m.v.)
(Lovforslag nr. L 53)
Lovforslaget udmønter Aftale om en reform af
førtidspension og fleksjob, som regeringen
(Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre)
og Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har
indgået den 30. juni 2012.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
- Etablering af
rehabiliteringsteam i alle kommuner. Arbejdet i
rehabiliteringsteamet skal medvirke til, at der sker en samtidig
afklaring af den enkeltes beskæftigelsesmæssige,
sociale og helbredsmæssige ressourcer, og at der
iværksættes en koordineret indsats på tværs
af forvaltninger med ét fælles mål i forhold til
arbejdsmarkedet.
- Etablering af
klinisk funktion. Kommunerne skal fremover have adgang til
rådgivning og vejledning fra det regionale
sundhedsvæsen via et struktureret samarbejde. Klinisk
funktion vil være repræsenteret i de kommunale
rehabiliteringsteam ved en sundhedskoordinator.
- Indførelse
af ressourceforløb. Ressourceforløb tilbydes
personer, hvor det er overvejende sandsynligt, at de i fravær
af en særlig indsats vil ende på førtidspension.
Ressourceforløb kan vare fra et til fem år ad gangen.
Fokus for ressourceforløbet er, at arbejdsevnen skal
udvikles gennem en konkret aktiv indsats, hvor borgerens mål
i forhold til arbejde og uddannelse er styrende for, hvilke
aktiviteter der sættes i gang.
- Ændrede
aldersgrænser og procedurer for tilkendelse af
førtidspension.
- Fremtidssikring
og målretning af fleksjobordningen, herunder
- øget brug
af sociale kapitler forud for ansættelse i fleksjob på
den hidtidige arbejdsplads,
- første
fleksjob, uanset alder, bliver bevilget for en periode på fem
år. For personer på 40 eller derover vil fleksjobbet
efter den 5-årige periode kunne blive permanent, hvorimod
personer under 40 år kun kan få bevilget fleksjob for
fem år ad gangen,
- ændring af
aflønningen i fleksjob så den ansatte får
løn fra arbejdsgiveren for det arbejde, der udføres
samt et fleksløntilskud fra kommunen på ca. 200.000
kr., som aftrappes i forhold til lønnen fra
arbejdsgiveren.
- ændring af
reglerne om ledighedsydelse.
- lempelse af
visitationskravet for selvstændigt erhvervsdrivende og
ændring af tilskuddets størrelse og beregning
De samlede økonomiske konsekvenser for det offentlige i
2013-2016 af gennemførelsen af Aftale
om en reform af førtidspension og fleksjob er
mindreudgifter (i 2013 pl. ) på 243 mio. kr. i 2013, 513 mio.
kr. i 2014, 756 mio. kr. i 2015, 988 mio. kr. i 2016.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den
1. januar 2013. Dog foreslås det, at lovforslagets
bestemmelser om samarbejde mellem kommunen og regionen om
sundhedsfaglig rådgivning og vurdering, træder i kraft
den 1. juli 2013.
Endvidere foreslås det, at forslagets bestemmelser om
krav om indlæggelse af cv i Jobnet, deltagelse i cv-samtaler,
sanktioner ved manglende rettidig indlæggelse af cv i Jobnet
og udeblivelse fra cv-samtale, samt om tilskud til
selvstændige erhvervsdrivende træder i kraft efter
beskæftigelsesministerens bestemmelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.