Fremsat den 1. november 2012 af
skatteministeren (Holger K. Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af svovl1)
(Bundfradrag i svovlafgiften)
§ 1
I lov om afgift af svovl, jf.
lovbekendtgørelse nr. 78 af 8. februar 2006, som
ændret senest ved § 12 i lov nr. 1384 af 21.
december 2009, foretages følgende ændring:
1. I
§ 33 indsættes som
stk. 7-9:
»Stk. 7. For
varer med et afgiftspligtigt svovlindhold omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 2, 3 eller 5-7, der anvendes af
registrerede virksomheder til formål nævnt i bilag 1
til lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ydes et
særligt bundfradrag på 50 g svovldioxid (SO2) pr. anvendt GJ brændsel. For
registrerede virksomheder, der ikke måler udledningen, er
fradraget på 25 g svovl (S) pr. GJ brændsel, når
anvendelsen sker til formål nævnt i bilag 1 til lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter. Fradraget gælder
for virksomheder med et brændselsforbrug på mindst 0,1
PJ pr. kalenderår. Fradraget i afgiften gælder indtil
udgangen af 2020. Hvis anvendelsen af brændsler omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 2, 3 eller 5-7, samtidig sker til
andre formål end dem, som er nævnt i bilag 1 til lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ses bort herfra i
beregningen af det særlige bundfradrag, hvis disse andre
formål udgør under 20 pct. af de fremstilledes
energimængder. Der kan ske overførsel mellem
forskellige afgiftsperioder i kalenderåret. For hver
afgiftsperiode foretager virksomheden en acontoopgørelse af
udledning af svovl, bundfradrag samt eventuelle uudnyttede
bundfradrag overført fra andre afgiftsperioder. Ved
kalenderårets udløb foretages en endelig
opgørelse af den samlede svovludledning fratrukket de
akkumulerede bundfradrag. Der kan ske overførsel mellem
virksomhedens forskellige ovne, kedler m.v. og mellem
brændsler omfattet af bundfradrag inden for virksomhedens
samme geografiske sted.
Stk. 8. Til
virksomheder, der fra kraft-varme-værker og hertil knyttede
blokvarmecentraler får leveret varme fra varer, som omfattes
af § 1, stk. 1, nr. 2, 3 eller 5-7, og hvor den til
virksomheden fakturerede og af virksomheden betalte svovlafgift af
den til brug for leverancen medgående mængde
brændsel kan dokumenteres at udgøre mindst 100.000 kr.
pr. år, ydes en godtgørelse svarende til det
særlige bundfradrag efter stk. 7 for varer omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 2, 3 eller 5-7, når
anvendelsen sker til formål nævnt i bilag 1 til lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter. Leveres varmen kun i en
del af året, nedsættes grænsen på 100.000
kr. forholdsmæssigt.
Stk. 9.
Registrerede virksomheder kan vælge mellem fradrag efter
lovens § 33, stk. 7, eller fradrag efter lovens
§ 33, stk. 1 og 2, indtil reglerne om fradrag efter
lovens § 33, stk. 1 og 2, udløber for deres
vedkommende senest den 1. april 2015. Valget gælder for en
periode på ét kalenderår.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Forslaget udmønter et element i
Energiaftale 2012 indgået den 22. marts 2012 mellem
Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti. Den energipolitiske
aftale gælder for perioden 2012-2020.
Det drejer sig om energiaftalens element om et
bundfradrag i grundlaget for virksomhedens betaling af
svovlafgiften for kul, koks og petroleumskoks m.v. brugt til
formål nævnt i bilag 1 til lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter. Der er tale om de såkaldte tunge
processer.
De øvrige elementer i Energiaftale 2012
udmøntes i andre lovforslag.
Der foreslås et bundfradrag i
virksomhedens betaling af svovlafgiften for kul, koks og
petroleumskoks m.v. brugt til tung proces. Det nye fradrag, der
afløser det nuværende bundfradrag i svovlafgiften, vil
være udformet efter svovlindhold pr. GJ brændsel.
2.
Bundfradrag i svovlafgiften
2.1.
Gældende ret
For varer med et afgiftspligtigt svovlindhold
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 5-7, der anvendes af
registrerede virksomheder til formål nævnt i bilag 1
til lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, og hvis ovn-
eller kedelanlæg er bygget eller renoveret for mindst 10 mio.
kr. i perioden fra den 1. januar 1976 til den 1. april 1995, ydes
der et særligt bundfradrag, der svarer til forskellen mellem
bundfradraget for det pågældende brændsel i 1996
og det for det aktuelle år gældende almindelige
bundfradrag for det pågældende brændsel efter
svovlafgiftslovens § 32, stk. 1. For år 2000
og frem udgør det for det pågældende år
gældende almindelige bundfradrag 0.
Fradraget i afgiften gælder indtil
udgangen af år 2005, hvis ovn- eller kedelanlægget er
bygget eller renoveret før den 1. januar 1986. Hvis ovn-
eller kedelanlægget er bygget eller renoveret for mindst 10
mio. kr. mellem 1. januar 1986 og 1. april 1995, udløber
fradraget i det 20. år efter bygningen eller
renoveringen.
Der er tale om et midlertidigt særligt
bundfradrag for kulbrændsel for store virksomheder, der har
bygget eller renoveret ovn- eller kedelanlæg for mindst 10
mio. kr. Bundfradraget udløber gradvist, og senest den 1.
april 2015 vil det være udløbet for alle
virksomheder.
Det nuværende bundfradrag i
svovlafgiften fremgår af svovlafgiftslovens § 33,
stk. 1-6.
2.2.
Forslagets indhold
Det foreslås, at der indføres et
nyt midlertidigt bundfradrag i svovlafgiften for kul, koks og
petroleumskoks m.v. brugt til tung proces. Der er stadig tale om et
særligt SO2-bundfradrag, idet
lempelsen i praksis retter sig mod få store virksomheder med
væsentlige udledninger af svovldioxid (SO2). Der er der tale om en særlig
lempelse i deres betaling af svovlafgift.
Det nye fradrag vil være udformet efter
svovlindhold pr. GJ brændsel. Fradraget udgør 50 g
svovldioxid (SO2) pr. anvendt GJ
brændsel for virksomheder, der måler udledningen af
svovl. For virksomheder, der ikke måler udledningen af svovl,
er bundfradraget på 25 g svovl (S) pr. GJ anvendt
brændsel. Brændslet skal i begge tilfælde
være omfattet af tung proces.
Afgifterne på brændslerne
udgør 23,0 kr. (2015-niveau) pr. kg svovl, hvilket stort set
svarer til afgiften på 11,50 kr. pr. kg udledt SO2. Omregning af fradraget til kroner pr.
GJ kan foretages således: 23,00 kr./kg S x 25 g/GJ = 0,575
kr./GJ og 11,50 kr./kg SO2 x 50 g
SO2/GJ = 0,575 kr./GJ.
Svovlafgiftssatserne fremgår af svovlafgiftslovens
§ 2, stk. 1 og svovlafgiftslovens bilag 1.
Indtil 1. april 2015 kan virksomhederne i
deres afgiftsopgørelse vælge mellem det nye fradrag
efter svovlafgiftslovens § 33, stk. 7, eller det
nuværende fradrag efter svovlafgiftslovens § 33,
stk. 1 og 2. Virksomhederne kan anvende det nuværende
fradrag, indtil det udløber for deres vedkommende senest den
1. april 2015.
3.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Det nuværende bundfradrag gjaldt til og
med 2005 for anlæg fra før 1986. For anlæg
bygget eller renoveret mellem 1986 og 1995 for mindst 10 mio. kr.
gælder bundfradraget i 20 år. Bundfradraget
udløber således gradvist, og senest 1. april 2015 vil
det være udløbet for alle virksomheder.
Hvis virksomhederne vælger at benytte
forslagets nye udformning af bundfradrag i svovlafgiften for kul,
koks og petroleumskoks m.v. brugt til tung proces i 2013 eller
2014, må de give afkald på det eksisterende
bundfradrag. Herved skønnes med væsentlig usikkerhed
et mindreprovenu i 2013 og 2014 på ca. 3 mio. kr.
årligt.
Det nye bundfradrag i svovlafgiften for kul,
koks og petroleumskoks m.v. brugt til tung proces skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 10 mio.
kr. årligt i perioden 2015-2020 (2013-niveau).
Forslaget vil medføre en
nedsættelse af produktionsomkostninger for de meget
energitunge virksomheder, hvilket skønnes at føre til
en øget produktion. Øget produktion vil
medføre højere statslige indtægter på
andre afgiftskonti. Mindreprovenuet skønnes således at
blive reduceret med ca. 2 mio. kr. ved ændret adfærd i
perioden 2015-2020. Provenuvirkningen efter ændret
adfærd og arbejdsudbudseffekter skønnes derfor til ca.
8 mio. kr. årligt i 2015-2020 i forbrugerpriser efter
tilbageløb.
Det varige mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd inkl. arbejdsudbudseffekter ved
forslaget skønnes at udgøre 1 mio. kr., jf. tabel
1.
| Tabel
1. Provenuvirkninger af bundfradrag
i svovlafgiften | Mio. kr. (2013-niveau) | Varig virkning | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Finansårs- virkning 2013 | Umiddelbar provenuvirkning | -1 | -3 | -3 | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 | -3 | Umiddelbar provenuvirkning inkl.
virkning på andre konti | -1 | -4 | -4 | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 | -4 | Provenuvirkning inkl. automatisk
tilbageløb | -1 | -3 | -3 | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 | -10 | -3 | Provenuvirkning inkl. adfærd og
arbejdsudbudseffekter | -1 | -3 | -3 | -8 | -8 | -8 | -8 | -8 | -8 | -3 | | | | | | | | | | | |
|
Der er tale om en ny skatteudgift på
mellem 3 og 10 mio. kr. i årene 2013-2020.
4.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre
engangsudgifter på i alt 0,5 mio. kr. til knap 1
årsværk til vejledning og sagsbehandling i forbindelse
med lovens ikrafttræden.
Herudover skønnes forslaget ikke at
medføre nævneværdige administrative
konsekvenser.
5.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vedrørende bundfradraget i
svovlafgiften vil reducere produktionsomkostningerne med ca. 8 mio.
kr. årligt fra 2015-2020 efter ændret adfærd.
Det forventes, at for ovnanlæg, hvor
ordningen er udløbet, vil virksomhederne vælge det nye
fradrag efter § 33, stk. 7. Fra 1. april 2015, hvor
det nuværende bundfradrag udløber, kan virksomhederne
alene anvende det nye fradrag efter § 33,
stk. 7.
6.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8.
Miljømæssige konsekvenser
Bundfradraget i svovlafgiften vurderes ikke at
have nogen nævneværdig effekt på
svovludledningerne ved uændret energiforbrug og
aktivitetsniveau. Der er de samme incitamenter til at reducere
svovlindhold i de indkøbte brændsler eller øge
virkningsgrad på rensningsanlæg som nu.
Forslaget vil dog føre til, at
virksomhederne vil være mindre tilbøjelige til at
reducere forbruget af de fossile brændsler med et højt
svovlindhold og erstatte det med f.eks. svovlfri naturgas eller VE
(vedvarende energi) med et lavere svovlindhold.
Ligeledes vil nedsættelsen af
produktionsomkostningerne for de meget energitunge virksomheder
føre til en større produktion end ellers. Forslaget
skønnes derfor at medføre en mindre belastning af
miljøet.
9. Forholdet
til EU-retten
Forslaget notificeres som udkast i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved
direktiv 98/48/EF.
Der er tale om en skattemæssig
foranstaltning, som ikke er omfattet af en standstill-periode.
Bundfradraget i svovlafgiftsloven for kul og
koks m.v. giver virksomheder med væsentlige udledninger af
SO2 en særlig lempelse af
afgiften. Svovlafgiften anses for en energiafgift. Minimumsafgiften
respekteres, og lempelsen er i overensstemmelse med strukturen i
energibeskatningsdirektivet. Derfor skal differentieringen ikke
notificeres efter statsstøtteregler, men notificeres til
Europa-Kommissionen efter gruppefritagelsesordningen.
10.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Advokatrådet, Affald Danmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BDO Kommunernes
Revision, Blik- og Rørarbejderforbundet, Brancheforeningen
for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Business Danmark,
CEPOS, CKR, DAKOFA, Danisco, Danish Operators, Danmarks
JordbrugsForskning, Danmarks Miljøundersøgelser,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Danmarks Vindmølleforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Fjernvarme, Dansk Funktionærforbund, Dansk Gartneri,
Dansk Gasteknisk Center, Dansk Golf Union, Dansk Metal, Dansk
Solcelleforening, Dansk Tekstil og Beklædning, Dansk Told- og
Skatteforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater,
Danske Busvognmænd, Danske Regioner, Danske
Speditører, DANVA, De Danske Landboforeninger, Den Danske
Landinspektørforening, Den Danske Skatteborgerforening, Det
Økologiske Råd, DI, DK-Teknik og Miljø, DONG,
EC-Power, Ejendomsforeningen Danmark, Elsam, Energi Danmark,
Energi- og Olieforum.dk, Energiforum Danmark,
Energiklagenævnet, Energimidt, Energinet.dk, Energistyrelsen,
Energitilsynet, Erhvervsstyrelsen, Ernst & Young, Esbensen
Rådgivende Ingeniører A/S, Finansrådet, Forenede
Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen for Danske Biogasanlæg,
Foreningen for Slutbrugere af Energi (FSE), Forsikring &
Pension, Forskningscenter Risø, Frederiksberg Kommune, Frie
Funktionærer, FSR - danske revisorer, Gaia Solar, Greenpeace
Danmark, Hammel Fjernvarme, Horesta,
Håndværksrådet, International Transport Danmark,
Kommunekemi a/s, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen,
KPMG, Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer,
Landsbrancheklubben for Hotel og Restauration, Landsforeningen for
Bæredygtigt Landbrug, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes
Hovedorganisation, Marius Pedersen A/S, Miljøstyrelsen,
Mærsk Olie og Gas, NaturErhvervstyrelsen, Naturstyrelsen,
Noah, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Organisationen for
Vedvarende Energi (OVE), Pantefogedforeningen, PWC,
Rejsearrangører i Danmark, RenoSam,
Restaurationsbranchen.dk, Retssikkerhedschefen, Sammenslutningen af
Danske elforbrugere - SDE, Samvirkende Danske Turistforeninger,
Samvirkende Energi- og Miljøkontorer, Sikkerhedsstyrelsen,
SRF Skattefaglig Forening, Trafikstyrelsen, Vattenfall A/S - Heat
Nordic, Videncentret for Landbrug, Vindmølleindustrien, WWF,
Ældresagen, Økologisk Landsforening, Aalborg
Portland.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Bundfradraget i svovlafgiften for kul og
koks m.v. vil medføre et mindreprovenu på ca. 3 mio.
kr. i henholdsvis 2013 og 2014. Derefter vil bundfradraget
medføre et mindreprovenu på ca. 10 mio. kr. pr.
år i perioden 2015-2020. Indtil 1. april 2015 kan
virksomhederne vælge mellem fradrag efter § 33,
stk. 1 og 2, og fradrag efter § 33,
stk. 7. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
engangsudgifter på i alt 0,5 mio. kr. til knap 1
årsværk til vejledning og sagsbehandling i forbindelse
med lovens ikrafttræden. ? Herudover skønnes forslaget ikke at
medføre nævneværdige administrative
konsekvenser. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Bundfradraget for kul og koks m.v. vil
udgøre en lempelse for berørte virksomheder på
ca. 3 mio. kr. hvert år i 2013 og 2014. Derefter vil
lempelsen udgøre ca. 10 mio. kr. pr. år i perioden
2015-2020. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Bundfradraget i svovlafgiften vurderes ikke
at have nogen nævneværdig effekt på
svovludledningerne ved uændret energiforbrug og
aktivitetsniveau. Forslaget vil dog føre til, at
virksomhederne vil være mindre tilbøjelige til at
reducere forbruget af de fossile brændsler med et højt
svovlindhold. Ligeledes vil nedsættelsen af
produktionsomkostningerne for de meget energitunge virksomheder
føre til en større produktion end ellers. Forslaget
skønnes derfor at medføre en mindre belastning af
miljøet. | Forholdet til EU-retten | Forslaget notificeres som udkast i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved
direktiv 98/48/EF. Der er tale om en skattemæssig
foranstaltning, som ikke er omfattet af en
standstill-periode. Bundfradraget i svovlafgiftsloven for kul
og koks m.v. giver virksomheder med væsentlige udledninger af
SO2 en særlig lempelse.
Ændringen skal notificeres til Europa-Kommissionen efter
reglerne om gruppefritagelsesordningen. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Svovlafgiften er principielt en afgift
på svovludledningen til luften. Afgiften er på 10,90
kr. (2012-niveau) pr. kg udledt svovldioxid (SO2). Virksomheder, der ikke måler
udledningen, kan betale svovlafgift af svovlindholdet i
brændslerne. Alene virksomheder, der anvender 0,1 PJ
brændsler eller mere til formål nævnt i bilag 1
til lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, er omfattet af
det nye fradrag. Det er alene brændsler omfattet af
bundfradraget som kul, koks m.v., der tæller med i
anvendelsen. Beregningen er pr. GJ brændsel og kan
således ikke foretages med udgangspunkt i udledt svovl fra
råvarer eller lignende. Grænsen svarer til et
bundfradrag på ca. 50.000 kr. årligt.
Måleværdierne GJ, TJ og PJ kan
forklares på følgende måde. En GJ (gigajoule) =
brændværdien for 1 tons brændsel. En TJ
(terajoule) = 1.000 GJ. En PJ (petajoule) = 1.000 TJ.
Det nuværende bundfradrag er ved at
løbe ud. For anlæg bygget eller renoveret mellem 1.
januar 1986 og 1. april 1995 for mindst 10 mio. kr. gælder
bundfradraget i 20 år. Bundfradraget udløber
således gradvist, og senest den 1. april 2015 vil det
være udløbet for alle virksomheder.
Det foreslås, at der indføres et
nyt bundfradrag. Der er tale om et særligt SO2-bundfradrag og dermed en
videreførelse af, at der er et midlertidigt særligt
bundfradrag i svovlafgiften. For virksomheder med væsentlige
SO2-udledninger er der fortsat tale
om en særlig lempelse i deres betaling af svovlafgift.
Fradraget gælder indtil udgangen af 2020.
Det nye fradrag vil være udformet efter
svovlindhold pr. GJ brændsel. Fradraget udgør 50 g
svovldioxid (SO2) pr. anvendt GJ
brændsel for virksomheder, der måler udledningen af
svovl. For virksomheder, der ikke måler udledningen af svovl,
er bundfradraget på 25 g (S) pr. anvendt GJ brændsel.
Brændslet skal i begge tilfælde være omfattet af
tung proces.
Bundfradraget gælder for varer omfattet
af svovlafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 2, 3 eller
5-7. Det drejer sig om varerne talolie, trætjære,
trætjæreolie, vegetabilsk beg og andre varer udvundet
af saften fra træ, som anvendes eller er bestemt til at
anvendes til fremstilling af varme, fyringstjære, stenkul
(inkl. stenkulsbriketter), koks, cinders og koksgrus, jordoliekoks,
brunkulsbriketter, brunkul, fuelolie og bitumen.
Herudover foreslås, at der ses bort fra
anvendelse af brændsler til andre formål end tung
proces i tilfælde, hvor disse andre formål udgør
under 20 pct. af de fremstillede energimængder. Reglerne er
en videreførelse af tilsvarende regler vedrørende det
nuværende bundfradrag.
Der kan ske overførsel af uudnyttet
bundfradrag mellem forskellige afgiftsperioder i
kalenderåret. For hver afgiftsperiode foretager virksomheden
en acontoopgørelse af udledning af svovl, bundfradrag samt
eventuelle uudnyttede bundfradrag overført fra andre
afgiftsperioder. Ved kalenderårets udløb foretages en
endelig opgørelse af den samlede svovludledning fratrukket
de akkumulerede bundfradrag. Der kan ske overførsel mellem
virksomhedens forskellige ovne, kedler m.v. og mellem
brændsler omfattet af bundfradrag inden for virksomhedens
samme geografiske sted. Der skal være en tæt
driftsmæssig og fysisk sammenhæng.
Til den foreslåede nye § 33,
stk. 8, i svovlafgiftsloven bemærkes, at bestemmelsen er
en videreførelse af tilsvarende regler, der gælder for
det nuværende bundfradrag.
Bestemmelsen ligestiller energiintensive
virksomheder med tung proces, der modtager procesvarme fra fremmede
kraftvarmeanlæg og dertil knyttede blokvarmeanlæg, med
virksomheder, der modtager procesvarme fra eget anlæg.
De pågældende virksomheder er ikke
omfattet af svovlafgiftslovens registrerings- og betalingspligt. At
virksomhederne i det hele taget belastes af svovlafgiften, skyldes
det almindelige princip, hvor den registrerede virksomhed
overvælter afgiften på kunden. Der er derfor valgt en
ordning, hvor fradraget udbetales til virksomheden. Det er samtidig
bestemt, at kun virksomheder, hvor den overvæltede
svovlafgift udgør mindst 100.000 kr. om året, kan
opnå en godtgørelse svarende til
bundgrænsen.
Da der reelt er tale om ganske få
virksomheder, indeholder forslaget ikke detaljerede regler om,
hvorledes bundfradraget skal opnås. Det er forudsat, at det
er den enkelte virksomhed og SKAT, der aftaler, hvordan
virksomheden skal forholde sig for at få udbetalt
fradraget.
Til den foreslåede nye § 33,
stk. 9, i svovlafgiftsloven bemærkes, at virksomheder
omfattet både af fradraget efter svovlafgiftslovens
§ 33, stk. 1 og 2, og fradraget efter
svovlafgiftslovens § 33, stk. 7, kan vælge
mellem de to fradrag, indtil ordningen med fradrag efter
§ 33, stk. 1 og 2, udløber for deres
vedkommende senest den 1. april 2015. Valget gælder for en
periode på ét kalenderår. Omvalg kan foretages
for en periode på ét kalenderår. Dog kan omvalg
til det nye fradrag ikke foretages længere tilbage end til
lovændringens virkningstidspunkt den 1. januar 2013. En
virksomhed, hvor fradraget udløber den 1. april 2015, kan
vælge det nuværende fradrag frem til og med 2014 og det
nye fradrag fra 1. januar 2015. Virksomheder, der ikke
længere får fradrag, fordi ordningen er udløbet
for deres vedkommende, kan få det nye fradrag, hvis de
opfylder betingelserne herfor.
Til § 2
Til nr.
1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | 1. I § 33 indsættes som stk. 7-9: | | | »Stk. 7. For varer omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 2, 3 eller 5-7, med et
afgiftspligtigt svovlindhold, der anvendes af registrerede
virksomheder til formål nævnt i bilag 1 til lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ydes et særligt
bundfradrag på 50 g svovldioxid (SO2) pr. anvendt GJ brændsel. For
registrerede virksomheder, der ikke måler udledningen, er
fradraget på 25 g svovl (S) pr. GJ brændsel, når
anvendelsen sker til formål nævnt i bilag 1 til lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter. Fradraget gælder
for virksomheder med et brændselsforbrug på mindst 0,1
PJ. Fradraget i afgiften gælder indtil udgangen af 2020. Hvis
anvendelsen af brændsler omfattet af § 1,
stk. 1, nr. 2, 3 eller 5-7, samtidig sker til andre
formål end dem, som er nævnt i bilag 1 til lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, ses bort herfra i
beregningen af det særlige bundfradrag, hvis disse andre
formål udgør under 20 pct. af de fremstilledes
energimængder. Der kan ske overførsel mellem
forskellige afgiftsperioder i kalenderåret. For hver
afgiftsperiode foretager virksomheden en a conto opgørelse
af udledning af svovl, bundfradrag samt eventuelle uudnyttede
bundfradrag overført fra andre afgiftsperioder. Ved
kalenderårets udløb foretages en endelig
opgørelse af den samlede svovludledning fratrukket de
akkumulerede bundfradrag. Der kan ske overførsel mellem
virksomhedens forskellige ovne, kedler m.v. og mellem
brændsler omfattet af bundfradrag indenfor virksomhedens
samme geografiske sted. | | | Stk. 8. Til
virksomheder, der fra kraft-varme-værker og hertil knyttede
blokvarmecentraler får leveret varme fra varer, som omfattes
af § 1, stk. 1, nr. 2, 3 eller 5-7, og hvor den til
virksomheden fakturerede og af virksomheden betalte svovlafgift af
den til brug for leverancen medgående mængde
brændsel kan dokumenteres at udgøre mindst 100.000 kr.
pr. år, ydes en godtgørelse svarende til det
særlige bundfradrag efter stk. 7 for varer omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 2, 3 eller 5-7, når
anvendelsen sker til formål nævnt i bilag 1 til lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter. Leveres varmen kun i en
del af året, nedsættes grænsen på 100.000
kr. forholdsmæssigt. | | | Stk. 9.
Registrerede virksomheder kan vælge mellem fradrag efter
lovens § 33, stk. 7 eller fradrag efter lovens § 33, stk.
1 og 2, indtil reglerne om fradrag efter lovens § 33, stk. 1
og 2 udløber for deres vedkommende senest den 1. april 2015.
Valget gælder for en periode på ét
kalenderår.« |
|
Officielle noter
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48EF.