Fremsat den 3. oktober 2012 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunernes
styrelse og regionsloven
(Afskaffelse af kommunale
kvalitetskontrakter samt kommunale og regionale
udbudsstrategier)
§ 1
I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 885 af 29. august 2012, foretages
følgende ændringer:
1. §§ 62-62 c ophæves.
§ 2
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
900 af 30. august 2012, foretages følgende
ændringer:
1. §§ 33 og 35 ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning og baggrund
Regeringen ønsker at ophæve
lovbestemmelserne om de kommunale kvalitetskontrakter og de
kommunale og regionale udbudsstrategier.
Lovbestemmelserne om kommunale
kvalitetskontrakter og kommunale og regionale udbudsstrategier er
efter regeringens opfattelse udtryk for uhensigtsmæssig
detailstyring af kommuner og regioner, der skaber unødig
bureaukrati.
Med lovforslaget afskaffes
kommunalbestyrelsens forpligtelse til at udarbejde en kommunal
kvalitetskontrakt og opfølgningsredegørelse samt
kommunalbestyrelsens og regionsrådets forpligtigelse til at
udarbejde en udbudsstrategi.
Lovforslaget om ophævelse af
lovbestemmelserne om de kommunale kvalitetskontrakter og de
kommunale og regionale udbudsstrategier er en del af regeringens
samlede regelforenklingsindsats.
Afskaffelsen af de kommunale
kvalitetskontrakter og kommunale udbudsstrategier indgår
desuden i Moderniseringsaftalen 2013 som led i aftalen mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2013, mens
afskaffelsen af de regionale udbudsstrategier indgår i
aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om regionernes
økonomi for 2013.
Med afskaffelsen af de kommunale
kvalitetskontrakter og de kommunale og regionale udbudsstrategier
søger regeringen således at give plads til et
øget fokus på resultater i stedet for proceskrav,
hvilket skal skabe rum for større fagligt ansvar og give
plads til nytænkning.
Regeringen mener, at det at arbejde med
konkrete mål for den kommunale kvalitetsudvikling og
øget offentlig-privat samarbejde er centralt for en fortsat
udvikling af den kommunale og regionale opgaveløsning.
Omfattende procesregulering er imidlertid ikke vejen frem. Den
enkelte kommunalbestyrelse og regionsråd skal i stedet have
flere frihedsgrader til at tilrettelægge
opgaveløsningen på den måde, der lokalt vurderes
at være mest hensigtsmæssig. Det er med til at
understøtte en bedre lokal ressourceudnyttelse og dermed
bidrage til en bedre service til borgerne.
Lovforslaget understøtter således
regeringens ønske om en moderniseringsreform af den
offentlige sektor, hvor regler og kontrol erstattes af tillid og
fokus på resultater. Regeringen ønsker en mere enkel
statslig styring, der giver lokal frihed til at bestemme, hvordan
man bedst tilrettelægger opgaveløsningen.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Kommunal kvalitetskontrakt
Lovbestemmelserne om kommunale
kvalitetskontrakter blev indført med Folketingets vedtagelse
af lov nr. 136 af 24. februar 2009 om ændring af den
kommunale styrelseslov og regionsloven (Kommunal kvalitetskontrakt,
borgerrådgiver m.v.). De nærmere regler for ordningen
er fastsat i bekendtgørelse nr. 1309 af 15. december 2009 om
kommunal kvalitetskontrakt og
opfølgningsredegørelse.
Med loven blev kommunalbestyrelsen
pålagt at udarbejde en kvalitetskontrakt for udvikling af
kvaliteten i den kommunale opgavevaretagelse. I kvalitetskontrakten
skal kommunalbestyrelsen opstille kvantificerbare mål for
hvert serviceområde i kommunen. Kvalitetskontrakten skal
offentliggøres på it-portalen
www.brugerinformation.dk. Det følger desuden af loven, at
kommunalbestyrelsen hvert år senest samtidig med vedtagelsen
af årsbudgettet og de flerårige budgetoverslag skal
redegøre for, hvordan kommunalbestyrelsen følger op
på de opstillede mål. Redegørelsen om
opfølgningen på kvalitetskontrakten skal ligeledes
offentliggøres på www.brugerinformation.dk.
Med lovforslaget foreslås det, at de
eksisterende lovkrav om udarbejdelse af kommunale
kvalitetskontrakter ophæves. Forslaget vil dermed fjerne krav
til tilrettelæggelsen af processen for den lokale
kvalitetsudvikling og i stedet give kommunerne større
fleksibilitet i arbejdet med lokale mål. Samtidig betyder
ophævelsen af kravet om indberetning til it-portalen
www.brugerinformation.dk, at kommunerne fremover kan informere
borgerne om kommunens kvalitetsudviklingsinitiativer via de
kommunikationskanaler, som i forvejen anvendes, f.eks. kommunens
hjemmeside uden at skulle anvende tid og ressourcer på at
inddatere oplysninger på www.brugerinformation.dk.
2.2.
Kommunale og regionale udbudsstrategier
Lovbestemmelserne om kommunale og regionale
udbudsstrategier blev ligeledes indført med lov nr. 136 af
24. februar 2009 om ændring af den kommunale styrelseslov og
regionsloven (Kommunal kvalitetskontrakt, borgerrådgiver
m.v.). De nærmere regler for ordningen er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1310 af 15. december 2009 om kommunal og
regional udbudsstrategi og
opfølgningsredegørelse.
Med loven blev kommunalbestyrelsen og
regionsrådet pålagt at udarbejde en udbudssstrategi
inden udgangen af funktionsperiodens første år.
Udbudsstrategien skal indeholde en vurdering af, på hvilke
områder kommunalbestyrelsen og regionsrådet
påtænker at anvende udbud, og hvordan anvendelsen af
udbud kan øges. Udbudsstrategien skal bl.a. indeholde
konkrete mål for konkurrenceudsættelse af
driftsopgaver, herunder for særligt udbudsegnede opgaver.
Udbudsstrategien skal offentliggøres. Det følger
desuden af loven, at kommunalbestyrelsen og regionsrådet
inden udgangen af det år, hvori der finder valg sted til
kommunalbestyrelser og regionsråd, skal følge op
på udbudsstrategien. Redegørelsen om
opfølgningen på udbudsstrategien skal
offentliggøres.
Med lovforslaget foreslås det, at de
eksisterende lovkrav om udarbejdelse af kommunale og regionale
udbudsstrategier ophæves. Formålet er at afskaffe den
administration, der er forbundet med at dokumentere og følge
op på, at der arbejdes med at konkurrenceudsætte
opgaver, og at give kommunerne og regionerne frihed til at selv at
bestemme, hvordan de ønsker at tilrettelægge dette
arbejde. Hensigten er således ikke at afskaffe det
målrettede arbejde med at konkurrenceudsætte kommunale
og regionale opgaver, men alene at afskaffe den eksisterende
procesregulering.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Afskaffelse af kravet om kommunale
kvalitetskontrakter indebærer et mindre
frigørelsespotentiale i kommunerne, som indgår i
Moderniseringsaftalen 2013 som led i aftalen om kommunernes
økonomi for 2013.
Afskaffelsen af kravet om de kommunale og
regionale udbudsstrategier indebærer ligeledes et mindre
frigørelsespotentiale i kommunerne, som indgår i
Moderniseringsaftalen for 2013 som led i aftalen om kommunernes
økonomi for 2013. Frigørelsespotentialet i regionerne
vurderes samlet set at være begrænset.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
BDO Kommunernes Revision A/S, Børnerådet, Børns
Vilkår, Centralorganisationernes FællesUdvalg, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Danske Handicaporganisationer, Dansk Erhverv, Danske Skoleelever,
Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik, Danske Regioner,
Danske Ældreråd, Datatilsynet, Dansk
Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen
af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Hotel- restaurant- og turisterhvervets
brancheorganisation, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kommunale tjenestemænd og
overenskomstansatte, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landbrug
og Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Forældre til Børn i
Daginstitutioner, Landsforeningen Ældresagen,
Landsorganisationen i Danmark, Offentligt Ansattes Organisationer,
Organisationen af Selvejende Institutioner,
Pårørendegruppen for svage ældre,
Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening,
Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutning
af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Skole og Samfund, Stats- og
Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet
og Ældremobiliseringen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser | Negative konsekvenser | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Afskaffelsen af kravet om
kvalitetskontrakter og udbudsstrategier indebærer et mindre
frigørelsespotentiale i kommunerne. Det samlede
frigørelsespotentiale i regionerne vurderes at være
begrænset. | Ingen. | Det samlede frigørelsespotentiale i
regionerne vurderes at være begrænset. | Ingen. | Ingen. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Med bestemmelsen ophæves de
gældende lovbestemmelser om kommunal kvalitetskontrakt og
kommunal udbudsstrategi.
Efter de gældende regler
vedrørende den kommunale kvalitetskontrakt er
kommunalbestyrelsen pålagt at udarbejde en kvalitetskontrakt
for udvikling af kvaliteten i den kommunale opgavevaretagelse. I
kvalitetskontrakten skal kommunalbestyrelsen opstille
kvantificerbare mål for hvert serviceområde i kommunen.
Kvalitetskontrakten skal offentliggøres på it-portalen
www.brugerinformation.dk. Det følger desuden af loven, at
kommunalbestyrelsen hvert år senest samtidig med vedtagelsen
af årsbudgettet og de flerårige budgetoverslag skal
redegøre for, hvordan kommunalbestyrelsen følger op
på de opstillede mål. Redegørelsen om
opfølgningen på kvalitetskontrakten skal ligeledes
offentliggøres på www.brugerinformation.dk.
Efter de gældende regler
vedrørende den kommunale udbudsstrategi, er
kommunalbestyrelsen pålagt at udarbejde en udbudssstrategi
inden udgangen af funktionsperiodens første år.
Udbudsstrategien skal indeholde en vurdering af, på hvilke
kommunale driftsområder kommunalbestyrelsen
påtænker at anvende udbud, og hvordan anvendelsen af
udbud kan øges. Udbudsstrategien skal bl.a. indeholde
konkrete mål for konkurrenceudsættelse af
driftsopgaver, herunder for særligt udbudsegnede opgaver.
Udbudsstrategien skal offentliggøres. Det følger
desuden af loven, at kommunalbestyrelsen inden udgangen af det
år, hvori der finder valg sted til kommunalbestyrelser, skal
følge op på udbudsstrategien. Redegørelsen skal
indeholde oplysninger om udbud af opgaver, der er gennemført
i den pågældende valgperiode, samt oplysninger om
varetagelsen af de opgaver, som kommunen efter en udbudsforretning
fortsat udfører for sig selv. Redegørelsen om
opfølgningen på udbudsstrategien skal
offentliggøres.
En ophævelse af bestemmelserne om
kommunal kvalitetskontrakt og kommunal udbudsstrategi vil betyde en
tilbagevenden til den retstilstand, der var gældende på
området før vedtagelsen af lov nr. 136 af 24. februar
2009 om kommunal kvalitetskontrakt, borgerrådgiver m.v. Det
betyder, at den enkelte kommunalbestyrelse selv inden for
lovgivningens rammer afgør, hvordan de ønsker at
arbejde med udviklingen i kvaliteten af den kommunale
opgaveløsning, og hvordan de ønsker at
tilrettelægge arbejdet med
konkurrenceudsættelse.
Med ophævelsen af kravet om kommunale
udbudsstrategier afskaffes den administration, der er forbundet med
at dokumentere og følge op på, at der arbejdes med at
konkurrenceudsætte opgaver, og i stedet får
kommunalbestyrelsen frihed til selv at bestemme, hvordan de
ønsker at tilrettelægge dette arbejde.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger under afsnit 1,
2.1. samt 2.2.
Til § 2
Til nr.
1
Med bestemmelsen ophæves de
gældende lovbestemmelser om regional udbudsstrategi. Det
betyder, at det enkelte regionsråd selv inden for
lovgivningens rammer afgør, hvordan det ønsker at
tilrettelægge arbejdet med
konkurrenceudsættelse.
Efter de gældende regler er
regionsrådet pålagt at udarbejde en udbudssstrategi
inden udgangen af funktionsperiodens første år.
Udbudsstrategien skal indeholde en vurdering af, på hvilke
regionale driftsområder regionsrådet
påtænker at anvende udbud, og hvordan anvendelsen af
udbud kan øges. Udbudsstrategien skal bl.a. indeholde
konkrete mål for konkurrenceudsættelse af
driftsopgaver, herunder for særligt udbudsegnede opgaver.
Udbudsstrategien skal offentliggøres. Det følger
desuden af loven, at regionsrådet inden udgangen af det
år, hvori der finder valg sted til regionsråd, skal
følge op på udbudsstrategien. Redegørelsen skal
indeholde oplysninger om udbud af opgaver, der er gennemført
i den pågældende valgperiode, samt oplysninger om
varetagelsen af de opgaver, som regionen efter en udbudsforretning
fortsat udfører for sig selv. Redegørelsen om
opfølgningen på udbudsstrategien skal
offentliggøres.
En ophævelse af bestemmelserne om den
regionale udbudsstrategi vil betyde en tilbagevenden til den
retstilstand, der var gældende på området
før vedtagelsen af lov nr. 136 af 24. februar 2009 om
kommunal kvalitetskontrakt, borgerrådgiver m.v.
Med ophævelsen afskaffes den
administration, der er forbundet med at dokumentere og følge
op på, at der arbejdes med at konkurrenceudsætte
opgaver, og i stedet får regionerne i lighed med kommunerne
frihed til at selv at bestemme, hvordan de ønsker at
tilrettelægge dette arbejde.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger under afsnit 1
og 2.2.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013.
Det indebærer, at kommunalbestyrelsens
forpligtelse til at udarbejde en kommunal kvalitetskontrakt og
opfølgningsredegørelse samt kommunalbestyrelsens og
regionsrådets forpligtigelse til at udarbejde en
udbudsstrategi ophører ved lovens ikrafttrædelse.
Herefter vil den borgerrettede del af
it-portalen www.brugerinformation.dk blive lukket. Kommunerne vil
dog frem til den 1. marts 2013 have mulighed for at tilgå
administrationsmodulet til portalen med henblik på at hente
deres nuværende og tidligere versioner af kvalitetskontrakten
og opfølgningsredegørelsen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 885 af 29. august 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 62.
Kommunalbestyrelsen skal i en kvalitetskontrakt vurdere, hvordan
kvaliteten i den kommunale opgavevaretagelse kan udvikles. I
kvalitetskontrakten skal kommunalbestyrelsen opstille
kvantificerbare mål for hvert serviceområde i kommunen.
Kvalitetskontrakten skal offentliggøres. | | 1. §§ 62-62 c,
ophæves. | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om kvalitetskontraktens indhold, udformning og
offentliggørelse. | | | | | | § 62 a.
Kommunalbestyrelsen skal hvert år senest samtidig med
vedtagelsen af årsbudgettet og de flerårige
budgetoverslag redegøre for, hvordan kommunalbestyrelsen
følger op på kommunens kvalitetskontrakt efter
§ 62. Redegørelsen skal
offentliggøres. | | | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om indhold, udformning og offentliggørelse af
redegørelsen om opfølgningen på
kvalitetskontrakten. | | | | | | § 62 b.
Kommunalbestyrelsen skal inden udgangen af funktionsperiodens
første år i en udbudsstrategi vurdere, på hvilke
kommunale driftsområder kommunalbestyrelsen
påtænker at anvende udbud, og hvordan anvendelsen af
udbud kan øges. Udbudsstrategien skal
offentliggøres. | | | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om udbudsstrategiens indhold og udformning. | | | | | | § 62 c.
Kommunalbestyrelsen skal inden udgangen af 3. kvartal i det
år, hvori valg til kommunalbestyrelser finder sted,
redegøre for, hvordan kommunalbestyrelsen følger op
på kommunens udbudsstrategi efter § 62 b.
Redegørelsen skal offentliggøres. | | | Stk. 2.
Redegørelsen efter stk. 1 skal indeholde oplysninger om
udbud af opgaver, der er gennemført i den
pågældende valgperiode, samt oplysninger om
varetagelsen af de opgaver, som kommunen efter en udbudsforretning
fortsat udfører for sig selv. | | | Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler for redegørelsens indhold og udformning. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 900 af 30. august 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 33.
Regionsrådet skal inden udgangen af funktionsperiodens
første år i en udbudsstrategi vurdere, på hvilke
regionale driftsområder regionsrådet
påtænker at anvende udbud, og hvordan anvendelsen af
udbud kan øges. Udbudsstrategien skal
offentliggøres. | | 1. §§ 33 og 35 ophæves. | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om udbudsstrategiens indhold og udformning. | | | | | | § 35.
Regionsrådet skal inden udgangen af 3. kvartal i det
år, hvori valg til regionsråd finder sted,
redegøre for, hvordan regionen følger op på
regionens udbudsstrategi efter § 33. Redegørelsen
skal offentliggøres. | | | Stk. 2.
Redegørelsen efter stk. 1 skal indeholde oplysninger om
udbud af opgaver, der er gennemført i den
pågældende valgperiode, samt oplysninger om
varetagelsen af de opgaver, som regionen efter en udbudsforretning
fortsat udfører for sig selv. | | | Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om redegørelsens indhold og udformning. | | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013. | | | |
|