Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 5. december 2012
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. november 2012 og var til 1.
behandling den 13. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
31. august 2012 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag
348 (2011-12). Den 1. november 2012 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Aktionærforening,
Deloitte,
FSR - danske revisorer og
Investeringsrådgivning A/S.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at Dansk
Folkeparti støtter afskaffelsen af det, som i offentligheden
er blevet døbt »iværksætterskatten«.
Dog finder Dansk Folkeparti finansieringen bag lovforslaget
problematisk, da konsekvensen af højere lønsumsafgift
på finansielle virksomheder er, at det bliver dyrere at drive
bankvirksomhed, og at bankerne formentlig vil overvælte de
øgede omkostninger i priserne på deres produkter. Det
betyder, at det bliver dyrere at være bankkunde og dyrere at
låne penge, med de negative konsekvenser, det har til
følge.
Samlet set vægter Dansk Folkeparti dog afskaffelsen af
iværksætterskatten højere end forhøjelsen
af lønsumsafgiften, og derfor støtter Dansk
Folkeparti lovforslaget.
Et mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 4 C affattes stk.
3 således:
»Stk. 3. Det er en
betingelse for, at aktier er omfattet af stk. 1, at
porteføljeselskabet er et aktie- eller anpartsselskab, som
er skattepligtigt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
1, eller et tilsvarende udenlandsk selskab.«
[Sproglig
tydeliggørelse]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 4 C ændres i stk. 4 »Det er en betingelse efter stk.
1« til: »Det er en betingelse for, at aktier er
omfattet af stk. 1«.
[Sproglig
tydeliggørelse]
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 16 A, stk. 2, nr. 5, indsættes i
2. pkt. efter
»anskaffelsessum«: »og der er udloddet udbytte i
perioden mellem afståelsen og erhvervelsen«.
[Indsættelse af en yderligere
betingelse om udbytteudlodning i den mellemliggende periode]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
4) I
det under nr. 2 foreslåede § 16 A, stk. 3, nr. 1, litra d,
ændres »6 måneder« til: »3
år«.
[Udvidelse af den periode, hvor
aktieoverdragelser til koncernforbundne selskaber m.v. inden for
perioden betyder, at likvidationsudlodninger af
afståelsessummer beskattes som udbytte i stedet for efter
reglerne for aktieavance]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
5) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
16 B, stk. 1, indsættes efter
»pågældende værdipapirer,«:
»eller til et selskab, hvorover det selskab, der har udstedt
de pågældende værdipapirer, har bestemmende
indflydelse, jf. § 2, stk. 2,«.«
[Ændring, således at
det afgørende for beskatning er, om det udstedende selskab
har bestemmende indflydelse over det selskab, aktierne m.v.
sælges til, uanset om det pågældende selskab
tillige er et datterselskab]
Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
6) I
det under nr. 4 foreslåede § 16 B, stk. 2, nr. 2, litra d,
ændres »6 måneder« til: »3
år«.
[Udvidelse af den periode, hvor
aktieoverdragelser til koncernforbundne selskaber m.v. inden for
perioden betyder, at likvidationsudlodninger af
afståelsessummer beskattes som udbytte i stedet for efter
reglerne for aktieavance]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er alene tale om præciseringer af teksten, der
udelukkende er af redaktionel art.
Til nr. 3
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse i
ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, ændres
således, at den alene finder anvendelse, i det omfang der
rent faktisk er udloddet udbytte i den pågældende
periode. Formålet med bestemmelsen er, at det ikke skal
være muligt at konvertere skattepligtigt udbytte til
skattefri avance. Den foreslåede ændring skal sikre, at
værnsreglen ikke rammer videre end nødvendigt.
Til nr. 4 og 6
Det foreslås at styrke den foreslåede
værnsregel i ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1, litra
d, der skal sikre, at skattepligtigt udbytte ikke konverteres til
skattefri aktieavance i form af likvidationsprovenu i de
tilfælde, hvor porteføljeselskabet er et
holdingselskab, der er skudt ind imellem driftsselskabet og
selskabsinvestorer med skattefri porteføljeaktier.
Det drejer sig f.eks. om den situation, hvor de
pågældende investorselskaber opretter et
søsterselskab til holdingselskabet
(porteføljeselskabet) med samme ultimative ejerkreds,
hvortil aktierne i datterselskabet (driftsselskabet)
overføres. Derefter likvideres holdingselskabet, og de
skattefri datterselskabsudbytter, der er opsamlet i ejerperioden,
udloddes som likvidationsprovenu. Uden en værnsregel ville
likvidationsprovenuet i dette tilfælde blive behandlet efter
reglerne for skattefrie aktieavancer på
porteføljeaktier, selvom der reelt er tale om opsparet
udbytte.
Ifølge det fremsatte lovforslag skal der ske
udbyttebeskatning af likvidationsprovenuet, hvis overdragelsen af
de pågældende aktier er foretaget til selskabets
direkte eller indirekte aktionærer eller til et
koncernforbundet selskab og denne overdragelse er foretaget inden
for de seneste 6 måneder før likvidationen af det
pågældende selskab.
Idet perioden på de 6 måneder skal regnes fra
likvidationens afslutning, findes dette tidsrum at være for
kort til at ramme klare omgåelsestilfælde. Det
foreslås derfor, at grænsen på de 6 måneder
forlænges til 3 år.
Det foreslås på tilsvarende måde at styrke
den foreslåede værnsregel i ligningslovens § 16 B,
stk. 2, nr. 2, litra d, der skal sikre, at skattepligtigt udbytte
ikke konverteres til skattefri aktieavance ved salg af skattefri
porteføljeaktier til et udstedende selskab under likvidation
i det kalenderår, hvori det udstedende selskab endeligt
opløses.
Det foreslås derfor at forlænge den tilsvarende
tidsfrist på 6 måneder i den foreslåede regel i
ligningslovens § 16 B, stk. 2, nr. 2, litra d, til 3 år.
Idet ændringsforslaget er parallelt til
ændringsforslaget til den foreslåede regel i
ligningslo?vens § 16 A, stk. 3, nr. 1, litra d, kan der
henvises de ovenfor anførte bemærkninger herom.
Til nr. 5
Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse i
ligningslo?vens § 16 B, stk. 1, præciseres, ved at
begrebet datterselskaber ændres til selskaber. Det
fremgår herefter mere klart, at det afgørende for
beskatning er, om det udstedende selskab har bestemmende
indflydelse i henhold til ligningslovens § 2, stk. 2, over det
selskab, som aktierne m.v. sælges til. Det er uden betydning,
om det pågældende selskab tillige er et
datterselskab.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny
Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
49
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Henvendelse af 23/11-12 fra Dansk
Aktionærforening |
6 | Henvendelse af 23/11-12 fra Deloitte |
7 | Henvendelse af 23/11-12 fra FSR - dansek
revisorer |
8 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
9 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 23/11-12 fra FSR - danske revisorer |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelse af 23/11-12 fra Dansk Aktionærforening |
11 | Skatteministerens kommentar til
henvendelse af 23/11-12 fra Deloitte |
12 | Henvendelse af 28/11-12 fra
Investeringsrådgivning A/S |
13 | 2. udkast til betænkning |
14 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/11-12 fra Investeringsrådgivning A/S |
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 49
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om ændringsforslag om deling af
lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, i hvilket omfang investorer
beskattes af deres avancer og udbytter fra unoterede
aktiebeholdninger på under 10 pct. i virksomheder i de
øvrige nordiske lande, Tyskland og Storbritannien, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvilke forventninger ministeren
har til, at den foreslåede lovændring vil kunne styrke
mindre og mellemstore danske virksomheders mulighed for at
tiltrække kapital, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om at konkretisere ministerens svar
med eksempler, idet ministeren i sit høringssvar skriver:
»Der er dog tillige situationer, der ikke falder ind under
disse bestemmelser«, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. om at give et eksempel på, at
det ikke er »utænkeligt at et porteføljeselskab
ejer noterede aktier«, jf. kommentaren i
høringsskemaet som et argument for værnsreglen mod
pakning af aktier, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
| |