Fremsat den 30. oktober 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om akutjob og jobpræmie til
arbejdsgivere
Anvendelsesområde
§ 1. Loven finder anvendelse
på ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse, hvis
dagpengeret udløber inden for højst 13 uger i
perioden fra den 1. oktober 2012 til den 1. april 2013 og senest
den 30. juni 2013.
Akutjob og
fortrinsadgang hos offentlige arbejdsgivere
§ 2. Private og offentlige
arbejdsgivere kan opslå ordinære stillinger af mindst
13 ugers varighed som akutjob ved registrering i
Beskæftigelsesministeriets jobbank, Jobnet.dk. Det skal
fremgå tydeligt af opslaget, at stillingen opslås med
henblik på, at ledige omfattet af § 1 kan søge
stillingen. Ordet »akutjob« skal indgå i
opslaget.
Stk. 2.
Offentlige arbejdsgivere kan give kvalificerede ledige omfattet af
§ 1 fortrinsadgang til stillinger, der opslås som
akutjob, jf. stk. 1.
Stk. 3.
En ledig, der søger et akutjob, skal på
ansøgningstidspunktet ved en skriftlig erklæring fra
arbejdsløshedskassen over for arbejdsgiveren dokumentere, at
pågældende på erklæringstidspunktet
opfylder betingelserne i § 1. Erklæringen må
højst være 4 uger gammel regnet fra
udstedelsestidspunktet. Arbejdsgiveren har ret til at få en
kopi af erklæringen.
Jobpræmie til arbejdsgivere
§ 3. Arbejdsgivere, bortset fra
statslige arbejdsgivere, der ansætter ledige omfattet af
§ 1 i akutjob, har, hvis betingelserne i stk. 2 er opfyldt,
ret til en jobpræmie på op til 25.000 kr.
Jobpræmien udgør 12.500 kr., hvis
ansættelsesforholdet har en varighed på mindst 26 uger,
og yderligere 12.500 kr., hvis ansættelsesforholdet har en
samlet varighed på mindst 52 uger.
Stk. 2.
Det er en betingelse, at
1) stillingen har været
opslået som akutjob, jf. § 2, stk. 1,
2) en ledig omfattet af § 1 har
været ansat i stillingen,
3) ansættelsesforholdet ikke har
været afbrudt,
4) den gennemsnitlige arbejdstid opgjort
for hver enkelt periode på 26 ugers ansættelse har
været mindst 32 timer om ugen, og
5) ansættelsesforholdet er
påbegyndt senest den 1. juli 2013.
§ 4. Hvis ansættelse i et
akutjob af en varighed på mere end 13 uger, men mindre end 26
uger, forlænges, inden ansættelsen udløber,
således at ansættelsen får en varighed på
26 uger eller mere, kan ansættelsen give ret til
jobpræmie, jf. § 3.
§ 5. Arbejdsgiveren ansøger
den ansattes arbejdsløshedskasse om udbetaling af
præmie. Hvis den ansatte ikke er medlem af en
arbejdsløshedskasse på ansøgningstidspunktet,
indsendes ansøgningen til den arbejdsløshedskasse,
der har udstedt erklæringen efter § 2, stk. 3.
Arbejdsløshedskassen kontrollerer, at betingelserne i §
3 for ret til præmie er opfyldt og træffer
afgørelse herom.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal ved ansøgningen om jobpræmie
på tro og love erklære, at stillingen har været
opslået som akutjob efter § 2, stk. 1. Arbejdsgiveren
skal endvidere vedlægge dokumentation for ansættelsens
varighed, omfang og påbegyndelsestidspunkt samt for, at
ansættelsesforholdet ikke har været afbrudt.
Arbejdsgiveren vedlægger desuden kopi af erklæringen,
jf. § 2, stk. 3, om, at den ansatte er omfattet af §
1.
Stk. 3.
Ansøgning kan tidligst indgives efter 26 ugers
ansættelse og senest 13 uger efter, at perioden på 26
uger eller 52 uger, jf. § 3, stk. 1, udløber.
Stk. 4.
Arbejdsløshedskassen kan ved brug af personnummer til brug
for administrationen af jobpræmieordningen efter denne lov
få terminaladgang til indkomstregisteret til oplysninger om
løn, arbejdstid, tidspunkt for ansættelsens start- og
ophørstidspunkt, jf. § 7, stk. 1, i lov om et
indkomstregister. Oplysningerne skal vedrøre egne medlemmer
eller tidligere medlemmer, der har fået udstedt en
erklæring efter § 2, stk. 3, og som er eller har
været ansat i et akutjob, jf. § 2, stk. 1, og for hvem
arbejdsgiveren søger om udbetaling af en jobpræmie,
jf. § 3. Oplysningerne er undergivet tavshedspligt i
arbejdsløshedskasserne.
Finansiering
§ 6. Staten yder 100 pct. refusion
af en arbejdsløshedskasses udgifter til jobpræmie
efter § 3. Ved udbetaling af refusion finder § 79 i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. og regler, der er fastsat i
medfør heraf, tilsvarende anvendelse.
Tilbagebetaling
§ 7. En arbejdsgiver, der
uberettiget har modtaget jobpræmie fra
arbejdsløshedskassen, skal betale præmiebeløbet
tilbage, hvis udbetalingen skyldes arbejdsgiverens urigtige
oplysninger eller fortielser, eller hvis arbejdsgiveren i
øvrigt indså eller burde have indset, at modtagelsen
af beløbet var uberettiget.
Stk. 2.
Hvis jobpræmien er udbetalt med urette, jf. stk. 1, har
arbejdsløshedskassen ikke krav på refusion fra
statskassen og skal betale udbetalt refusionsbeløb for den
fejlagtigt udbetalte præmie tilbage, medmindre den fejlagtige
udbetaling skyldes arbejdsgiverens svigagtige forhold. Reglerne i
§ 86, stk. 4-6, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. og regler, der er fastsat i medfør heraf, finder
tilsvarende anvendelse.
Tilsyn
§ 8. Direktøren for
Arbejdsmarkedsstyrelsen fører tilsyn med
arbejdsløshedskassernes udbetaling af jobpræmie.
Reglerne i kapitel 14 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
og regler udstedt med hjemmel heri finder tilsvarende
anvendelse.
Klagemuligheder
§ 9. Arbejdsløshedskassens
afgørelser efter denne lov, kan indbringes for
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg inden 4 uger efter, at
klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Klagen
sendes til arbejdsløshedskassens hovedledelse, der vurderer
sagen på ny. Fastholder arbejdsløshedskassens
hovedledelse helt eller delvist afgørelsen, sendes sagens
akter til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, og klageren
underrettes samtidig herom. Beskæftigelsesudvalgets
afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
Stk. 2.
Chefen for Ankestyrelsen kan se bort fra overskridelse af
klagefristen i stk. 1, når der er særlig grund
hertil.
Ikrafttrædelse
§ 10. Loven træder i kraft
den 8. november 2012.
Stk. 2.
Loven finder anvendelse på stillinger, der opslås den
24. oktober 2012 eller senere.
Stk. 3.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets
hovedindhold | | 1.2. | Lovforslagets baggrund
- Aftalen mellem regeringen og arbejdsgiverne | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Oprettelse og opslag i
Jobnet.dk af akutjob hos private og offentlige
arbejdsgivere | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Fortrinsadgang til
akutjob hos offentlige arbejdsgivere | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Jobpræmie til
arbejdsgivere | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative omkostninger for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1.
Indledning
1.1.
Lovforslagets hovedindhold
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti) har indgået aftale med
DA, KL og Danske Regioner om en særlig indsats for ledige,
hvis dagpengeret udløber inden for højst 13 uger i
perioden fra den 1. oktober 2012 og senest ved udgangen af uge 26 i
2013.
Lovforslaget indeholder den
lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen.
Lovforslaget indeholder følgende tre
elementer fra aftalen:
• Opslag i
Jobnet.dk af akutjob hos private og offentlige arbejdsgivere.
•
Fortrinsadgang for ledige fra målgruppen til akutjob, der
oprettes med fortrinsadgang i den offentlige sektor.
•
Jobpræmie til arbejdsgivere, der ansætter en ledig fra
målgruppen i et akutjob.
1.2.
Lovforslagets baggrund - Aftalen mellem regeringen og
arbejdsgiverne
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti) og DA, KL og Danske Regioner
har den 24. oktober 2012 indgået aftale om at
iværksætte en helt ekstraordinær, midlertidig og
massiv indsats for at understøtte gode jobmuligheder for
ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse, hvis dagpengeret
udløber inden for højst 13 uger i perioden fra den 1.
oktober 2012 til den 1. april 2013 og senest ved udgangen af uge 26
i 2013.
Af aftalen fremgår blandt andet:
»Overgangen til den vedtagne dagpengereform,
herunder den 2-årige dagpengeperiode, den midlertidige
periodeforlængelse med FL12 samt de svage konjunkturer
betyder, at der i 1. halvår 2013 er risiko for et relativt
højt udfald af dagpengesystemet.
Det indebærer en særskilt udfordring i
forbindelse med implementeringen af dagpengereformen, som
regeringen og arbejdsgivere i den private og offentlige sektor
træder sammen for at løse. Det skal ses i sammenhæng med en fælles
interesse i at opretholde beskæftigelsen og gøre en
særlig indsats for at modvirke lediges udfald af
dagpengesystemet.
Baggrunden for udfordringen er blandt andet, at den
internationale økonomiske krise siden 2008 har
medført et betydeligt fald i både den private og
offentlige beskæftigelse. Det hænger sammen med, at private virksomheder
er under pres i disse år, og at det samtidig er
nødvendigt at konsolidere de offentlige finanser.
Det har isoleret set svækket lediges
muligheder for at finde ordinær beskæftigelse, men
på trods af lavkonjunkturen er der omkring 350.000
jobåbninger halvårligt, som giver muligheder for
beskæftigelse - også for ledige, der står til at
opbruge dagpengeretten.
…
Regeringen har derudover senest med LO, DA, AC, FTF,
KL og A-kassernes Samvirke iværksat en akutpakke til i alt
ca. 330 mio. kr., som betyder, at jobcentre og a-kasser
sætter ind med en ekstraordinær indsats for at
hjælpe de forsikrede ledige, der risikerer at opbruge deres
samlede dagpengeret, tilbage i job frem til og med 1. halvår
2013.
…
I forlængelse af akutpakken
iværksættes en helt ekstraordinær, midlertidig og
massiv indsats frem til 1. juli 2013 for at understøtte gode
jobmuligheder for de ledige, der er i risiko for at opbruge eller
opbruger deres samlede dagpengeret.
Arbejdsgiverrepræsentanter i den private
sektor (DA) og den offentlige sektor (KL, Danske Regioner og
Finansministeriet) er enige om at arbejde for at tilvejebringe et
antal ledige akutjob frem til 1. juli 2013, målrettet
dagpengemodtagere, der er i risiko for at opbruge eller opbruger
dagpengeretten. Jobbene er
på sædvanlige løn- og arbejdsvilkår og kan
være både permanente og midlertidige.
Det understreges, at en række virksomheder og
offentlige institutioner aktuelt må nedbringe antallet af
ansatte på grund af den økonomiske
situation. Disse vil derfor have
vanskeligere ved at bidrage til tilvejebringelsen af ledige
akutjob.
For at øge arbejdsgivernes tilskyndelse til
at finde job til målgruppen (akutjob) indføres der som
en midlertidig foranstaltning en præmieringsordning for
arbejdsgivere, der ansætter dagpengemodtagere, der står
til at opbruge dagpengeretten. Præmien udgør op til 25.000 kr. pr.
ansættelsesforhold. For at
understøtte tilvejebringelsen af ledige stillinger for
målgruppen kan præmien også udløses til
virksomheder uden for DA-området.
Det er afgørende, at de ledige i
målgruppen fuldt ud står til rådighed for
arbejdsmarkedet efter de gældende
rådighedsregler. Det
indebærer blandt andet, at de ledige skal være tilmeldt
som arbejdssøgende hos jobcenteret og have et godkendt CV
på Jobnet.dk, være aktivt jobsøgende og tage
job, som jobcenteret eller a-kassen henviser dem til, samt deltage
i aktivering og samtaler mv. i jobcenteret og a-kassen.
…
Målgruppen for stillingerne omfatter ledige,
der i perioden 1. oktober 2012 til 1. april 2013 har 3
måneder eller mindre tilbage af dagpengeperioden, samt
personer, der frem til 1. juli 2013 opbruger den samlede
dagpengeperiode og fortsat er ledige. Ordningen med akutjob gælder frem til 1. juli
2013.
Det vurderes, at i alt 20.000 ledige i perioden
oktober 2012 til april 2013 vil komme ind i denne
målgruppe. Hovedparten af
målgruppen er i risiko for at opbruge dagpengeretten i
begyndelsen af 2013.
En del af de ledige i målgruppen vil
erfaringsmæssigt finde job på egen hånd inden for
den tilbageværende periode med ret til dagpenge eller
umiddelbart herefter. Det
indebærer, at det reelle behov for akutjob for ledige i
målgruppen vil være mindre end den samlede
målgruppe.
Der fastsættes på den baggrund et samlet
måltal på i alt 12.500 akutjob i den samlede periode,
hvoraf en væsentlig del af jobåbningerne skal findes
inden årsskiftet…
…
Der tages løbende stilling til, om det
samlede måltal afspejler behovet for akutjob for
målgruppen…
…
De private arbejdsgivere (DA) forpligter sig til at
arbejde for at tilvejebringe 5.000 ledige akutjob for
dagpengemodtagere, der er i risiko for at opbruge eller opbruger
dagpengeretten.
Stillingerne kan være både permanente og
midlertidige, men er job på sædvanlige løn- og
arbejdsvilkår og uden tilskud fra det
offentlige. Der fastsættes
en minimumsgrænse for den planlagte varighed af de
midlertidige job på 3 måneder.
…
De offentlige arbejdsgivere (KL, Danske Regioner og
Finansministeriet) forpligter sig til at arbejde for at
tilvejebringe 5.000 midlertidige eller permanente ledige akutjob i
den offentlige sektor for ledige i
målgruppen. Jobbene er
på ordinære løn- og
arbejdsvilkår. Det kan fx
være barsels- eller sygdomsvikariater. Der fastsættes en minimumsgrænse for
varigheden af de midlertidige job på 3
måneder.
…
Som en midlertidig foranstaltning etableres der
derudover lovhjemmel til, at de offentlige arbejdsgivere som et
yderligere element kan give ledige i målgruppen
fortrinsadgang til jobbene…
…
Herudover opfordres offentlige arbejdsgivere til
opslag/offentliggørelse af alle jobåbninger på
Jobnet.dk. Offentlige
arbejdsgivere har i dag kun pligt til at
opslå/offentliggøre varige stillinger samt
midlertidige stillinger af over 1 års varighed.
…
Der skal løbende følges op på,
om de fastsatte måltal for akutjob realiseres, og på
resultaterne i form af afgangen til job for de ledige i
målgruppen.«
?
Aftalen udmøntes i dette lovforslag som
det fremgår af pkt. 2.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Oprettelse og opslag i Jobnet.dk af akutjob hos private og
offentlige arbejdsgivere
2.1.1.
Gældende ret
Akutjob er et nyt og midlertidigt instrument i
beskæftigelsesindsatsen. Der findes således ikke
lovgivning om sådanne stillinger.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at arbejdsgivere kan
opslå akutjob med mulighed for jobpræmie, jf. pkt.
2.3.
Akutjob er ordinære stillinger, der
opslås med henblik på at blive besat med ledige, der
opbruger eller er i risiko for at opbruge deres samlede
dagpengeret. Målgruppen for stillingerne er således
ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse, hvis dagpengeret
udløber inden for højst 13 uger i perioden fra den 1.
oktober 2012 til den 1. april 2013 og senest ved udgangen af 30.
juni i 2013.
For at en stilling kan betegnes som et
akutjob, skal den kunne udsøges som sådan på
Jobnet.dk. Ordet »akutjob« skal derfor fremgå af
opslaget. Desuden skal det tydeligt fremgå af opslaget, at
stillingen opslås med henblik på, at ledige i
målgruppen kan søge stillingen. Formålet med
kravet om, at ordet »akutjob« indgår i opslaget,
er, at stillingerne kan udsøges i Jobnet.dk og dermed blive
synlige for ledige i målgruppen. Identifikationen af akutjob
tjener i øvrigt som redskab for aftaleparternes (regeringens
og arbejdsgivernes) løbende opfølgning på, om
det tilstræbte måltal for opslag af akutjob er
nået.
Stillingerne kan være permanente eller
midlertidige. For at en stilling kan betragtes som et akutjob, er
det dog et krav, at stillingen har en varighed på mindst 13
uger.
En privat arbejdsgiver, der har opslået
et akutjob, afgør - med forbehold for kollektive aftaler og
overenskomster - hvilken af ansøgerne, der skal indkaldes
til samtale, og hvem der skal ansættes i stillingen. Den
private arbejdsgiver har således mulighed for fx at inddrage
sociale hensyn, herunder hensyn til ledige, der risikerer at
opbruge deres dagpengeret.
For så vidt angår offentlige
arbejdsgivere, skal oprettelse af akutjob ses i sammenhæng
med, at der samtidig stilles forslag om etablering af hjemmel til
at give ledige i målgruppen fortrinsadgang til akutjob hos
offentlige arbejdsgivere. Udgangspunktet er, at offentlige
arbejdsgivere skal ansætte den bedst kvalificerede
ansøger. En fortrinsadgang for ledige i målgruppen vil
gøre det muligt for den offentlige arbejdsgiver at blive
ligestillet med den private arbejdsgiver, således at
også den offentlige arbejdsgiver får mulighed for at
inddrage hensyn til ledige, der risikerer at opbruge deres
dagpengeret, i forbindelse med ansættelsen. Herom henvises
til pkt. 2.2.
Arbejdsmarkedsstyrelsen har ansvaret for
etableringen af en digital løsning i Jobnet.dk,
således at det er muligt at udsøge akutjob i
Jobnet.dk. I forbindelse med etableringen af løsningen
informeres arbejdsgivere, ledige, jobcentre og andre aktører
via Jobnet.dk om formål og processer for den nye facilitet i
Jobnet.dk.
Det er en betingelse for jobpræmie, at
akutjobbet har været opslået i Jobnet.dk. Udover opslag
i Jobnet.dk kan akutjob opslås i andre databaser m.m.,
men opslås stillingen alene andre steder, kan der ikke
opnås ret til jobpræmie.
Arbejdsløshedskasserne skal vejlede
deres medlemmer om muligheden for at søge akutjob.
Der henvises til forslaget i § 1 og
§ 2, stk. 1 og 3.
2.2.
Fortrinsadgang til akutjob hos offentlige arbejdsgivere
2.2.1.
Gældende ret
En offentlig myndighed må kun
lægge vægt på saglige kriterier i forbindelse med
sin virksomhed, herunder ved ansættelse af personale i
ordinære stillinger. Ansættelse af personale sker med
det formål, at myndigheden kan løse sine opgaver bedst
muligt. En offentlig myndighed er derfor forpligtet til altid at
ansætte den bedst kvalificerede ansøger. Den
offentlige arbejdsgiver må således alene lægge
vægt på forhold, der er egnet til at understøtte
vurderingen af, hvem der er den bedst kvalificerede til den
konkrete stilling. Den offentlige arbejdsgiver kan altså ikke
lægge vægt på fx sociale hensyn ved vurderingen
af, hvilken ansøger, der skal indkaldes til samtale eller
ansættes.
Ledige i målgruppen skal således
efter de gældende regler bedømmes på deres
kvalifikationer på samme måde som andre
ansøgere.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at offentlige
arbejdsgivere, der opslår et akutjob, får mulighed for
at fravige kravet om alene at lægge vægt på en
ansøgers kvalifikationer ved at give ledige i
målgruppen fortrinsadgang til disse stillinger.
Fortrinsadgangen betyder, at en offentlig
arbejdsgiver kan lade hensyn til, at der er tale om personer, der
er i risiko for at opbruge deres dagpengeret, indgå, og hvis
den pågældende arbejdsgiver ønsker det,
være afgørende for, hvem arbejdsgiveren indkalder til
samtale eller ansætter i akutjob. Dermed får offentlige
arbejdsgivere bedre rammer for - sammen med de private
arbejdsgivere - at bidrage til løsningen af den
særlige udfordring, som risikoen for et relativt højt
udfald af dagpengesystemet aktuelt udgør.
Den offentlige arbejdsgiver afgør, om
denne vil gøre brug af fortrinsadgangen for en ledig
ansøger i målgruppen i forbindelse med
besættelsen af akutjobbet.
Der henvises til forslaget i § 2, stk.
2.
2.3.
Jobpræmie til arbejdsgivere
2.3.1.
Gældende ret
Jobpræmie til arbejdsgivere, der
ansætter ledige, der er i risiko for at opbruge
dagpengeretten, er et nyt og midlertidigt instrument i
beskæftigelsesindsatsen. Der findes således ikke
lovgivning om sådanne jobpræmier.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
For at styrke arbejdsgivernes tilskyndelse til
at finde job til ledige i målgruppen, jf. pkt. 2.1.2. ,
indføres der som en midlertidig foranstaltning en
præmieringsordning for arbejdsgivere, der ansætter
ledige, der er omfattet af målgruppen, i midlertidige eller i
permanente akutjob.
Statslige arbejdsgivere omfattes ikke af
jobpræmieordningen.
Præmien er på op til 25.000 kr. og
udgør 12.500 kr., når ansættelsesforholdet har
en varighed på minimum 26 uger, og yderligere 12.500 kr.,
hvis ansættelsesforholdet opnår en samlet varighed
på minimum 52 uger. Den maksimale jobpræmie
udgør således i alt 25.000 kr. for job af en varighed
på minimum 52 uger.
Det er yderligere en betingelse for udbetaling
af jobpræmien, at den ansatte har været ansat uden
afbrydelse, med en gennemsnitlig arbejdstid på mindst 32
timer ugentligt i hver 26 ugers periode i
ansættelsesperioden, og at ansættelsesforholdet er
påbegyndt senest den 1. juli 2013.
Jobpræmieordningen administreres af
arbejdsløshedskasserne.
Den enkelte arbejdsgiver ansøger
arbejdsløshedskassen om udbetaling af jobpræmien og
vedlægger dokumentation for, at ansættelsesforholdet
opfylder kriterierne for udbetaling af en jobpræmie.
Arbejdsløshedskassen behandler ansøgningen. Herefter
kan præmien udbetales.
Der henvises til forslaget i §§
3-5.
Forholdet
til persondataloven
Det følger af persondatalovens §
5, stk. 2, at indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt
angivne og saglige formål, og at senere behandling ikke
må være uforenelig med disse formål
(finalité-princippet).
Det følger videre af persondatalovens
§ 5, stk. 3, at oplysninger, som behandles, skal være
relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad
der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil
oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne
senere behandles.
Det følger endvidere af
persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 3, at behandlingen af en
oplysning kan finde sted, hvis behandlingen er nødvendig for
at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den
dataansvarlige.
Endelig fremgår det af persondatalovens
§ 11, stk. 2, nr. 1, at private må behandle oplysninger
om personnummer, når det følger af lov.
Til brug for administrationen af
jobpræmieordningen får arbejdsløshedskasserne
med forslaget i § 5, stk. 4, hjemmel til ved anvendelse af
personnummer at få terminaladgang til oplysninger om
løn, arbejdstid, ansættelsesforholdets start- og
sluttidspunkt i indkomstregisteret om egne medlemmer eller
tidligere medlemmer, der har fået udstedt en erklæring
efter § 2, stk. 3, selv om indhentelse af oplysninger ikke
umiddelbart har betydning for medlemmets eller det tidligere
medlems egne forhold eller interesser, men for en tredjepart
(arbejdsgiverens ansøgning om udbetaling af
jobpræmie). Forslaget giver arbejdsløshedskasserne
mulighed for at validere arbejdsgiverens egne oplysninger.
Hjemlen foreslås således givet til
et udtrykkeligt og sagligt formål og giver ikke
arbejdsløshedskasserne adgang til at indhente flere
oplysninger, end det er nødvendigt for at løse den
opgave, som jobpræmieordningen indebærer. Forslaget
findes således at ligge inden for rammerne af
persondataloven.
Der henvises til forslaget i § 5, stk.
4.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Indførelsen af en jobpræmie til
private arbejdsgivere, der ansætter ledige fra
målgruppen i akutjob, vil medføre offentlige
merudgifter.
Det skønnes, at 7.500 akutjob
besættes i private virksomheder af ledige i målgruppen,
hvoraf de ca. 6.000 akutjob vil have en varighed på 26 uger
eller mere og dermed udløse en præmie. Det
forudsættes, at halvdelen af disse ansættelsesforhold
vil have en varighed på 26 til 52 uger og dermed
udløse en præmie på 12.500 kr., mens den
resterende halvdel vil have en varighed på 52 uger eller mere
og dermed udløse en samlet præmie på 25.000
kr.
Offentlige arbejdsgivere i kommuner og
regioner omfattes, i lighed med private arbejdsgivere, af
jobpræmieordningen. Det skønnes, at der vil blive
oprettet i alt 640 regionale og ca. 2.400 kommunale akutjob, som
vil blive besat med ledige i målgruppen og have en varighed
på mere end 26 uger og dermed give anledning til udbetaling
af en præmie.
Udbetalingen af jobpræmier til kommunale
og regionale arbejdsgivere medfører ikke offentlige
merudgifter, idet de kommunale og regionale rammer
forudsættes uændrede. Der vil alene være tale om
en likviditetsoverførsel fra staten til kommunerne og
regionerne.
Det skønnes på den baggrund, at
indførelsen af en præmie medfører offentlige
merudgifter på ca. 115 mio. kr., heraf 90 mio. kr. i 2013 og
25 mio. kr. i 2014.
Indførelsen af en præmie har kun
meget begrænsede administrative konsekvenser for det
offentlige, idet udbetaling af præmien varetages af
arbejdsløshedskasserne.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser.
Det har været vurderet, om lovforslaget
rejser spørgsmål om statsstøtte i forhold til
EUF-traktatens artikel 107, stk. 1. Det er vurderingen, at
lovforslaget, fordi der er tale om en generel ordning, der kan
anvendes af alle virksomheder på lige og objektive
vilkår, og fordi ordningen er lovbestemt uden
budgetmæssige begrænsninger eller
skønsbestemmelser, ikke omhandler en ordning, der tildeler
virksomheder selektive fordele, men vedrører en generel
ordning for alle virksomheder, der falder udenfor EUF-traktatens
statsstøttebegreb og ikke indebærer
statsstøtte.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos følgende
myndigheder, organisationer m.v.:
DA, KL, Danske Regioner,
Beskæftigelsesrådet, A-kassernes Samvirke,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Kristelig Arbejdsgiverforening og Kristelig
Fagbevægelse, Ankestyrelsen, Rigsrevisionen og
Datatilsynet.
| 9. Sammenfattende skema | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Stat 2013: 90 mio. kr. 2014: 25 mio. kr. 2015: Ingen 2016: Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen angiver lovens
anvendelsesområde. Det foreslås, at målgruppen
for initiativerne i loven omfatter ledige dagpengemodtagere, der i
perioden fra den 1. oktober 2012 til den 1. april 2013 har 13 uger
eller mindre tilbage af dagpengeperioden, samt personer, der frem
til den 1. juli 2013 opbruger den samlede dagpengeperiode og
fortsat er uden job.
Forslaget indebærer, at den ledige for
at være omfattet af målgruppen den 1. oktober 2012 skal
have en aktuel dagpengeret, og den ledige må højst
have 13 uger tilbage af sin samlede dagpengeperiode for at komme
ind i målgruppen. En ledig, der har over 13 uger tilbage af
sin dagpengeret, kommer således først ind i
målgruppen, når dagpengeperioden udløber inden
for 13 uger. Mister en ledig herefter dagpengeretten, er
pågældende ved fortsat ledighed stadig omfattet af
målgruppen til og med den 30. juni 2013.
Det er i alle tilfælde en
forudsætning for at være omfattet af målgruppen,
at de pågældende står fuldt ud til rådighed
efter de almindelige rådighedsregler.
Initiativerne omfatter oprettelse af akutjob
hos private og offentlige arbejdsgivere, jf. § 2, stk. 1,
mulighed for at give ledige i målgruppen fortrinsadgang til
akutjob hos offentlige arbejdsgivere, jf. § 2, stk. 2, samt
mulighed for jobpræmie til arbejdsgivere, der ansætter
ledige i målgruppen i akutjob, jf. § 3.
Til § 2
Til stk.
1.
Med henblik på at tilvejebringe et antal
job til ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse, der er i
risiko for at opbruge dagpengeretten, jf. § 1, foreslås
det i stk. 1, at både private og offentlige arbejdsgivere kan
opslå ordinære stillinger som akutjob.
Stillingerne skal være ordinære,
det vil sige på sædvanlige løn- og
arbejdsvilkår uden tilskud fra det offentlige og kan
være både permanente og midlertidige.
Det er en betingelse for, at et job kan anses
for et akutjob, at ansættelsesforholdet er af mindst 13 ugers
varighed.
For at stillingerne kan udsøges og
synliggøres og udløse præmie, jf. § 3,
stilles der følgende betingelser:
- Opslaget skal
indeholdet ordet »akutjob«.
- Det skal tydeligt
fremgå af opslaget, at stillingen er målrettet ledige i
målgruppen, fx ved anvendelse af en standardtekst, som
arbejdsgiveren indskriver i jobopslaget: »Der er tale om et akutjob. Ledige med 3 måneder eller mindre tilbage af
dagpengeperioden samt personer, der frem til 1. juli 2013 opbruger
den samlede dagpengeperiode og fortsat er ledige, opfordres
særligt til at søge stillingen«.
Benyttes den foreslåede standardtekst,
opfylder man således begge betingelser samtidig.
En fritekstsøgning på Jobnet.dk
på stillingsopslag, som indeholder ordet
»akutjob«, vil generere en samlet liste over job, som
er målrettet til ledige i målgruppen. Listen kan
anvendes af ledige i målgruppen samt af jobcentre,
arbejdsløshedskasser og andre aktører m.fl.
Hvis opslaget ikke indeholder ordet
»akutjob«, kan arbejdsgiveren ikke få
jobpræmie, jf. § 3.
Til stk.
2.
Det foreslås i stk. 2, at offentlige
arbejdsgivere får mulighed for at give ledige i
målgruppen, jf. § 1, fortrinsadgang til de
opslåede akutjob. Fortrinsadgangen vil gælde i forhold
til alle myndigheder, der henregnes til den offentlige
forvaltning.
Forslaget betyder, at arbejdsgiveren i
medfør af denne særlige midlertidige indsats kan
vælge at indkalde en ansøger fra målgruppen til
samtale eller at ansætte en ansøger fra
målgruppen, jf. § 1, selv om der måtte være
andre ansøgere uden for målgruppen, der er bedre
kvalificeret. Det er en forudsætning, at den ledige fra
målgruppen i overensstemmelse med almindelige principper om
ansættelse af medarbejdere i det offentlige er kvalificeret
til at varetage stillingen.
Modtager en offentlig arbejdsgiver
ansøgninger fra flere ledige fra målgruppen, og er der
blandt disse flere, der er kvalificeret til at varetage det
opslåede akutjob, kan arbejdsgiveren i medfør af
fortrinsadgangen også ved valget mellem ansøgere fra
målgruppen indbyrdes tage hensyn til ansøgerens risiko
for at opbruge dagpengeretten. Arbejdsgiveren kan således
vælge at ansætte en ledig fra målgruppen, der, er
kvalificeret til at varetage stillingen, selv om der er en anden
ansøger fra målgruppen, der efter de almindelige
principper om ansættelse af medarbejdere i det offentlige, er
bedre kvalificeret.
Forslaget indebærer, at det ved
rekrutteringen til akutjob er lovligt at lægge vægt
på, at en ansøger er omfattet af målgruppen, jf.
§ 1. Fortrinsadgangen gælder kun i forbindelse med
rekruttering til stillinger, der har været slået op som
akutjob. Fortrinsadgangen indebærer ikke i øvrigt
nogen fravigelse af de gældende rammer for rekruttering og
ansættelse i den offentlige sektor.
Til stk.
3.
Det foreslås i stk. 3, at ledige, der
søger et akutjob, ved ansøgningen skal dokumentere
over for arbejdsgiveren, at pågældende er i
målgruppen, jf. § 1. Dokumentationen sker ved
hjælp af en skriftlig erklæring, som den ledige
får fra sin arbejdsløshedskasse. Erklæringen
må højst være 4 uger gammel regnet fra
udstedelsestidspunktet.
Erklæringen skal tjene som
arbejdsgiverens dokumentation for, at den ledige er omfattet af
målgruppen, jf. § 1, således at arbejdsgiveren
inden ansættelsen af den ledige ved, at ansættelsen af
pågældende i akutjobbet kan udløse udbetaling af
en jobpræmie til arbejdsgiveren.
Arbejdsgiveren har i forbindelse med
ansættelse af en ledig i et akutjob, ret til at få en
kopi af erklæringen, idet erklæringen i forbindelse med
ansøgning om jobpræmie kan tjene som bevis for, at
arbejdsgiveren har ansat en ledig, der er omfattet af
målgruppen, jf. § 5.
Den ledige kan løbende bede sin
arbejdsløshedskasse om en bekræftelse på, at
pågældende indgår i målgruppen for akutjob,
jf. § 1.
Til § 3
Til stk.
1.
Det foreslås, at arbejdsgivere, bortset
fra statslige arbejdsgivere, der ansætter ledige fra
målgruppen, jf. § 1, har ret til en præmie
på op til 25.000 kr. Præmien udgør 12.500 kr.,
når ansættelsesforholdet har en varighed på
minimum 26 uger, og yderligere 12.500 kr., hvis
ansættelsesforholdet opnår en samlet varighed på
minimum 52 uger. Præmien skal medregnes til arbejdsgiverens
skattepligtige indkomst.
Der udbetales ikke præmie for
ansættelsesforhold under 26 ugers varighed.
Til stk.
2.
Ud over, at stillingen har været
opslået på Jobnet.dk som et akutjob, jf. § 2, stk.
1, og at ansættelsesforholdet har haft en varighed på
minimum 26 uger, fremgår det af stk. 2, at det endvidere er
en betingelse, at ansættelsen i 26 ugers perioden har haft et
omfang svarende til en gennemsnitlig arbejdstid på mindst 32
timer om ugen, for hvilke der er udbetalt løn
(løntimer).
Ved ansættelser i samme stilling ud over
26 ugers perioden kan der efter nye 26 ugers ansættelse med
samme gennemsnitlige arbejdstid udbetales yderligere en
præmie på 12.500 kr.
Det er en betingelse, at medlemmet har
været ansat i hele 26 ugers perioden. Det betyder, at
ansættelsesforholdet ikke må have været afbrudt i
perioden. Et ansættelsesforhold betragtes dog som uafbrudt,
selv om den ansatte har været hjemsendt på grund af
vejrlig og materialemangel. Ligeledes betragtes perioder med sygdom
og barsel uden løn ikke som en afbrydelse af
ansættelsesforholdet.
Kravet om, at ansættelsesforholdet skal
være uafbrudt, skal ses i sammenhæng med, at
præmien ydes for, at ledige opnår og fastholder
beskæftigelse.
Det er en betingelse, at
ansættelsesforholdet er påbegyndt senest den 1. juli
2013. Derved sikres, at ansættelsesaftaler, som indgås
helt op til tidspunktet for udløbet af den midlertidige
indsats, men som først kan påbegyndes mandag den 1.
juli 2013, også kan udløse en jobpræmie til
arbejdsgiveren.
Til § 4
Det foreslås, at ansættelse i et
akutjob, der varer 26 uger eller mere, kan give arbejdsgiveren ret
til jobpræmie, selv om ansættelsens varighed
oprindeligt var aftalt til mere end 13 uger, men mindre end 26
uger, når varigheden efterfølgende er blevet
forlænget. Det er en betingelse, at forlængelsen er
sket inden ansættelsesforholdets udløb, og at
ansættelsesforholdet således ikke har været
afbrudt i den periode, for hvilken der søges om
præmie.
Når stillinger af en varighed på
mindst 13 uger kan indgå til opfyldelse af betingelserne for
jobpræmie, skal det ses i sammenhæng med kravet i
§ 2, stk. 1, om, at et akutjob skal have en varighed på
mindst 13 uger for at kunne betegnes som et sådant.
Bestemmelsen indebærer ingen fravigelse
af reglerne i lov om tidsbegrænset ansættelse. Det
følger af § 5 i lov om tidsbegrænset
ansættelse, at fornyelse af flere på hinanden
følgende tidsbegrænsede ansættelsesforhold kun
kan ske, hvis fornyelsen er begrundet i objektive forhold, fx
uforudselige forfald som sygdom, graviditet, barsel, orlov,
borgerligt ombud, hvis det følger efter ophør af
tids- eller opgavebestemt akkord, eller hvis det er
nødvendigt til løsning, herunder udbedring, af en
oprindelig bestemt arbejdsopgave af midlertidig karakter.
Til § 5
Til stk.
1.
Det foreslås i stk. 1, at administration
i forbindelse med udbetaling af jobpræmie til arbejdsgivere
varetages af arbejdsløshedskasserne.
Arbejdsgiveren skal indsende en skriftlig
ansøgning om udbetaling af jobpræmie til den
arbejdsløshedskasse, den ansatte er medlem af på
tidspunktet for ansøgning om præmie. Hvis den ansatte
er overflyttet til en anden arbejdsløshedskasse, og
arbejdsgiveren ikke ved, hvilken arbejdsløshedskasse, den
ansatte er medlem af, kan ansøgningen sendes til den
arbejdsløshedskasse, der har udstedt erklæringen, jf.
§ 2, stk. 3, og denne arbejdsløshedskasse videresender
ansøgningen til den ansattes nye arbejdsløshedskasse.
Hvis den ansatte under ansættelsesforholdet i akutjobbet har
udmeldt sig af arbejdsløshedskassen, eller medlemskabet er
ophørt af anden grund, indsendes ansøgningen til den
kasse, der har udstedt erklæringen.
Arbejdsløshedskassen kontrollerer, at
betingelserne for udbetaling af jobpræmie til arbejdsgiveren,
jf. § 3, er opfyldt.
Til stk.
2.
Til brug for arbejdsløshedskassens
afgørelse om jobpræmie skal arbejdsgiveren
fremlægge relevant dokumentation.
Arbejdsgiveren skal ved en tro og love
erklæring indestå for, at stillingen har været
slået op som et akutjob, jf. § 3, stk. 2, nr. 1, jf.
§ 2, stk. 1, dokumentere at ansættelsesforholdet ikke
har været afbrudt, jf. § 3, stk. 2, nr. 3, samt
ansættelsens varighed, omfang og
påbegyndelsestidspunkt, jf. § 3, stk. 2, nr. 4 og 5.
Dokumentation for ansættelsesforholdets
varighed, omfang og påbegyndelsestidspunkt kan være
lønsedler eller oplysninger registreret i
indkomstregisteret. Disse oplysninger kan også indgå
som dokumentation for, at ansættelsesforholdet ikke har
været afbrudt.
Arbejdsgiveren vedlægger endvidere kopi
af erklæringen, jf. § 2, stk. 3, fra
arbejdsløshedskassen om, at pågældende er
omfattet af lovens anvendelsesområde, jf. § 1.
Ved arbejdsløshedskassens kontrol af
betingelsen, jf. § 3, stk. 2, nr. 2, om, at den
ansatte skal være omfattet af lovens anvendelsesområde,
jf. § 1, kan arbejdsløshedskassen lægge en
erklæring, der opfylder betingelsen om at være
højst 4 uger gammel, jf. § 2, stk. 3, 1. og 2. pkt.,
uprøvet til grund. Fremlægger arbejdsgiveren en
erklæring, der er over 4 uger gammel, eller har
arbejdsgiveren ikke udnyttet sin ret til at få kopi af
arbejdsløshedskassens erklæring, eller er
erklæringen bortkommet, efterprøver
arbejdsløshedskassen, om den ansatte, ved
ansættelsesforholdets påbegyndelse var omfattet af
målgruppen.
Til stk.
3.
Det foreslås i stk. 3, at arbejdsgiveren
tidligst kan indsende ansøgning om udbetaling af
jobpræmie efter 26 ugers ansættelse og senest 13 uger
efter, at 26 ugers henholdsvis 52 ugers perioden er udløbet,
jf. § 3, stk. 1. En arbejdsgiver, der ansætter en ledig
i mindst 52 uger, kan vælge at søge om begge
præmieportioner samtidig efter de 52 ugers ansættelse.
Fristerne skal medvirke til, at arbejdsløshedskasserne ikke
modtager unødige ansøgninger, men først
modtager ansøgninger fra det tidspunkt, hvor det kan
dokumenteres, at betingelserne for udbetaling af jobpræmie er
opfyldt. Formålet er endvidere, at
arbejdsløshedskasserne ikke skal behandle ansøgninger
vedrørende ansættelsesforhold, der ligger relativt
langt tid tilbage.
Til stk.
4.
Efter § 7, stk. 1, i lov om et
indkomstregister kan blandt andre anerkendte
arbejdsløshedskasser få terminaladgang til oplysninger
i indkomstregisteret. Dette kræver, at de i henhold til anden
lovgivning kan få terminaladgang til den
pågældende type oplysninger i indkomstregisteret. Det
bemærkes, at arbejdsløshedskasserne i medfør af
§ 90 b i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. har
adgang til at indhente nødvendige oplysninger i
indkomstregisteret til administrationen af
arbejdsløshedsforsikringen for egne medlemmer.
Det foreslås, at
arbejdsløshedskassen til brug for administrationen af
jobpræmieordningen får terminaladgang til oplysninger
om løn, antal løntimer, ansættelsesforholdets
start- og sluttidspunkt i indkomstregisteret. Bestemmelsen giver
arbejdsløshedskasserne mulighed for at indhente
oplysningerne, selvom indhentelse af oplysninger i
indkomstregisteret ikke umiddelbart har betydning for medlemmets
egne forhold eller interesser, men for en tredjepart
(arbejdsgiverens ansøgning om udbetaling af
jobpræmie). Forslaget sikrer en let og smidig administration
af jobpræmieordningen og giver arbejdsløshedskasserne
mulighed for at validere arbejdsgiverens egne oplysninger, jf.
§ 5, stk. 2, i nærværende lovforslag.
Adgangen begrænses til
arbejdsløshedskassens egne medlemmer, identificeret ved
angivelse af personnummer, som arbejdsløshedskassen altid
vil være bekendt med, samt tidligere medlemmer, der har
fået udstedt en erklæring efter § 2, stk.
3.
Det foreslås, at de oplysninger, som
arbejdsløshedskasserne får adgang til, undergives
tavshedspligt og omfattes af straffelovens § 152 og
§§ 152 c-f. Forslaget skyldes, at
arbejdsløshedskasserne ikke direkte er omfattet af
tavshedspligtreglerne i forvaltningsloven og straffelovens
bestemmelser. Bestemmelsen svarer til tilsvarende regler, for
så vidt angår indhentelse af oplysninger i
indkomstregisteret efter § 90 b i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til § 6
Det foreslås, at staten yder 100 pct.
refusion af en arbejdsløshedskasses udgifter til
præmie efter § 3. Ved udbetaling af refusion finder
§ 79 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og regler
fastsat i medfør heraf, tilsvarende anvendelse.
Forslaget betyder, at
arbejdsløshedskassens udbetalinger af en jobpræmie
følger de regler og systemer, som gælder i forhold til
udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge, efterløn
m.v.
Det følger af reglerne i § 79,
stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at en
arbejdsløshedskasse kan få forskudsbetaling eller
acontorefusion til dækning af kassens udgifter til
arbejdsløshedsdagpenge m.v.
Forslaget indebærer, at en
arbejdsløshedskasse på samme måde kan få
forskudsbetaling eller acontorefusion til udgifterne til
jobpræmie. Det betyder, at arbejdsløshedskasserne ikke
vil have udgifter til finansiering af jobpræmier.
Det følger videre af reglerne i §
79, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at en
arbejdsløshedskasses krav på refusion bortfalder, og
udbetalte beløb skal tilbagebetales i det omfang,
arbejdsløshedskassen ikke efter anmodning forelægger
dokumentation herfor.
Det betyder, at arbejdsløshedskassens
krav på refusion for udbetaling af jobpræmie vil
bortfalde, hvis arbejdsløshedskassen ikke kan
fremlægge den fornødne dokumentation.
Det følger videre af § 79, stk. 4,
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at
beskæftigelsesministeren, når ganske særlige
omstændigheder taler herfor, kan tillade, at der ydes
refusion på trods af, at arbejdsløshedskassen ikke kan
fremlægge den fornødne dokumentation.
Nærværende forslag sikrer, at det
samme gælder for refusion af udgifter til
jobpræmie.
§ 79, stk. 5, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. giver hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om bortfald af refusion, hvis
arbejdsløshedskassen har begået en fejl, men medlemmet
fortsat har ret til ydelsen (realudligning).
Nærværende lovforslag betyder, at
hvis der udbetales en jobpræmie til en arbejdsgiver, og dette
sker som følge af en fejl fra arbejdsløshedskassen,
vil det fejludbetalte beløb ikke kunne kræves tilbage
fra arbejdsgiveren.
Til § 7
Det foreslås i stk. 1, at en
arbejdsgiver, der uberettiget har modtaget jobpræmie fra
arbejdsløshedskassen, skal betale præmiebeløbet
tilbage, hvis udbetalingen skyldes arbejdsgiverens urigtige
oplysninger eller fortielser, eller hvis arbejdsgiveren i
øvrigt indså eller burde have indset, at modtagelsen
af beløbet var uberettiget.
Reglen svarer til reglerne og principperne i
§ 86, stk. 1 og 12, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. vedrørende tilbagebetaling af uberettiget modtagelse af
arbejdsløshedsdagpenge og andre ydelser samt den skattefri
præmie i efterlønsordningen.
Det foreslås videre i stk. 2, at hvis
jobpræmien er udbetalt med urette, har
arbejdsløshedskassen ikke krav på refusion fra
statskassen og skal betale udbetalt refusionsbeløb for den
fejlagtigt udbetalte præmie tilbage. Det gælder dog
ikke, hvis den fejlagtige udbetaling skyldes arbejdsgiverens
svigagtige forhold. Det foreslås i den forbindelse, at
reglerne i § 86, stk. 4-6, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og regler udstedt i
medfør heraf i bekendtgørelse nr. 693 af 23. juni
2011 om a-kassernes ret til refusion for udbetalte ydelser finder
tilsvarende anvendelse.
Det betyder, at de regler og principper, der
gælder for refusion af arbejdsløshedsdagpenge m.v. i
bekendtgørelse om a-kassernes ret til refusion for udbetalte
ydelser, finder tilsvarende anvendelse.
Til § 8
Det foreslås, at direktøren for
Arbejdsmarkedsstyrelsen fører tilsyn med
arbejdsløshedskassernes udbetaling af jobpræmie.
Det foreslås videre, at reglerne i
kapitel 14 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og regler
udstedt med hjemmel heri finder tilsvarende anvendelse. Tilsynet
omfatter i hovedsagen arbejdsløshedskassens administration,
økonomi, regnskaber og revision.
Det vil derfor være muligt at
kontrollere, at arbejdsløshedskassernes administration af
udbetaling af jobpræmie lever op til kravene om, at der i
hver enkelt sag skal foreligge fornøden dokumentation, jf.
lovforslagets § 5.
Forslaget sikrer også, at
direktøren for Arbejdsmarkedsstyrelsen kan indhente
yderligere oplysninger hos fx arbejdsgivere og kommuner.
Til § 9
Arbejdsløshedskassen træffer
afgørelse om udbetaling af jobpræmie på grundlag
af en ansøgning fra arbejdsgiveren, jf. forslagets §
5.
Det foreslås, at arbejdsgiveren
får mulighed for at påklage
arbejdsløshedskassens afgørelse til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg. Forslaget svarer til de principper, der
gælder for klage efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., dog således at der kun gives adgang til at få
prøvet afgørelsen ved én administrativ
klageinstans.
Konkret foreslås det, at arbejdsgiveren
kan indbringe arbejdsløshedskassens afgørelse for
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg inden 4 uger efter, at
arbejdsgiveren har fået meddelelse om afgørelsen.
Klagen sendes til arbejdsløshedskassens hovedledelse, der
vurderer sagen på ny. Fastholder arbejdsløshedskassens
hovedledelse helt eller delvist afgørelsen, sendes sagens
akter til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, og klageren
underrettes samtidig herom.
Det foreslås endelig, at chefen for
Ankestyrelsen kan se bort fra overskridelse af klagefristen i stk.
1, når der er særlig grund hertil.
Bestemmelsen giver ikke ledige omfattet af
lovens anvendelsesområde, jf. § 1, adgang til at klage
over, at den pågældende ikke er kommet i betragtning i
forbindelse med rekrutteringen til et akutjob.
Til § 10
Til stk.
1.
Loven træder i kraft den 8. november
2013.
Til stk.
2.
Forslaget indebærer, at arbejdsgivere
kan opslå akutjob allerede fra datoen for indgåelse af
aftalen mellem regeringen og arbejdsgiverne den 24. oktober 2012.
Arbejdsgiveren vil således, såfremt betingelserne i
øvrigt er opfyldt, herunder betingelsen i § 2, stk. 1,
om, at jobbet opslås i Beskæftigelsesministeriets
jobbank, Jobnet.dk, indeholder ordet »akutjob« og
tydeligt angiver, at stillingen er målrettet ledige med 3
måneder eller mindre tilbage af dagpengeperioden kunne
få jobpræmie, jf. § 3. Offentlige arbejdsgivere
kan ikke anvende fortrinsadgangen, jf. § 2, stk. 2, før
lovens ikrafttrædelse.
Til stk.
3.
Ifølge grundlovens § 42, stk. 7,
kan et lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i
særdeles påtrængende tilfælde
stadfæstes straks efter dets vedtagelse, når forslaget
indeholder bestemmelse herom.
Som led i Genopretningsaftalen fra maj 2010
blev dagpengeperioden nedsat fra 4 år inden for 6 år
til 2 år inden for 3 år, jf. lov nr. 703 af 25. juni
2010. Ved lov nr. 267 af 27. marts 2012 vedtog Folketinget en
midlertidig forlængelse af dagpengeperioden med et halvt
år for ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse,
hvis ret til dagpenge udløber ved udgangen af ugerne 26-52 i
2012.
Overgangen til den 2-årige
dagpengeperiode samt de svage konjunkturer indebærer en
risiko for et relativt højt udfald af dagpengesystemet i 1.
halvår 2013. Derfor er det af afgørende betydning, at
nærværende lovforslag træder i kraft hurtigst
muligt, så arbejdsgiverne kan få sikkerhed for, at de
ansættelser af ledige fra målgruppen, de måtte
foretage, kan udløse jobpræmie.
Det er endvidere af afgørende
betydning, at lovforslaget træder i kraft hurtigst muligt,
idet de offentlige arbejdsgivere ikke vil kunne ansætte
ledige fra målgruppen med fortrinsadgang før
lovens ikrafttræden.
Der er således tale om en helt
ekstraordinær situation, som gør det
påtrængende, at loven stadfæstes straks efter
dens vedtagelse.