Fremsat den 26. oktober 2012 af
forsvarsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Statens
Istjeneste
(Nyordning af Statens Istjeneste og
indførelse af beredskab for isbrydning i danske
farvande)
§ 1
I lov om Statens Istjeneste, jf.
lovbekendtgørelse nr. 578 af 29. september 1988, som
ændret ved lov nr. 901 af 29. november 1995, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om beredskab for
isbrydning«.
2. § 1 affattes således:
»§ 1. Lovens formål
er at fastlægge bestemmelser for etablering af et beredskab
for isbrydning i de danske farvande.
Stk. 2. Statens
etablering af et beredskab for isbrydning i danske farvande
omfatter ikke havneområder m.v.«
3. § 1a affattes således:
Ȥ 1.a Forsvarsministeren
kan efter loven henlægge sine beføjelser til
underliggende myndighed og kan i den forbindelse fastsætte
regler om klageadgangen, herunder at klager ikke kan påklages
til højere administrativ myndighed«.
4. § 2 ophæves.
5. § 3 affattes således:
Ȥ 3. Ethvert skib, der
modtager isbryderhjælp fra en statskontrolleret isbryder, er
undergivet dennes myndighed, så længe hjælpen
ydes. Hvis isbryderens anvisninger ikke følges, er
isbryderen berettiget til at afbryde hjælpen«.
6. § 4 ophæves.
7. § 5 affattes således:
Ȥ 5. Forsvarsministeren
fastsætter, efter høring af Isbrydningsrådet,
regler for etablering af et beredskab i danske farvande for
isbrydning i udpegede områder, benævnt
beredskabsområder.
Stk. 2.
Forsvarsministeren kan, efter orientering af
Isbrydningsrådet, etablere et forebyggende beredskab i
øvrige farvandsafsnit, der ligger ud over de i stk. 1.
nævnte beredskabsområder.
Stk. 3. Det i
stk. 1 og stk. 2 nævnte beredskab for isbrydning i
visse danske farvande finansieres gennem en årlig afgift, der
fastsættes af Isbrydningsrådet på baggrund af
godsmængderne, der går gennem de enkelte havne.
Afgiften betales af havneadministrationen. Forsvarsministeren kan
herudover fastsætte nærmere bestemmelser for
finansieringen.
Stk. 4.
Forsvarsministeren kan, som led i den operative indsættelse
af de i stk. 1 og stk. 2 nævnte beredskaber,
aktivere, koordinere og deaktivere disse«.
8. § 7 ophæves.
9. § 8 affattes således:
Ȥ 8. Ved
statskontrolleret isbryder forstås i nærværende
lov såvel det af staten chartrede isbrydningsmateriel som
andre af istjenesten til isbrydning benyttede skibe«.
§ 2
Loven træder i kraft den 7. december
2012.
§ 3
Lovændringerne gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget indebærer en bemyndigelse
til forsvarsministeren til at fastsætte de nærmere
bestemmelser i forbindelse med omlægning af den Statslige
Istjeneste fra den hidtidige ordning til en ny ordning, hvor staten
fortsat sikrer grundlag for et beredskab for isbrydning i danske
farvande. Den samlede ordning forudsættes - som det er
tilfældet med den hidtidige ordning - at være
omkostningsneutral for staten.
Med lovforslaget erstattes statens rolle som
udførende part i relation til isbrydning med et
offentlig-privat samarbejde mellem staten og det maritime erhverv,
hvor erhvervet bidrager til løsningen af opgaverne samt
betaler udgifterne hertil. Samarbejdet forudsættes baseret
på et antal beredskabskontrakter. Beredskabskontrakterne
indebærer, at en eller flere private operatører
forpligter sig til at stille et nærmere aftalt beredskab i
forhold til isbrydning i nærmere definerede områder.
Øvrig isbrydning forudsættes under den nye ordning at
kunne rekvireres via en database, der etableres og drives af
forsvaret. Databasen skaber alene en platform for, at skibe kan
finde operatører, der udbyder denne service. Den
efterfølgende aftale indgås på bilateral basis
mellem det rekvirerende skib og operatøren. Det etablerede
beredskab for isbrydning omfatter ikke havneområder m.v.,
hvor havnene selv vurderer, opstiller og indsætter et
beredskab, der sikrer tilgængeligheden i selve
havneområderne og lige uden for havnene under isforhold.
2.
Lovforslagets nærmere indhold
2.1.
Baggrunden for gældende lovgivning
Den danske geografi, hvor de enkelte landsdele
er adskilt af bælt og hav, har altid gjort søvejen til
en nødvendig færdselsåre for transport af
personer og gods mellem Danmarks landsdele. Efterhånden som
samfundsudviklingen medførte en voksende transport af varer
og tjenesteydelser ad søvejen, steg behovet for en effektiv
statslig istjeneste også.
Dette resulterede i den første
statslige lovgivning om istjenesten og isbrydning, der blev
vedtaget i 1922. Det betød, at der blev indført en
isafgift, og at den første statsisbryder blev anskaffet. De
første statslige isbrydere blev leveret i henholdsvis 1923
og 1926. Statsisbryderne har i den forgangne 90-årige periode
været indsat i 16 isvintre.
Samfundsudviklingen inden for såvel
industri som infrastrukturen medførte i de følgende
årtier et øget behov for tilførsel af
råstoffer, hvorfor samfundets behov for en stor
forsyningssikkerhed steg tilsvarende. Da en stor del af disse
råstoffer blev - og fortsat bliver - transporteret ad
søvejen, havde samfundet også et behov for at sikre
leverancerne under isvintre. Det daværende teknologiske stade
inden for skibsbygning fordrede dedikerede fartøjer til
isbrydning. Det var derfor naturligt, at staten, for at sikre
samfundets fortsatte funktion, bibeholdt en isbrydningskapacitet.
Anskaffelsen af de nuværende tre statsisbrydere indfaset i
1965, 1966 og 1980 skal ses i forlængelse heraf.
Ved bekendtgørelse nr. 35 af 8. januar
1996 blev det besluttet at overføre sager i henhold til lov
om Statens Istjeneste fra det daværende Erhvervsministerium
til Forsvarsministeriet. Der skete i forbindelse med
overførslen ingen materielle ændringer i lovens
indhold, som derved er uændret siden den seneste
lovændring i 1995, hvor de nuværende regler for
beregning og opkrævning af isafgifter blev indført i
lovens nugældende § 5, jf. lov nr. 901 af 29.
november 1995 om ændring af lov om skoleskibsafgift, lov om
skibsregistrering, lov om danske skibes forsikring mod krigsfare og
lov om Statens Istjeneste.
Statens Istjeneste finansieres under den
nuværende ordning gennem opkrævning af isafgift, som
dels betales af danske havne og dels af større skibe, som
anløber havnene. Der er dog ikke opkrævet isafgift i
perioderne 2010/2011 og 2011/2012. Den samlede årlige
isafgift fastsættes af forsvarsministeren, efter
høring af Isbrydningsrådet, på grundlag af de
gennemsnitlige udgifter til istjenesten i den forudgående
20-års-periode. Den ene halvdel af isafgiften betales af
danske havne med en vanddybde på 5 m eller derover, mens den
anden halvdel betales af skibe - uanset nationalitet - med en
bruttotonnage over 150, der i perioden 15. december - 31. marts
anløber danske havne beliggende inden for Skagen. Et skib
skal dog højest betale isafgift to gange inden for samme
opkrævningsperiode. Statsskibe betaler ikke isafgift. Det
enkelte skib betaler isafgift efter dets nettotonnage, som er en
måleenhed for hvor meget last skibet kan have om bord. Dette
sikrer, at små skibe med en lille indtjeningsevne ikke
pålægges store udgifter i forhold til større
skibe med stor indtjeningsevne. Isafgiften anvendes til
dækning af driftsudgifterne ved Statens Istjeneste, hvilket
bl.a. vil sige drift, vedligehold og administration forbundet med
de tre statslige isbrydere, som forsvaret disponerer over.
Den daglige drift og forvaltning af Statens
Istjeneste varetages af Søværnets Operative Kommando,
der tillige varetager sekretærfunktionen for
Isbrydningsrådet. Isbrydningsrådet er oprettet i
medfør af loven om Statens Istjeneste og har til
formål at bistå Forsvarskommandoen og
Søværnets Operative Kommando i udførelsen af
istjenesten med hensyn til isbrydnings- og ismeldetjenesten.
Rådet har 14 medlemmer, der repræsenterer de nationale
hovedinteressenter. Rådet har eksisteret som
rådgivningsorgan siden vedtagelsen af den nugældende
lov om Statens Istjeneste i 1957. Isbrydningsrådet
videreføres som rådgivende organ for
forsvarsministeren, men vil om fornødent blive
administrativt tilpasset den nye ordning, herunder i forhold til
medlemskreds samt ved revision af det cirkulære, som
regulerer Isbrydningsrådets virke.
Statens Istjeneste består i
overensstemmelse med den nugældende lovs § 1 i
realiteten af to tjenester, en isbrydningstjeneste og en
ismeldetjeneste. Med nærværende lovforslag lægges
der alene indledningsvist op til en omlægning af
isbrydningstjenesten, idet lovændringen dog åbner
mulighed for, at der også efterfølgende kan ske en
administrativ omlægning af Ismeldetjenesten, såfremt
udviklingen på området tilsiger dette.
2.2.
Baggrunden for lovforslaget
Udviklingen indenfor skibsfart har generelt
betydet, at skibene i den civile skibsfart er blevet større
og har fået mere maskinkraft. Sådanne skibe har bedre
mulighed for under lette isforhold at komme frem. For
gennemsejlende skibe i de danske stræder er
størstedelen af de skibe, som sejler i den østlige
Østersø - hvor der normalt er is i
vintermånederne - bygget og godkendt til at sejle i is og kan
passere de danske stræder uden assistance. Disse forhold
medfører samlet set et mindre behov for at assistere skibe
med isbrydning i stræderne. De seneste års erfaringer
(vinteren 2009/2010 og 2010/2011) har vist, at havnene og disses
fartøjer i vidt omfang selv er i stand til at holde havnene
og havneindsejlingerne åbne. Behovet for statslig isbrydning
på dette område er således også
reduceret.
Sideløbende hermed er der sket en
udvikling af den overordnede infrastruktur, idet faste forbindelser
som bl.a. Ny Lillebæltsbro (1970), Storebæltsbroen
(1997/98) og Øresundsbroen (2000) har reduceret det
samfundsmæssige behov for at sikre færgeoverfarten. De
statslige isbrydere var senest indsat i vinteren 1995/1996, hvilket
bl.a. skyldes en kombination af milde vintre og skibenes
øgede evne til selv at bryde is.
Med baggrund i ovenstående udvikling
besluttede daværende regering - efter dialog med det maritime
erhverv - i august 2010 at nedsætte en tværministeriel
embedsmandsgruppe, som fik til opgave at udarbejde forslag til en
omlægning af Statens Istjeneste.
Embedsmandsgruppen fremkom i marts 2011 med en
Rapport vedrørende omlægning af Statens Istjeneste.
Rapporten indeholder tre modeller, hvoraf embedsmandsgruppen
anbefaler en model til løsning af opgaverne, der
fremadrettet baseres på indgåelse af et
privat-offentligt samarbejde mellem forsvaret og det maritime
erhverv. Udgangspunktet for løsningen af opgaven er
indgåelse af beredskabskontrakt(er) med en eller flere
private operatører, som forpligter sig til at stille med et
passende beredskab i forhold til isbrydning i udpegede lokale
farvande, benævnte beredskabsområder, såvel som
til assistance til fastfrosne skibe. Kontrakten indgås mellem
forsvaret og den eller de private operatører, således
at beredskabskontrakten indgås og koordineres fra centralt
hold. Finansieringen sker gennem en afgift, der fastsættes af
Isbrydningsrådet på baggrund af godsmængderne,
der går gennem de enkelte havne. Afgiften betales af
havneadministrationen. Ordningen vil således - ligesom den
eksisterende ordning - være omkostningsneutral for staten.
Med den nye ordning overgås der til et beredskab, der
hovedsageligt er fokuseret på lokale isudsatte farvande, idet
beredskabet kan udvides såfremt issituationen tilsiger dette.
Opgaven løses i den nye ordning af private
operatører, der indgår kontrakt med staten. Det
hidtidige statslige isbrydningsberedskab har haft en mere generel
karakter dækkende de samlede danske farvande. Det
eksisterende beredskab er baseret på tre statsisbrydere, der
suppleres med chartret privat isbrydningskapacitet efter behov. Det
maritime erhverv har været hørt om principperne for
den foreslåede nye model, og har efterfølgende aktivt
deltaget i planlægningen af den nærmere
udmøntning heraf.
Nærværende udkast til lovforslag
er baseret på embedsmandsgruppens anbefalede model.
2.3.
Lovforslagets indhold og formål
Loven ændres fra konkret at beskrive
statens opgaver i forbindelse med isbrydning til, gennem
hjemmelsbestemmelser til forsvarsministeren, at skabe rammer for,
at staten kan etablere et uafhængigt beredskab på
området. Ordningen forudsættes - ligesom den
eksisterende ordning - til enhver tid at være fuldt
brugerbetalt og omkostningsneutral for staten. Statens etablering
af et beredskab for isbrydning i danske farvande omfatter ikke
havneområder m.v. Her opstiller og indsætter havnene
fremadrettet efter egen vurdering selv et beredskab, der sikrer
tilgængeligheden i selve havneområdet og lige uden for
havnen under isforhold. Det skal bemærkes, at havnene ikke er
pålagt at etablere et beredskab i og umiddelbart uden for
havnene, hvorfor en eventuel etablering af beredskab beror på
havnenes egen vurdering af isforholdene.
Med lovforslaget foreslås ændring
af lovens formål fra, at staten har den udførende
rolle »under isforhold at bistå skibsfarten i de danske
farvande« til, at staten varetager den koordinerende og
rammesættende rolle »at fastlægge bestemmelser
for, at staten kan etablere et beredskab for isbrydning«.
Endvidere erstattes lovens referencer til industriministeren og
Søfartsstyrelsen med en henvisning til forsvarsministeren,
hvilket afspejler bekendtgørelse nr. 35 af 8. januar 1996,
hvor det blev besluttet at overføre sager i henhold til lov
om Statens Istjeneste fra det daværende Erhvervsministerium
til Forsvarsministeriet.
Muligheden for, ved henlæggelse af
beføjelser til underlagt myndighed at regulere
klageadgangen, fastholdes.
Med lovforslaget foreslås ændring
af de nugældende lovbestemmelser, der henviser og regulerer
forholdet mellem statsisbrydere og det skib, der modtager
isbryderhjælp. Den nye ordning lægger op til, at
isbryderhjælpen fremover udbydes af private
operatører, idet statsisbryderkapaciteten udfases. På
denne baggrund introduceres begrebet statskontrolleret isbryder med
henblik på at kunne sondre mellem det af staten anvendte
isbrydningsmateriel og alt andet isbrydningsmateriel.
Lovforslaget fastsætter, at
isbrydningsberedskabet ikke som udgangspunkt omfatter de generelle
danske farvande, men at beredskabet er fokuseret på udpegede
lokale farvande, benævnt beredskabsområder, der
erfaringsmæssigt har det største behov for isbrydning
under isdannelse. Disse beredskabsområder udpeges efter
høring af Isbrydningsrådet. Forsvarsministeren gives
hjemmel til at etablere et forebyggende beredskab, hvilket skal
forstås som en hjemmel til at udvide beredskabet til
øvrige danske farvandsafsnit, såfremt forholdene
tilsiger dette. En sådan udvidelse af beredskabet vil ske som
en del af den operative indsættelse og løbende
myndighedsudøvelse under issæsonen, efter orientering
af Isbrydningsrådet.
Indholdsmæssigt erstattes
nugældende lovs tekst vedrørende isafgiften af en
hjemmel til, at forsvarsministeren kan fastsætte de
nærmere bestemmelser for en finansiering af beredskabet.
Finansieringen af ordningen sker ved havneadministrationens
betaling af en årlig afgift, der fastsættes af
Isbrydningsrådet på baggrund af godsmængderne,
der ekspederes via en til Danmarks Statistik indberetningspligtig
dansk havn eller terminal af et fragtskib, uanset tidspunkt
på året. Havnene indbetaler afgiften som et
årligt beredskabsbidrag i forhold til den budgetterede ramme
for istjenestens omkostninger. Som i nuværende lov bestemmer
den enkelte havneadministration opkrævningsformen. Det er
indtil videre aftalt, at det er havnene, der - som i
nuværende ordning - forestår den praktiske
opkrævning af beredskabsbidraget. Den nærmere procedure
for finansiering af udgifterne til isbrydningsordningen vil dog -
baseret på erfaringer og udviklingen på området -
kunne ændres i den fremadrettede administration af ordningen.
Forsvaret vil i forbindelse med ekstraordinære omkostninger,
der rækker udover den budgetterede ramme for ordningen, kunne
afholde denne udgift, indtil der kan ske refusion fra erhvervet i
forbindelse med fastsættelsen og opkrævningen af
næstkommende års beredskabsbidrag. Forsvarsministeren
kan gennemføre udbud af isbrydertjenesten hos private
kontrahenter og definere beredskabets omfang og karakter.
Den nugældende lovdefinition af termen
»statsisbryder« vurderes at have mistet sit
formål, når der overgås til et beredskab baseret
på private udbydere og erstattes som konsekvens heraf med
termen »statskontrolleret isbryder«, der henviser til
den af staten anvendte isbrydningskapacitet.
3.
Ligestillingsmæssige konsekvenser
Der er foretaget en relevansvurdering af
lovforslaget, hvorefter en ligestillingsvurdering ikke findes
relevant.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Indledningsvis skal bemærkes, at
forsvaret de sidste to år har afholdt udgifterne i
forbindelse med isbrydning, idet ordningen har været under
omlægning. Før dette tidspunkt var den daværende
isbrydningsordning fuldt ud brugerfinansieriet, ligesom den nu
foreslåede ordning, hvorfor lovforslaget i forhold hertil
skønnes at have uændrede økonomiske
konsekvenser for det offentlige. Med implementering af den nye
ordning vil den nuværende statslige isbrydningskapacitet
på pt. tre statslige isbrydere kunne udfases. Det er for
nuværende ikke afklaret om de økonomiske konsekvenser
i forbindelse hermed vil være positive eller negative.
Forsvarsministeren forpligter sig til at etablere, vedligeholde og
drive en offentligt tilgængelig database over
leverandører af isbrydningsydelser, som det maritime erhverv
kan trække på. Udgifterne til oprettelse og drift af
databasen forudsættes dog, i lighed med alle øvrige
elementer i ordningen, dækket af den årlige afgift, der
fastsættes på baggrund af godsmængderne, som
går gennem de enkelte havne, hvorfor også denne er
omkostningsneutral for staten.
Lovforslaget indeholder uændrede
administrative konsekvenser for det offentlige, idet den hidtidige
administration af nuværende ordning erstattes af
forpligtelsen til løbende at gennemføre udbud og
efterfølgende indgåelse af beredskabskontrakter. Den
nye ordning indeholder endvidere en forpligtelse til at etablere,
vedligeholde og drive en database, der formidler kontakt mellem
leverandører af isbrydningsydelser og rekvirenter af
isbrydning.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indeholder positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet erhvervets
brugerbetaling fremover anvendes til kontrahering med private
operatører, ligesom ordningen forudses at blive
væsentlig billigere for det maritime erhverv, idet den er
mere målrettet på de konkrete behov for
isbrydningskapacitet frem for opretholdelse af et generelt
beredskab.
Lovforslaget har som konsekvens for
erhvervslivet, at isbrydning uden for beredskabsområder
fremover kan rekvireres via den af søværnet drevne
database over leverandører af isbrydningsydelser, hvor
erhvervslivet tidligere skulle rekvirere denne ved
Søværnets Operative Kommando.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen
miljømæssige konsekvenser.
8.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
konsekvenser.
9.
Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Danske Havne
Danmarks Rederiforening
Danmarks Skibsmæglerforening
Dansk Industri
Forsvarskommandoen
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Efter to år, hvor forsvaret som
følge af den igangværende omlægning af
isbrydningsordningen har afholdt udgifterne til isbrydning, vendes
der med den nye ordning tilbage til en model, som er fuldt
brugerfinansieriet. ? Den nuværende statslige
isbrydningskapacitet kan udfases, idet de samlede økonomiske
konsekvenser forbundet hermed for nuværende er
uafklarede. ? Administration af nuværende ordning
ophæves. | Der skal etableres, vedligeholdes og drives
en offentlig tilgængelig database. ? Gennemførelse af udbud,
indgåelse af beredskabskontrakter samt administration af
database. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Positiv - ordningen forudses at blive
væsentlig billigere for det maritime erhverv. ? Finansieringen af beredskabet sker
fremadrettet efter en fast model, hvor havneadministrationen
betaler en afgift, som fastsættes på baggrund af
godsmængderne, der går gennem de enkelte havne, og
baseres på en årlig fastlagt budgetteret ramme for
omkostningerne forbundet med isbrydningen. | Ingen negative økonomiske
konsekvenser. ? Mindre administrativ konsekvens, idet det
maritime erhverv fremover kan rekvirerer isbrydning uden for
beredskabsområderne via offentlig database, hvor det
tidligere skulle ske ved kontakt til Søværnets
Operative Kommando. | Administrative konsekvenser for
borgeren | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1
(Lovens titel)
I overenstemmelse med den foreslåede
lovændrings indhold og formål ændres lovens titel
til »Lov om beredskab for isbrydning«.
Til nr. 2
(lov om Statens Istjeneste § 1 og § 1a)
Formålsbeskrivelsen i § 1 er
revideret således, at denne beskriver lovens fremadrettede
formål, der er at fastlægge bestemmelser for, at staten
kan etablere et beredskab for isbrydning i de danske farvande1). Dette afspejler statens
rammesættende rolle, idet isbrydningsopgaven fremadrettet
løses gennem et privat-offentligt samarbejde, hvor private
operatører på baggrund af beredskabskontrakter
udfører isbrydningen.
Forsvarsministeren har det overordnede ansvar
for at regulere beredskabet, herunder ismeldetjenesten, der
indledningsvist fortsætter som hidtil, idet der dog
åbnes mulighed for, at der også efterfølgende
kan ske en administrativ omlægning heraf, såfremt
udviklingen på området tilsiger dette.
Isbrydningsberedskabet baseres på et antal
beredskabskontrakter i specifikke områder, benævnt
beredskabsområder. Øvrig assistance kan rekvireres via
en database indeholdende informationer om tilgængelige
isbrydningskapaciteter, som opererer på markedsvilkår.
Databasen faciliteres af forsvaret og bliver offentlig
tilgængelig via internettet. Databasen vil udgøre et
centralt koordineringspunkt ved at kunne anvendes til at skabe
kontakt mellem skib og isbryder, og skal ses som en platform for
den frie konkurrence på markedet.
I stk. 2 fastsættes det, at havnene
i medfør af loven efter egen vurdering selv opstiller og
indsætter et beredskab, der sikrer tilgængeligheden i
selve havneområdet og lige uden for havnen under isforhold. I
selve havneområdet - og lige uden for havnen - påtager
havnene sig således at bryde is med havnenes eget materiel
eller på anden måde sikre tilgængeligheden,
når isbrydning vurderes nødvendig. Isbrydning i
havnene er således ikke omfattet af den af forsvaret
indgåede beredskabskontrakt. Havnene kan anmode om assistance
fra de af staten chartrede isbrydere i beredskabsområderne,
dog således at havnene skal afholde 100 procent af
timeudgiften til isbrydning inden for havnenes eget
ansvarsområde.
Til nr. 3
(lov om Statens Istjeneste § 1a)
I § 1.a gives forsvarsministeren
mulighed for at delegere myndighedsopgaven til underlagt myndighed.
Jf. forsvarets nuværende organisation vil det være
Søværnets Operative Kommando, der varetager opgaven
på vegne af ministeren. Klager kan ikke påklages til
højere myndighed end Søværnets Operative
Kommando. Isbrydningsrådet videreføres som
rådgivende organ for forsvarsministeren, men vil om
fornødent administrativt blive tilpasset den nye
ordning.
Til nr. 4
(Ophævelse af nugældende § 2 i lov om Statens
Istjeneste)
Paragraffen ses ikke længere at have
relevans, idet statsisbryderkapaciteten udfases snarest efter
lovens tiltræden og erstattes af henholdsvis en
statskontrolleret isbryderkapacitet, der opererer på baggrund
af en indgået beredskabskontrakt mellem den private
operatør og staten, og udenfor beredskabsområderne af
private operatører, der opererer på
markedsvilkår.
Til nr. 5
(lov om Statens Istjeneste § 2)
Nugældende lovs § 3 opdateres
til at afspejle det fremadrettede offentlig-private samarbejde,
idet den tidligere henvisning til statsisbrydere erstattes med
begrebet statskontrolleret isbryder. Den statskontrollerede
isbryder gives hjemmel til at afbryde assistance, såfremt den
statskontrollerede isbryders anvisninger ikke følges.
Til nr. 6
(Ophævelse af nugældende § 4 i lov om Statens
Istjeneste)
Nugældende lovs § 4
fastslår, at såfremt en statsisbryder udfører
bjærgning, vil bjærgelønnen tilfalde
statskassen. De statskontrollerede isbrydere er private skibe
kontraheret af staten. Det gælder således, at hvis et
skib sidder fast i isen og skal undsættes, er der tale om
isbrydning - som ikke berettiger isbryderen til særligt
vederlag. Hvis der i forbindelse med, at et skib sidder fast i
isen, og det på grund af vind og vejr vil betyde, at skibet
kommer til at gå på grund, så vil der være
tale om bjærgning, som normalt udløser
bjærgeløn til bjærgeren. De nærmere
forhold fastsættes af den ansvarlige myndighed og erhvervet i
forbindelse med indgåelse af beredskabskontrakt mellem staten
og den private operatør.
Til nr. 7
(lov om Statens Istjeneste § 3)
Forsvarsministeren fastsætter, efter
høring af Isbrydningsrådet, nærmere bestemmelser
for etablering af et beredskab i danske farvande for isbrydning i
udpegede områder, benævnt beredskabsområder. Der
er således tale om de beredskabsområder, der udpeges
forud for issæsonen med afsæt i erfaring og udvikling
på området, og der før issæsonens
påbegyndelse indgås beredskabskontrakter for.
Forsvarsministeren gives hjemmel til at udpege
særlige geografiske fokusområder, benævnt
beredskabsområder. Baseret på erfaring findes der
lokale farvande, der er særligt udsatte i forbindelse med
isdannelse. Der etableres således beredskabskontrakter efter
udbudsrunde. Som eksempel kan nævnes områderne; det
Sydfynske Øhav, gennemsejlingsfarvandene i Limfjorden vest
for Aalborg, Limfjorden mellem Aalborg og Hals Barre og
Smålandsfarvandet, hvor der indledningsvis etableres
beredskaber. Områderne vil dog - baseret på erfaringer
og udviklingen på området - kunne ændres i den
fremadrettede administration af ordningen.
I stk. 2 gives Forsvarsministeren hjemmel
til, efter orientering af Isbrydningsrådet, at etablere et
forebyggende beredskab i øvrige farvandsafsnit omfattende
indgåelse af de fornødne beredskabskontrakter, i alle
andre farvandsafsnit end de i stk. 1. nævnte
beredskabsområder, herunder gennemsejlingsfarvande for
international trafik. Der gives endvidere mulighed for at aktivere
et beredskab til at bistå skibe under særlige isforhold
i det omfang, dette ikke er særskilt reguleret i anden
lovgivning. Der er her tale om forhold, der relaterer sig til den
operative indsættelse og løbende
myndighedsudøvelse i løbet af issæsonen.
I stk. 3 fastsættes det, at
finansiering af ordningen sker gennem en årlig afgift, der
fastsættes af Isbrydningsrådet på baggrund af
godsmængderne, der går via en til Danmarks Statistik
indberetningspligtig dansk havn eller terminal. Afgiften betales af
havneadministrationen. Som i nuværende lov bestemmer den
enkelte havneadministration opkrævningsformen. Forsvaret
aflægger årligt regnskab over samtlige udgifter afholdt
i forbindelse med isbrydningsordningen, hvorefter dette regnskab
lægges til grund for Isbrydningsrådets
fastsættelse af næste issæsons årlige
beredskabsbidrag. Havneadministrationerne indbetaler det
årlige beredskabsbidrag, der fastsættes i forhold til
den af Isbrydningsrådet budgetterede ramme for istjenestens
omkostninger. Forsvaret vil i forbindelse med ekstraordinære
omkostninger, der rækker udover den budgetterede ramme for
ordningen, kunne afholde denne udgift, indtil der kan ske refusion
fra erhvervet i forbindelse med fastsættelsen og
opkrævningen af næstkommende års
beredskabsbidrag. I lighed med den nuværende ordning
forudsættes den nye ordning således at være fuldt
brugerbetalt og omkostningsneutral for staten.
Derudover gives forsvarsministeren hjemmel til
at fastlægge de nærmere bestemmelser vedrørende
havnenes afholdelse af udgifterne til isbrydningsordningen,
herunder opkrævning, regnskabsaflæggelse, daglig
ledelse, ismeldetjenesten, kontraktindgåelse, herunder
udarbejdelse af kravspecifikationer og grænsedragning til
havnenes ansvarsområder. Forsvarsministeren har således
hjemmel til at gennemføre udbud blandt private
operatører med henblik på indgåelse af
beredskabskontrakter. Til grund for beredskabskontrakterne
lægges en af Søværnets Operative Kommando
nærmere fastsat kravspecifikation, efter principper
drøftet med erhvervet.
Den nærmere procedure for finansiering
af udgifterne til isbrydningsordningen vil dog - baseret på
erfaringer og udviklingen på området - kunne
ændres i den fremadrettede administration af ordningen. Den
samlede model, herunder ismeldetjenesten evalueres i foråret
2013 og igen i 2015 af Isbrydningsrådet.
I stk. 4 gives forsvarsministeren hjemmel
til at træffe afgørelse om aktivering, koordinering og
deaktivering af beredskabet. Som delegeret myndighedsansvarlig er
det Søværnets Operative Kommando, der vurderer og
træffer afgørelse, som del af den operative
indsættelse og løbende myndighedsudøvelse i
løbet af issæsonen.
Til nr. 8
(Ophævelse af nugældende § 7 i Lov om Statens
Istjeneste)
Nugældende lovs § 7
fastslår, at afgift i medfør af nærværende
lov tilfalder statskassen og inddrives ved udpantning. Paragraffen
ses i lyset af nye ordning ikke længere at have relevans.
Til nr. 9
(lov om Statens Istjeneste § 4)
Nugældende lovs § 8 indeholder
en definition af begrebet »statsisbryder«, der i
overensstemmelse med lovens formål erstattes i lovforslagets
§ 8 af en definition af begrebet »statskontrolleret
isbryder«.
Til
§ 2
Loven træder i kraft den 7. december
2012.
Til
§ 3
Ved lovens vedtagelse i 1957 sondrede man ikke
mellem danske, færøske og grønlandske forhold.
Ved ændringslov nr. 901 af 29. november 1995 fremgår
det, at ændringerne ikke gælder for
Færøerne og Grønland. I lighed med lov nr. 901
ses ændringerne i nærværende lov ikke at
gælde for Færøerne og Grønland.
Lovændringerne kan dog ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | 1. Lovens titel affattes således: | | | | | | »Lov om beredskab for
isbrydning«. | | | | | | 2. § 1 affattes således: | § 1.
Statens Istjeneste har til formål under isforhold at
bistå skibsfarten i de danske farvande. De nærmere bestemmelser angående
istjenestens virksomhed, der omfatter isbrydningstjeneste og
ismeldingstjeneste, fastsættes af industriministeren. De med istjenestens virksomhed forbundne
udgifter afholdes på de årlige finanslove. | | »§ 1. Lovens formål er at
fastlægge bestemmelser for etablering af et beredskab for
isbrydning i de danske farvande. Stk. 2.
Statens etablering af et beredskab for isbrydning i danske farvande
omfatter ikke havneområder m.v.« | | | | | | 3. § 1a affattes således: | § 1 a.
Henlægger industriministeren sine beføjelser efter
loven til Søfartsstyrelsen, kan ministeren fastsætte
regler om klageadgangen, herunder at klager ikke kan indbringes for
højere administrativ myndighed. | | »§ 1.a Forsvarsministeren kan efter
loven henlægge sine beføjelser til underliggende
myndighed og kan i den forbindelse fastsætte regler om
klageadgangen, herunder at klager ikke kan påklages til
højere administrativ myndighed«. | | | | § 2.
Isbryderhjælp fra statsisbrydere til skibe og til de i
§ 5 omhandlede havne ydes vederlagsfrit. Hvor
særlige forhold måtte begrunde dette, kan istjenesten
dog betinge sig hel eller delvis dækning af afholdte
udgifter. | | 4. § 2 ophæves. | | | | | | 5. § 3 affattes således: | § 3.
Ethvert skib, der modtager isbryderhjælp fra en
statsisbryder, er undergivet dennes myndighed, så længe
hjælpen ydes. Hvis isbryderens anvisninger ikke
følges, er isbryderen berettiget til at afbryde
hjælpen. | | »§ 3. Ethvert skib, der modtager
isbryderhjælp fra en statskontrolleret isbryder, er
undergivet dennes myndighed, så længe hjælpen
ydes. Hvis isbryderens anvisninger ikke følges, er
isbryderen berettiget til at afbryde hjælpen«. | | | | § 4.
Når den hjælp, en statsisbryder yder et skib, finder
sted under sådanne forhold, at hjælpen må anses
som bjærgning, gælder herom de almindelige regler i 16.
kapitel i søloven af 16. marts 1994, dog at
bjærgelønnen tilfalder statskassen. | | 6. § 4 ophæves. | | | | | | 7. § 5
affattes således: | § 5.
Søfartsstyrelsen fastsætter hvert år efter
høring af Isbrydningsrådet den samlede isafgift til
dækning af driftsudgifterne ved Statens Istjeneste. Afgiften
fastsættes på grundlag af de gennemsnitlige udgifter
til istjenesten i den forudgående 20-års-periode. | | »§ 5. Forsvarsministeren
fastsætter, efter høring af Isbrydningsrådet,
regler for etablering af et beredskab i danske farvande for
isbrydning i udpegede områder, benævnt
beredskabsområder. | Stk. 2. Den
ene halvdel af isafgiften betales af danske havne med en vanddybde
på 5 m eller derover beliggende inden for Skagen. Den
forholdsmæssige fordeling mellem havnene fastsættes af
Søfartsstyrelsen efter høring af
Isbrydningsrådet for en periode af indtil 5 år på
grundlag af de ud- og indskibede varemængder i den enkelte
havn for en forudgående periode af 5 år. Der kan ved
fordelingen tages hensyn til, at havne, der enten selv råder
over tilstrækkeligt isbrydningsmateriel, eller for hvilke
isbryderhjælp erfaringsmæssigt skønnes
ufornøden, kan fritages for afgiften eller få
nedsættelse for denne. Havnenes betaling af isafgiften
forfalder den 1. april og 1. oktober og indbetales til
Søfartsstyrelsen. | | Stk. 2.
Forsvarsministeren kan, efter orientering af
Isbrydningsrådet, etablere et forebyggende beredskab i
øvrige farvandsafsnit, der ligger ud over de i stk. 1
nævnte beredskabsområder. | Stk. 3. Den
anden halvdel af isafgiften, jf. stk. 1, betales af skibe med
en bruttotonnage over 150, der i perioden 15. december - 31. marts
anløber danske havne beliggende inden for Skagen. Afgiften
fastsættes årligt af Søfartsstyrelsen efter
høring af Isbrydningsrådet og udgør et fast
beløb pr. ton af skibets nettotonnage. Et skib skal
højst betale isafgift 2 gange inden for samme
opkrævningsperiode. Skibe, der tilhører staten, er
fritaget for betaling af isafgift. Afgiften opkræves af
havnene. | | Stk. 3. Det
i stk. 1 og stk. 2 nævnte beredskab for isbrydning
i danske farvande finansieres gennem en årlig afgift, der
fastsættes af Isbrydningsrådet på baggrund af
godsmængderne, der går gennem de enkelte havne.
Afgiften betales af havneadministrationen. Forsvarsministeren kan
herudover fastsætte nærmere bestemmelser for
finansieringen. | Stk. 4.
Søfartsstyrelsen fastsætter efter høring af
Isbrydningsrådet regler for havnenes opkrævning af
skibenes isafgift samt om betaling for disses administration
heraf.« | | Stk. 4.
Forsvarsministeren kan, som led i den operative indsættelse
af de i stk. 1 og stk. 2 nævnte beredskaber,
aktivere, koordinere og deaktivere disse«. | | | | § 7.
Afgift i medfør af nærværende lov tilfalder
statskassen og kan inddrives ved udpantning. | | 8. § 7
ophæves. | | | | | | 9. § 8 affattes således: | § 8. Ved
»statsisbryder« i nærværende lov
forstås såvel de Statens Istjeneste underlagte
isbrydere som andre af istjenesten til isbrydning benyttede
skibe. | | Ȥ 8. Ved statskontrolleret isbryder
forstås i nærværende lov såvel det af
staten chartrede isbrydningsmateriel som andre af istjenesten til
isbrydning benyttede skibe«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 7. december
2012. | | | | | | § 3 | | | | | | Lovændringerne gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger. | | | |
|
Officielle noter
1) Danmark har indgået
overenskomst med Finland, Norge og Sverige om samarbejde med hensyn
til isbrydning, jf. Bekendtgørelse nr. 40 af 30. juli 1962.
Aftalen vil fortsat kunne honoreres ved kontraktmæssige
forpligtelser.