Skriftlig fremsættelse (26. oktober
2012)
Forsvarsministeren
(Nick Hækkerup)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til nyordning af Statens
Istjeneste og indførsel af beredskab for isbrydning i danske
farvande
(Lovforslag nr. L 45)
Regeringen ønsker med fremsættelsen af
nærværende lovforslag at bane vejen for en ny
isbrydningsordning i de danske farvande. Denne ordning svarer
kvalitetsmæssigt til den nuværende ordning og er samlet
set billigere for det maritime erhverv, samtidig med at det aktivt
støtter erhvervet, idet isbrydning fremover skal
løses i et offentligt/privat samarbejde med det maritime
erhverv i den udførende rolle.
Baggrunden er, at partierne bag "Forsvarsforlig 2010-14"
(regeringen, Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal
Alliance) i juni 2010 besluttede at nedlægge forsvarets
isbrydere, således at erhvervets udgifter hertil i den
nuværende form fjernes. På den baggrund blev der i
august 2010 nedsat en tværministeriel embedsmandsgruppe, som
havde til opgave at udarbejde forslag til, hvordan beslutningen
kunne implementeres gennem en nyordning af istjenesten.
Med udgangspunkt i embedsmandsgruppens konklusioner har der
efterfølgende været drøftelser med skibsfarts-
og havneerhvervet om en ny model. Drøftelserne har dannet
grundlag for lovforslaget.
Efter den nye model anvendes der som udgangspunkt private
operatører til løsning af opgaven, der samtidig
tilrettelægges mere effektivt og målrettet det konkrete
behov. Dette betyder samtidig, at ordningen bliver billigere end
den nu kendte, hvilket generelt har direkte positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Den nye ordning
retter sig således som nævnt mod de konkrete behov for
isbrydningskapacitet frem for opretholdelse af et generelt
beredskab.
Der skabes dermed et mere fleksibelt beredskab, der er mere
tidssvarende end det nuværende. Fleksibiliteten opnås
bl.a. ved, at samarbejdet baseres på et antal
beredskabskontrakter, hvor én eller flere private
operatører efter udbud forpligter sig til at stille et
nærmere aftalt beredskab til isbrydning i udpegede
områder (beredskabsområder). Som led i den operative
indsættelse og myndighedsudøvelse kan der desuden i
løbet af issæsonen etableres et forebyggende beredskab
i øvrige farvandsafsnit, såfremt isforholdene tilsiger
det.
Henset til havnenes egne muligheder for at sikre
tilgængeligheden i og lige uden for havneområderne
under isforhold, omfatter beredskabet ikke disse områder. Det
vil herefter være op til den enkelte havn - efter egen
vurdering - at etablere et beredskab hertil. Uden for
beredskabsområderne kan skibsfarten rekvirere assistance ud
fra en database over relevante operatører. Forsvaret
viderefører indtil videre ismeldetjenesten.
Ordningen er - som den hidtidige ordning - omkostningsneutral
for staten. Beredskabet for isbrydning i danske farvande
finansieres gennem en årlig afgift, som betales af
havneadministrationen. Afgiften fastsættes af
Isbrydningsrådet på baggrund af de godsmængder,
der går gennem de enkelte havne.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.