Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 22. november 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Forsvarsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober 2012 og var til 1.
behandling den 2. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Den 25. oktober 2012 sendte
forsvarsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Danmarks Rederiforening, DI/Transport, Danmarks
Skibsmæglerforening og Danske Havne,
Danmarks Skibsmæglerforening,
Danske Havne,
Hirtshals Havn og
Hirtshals Havn, Esbjerg Havn, Hanstholm Havn og
Thyborøn Havn.
Forsvarsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Danmarks Rederiforening, DI/Transport, Danmarks
Skibsmæglerforening og Danske Havne.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til
forsvarsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af forsvarsministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de under nr. 1, 3 og 4 stillede ændringsforslag.
Såfremt det under nr. 1 stillede ændringsforslag ikke
vedtages, vil mindretallet stemme for det under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) I
den under nr. 7 foreslåede
affattelse af § 5 affattes stk. 3 således:
»Stk. 3. De i stk.
1 og 2 nævnte beredskaber for isbrydning i visse danske
farvande finansieres af staten.«
[Staten overtager finansieringen af
isbrydningsberedskabet]
Af forsvarsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
2) I
den under nr. 7 foreslåede
affattelse af § 5 indsættes
i stk.3, 1. pkt., efter
»havne«: »beliggende inden for Skagen«.
[Præcisering af, at de jyske
vestkysthavne ikke er omfattet af lovforslaget]
Af forsvarsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af § 8 indsættes
som stk. 2:
»Stk. 2. Ved
chartring af isbrydningsmateriel, jf. stk. 1, er det en betingelse,
at operatøren sikrer besætningen på de
pågældende fartøjer løn og arbejdstid og
andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige, end hvad
der fremgår af gældende danske kollektive
overenskomster.«
[Betingelse om at følge
danske løn- og ansættelsesvilkår]
Til § 3
Af forsvarsministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.«
[Præcisering af, at
Færøerne og Grønland ikke er omfattet af
loven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Hensigten med ændringsforslaget er, at staten overtager
finansieringen af isbrydning i de danske farvande frem for at
pålægge godsskibstransporten en belastende udgift.
Godsskibstransport er mere miljøvenligt end lastbiltransport
på landevejene og bør derfor ikke belastes af en
udgift, som landevejstransporten ikke er udsat for.
Landevejstransporten afholder således ikke de udgifter, som
det offentlige bruger på saltning og vintervedligeholdelse af
de danske veje, og Enhedslisten mener, at godsskibstransporten
på samme måde ikke skal betale for isbrydning.
Til nr. 2
Det er ikke hensigten med lov om ændring af lov om
Statens Istjeneste at stille enkelte havne dårligere end
under den nugældende ordning. Havnene langs den jyske
vestkyst er i den gældende lovgivning ikke omfattet af
bestemmelserne om betaling af isafgift. Da havnene ved den jyske
vestkyst har andre geografisk betingede udfordringer, såsom
oprensning, undtages de jyske vestkysthavne med
ændringsforslaget fortsat fra at bidrage til beredskabet for
isbrydning i danske farvande.
Til nr. 3
Ændringsforslaget lægger vægt på, at
der ikke sker løndumping, når det offentlige
overdrager opgaver til andre aktører. Derfor
præciseres det, at kun operatører, der sørger
for, at deres besætninger har løn- og
arbejdsvilkår, der ikke er mindre gunstige end de danske, kan
indchartres til isbrydning i danske farvande. Bestemmelsen
tænkes udmøntet således, at operatøren
efter anmodning fra forsvarsministeren kan pålægges at
indsende dokumentation for, at ovennævnte iagttages.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er foranlediget af udtalelser fra de
færøske og grønlandske myndigheder. De
færøske myndigheder har således
præciseret, at der ikke findes anordningshjemmel for at
sætte loven i kraft for Færøerne, hvorfor
anordningshjemmelen anbefales slettet. De grønlandske
myndigheder bemærker, at lovforslaget ikke gælder for
Grønland, herunder grønlandske farvande. Det skal
bemærkes, at Den Grønlandske Istjeneste
ressortmæssigt hører hjemme under Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet. Som følge af udtalelserne fra de
færøske og grønlandske myndigheder
præciseres det, at loven ikke omfatter Færøerne
og Grønland.
Annette Lind (S) nfmd. Bjarne Laustsen (S) Jacob
Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Karin Gaardsted (S) Trine
Bramsen (S) Marianne Jelved (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Nadeem
Farooq (RV) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Nikolaj Villumsen (EL)
Christian Juhl (EL) Sara Olsvig (IA) Doris Jakobsen (SIU) Gitte
Lillelund Bech (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
fmd. Troels Lund Poulsen (V) Hans
Christian Thoning (V) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF)
Søren Espersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum
Christensen (LA) Lene Espersen (KF)
Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 45
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra forsvarsministeren |
2 | Henvendelse af 28/10-12 fra Hirtshals Havn
m.fl. |
3 | Henvendelse af 31/10-12 fra Danske
Havne |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Rapport vedrørende omlægning
af Statens Istjeneste |
6 | Henvendelse af 8/11-12 fra Danmarks
Skibsmæglerforening |
7 | Henvendelse af 9/11-12 fra Danske Havne,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibsmæglerforening og
DI/Transport |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Ændringsforslag fra
forsvarsministeren |
10 | 2. udkast til betænkning |
11 | Henvendelse af 20/11-12 fra Hirtshals
Havn |
12 | Ændringsforslag fra
forsvarsministeren |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 45
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/10-12 fra Hirtshals Havn m.fl., til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
31/10-12 fra Danske Havne, til forsvarsministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren kan garantere, at
lovforslaget vil medføre, at isbrydning i de danske farvande
bliver billigere og kommer til at foregå med den samme
driftssikkerhed som hidtil, til forsvarsministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. , om ministeren kan garantere, at
lovforslaget ikke vil medføre løndumping pga.
anvendelse af udenlandsk arbejdskraft på de fartøjer,
der kommer til at udføre isbrydning i de danske farvande,
til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvorfor den mere
miljøvenlige skibstrafik skal være med til at betale
for isbrydning, når den miljøskadelige lastbiltrafik
ikke bidrager til saltning af de danske veje, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren er indstillet
på at imødekomme indsigelserne fra vestkysthavnene,
således de ikke bliver stillet dårligere end hidtil
mht. betalingen for isbrydning i de danske farvande, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om kommentar til henvendelse af
8/11-12 fra Danmarks Skibsmæglerforening, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/11-12 fra Danske Havne, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skibsmæglerforening og DI/Transport, til forsvarsministeren,
og ministerens svar herpå |
9 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at det var en enig bestyrelse fra Danske Havne, der tiltrådte
den foreslåede finansieringsmodel i L 45, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. , om ministeren, i forbindelse med
udarbejdelse af L 45, aktivt har taget stilling til, at
vestkysthavnene fremadrettet skal bidrage til finansieringen af
isbrydning, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om, hvor ideen, med at
vestkysthavnene fremadrettet skal bidrage til finansieringen, af
isbrydning er opstået, til forsvarsministeren, og ministerens
svar herpå |
12 | Spm. , om ministeren forventer, at de 7
øre i afgift pr. ton gods, som havneadministrationerne skal
betale, vil blive overført til rederierne, der besejler
havnene, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvor mange danske havne der er
lige så isfri som vestkysthavnene, der alligevel har bidraget
til den tidligere ordning, og hvor meget de har bidraget med, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om kommentar til henvendelse af
20/11-12 fra Hirtshals Havn, til forsvarsministeren, og dennes svar
herpå |
15 | Spm. om forskellene mellem den
nuværende finansiering af isberedskabet og den fremtidige,
såfremt lovforslaget vedtages, til forsvarsministeren, og
dennes svar herpå |