Fremsat den 25. oktober 2012 af
børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Ophævelse af kommunal pligt til at
udarbejde en plan for sprogvurdering m.v.)
§ 1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 668 af 17. juni 2011, som ændret ved § 1 i lov nr.
275 af 5. april 2011 og § 2 i lov nr. 558 af 18. juni 2012,
foretages følgende ændring:
1. § 11,
stk. 8, ophæves.
Stk. 9 bliver herefter stk. 8.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Gældende ret
3. Lovforslagets indhold
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
7. Miljømæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Med lovforslaget foreslås kommunerne
frigjort fra pligten til at udarbejde og offentliggøre en
plan for kommunens mål og rammer for sprogvurdering og
sprogstimulering.
Regeringen og KL indgik som led i Aftale om
Kommunernes Økonomi for 2013 en moderniseringsaftale.
Aftalen indebærer, at regeringen og KL er enige om i
fællesskab at frigøre ressourcer i kommunerne svarende
til samlet 1½ mia. kr. i 2013 og 2014, og at regeringen
såvel som kommunerne hver vil gennemføre initiativer,
der frigør i alt 750 mio. kr. frem til 2014. Målet er
en modernisering af den kommunale opgaveløsning ved at
prioritere kerneopgaverne i den offentlige velfærd samt
understøtte en bedre ressourceudnyttelse i
opgaveløsningen.
Lovforslaget er et forenklingsinitiativ, der
indgår som et led i moderniseringsaftalen og har til
formål at frigøre ressourcer i kommunerne. De
frigjorte ressourcer forbliver i kommunerne og anvendes til at
forbedre den borgernære service i overensstemmelse med de
lokale behov.
2. Gældende ret
Efter lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v.
til børn og unge (dagtilbudsloven) er kommunerne forpligtet
til at foretage en sprogvurdering af børn, der er optaget i
et dagtilbud, hvis der er formodning om, at barnet har behov for
sprogstimulering.
Kommunerne er ligeledes forpligtet til at
iværksætte sprogstimulering af de børn, hvor
sprogvurderingen viser, at barnet har behov for sprogstimulering.
Det er op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan og i hvilken
form den konkrete sprogstimulering skal tilrettelægges.
Sprogstimuleringen kan f.eks. indgå som en del af de
almindelige aktiviteter, som foregår i dagtilbuddet, men den
kan også tilrettelægges i særlige sproggrupper i
dagtilbuddet eller lignende.
Efter dagtilbudslovens § 11 er kommunerne
ligeledes forpligtet til at foretage en sprogvurdering af de
børn, der ikke er optaget i et dagtilbud herunder
iværksætte sprogstimulering af de børn, der har
behov herfor. Typen og omfanget af sprogstimuleringen
afhænger bl.a. af, hvorvidt barnet er tosproget, samt
hvorvidt barnets forældre er i beskæftigelse, jf.
dagtilbudslovens § 11.
Ifølge § 3 i bekendtgørelse
nr. 260 af 31. marts 2009 om undervisning i børnehaveklassen
er kommunerne forpligtet til at foretage en sprogvurdering af de
børn, der optages i 0. klasse, så undervisningen fra
starten kan tage udgangspunkt i det enkelte barns sproglige
kompetencer og forudsætninger og princippet om
undervisningsdifferentiering.
Kommunernes arbejde med sprogvurdering mv. af
børn foregår således både i dagtilbuddene,
uden for dagtilbuddene og i indskolingen, ligesom den kan
være organiseret og tilrettelagt på forskellige
måder.
Efter dagtilbudslovens § 11, stk. 8, skal
kommunalbestyrelsen udarbejde og offentliggøre en plan for
kommunens mål og rammer for sprogvurdering og
sprogstimulering.
Dagtilbudslovens § 11, stk. 8,
indebærer, at kommunerne skal udarbejde en plan for kommunens
mål og rammer for kommunens samlede arbejde i forhold til
børns sproglige udvikling. Formålet med bestemmelsen
er dels at tydeliggøre og sikre, at der er sammenhæng
i de forskellige indsatser og tiltag og dels at sikre, at der er
kontinuitet i kommunens indsats imellem tilbuddene f.eks. fra
vuggestue eller dagpleje til børnehave og fra dagtilbud til
skole.
For at tilvejebringe sammenlignelighed mellem
serviceydelser inden for en kommune og på tværs af
kommunegrænser, skabe en generel åbenhed og
gennemskuelighed med hensyn til serviceydelser samt styrke den
enkelte borgers grundlag for valg af serviceydelser, har kommunen
efter bekendtgørelse nr. 772 af 25. juni 2009 om
sammenlignelig brugerinformation pligt til at indberette kommunens
plan for mål og rammer for arbejdet med sprogvurdering og
sprogstimulering til it-portalen 'Sammenlignelig
Brugerinformation'(SBI).
3. Lovforslagets indhold
Det foreslås at ophæve
dagtilbudslovens § 11, stk. 8, så kommunalbestyrelsen
ikke længere er forpligtet til at udarbejde en plan for
kommunens mål og rammer for arbejdet med sprogvurdering og
sprogstimulering. Det vil herefter være frivilligt for
kommunerne, om de fremadrettet ønsker at udarbejde en plan
for mål og rammer for arbejdet med sprogvurdering og
sprogstimulering.
Forslaget om ophævelse af § 11, stk.
8, skal bl.a. ses i forhold til, at reglerne om sprogvurdering og
sprogstimulering før 1. juli 2010 var placeret i henholdsvis
dagtilbudsloven og folkeskoleloven.
Ved lov nr. 630 af 11. juni 2010 om ændring
af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge
(dagtilbudsloven) og lov om folkeskolen (afbureaukratisering af
reglerne om pædagogiske læreplaner, sprogvurderinger og
børnemiljøvurderinger mv.) blev reglerne for
sprogvurdering og sprogstimulering af 3-årige børn
samlet i dagtilbudsloven.
Samlingen af reglerne havde blandt andet til
formål at bidrage til at sikre sammenhæng og
kontinuitet i kommunens sproglige indsats for børn i
3-års alderen, hvilket i vid udstrækning også var
formålet med § 11, stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal fortsat fastsætte
og offentliggøre kommunens mål og rammer for dagtilbud
efter dagtilbudslovens § 3, stk. 2, samt udarbejde en
sammenhængende børnepolitik, der har til formål
at sikre sammenhængen mellem det generelle og forebyggende
arbejde, jf. lov om social service § 19, stk. 2.
Parallelt med nærværende lovforslag
vil økonomi- og indenrigsministeren fremsætte
lovforslag om ophævelse af lov nr. 253 af 28. marts 2006 om
fremme af frit valg for borgerne ved levering af serviceydelser i
kommunerne. Ophævelsen medfører, at it-portalen
Sammenlignelig Brugerinformation (SBI) nedlægges.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Ophævelsen af dagtilbudslovens § 11,
stk. 8, skønnes at medføre et
frigørelsespotentiale på 4,0 mio. kr. Forslaget er
forhandlet med de kommunale parter. Forslaget indgår som en
del af moderniseringsaftalen, jf. aftalen mellem regeringen og KL
om kommunernes økonomi for 2013. Ophævelsen af
dagtilbudslovens § 11, stk. 8, skønnes at
medføre administrative lettelser for kommunerne, da
kommunerne ikke længere skal udforme en plan for mål og
rammer med sprogvurdering og sprogstimulering. De frigjorte
ressourcer forbliver i kommunerne og anvendes til at forbedre den
borgernære service i overensstemmelse med de lokale
behov.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: KL, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
(BUPL), Børne- og Kulturchefforeningen (BKF),
Daginstitutionernes LandsOrganisation (DLO), Det Centrale
Handicapråd, Danske Handicaporganisationer (DH), FOA - Fag og
Arbejde, Børnerådet, Foreningen af Socialchefer i
Danmark, Landsforeningen af forældre til børn i
dagtilbud (FOLA) og Socialpædagogernes Landsforbund (SL).
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | 4,0 mio. kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget skønnes at
medføre administrative lettelser for kommunerne. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 11, stk. 8)
Det foreslås at ophæve
dagtilbudslovens § 11, stk. 8, hvorefter kommunalbestyrelsen
skal udarbejde og offentliggøre en plan for mål og
rammer for kommunens arbejde med sprogvurdering og
sprogstimulering.
Ophævelsen af § 11, stk. 8,
medfører således, at kommunerne fremadrettet ikke har
pligt til at udarbejde og offentliggøre en sådan plan.
Det vil således herefter være op til den enkelte
kommune selv at beslutte, hvorvidt der er behov for en plan for
kommunens arbejde med sprogvurdering og sprogstimulering.
Kommunalbestyrelsen skal fortsat fastsætte
og offentliggøre kommunens mål og rammer for dagtilbud
efter dagtilbudslovens § 3, stk. 2, samt udarbejde en
sammenhængende børnepolitik, der har til formål
at sikre sammenhængen mellem det generelle og forebyggende
arbejde, jf. lov om social service § 19, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 og 3 i
de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2013.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | Stk.
8.Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og offentliggøre
en plan for kommunens mål og rammer for sprogvurdering og
sprogstimulering. |
|
| | § 1 | I dagtilbudsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 668 af 17. juni 2011, som ændret
ved § 1 i lov nr. 275 af 5. april 2011 og § 2 i lov nr.
558 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændring: | 1.§ 11, stk. 8, ophæves. | Stk. 9 bliver herefter stk. 8. | § 2 | Loven træder i kraft den 1.
januar 2013. |
|
|
|