Skriftlig fremsættelse (26. oktober
2012)
Erhvervs- og vækstministeren (Annette
Vilhelmsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
konkurrenceloven og straffeloven (Indførelse af
fængselsstraf i kartelsager, forhøjelse af
bødeniveauet, straflempelse, ændrede sagsprocesser
mv.)
(Lovforslag nr. L 41)
Lovforslaget har til formål at øge konkurrencen
gennem en mere effektiv og anvendelig konkurrencelovgivning.
Der foreslås for det første en samlet
skærpelse af sanktionerne for overtrædelser af
konkurrenceloven.
Overtrædelser af konkurrencelovens forbud mod kartel
aktiviteter kan have store økonomiske skadevirkninger for
forbrugerne og andre virksomheder i form af væsentlige
overpriser og dårligere kvalitet og service. Forbrugerne
betaler i gennemsnit en overpris på mellem 10 og 50 procent,
når der er et kartel på markedet, mens de virksomheder,
der overholder reglerne, kan blive frosset ud. For økonomien
som helhed er der risiko for svækket innovation,
dårligere konkurrenceevne og dermed lavere vækst. Med
henblik på en styrket håndhævelse af
konkurrenceloven og i lyset af de skadevirkninger, som karteller
kan have, foreslås der derfor indført mulighed for
fængselsstraf for den, der indgår en kartelaftale. Med
henblik på at øge opdagelsesrisikoen og samtidig
mindske kartelaktiviteter foreslås de gældende
straflempelsesregler tilpasset, så de også gælder
for fængselsstraf.
Det er vigtigt, at bøder for overtrædelser af
konkurrenceloven er af en sådan størrelse, at de
afskrækker virksomheder og personer fra overhovedet at
overtræde loven. Endvidere skal det være åbenbart
for den, der rent faktisk har overtrådt loven, at
overtrædelser ikke kan betale sig. Derfor foreslås det,
at bødeniveauet for virksomheders og personers
overtrædelser af loven forhøjes.
For det andet foreslås en række ændringer,
som skal sikre en effektiv håndhævelse og efterlevelse
af loven. Det drejer sig om et krav om, at ulovlig støtte,
der skal tilbagebetales, skal indbetales til statskassen og ikke
til støttegiveren. Samtidig foreslås det, at
fusionsfristerne afbrydes, når en part klager til
Konkurrenceankenævnet over Konkurrencerådets
sagsbehandling i en ikke-afgjort fusionssag, så en fusion
ikke automatisk godkendes ved overskridelse af fristen.
Konkurrencerådet får desuden mulighed for at udstede
præciserende påbud og foreløbige påbud.
Derudover forlænges Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens frist
for undersøgelse af dataindholdet fra elektroniske medier
fra 25 til 40 dage, og styrelsen får mulighed for at
offentliggøre ikke-fortrolige udgaver af dokumenter, der
indgår i sagsbehandlingen, og hvortil der er behov for
tredjemands bemærkninger.
Med henblik på en yderligere involvering af
virksomhederne i sagsprocessen foreslås det for det tredje,
at Konkurrencerådet udsender en klagepunktsmeddelelse og en
meddelelse om betænkeligheder, så virksomhederne har
mulighed for at komme med bemærkninger til sagen inden for
nærmere bestemte frister.
For det fjerde foreslås der indført adgang til,
at et medlem af Konkurrenceankenævnet kan
færdigbehandle sager, der ved ophøret af den
pågældendes hverv er under behandling i
ankenævnet.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.