Fremsat den 24. oktober 2012 af minister
for ligestilling og kirke (Manu Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om folkekirkens økonomi
(Ændring af revisionsklausul)
§ 1
I lov nr. 506 af 12. juni 2009 om ændring
af lov om folkekirkens økonomi foretages følgende
ændring:
1. I
§ 3 ændres »i
folketingsåret 2012-13« til: »senest i
folketingsåret 2014-15«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Gældende ret | 3. | Lovforslagets udformning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1.
Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at
ændre revisionsklausulen vedrørende bestemmelserne i
lov nr. 506 af 12. juni 2009 om ændring af lov om
folkekirkens økonomi vedrørende etablering af
permanente stiftsråd, således at ministeren for
ligestilling og kirke fremsætter forslag om revision af
bestemmelserne senest i folketingsåret 2014-15 frem for i
folketingsåret 2012-13.
Ved lov nr. 506 af 12. juni 2009 om
ændring af lov om folkekirkens økonomi (Etablering af
permanente stiftsråd) blev kapitel 5 a om stiftsråd
indsat i lov om folkekirkens økonomi. Med loven blev der
etableret permanente stiftsråd i samtlige af folkekirkens
stifter. Loven fastsatte samtidig stiftsrådenes kompetencer
og sammensætning.
Efter § 3 i loven fremsætter
ministeren for ligestilling og kirke i folketingsåret 2012-13
forslag om revision af loven.
Revisionen har ifølge
bemærkningerne til lovændringen til formål at
sikre, at stiftsrådenes funktion og indhold fortsat er i
overensstemmelse med de folkekirkelige ønsker og behov.
I september 2012 er Udvalg om en mere
sammenhængende og moderne styringsstruktur for folkekirken
blevet nedsat. Udvalget skal komme med forslag til en mere
sammenhængende og moderne styringsstruktur for folkekirken
med en klar ansvarsfordeling for økonomiske og
indholdsmæssige forhold. Udvalget skal i den forbindelse
blandt andet se på stiftsrådenes opgaver og rolle. Det
vil således være naturligt at lade revisionen af loven
indgå i dette udvalgsarbejde.
På baggrund heraf foreslås det, at
revisionsbestemmelsen vedrørende lov nr. 506 af 12. juni
2009 om ændring af folkekirkens økonomi (Etablering af
permanente stiftsråd) ændres, således at
revisionen af loven udskydes til at foregå senest i
folketingsåret 2014-15, idet udvalgsarbejdet forventes
færdiggjort ultimo 2013, og der herefter må forventes
at pågå en høringsproces.
2.
Gældende ret
Kapitel 5 a om stiftsråd i lov om
folkekirkens økonomi blev indført ved lov nr. 506 af
12. juni 2009 om ændring af lov om folkekirkens
økonomi (Etablering af permanente stiftsråd).
Bestemmelserne trådte i kraft den 1. august 2009.
Formålet med loven var at etablere
permanente stiftsråd i samtlige af folkekirkens stifter og
fastsætte stiftsrådenes kompetencer og
sammensætning.
Lovforslaget blev udarbejdet som
opfølgning på regeringsgrundlaget »Nye
mål« fra februar 2005 og på baggrund af
betænkning 1495/2008 om evaluering af forsøg med
stiftsråd. I betænkningen blev det konkluderet, at
stiftsrådene burde indføres i samtlige af landets
stifter, og der fremkom en række anbefalinger til
stiftsrådenes sammensætning, organisering og
opgaveportefølje.
Efter § 3 i loven fremsætter
ministeren for ligestilling og kirke i folketingsåret 2012-13
forslag om revision af loven. Følgende fremgår om
baggrunden for denne revisionsbestemmelse, jf. de almindelige
bemærkninger afsnit 5:
»Det er afgørende for
Kirkeministeriet [nu Ministeriet for Ligestilling og Kirke], at
stiftsrådenes sammensætning og kompetencer vedbliver
med at være i overensstemmelse med folkekirkens
ønsker, og at det sikres, at dette nye organ bidrager til
sognemenighedernes liv og vækst. Kirkeministeren [nu
ministeren for ligestilling og kirke] vil derfor fremsætte
forslag om revision af loven i 2012-2013. Hermed sikres, at
stiftsrådenes funktion og indhold fortsat er i
overensstemmelse med folkekirkelige ønsker og
behov.«
Endvidere fremgår følgende af de
specielle bemærkninger til § 3:
»Bestemmelsen betyder, at loven skal
revideres i folketingsåret 2012-13. Baggrunden herfor er, at
stiftsrådet er et nyt demokratisk organ i folkekirken,
hvorfor det vil være hensigtsmæssigt at foretage en
revision efter en årrække for at undersøge,
hvorledes organet fungerer - både for så vidt
angår opgaver, kompetencer og sammensætning, som i
forholdet til stiftets øvrige organer.«
3.
Lovforslagets udformning
Som anført ovenfor i afsnit 1 er Udvalg
om en mere sammenhængende og moderne styringsstruktur for
folkekirken blevet nedsat i september 2012. Udvalget har til opgave
at komme med forslag til en mere sammenhængende og moderne
styringsstruktur for folkekirken med en klar ansvarsfordeling for
økonomiske og indholdsmæssige forhold. Udvalget skal i
den forbindelse blandt andet se på stiftsrådenes
opgaver og rolle. Det vil således være naturligt at
lade revisionen af loven indgå i dette udvalgsarbejde.
På baggrund heraf foreslås det, at
revisionsbestemmelsen vedrørende lov nr. 506 af 12. juni
2009 om ændring af folkekirkens økonomi (Etablering af
permanente stiftsråd) ændres, således at
revisionen af loven udskydes til senest i folketingsåret
2014-15, idet udvalgsarbejdet forventes færdiggjort ultimo
2013, og der derefter må forventes at pågå en
høringsperiode. Efter denne høringsperiode forventes
der på baggrund af udvalgets arbejde at kunne
fremsættes et forslag til revision af reglerne om etablering
af permanente stiftsråd.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos følgende myndigheder,
organisationer m.v.:
Biskopperne, stiftsøvrighederne,
stiftsrådene, Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks
Provsteforening og Den danske Præsteforening.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Bestemmelsen fastsætter, at ministeren
for ligestilling og kirke senest i folketingsåret 2014-2015
skal fremsætte forslag om revision af reglerne om etablering
af permanente stiftsråd i lov om folkekirkens
økonomi.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. februar 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 506 af 12. juni 2009 om
ændring af lov om folkekirkens økonomi foretages
følgende ændring: | | | | § 3.
Ministeren for ligestilling og kirke fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2012-13. | | 1. I § 3 ændres »i
folketingsåret 2012-13« til: »senest i
folketingsåret 2014-15«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. februar
2013. | | | |
|