Fremsat den 24. oktober 2012 af ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten
Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlige
forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med
fonde
(Mulighed for universiteterne til at
formidle visse boliger og studielån i forbindelse med
internationale uddannelsessamarbejder)
§ 1
I lov om offentlige forskningsinstitutioners
kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde, jf.
lovbekendtgørelse nr. 696 af 22. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
overskriften før § 13 a udgår »til
serviceerhverv«.
2.
Efter § 13 a indsættes før overskriften
før § 14:
Ȥ 13
b. Et universitet kan formidle boliger til studerende, der
via et dansk universitet er optaget eller indskrevet på et
uddannelsesforløb udbudt på Det Danske
Universitetscenter i Beijing.
Stk. 2. Et
universitet kan indgå lejeaftaler med udlejere med henblik
på fremleje af boliger til kostpris til den i stk. 1
nævnte gruppe af studerende.
Stk. 3. Et
universitet kan betale leje for boliger til den i stk. 1
nævnte gruppe af studerende, når disse boliger ikke er
lejet ud, og kan stille garanti for de pågældende
lejeres forpligtelser over for udlejeren ved fraflytning af
boligen.
§ 13
c. Det universitet, som er værtsinstitution for
sekretariatet for de danske universiteters samarbejde om Det Danske
Universitetscenter i Beijing, kan indgå lejeaftale med
udlejere med henblik på at stille bolig til rådighed
for Det Danske Universitetscenters eksekutivdirektør.
Stk. 2. Det i
stk. 1 nævnte universitet kan betale leje og
anvendelsesudgifter for den i stk. 1 nævnte bolig,
herunder leje, når boligen ikke bebos, i forbindelse med
overtagelse, overdragelse eller opsigelse af boligen.
§ 13
d. Et universitet kan indgå lejeaftale med udlejere
med henblik på at stille bolig til rådighed for ansatte
som via et dansk universitet er sendt til en samarbejdsinstitution
i udlandet.
Stk. 2. Et
universitet kan betale leje og anvendelsesudgifter for de i
stk. 1 nævnte boliger, herunder leje, når disse
boliger ikke bebos, i forbindelse med overtagelse, overdragelse
eller opsigelse af boligerne.«
3.
Efter § 14 indsættes før overskriften
før § 15:
Ȥ 14
a. Et universitet kan lade sig akkreditere af de amerikanske
myndigheder med henblik på efter opnået akkreditering
at kunne formidle visse amerikanske studielån til amerikanske
statsborgere og udlændinge med permanent opholdstilladelse i
Amerikas Forenede Stater på universitetets
uddannelser.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Boliger til studerende på Det Danske
Universitetscenter i Beijing | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Den foreslåede ordning | | 3.2. | Bolig til Det Danske Universitetscenter i
Beijings eksekutivdirektør | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Den foreslåede ordning | | 3.3. | Boliger til ansatte i udlandet | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Den foreslåede ordning | | 3.4. | Akkreditering med henblik på
formidling af visse amerikanske studielån | | | 3.4.1. | Gældende ret | | | 3.4.2. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Indledning
Formålet med lovforslaget er at
indarbejde de hjemler, der i dag findes på finansloven,
så universiteterne kan formidle visse boliger og stipendier i
forbindelse med internationale uddannelsessamarbejder.
Formålet er yderligere at sikre
attraktive vilkår, som medvirker til, at de bedst
kvalificerede medarbejdere kan tiltrækkes til de danske
universiteter og deres internationale samarbejder, herunder Det
Danske Universitetscenter i Beijing (Sino-Danish Centre for
Education and Research) og samtidig lette de ansattes byrde med at
skulle finde bolig og indgå lejekontrakt.
Internationalisering, herunder
internationalisering af den danske universitetssektor, er en
forudsætning for, at Danmark er konkurrencedygtig på
det globale marked. Danske universiteter deltager aktivt i det
internationale samarbejde om studenter- og forskerudveksling og om
uddannelser og forskning. Der bliver i stigende grad skabt
strategiske samarbejdsalliancer mellem danske og udenlandske
universiteter. Flere og flere danske universitetsstuderende
læser på et tidspunkt i udlandet, ligesom Danmark
fortsat tiltrækker mange udenlandske studerende. Det er
målet, at internationaliseringen af den danske
universitetssektor udvikles og understøttes
kontinuerligt.
2.
Baggrund
Det fremgår af anmærkningerne til
tekstanmærkning nr. 190 og 191 til § 19 på
finansloven for 2012, at de materielle hjemler, der gives i
tekstanmærkningerne, vil blive søgt indarbejdet i
relevant materiel lovgivning i 2012. Lovforslaget inkorporerer
disse hjemler.
Lov om offentlige forskningsinstitutioners
kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde har til
formål at styrke konkurrenceevnen og de offentlige
forskningsinstitutioners relationer til det omkringliggende
samfund. En væsentlig del af dette handler om stærke
strategiske partnerskaber mellem Danmark og udlandet på
forsknings- og uddannelsesområdet. Derfor søges de
pågældende tekstanmærkninger indarbejdet i denne
lov.
Det Danske Universitetscenter i Beijing er et
samarbejde mellem de otte danske universiteter og University of
Chinese Academy of Sciences (UCAS) om forskning og uddannelser
på kandidat- og ph.d.-niveau. Der udbydes indledningsvist
fire kandidatuddannelser med studiestart i 2012.
Det Danske Universitetscenter i Beijing skal
udover at lette rekrutteringen af dygtige internationale forskere
og studerende til danske virksomheder og videnmiljøer
være med til at forbedre de danske studerendes muligheder for
at gennemføre en uddannelse i Folkerepublikken Kina. Det
vurderes, at det store antal af studerende, som rejser til
Folkerepublikken Kina for at følge et
uddannelsesforløb ved Det Danske Universitetscenter i
Beijing, vil gøre det særligt vanskeligt for den
enkelte studerende selv at finde bolig. De danske universiteter
skal derfor fortsat have muligheden for at formidle boliger til de
studerende, der via de danske universiteter er optaget eller
indskrevet på et uddannelsesforløb på Det Danske
Universitetscenter i Beijing.
Som et led i at understøtte den
internationale dagsorden er det vigtigt at skabe rammer, der giver
de danske universiteter mulighed for på den økonomisk
mest forsvarlige måde at tiltrække og fastholde de
bedst kvalificerede medarbejdere.
Det vil kunne lette rekrutteringen, at de
danske universiteter har mulighed for at indgå lejeaftaler
for at kunne stille bolig til rådighed for ansatte, der
sendes til udlandet som led i internationale samarbejder. Samtidig
er det ønskeligt at sikre attraktive vilkår, som
medvirker til, at de bedst kvalificerede medarbejdere kan
tiltrækkes til de danske universiteter og deres
internationale samarbejder, herunder Det Danske Universitetscenter
i Beijing.
Tiltrækning af udenlandske studerende
til Danmark er tilsvarende et væsentligt element i den
stigende internationalisering, der ønskes for den danske
universitetssektor. Tredjelandsstuderende betaler som hovedregel
deltagerbetaling, når de læser på de danske
universiteter. Derfor er det, når det gælder
rekrutteringen af amerikanske studerende, nødvendigt for de
danske universiteter fortsat at kunne blive akkrediteret af de
amerikanske myndigheder til at kunne formidle amerikanske,
føderalt garanterede studielån til finansiering af
videregående uddannelse på danske universiteter.
Som nogle af de store spillere i den globale
økonomi er såvel Amerikas Forenede Stater som
Folkerepublikken Kina strategisk vigtige lande for Danmark at
samarbejde med, ikke mindst på forsknings- og
uddannelsesområdet.
3.
Lovforslagets indhold
3.1. Boliger
til studerende på Det Danske Universitetscenter i Beijing
3.1.1.
Gældende ret
Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser har i tekstanmærkning nr. 190
til § 19 på finansloven for 2012 hjemmel til at
lade de otte danske universiteter formidle og fremleje boliger til
de studerende, der via et af de otte danske universiteter er
optaget og indskrevet på en kandidatuddannelse udbudt
på Det Danske Universitetscenter i Beijing. Derudover kan
ministeren lade universiteterne dække udgifter i forbindelse
med disse fremlejemål, herunder betale leje for disse
boliger, når de ikke er lejet ud, ligesom de kan stille
garanti for lejernes forpligtelser overfor udlejeren ved
fraflytning.
3.1.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget indsættes hjemlen fra
tekstanmærkning nr. 190 til § 19 på
finansloven for 2012 i lov om offentlige forskningsinstitutioners
kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde. Den
foreslåede hjemmel giver universiteterne mulighed for at
formidle og fremleje boliger til de studerende, der via et af de
otte danske universiteter er optaget eller indskrevet på et
uddannelsesforløb udbudt på Det Danske
Universitetscenter i Beijing. Derudover kan universiteterne
dække udgifter i forbindelse med disse fremlejemål,
herunder betale leje for disse boliger, når de ikke er lejet
ud, ligesom de kan stille garanti for lejernes forpligtelser
overfor udlejeren ved fraflytning.
Hjemlen udvides i forhold til gældende
ret, så universiteterne får mulighed for at formidle
boliger m.v. til samtlige studerende, som er optaget eller
indskrevet på et uddannelsesforløb ved Det Danske
Universitetscenter i Beijing, det vil sige for eksempel
ikke-ansatte ph.d.-studerende, studerende på sommerskole,
eller studerende som er på udvekslingsophold ved Det Danske
Universitetscenter i Beijing.
3.2. Bolig
til Det Danske Universitetscenter i Beijings
eksekutivdirektør
3.2.1.
Gældende ret
Der er i dag ikke hjemmel til, at
universiteterne kan stille bolig til rådighed for Det Danske
Universitetscenter i Beijings eksekutivdirektør. Det
skyldes, at denne som udgangspunkt må anses for forflyttet,
hvilket ikke er omfattet af tjenesterejseaftalen.
3.2.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget gives der hjemmel til, at det
universitet, som er værtsinstitution for sekretariatet for de
danske universiteters samarbejde om Det Danske Universitetscenter i
Beijing, kan indgå lejeaftale med udlejere med henblik
på at stille bolig til rådighed for Det Danske
Universitetscenter i Beijings eksekutivdirektør.
Universitetet kan også betale leje og anvendelsesudgifter for
boligen, herunder betale leje, når boligen ikke bebos, det
vil sige tomgangsleje, i forbindelse med overtagelse, overdragelse
eller opsigelse af boligen.
3.3. Boliger
til ansatte i udlandet
3.3.1.
Gældende ret
For ansatte, som via et dansk universitet
sendes til udlandet i forbindelse med internationale samarbejder,
herunder til Det Danske Universitetscenter i Beijing, skal det,
hvis opholdets længde overstiger den periode, som i
tjenesterejseaftalen definerer en tjenesterejse, konkret vurderes,
hvorvidt en udstationering eller en forflyttelse er mest
økonomisk for tjenestestedet. Hvis der er tale om
udstationering, har tjenestestedet hjemmel til efter
tjenesterejseaftalen at sørge for passende
indkvartering/overnatningsmulighed. Tjenesterejseaftalen
dækker ikke forflyttelse.
3.3.2. Den
foreslåede ordning
Med forslaget gives hjemmel til, at de danske
universiteter kan indgå lejeaftale med udenlandske udlejere
med henblik på at stille bolig til rådighed for
ansatte, som via et dansk universitet sendes til udlandet i
forbindelse med internationale samarbejder, herunder Det Danske
Universitetscenter i Beijing. Den foreslåede bestemmelse
giver endvidere universiteterne hjemmel til at betale leje og
anvendelsesudgifter for boligerne, herunder leje, når
boligerne ikke bebos, det vil sige tomgangsleje, i forbindelse med
overtagelse, overdragelse eller opsigelse af boligerne, når
der ikke er hjemmel hertil efter tjenesterejseaftalen.
3.4.
Akkreditering af danske universiteter til at formidle amerikanske
studielån
3.4.1.
Gældende ret
I dag har universiteterne med hjemmel i
tekstanmærkning nr. 191 til § 19 på
finansloven for 2012 mulighed for at lade sig akkreditere af det
amerikanske undervisningsministerium (US Department of Education)
med henblik på efter opnået akkreditering at kunne
formidle amerikanske, føderalt garanterede studielån
udbudt under William D. Ford Direct Loan Program (Higher Education
Act of 1965, Title IV, Part D). Dette program giver amerikanske
statsborgere og udlændinge med permanent opholdstilladelse i
Amerikas Forenede Stater mulighed for at optage studielån til
finansiering af videregående uddannelse i Amerikas Forenede
Stater og i udlandet. Lånene kan dække både den
studerendes studieafgift og leveomkostninger. Med akkrediteringen
kan danske universiteter administrere disse lån til
amerikanske studerende på det pågældende danske
universitet.
3.4.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget indsættes hjemlen fra
tekstanmærkning nr. 191 til § 19 på
finansloven for 2012 i lov om offentlige forskningsinstitutioners
kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner
Udgifterne til formidling af boliger til
studerende og udgifter til boliger til ansatte på Det Danske
Universitetscenter i Beijing afholdes inden for Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelsers og de
danske universiteters finansieringsbidrag til SDC-samarbejdet eller
det enkelte universitets økonomiske ramme.
Udgifter til boliger for ansatte, der sendes
til udlandet som led i andre internationale samarbejder, afholdes
af det enkelte universitet inden for universitetets
økonomiske ramme.
I forbindelse med akkreditering af danske
universiteter til at formidle amerikanske studielån
forpligter universiteterne sig med akkrediteringen til at afholde
administrative udgifter forbundet med at deltage i ordningen.
Udgifterne afholdes inden for det enkelte universitets
økonomiske ramme.
Lovforslaget har ingen øvrige
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt
til høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk
Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks
Tekniske Universitet, Copenhagen Business School -
Handelshøjskolen, IT-Universitetet i København,
Danske Universiteter, Danmarks Konservative Studerende, Danmarks
Liberale Studerende, Danske Studerendes Fællesråd,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Frit Forum -
Socialdemokratiske Studerende, Rigsrevisionen og Rådet for
Teknologi og Innovation.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(overskriften før § 13 a)
Overskriften revideres, så den
vedrører aftaler om udleje eller fremleje generelt og ikke
alene udleje eller fremleje til serviceerhverv.
Til nr. 2
(§§ 13 b-13 d)
§ 13 b
Med det foreslåede § 13 b, stk. 1, får de
danske universiteter hjemmel til at formidle boliger til
studerende, der via et af de otte danske universiteter er optaget
og indskrevet på en kandidatuddannelse udbudt som led i
samarbejdet mellem de otte danske universiteter og University of
Chinese Academy of Sciences (UCAS). Universiteterne får
dermed hjemmel til at støtte danske studerende i forbindelse
med deres flytning til Beijing, så længe det er
nødvendigt for at tiltrække danske studerende til Det
Danske Universitetscenter i Beijing og forbedre deres muligheder
for at gennemføre uddannelsen.
Universiteterne får endvidere mulighed
for at formidle boliger m.v. til øvrige studerende, som er
optaget eller indskrevet på et uddannelsesforløb ved
Det Danske Universitetscenter i Beijing, herunder ikke-ansatte
ph.d.-studerende, studerende på sommerskole eller studerende,
som er på udvekslingsophold ved Det Danske Universitetscenter
i Beijing.
Efter det foreslåede § 13 b, stk. 2, får
universiteterne endvidere hjemmel til som led i formidlingen at
indgå lejeaftaler med udlejere med henblik på fremleje
til kostpris til den i det foreslåede stk. 1
nævnte gruppe af studerende. Den pågældende
studerende skal betale en leje, der dækker udgifterne ved
boligen i den periode, den udlejes.
Universiteterne kan efter det foreslåede
§ 13 b, stk. 3, desuden
betale leje for boliger til den i det foreslåede stk. 1
nævnte gruppe af studerende, når disse boliger ikke er
lejet ud, det vil sige tomgangsleje. Samtidig kan universiteterne
stille garanti for den pågældende lejers forpligtelser
over for udlejeren ved fraflytning, herunder udlæg af
depositum i forbindelse med reservation af bolig.
Universiteterne kan lade sekretariatet for de
danske universiteters samarbejde om Det Danske Universitetscenter i
Beijing (det danske SDC-sekretariat) varetage opgaverne i
forbindelse med formidling og fremleje af boliger m.v. I praksis er
det ikke de enkelte universiteter, der indgår aftale med
udlejere, men det danske SDC-sekretariat der indgår aftalen
og afholder udgiften. Finansieringen til formidling af boliger til
studerende m.v. vil derfor som udgangspunkt komme fra Ministeriet
for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelsers og de
danske universiteters finansieringsbidrag til SDC-samarbejdet.
§ 13 c
Med det foreslåede § 13 c, stk. 1, får det
universitet, som er værtsinstitution for sekretariatet for de
danske universiteters samarbejde om Det Danske Universitetscenter i
Beijing, hjemmel til at indgå lejeaftale med udlejere. Det
sker med henblik på at stille bolig til rådighed for
Det Danske Universitetscenter i Beijings eksekutivdirektør.
Overflyttes det danske SDC-sekretariat til en anden
værtsinstitution forudsættes det, at forpligtelser i
forbindelse med lejemål overtages uændret. Hjemmelen
vedrører kun lejemål. Der kan således ikke ske
køb af ejendomme.
Eksekutivdirektøren er udpeget af de
danske universiteter, der deltager i samarbejdet, og varetager
sammen med den fra kinesisk side udpegede direktør den
daglige ledelse af Det Danske Universitetscenter i Beijing.
Forslaget tager alene sigte på eksekutivdirektøren,
der forventes at være bosiddende i Beijing i en
årrække.
Efter det foreslåede § 13 c, stk. 2, får det
i stk. 1 nævnte universitet endvidere hjemmel til at
betale leje og anvendelsesudgifter for boligen. Formålet
hermed er at sikre attraktive vilkår, som medvirker til, at
de bedst kvalificerede ansøgere kan tiltrækkes til Det
Danske Universitetscenter i Beijing. Anvendelsesudgifter kan
være udgifter til el/gas, vand, varme, depositum m.v.
Hjemmelen omfatter desuden leje, når boligen ikke bebos, det
vil sige tomgangsleje, i forbindelse med overtagelse, overdragelse
eller opsigelse af boligen.
En person, der er ansat ved et dansk
universitet og sendes af universitetet til at udføre arbejde
i udlandet, er fuldt skattepligtig til Danmark, hvis personen har
bopæl i Danmark eller er dansk statsborger. Det betyder, at
vederlag - herunder værdien af fri bolig - til ansatte, som
udgangspunkt er skattepligtig indkomst efter danske regler. Det
afgøres konkret efter
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem
Danmark og Folkerepublikken Kina, hvilket land der har
beskatningsretten til den ansattes indkomst.
Ved valg af bolig til
eksekutivdirektøren, hvis denne forflyttes, vil der blive
lagt vægt på størrelsen af eventuelt
medfølgende familie. Desuden vil der blive lagt vægt
på gennemsnitspriser for relevante boliger i Beijing. Andre
forhold vil ikke kunne tillægges vægt.
Medfølgende familie defineres efter
Udenrigsministeriets principper for lønfastsættelse
for udsendte medarbejdere, som ægtefælle eller
registreret partner samt faste samlivsforhold, der har
bestået i mindst 12 på hinanden følgende
måneder inden den ansatte sendes ud, uden at der i perioden
har været ægteskabs- eller registreringshindring efter
loven. Medfølgende familie omfatter også direkte
efterkommere af enten den ansatte, ægtefællen, den
registrerede partner eller samleveren, såfremt efterkommerne
ikke er fyldt 21 år.
Universiteterne kan lade det danske
SDC-sekretariat varetage opgaverne i forbindelse med
indgåelse af lejeaftaler og betaling af leje og
anvendelsesudgifter.
§ 13 d
De danske universiteter kan efter det
foreslåede § 13 d,
stk. 1, indgå lejeaftale med udenlandske udlejere
med henblik på at stille bolig til rådighed for ansatte
som via et dansk universitet sendes til udlandet i forbindelse med
internationale samarbejder, herunder Det Danske Universitetscenter
i Beijing. Hjemmelen er en udvidelse af tjenesterejseaftalens
muligheder, idet den også dækker forflyttelser. Derved
kan universiteterne fortsat på den økonomisk mest
forsvarlige måde stille boliger til rådighed for de
ansatte også ved forflyttelser til udlandet i forbindelse med
internationale samarbejder. Hjemmelen vedrører kun
lejemål. Der kan således ikke ske køb af
udenlandske ejendomme.
Det er det enkelte universitet, der vurderer
ved hvilke former for samarbejder, hjemmelen kan anvendes. Det er
ikke et krav, at samarbejdet er med et universitet, idet
universiteterne også har andre samarbejdsrelationer, det kan
være med uddannelsesinstitutioner, forskningsinstitutioner
m.v.
I forbindelse med Det Danske
Universitetscenter i Beijing forventes den tiltænkte gruppe
af videnskabeligt personale typisk at være i Beijing i
perioder af mere end seks måneder, mens det teknisk
administrative personale, der sendes ud af de danske universiteter,
som udgangspunkt vil være i Beijing mellem to og fire
måneder. Derudover kan der være behov for at sende
administrativt personale ud i længere perioder. Der kan for
eksempel være tale om medarbejdere, som arbejder for det
danske SDC-sekretariat og sendes ud i denne forbindelse. Det er
tjenestestedet, der afgør, om en ansat skal udstationeres
(det vil sige have midlertidigt tjenestested for en længere
periode) eller skal forflyttes (det vil sige have et andet fast
tjenestested). Det må i den forbindelse overvejes, hvilket
alternativ der er mest økonomisk for institutionen.
Særligt i forhold til medarbejdere
på ophold af kortere varighed kan det være en
uforholdsmæssig stor byrde at skulle finde en bolig og
indgå lejekontrakt. Det forventes, at de indgåede
lejemål vil kunne anvendes af flere på hinanden
følgende ansatte. Overflyttes det danske SDC-sekretariat til
en anden værtsinstitution forudsættes det så vidt
muligt, at forpligtelser i forbindelse med lejemål overtages
uændret.
Med bestemmelsen i § 13 d, stk. 2, kan
universiteterne endvidere betale leje og anvendelsesudgifter for de
i stk. 1 nævnte boliger. Formålet hermed er at
sikre attraktive vilkår, som medvirker til, at de bedst
kvalificerede medarbejdere kan tiltrækkes til universiteterne
og deres internationale samarbejder, herunder Det Danske
Universitetscenter i Beijing. Hjemmelen omfatter desuden leje,
når boligerne ikke bebos, det vil sige tomgangsleje, i
forbindelse med overtagelse, overdragelse eller opsigelse af
boligerne.
En person, der er ansat ved et dansk
universitet og sendes ud af universitetet til at udføre
arbejde i udlandet, er fuldt skattepligtig til Danmark, hvis
personen har bopæl i Danmark eller er dansk statsborger. Det
betyder, at vederlag - herunder værdien af fri bolig - til
ansatte, som udgangspunkt er skattepligtig indkomst efter danske
regler. Det afgøres konkret efter en eventuel
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og det
pågældende land, hvilket land, der har
beskatningsretten til den ansattes indkomst.
Ved valg af bolig til videnskabeligt personale
og teknisk administrativt personale, der forflyttes, vil der blive
lagt vægt på størrelsen af eventuelt
medfølgende familie. Desuden vil der blive lagt
vægt på gennemsnitspriser for relevante boliger i
Beijing. Andre forhold vil ikke kunne tillægges
vægt.
Medfølgende familie defineres efter
Udenrigsministeriets principper for lønfastsættelse
for udsendte medarbejdere, som ægtefælle eller
registreret partner samt faste samlivsforhold, der har
bestået i mindst 12 på hinanden følgende
måneder inden den ansatte sendes ud, uden at der i perioden
har været ægteskabs- eller registreringshindring efter
loven. Medfølgende familie omfatter også direkte
efterkommere af enten den ansatte, ægtefællen, den
registrerede partner eller samleveren, såfremt efterkommerne
ikke er fyldt 21 år.
For så vidt angår Det Danske
Universitetscenter i Beijing, giver hjemmelen mulighed for, at
finansiering af boliger m.v. kan ske via Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelsers og de danske
universiteters finansieringsbidrag til SDC-samarbejdet eller det
enkelte universitets økonomiske ramme.
For så vidt angår administrativt
ansatte, som skal være på Det Danske Universitetscenter
i Beijing, og ansatte i SDC-sekretariatet vil det være
naturligt, at finansieringen kommer fra Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelsers og de danske
universiteters finansieringsbidrag til SDC-samarbejdet, da
SDC-sekretariatet enten betaler disse ansattes løn eller
forventes at kompensere universiteterne for disse ansattes
løn. For så vidt angår videnskabeligt personale,
som de enkelte universiteter sender til Det Danske
Universitetscenter i Beijing, vil det være naturligt, at
finansiering af boliger m.v. er et tillæg til vedkommendes
lønpakke, og derfor skal ses i sammenhæng hermed.
Finansieringen kommer derfor oftest fra universiteternes egne
midler. SDC-sekretariatet yder et tilskud til det universitet, der
er ansættelsesmyndighed.
Ved øvrige internationale samarbejder
afholder det enkelte universitet udgiften til finansiering af
boliger m.v. eventuelt som led i lønpakken til den
pågældende medarbejder.
Til nr. 3
(§ 14 a)
Efter den foreslåede § 14 a kan universiteterne lade sig
akkreditere med henblik på at formidle visse amerikanske
studielån. Ved visse studielån forstås
studielån udbudt under William D. Ford Direct Loan Program
(Higher Education Act of 1965, Title IV, Part D) til amerikanske
statsborgere og udlændinge med permanent opholdstilladelse i
Amerikas Forenede Stater på universiteternes uddannelser.
Institutioner, der er akkrediteret af de
amerikanske myndigheder til at deltage i ordningen, forpligter sig
til at overholde ordningens regelsæt og dermed også
alle US Federal Student Aid Regulations. Ikke-amerikanske
institutioner, det vil sige blandt andet de danske universiteter,
er underlagt de samme krav som amerikanske institutioner.
Programmet fungerer på den måde,
at det danske universitet søger om lån på vegne
af den studerende eller den studerendes forældre.
Lånene kan dække både den studerendes
studieafgift og andre afgifter og leveomkostninger. Det amerikanske
undervisningsministerium overfører lånebeløbet
til det danske universitet, der så udbetaler den del af
lånene, som skal dække leveomkostninger til den
studerende.
Til
§ 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om offentlige forskningsinstitutioners
kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde, jf.
lovbekendtgørelse nr. 696 af 22. juni 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | Universiteters
indgåelse af aftaler om udleje eller fremleje til
serviceerhverv | | 1. I
overskriften før § 13 a udgår »til
serviceerhverv«. | | | | § 13 a.
Et universitet kan i begrænset omfang indgå aftaler om
udleje eller fremleje af faciliteter til brug for serviceerhverv,
der integrerer universitetet og det omkringliggende samfund, hvis
der er et behov hos studerende eller ansatte for sådanne
serviceerhverv i tilknytning til uddannelse eller arbejde. | | | | | | | | 2. Efter
§ 13 a indsættes før overskriften før
§ 14: | | | »§ 13
b. Et universitet kan formidle boliger til studerende, der
via et dansk universitet er optaget eller indskrevet på et
uddannelsesforløb udbudt på Det Danske
Universitetscenter i Beijing. | | | Stk. 2. Et
universitet kan indgå lejeaftaler med udlejere med henblik
på fremleje af boliger til kostpris til den i stk. 1
nævnte gruppe af studerende. | | | Stk. 3. Et
universitet kan betale leje for boliger til den i stk. 1
nævnte gruppe af studerende, når disse boliger ikke er
lejet ud, og kan stille garanti for de pågældende
lejeres forpligtelser over for udlejeren ved fraflytning af
boligen. | | | | | | § 13 c.
Det universitet, som er værtsinstitution for sekretariatet
for de danske universiteters samarbejde om Det Danske
Universitetscenter i Beijing, kan indgå lejeaftale med
udlejere med henblik på at stille bolig til rådighed
for Det Danske Universitetscenters eksekutivdirektør. | | | Stk. 2. Det
i stk. 1 nævnte universitet kan betale leje og
anvendelsesudgifter for den i stk. 1 nævnte bolig,
herunder leje, når boligen ikke bebos, i forbindelse med
overtagelse, overdragelse eller opsigelse af boligen. | | | | | | § 13 d.
Et universitet kan indgå lejeaftale med udlejere med henblik
på at stille bolig til rådighed for ansatte som via et
dansk universitet er sendt til en samarbejdsinstitution i
udlandet. | | | Stk. 2. Et
universitet kan betale leje og anvendelsesudgifter for de i
stk. 1 nævnte boliger, herunder leje, når disse
boliger ikke bebos, i forbindelse med overtagelse, overdragelse
eller opsigelse af boligerne.« | | | | § 14.
Rådet for Teknologi og Innovation kan rådgive
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser om §§ 4-9 i denne lov, herunder
relationen til øvrige aktiviteter til fremme af
teknologioverførsel. | | | | | | | | 3. Efter
§ 14 indsættes før overskriften før
§ 15: | | | »§ 14
a. Et universitet kan lade sig akkreditere af de amerikanske
myndigheder med henblik på efter opnået akkreditering
at kunne formidle visse amerikanske studielån til amerikanske
statsborgere og udlændinge med permanent opholdstilladelse i
Amerikas Forenede Stater på universitetets
uddannelser.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013. | | | |
|