Betænkning afgivet af Udvalget for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser den 4.
december 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget af
uddannelsesministeren.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober 2012 og var til 1.
behandling den 1. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser sendte den 10. august
2012 dette udkast til udvalget, jf. FIV alm. del - bilag 259,
folketingsåret 2011-12. Den 29. oktober 2012 sendte
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser sendte den 25. oktober 2012
lovforslaget i supplerende høring. Den 30. november 2012
sendte ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser et supplerende kommenteret høringsoversigt til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser har over for udvalget oplyst følgende:
»Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser har tilkendegivet, at den
bevillingsmæssige hjemmel for at gennemføre
sammenlægningen mellem Københavns Universitet og Det
Informationsvidenskabelige Akademi af tekniske årsager ikke
er på plads før primo 2013. Sammenlægningen af
Københavns Universitet og Det Informationsvidenskabelige
Akademi forventes derfor først gennemført primo 2013,
og ikke pr. 1. januar 2013, som det fremgår af lovforslagets
specielle bemærkninger til § 8, stk. 2.
Ministeren har endvidere tilkendegivet, at der i tilknytning
til de bekendtgørelser, der er anført i de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 8, stk. 4, skal
tilføjes bekendtgørelse nr. 557 af 21. august 1987 om
censorvirksomhed og klager over bedømmelser af
eksaminationer ved Danmarks Biblioteksskole, idet
bekendtgørelsen skal forblive i kraft, indtil den
ophæves eller ændres.«
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal (udvalget med
undtagelse af EL) indstiller lov forslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Enhedslistens, Liberal Alliances
og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget noterer sig,
at ministeren som svar på spm. 4 bekræfter, at
sammenlægninger/spaltninger altid er at betragte som
relevante sager, og at udvalget derfor altid vil blive orienteret
om sådanne sager og om ministerens vurdering af disse sager,
jf. også bemærkningerne i pkt. 3 i lovforslaget.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget finder det væsentligt, at denne lov
medfører muligheden for, at der kan tillades
gennemførelse af sammenlægninger eller spaltninger af
videregående uddannelsesinstitutioner, når det er
besluttet på anden måde. Det er kun en hjemmel, som kan
tages i anvendelse, når det sker efter anmodning fra
bestyrelserne for de berørte institutioner. V, DF og KF ser
ikke lovforslaget som en opfordring til at foretage hverken
sammenlægninger eller spaltninger.
V, DF og KF har også noteret sig ministerens svar
på spørgsmål 2 vedrørende ministerens
mulighed for at fastsætte regler for obligatorisk benyttelse
af et bestemt digitalt system til kommunikation mellem universitet
og studerende. V, DF og KF konstaterer med tilfredshed, at
ministeren ikke agter at indføre fælles digitale
systemer for kommunikationen mellem universitet og
studerende.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lov forslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslisten finder, at sammenlægninger og spaltninger
af uddannelsesinstitutioner er så vigtige og har så
store konsekvenser for det samlede uddannelsessystem i Danmark, at
det ikke bør overlades til ministeren alene. Enhedslisten
har noteret sig, at ministerens beslutninger ifølge
lovforslaget skal tages på baggrund af indstillinger fra
institutionernes bestyrelser, og ønsker i den forbindelse at
påpege, at institutionernes bestyrelser består af et
eksternt flertal, som ikke er repræsentative for de
studerende og for de ansatte, og at netop disse to interne grupper
har særlig indsigt i, hvordan den enkelte institution
fungerer i dagligdagen. Institutionernes bestyrelser er efter
Enhedslistens mening ikke demokratisk forankrede organer, og derfor
vil lovforslagets vedtagelse, hvorefter Folketinget ikke
længere inddrages, medføre, at sammenlægninger
og spaltninger af uddannelsesinstitutioner kommer til ske uden
demokratisk forankring. Dette finder Enhedslisten stærkt
uheldigt og kan derfor ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) I
det under nr. 15 foreslåede § 67, stk. 3, indsættes i 2. pkt. efter »staten«: »,
jf. dog stk. 10 og 11«.
[Indsættelse af henvisning
med henblik på præcisering]
Af ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser,
tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
2)
Efter nr. 17 indsættes som nyt
nummer:
»01. I §
67, stk. 7, der bliver stk. 9,
ændres »stk. 8 og 9« til: »stk. 10 og
11«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 2, nr. 15]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget indsættes i den
foreslåede affattelse af lov om professionshøjskoler
for videregående uddannelser § 67, stk. 3, 2. pkt., en
henvisning til lovens § 67, stk. 10 og 11, så det
præciseres, at der i visse tilfælde er særlige
bestemmelser om betalingen af pensionsudgifter.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en lovteknisk
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2,
nr. 15.
Daniel Toft Jakobsen (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Simon Kollerup (S) Sophie
Hæstorp Andersen (S) Trine Bramsen (S) Sofie Carsten Nielsen
(RV) Hans Vestager (RV) Andreas Steenberg (RV) Jonas Dahl (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille
Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Bertel Haarder (V) Birthe Rønn
Hornbech (V) Karen Ellemann (V) nfmd. Esben Lunde Larsen (V) Tina
Nedergaard (V) Mads Rørvig (V) Anne-Mette Winther
Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF)
Alex Ahrendtsen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager (LA)
Villum Christensen (LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 36
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Orientering om høring over udkast
til lov om ændring af forskellige uddannelsesinstitutionslove
og lov om energipolitiske foranstaltninger (Hjemmel til
sammenlægning og spaltning af institutioner m.v.) |
2 | Høringsbrev og høringsliste,
fra ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Udkast til betænkning |
6 | Supplerende kommenteret
høringsoversigt, fra ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser |
7 | Ændringsforslag og ministerens
udtalelse, fra ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser |
8 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 36
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren i særlig god
tid vil orientere udvalget, hvis ministeren overvejer at
træffe afgørelse i sammenlægnings- eller
spaltningssager, hvor parterne ikke selv har kunnet enes
fuldstændig om organisationsændringen, til ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om ministeren kan fastsætte
regler for obligatorisk benyttelse af et bestemt digitalt system
til kommunikation mellem universitet og studerende, til ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren forud for en
beslutning om sammenlægning eller spaltning vil orientere
udvalget om overvejelserne, herunder vurderingen af kriterierne
nævnt under pkt. 3 i bemærkningerne til lovforslaget,
til ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, at
sammenlægninger/spaltninger altid er at betragte som
relevante sager, til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser og dennes
svar herpå
Spørgsmålene og ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelsers svar er optrykt efter
ønske fra Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti.
Spørgsmål 2:
Der er i lovforslaget en paragraf som siger, at ministeren kan
fastsætte regler for obligatorisk benyttelse af et bestemt
digitalt system til kommunikation mellem universitet og studerende.
De enkelte universiteter har i dag deres egne systemer til
kommunikation mellem universitet og studerende. Hvordan vil
ministeren sikre, at eventuelle fællessystemer etableres i et
konstruktivt samarbejde mellem universiteterne og kun på
områder, som de eksisterende systemer ikke kan
løse.
Svar:
Jeg går ud fra, at spørgeren her henviser til
lovforslagets § 1, nr. 3. om indsættelse af et nyt stk.
3 i universitetslovens § 8 a.
Regeringen ønsker med denne bestemmelse at
understøtte den størst mulige digitalisering af
kommunikationen mellem universiteter og studerende og
ansøgere til uddannelser, der udbydes af
universiteterne.
Bestemmelsen supplerer den nuværende hjemmel til at
fastsætte regler om obligatorisk digital kommunikation for
universiteterne og giver mig mulighed for at bemyndige
universiteterne til at kræve, at der anvendes et bestemt
digitalt system ved kommunikation med ansøgere og
studerende. Dermed kan digitaliseringen af universiteternes
kommunikation blive både mere enkel og mere effektiv.
For så vidt angår kommunikation mellem
universitetet og studerende og mellem universitetet og
ansøgere til de uddannelser, hvor optagelsen ikke
koordineres af Den Koordinerede Tilmelding, har jeg ingen planer om
at indføre et fælles, centralt digitalt system. Ikke
mindst fordi - som spørgeren også henviser til - at
universiteterne allerede i dag har etableret sådanne
systemer.
Universitetet vælger dermed selv, om der skal være
et bestemt system, og hvilket system det i givet fald skal
være. Det kan i princippet være et system, som
universitetet selv udvikler, et system som universitetet
køber eller en kombination heraf.
Jeg kan i øvrigt henvise til, at Folketinget den 24.
maj 2012 enstemmigt vedtog lov nr. 560 af 18. juni 2012 om
ændring af lov om adgangsregulering ved videregående
uddannelser. Loven tager sigte på en kommende fuld
digitalisering af ansøgningsprocessen til de
videregående uddannelser, hvor optagelsen koordineres af Den
Koordinerede Tilmelding. Med den nærværende bestemmelse
i universitetsloven sker der en ensretning af reglerne om digital
kommunikation for de videregående uddannelser.
Spørgsmål 4:
Ministeren har i svar på L 36 - spm. 3 skrevet, at
udvalget vil blive orienteret i relevante sager. Spørgeren
ønsker bekræftet, at sammenlægninger/spaltninger
altid er at betragte som relevante sager, og at udvalget derfor
altid vil blive orienteret om sådanne sager samt om
ministerens vurdering af disse sager (også jf.
bemærkningerne i pkt. 3 i lovforslaget), og ministeren bedes
også bekræfte, at udvalget således ikke alene vil
blive orienteret om de sager, som ministeriet vurderer er
væsentlige sager.
Svar:
Jeg må indledningsvis bemærke, at det ikke er nyt,
at ministeren efter anmodning fra de berørte institutioner
kan godkende ønsker om spaltninger og sammenlægninger.
Der er allerede i den eksisterende lovgivning en række
hjemler til at godkende sådanne ønsker.
Det nye er, at der med lovforslaget følges op på
samlingen af de videregående uddannelser i ét
ministerium, og at der med lovforslaget skabes en generel hjemmel
til, at der på ensartede vilkår kan godkendes
spaltninger og sammenlægninger på hele
Uddannelsesministeriets område.
Jeg vil, som det også fremgår af lovforslaget,
være opmærksom på eventuelle forlig og aftaler
på området. Som eksempel herpå kan nævnes
den proces, som p.t. er i gang vedrørende en
sammenlægning af Danmarks Tekniske Universitet og
Ingeniørhøjskolen i København. Denne proces
har været drøftet med den samlede forligskreds.
Det er min intention, at også kommende sager om
spaltning og sammenlægning som hidtil skal foregå i
åbenhed. Jeg kan bekræfte, at sager om spaltning og
sammenlægning må opfattes som værende af
uddannelsespolitisk væsentlighed, og jeg agter derfor som
udgangspunkt, som det også fremgår af svarene på
spørgsmål 1 og 3, naturligvis at orientere udvalget
på et relevant tidspunkt i processen.