Fremsat den 11. oktober 2012 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Mette Gjerskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om landbrugsejendomme
og jordfordelingsloven
(Nedlæggelse af
jordbrugskommissionerne og oprettelse af nye
jordfordelingskommissioner mv.)
§ 1
I lov om landbrugsejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 616 af 1. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 3,
stk. 1, affattes således:
»Kommunalbestyrelserne skal mindst
én gang i hver valgperiode i samarbejde med
Fødevareministeriet udarbejde og offentliggøre en
analyse af jordbrugserhvervene, der skal sikre, at de
jordbrugsmæssige interesser indgår i de regionale
udviklingsplaner, kommuneplanerne og lokalplanerne.«
2. I
§ 6, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »til udstykningen«: » eller
til anvendelsen.«
3. § 6,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
4. § 7,
stk. 3, 1. pkt., affattes således:
»Ministeren kan meddele tilladelse
til, at landbrugspligten ophæves på arealer under 2 ha,
der ønskes erhvervet til naturformål af almen
samfundsmæssig karakter.«
5. § 10,
stk. 1, 2. pkt., ophæves, og i 3.
pkt., der bliver 2. pkt., udgår », jf. dog
§ 6, stk. 3, 2. pkt.,«.
6. I
§ 10, stk. 3, nr. 3, ændres
»opfyldt« til: »opfyldt, og«
7. § 10,
stk. 3, nr. 4, ophæves.
Nr. 5 bliver herefter nr. 4.
8. § 10,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. Ved
opgørelse af arealet efter stk. 1 og 3 medregnes ikke
fradragsarealer, jf. § 12, stk. 3.«
9. § 12,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Ved
opgørelse af arealet efter stk. 2 medregnes ikke
følgende fradragsarealer:
1) Arealer
pålagt fredskovspligt og arealer helt uden
jordbrugsmæssig værdi, herunder søarealer,
strandbredder og lign.
2) Arealer, der
ikke må tilføres gødning efter lovgivningen
eller efter en aftale med en offentlig myndighed eller ejeren af et
vandforsyningsanlæg, hvis aftalen har en varighed på
mindst 20 år.«
10. I
§ 14, stk. 1, indsættes
efter »deling af fællesbo«: » ved
separation eller skilsmisse«
11. I
§ 16, stk. 1, indsættes
efter »deling af fællesbo«: » ved
separation eller skilsmisse«
12. I
§ 17, stk. 2, nr. 3, ændres
»rekreative formål, eller « til:
»rekreative formål,«
13. I
§ 17, stk. 2, nr. 4, ændres
»eller lign.« til: »eller lign. ,
eller«
14. I
§ 17, stk. 2, indsættes som
nr. 5:
»5)
erhvervelsen sker med henblik på anvendelse af arealer til
naturformål af almen samfundsmæssig
karakter.«
15. I
§ 20, stk. 1, nr. 2, ændres
»jf. §§ 12-15 og 17« til: »jf.
§§ 12-15 eller ved dispensation efter § 8, stk. 4,
eller § 17«
16. § 20,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4-9 bliver herefter stk. 3-8.
17. I
§ 20, stk. 6, der bliver stk. 5,
ændres »§ 10, stk. 5« til: »§ 12,
stk. 3«
18. § 29,
stk. 1, nr. 1, ophæves.
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 1 og 2.
19. I
§ 29, stk. 1, nr. 2, som bliver
nr. 1, ændres »jf. stk. 3« til: »jf. §
12, stk. 3«
20. I
§ 29, stk. 3, ændres
»§ 10, stk. 5« til: »§ 12, stk.
3«
21. I
§ 31, stk. 4, ændres
»§ 10, stk. 5« til: »§ 12, stk.
3«
22. I
§ 32, stk. 2, nr. 1, ændres
»sin eller sine« til: »disse«
23. § 32,
stk. 2, nr. 2, ophæves.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3.
24. I
§ 32, stk. 2, nr. 4, der bliver
nr. 3, indsættes efter »være ejer«: »
eller medejer«
25. I
§ 32, stk. 3, ændres
»stk. 2, nr. 4« til: »stk. 2, nr. 3«
26. I
§ 32, stk. 3, nr. 3, ændres
»stk. 2, nr. 1-3« til: »stk. 2, nr. 1 og
2«
27. I
»§ 32, stk. 4,« ændres »§ 10,
stk. 5« til: »§ 12, stk. 3«
28. I
§ 33, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 10, stk. 5« til: »§ 12,
stk. 3«
29. Kapitel
16 ophæves.
30. I
§ 37 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Såfremt matrikulære forandringer sker som følge
af ekspropriation eller kendelse om jordfordeling eller
fredningskendelse, er forholdet ikke omfattet af reglerne om
landinspektørerklæring i § 6, stk. 1, § 10,
stk. 1, eller § 29, stk. 1, idet udstykningskontrollen i disse
tilfælde varetages af vedkommende myndighed, jf. § 24 i
lov om udstykning og anden registrering i matriklen.«
31. I
§ 45, stk. 3, udgår »,
herunder om tilsyn med jordbrugskommissionernes
opgavevaretagelse«.
32. I
§ 50, stk. 1, nr. 1, ændres
»§ 20, stk. 1-4« til: »§ 20, stk.
1-3«
33. I
§ 50, stk. 1, nr. 2, ændres
»§ 20, stk. 9« til: »§ 20, stk.
8«
§ 2
I jordfordelingsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1275 af 2. november 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 2,
stk. 2 og 3, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
nedsætter to jordfordelingskommissioner, der dækker
områderne henholdsvis øst og vest for
Lillebælt.
Stk. 3. Hver
jordfordelingskommission består af en formand, to
viceformænd og ni øvrige medlemmer. Medlemmerne er
tillige suppleanter i den anden jordfordelingskommission.
Stk. 4. Formanden og
viceformændene skal være dommere, der udpeges af
vedkommende retspræsident. De øvrige ni medlemmer skal
være tre vurderingskyndige medlemmer udpeget efter
indstilling fra erhvervs- og vækstministeren, tre
jordbrugskyndige medlemmer udpeget efter indstilling fra Landbrug
& Fødevarer og tre medlemmer udpeget efter indstilling
fra Kommunernes Landsforening.
Stk. 5. Til afsigelse af
hver jordfordelingskendelse sammensættes
jordfordelingskommissionen af formanden eller en viceformand, et
vurderingskyndigt medlem, et jordbrugskyndigt medlem og et medlem
udpeget efter indstilling fra Kommunernes Landsforening. Formanden
beslutter, om vedkommende selv eller en af viceformændene
skal bestride formandshvervet i den konkrete sag. Det er formanden
eller viceformanden, der udpeger de tre øvrige medlemmer,
jf. 1. pkt.
Stk. 6.
Jordfordelingskommissionen er beslutningsdygtig, når
formanden eller viceformanden, det vurderingskyndige medlem og
enten det jordbrugskyndige medlem eller medlemmet udpeget efter
indstilling fra Kommunernes Landsforening er til stede. I
tilfælde af stemmelighed er formandens eller viceformandens
stemme udslagsgivende.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 7 og
8.
2. I
§ 3, stk. 1, ændres
»§ 2, stk. 4« til: »§ 2, stk.
7«
3. I
§ 4, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »underrettes«: »
skriftligt«
4. I
§ 4, stk. 1, 2. pkt., udgår
»ved brev«.
5. I
§ 4, stk. 1, 3. pkt., ændres
»dagspressen« til: »lokal presse«
6. I
§ 26, stk. 1, ændres
»§ 2, stk. 5« til: »§ 2, stk.
8«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter tidspunktet
for ikrafttræden af § 1, nr. 1, 29 og 31 og § 2.
Ministeren kan herunder fastsætte, at loven træder i
kraft på forskellige tidspunkter.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 10, 11 og 22-26 finder ikke anvendelse på retshandler,
der er indgået før 1. januar 2013. For disse
retshandler finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
|
|
1. Indledning |
2. Baggrund for lovforslaget |
3. Gældende ret |
4. Lovforslagets indhold |
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
7. Administrative konsekvenser for
borgerne |
8. Miljømæssige
konsekvenser |
9. Forholdet til EU-retten |
10. Hørte myndigheder og
organisationer |
11. Skematisk oversigt over konsekvenserne
af forslaget |
|
1. Indledning
1.1. Lov
om landbrugsejendomme (landbrugsloven)
Indtil 1990 blev landbrugsloven administreret centralt fra
København. En del af loven (reglerne om landbrugspligt,
drift, forpagtning og omlægning af jorder mellem
landbrugsejendomme) blev administreret af Matrikeldirektoratet, som
var en styrelse under Landbrugsministeriet. Lovens
erhvervelsesregler blev administreret af Jordlovsudvalget, som blev
sekretariatsbetjent af Jordbrugsdirektoratet, som ligeledes var en
styrelse under Landbrugsministeriet.
I 1990 blev administrationen af landbrugsloven overført
til lokale jordbrugskommissioner, der blev nedsat af
landbrugsministeren med hjemmel i landbrugsloven. Der blev nedsat
en jordbrugskommission for hvert amt, og disse
jordbrugskommissioner blev sekretariatsbetjent af amtskommunerne.
Baggrunden for denne konstruktion var et ønske om at styrke
den lokale indflydelse på de afgørelser, der blev
truffet efter landbrugsloven.
Jordbrugskommissionerne bestod fra starten i 1990 af en formand,
der skulle være jurist, samt to medlemmer udpeget af hhv.
Landboforeningerne og Familielandbruget. I forbindelse med
nyskrivningen af landbrugsloven i 2004 blev det besluttet at udvide
jordbrugskommissionerne med 2 medlemmer udpeget af hhv.
Friluftsrådet og Naturfredningsforeningen.
I forbindelse med Strukturreformen blev det besluttet, at
amterne skulle nedlægges med udgangen af 2006. Samtidig blev
det besluttet, at der skulle nedsættes en eller flere
jordbrugskommissioner i hver region, og at disse færre
jordbrugskommissioner skulle sekretariatsbetjenes af de lokale
statsforvaltninger. Der blev i alt nedsat 7 jordbrugskommissioner:
I Region Nordjylland, Region Sjælland og Region Hovedstaden
blev der nedsat en jordbrugskommission for hver region. I Region
Midtjylland blev der nedsat 2 jordbrugskommissioner for hhv. den
østlige og den vestlig del af regionen, og i Region
Syddanmark blev der ligeledes nedsat 2 jordbrugskommissioner for
hhv. Sønderjylland og Fyn. Den hidtidige sammensætning
af jordbrugskommissionerne fortsatte uændret.
Ved den seneste ændring af landbrugsloven i 2010 blev
lovens erhvervelsesregler liberaliseret væsentligt på
en række områder. Lovændringen indebar i
hovedtræk, at landbrugsejendomme kan erhverves uden krav om
uddannelse, egen drift, overholdelse af arealgrænser, antal
ejendomme eller afstandskrav, jf. senere. Samtidig blev reglerne
for aktie- og anpartsselskabers erhvervelse af landbrugsejendomme
lempet. Reglerne om bopælspligt blev opretholdt, dog med
visse ændringer.
Endelig blev reglerne efter landbrugsloven om husdyrholdets
størrelse og arealkrav ved husdyrhold ophævet ved
lovændringen i 2010.
Med liberaliseringen af landbrugsloven er der et
væsentligt mindre behov for kendskab til de lokale forhold.
En stor del af kommissionernes sager er således uden
besigtigelse af de fysiske forhold, hvor afgørelsen kan
træffes på baggrund af ansøgningen med
tilhørende bilag, eventuelt suppleret med diverse luftfotos
mv. Dette har betydet, at der ikke mere er samme behov for lokal
indflydelse på de afgørelser, der træffes efter
landbrugsloven.
Som følge af den gennemførte liberalisering af
landbrugsloven har det derfor i forbindelse med handlingsplanen om
en "Effektiv administration i staten" været relevant at
foretage en revurdering af, om den organisatoriske ramme for
opgavevaretagelsen fortsat er den mest hensigtsmæssige i
forhold til en effektiv administration af loven.
Konklusionen er, at der ved en forenkling og samling af
landbrugslovens administration i NaturErhvervstyrelsen vil kunne
realiseres en besparelse, uden at det vil få negative
konsekvenser for kvaliteten af opgavevaretagelsen.
Det foreslås derfor, at jordbrugskommissionerne
nedlægges, og at landbrugslovens regler fremover skal
administreres af NaturErhvervstyrelsen.
Hver kommunalbestyrelse skal i samarbejde med Statsforvaltningen
udarbejde en jordbrugsanalyse. Analysen danner grundlag for den
faglige og politiske diskussion som foretages, når kommunen
prioriterer arealanvendelsen i kommunen.
Analysen udarbejdes på baggrund af statistik og
kortmateriale, der stilles til rådighed af
statsforvaltningerne.
Idet jordbrugskommissionerne foreslås nedlagt, og
sekretariatsfunktionen i statsforvaltningerne foreslås
afviklet, foreslås samtidig, at Fødeministeriet
fremover varetager statsforvaltningernes hidtidige opgave i
relation til jordbrugsanalyserne.
Udover forslaget om at nedlægge jordbrugskommissionerne og
ændre reglerne om jordbrugsanalyserne indeholder forslaget en
række mindre ændringsforslag. Der er dels tale om
ændringer, som alene vil gøre reglerne lettere at
administrere, og dels ændringer, hvor den hidtidige
administration har vist, at der er behov for at ændre loven.
De foreslåede ændringer ændrer ikke ved lovens
hovedsigte.
1.2. Jordfordelingsloven
Som konsekvens af nedlægningen af jordbrugskommissionerne
er det nødvendigt at ændre jordfordelingsloven, da det
fremgår af jordfordelingsloven, at den samlede
jordbrugskommission har sæde i jordfordelingskommissionen
suppleret med en dommer og et vurderingskyndigt medlem.
Det foreslås derfor at ændre sammensætningen
af jordfordelingskommissionerne, således at der oprettes en
jordfordelingskommission for hver landsdel, én vest for
Lillebælt og én øst for Lillebælt. Det
foreslås, at hver jordfordelingskommission består af en
formand, to viceformænd og ni øvrige medlemmer, jf.
dog nedenfor. Formanden og viceformændene skal være
dommere. De øvrige ni medlemmer skal være tre
vurderingskyndige medlemmer udpeget efter indstilling fra erhvervs-
og vækstministeren, tre jordbrugskyndige medlemmer udpeget
efter indstilling fra Landbrug & Fødevarer og tre
medlemmer udpeget efter indstilling fra Kommunernes
Landsforening.
Til afsigelse af hver jordfordelingskendelse sammensættes
jordfordelingskommissionen af formanden eller en viceformand, et
vurderingskyndigt medlem, et jordbrugskyndigt medlem og et medlem
udpeget af Kommunernes Landsforening. Formanden beslutter, om
vedkommende selv eller en af viceformændene skal bestride
formandshvervet i den konkrete sag. Det er formanden eller
viceformanden, der udpeger de tre øvrige medlemmer.
Endvidere foreslås det, at det skal være muligt at
anvende digital kommunikation i forbindelse med indkaldelse til
kendelsesmøde samt en udvidet mulighed for annoncering af
mødets afholdelse i den lokale presse.
2. Baggrund for lovforslaget
2.1. Landbrugsloven
Ved en samling af landbrugslovens administration i
NaturErhvervstyrelsen vil der kunne opnås stordriftsfordele i
sagsbehandlingen. Dette sker ved at samle administrationen
ét sted, så der kan etableres en mere rationel og
effektiv sagsbehandling. Samtidig vil der opnås en mere
ensartet administration for hele landet.
Der vil kunne opnås en mere målrettet og enkel
sagsbehandling, når sagerne ikke længere skal
forelægges jordbrugskommissionerne. Desuden vil
afgørelserne ligeledes kunne blive mere ensartede, når
de ikke mere er afhængige af de enkelte
jordbrugskommissioners vurderinger.
Endelig vil der være synergier i forhold til
NaturErhvervstyrelsens øvrige opgaver især vedr.
landbrugsloven. Der vil således kunne etableres et samlet
fagligt miljø, der under ét varetager alle de
opgaver, der hidtil har ligget hos henholdsvis
NaturErhvervstyrelsen, hos jordbrugskommissionerne og hos
jordbrugskommissionernes sekretariater. På den måde vil
der fremadrettet kunne sikres den faglige bæredygtighed og
kvalitet på området. Samtidig vil det være
lettere at tilpasse administrationen, f.eks. hvis der er behov for
at justere praksis inden for et bestemt område.
NaturErhvervstyrelsen samarbejder med jordbrugskommissionerne og
statsforvaltningerne i relation til kommunernes planlægning
for så vidt angår inddragelse af landbrugsjord til
ikke-jordbrugsmæssige formål og udarbejdelsen af
jordbrugsanalyser.
Tidligere har NaturErhvervstyrelsen og jordbrugskommissionerne
brugt betydelige ressourcer på at gennemgå lokalplaner
for at undgå, at der blev inddraget unødvendigt store
arealer til ikke-jordbrugsmæssige formål. Der er
imidlertid inden for de seneste år sket flere teknologiske og
lovmæssige ændringer, som gør, at det vurderes,
at der ikke længere er behov for så indgående
behandling af lokalplanforslag, dvs. at der nu er tale om en mere
overordnet tilgang til planlægningen.
Samlet set vil omfanget af disse opgaver - og dermed det
krævede ressourceforbrug - derfor blive reduceret i de
kommende år, om end der på enkelte områder
forventes en øget opgavebelastning. På denne baggrund
er det vurderingen, at en samling af arbejdet med varetagelsen af
jordbrugsinteresserne mv. i NaturErhvervstyrelsen vil medvirke til
at styrke den faglige bæredygtighed og økonomiske
effektivitet i opgavevaretagelsen.
Samtidig med forslaget om at nedlægge
jordbrugskommissionerne indeholder forslaget en række mindre
ændringsforslag. Der er dels tale om ændringer, som
alene vil gøre reglerne lettere at administrere, og dels
ændringer, hvor den hidtidige administration har vist, at der
er behov for at ændre loven. Der er alene tale om forslag til
mindre ændringer, som ikke ændrer ved lovens
hovedsigte. Der kan henvises til de specielle bemærkninger
til de enkelte ændringsforslag.
2.2. Jordfordelingsloven
For så vidt angår ændring af
jordfordelingsloven er denne en konsekvens af nedlæggelsen af
jordbrugskommissionerne.
Jordfordeling anvendes som et rationelt og økonomisk
fordelagtigt instrument i forbindelse med en flerhed af
jordomlægninger, idet en jordfordelingskendelse har retskraft
og derved udgør det juridiske grundlag for
jordomlægningerne. Alternativet er enkeltstående
skødehandler, hvilket i en gennemsnitlig jordfordelingssag
med 25 lodsejere indebærer 50-100 skødehandler.
Jordfordelinger anvendes aktuelt hovedsageligt i forbindelse med
gennemførelse af offentligt genererede projekter, hvor
deltagelse i jordfordelingen er baseret på frivillige
aftaler.
Det er derfor væsentligt at opretholde jordfordelinger som
virkemiddel i forhold til en flerhed af jordomlægninger og
dermed væsentligt at opretholde jordfordelingskommissionerne,
om end med anden sammensætning end den nuværende.
3. Gældende ret
3.1. Landbrugsloven
Jordbrugskommissionerne er nedsat med hjemmel i landbrugslovens
§ 34-36.
Det fremgår af lovens § 34, at
fødevareministeren inden for hver region nedsætter en
eller flere lokale jordbrugskommissioner bestående af en
formand og yderligere 4 medlemmer. Formanden skal have
bestået juridisk embedseksamen. 2 medlemmer udpeges efter
indstilling fra de stedlige landboforeninger og lokale
familiebrugsforeninger under Landbrug & Fødevarer, 1
medlem udpeges efter indstilling fra Friluftsrådet og 1
medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks
Naturfredningsforening.
I sager vedrørende gartnerier og planteskoler mv. udvides
jordbrugskommissionen med et gartnerisagkyndigt medlem, der udpeges
efter indstilling fra Dansk Erhvervsgartnerforening.
Det fremgår af lovens § 35, at Statsforvaltningerne
yder jordbrugskommissionerne sekretariatsmæssig bistand og
afholder de med jordbrugskommissionernes virke forbundne
udgifter.
Endelig fremgår det af lovens § 36, at
fødevareministeren kan fastsætte regler for
jordbrugskommissionernes varetagelse af opgaver efter
landbrugsloven.
Der er nedsat i alt 7 jordbrugskommissioner i de 5 regioner,
heraf 2 kommissioner i hhv. Region Midtjylland og Region
Syddanmark. Disse jordbrugskommissioner sekretariatsbetjenes af
statsforvaltningerne i hhv. Aalborg, Ringkøbing, Aabenraa,
Nykøbing Falster og København.
Statsforvaltningerne hører under Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
Jordbrugskommissionerne administrerer det meste af
landbrugsloven. Dog træffer NaturErhvervstyrelsen
afgørelser efter lovens § 20 om selskabers erhvervelse
af landbrugsejendomme, samt afgørelse i sager om
forhåndsgodkendelse af fonde, foreninger og andre juridiske
personer i overensstemmelse med reglerne i lovens § 24 om
erhvervelse af arealer til almennyttige
naturbeskyttelsesformål. Der kan henvises til
bekendtgørelse nr. 304 af 26. marts 2010 om
jordbrugskommissioner mv.
NaturErhvervstyrelsen samarbejder endvidere med
jordbrugskommissionerne og statsforvaltningerne i relation til
kommunernes planlægning for så vidt angår
inddragelse af landbrugsjord til ikke-jordbrugsmæssige
formål og udarbejdelsen af jordbrugsanalyser.
Landbrugsloven indeholder endvidere regler om, at
statsforvaltningerne mindst en gang i hver valgperiode skal
udarbejde og offentliggøre en jordbrugsanalyse i samarbejde
med kommunerne. I praksis er denne opgave varetaget af
Statsforvaltningen for Region Nordjylland for hele landet.
3.2. Jordfordelingsloven
Jordfordelingskommissionerne er nedsat med hjemmel i
jordfordelingslovens § 2.
De nuværende jordfordelingskommissioner består af
syv medlemmer: Formanden, som er dommer, et vurderingskyndigt
medlem samt de fem medlemmer fra den stedlige
jordbrugskommission.
Indkaldelse til kendelsesmødet af lodsejere, panthavere,
berettigede i henhold til leje- og forpagtningskontrakter og
øvrige rettighedshavere sker pr. brev og efter annoncering i
Statstidende samt i dagspressen.
4. Lovforslagets indhold
4.1 Landbrugsloven
4.1.1. Ændring af administrationen
Det foreslås som den væsentligste ændring, at
jordbrugskommissionerne nedlægges, og at landbrugslovens
regler fremover skal administreres af NaturErhvervstyrelsen,
således at alle opgaver vedrørende landbrugsloven er
forankret her. NaturErhvervstyrelsen varetager i dag alle
styringsopgaver vedrørende landbrugsloven, herunder
regeludstedelse, politisk betjening, faglig ekspertise m.v. Der vil
endvidere kunne opnås en synergieffekt i forhold til
NaturErhvervstyrelsens regionale enheder, der kan varetage
besigtigelsesopgaver i sammenhæng med øvrige
kontrolopgaver og i forhold til NaturErhvervstyrelsens opgaver
vedrørende kort- og datagrundlag om danske arealer.
Klage over disse afgørelser skal herefter behandles af
Fødevareministeriets Klagecenter, som også behandler
klager over andre afgørelser, som træffes af bl.a.
NaturErhvervstyrelsen. Med den foreslåede ændring vil
afgørelserne blive truffet centralt af
NaturErhvervstyrelsen. Med den ændrede administration
afskæres klageadgangen vedrørende
skønsmæssige afgørelser efter reglerne i lovens
§ 38, stk. 1, ikke. Klagecentret skal dog ikke foretage
besigtigelser. Der vil således alene blive tale om en
administrativ klagesagsbehandling, hvilket svarer til den
klagesagsbehandling, der foregår på andre områder
i klagecentret.
4.1.2. Jordbrugsanalyser
Jordbrugsanalyserne har hidtil været udarbejdet af
statsforvaltningen i samarbejde med kommunalbestyrelserne, jf.
lovens § 3, stk. 2. Det foreslås, at kommunerne
én gang i hver valgperiode i samarbejde med
Fødevareministeriet skal udarbejde og offentliggøre
en jordbrugsanalyse. Kommunernes forpligtelse ændres ikke i
forhold til den gældende lov.
4.1.3. Øvrige ændringer af
landbrugsloven
Udover forslaget om at nedlægge jordbrugskommissionerne og
ændre reglerne om jordbrugsanalyserne indeholder forslaget en
række mindre ændringsforslag.
4.1.3.1. Restparcel på 1,5 ha
Det foreslås at ophæve den hidtidige regel i lovens
§ 6, stk. 3, om, at en restparcel fra en landbrugsejendom ikke
må nedbringes til en størrelse under 1,5 ha. Det har
vist sig i praksis, at hvis der er ønske om en mindre
parcelstørrelse, sker der blot efterfølgende
udstykning af den pågældende ejendom. Det er
vurderingen, at den enkelte ejer selv skal have mulighed for at
bestemme størrelsen af restejendommen, uden at være
belastet af at skulle foretage en efterfølgende udstykning
af ejendommen.
4.1.3.2. Erhvervelse til naturformål
Endvidere foreslås det præciseret i lovens § 7,
stk. 3, 1. pkt., og i § 17, stk. 2, at en eller flere fysiske
personer også vil kunne få tilladelse til at erhverve
arealer til naturformål af almen samfundsmæssig
karakter. Dette gælder både ved erhvervelse af arealer
under 2 ha uden landbrugspligt og ved erhvervelse af arealer over 2
ha med landbrugspligt.
4.1.3.3. Opretholdelse af en beboelsesbygning for hver 200
ha
Det foreslås, at den hidtidige regel i lovens § 10,
stk. 3, nr. 4, om, at der ved udstykning af beboelsesbygningen fra
en landbrugsejendom skal opretholdes en beboelsesbygning for hver
200 ha, ophæves. Baggrunden for denne regel var ønsket
om at opretholde et antal landbrugsejendomme, der vil kunne fungere
som selvstændige driftsenheder. Det har imidlertid vist sig i
praksis, at dette ikke opnås ved denne regel, og reglen
foreslås derfor ophævet.
4.1.3.4. Deling af fællesbo ved separation og
skilsmisse
Det foreslås, at det bliver præciseret i reglerne i
lovens § 14, stk. 1, og § 16, stk. 1, vedrørende
arv og anpartserhvervelse, at reglerne om overtagelse af ejendomme
ved deling af fællesbo alene gælder ved separation og
skilsmisse. Reglerne har hidtil fundet anvendelse ved bodeling i
forbindelse med separation og skilsmisse samt ved fuldstændig
deling af fællesbo ved ægtepagt. Den foreslåede
ændring sker for at forhindre omgåelse af reglerne om
fortrinsstilling ved overdragelse af ejendomme mellem
ægtefæller i situationer, hvor der ellers ville kunne
være tale om fortrinsstilling til suppleringsjord.
4.1.3.5. Selskaber
Bestemmelsen i lovens § 20 om, at landmanden i et selskab
kan eje sine aktier eller anparter via et selskab, som vedkommende
selv ejer fuldt ud, foreslås ophævet som konsekvens af,
at reglerne om bestemmende indflydelse i et selskab efter lovens
§ 20 også kan opfyldes, uden at landmanden ejer aktier
eller anparter i selskabet.
4.1.3.6. Arealgrænsen på 200 ha ved
supplering
Det foreslås, at arealgrænsen på 200 ha ved
supplering af landbrugsejendomme i lovens § 29, stk. 1, nr. 1,
ophæves. Forslaget har baggrund i, at der ikke længere
er en øvre arealgrænse for, hvor store arealer den
enkelte må eje, hvorfor der ikke er behov for en
begrænsning af arealstørrelsen på
ejendomsniveau. Afstandsgrænserne ved sammenlægning
sikrer, at der ikke opstår ejendomme med en meget
uhensigtsmæssig udstrækning.
4.1.3.7. Fortrinsstilling
Vedrørende fortrinsstilling foreslås det, at der
ikke længere skal være et uddannelseskrav for den, der
ønsker at gøre fortrinsstilling gældende, jf.
lovens § 32, stk. 2, nr. 2. Baggrunden for dette forslag er,
at uddannelseskravet også kan opfyldes ved i en periode
på mindst 4 år at have drevet en bedrift med et areal
på mere end 30 ha, og at en af betingelserne for
fortrinsstilling i forvejen er, at den, der ønsker at
gøre fortrinsstilling gældende, skal være ejer
af mere end 30 ha og selv drive jorden. I de fleste tilfælde
vil uddannelseskravet således være opfyldt alene
på baggrund af drift af mere end 30 ha, hvorfor det vurderes
at være unødvendigt at kræve yderligere
uddannelse.
4.2. Jordfordelingsloven
4.2.1. Jordfordelingskommissionernes
sammensætning
Det foreslås at ændre jordfordelingskommissionernes
sammensætning. Formålet med forslaget er dels udtryk
for behovet for fortsat at bemande jordfordelingskommissionerne
efter jordbrugskommissionernes nedlæggelse, dels
ønsket om at tilføre jordfordelingskommissionerne
fornøden faglig ekspertise og brugersynspunkter.
Forslaget til jordfordelingskommissionernes fremtidige
sammensætning er inspireret af principperne for
sammensætning af ekspropriationskommissionerne. Det
foreslås, at landet inddeles i to jordfordelingsområder
med hver sin jordfordelingskommission, én vest for
Lillebælt og én øst for Lillebælt.
Det foreslås, at hver jordfordelingskommission
består af 12 medlemmer, nemlig en formand og to
viceformænd, som er dommere, tre vurderingskyndige medlemmer,
tre medlemmer, der repræsenterer landbrugserhvervet, samt tre
medlemmer, der repræsenterer kommunerne.
Til afsigelse af hver jordfordelingskendelse sammensættes
jordfordelingskommissionen af formanden eller en viceformand, et
vurderingskyndigt medlem, et jordbrugskyndigt medlem og et medlem
udpeget af Kommunernes Landsforening. Formanden beslutter, om
vedkommende selv eller en af viceformændene skal bestride
formandshvervet i den konkrete sag. Det er formanden eller
viceformanden, der udpeger de tre øvrige medlemmer.
Den nye sammensætning har til hensigt at sikre
tilstedeværelsen af de faglige kompetencer, som danner
baggrund for afsigelse af en jordfordelingskendelse. Indholdet af
en jordfordelingskendelse er både det juridiske grundlag for
berigtigelsen af de aftalte ejendomsoverdragelser og afvejningen af
lodsejerhensyn og andre hensyn, som fremføres forud for og
under kendelsesmødet.
Dommerens tilstedeværelse er garant for
jordfordelingskendelsens juridiske indhold, det vurderingskyndige
medlem påser, at der ikke sker forringelse af panthavernes
sikkerheder i forbindelse med jordomlægningerne, det
kommunalt udpegede medlem og det jordbrugskyndige medlem skal
på hver deres område på et overordnet plan
påse, at offentlige hensyn og lodsejerhensyn medtages i
forbindelse med afsigelse af jordfordelingskendelse.
Forslaget indebærer, at repræsentanterne for
Friluftsrådet og Danmarks Naturfredningsforening vil
udgå af jordfordelingskommissionen. Disse foreningers
interesser varetages i forbindelse med planlægning og
etablering af underliggende projekter, f.eks. når kommunerne
gennemfører vådområdeprojekter. På
tidspunktet for afsigelse af jordfordelingskendelse er
planlægningen af det underliggende projekt tilendebragt.
Forslaget indebærer endvidere, at der udpeges seks
dommere, hvoraf de to er formand for jordfordelingskommissionerne,
en i hvert jordfordelingsområde. De fire øvrige
dommere er viceformænd, to i hvert
jordfordelingsområde. Efter indstilling fra erhvervs- og
vækstministeren udpeges seks vurderingskyndige medlemmer, tre
i hvert jordfordelingsområde. Efter indstilling fra Landbrug
& Fødevarer udpeges seks medlemmer fra
landbrugserhvervet, tre i hvert jordfordelingsområde. Efter
indstilling fra Kommunernes Landsforening udpeges seks medlemmer,
der repræsenterer kommunerne, tre i hvert
jordfordelingsområde.
Formanden for jordfordelingskommissionen i det
pågældende område afgør, hvorvidt
vedkommende selv indtager formandshvervet i en konkret
jordfordelingssag eller om en af viceformændene skal fungere
som formand i sagen. Det er herefter den til enhver tid
værende formand eller viceformand, som udvælger
jordfordelingskommissionens øvrige tre medlemmer -
primært inden for sit eget jordfordelingsområde, og
efter behov blandt suppleanterne fra det andet
jordfordelingsområde.
Jordfordelingskommissionen, som er sammensat til afsigelse af en
konkret kendelse, er beslutningsdygtig, når formanden eller
viceformanden, det vurderingskyndige medlem og enten det
jordbrugskyndige medlem eller medlemmet udpeget af Kommunernes
Landsforening er til stede. I tilfælde af stemmelighed er
formandens eller viceformandens stemme udslagsgivende.
4.2.2. Annoncering
Forslaget om ændring af jordfordelingslovens bestemmelser
om annoncering, jf. lovens § 4, stk. 1, har til hensigt dels
at muliggøre digital kommunikation i forbindelse med
indkaldelse til kendelsesmøder, dels at muliggøre
annoncering i den lokale presse, herunder ugeaviser, som i stigende
grad anvendes til at informere i lokalområdet.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
5.1. Landbrugsloven
Lovforslaget er en konsekvens af regeringens krav om besparelser
i statsadministrationen (5 % besparelsen). Besparelsen sker ved at
nedlægge jordbrugskommissionerne og overføre deres
administration af landbrugsloven til NaturErhvervstyrelsen.
Den fremtidige administrative sagsbehandling af jordbrugssagerne
hos NaturErhvervstyrelsen vil medføre en årlig
besparelse i form af lønomkostninger og overhead.
Besparelsen vil blive tilvejebragt gennem effektiviseringer af
sagsbehandlingen som følge af stordriftsfordele, en mere
målrettet og enkel sagsbehandling - bl.a. som følge
af, at sagerne ikke længere skal forelægges
jordbrugskommissionen - samt synergier i forhold til
NaturErhvervstyrelsens styringsopgaver vedrørende
landbrugsloven (regeludstedelse, politisk betjening, faglig
ekspertise m.v.). Der vil endvidere være synergier i forhold
til, at NaturErhvervstyrelsens regionale enheder i sammenhæng
med deres øvrige udgående opgaver kan foretage
besigtigelser.
Der vil yderligere kunne spares gennem øvrige synergier
med NaturErhvervstyrelsen - f.eks. i forhold til kortsystemer m.v.
og ved, at der i forbindelse med det lovforberedende arbejde
vedrørende ændringen af landbrugsloven foretages en
fokusering af de administrative opgaver, loven vedrører,
f.eks. en målretning af jordbrugsanalyseopgaven.
Klager over jordbrugskommissionernes afgørelser har
hidtil været behandlet i NaturErhvervstyrelsen. Med den
foreslåede ændring vil klagesagerne fremover skulle
behandles af Fødevareministeriets Klagecenter.
I alt vurderes lovforslaget at medføre en årlig
besparelse på ca. 6 mio. kr. Dette dækker over en
besparelse i de regionale statsforvaltninger under Økonomi-
og Indenrigsministeriet på ca. 11,7 mio. kr. årligt og
en merudgift i NaturErhvervstyrelsen på ca. 5,7 mio. kr.
årligt til den fremadrettede varetagelse af opgaven (10
årsværk).
I forbindelse hermed skal Økonomi- og
Indenrigsministeriet afgive de ressourcer, som hidtil har
været anvendt til at finansiere sekretariatsbetjeningen af
jordbrugskommissionerne hos Statsforvaltningerne - svarende til 16
årsværk.
Det skal bemærkes, at besparelsen allerede er
udmøntet på Fødevareministeriets ramme i
forbindelse med initiativet vedrørende effektiv
administration i staten.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
regionerne eller kommunerne.
5.2. Jordfordelingsloven.
Ændring af jordfordelingsloven har en afledt merudgift for
Fødevareministeriet i størrelsesordenen 160.000 -
200.000 kr. på årsbasis, en udgift som tidligere har
været afholdt af Statsforvaltningen i forbindelse med driften
af jordbrugskommissionerne. Beløbet udgør det
skønnede beløb til de kommunalt udpegede medlemmer og
de jordbrugskyndige medlemmer, ca. 4.000 kr. pr. kendelse i honorar
og kørsel til hvert af disse to medlemmer ved et
årligt estimeret antal jordfordelinger på 20-25
stk.
For så vidt angår dommeren og den vurderingskyndige
betales honorar samt kørsel til disse som hidtil af
Fødevareministeriet.
Forslag til ændring af jordfordelingsloven har ingen
økonomiske konsekvenser for regionerne eller kommunerne, men
administrativt indebærer forslaget, at Kommunernes
Landsforening hvert fjerde år vil blive bedt om at indstille
seks medlemmer til jordfordelingskommissionerne.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget vil medføre færre administrative byrder
for erhvervet som følge af de foreslåede
ændringer vedrørende ophævelse af landbrugspligt
og bortfald af kravet om en beboelsesbygning for hver 200 ha ved
oprettelse af bygningsløse landbrugsejendomme.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Udkast til lovforslaget har været sendt i høring
hos Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Botanisk Forening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi Brancheforening, Dansk
Gartneri, Danske Handel og Service, Dansk
Juletræsdyrkerforening, Dansk Landbrugs Realkreditfond, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Land- og Strandjagtforening, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Planteskoleejerforening, Danske Godser og Herregårde, Danske
Maskinstationer og entreprenører, Danske Regioner, Danske
Svineproducenter, Dansk Skovforening, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Landinspektørforening, De Danske Skovdyrkerforeninger, Det
Biovidenskabelige fakultet, Det Danske Fjerkræråd, DLR
Kredit, Domstolsstyrelsen, Dyrenes Beskyttelse, Hedeselskabet, Det
Økologiske Råd, Fagligt Fælles Forbund,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Finansrådet,
Foreningen af Biodynamisk Jordbrug, Foreningen af Vandværker
i Danmark, Frie Bønder - Levende Land, Friluftsrådet,
Fugleværnsfonden, HedeDanmark, Jordbrugsakademikernes
Forbund, Kommunernes Landsforening (KL), Københavns Energi,
Kødbranchens Fællesråd, LandboUngdom, Landbrug
& Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
for Bæredygtigt Landbrug, Landsorganisationen i Danmark,
Lejernes Landsorganisation i Danmark, Mejeriforeningen, Natur &
Samfund, Naturrådet, Nordea Kredit, Nykredit, Orbicon,
Parcelhusejernes Landsforening, Politimesterforeningen,
Praktiserende Landinspektørforening, Realkredit Danmark,
Realkreditrådet, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske
Småøer, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Småskovsforeningen Danmark,
Verdensnaturfonden, Videncentret for Landbrug, Økologisk
Landsforening, Aage V. Jensen Naturfond og samtlige
jordbrugskommissioner.
| | | | 11. Skematisk oversigt over konsekvenserne af
forslaget | | Positive konsekvenser/-mindre
udgifter | Negative konsekvenser/-merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Landbrugsloven: Årlig besparelse på ca. 6 mio.
kr. Jordfordelingsloven: Ingen | Landbrugsloven: Ingen Jordfordelingsloven: Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Landbrugsloven: Ingen Jordfordelingsloven: Ingen | Landbrugsloven: Ingen Jordfordelingsloven: Forslaget indebærer administrativt,
at Kommunernes Landsforening hvert 4. år vil blive bedt om at
indstille 6 medlemmer til jordfordelingskommissionerne. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Færre byrder | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås, at kommunalbestyrelserne én gang i
hver valgperiode i samarbejde med Fødevareministeriet skal
udarbejde og offentliggøre en jordbrugsanalyse. Det er
hensigten, at Fødevareministeriet fremover skal have
ansvaret for at varetage de opgaver, som hidtil har været
varetaget af Statsforvaltning for Region Nordjylland for hele
landet. Kommunerne pålægges således ikke
yderligere opgaver i forhold til de opgaver, kommunerne skal
varetage vedrørende jordbrugsanalyserne i den gældende
lov.
Til nr. 2
Reglerne i landbrugslovens § 6 vedrører de
situationer, hvor landbrugspligten kan ophæves uden
tilladelse på baggrund af en erklæring fra en
praktiserende landinspektør. Det foreslås at udvide
disse regler, således at ophævelse af landbrugspligt
endvidere kan ske uden tilladelse efter landbrugsloven, når
der er meddelt tilladelse efter planloven til den
pågældende anvendelse. Det vil f.eks. have betydning
ved supplering af en ejendom i landzone, eksempelvis ved udvidelse
af en fabrik, hvor der efter planloven er meddelt tilladelse til
anvendelsen. Da der imidlertid er tale om en
arealoverførsel, er det ikke noget, der kræver en
landzonetilladelse. Når der er meddelt tilladelse til
anvendelsen efter planloven, vil det være ubetænkeligt,
at ophævelse af landbrugspligten også kan ske uden
tilladelse efter landbrugsloven.
Til nr. 3
Det foreslås at ophæve den hidtidige regel i §
6, stk. 3, om, at en restparcel fra en landbrugsejendom ikke
må nedbringes til en størrelse under 1,5 ha. Det har
vist sig i praksis, at hvis der er ønske om en mindre
parcelstørrelse, sker der blot efterfølgende en
udstykning af den pågældende ejendom, hvilket ikke vil
være i strid med reglerne, når blot det ikke sker
samtidig.
Det er vurderingen, at det er uhensigtsmæssigt med en
regel, der i realiteten er uden virkning, da restejendommen med
lidt ekstra arbejde alligevel vil kunne nedbringes til under 1,5 ha
blot ved gennemførelse af to handler. Den enkelte ejer skal
selv have mulighed for at bestemme størrelsen af
restejendommen, uden at være belastet af at skulle foretage
en efterfølgende udstykning af ejendommen.
Til nr. 4
Efter reglerne i § 7, stk. 3, kan der meddeles tilladelse
til at ophæve landbrugspligten på arealer under 2 ha,
der ønskes erhvervet af en fond, forening eller anden
juridisk person, jf. § 24, til naturformål af almen
samfundsmæssig karakter. Det foreslås, at det
præciseres i loven, at en eller flere fysiske personer
også vil kunne få tilladelse til at erhverve arealer
under 2 ha til naturformål af almen samfundsmæssig
karakter. Efter de gældende retningslinjer i
landbrugslovscirkulæret for jordbrugskommissionernes
administration kan der gives tilladelse hertil, men der har vist
sig et behov for, at denne mulighed kommer til at fremgå
direkte af loven.
Erhvervelsen skal betinges af de samme forhold, som gælder
for fondes, foreningers eller andre juridiske personers erhvervelse
efter lovens § 24. Det vil f.eks. være en betingelse, at
der sikres offentligheden adgang til de pågældende
arealer.
Til nr. 5
Det foreslås, at den hidtidige regel i § 10, stk. 1,
om, at der ved udstykning af beboelsesbygningen fra en
landbrugsejendom skal opretholdes en beboelsesbygning for hver 200
ha, ophæves. Baggrunden for denne regel var ønsket om
at opretholde et antal landbrugsejendomme, der ville kunne fungere
som selvstændige driftsenheder. Det har imidlertid vist sig i
praksis, at det er tvivlsomt, om dette opnås ved denne regel,
bl.a. på baggrund af den kraftige liberalisering af
landbrugsloven, der skete i 2010, hvorefter der hverken er
afstands- eller arealmæssige begrænsninger på
erhvervelse af yderligere landbrugsejendomme.
Til. nr. 6 og 7
Det foreslås, at den hidtidige regel i § 10, stk. 3,
nr. 4, om, at der ved erhvervelse af et areal på mere end 2
ha fra en landbrugsejendom som en bygningsløs
landbrugsejendom skal opretholdes en beboelsesbygning for hver 200
ha, ophæves. Denne ændring svarer til ændringen
af § 10, stk. 1, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 5.
Til nr. 8
Da arealgrænsen på 200 ha i § 10, stk. 1 og 3,
foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 5-7,
er der kun behov for definitionen af fradragsarealer i relation til
arealgrænsen på 2 ha i stk. 1 og 3. Definitionen af
fradragsarealer foreslås derfor flyttet til lovens § 12,
stk. 3, om personers erhvervelse af landbrugsejendomme, hvor der er
behov for definitionen af fradragsarealer i relation til
grænsen på 150 ha ved fortrinsstilling, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 9. I § 10
foreslås definitionen således erstattet med en
henvisning til definitionen på fradragsarealer i lovens
§ 12, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
9.
Til nr. 9
Den hidtidige definition på fradragsarealer i § 10,
stk. 5, foreslås flyttet til lovens § 12, stk. 3, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8. Samtidig
foreslås beskrivelsen af fradragsarealer opstillet i 2
punkter, således at bestemmelserne er lettere at læse.
Der er alene tale om en redaktionel ændring af teksten.
Til nr. 10
Det foreslås, at bestemmelsen i § 14, stk. 1,
hvorefter ejerens ægtefælle kan erhverve adkomst
på en landbrugsejendom i landzone ved hensidden i uskiftet
bo, ved deling af fællesbo eller ved arv fra
ægtefælle suppleres med en bestemmelse om, at
overtagelse af ejendomme ved deling af fællesbo alene skal
gælde ved separation og skilsmisse. Denne regel har hidtil
også været brugt ved fuldstændig deling af
fællesbo ved ægtepagt, hvorved reglerne om
fortrinsstilling har kunnet undgås. Forslaget tager sigte
på at fjerne denne mulighed for omgåelse af reglerne om
fortrinsstilling. Der kan desuden henvises til bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 11.
Til nr. 11
Det foreslås, at bestemmelsen i § 16, stk. 1,
hvorefter ejerens ægtefælle kan erhverve adkomst
på en anpart i landbrugsejendom i landzone ved hensidden i
uskiftet bo, ved deling af fællesbo eller ved arv fra
ægtefælle suppleres med en bestemmelse om, at
overtagelse af en anpart ved deling af fællesbo alene skal
gælde ved separation og skilsmisse. Denne regel har hidtil
også været brugt ved fuldstændig deling af
fællesbo ved ægtepagt, hvorved reglerne om
fortrinsstilling har kunnet undgås. Forslaget tager sigte
på at fjerne denne mulighed for omgåelse af reglerne om
fortrinsstilling. Der kan desuden henvises til bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 10.
Til nr. 12
Den foreslåede ændring af § 17, stk. 2, nr. 3,
er en konsekvens af, at der foreslås indsat et nyt nummer i
§ 17, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 14.
Til nr. 13
Den foreslåede ændring af § 17, stk. 2, nr. 4,
er en konsekvens af, at der foreslås indsat et nyt nummer i
§ 17, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 14.
Til nr. 14
Efter reglerne i § 24, stk. 3 og 4, kan der meddeles
tilladelse til, at en fond, forening eller anden juridisk person,
der har til formål at støtte almennyttige
naturbeskyttelsesformål, kan erhverve adkomst på en
landbrugsejendom eller en del af en landbrugsejendom i landzone til
naturformål. Det foreslås, at det præciseres i
lovens § 17, at en eller flere personer også vil kunne
få tilladelse til at erhverve arealer over 2 ha til
naturformål af almen samfundsmæssig karakter. Efter de
gældende retningslinjer i landbrugslovscirkulæret vil
jordbrugskommissionen kunne give en tilladelse hertil, men praksis
har vist, at der er behov for at tydeliggøre denne
regel.
Erhvervelsen skal betinges af de samme forhold, som gælder
efter lovens § 24. Det vil f.eks. være en betingelse, at
der sikres offentligheden adgang til de pågældende
arealer.
Til nr. 15
En af betingelserne for erhvervelse af landbrugsejendomme, jf.
lovens §§ 12-16, er, at erhververen skal opfylde et krav
om fast bopæl efter lovens § 8. Den foreslåede
ændring sker for at tydeliggøre, at betingelserne for
personlig erhvervelse af en landbrugsejendom kan opfyldes ved, at
betingelserne i lovens §§ 12-15 umiddelbart er opfyldt,
eller ved, at der er meddelt dispensation fra lovens bestemmelser
om bopælspligt i § 8 eller efter lovens § 17.
Til nr. 16
Reglerne i lovens § 20 for selskabers køb af
landbrugsejendomme blev lempet ved lovændringen i 2010 med
henblik på at sikre bedre muligheder for at tiltrække
kapital udefra.
Kravet om, at landmanden skulle eje mindst 10 pct. af
selskabskapitalen bortfaldt. Der blev dog opretholdt et krav om, at
der skal være en person, kaldet "landmanden i selskabet", der
har den bestemmende indflydelse i selskabet, og som opfylder
betingelserne for personligt at kunne erhverve ejendommen.
"Bestemmende indflydelse" er i
landbrugslovsbekendtgørelsen defineret på linje med
definitionen i selskabsloven, og ud over, at dette kan sikres ved
stemmeflertallet i selskabet, kan "bestemmende indflydelse"
også opnås via bestemmelser i vedtægter eller i
henhold til aftale.
På baggrund heraf foreslås bestemmelsen i lovens
§ 20 om, at landmanden i et selskab kan eje sine aktier eller
anparter via et selskab, som vedkommende selv ejer fuldt ud,
ophævet som konsekvens af, at reglerne om bestemmende
indflydelse i et selskab efter lovens § 20 også kan
opfyldes, uden at landmanden ejer aktier eller anparter i
selskabet.
Det afgørende i relation til landbrugslovens regler er
altså, at landmanden i selskabet skal have den bestemmende
indflydelse, forstået som beføjelsen til at styre
virksomhedens drift og økonomi.
Der er således ikke baggrund for at opretholde en
bestemmelse om, hvordan landmanden kan eje sine aktier eller
anparter.
Det ligger i øvrigt i forståelsen af begrebet "den
bestemmende indflydelse" i relation til landbrugslovens regler, at
denne indflydelse ikke kan deles. Det er derfor alene landmanden i
selskabet, som kan have den bestemmende indflydelse.
Til nr. 17
Den foreslåede ændring af § 20, stk. 6, er en
konsekvens af, at definitionen af fradragsarealer er flyttet til
§ 12, stk. 3, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Til nr. 18
Efter reglerne i § 29 må en landbrugsejendom ikke
suppleres op over et areal på 200 ha. Endvidere gælder,
at suppleringsjorden skal ligge inden for en bestemt afstand,
f.eks. skal dyrkningsjorder ligge inden for en luftlinjeafstand
på 2 km fra ejendommens bygninger. Det foreslås, at
arealgrænsen på 200 ha ved supplering af
landbrugsejendomme ophæves. Baggrunden for dette forslag er,
at der ikke mere er nogen øvre arealgrænse for, hvor
store arealer den enkelte må eje, og at der dermed ikke er
behov for en begrænsning af arealstørrelsen på
ejendomsniveau. Afstandsgrænserne ved sammenlægning vil
sikre, at der ikke opstår ejendomme med en meget
uhensigtsmæssig udstrækning.
Ved supplering af en bygningsløs landbrugsejendom
beregnes afstanden efter sædvanlig praksis fra ejendommens
hovedlod. Dette vil kunne give en lidt mere spredt ejendom end ved
supplering af en ejendom med bygninger, men det vurderes, at det
kun i begrænset omfang vil give mere spredte ejendomme.
Til nr. 19
Den foreslåede ændring af § 29, stk. 1, nr. 2,
er en konsekvens af, at definitionen af fradragsarealer er flyttet
til § 12, stk. 3, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Til nr. 20
Den foreslåede ændring af § 29, stk. 3, er en
konsekvens af, at definitionen af fradragsarealer er flyttet til
§ 12, stk. 3, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Til nr. 21
Den foreslåede ændring af § 31, stk. 4, er en
konsekvens af, at definitionen af fradragsarealer er flyttet til
§ 12, stk. 3, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Til nr. 22
Den foreslåede ændring af § 32, stk. 2, nr. 1,
er en præcisering af praksis for den hidtidige administration
af reglerne, hvorefter det er en betingelse for fortrinsstilling,
at den landmand, der ønsker at gøre fortrinsstilling
gældende, selv skal drive alle de ejendomme, som vedkommende
ejer. Jf. tillige lovforslagets § 1, nr. 24, hvorefter der ved
arealgrænsen på 30 ha også medregnes arealet af
medejede ejendomme.
Til nr. 23
Ved fortrinsstilling foreslås det, at der ikke mere skal
være et formelt uddannelseskrav for den, der ønsker at
gøre fortrinsstilling gældende. Baggrunden for dette
forslag er, at uddannelseskravet efter de gældende regler
også kan opfyldes ved i en periode på mindst 4 år
at have drevet en bedrift med et areal på mere end 30 ha, og
at en af betingelserne for fortrinsstilling i forvejen er, at den,
der ønsker at gøre fortrinsstilling gældende,
selv skal være ejer af mere end 30 ha og selv drive jorden.
Det vurderes derfor, at der ikke er behov for et særligt
uddannelseskrav, når alle ansøgerne til
fortrinsstilling i forvejen selv skal drive den eller de ejendomme,
som ønskes suppleret. Der kan være situationer, hvor
ansøgeren til fortrinsstilling ikke har drevet sin eller
sine ejendomme i en periode på mindst 4 år og dermed
ikke opfylder det hidtidige krav til uddannelse, men det vurderes,
at der vil være tale om relativt få situationer,
hvorfor der ikke er behov for at opretholde et driftskrav for en
periode på 4 år.
I forbindelse med, at administrationen af loven centraliseres,
vil det være uhensigtsmæssigt at bruge lokale aviser
til annoncer om fortrinsstilling. Det foreslås derfor, at der
fremover alene vil blive annonceret efter ønsker om
fortrinsstilling på NaturErhvervstyrelsens hjemmeside. I den
forbindelse vil det blive overvejet, om der skal etableres et
system, hvor landmænd, der ønsker suppleringsjord, kan
anmode NaturErhvervstyrelsen om via mail at blive orienteret om nye
annonceringer.
Til nr. 24
Det foreslås, at § 32, stk. 2, nr. 4, (som bliver nr.
3) ændres, således at medejede ejendomme også
medregnes ved opgørelsen af arealet på de 30 ha.
Herved kommer reglen til at svare til de regler, der gælder
ved opgørelse af areal i relation til de øvrige
regler om fortrinsstilling, jf. grænsen på 150 ha i
§ 31, stk. 1 og 2, og grænsen på 70 ha i §
32, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 25 og 26
De foreslåede ændringer af § 32, stk. 3, er en
konsekvens af ændringen af § 32, stk. 2, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 23.
Til nr. 27
Den foreslåede ændring af § 32, stk. 4, er en
konsekvens af, at definitionen af fradragsarealer er flyttet til
§ 12, stk. 3, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Til nr. 28
Den foreslåede ændring af § 33, stk. 1, 1.
pkt.,, er en konsekvens af, at definitionen af fradragsarealer er
flyttet til § 12, stk. 3, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 9.
Til nr. 29
Det foreslås, at hele kapitel 16 om
jordbrugskommissionerne og deres drift ophæves, da det er
hensigten, at landbrugslovens regler fremover skal administreres af
NaturErhvervstyrelsen, jf. de almindelige bemærkninger til
lovforslaget. Klage over de afgørelse, der træffes af
NaturErhvervstyrelsen skal herefter behandles af
Fødevareministeriets Klagecenter, som ligeledes behandler
klager over andre afgørelser, som træffes af bl.a.
NaturErhvervstyrelsen.
Til nr. 30
Sigtet med erklæringer fra praktiserende
landinspektører efter reglerne i lovens i § 6, stk. 1,
§ 10, stk. 1, eller § 29, stk. 1, har været at
gøre det muligt for Kort- og Matrikelstyrelsen at varetage
udstykningskontrollen på landbrugslovens område blot
ved at påse, at der forelå disse erklæringer.
Hvis matrikulære forandringer sker som følge af
ekspropriation eller kendelse om jordfordeling eller
fredningskendelse, er forholdet ikke omfattet af reglerne om
landinspektørerklæring i § 6, stk. 1, § 10,
stk. 1, eller § 29, stk. 1, idet udstykningskontrollen i disse
tilfælde varetages af vedkommende myndighed, jf. § 24 i
lov om udstykning og anden registrering i matriklen.
Som konsekvens af, at udstykningskontrollen i omhandlede
tilfælde ikke varetages af Kort- og Matrikelstyrelsen, men af
kendelsesmyndigheden, og denne myndighed enten selv eller via
erklæring på anden måde (i kraft af
metodefriheden) påser landbrugslovens bestemmelser overholdt,
er erklæringerne ikke relevante i disse situationer.
I praksis medvirker der heller ikke nogen praktiserende
landinspektør, inden der afsiges kendelse, og forinden
kendelse afsiges, er det myndigheden selv, som har pligt til at
varetage udstykningskontrollen.
Det foreslås derfor, at der i disse situationer ikke skal
foreligge en erklæring fra en praktiserende
landinspektør.
Til nr. 31
Den foreslåede ændring af § 45, stk. 3, er en
direkte følge af forslaget om, at kommissionerne
nedlægges, jf. bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 29.
Til nr. 32
Den foreslåede ændring af § 50, stk. 1, nr. 1,
er en konsekvens af ændringen af § 20, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 16.
Til nr. 33
Den foreslåede ændring af § 50, stk. 1, nr. 2,
er en konsekvens af ændringen af § 20, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 16.
Til §
2
Til nr. 1
(§ 2, stk. 2)
Den foreslåede bestemmelse er ny. Ændringen af
jordfordelingslovens § 2 er en konsekvens af forslaget om
jordbrugskommissionernes nedlæggelse, idet
jordfordelingskommissionen hidtil har været sammensat af
medlemmerne af den samlede jordbrugskommission suppleret med en
dommer og et vurderingskyndigt medlem.
Ændringsforslaget indebærer, at der oprettes
én jordfordelingskommission for området vest for
Lillebælt og én for området øst for
Lillebælt.
(§ 2, stk. 3)
Den foreslåede bestemmelse er ny. Forslaget
indebærer for det første, at hver
jordfordelingskommission kommer til at bestå af tolv
medlemmer: en formand, to viceformænd og ni øvrige
medlemmer. Jordfordelingskommissionerne bliver fagligt bredt
sammensat til gennemførelse af jordfordelinger. Formanden
for jordfordelingskommissionen skal som hidtil være dommer.
For så vidt angår den nærmere sammensætning
af jordfordelingskommissionen henvises til § 2, stk. 4.
Den foreslås endvidere, at medlemmerne tillige er
suppleanter i den anden jordfordelingskommission. Bestemmelsen har
til formål at gøre det muligt at sammensætte en
beslutningsdygtig jordfordelingskommission, såfremt det
undtagelsesvis på grund af forfald ikke er muligt at
sammensætte en beslutningsdygtig jordfordelingskommission i
et område dækket af en jordfordelingskommission
umiddelbart op til tidspunktet for arealernes ejerskifte i marken.
Aflysning af et kendelsesmøde vil i praksis betyde, at
samtlige jordfordelingsoverenskomster er uden gyldighed og ikke
bindende for lodsejerne. For at undgå en sådan
situation, foreslås det, at de udpegede formænd,
viceformænd og øvrige medlemmer af
jordfordelingskommissionen tillige kan fungere som suppleanter i
det andet jordfordelingsområde.
(§ 2, stk. 4)
Den foreslåede bestemmelse er ny. Forslaget
indebærer, at der udpeges seks dommere, hvoraf de to er
formand for jordfordelingskommissionerne i hver landsdel. De fire
øvrige dommere er viceformænd, to sidestillede i hver
landsdel. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
udpeger efter indstilling fra erhvervs- og vækstministeren
seks vurderingskyndige medlemmer, tre sidestillede i hver landsdel.
Efter indstilling fra Landbrug & Fødevarer udpeger
ministeren seks medlemmer fra landbrugserhvervet, tre sidestillede
i hver landsdel og endelig udpeges efter indstilling fra
Kommunernes Landsforening seks medlemmer, der repræsenterer
kommunerne, tre sidestillede i hver landsdel.
I overensstemmelse med retsplejelovens § 47 a, stk. 3,
foretages udpegningen af dommerne af vedkommendes
retspræsident.
Nedsættelse af en jordfordelingskommission i hvert af de
to områder, jf. bemærkningerne til § 2, nr. 1, har
til formål at gøre jordfordelingskommissionerne
operationelle, herunder i henseende til transportafstande. Af
hensyn hertil er det hensigtsmæssigt, at de indstillede
medlemmer bopælsmæssigt så vidt muligt
dækker hele jordfordelingskommissionens område. Det er
dog først og fremmest de faglige kvalifikationer, der skal
lægges til grund ved indstilling af medlemmerne. Hensynet til
den geografiske dækning af området vil derfor kun
være aktuelt i de tilfælde, hvor den
indstillingsberettigede organisation/myndighed har flere
kandidater, der opfylder de faglige kvalifikationer.
Forslaget indebærer endvidere, at
jordfordelingskommissionen reduceres med den hidtidige juridiske
formand for jordbrugskommissionen, det ene medlem fra landbruget,
medlemmet fra Friluftsrådet samt medlemmet fra Danmarks
Naturfredningsforening og til gengæld suppleres med et nyt
medlem, der repræsenterer kommunerne.
Forslaget til ændret sammensætning af
jordfordelingskommissionerne har baggrund i det forhold, at
afsigelse af en jordfordelingskendelse i det væsentligste er
af teknisk karakter og har til formål at sikre den juridiske
berigtigelse af aftalte ejendomsoverdragelser, som led i
gennemførelse af et underliggende projekt, f.eks. et
vådområdeprojekt. Friluftsrådets og Danmarks
Naturfredningsforenings interesser varetages i forbindelse med
planlægning og etablering af det underliggende projekt.
Forslaget om en kommunal repræsentant i
jordfordelingskommissionerne er begrundet i det forhold, at
kommunerne er myndighed i det åbne land. Forslaget om, at der
fortsat skal være et jordbrugskyndigt medlem i
jordfordelingskommissionerne, er begrundet i ønsket om
tilstedeværelse af landbrugsfaglig viden i forbindelse med
afsigelse af jordfordelingskendelser, som i praksis udelukkende
vedrører omlægning af landbrugsejendomme og
-arealer.
(§ 2, stk. 5)
Den foreslåede bestemmelse er ny. Forslaget
indebærer, at antallet af medlemmer af
jordfordelingskommissionen reduceres fra syv til fire medlemmer pr.
kendelsesmøde i forhold til den gældende lov, da
jordfordelingskommissionerne foreslås sammensat af en formand
samt tre medlemmer.
Formanden for jordfordelingskommissionen i det
pågældende område afgør, hvorvidt
vedkommende selv vil indtage formandshvervet i en konkret
jordfordelingssag, eller om en af viceformændene skal udpeges
til at fungere som formand i sagen. Det er herefter den til enhver
tid værende formand eller udpegede viceformand, som
udvælger jordfordelingskommissionens øvrige tre
medlemmer - primært inden for sit eget
jordfordelingsområde, og efter behov blandt suppleanterne i
det andet jordfordelingsområde.
Bestemmelsen tilgodeser behovet for en klar kompetenceplacering
i forbindelse med sammensætningen af de enkelte
jordfordelingskommissioner.
(§ 2, stk. 6)
Den foreslåede bestemmelse er ny. Bestemmelsen har til
formål at tydeliggøre, hvornår
jordfordelingskommissionen er beslutningsdygtig. Konsekvensen af
bestemmelsen er, at jordfordelingskommissionen alene er
beslutningsdygtig, når formanden eller den fungerende
viceformand, det vurderingskyndige medlem og enten det
jordbrugskyndige medlem eller det kommunale medlem er til stede. I
tilfælde af stemmelighed er formandens eller viceformandens
stemme udslagsgivende.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der
foreslås indsat nye bestemmelser i § 2 om
nedsættelse og sammensætning af
jordfordelingskommissionerne.
Til nr. 3 og 4
De foreslåede ændringer har til hensigt at
muliggøre digital kommunikation i forbindelse med
indkaldelse til kendelsesmøder.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring har til hensigt at
muliggøre annoncering i lokale ugeaviser o.l. skriftlige
informationskilder, som læses af det pågældende
lokalområdes beboere.
Til nr. 6.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der
foreslås indsat nye bestemmelser i § 2 om
nedsættelse og sammensætning af
jordfordelingskommissionerne.
Til §
3
Det foreslås som hovedregel i § 3, stk. 1, at
lovændringerne træder i kraft den. 1. januar 2013.
Der er dog den meget væsentlige undtagelse, at
fødevareministeren i § 3, stk. 2, bemyndiges til at
fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af den
ændrede administration, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, 29
og 31, og for ikrafttræden af ændringen af
jordfordelingsloven, jf. lovforslagets § 2. Bemyndigelsen
giver endvidere mulighed for at fastsætte, at loven
træder i kraft på forskellige tidspunkter, hvis der
bliver behov herfor.
Tidspunktet for ændringen af lovens administration vil
blive fastlagt i forhold til processen med overflytning af
medarbejdere fra statsforvaltningerne til NaturErhvervstyrelsen.
Det forventes, at denne del af loven vil kunne træde i kraft
den 1. juli 2013.
Det forventes desuden, at ændringen af jordfordelingsloven
vil kunne træde i kraft samtidig med den ændrede
administration af landbrugsloven, dvs. også den 1. juli
2013.
Det foreslås endvidere i § 3, stk. 3, at visse dele
af loven ikke finder anvendelse på retshandler, der er
indgået før den 1. januar 2013. For disse dele af
loven finder de hidtil gælder regler anvendelse. Det drejer
sig først og fremmest om ændringen af reglerne om
fortrinsstilling, jf. § 1, nr. 22-26, hvor det skal
undersøges, om der er naboer, der ønsker
fortrinsstilling til suppleringsjord. Ved erhvervelser, der sker
før lovens ikrafttræden, vil der således fortsat
være et krav om, at den nabo, der ønsker
fortrinsstilling, skal opfylde et uddannelseskrav. Der vil
således fortsat gælde et uddannelseskrav selvom
annoncering efter naboer, der ønsker fortrinsstilling til
suppleringsjord, først sker efter lovens ikrafttræden.
Det gælder endvidere ændringen af § 14 og 16, hvor
der foreslås en stramning af reglerne vedrørende
erhvervelse ved deling af fællesbo, jf. lovforslagets nr. 10
og 11.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om landbrugsejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 616 af 1. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3.
Statsforvaltningen skal mindst én gang i hver valgperiode i
samarbejde med kommunalbestyrelserne udarbejde og
offentliggøre en analyse af jordbrugserhvervene, der skal
sikre, at de jordbrugsmæssige interesser indgår i de
regionale udviklingsplaner, kommuneplanerne og lokalplanerne. | | 1. § 3, stk. 1, affattes
således: "Kommunalbestyrelserne skal mindst
én gang i hver valgperiode i samarbejde med
Fødevareministeriet udarbejde og offentliggøre en
analyse af jordbrugserhvervene, der skal sikre, at de
jordbrugsmæssige interesser indgår i de regionale
udviklingsplaner, kommuneplanerne og lokalplanerne. " | | | | § 6.
Landbrugspligten kan ophæves på en hel landbrugsejendom
eller ved udstykning, arealoverførsel el.lign. af en del af
en landbrugsejendom, jf. dog stk. 2, ved erklæring fra en
praktiserende landinspektør, hvis 1)…. . 2) der foreligger landzonetilladelse til
udstykningen efter lov om planlægning og jorden inden 5
år skal anvendes til formålet, idet arealet af hver
enkelt parcel til helårs- eller fritidsboliger dog skal
være under 2 ha og udgøre en sammenhængende
lod, | | 2. I § 6, stk. 1, nr. 2, indsættes
efter "til udstykningen": "eller til anvendelsen". | | | | Stk. 3.
Når en landbrugsejendom med beboelsesbygning ved udstykning
eller på anden måde nedbringes under 2 ha og
beboelsesbygningen ligger på denne del af ejendommen,
bortfalder landbrugspligten. Restejendommen med ejendommens
beboelsesbygning må dog ikke nedbringes til en
størrelse på under 1,5 ha. | | 3. § 6, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves. | | | | Stk. 3.
Ministeren kan meddele tilladelse til, at landbrugspligten
ophæves på arealer under 2 ha, der ønskes
erhvervet af en fond, forening eller anden juridisk person, jf.
§ 24, til naturformål af almen samfundsmæssig
karakter. En tilladelse kan gøres betinget, jf. § 6,
stk. 1, nr. 8, og § 7, stk. 5. | | 4. § 7, stk. 3, 1. pkt., affattes
således: "Ministeren kan meddele tilladelse til, at
landbrugspligten ophæves på arealer under 2 ha, der
ønskes erhvervet til naturformål af almen
samfundsmæssig karakter. " | | | | § 10. Beboelsesbygningen på
en landbrugsejendom, der ejes lovligt sammen med en anden
landbrugsejendom med beboelsesbygning, kan nedrives uden tilladelse
eller fraskilles ved erklæring fra en praktiserende
landinspektør, hvis der tinglyses deklaration som
nævnt i stk. 2. Der skal dog mindst opretholdes en
beboelsesbygning, jf. § 9, for hver 200 ha, der ejes
lovligt sammen. Beboelsesbygningen kan fraskilles med et areal
under 2 ha uden landbrugspligt, jf. dog § 6, stk. 3, 2. pkt.,
eller med et areal på 2 ha eller derover som en
landbrugsejendom, jf. § 30, stk. 1. Den bygningsløse
landbrugsejendom skal være på mindst 2 ha. | | 5. § 10, stk. 1, 2. pkt., ophæves, og
i 3. pkt., der bliver 2. pkt.,
udgår ", jf. dog § 6, stk. 3, 2. pkt.,". | Stk. 3. Et
areal på 2 ha eller derover kan fraskilles en
landbrugsejendom med beboelsesbygning som en bygningsløs
landbrugsejendom ved erklæring fra en praktiserende
landinspektør, når 1) jorden afhændes til ejeren af
en landbrugsejendom med beboelsesbygning, 2) der er indgået aftale om
køb af jorden som en bygningsløs
landbrugsejendom, 3) betingelserne for erhvervelse af
jorden som en selvstændig landbrugsejendom er opfyldt, 4) betingelsen om, at der skal
opretholdes en beboelsesbygning for hver 200 ha, der ejes lovligt
sammen, jf. stk. 1, er opfyldt og 5) der på ejendommen tinglyses en
deklaration som nævnt i stk. 2. | | 6. I § 10, stk. 3, nr. 3, ændres
"opfyldt" til: "opfyldt, og". 7. § 10, stk. 3, nr. 4,
ophæves. Nr. 5 bliver herefter nr. 4. | | | | Stk. 5. Ved
opgørelse af arealet efter stk. 1 og 3 medregnes ikke
arealer, der er pålagt fredskovspligt, og arealer, der er
helt uden jordbrugsmæssig værdi, herunder
søarealer, strandbredder og lign. Der medregnes heller ikke
arealer, hvor der ikke må tilføres gødning
efter lovgivningen eller efter en aftale med en offentlig myndighed
eller ejeren af et vandforsyningsanlæg, hvis aftalen har en
varighed på mindst 20 år. | | 8. § 10, stk. 5, affattes
således: "Stk. 5. Ved
opgørelse af arealet efter stk. 1 og 3 medregnes ikke
fradragsarealer, jf. § 12, stk. 3. " | | | | Stk. 3. Ved
opgørelse af arealet efter stk. 2 medregnes ikke de
fradragsarealer, der er anført i § 10, stk. 5. | | 9. § 12, stk. 3, affattes
således: "Stk. 3. Ved
opgørelse af arealet efter stk. 2 medregnes ikke
følgende fradragsarealer: 1) Arealer pålagt fredskovspligt
og arealer helt uden jordbrugsmæssig værdi, herunder
søarealer, strandbredder og lign. 2) Arealer, der ikke må
tilføres gødning efter lovgivningen eller efter en
aftale med en offentlig myndighed eller ejeren af et
vandforsyningsanlæg, hvis aftalen har en varighed på
mindst 20 år. " | | | | § 14. Ejerens ægtefælle
kan erhverve adkomst på en landbrugsejendom i landzone ved
hensidden i uskiftet bo, ved deling af fællesbo eller ved arv
fra ægtefælle, hvis ejeren har haft lovlig adkomst
på ejendommen. | | 10. I § 14, stk. 1, indsættes efter
"deling af fællesbo": " ved separation eller
skilsmisse". | | | | § 16. En person kan erhverve adkomst
på en anpart i en landbrugsejendom i landzone ved hensidden i
uskiftet bo, ved deling af fællesbo eller ved arv fra
ægtefælle, hvis overdrageren eller arveladeren har haft
lovlig adkomst på den pågældende anpart i
ejendommen. | | 11. I § 16, stk. 1, indsættes efter
"deling af fællesbo": " ved separation eller
skilsmisse". | | | | § 17. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan dispensere fra
bestemmelserne i §§ 12-16, når særlige
forhold taler for det, herunder i de i stk. 2 nævnte
tilfælde. Stk. 2. Ministeren kan dispensere fra
bestemmelserne i §§ 12-16, når 1) erhvervelsen sker med henblik
på en anvendelse som anført i § 6, stk. 1, nr. 1
og 2, og ejendommen kan påregnes udlagt til det
pågældende formål i nær fremtid, 2) erhvervelsen sker i
erhvervsøjemed med henblik på en
ikkejordbrugsmæssig anvendelse, som i øvrigt må
anses for ønskelig ud fra en almindelig samfundsmæssig
vurdering, | | | 3) erhvervelsen sker med henblik
på særlige formål, herunder anvendelse til
videnskabelige, undervisningsmæssige, almene sociale,
sundhedsmæssige eller almene rekreative formål,
eller | | 12. I § 17, stk. 2, nr. 3, ændres
"rekreative formål, eller" til: "rekreative
formål,". | 4) erhvervelsen sker i forbindelse med
etablering af vådområder, naturgenopretning eller
lign. | | 13. I § 17, stk. 2, nr. 4, ændres "eller
lign. " til: "eller lign. , eller". | | | | | | 14. I § 17, stk. 2, indsættes som
nr.5: "5) erhvervelsen sker med henblik
på anvendelse af arealer til naturformål af almen
samfundsmæssig karakter, jf. § 24. " | | | | § 20. Et aktieselskab eller et
anpartsselskab kan erhverve adkomst på og forblive ejer af en
landbrugsejendom i landzone, hvor det samlede areal af de
landbrugsejendomme, der er ejet efter erhvervelsen, er under 30 ha,
hvis en person har den bestemmende indflydelse i selskabet. Den
person, der har den bestemmende indflydelse i selskabet,
benævnes landmanden i selskabet. Landmanden i selskabet
skal 1) indtil selskabets erhvervelse af
ejendommen have haft lovlig adkomst på denne eller | | | 2) opfylde betingelserne for personlig
erhvervelse af ejendommen, jf. §§ 12-15 og 17. | | 15. I § 20, stk. 1, nr. 2,ændres "jf.
§§ 12-15 og 17" til: "jf. §§ 12-15 eller ved
dispensation efter § 8, stk. 4, eller § 17" | | | | Stk. 3.
Landmanden i selskabet kan eje sine aktier eller anparter via et
aktieselskab eller anpartsselskab, som vedkommende selv ejer fuldt
ud. | | 16. § 20, stk. 3, ophæves. Stk. 4-9 bliver herefter stk. 3-8. | | | | Stk. 6. Ved
opgørelsen af arealet efter stk. 1 og 2 medregnes ikke de
fradragsarealer, der er anført i § 10, stk. 5. | | 17. I § 20, stk. 6, der bliver stk. 5,
ændres: "§ 10, stk. 5" til: "§ 12, stk. 3". | | | | § 29. En landbrugsejendom eller et
areal, der fraskilles en landbrugsejendom, kan sammenlægges
med en anden landbrugsejendom ved erklæring fra en
praktiserende landinspektør, jf. dog stk. 2, hvis | | | 1) ejendommens areal efter
sammenlægningen ikke overstiger 200 ha, 2) suppleringsjorden ligger inden for en
luftlinjeafstand på 2 km for dyrkningsjorder, 5 km for
vedvarende græsarealer og 10 km for fradragsarealer, jf. stk.
3, regnet fra ejendommens beboelsesbygning og ved
bygningsløse ejendomme fra ejendommens hovedlod og 3) pligten til fast bopæl, jf.
§ 8, er opfyldt inden 6 måneder, hvis der er tale om
erhvervelse af suppleringsjord. | | 18. § 29, stk. 1, nr. 1,
ophæves. Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 1 og
2. 19. I § 29, stk. 1, nr. 2, som bliver nr. 1,
ændres "jf. stk. 3" til: "jf. § 12, stk. 3". | | | | Stk. 3. Ved
opgørelse af arealet efter stk. 1 og 2 medregnes ikke de
fradragsarealer, der er anført i § 10, stk. 5. | | 20. I § 29, stk. 3, ændres "§ 10,
stk. 5" til: "§ 12, stk. 3". | | | | Stk. 4. Ved
opgørelse af arealet efter stk. 1-3 medregnes ikke de i
§ 10, stk. 5, anførte fradragsarealer. | | 21. I § 31, stk. 4, ændres "§ 10,
stk. 5" til: "§ 12, stk. 3". | | | | Stk. 2.
Ejeren af en landbrugsejendom, der ønsker fortrinsstilling
til suppleringsjord, skal på det tidspunkt, hvor erhververen
i § 31, stk. 1 eller 2, har indgået
købsaftale, | | | 1) have fast bopæl på den
ejendom, der ønskes suppleret, eller på en anden
landbrugsejendom, den pågældende er ejer eller medejer
af, og selv drive sin eller sine landbrugsejendomme, | | 22. I § 32, stk. 2, nr. 1, ændres "sin
eller sine" til: "disse". . | 2) opfylde de krav til en
jordbrugsuddannelse, der fastsættes af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, 3) være villig til at betale den
aftalte handelspris for jorden, medmindre den afviger
væsentligt fra markedsprisen, og | | 23. § 32, stk. 2, nr. 2,
ophæves. Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og
3. | 4) være ejer af en eller flere
landbrugsejendomme, hvis areal tilsammen er på mindst 30 ha,
eller som har et arbejdsbehov på mindst 900 timer
årligt vurderet på grundlag af produktionens
sammensætning, jf. dog stk. 3. | | 24. I § 32, stk. 2, nr. 4, der bliver nr. 3,
indsættes efter "være ejer": " eller medejer" | | | | Stk. 3. En
person, der har erhvervet en eller flere landbrugsejendomme med et
samlet areal under 30 ha inden den 1. september 2004, kan uanset
bestemmelsen i stk. 2, nr. 4, gøre krav på
fortrinsstilling til suppleringsjord i en periode frem til den 1.
september 2014, hvis den pågældende 1) ejer og driver sin eller sine
landbrugsejendomme med et dyrket areal på mindst 15 ha, 2) selvstændigt som ejer eller
forpagter i mindst 4 år umiddelbart før den 1.
september 2004 har drevet en eller flere landbrugsejendomme med et
dyrket areal på mindst 15 ha og | | 25. I § 32, stk. 3, ændres "stk. 2, nr.
4" til: "stk. 2, nr. 3". | 3) i øvrigt opfylder
betingelserne i stk. 2, nr. 1-3. | | 26. I § 32, stk. 3, nr. 3, ændres "stk.
2, nr. 1-3" til: "stk. 2, nr. 1 og 2". | | | | Stk. 4. Ved
opgørelse af arealet efter stk. 1-3 medregnes ikke de i
§ 10, stk. 5, anførte fradragsarealer. | | 27. I § 32, stk. 4, ændres "§ 10,
stk. 5" til: "§ 12, stk. 3". | | | | § 33. Bestemmelserne om
fortrinsstilling til suppleringsjord i §§ 31 og 32 finder
ikke anvendelse ved køb af jord til supplering af en
hovedejendom, jf. stk. 4, der ved supplering ikke overstiger 150 ha
bortset fra fradragsarealer, jf. § 10, stk. 5. Hvis en ejer af
en landbrugsejendom efter den 1. november 2006 har suppleret
ejendommen efter reglerne om supplering af hovedejendom i 1. pkt.,
skal der ved arealgrænsen på 150 ha tillige medregnes
landbrugspligtige arealer, som den pågældende
efterfølgende har fraskilt ejendommen, men som den
pågældende fortsat er ejer eller medejer af. | | 28. I § 33, stk. 1, 1. pkt., ændres "
§ 10, stk. 5" til: § 12, stk. 3". | | | | Kapitel
16 Jordbrugskommissioner og deres
drift § 34. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter inden for
hver region en eller flere lokale jordbrugskommissioner
bestående af en formand og yderligere 4 medlemmer, jf. dog
stk. 3. For hvert medlem udpeges en suppleant. Stk. 2.
Formanden skal have bestået juridisk embedseksamen. 2
medlemmer udpeges efter indstilling fra de stedlige
landboforeninger og familiebrugsforeninger under Landbrug &
Fødevarer, 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Friluftsrådet, og 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Danmarks Naturfredningsforening. Stk. 3. I
sager vedrørende gartnerier og planteskoler m.v. udvides
jordbrugskommissionen med et gartnerisagkyndigt medlem, der udpeges
efter indstilling fra Dansk Erhvervsgartnerforening, jf. stk. 1, 2.
og 3. pkt. Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler for
nedsættelse af jordbrugskommissionerne og for deres
forretningsorden m.v. § 35. Statsforvaltningerne yder
jordbrugskommissionerne sekretariatsmæssig bistand og
afholder de med jordbrugskommissionernes virke forbundne
omkostninger. Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte nærmere regler for jordbrugskommissionernes
virksomhed og statsforvaltningernes og kommunernes opgaver i
forbindelse hermed. § 36. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
jordbrugskommissionernes varetagelse af opgaver efter loven.
Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om
kommissionernes behandling af ansøgninger, om varetagelse af
tilsyn og kontrol, om indberetning om afgørelser og
statistiske oplysninger og om, at afgørelser i sager af
større betydning eller principiel karakter skal
træffes af ministeren. Stk. 2.
Ministeren kan desuden fastsætte regler om adgangen til at
klage over kommissionernes afgørelser, herunder om, at klage
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, samt at
klage alene kan angå retlige spørgsmål, og om
kommissionernes adgang til at genoptage en sag, efter at der er
indgivet klage. Ministeren kan i øvrigt give
jordbrugskommissionerne nærmere instrukser om
opgavevaretagelsen. | | 29. Kapitel 16 ophæves. | | | | § 37. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
dispensationer og tilladelser efter denne lov, om administration af
loven, herunder om, hvilke oplysninger og erklæringer der
skal foreligge ved ansøgninger om tilladelser m.v. i henhold
til loven, og om, hvilke oplysninger og erklæringer der skal
afgives i forbindelse med erhvervelse, jordomlægning m.v.,
der kan ske uden tilladelse efter loven. | | | | | 30. I § 37 indsættes som stk.2: "Stk. 2.
Såfremt matrikulære forandringer sker som følge
af ekspropriation eller kendelse om jordfordeling eller
fredningskendelse, er forholdet ikke omfattet af reglerne om
landinspektørerklæring i § 6, stk. 1, § 10,
stk. 1, eller § 29, stk. 1, idet udstykningskontrollen i disse
tilfælde varetages af vedkommende myndighed, jf. § 24 i
lov om udstykning og anden registrering i matriklen. " | | | | Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om kontrol og tilsyn,
herunder om tilsyn med jordbrugskommissionernes
opgavevaretagelse. | | 31. I § 45, stk. 3, udgår ", herunder om
tilsyn med jordbrugskommissionernes opgavevaretagelse". | | | | § 50. Medmindre højere straf
er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den,
der | | | 1) overtræder § 6, stk. 1 og
2, § 8, stk. 1 og stk. 2, 2. pkt., § 9, stk. 1 og 3,
§ 10, stk. 1-4, § 11, §§ 12-16, § 20, stk.
1-4, § 23, stk. 1-3, § 24, stk. 1 og 2, § 26, stk.
1, § 27, stk. 1, § 28, stk. 1, § 29, stk. 1, §
40, stk. 1 og 2, § 42 eller § 43, stk. 1, | | 32. I § 50, stk. 1, nr. 1, ændres
"§ 20, stk. 1-4" til: "§ 20, stk. 1-3". | 2) tilsidesætter vilkår
knyttet til en tilladelse eller dispensation efter § 7, stk.
2-5, § 8, stk. 4, § 9, stk. 5, § 10, stk. 6, §
17, § 20, stk. 9, § 21, § 23, stk. 4, § 24,
stk. 3-5, § 27, stk. 2, § 28, stk. 2, § 29, stk. 4,
eller § 30, stk. 2 og 3, eller 3) undlader at efterkomme påbud
efter § 9, stk. 4 og 6, eller § 41. | | 33. I § 50, stk. 1, nr. 2, ændres
"§ 20, stk. 9" til: "§ 20, stk. 8". | | | | | | § 2 | | | I jordfordelingsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1275 af 2. november 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2.
Jordfordeling gennemføres ved, at samtlige
arealomlægninger mellem de deltagende lodsejere berigtiges
samtidig på en fastsat skæringsdag ved kendelse efter
reglerne i §§ 2-4 og 6-9. | | | Stk. 2.
Ministeren nedsætter en jordfordelingskommission i hvert af
de områder, der dækkes af en jordbrugskommission.
Jordfordelingskommissionen består af 7 medlemmer. For hvert
medlem udpeges en suppleant. Stk. 3.
Formanden skal være dommer. 1 medlem, der er kyndig i
vurdering af landbrugsejendomme og repræsenterer realkredit-
og pengeinstitutter, udpeges efter indstilling fra økonomi-
og erhvervsministeren. De øvrige 5 medlemmer er medlemmerne
af områdets jordbrugskommission. | | 1. § 2, stk. 2 og 3, ophæves og i
stedet indsættes: "Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
nedsætter to jordfordelingskommissioner, der dækker
områderne henholdsvis øst og vest for
Lillebælt. Stk. 3. Hver
jordfordelingskommission består af en formand, to
viceformænd og ni øvrige medlemmer. Medlemmerne er
tillige suppleanter i den anden jordfordelingskommission. Stk. 4.
Formanden og viceformændene skal være dommere, der
udpeges af vedkommende retspræsident. De øvrige ni
medlemmer skal være tre vurderingskyndige medlemmer udpeget
efter indstilling fra erhvervs- og vækstministeren, tre
jordbrugskyndige medlemmer udpeget efter indstilling fra Landbrug
& Fødevarer og tre medlemmer udpeget efter indstilling
fra Kommunernes Landsforening. Stk. 5. Til
afsigelse af hver jordfordelingskendelse sammensættes
jordfordelingskommissionen af formanden eller en viceformand, et
vurderingskyndigt medlem, et jordbrugskyndigt medlem og et medlem
udpeget efter indstilling fra Kommunernes Landsforening. Formanden
beslutter, om vedkommende selv eller en af viceformændene
skal bestride formandshvervet i den konkrete sag. Det er formanden
eller viceformanden, der udpeger de tre øvrige medlemmer,
jf. 1. pkt. Stk. 6.
Jordfordelingskommissionen er beslutningsdygtig, når
formanden eller viceformanden, det vurderingskyndige medlem og
enten det jordbrugskyndige medlem eller medlemmet udpeget efter
indstilling fra Kommunernes Landsforening er til stede. I
tilfælde af stemmelighed er formandens eller viceformandens
stemme udslagsgivende. " Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 7 og
8. | Stk. 4.
Sager om jordfordeling behandles af jordfordelingskommissionerne og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller den,
ministeren bemyndiger dertil. Anmodning om rejsning af en
jordfordelingssag indgives til ministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil. Stk. 5.
Ministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, stiller
sekretariatsbistand til rådighed for
jordfordelingskommissionerne. Ministeren fastsætter regler om
jordfordelingskommissionernes virksomhed, sekretariatsbetjening af
jordfordelingskommissionerne og om gennemførelse af
jordfordelingssager. | | | | | | § 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller den,
ministeren bemyndiger dertil, kan beslutte, at der på
grundlag af en anmodning efter § 2, stk. 4, skal udarbejdes en
plan for en hensigtsmæssig jordfordeling inden for et
fastlagt område. | | 2. I § 3, stk. 1, ændres "§ 2,
stk. 4" til: "§ 2, stk. 7". | | | | § 4.
Den samlede jordfordelingsplan forelægges på et
offentligt møde, hvor jordfordelingskommissionen
afgør, om planen kan godkendes. Lodsejere, panthavere og
berettigede i henhold til leje- eller forpagtningskontrakter
underrettes af jordfordelingskommissionen ved brev med 14 dages
varsel om tid og sted for mødet, hvori kendelse, jf. stk. 4,
afsiges. Med samme varsel sker der indkaldelse i Statstidende og
dagspressen af alle rettighedshavere i ejendommene. | | 3. I § 4, stk. 1, 2. pkt., indsættes
efter "underrettes": "skriftligt". 4. I § 4, stk. 1, 2. pkt., udgår "ved
brev". 5. I § 4, stk. 1, 3. pkt., ændres
"dagspressen" til: "lokal presse". | | | | § 26. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at opgaver i henhold til denne lovs § 2, stk. 5, og §
3, kan lægges ud til private. | | 6. I § 26, stk. 1, ændres "§ 2,
stk. 5" til: "§ 2, stk. 8". . | | | | | | § 3 | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft 1. januar 2013, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1,
nr. 1, 29 og 31 og § 2. Ministeren kan herunder
fastsætte, at loven træder i kraft på forskellige
tidspunkter. Stk. 3.
Lovens § 1, nr. 10, 11 og 22-26 finder ikke anvendelse
på retshandler, der er indgået før 1. januar
2013. For disse retshandler finder de hidtil gældende regler
anvendelse. |
|