Fremsat den 11. oktober 2012 af ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser
(Martin Lidegaard, fg.)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov
om professionshøjskoler for videregående uddannelser
og lov om Danmarks Evalueringsinstitut og om ophævelse af lov
om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i
folkeskolen
(Ændringer som følge af ny
læreruddannelse)
§ 1
I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
882 af 8. august 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 1372
af 28. december 2011 og § 4 i lov nr. 1373 af 28. december
2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 26, stk. 1, indsættes
efter »ergoterapeut«: »,
folkeskolelærer«.
2. I
§ 26 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Uddannelsesinstitutionen godtgør de offentlige og private
skoler, der stiller praktikpladser til rådighed for
uddannelsen til lærer i folkeskolen, de særlige
udgifter, der er forbundet med praktikvirksomheden. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser kan
indgå aftale med KL om takstmæssig betaling for
skolernes medvirken.«
3. I
§ 31 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan pålægge institutioner, der udbyder
uddannelsen til lærer i folkeskolen, at udvikle initiativer
og gennemføre aktiviteter, der både regionalt og
nationalt sikrer uddannede lærere med relevante
undervisningskompetencer i forhold til folkeskolens behov.
Stk. 3. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler herom.«
§ 2
I lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
849 af 8. september 2009, som ændret ved § 8 i lov nr.
1373 af 28. december 2011, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 49, stk. 4, udgår: »af § 15, stk. 2, i lov nr. 579
af 9. juni 2006 om uddannelsen til professionsbachelor som
lærer i folkeskolen«.
§ 3
I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1073 af 15. september 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
Bilag 1 ophæves nr. 3.
Nr. 4 - 30 bliver herefter nr. 3 - 29.
2. I
Bilag 1 ophæves nr. 5 og 6.
Nr. 7 - 30 bliver herefter nr. 5 - 27.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2013.
Stk. 2. Lov nr. 579 af
9. juni 2006 om uddannelsen til professionsbachelor som lærer
i folkeskolen ophæves
Stk. 3. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler for studerende, der er begyndt på
uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen
før den 1. juni 2013 om gennemførelse af
uddannelsen.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Det er regeringens målsætning at
læreruddannelsen har et højt fagligt niveau, hvor de
færdiguddannedes kompetencer til enhver tid modsvarer
folkeskolens behov for fagdækning i alle undervisningsfag.
Det forudsætter en styrkelse af de studerendes faglige,
pædagogiske og professionsrettede kompetencer, og det
indebærer et styrket vidensgrundlag baseret på den
nyeste forsknings- og udviklingsbaserede viden om fag, didaktik og
pædagogik. Det kræver en uddannelse, der fleksibelt kan
forny sig, sådan at der er sammenhæng mellem
udviklingen i folkeskolens mål og behov på den ene side
og uddannelsen af lærere på den anden side. Der er
derfor behov for en dereguleret uddannelse, som har en klar faglig
substans, og som samtidig danner en ramme for uddannelsens konkrete
indhold og organisering på det enkelte uddannelsessted.
Den gældende lov om uddannelse til
professionsbachelor som lærer i folkeskolen trådte i
kraft den 1. januar 2007. Den blev udmøntet på
baggrund af forlig mellem den daværende regering (Venstre og
Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre.
I forbindelse med lovens vedtagelse blev der
nedsat en faglig følgegruppe, som skulle vurdere lovens
effekt. Følgegruppen har på baggrund af et
evalueringsprogram udarbejdet rapporten "Deregulering og
internationalisering" (januar 2012) med konklusioner om lovens
målopfyldelse og har på den baggrund afgivet en
række anbefalinger, som tager udgangspunkt i et
grundlæggende behov for deregulering af uddannelsen.
Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti) og forligspartierne (Venstre,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti) har den 1. juni
2012 indgået aftale om en ny læreruddannelse. Dette
lovforslag fastlægger den overordnede ramme for den videre
udmøntning af denne aftale.
2. Gældende ret
Professionsbacheloruddannelsen til
lærer i folkeskolen reguleres ved en
uddannelsesbekendtgørelse med hjemmel i lov om uddannelsen
til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. De fleste
øvrige professionsbacheloruddannelser reguleres ved hver sin
bekendtgørelse med hjemmel i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget er fortrinsvis en konsekvens af
det grundlæggende princip om deregulering, som aftalen af 1.
juni 2012 hviler på. Aftalen indebærer, at
regelstyringen af læreruddannelsen foreslås
ændret. Med aftalen vil læreruddannelsen fremover blive
reguleret ved en uddannelsesbekendtgørelse med hjemmel i lov
om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
på linje med de fleste øvrige
professionsbacheloruddannelser. Den politiske aftale vil
således blive konkret udmøntet i
bekendtgørelsen.
Det foreslås derfor, at lov om
uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen
ophæves.
Som konsekvens heraf videreføres visse
bestemmelser i lov om uddannelsen til professionsbachelor som
lærer i folkeskolen til lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser. Det drejer sig om forpligtelsen til
at stille egnede praktikpladser til rådighed og
godtgørelse af udgifter i forbindelse med praktikvirksomhed.
Der henvises herom til bemærkningerne til § 1, nr. 1 og
2
Lovforslaget indeholder endelig en
bemyndigelse for Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser til at pålægge
professionshøjskolerne at udvikle og implementere konkrete
initiativer, der sikrer den nødvendige forsyning af
lærere med relevante undervisningskompetencer i forhold til
folkeskolens behov. Der henvises herom til bemærkningerne til
§ 1, nr. 3.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Forslaget gennemføres uden merudgifter for
det offentlige. Det indgår i aftalen af 1. juni 2012, at
praktikandelen nedsættes med 6 ECTS-point, og at teoriandelen
hæves tilsvarende. Udgiftsneutraliteten for statens tilskud
til professionshøjskolerne opnås gennem en
takstjustering.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgere
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgere.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos følgende myndigheder, organisationer
m.v.:
Akademikernes Centralorganisation, BUPL,
Børnerådet, Censorformandskabet for
Læreruddannelsen, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Skolelederforeningen, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Magisterforening, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), KL, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Lærernes Centralorganisation, Lærerstuderendes
Landskreds, Professionshøjskolernes Bestyrelsesforening,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Skole
og Forældre og Socialpædagogernes Landsforbund.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser eller mindre
udgifter | Negative konsekvenser eller
merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen aspekter | Ingen aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
(Lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser)
Til nr. 1 (§ 26, stk. 1)
Bestemmelsen om offentlige og private skolers
forpligtelse til at stille praktikpladser til rådighed for
lærerstuderende blev indført ved lov nr. 410 af 6.
juni 1991 om uddannelse af lærere i folkeskolen. Denne
forpligtelse afløste en ordning med statslige
øvelsesskoler, der var praktikskoler for de
lærerstuderende.
Forpligtelsen til at stille egnede praktikpladser
til rådighed for uddannelsen til folkeskolelærer er
fastsat i den gældende § 11, stk. 1, i lov om
uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen.
Med den foreslåede bestemmelse videreføres den
nuværende retstilstand.
Til nr. 2 (§ 26, stk. 3)
Bestemmelsen om godtgørelse af de
udgifter, der er forbundet ved praktikvirksomheden, og muligheden
for ministeren til at indgå aftale med de daværende
kommunale organisationer om takstmæssig betaling for disse
udgifter, blev indført ved lov nr. 410 af 6. juni 1991 om
uddannelse af lærere i folkeskolen.
Bestemmelse om godtgørelse af udgifterne,
der er forbundet med praktikvirksomheden, er fastsat i den
gældende § 11, stk. 3, i lov om uddannelsen til
professionsbachelor som lærer i folkeskolen. Med den
foreslåede bestemmelse videreføres den nuværende
retstilstand.
Til nr. 3 (§ 31, stk. 2)
Med den foreslåede bestemmelse vil
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kunne pålægge en eller flere institutioner,
der udbyder læreruddannelsen, at tilrettelægge
uddannelsens fagudbud således, at uddannelsen helt eller
delvist leder frem mod konkrete kombinationer af
undervisningskompetencer hos de færdiguddannede, eller
sådan, at muligheden for, at den studerende kan opnå en
eller flere konkrete kombinationer af undervisningskompetencer,
helt eller delvist begrænses eller udelukkes.
Den foreslåede bestemmelse giver ministeren
mulighed for at pålægge institutionerne at
tilvejebringe og gennemføre konkrete initiativer, der
sikrer, at institutionerne tilrettelægger uddannelsen
på en sådan måde, at de færdiguddannedes
undervisningskompetencer i videst muligt omfang afspejler
folkeskolens behov for undervisningskompetencer.
Bestemmelsen vil kunne bringes i anvendelse
både lokalt i forhold til det enkelte udbudssted, regionalt i
forhold til flere udbudssteder og nationalt i forhold til det
samlede udbud af læreruddannelsen. Ministeren vil kunne
pålægge institutionerne at koordinere
tilrettelæggelsen og udbuddene.
Bemyndigelsen vil desuden kunne anvendes til at
fastsætte regler om professionshøjskolernes
tilvejebringelse af en løbende status over udbud,
uddannelsens tilrettelæggelse og de studerendes valg af
undervisningsfag. Endvidere til fastsættelse af regler om
tidsfrister for implementering af de givne pålæg samt
om nærmere krav til koordinering og samarbejde mellem
professionshøjskolerne.
Til § 2
(Lov om
professionshøjskoler)
Ændringen er en konsekvens af
ophævelse af lov om uddannelsen til professionsbachelor som
lærer i folkeskolen, jf. lovforslagets § 1.
Til § 3
(Lov om Danmarks
Evalueringsinstitut)
Ophævelse af bilag 1, nr. 3 er en
konsekvens af ophævelse af lov om uddannelsen til
professionsbachelor som lærer i folkeskolen, jf.
lovforslagets § 1.
Ophævelse af bilag 1, nr. 5 og 6 er en
konsekvens af ophævelse af de respektive love pr. 1. januar
2012, jf. § 16, stk. 4, nr. 1 og 2, i lov nr. 1373 af 28.
december 2011.
Til § 4
Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
juni 2013.
Ikrafttrædelsestidspunktet skal sikre, at
iværksættelse af ændringerne af
læreruddannelsen kan træde i kraft så hurtigt som
muligt med henblik på, at aftalen får virkning for
optaget august 2013.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 om ophævelse af Lov om
uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen
er en del af den politiske aftale om læreruddannelsen
indgået den 1. juni 2012 mellem regeringen og
forligspartierne bag læreruddannelsen. Læreruddannelsen
skal fremover reguleres i henhold til Lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser i
lighed med andre professionsbacheloruddannelser. Målet er
bedre sammenhæng og fleksibilitet med henblik på et
samlet løft af de videregående uddannelser.
Med den foreslåede bemyndigelse i stk. 3 kan ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser fastsætte
bestemmelseri den kommende bekendtgørelse om
læreruddannelsen for studerende, der er begyndt på
deres uddannelse til professionsbachelor som lærer i
folkeskolen før den 1. juni 2013, om gennemførelse af
uddannelsen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
+++PARALLELTEKST+++ Gældende
formulering § 26 Statens
institutioner, regionsråd, kommunalbestyrelser og private
arbejdsgivere, herunder selvejende institutioner, der modtager
statstilskud, skal stille praktikpladser til rådighed for
uddannelserne til sygeplejerske, jordmoder, radiograf,
fysioterapeut, ergoterapeut og pædagog. Stk. 2.... § 31
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser fører tilsyn med uddannelser efter denne lov og
vejleder institutionerne om reglerne for den enkelte uddannelse.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan indhente de nødvendige oplysninger om
uddannelser, undervisning, studerende, lærere og
institutionernes drift i øvrigt til brug for dette
tilsyn. § 49. Loven
træder i kraft den 15. juni 2007, jf. dog stk. 2 og 3. Stk. 2.
….. Stk. 3.
..… Stk. 4.
Ministeren fastsætter tidspunktet for ophævelsen eller
dele heraf af lov om Centre for Videregående Uddannelse og
andre selvejende institutioner for videregående uddannelser
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 228 af 17. marts 2006, af
§ 15, stk. 2, i lov nr. 579 af 9. juni 2006 om uddannelsen til
professionsbachelor som lærer i folkeskolen og af § 16 i
lov nr. 315 af 19. april 2006 om uddannelsen til
professionsbachelor som pædagog. Efter den 15. juni 2007 kan
der ikke oprettes nye institutioner efter lovgivningen nævnt
i 1. pkt. Stk. 5.
….. Bilag 1 Love omfattet af § 2, stk. 1, i lov om
Danmarks Evalueringsinstitut 1) Lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser. 2) Lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed. 3) Lov om uddannelse til
professionsbachelor som lærer i folkeskolen. 4) Lov om uddannelse til
professionsbachelor som pædagog. 5) Lov om uddannelse til ernærings-
og husholdningsøkonom. 6) Lov om uddannelse til
håndarbejdslærer. 7) Lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser. 8) Lov om medie- og
journalisthøjskolen. 9) Lov om erhvervsakademier for
videregående uddannelser. 10) Lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse. 11) Lov om erhvervsrettet grunduddannelse
og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne. 12) Lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. 13) Lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v. 14) Lov om uddannelse til studentereksamen
(stx) (gymnasieloven). 15) Lov om uddannelse til højere
forberedelseseksamen (hf-loven). 16) Lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. 17) Lov om uddannelserne til højere
handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx). 18) Lov om erhvervsuddannelser. 19) Lov om erhvervsgrunduddannelse
m.v. 20) Lov om produktionsskoler. 21) Lov om vejledning om valg af uddannelse
og erhverv. 22) Lov om ungdomsskoler. 23) Lov om almen voksenuddannelse. 24) Lov om specialundervisning for
voksne. 25) Lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler). 26) Lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og
daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet
(folkeoplysningsloven). 27) Lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. 28) Lov om folkeskolen, for så vidt
angår evalueringer, der ikke alene omfatter
folkeskolen. 29) Lov om friskoler og private grundskoler
m.v. 30) Lov om social service. | | Lovforslaget § 1 I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
882 af 8. august 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 1372
af 28. december 2011 og § 4 i lov nr. 1373 af 28. december
2011, foretages følgende ændringer: 1. I § 26, stk. 1, indsættes efter
»ergoterapeut«: »,
folkeskolelærer«. 2. I § 26 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Uddannelsesinstitutionen godtgør de offentlige og private
skoler, der stiller praktikpladser til rådighed for
uddannelsen til lærer i folkeskole, de særlige
udgifter, der er forbundet med praktikvirksomheden. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser kan
indgå aftale med KL om takstmæssig betaling for
skolernes medvirken.« 3. I § 31 indsættes som stk. 2 og 3: »Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan pålægge institutioner, der udbyder
uddannelsen til lærer i folkeskolen, at udvikle initiativer
og gennemføre aktiviteter, der både regionalt og
nationalt sikrer uddannede lærere med relevante
undervisningskompetencer i forhold til folkeskolens behov. Stk. 3. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler herom.« § 2 I lov om professionshøjskoler
for videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 849 af 8. september 2009, som ændret ved § 8 i lov
nr. 1373 af 28. december 2011, foretages følgende
ændring: 1. I § 49, stk. 4, udgår: »af § 15, stk. 2, i lov nr. 579
af 9. juni 2006 om uddannelsen til professionsbachelor som
lærer i folkeskolen«. § 3 I lov om Danmarks Evalueringsinstitut,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1073 af 15. september 2010,
foretages følgende ændringer: 1. I Bilag 1 ophæves nr. 3, 5 og 6. Nr. 4 - 30 bliver herefter nr. 3 - 29. 2. I Bilag 1 ophæves nr. 5 og 6. Nr. 7 - 30 bliver herefter nr. 5 - 27. § 4 Lov nr. 579 af 9. juni 2006 om
uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen
ophæves. § 5 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2013. Stk. 2. Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler, som fraviger reglerne i denne lov, for
studerende, der er begyndt på uddannelsen til
professionsbachelor som lærer i folkeskolen før den 1.
juni 2013. |
|