Betænkning afgivet af Udvalget for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser den 4.
december 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. oktober 2012 og var til 1.
behandling den 1. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser sendte den 29. august
2012 dette udkast til udvalget, jf. FIV alm. del - bilag 272
(2011-12). Den 11. oktober 2012 sendte ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Dansk Psykolog Forening.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelse har over for udvalget kommenteret den skriftlige
henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelse til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti ønsker at udvalget fremover
får tilsendt tidlige udkast til ændringer af
bekendtgørelsen, når ministeriet fremover har
overvejelser om ændringer.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget er godt tilfredse med aftalen om en reform af
læreruddannelsen. Bl.a. indeholder aftalen skrappere krav i
forhold til at kunne blive optaget på?, og aftalen betyder
også, at der bliver stillet større faglige krav til de
lærerstuderende.
For V, DF og KF er det et væsentligt element i aftalen,
at almendannelsen styrkes. Det vil sige, at kristendomskundskab,
livsoplysning og medborgerskab (KLM) kommer i fokus og får
sin egen selvstændige eksamen. Det betyder, at lærerne
også bliver i stand til at klæde skoleeleverne
på, når det gælder de værdier og den viden,
som er nødvendige for at kunne blive en del af det danske
samfund.
Lovforslaget medfører, at læreruddannelsen
fremover vil blive reguleret via en bekendtgørelse på
samme måde som andre professionsbacheloruddannelser. Dermed
vil den politiske aftale, der er indgået, blive
udmøntet konkret i bekendtgørelsen. Det er en del af
aftalen, at forligspartierne skal drøfte denne
bekendtgørelses udformning, herunder dens beskrivelser af de
enkelte elementer, hvilket V, DF og KF er meget opmærksomme
på.
Der har været bekymrede røster fremme, om,
hvorvidt de beskrivelser - som der arbejdes på netop nu -
sikrer f.eks. KLM den plads i undervisningen, som aftalen
tilsigter. V, DF og KF har tillid til ministerens oplysninger om,
at aftalen bliver overholdt. Men mindretallet ser dog meget frem
til at se det dokumenteret i beskrivelserne.
V, DF og KF støtter lovforslaget, men vil naturligvis
følge arbejdet med bekendtgørelsen meget
nøje.
Et mindretal (EL) indstiller
forslaget til forkastelse ved 3.
behandling.
Enhedslisten er bekymret for, at den nye læreruddannelse
ikke forbedrer folkeskolen og sikrer, at de kommende lærere
bliver dygtigere. Praktikken nedsættes med 6 ECTS-point. Det
betyder, at de studerende vil få mindre praktik, og netop
praktikken er vigtig i læreruddannelsen, så
dimittenderne ikke får et praksischok. Dertil hører,
at linjefagene dansk som andetsprog og specialpædagogik
afskaffes. Det betyder, at man ikke længere kan specialisere
sig inden for dette, og hvis folkeskolen i fremtiden skal
være inkluderende, har vi brug for specialister inden for
netop disse felter i folkeskolen. Endelig er
adgangsbegrænsningen på læreruddannelsen
også meget bekymrende, da karaktergennemsnittet fra
ungdomsuddannelsen ikke er afgørende for, om man bliver en
dygtig folkeskolelærer.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Daniel Toft Jakobsen (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Simon Kollerup (S) Sophie
Hæstorp Andersen (S) Trine Bramsen (S) Sofie Carsten Nielsen
(RV) Hans Vestager (RV) Andreas Steenberg (RV) Jonas Dahl (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille
Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Bertel Haarder (V) Birthe Rønn
Hornbech (V) Karen Ellemann (V) nfmd. Esben Lunde Larsen (V) Tina
Nedergaard (V) Mads Rørvig (V) Anne-Mette Winther
Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF)
Alex Ahrendtsen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager (LA)
Villum Christensen (LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 33
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser |
2 | Henvendelse af 30/11-12 fra Dansk Psykolog
Forening vedr. udarbejdelse af en ny cand.pæd.psych.
-uddannelse. |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 33
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse fra
Dansk Psykolog Forening vedr. udarbejdelse af en ny
cand.pæd.psych. -uddannelse, til ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå |
| |