Fremsat den 10. oktober 2012 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Ret til hurtig udredning i
sygehusvæsenet og differentieret ret til udvidet frit
sygehusvalg m.v.)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret ved § 1 i lov nr.
603 af 18. juni 2012 og senest ved § 4 i lov nr. 558 af
18. juni 2012, foretages følgende ændringer:
1. § 79, stk. 1, 2. og 3. pkt., ophæves.
2.
Efter § 82 indsættes:
»Kapitel 17 a
Diagnostiske undersøgelser,
udredning m.v.
§ 82
a. En person, der er henvist til en diagnostisk
undersøgelse på sygehus, jf. § 79, til brug
for udredning hos alment praktiserende læger, jf.
§ 60, og praktiserende speciallæger, jf.
§ 64, kan vælge mellem enhver regions sygehuse, jf.
§ 86. Personen kan desuden vælge at blive
undersøgt på et af de sygehuse, klinikker m.v., som
regionsrådene har indgået aftale med efter
§ 87, stk. 4 (aftalesygehuse), hvis
regionsrådet i bopælsregionen ikke inden 1 måned
efter, at henvisningen er modtaget, kan tilbyde undersøgelse
ved egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte
sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter.
Stk. 2. Stk. 1
finder endvidere anvendelse ved diagnostiske undersøgelser
til brug for speciallæger i Team Danmarks sportsmedicinske
team i forbindelse med behandling af indplacerede
eliteidrætsudøvere i Team Danmark.
Stk. 3. Ministeren
for sundhed og forebyggelse kan fastsætte nærmere
regler for diagnostiske undersøgelser i medfør af
stk. 1 og 2, herunder om afgrænsning af og vilkår
for undersøgelser, og kan undtage bestemte
undersøgelsesformer.
§ 82
b. Til personer, der er henvist til udredning på
sygehus, jf. § 79, yder regionsrådet i
bopælsregionen udredning ved sit sygehusvæsen, andre
regioners sygehuse eller private sygehuse og klinikker, som
regionen har indgået aftale med, jf. § 75,
stk. 2, inden for 1 måned, såfremt det er fagligt
muligt, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Såfremt det ikke er muligt at udrede personen inden for 1
måned, jf. stk. 1, skal regionsrådet inden for
samme måned udarbejde en plan for det videre
udredningsforløb.
Stk. 3. Ministeren
for sundhed og forebyggelse kan fastsætte nærmere
regler om adgangen til udredning og regionsrådenes
forpligtelser efter stk. 1 og 2.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 omfatter ikke henvisning til
psykiatrisk udredning.«
3. I
§ 86, stk. 2,
ændres »fra andre regioner« til: »i
medfør af stk. 1«.
4. I
§ 86, stk. 3,
ændres »§ 79, stk. 1, 2. pkt. «
til: »§ 82 a«.
5. § 87 affattes således:
Ȥ 87. En person, som er
henvist til sygehusbehandling, kan vælge at blive behandlet
på et af de sygehuse, klinikker m.v., som regionsrådene
har indgået aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse),
hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke inden for 2
måneder efter, at patienten har givet informeret samtykke til
behandling, kan tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af de
i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. Når
personen er henvist til behandling af alvorlig sygdom er fristen,
jf. stk. 1, dog 1 måned.
Stk. 3. En person,
som har fået tilbudt en dato for kirurgisk behandling
på et regionalt sygehus, kan vælge at blive behandlet
på et aftalesygehus, hvis regionsrådet ændrer
datoen.
Stk. 4.
Regionsrådene i forening indgår aftale med de
privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i
udlandet, som ønsker at indgå aftale om behandling af
patienter efter stk. 1 og 3.
Stk. 5. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om
1)
afgrænsning af og vilkår for behandling, der er
omfattet af stk. 1-3, og kan herunder fastsætte
kriterier for alvorlig og mindre alvorlig sygdom og undtage
bestemte behandlingsformer,
2)
regionsrådenes forpligtelser til at oplyse om behandling, der
er omfattet af stk. 1-3, og
3) krav til
dokumentation m.v. fra de privatejede sygehuse, klinikker m.v., der
indgår aftale efter stk. 4.«
6. I
§ 90, stk. 1, nr. 2,
ændres »inden for 1 måned kan tilbydes
diagnostisk undersøgelse, jf. § 79, stk. 1,
2. pkt., eller behandling efter reglerne i § 87,
stk. 1, « til: »kan tilbydes diagnostisk
undersøgelse, jf. § 82 a, udredning, jf.
§ 82 b, eller behandling efter reglerne i § 87,
stk. 1 og 3, inden for den gældende frist, «.
7. I
§ 235, stk. 1,
ændres »§§ 79, « til:
»§§ 79, 82 a, 82 b, «.
8. I
§ 262, stk. 1,
ændres »§ 87, stk. 1 og 2,« til
»§ 87, stk. 1-3,«.
§ 2
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7.
november 2011, foretages følgende ændring:
1. I
§ 6, stk. 1, nr. 4,
affattes således:
»4)
diagnostiske undersøgelser efter § 82 a, udredning
efter § 82 b i sundhedsloven, og frit og udvidet frit
sygehusvalg, samt udvidet ret til undersøgelse og behandling
for psykisk syge børn og unge og udvidet ret til behandling
for psykisk syge voksne efter §§ 86-87 h i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Sundhedslovens § 82 b, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2, træder i kraft den 1. september
2013.
Stk. 3. I perioden
fra 1. januar 2013 til 31. august 2013 opgøres tidsfristen
efter § 87, stk. 1 og 2, i sundhedsloven
således:
1) Personer, der er
henvist til sygehusbehandling, kan vælge behandling i
medfør af § 87, stk. 1 og 2, hvis
regionsrådet i bopælsregionen ikke, inden for den i
§ 87, stk. 1 og 2, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 5, nævnte frist kan tilbyde behandling ved
egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte
sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter.
2) Fristen regnes
fra den dato, hvor sygehuset modtager henvisningen.
3) Der medregnes
ikke perioder, hvor personen gennemgår et
forundersøgelsesforløb. Dog medregnes ventetid ud
over 2 uger til hver enkelt undersøgelse i tidsfristen.
Stk. 4. For
patienter henvist før 1. januar 2013 til behandling efter
§ 87, stk. 1, i sundhedsloven finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§ 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Ret til hurtig udredning | | | 2.1.2. | Differentieret ret til udvidet frit
sygehusvalg m.v. | | | 2.1.3. | Information til patienter om rettigheder
m.v. | | | 2.1.4. | Klage- og erstatningsadgang | | | 2.1.5. | Sygehusenes adgang til at afvise patienter
med bopæl i den pågældende region | | 2.2. | Overvejelser og forslag | | | 2.2.1. | Ret til hurtig udredning | | | 2.2.2. | Differentieret ret til udvidet frit
sygehusvalg m.v. | | | 2.2.3. | Information til patienter om rettigheder
m.v. | | | 2.2.4. | Klage- og erstatningsadgang | | | 2.2.5. | Sygehusenes adgang til at afvise patienter
med bopæl i den pågældende region | | | 2.2.6. | Psykiatri | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Indledning
Som opfølgning på
regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står sammen«
fra 2011 og aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om
regionernes økonomi for 2013 foreslår regeringen, at
der indføres en ret til hurtig udredning i
sygehusvæsenet.
Regeringen foreslår samtidig, at retten
til udvidet frit sygehusvalg differentieres afhængigt af
sygdommens alvor, således at de mest syge patienter har ret
til at vælge behandling på private sygehuse og
klinikker efter 1 måned (30 dage), hvorimod retten for de
mindre syge først udløses, hvis patienten stilles en
ventetid på 2 måneder (60 dage) i udsigt.
Samtidig skal den gennemførte udredning
inden for 30 dage danne grundlag for den efterfølgende
vurdering af patientens eventuelle behandlingsbehov, og dermed
også om patienten kan benytte det udvidede frie sygehusvalg
ved enten 30 eller 60 dages ventetid.
Regeringen ønsker herudover med
lovforslaget at sikre de samme muligheder for klageadgang ved den
nye ret til hurtig udredning som for anden undersøgelse og
behandling i sundhedsvæsenet.
Endvidere præciseres det, at sygehusene
har adgang til af kapacitetsmæssige årsager at afvise
patienter bosat i den pågældende region, ligesom det
gælder for fritvalgspatienter fra andre regioner.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Gældende ret
2.1.1. Ret
til hurtig udredning
Sundhedsloven regulerer ikke generelt, hvor
lang tid der må medgå til udredning af patienter. Dog
følger det af § 17 i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4.
august 2011, at en autoriseret sundhedsperson under udøvelse
af sin virksomhed er forpligtet til at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed. Det gælder uanset, om den autoriserede
sundhedsperson udfører sin virksomhed i sygehusregi, i almen
praksis eller speciallægepraksis.
Autoriserede sundhedspersoner skal
således ved vurdering af, hvornår en patient skal
tilbydes undersøgelser som led i et udredningsforløb,
i overensstemmelse med autorisationslovens § 17 f.eks.
tage stilling til, om det vil være sundhedsfagligt
forsvarligt at lade patienten vente på undersøgelser,
og hvor længe det vil være forsvarligt. Der er
således allerede i dag situationer, hvor ikke-akutte
patienter ud fra en sundhedsfaglig vurdering skal udredes inden for
30 dage eller kortere, selvom der ikke er en specifik
lovfæstet patientrettighed om hurtig udredning.
I medfør af sundhedslovens
§ 88 er der endvidere fastsat maksimale ventetider for
livstruende sygdomme, hvor Sundhedsstyrelsen har fastsat maksimale
ventetider til start på undersøgelse og behandling.
Det gælder for visse livstruende kræft- og
hjertesygdomme. Bestemmelserne regulerer ikke det samlede
tidsforløb for udredningen eller behandlingen. Ved aftale
med regionerne i oktober 2007 er der imidlertid indført
pakkeforløb for kræftsygdomme, og med aftalen om
regionernes økonomi for 2009 er der indført
tilsvarende forløb for hjertesygdomme. Her er i forhold til
de enkelte sygdomstyper beskrevet forløb uden unødig
ventetid. De angivne forløbstider skal dog ses som
rettesnore for den typiske patients forløb, idet
pakkeforløbene - modsat de maksimale ventetider - ikke er
lovfæstede rettigheder.
I dag er der således alene fastlagt
lovbestemte rammer for ventetider til udredning for en snæver
kategori af meget alvorlige sygdomme, og ikke for patienter i
sygehusvæsenet som helhed.
2.1.2.
Differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg m.v.
Det udvidede frie sygehusvalg blev
indført pr. 1. juli 2002 med lov nr. 143 af 25. marts 2002
om ændring af lov om sygehusvæsenet. Ordningen
indebærer, at en patient, som er henvist til offentlig
sygehusbehandling - oftest fra en alment praktiserende læge -
får udvidede valgmuligheder, hvis det på regionens
sygehuse, herunder offentlige og private aftalesygehuse, ikke er
muligt at tilbyde behandling inden for 1 måned (30 dage), jf.
§ 87 i lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010
om sundhedsloven. Sygehusbehandling omfatter her ambulant
behandling, behandling under indlæggelse og
forundersøgelser (f.eks. røntgen, MR, ultralyd
etc.).
Patienten kan da vælge at få
foretaget undersøgelsen eller behandlingen på et
aftalesygehus. Aftalesygehuse er privathospitaler, klinikker m.v.
her i landet samt sygehuse i udlandet, som har indgået aftale
med regionerne i fællesskab om den undersøgelse eller
behandling, som patienten er henvist til på offentligt
sygehus, jf. sundhedslovens § 87, stk. 5.
Med det udvidede frie sygehusvalg har
patienter ret til behandling på private sygehuse, klinikker
m.v., ved ventetid på behandling i det offentlige
sygehusvæsen, herunder ventetid på behandling på
sygehuse, som regionen samarbejder med. Retten til at benytte det
udvidede frie sygehusvalg udløses, hvis der for den enkelte
patient er mere end 1 måneds ventetid på den
pågældende behandling i det offentlige
sygehusvæsen. Ønsker patienten at benytte sin ret til
at vælge behandling på et privathospital m.v., som har
aftale med regionerne om den pågældende behandling,
skal bopælsregionen således viderehenvise patienten
hertil.
Der er således ikke tale om automatisk
viderehenvisning til behandling under det udvidede frie
sygehusvalg. Viderehenvisning kræver et aktivt tilvalg af
behandling på et aftalesygehus fra patienten.
Fristen for ret til udvidet frit sygehusvalg
er ens for alle patienter, uanset sygdommens karakter. Patienter
med mindre alvorlige sygdomme, hvor ventetid på behandling
ikke påvirker den enkelte patient i væsentlig grad, er
dermed - med retten til udvidet frit sygehusvalg - sidestillet med
patienter med alvorlige sygdomme, hvor ventetid på behandling
må antages at være særligt indgribende for den
enkelte.
Ventetiden beregnes som 30 dage fra datoen,
hvor sygehuset i bopælsregionen modtager en henvisning fra
henvisende læge, og frem til den dato, hvor behandlingen i
det offentlige sygehusvæsen kan starte.
Ved beregning af ventetiden til
sygehusbehandling medregner man ikke perioder, hvor patienten
gennemgår et undersøgelsesforløb. Dog medregner
man ventetid ud over 2 uger til hver enkelt diagnostisk
undersøgelse (for eksempel
røntgenundersøgelser og scanninger), som indgår
i undersøgelsesforløbet, jf. sundhedslovens
§ 87, stk. 2. Det kan medføre, at patienter,
der er i gang med udredningsforløb på det offentlige
sygehus, får lagt tid til tidspunktet for, hvornår de
får ret til udvidet frit sygehusvalg. For patienter med
alvorlig sygdom må det antages, at de skal igennem flere
undersøgelser, og med blot 2 undersøgelser kan der
lægges 28 dage til de 30 dage, før patienten får
ret til at gøre brug af det udvidede frie sygehusvalg.
Ordningen om det udvidede frie sygehusvalg er
ændret ad flere omgange: Pr. 1. oktober 2007, jf. lov nr.
1556 af 20. december 2006, blev den udløsende ventetid i det
offentlige sygehusvæsen nedsat fra 2 måneder (60 dage)
til 1 måned (30 dage). Pr. 1. december 2008, jf. lov nr. 538
af 17. juni 2008, fik patienter også ret til udvidet frit
sygehusvalg, hvis regionsrådet ændrede en allerede
tilbudt dato for kirurgisk behandling på et regionalt sygehus
- uafhængig af den konkrete ventetid på behandling.
Pr. 1. januar 2010, jf. lov nr. 1521 af 27.
december 2009, blev ordningen udvidet til også at omfatte
diagnostiske undersøgelser, som alment praktiserende
læger og praktiserende speciallæger rekvirerer på
offentlige sygehuse til brug for deres egen udredning af
patienter.
Pr. 1. juli 2012, jf. lov nr. 603 af 18. juni
2012, fik speciallæger i Team Danmarks sportsmedicinske team
samme adgang til at henvise til diagnostiske undersøgelser
på offentlige sygehuse som alment praktiserende læger
og praktiserende speciallæger i forbindelse med behandling af
indplacerede eliteidrætsudøvere i Team Danmark. Som
følge heraf vil patienter, der venter på disse
diagnostiske undersøgelser, også her have adgang til
udvidet frit sygehusvalg, hvis ventetiden på
undersøgelser i det offentlige sygehuse overstiger 30
dage.
2.1.3.
Information til patienter om rettigheder m.v.
Regionsrådet skal i dag senest 8
hverdage efter, at et af rådets sygehuse har modtaget
henvisning af en patient, oplyse patienten om dato og sted for
undersøgelse eller behandling, jf. § 90,
stk. 1, nr. 1, og bekendtgørelse nr. 62 af 20. januar
2010 om ret til sygehusbehandling, samt om retten til at
vælge sygehus, ventetid m.v.
2.1.4.
Klage- og erstatningsadgang
I medfør af § 6, stk. 1,
nr. 4, i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7.
november 2011, kan et regionsråds afgørelse m.v.
påklages til Patientombuddet, når det vedrører
frit og udvidet frit sygehusvalg efter §§ 86 og 87 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri.
2.1.5.
Sygehusenes adgang til at afvise patienter med bopæl i den
pågældende region
Patienter henvist til sygehusbehandling har
frit sygehusvalg efter reglerne i sundhedslovens kapitel 19. Retten
til frit sygehusvalg indebærer, at henviste patienter kan
vælge mellem behandling på bopælsregionens
sygehuse, andre regioners sygehuse og de private specialsygehuse
m.fl., der er nævnt i sundhedslovens § 79,
stk. 2, uanset bopælsregionens behandlingstilbud og
kriterier for sygehusbehandling i bopælsregionens
sygehusvæsen.
For at tilgodese hensynet til udviklingen i
presset på den enkelte afdelings kapacitet og dermed
afdelingens øvrige patienter, har sygehusene i medfør
af sundhedslovens § 86, stk. 2, hjemmel til i et
vist omfang at afvise at modtage patienter fra andre regioner, der
ønsker at benytte retten til frit sygehusvalg til behandling
på det pågældende sygehus. I disse situationer
har modstående hensyn således berettiget en vis
begrænsning i patienternes ret til frit sygehusvalg.
Patienterne kan dog fortsat vælge frit blandt øvrige
sygehuse, der varetager den pågældende behandling.
Sygehuset kan kun afvise en patient, hvis det
kan begrundes i kapacitetsmæssige årsager, og hvis
væsentlige hensyn til personer med bopæl i regionen
ellers ville blive tilsidesat. Således skal der være en
væsentligt længere ventetid på den
pågældende afdeling end på tilsvarende
sygehusafdelinger andre steder. En lukning for at modtage patienter
fra andre regioner kan dog kun vare, indtil ventetiden er bragt ned
på et rimeligt niveau. Bestemmelsen, der blev indført
med sundhedsloven, jf. lov nr. 546 af 245. juni 2005, er en
præcisering af en praksis, der har været fastsat ved
bekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 62 af 20.
januar 2010 om ret til sygehusbehandling m.v., siden
indførelsen af det frie sygehusvalg.
Det frie sygehusvalg er tænkt som en
mekanisme til udjævning af patientstrømme imellem
regionerne. Udgangspunktet om frit sygehusvalg gælder
også i forhold til sygehuse i patientens bopælsregion,
jf. § 86, stk. 1, og regionerne kan derfor ikke uden
videre afvise en patients ønske om behandling på et
andet af regionens sygehuse, der tilbyder den
pågældende behandling, end sygehuset i det
optageområde, hvor patienten har bopæl.
Lovens ordlyd og bemærkningerne hjemler
specifikt afvisning af patienter fra andre regioner. Derimod
indeholder hverken lovens ordlyd eller bemærkningerne en
stillingtagen til begrænsninger i patienternes ret til frit
valg blandt bopælsregionens sygehuse. Herunder hvorvidt de
enkelte sygehuse har mulighed for at afvise patienter, der har
bopæl i den pågældende region, hvis den
pågældende sygehusafdelings kapacitet er presset. Det
har imidlertid været fast praksis, at en tilsvarende adgang
til at afvise patienter også gjaldt i forhold til patienter
fra den pågældende region, hvis afvisningen er
begrundet i kapacitetsmæssige betragtninger, og hvis
væsentlige hensyn til personer fra sygehusets eget
optageområde i regionen ellers ville blive tilsidesat.
Endvidere omfatter retten til frit valg af
sygehus ikke tilfælde, hvor en patient indlægges akut
uden forudgående lægehenvisning, f.eks. hvor patienter
bringes til et sygehus med ambulance efter opkald til 112. I andre
akutte tilfælde, hvor der foreligger en forudgående
lægelig henvisning, og hvor patientens tilstand tillader det,
har patienten ret til frit valg af sygehus. For ikke-akutte
patienter forudsættes, at patienterne som udgangspunkt
indkaldes til behandling efter en lægefaglig vurdering af
patientens aktuelle situation og behandlingsbehov.
2.2.
Overvejelser og lovforslag
2.2.1. Ret
til hurtig udredning
Det fremgår af regeringsgrundlaget
»Et Danmark, der står sammen« fra 2011, at
regeringen vil sætte som mål, at patienter med
symptomer på alvorlig sygdom skal være udredt inden for
30 dage.
Endvidere fremgår det, at når den
praktiserende læge har henvist en patient med uspecifikke
symptomer på alvorlig sygdom til et udredningsforløb
på sygehuset, så skal patienten ikke sendes tilbage til
egen læge, før en diagnose er stillet, eller mistanken
om alvorlig sygdom er afkræftet.
Regeringen ønsker derfor med
lovforslaget at indføre en ny rettighed for patienterne, der
indebærer, at alle somatiske patienter inden for 30 dage
efter, at henvisningen fra den praktiserende læge er modtaget
på et af regionens sygehuse, skal være udredt eller som
minimum have en plan for et videre udredningsforløb, hvis
det ikke er fagligt muligt at afslutte udredningen inden for 30
dage. I de situationer, hvor en region ikke inden for fristen kan
udrede en patient, skal der inden for 30 dage udarbejdes en plan
for det videre udredningsforløb.
Regionerne får dermed en pligt til at
udrede patienterne inden for fristen, hvis det er fagligt muligt.
Hvis det ikke kan realiseres på regionens egne sygehuse,
indebærer det en pligt til at søge andre muligheder,
herunder på andre regioners sygehuse eller på private
sygehuse og klinikker. Private sygehuse m.v. opnår
således ikke nogen ret til aftale om at varetage
udredningsforløb eller dele heraf, såfremt regionen
ikke er i stand til at tilbyde udredning inden for 1 måned.
Derimod kan en region indgå aftaler med private institutioner
m.v. - f.eks. efter udbud - om at løse udredningsopgaver for
regionen, så regionen kan opfylde sine forpligtelser efter
bestemmelsen.
Den foreslåede ret til hurtig udredning
inden for 30 dage, jf. § 82 b, skal samtidig danne
grundlag for sygehusets efterfølgende vurdering af
behandlingsbehovet, og herunder hvornår patienten kan
tilbydes behandling. Det er således hensigten, at vurderingen
af, om patienten kan vente 30 eller 60 dage på behandling,
skal baseres på den gennemførte udredning.
I visse situationer vil en henvisning fra en
alment praktiserende læge være så klar, at der
ikke er behov for et udredningsforløb. I de situationer er
udredningsretten efter § 82 b ikke relevant, og patienten
vil med det samme være omfattet af den differentierede ret
til udvidet frit sygehusvalg, jf. § 87. Hvorvidt
henvisningen er så klar, at der ikke er behov for et
udredningsforløb vurderes af det sygehus, som modtager
patienten. Der kan også forekomme andre situationer, hvor
udredningsretten efter § 82 b ikke er relevant. Det kan
eksempelvis dreje sig om en sklerosepatient, der fra tid til anden
henvises til sygehusbehandling i forbindelse med et såkaldt
attak.
Hvor en forundersøgelse er en del af
udredningsforløbet, medregnes ventetid til denne også
som en del af de 30 dage, jf. § 82 b. Hvor en
forundersøgelse indgår som led i
behandlingsforløbet, indgår denne derimod i de 60
eller 30 dages ventetid, jf. nærmere herom i afsnit 2.2.2. om
differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg m.v.
Retten til hurtig udredning i
sygehusvæsenet tilsigter ikke at medføre
ændringer i almen praksis' eller speciallægepraksis'
henvisningsmønstre. Mange diagnostiske forløb for en
patient kan og bør fortsat ske i regi af almen praksis med
nødvendig adgang til undersøgelse på sygehusene
(røntgen m.m.) i overensstemmelse med hidtidig praksis. Af
samme grund videreføres den del af det udvidede frie
sygehusvalg, som vedrører diagnostiske undersøgelser
til brug for primært alment praktiserende læger og
praktiserende speciallæger, jf. nedenfor.
I forhold til udviklingen i
udredningsforløb i speciallægepraksis vil dette - som
i dag - blive fulgt løbende, og de erfaringer, som man
på sigt kan drage af udredningsretten i sygehusvæsenet,
jf. den foreslåede § 82 b, kan eventuelt give
anledning til overvejelser i forhold til udredningsforløb i
speciallægepraksis.
Regeringen ønsker herudover at sikre
patienterne samme adgang til at klage til Patientombuddet over
regionsrådenes afgørelser m.v. om retten til hurtig
udredning som for anden undersøgelse eller behandling i
sundhedsvæsenet.
Ligeledes vil retten til hurtig udredning
også være omfattet af de samme regler i sundhedsloven
om befordring til sygehusbehandling, som er gældende i dag,
jf. § 171 i lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli
2010.
2.2.2.
Differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg m.v.
På baggrund af regeringsgrundlaget
»Et Danmark, der står sammen« fra 2011 og aftalen
om regionernes økonomi for 2013 vil regeringen
indføre differentierede ventetider under det udvidede frie
sygehusvalg. Ordningen vil sætte størst fokus på
de alvorligt syge, og samtidig fastholde akutbehandlingen af
livstruende sygdomme som kræft.
Formålet med at differentiere ventetiden
under det udvidede frie sygehusvalg er at prioritere de mest syge
patienter først og at give sygehusene større
fleksibilitet i tilrettelæggelsen af behandlingen. Patienter
med akut behandlingsbehov skal således fortsat behandles akut
i overensstemmelse med hidtidig praksis. Ligeledes skal patienter
med livstruende kræft- og hjertesygdomme fortsat have adgang
til akut handling og klar besked, og skal herunder tilbydes
forløb af høj kvalitet og uden unødig
ventetid, jf. aftale om gennemførelse af
målsætningen om akut handling og klar besked til
kræftpatienter, oktober 2007, og aftale om regionernes
økonomi for 2009. Indførelse af en differentieret ret
til udvidet frit sygehusvalg ændrer ikke ved de eksisterende
regler om maksimale ventetider for behandling af patienter med
livstruende kræftsygdomme og visse tilstande ved
iskæmisk hjertesygdom, jf. bekendtgørelsen om
behandling af patienter med livstruende kræftsygdomme mv. nr.
1749 af 21. december 2006.
Som følge heraf ønsker
regeringen med forslaget at indføre en differentiering af,
hvornår retten til udvidet frit sygehusvalg skal
indtræde. Efter forslaget skal retten til udvidet frit
sygehusvalg indtræde, hvis patienten skal vente mere end 2
måneder (60 dage). Ventetiden skal beregnes fra patienten har
afgivet et informeret samtykke til behandlingstilbuddet på
grundlag af den gennemførte udredning til den dato sygehuset
har tilbudt at foretage behandlingen.
For at tage hensyn til patienter med mere
alvorlige lidelser indtræder retten til udvidet frit
sygehusvalg efter forslaget imidlertid allerede efter en ventetid
på 1 måned (30 dage) for patienter med mere alvorlige
sygdomme eller tilstande. Vurderingen sker på grundlag af
sygdommens alvorlighed, evt. smerter, funktionshæmning
m.m.
De nærmere regler herom fastsættes
ved bekendtgørelse. Sundhedsstyrelsen vil udarbejde
vejledende kriterier for, hvornår en patient får ret
til udvidet frit sygehusvalg efter 1 måned med udgangspunkt i
god klinisk praksis.
Af de vejledende kriterier vil det
fremgå, at 30-dages retten udløses, såfremt et
eller flere af nedenstående faglige kriterier er opfyldt, og
såfremt der ikke er udsigt til spontan bedring:
1) Udsigten til
væsentlig bedring eller helbredelse forringes betydeligt ved
udsættelse af behandlingen med yderligere 1 måned (30
dage)
2) Tilstanden er
ledsaget af daglige og stærke smerter med behov for
stærk smertestillende medicin, og der er udsigt til, at
behandling kan lindre eller fjerne smerterne i væsentlig
grad
3) Daglige
svære funktionsnedsættelser, hvor der er udsigt til, at
behandling kan bedre eller normalisere funktionsnedsættelsen
i væsentlig grad. For eksempel manglende mulighed for at
bevare beskæftigelse, udføre almindelige og
nødvendige personlige gøremål i dagligdagen,
personlig hygiejne, fødeindtagelse, forflytning m.v.
En beslutning om, hvornår en patient
får ret til udvidet frit sygehusvalg efter 1 måned, vil
afhænge af en konkret lægefaglig vurdering baseret
på ovenstående kriterier.
Der er således fortsat ikke tale om
automatisk viderehenvisning til behandling under det udvidede frie
sygehusvalg. Viderehenvisning kræver et aktivt tilvalg af
behandling på et aftalesygehus fra patienten.
2.2.3.
Information til patienter om rettigheder m.v.
De foreslåede ændringer af
sundhedslovens § 90, stk. 1, nr. 2, er dels en
konsekvens af, at retten til udvidet frit sygehusvalg til
diagnostiske undersøgelser overflyttes fra § 79
til § 82 a, og dels en ændring, således at
regionernes oplysningspligt udvides til også at omfatte den
foreslåede ret til udredning i § 82 b.
Regionsrådet skal således senest 8 hverdage efter, at
rådets sygehuse har modtaget henvisning af en patient, oplyse
patienten om dato og sted for påbegyndelse af
udredningsforløbet, ligesom patienten senest 8 dage efter at
være henvist (også inden for samme afdeling) fra
udredning til behandling skal informeres om dato og sted for
behandling m.v.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil -
forudsat lovforslagets vedtagelse - informere offentligheden om
både retten til hurtig udredning i sygehusvæsenet, jf.
§ 82 b, og differentieret udvidet frit sygehusvalg, jf.
§ 87.
2.2.4.
Klage- og erstatningsadgang
Den foreslåede ændring af
§ 6, stk. 1, nr. 4, i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011, er en
konsekvens af de foreslåede ændringer i sundhedsloven,
jf. § 1, nr. 1, 2 og 5, således at
regionsrådets afgørelser m.v. også kan
påklages til Patientombuddet, når de vedrører
diagnostik og udredning i sygehusvæsenet samt det
differentierede udvidede frie sygehusvalg.
I forhold til spørgsmål om
erstatning bemærkes det, at dækningsområdet for
patientforsikringsordningen, jf. kapitel 3 i
lovbekendtgørelse nr. 1113 af 11. juli 2011, er
afgrænset således, at der ydes erstatning til patienter
eller efterladte til patienter, som her i landet
påføres skade i forbindelse med undersøgelse,
behandling eller lignende, som er foretaget bl.a. på et
sygehus eller på vegne af et sygehus.
Erstatningsansvar pålægges bl.a.,
hvis blot skaden med overvejende sandsynlighed er forvoldt på
en måde, som en erfaren specialist må antages at ville
have undgået ved at handle anderledes ved
undersøgelse, behandling eller lignende.
Også ventetid i undersøgelses- og
behandlingsforløbet, som sådanne patienter måtte
blive udsat for, vil efter omstændighederne kunne give
anledning til erstatning. Erstatningsansvar forudsætter, at
der efter en konkret, sundhedsfaglig vurdering af sagens samlede
omstændigheder kan antages at være indtrådt en
skade, herunder også psykisk belastning, ved at patientens
overlevelsesprognose eller behandlingsmulighed er forringet som
følge af ventetiden. Erstatningsansvar vil kunne foreligge
på grund af ventetid, hvis en erfaren specialist på det
omhandlede område ville have undgået eller
begrænset skaden ved f.eks. at have sørget for en
hurtigere udredning af patienten.
I den nævnte sundhedsfaglige vurdering
af, hvor hurtigt en patient bør tilbydes behandling,
indgår der tillige et krav om, at den nødvendige
behandling m.v. overhovedet er til rådighed, jf. ordlyden af
§ 20, stk. 1, nr. 1, i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet »under de i
øvrigt givne forhold«. Hvis behandlingen m.v. ikke kan
tilbydes eller ikke kan tilbydes i fornødent omfang på
grund af generelle ressourcemæssige begrænsninger i
sundhedsvæsenet, er patienten ikke berettiget til erstatning
efter patientforsikringsordningen.
Vurderingen af, om der i en sag
pålægges ansvar efter patientforsikringsordningen som
følge af manglende overholdelse af de foreslåede
regler om ret til hurtig udredning, jf. sundhedsloven
§ 82 b, eller udvidet frit sygehusvalg, jf. sundhedsloven
§ 87, vil kunne føre til ansvar i forbindelse med
ventetid, som er kortere end de fastsatte frister, ligesom
erstatningsansvar vil kunne afvises, selv om en patient har ventet
længere på at blive udredt end foreskrevet i reglerne,
eksempelvis hvis hensynet til patientens helbredstilstand har
tilsagt noget andet. En overtrædelse af de foreslåede
§§ 82 a og 82 b samt § 87 medfører
således ikke uden videre erstatning efter de gældende
erstatningsregler.
Det er endvidere en forudsætning for at
pålægge erstatningsansvar i forbindelse med en
forsinket udredning, at det er overvejende sandsynligt, at
forlængelsen af ventetiden er skyld i patientens fysiske
eller psykiske skade eller en forværring af en skade.
2.2.5.
Sygehusenes adgang til at afvise patienter med bopæl i den
pågældende region
De enkelte regioner har ansvaret for driften
af regionens sygehusvæsen og herunder for at
tilrettelægge kapaciteten. Der kan dog desuagtet opstå
kapacitetsmæssige udfordringer på de enkelte
afdelinger. For ikke at lægge yderligere belastning på
afdelinger, der i forvejen er kapacitetsmæssigt pressede, er
regionerne med § 86, stk. 2, givet adgang til at
afvise patienter fra andre regioner. De samme hensyn kan være
aktuelle i forhold til patienter med bopæl i den
pågældende region, og hensynet til patienternes
retsstilling og valgfrihed ses ikke at være mere udtalt for
patienter med bopæl i regionen end for patienter fra andre
regioner.
Derfor foreslås det at præcisere,
at adgangen til at afvise patienter i medfør af
§ 86, stk. 2, gælder, uanset om patienten har
bopæl i den pågældende region eller i en anden
region. Det klarlægges således, at der gælder en
begrænsning i patienternes ret til frit valg, hvilket er
særligt relevant for sygehusafdelinger, der varetager
specialiseret behandling, jf. sundhedslovens § 207-209,
og samtidig hovedfunktioner for en afgrænset del af den
pågældende region. Her kan det være
nødvendigt at begrænse adgangen for
hovedfunktionspatienter fra egen region for at tilgodese hensynet
til den specialiserede behandling og til hovedfunktionspatienter
fra nærområdet.
Begrænsningen er i overensstemmelse med
praksis og findes ikke at være uforenelig med et hensyn til
patienternes retsstilling. For det første fordi
begrænsningen alene hjemles, hvor der konkret er
kapacitetsmæssige udfordringer, og hvor en pligt til
ubetinget optag af patienter vil stride imod hensynet til de
øvrige patienter på afdelingen, ligesom det må
lægges til grund, at kapacitetspresset vil medføre en
vis ventetid for den pågældende patient.
Begrænsningen er endvidere alene afgrænset til konkrete
afdelinger, og kun i det tidsrum, hvor der konkret er udfordringer.
Patienterne har således frit valg blandt øvrige
sygehuse, der tilbyder behandlingen - uden de samme
kapacitetsmæssige udfordringer.
Dertil kommer, at en præcisering af
lovgivningen vil skabe et større incitament for regionerne
til fleksibelt at anvende den eksisterende kapacitet på
tværs af regioner og løbende holde sig opdateret om
den tværregionale kapacitet. Det vil bidrage til en bedre
kapacitetsudnyttelse.
Det fremhæves, at udgangspunktet om frit
valg af sygehus fortsat gælder til behandling på
bopælsregionens sygehuse såvel som andre regioners
sygehuse og de private specialsygehuse nævnt i
§ 79, stk. 2, uanset bopælsregionens
behandlingstilbud og kriterier for sygehusbehandling i sit
sygehusvæsen, jf. § 86, stk. 1. Samlet set
findes den praksis, som med lovforslaget præciseres, at give
sygehusene det fornødne rum for at løse
kapacitetsmæssige udfordringer, så patienterne kan
vælge behandling på et bredere udvalg af sygehuse med
mere ensartede ventetider på behandling.
2.2.6.
Psykiatri
Forslagene vedrørende hurtig udredning
og differentierede ventetider omfatter i første omgang alene
patienter, som tilbydes somatisk sygehusbehandling eller
undersøgelse. I lovforslaget videreføres de
eksisterende rettigheder i psykiatrien i sundhedsloven kapitel 20 a
og 20 b således i uændret form, og den foreslåede
ret til udredning vil ikke omfatte psykiatrien.
I aftalen om regionernes økonomi for
2013 er regeringen og Danske Regioner enige om, at det psykiatriske
område skal sidestilles med det somatiske område.
Regeringen og Danske Regioner er i det lys
enige om, at der afsættes 200 mio. kr. i 2013 til at
påbegynde en kapacitetsudbygning i psykiatrien med henblik
på at forberede indførelse af en udrednings- og
behandlingsret i psykiatrien.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget om differentiering af det
udvidede frie sygehusvalg, jf. forslagets § 1, nr. 5,
forventes at medføre mindreudgifter for regionerne, idet det
bliver lettere for regionerne at planlægge
behandlingsaktiviteten. Det gør det muligt at opnå en
mere effektiv udnyttelse af f.eks. personaleressourcer. Omvendt
forventes forslaget om ret til hurtig udredning at medføre
midlertidige merudgifter for regionerne i form af
kapacitetsopbygning m.v. for at håndtere hurtigere
udredningsforløb.
I medfør af § 18 i lov om
klage- og erstatningsadgang i sundhedsvæsenet afholder
staten, regionsråd og kommunalbestyrelser udgifterne til
driften af Patientombuddet og Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn. Udgifterne fordeles på grundlag
af en standardtakst pr. afsluttet sag og i forhold til, om
behandlingen har fundet sted ved institutioner, der drives af
henholdsvis staten, regioner og kommuner, eller i privat praksis og
på private sygehuse beliggende i regionerne.
Forslaget vedrørende ret til hurtig
udredning kan have økonomiske og administrative konsekvenser
for Patientombuddet. Det skyldes dels, at retten til udredning
inden for 1 måned (30 dage) kan påklages til
Patientombuddet, og dels at regionens konkrete beslutninger om,
hvornår retten til udvidet frit sygehusvalg indtræder,
kan påklages til Patientombuddet.
I medfør af § 32 i lov om
klage- og erstatningsadgang i sundhedsvæsenet
fastsætter ministeren for sundhed og forebyggelse
vedtægter for Patientforsikringen. Udgifter til drift samt
udgifter, der i øvrigt pålægges foreningen efter
dette kapitel, afholdes af forsikringsselskaberne og
selvforsikrende myndigheder (herunder staten, regionsråd og
kommunalbestyrelser) efter en fordeling, som fastsættes i
vedtægterne.
Forslaget vedrørende ret til hurtig
udredning kan have økonomiske og administrative konsekvenser
for Patientforsikringen. Det skyldes, at det må forventes, at
nogle patienter vil rejse erstatningssager med henvisning til, at
fristen for udredning på 30 dage ikke er overholdt. Selvom en
overskridelse af fristen for udredning på 30 dage ikke i sig
selv kan udløse erstatning, så kan det medføre
en større sagsbyrde hos Patientforsikringen.
Omvendt er det forventningen, at merudgifter
ved ret til hurtig udredning vil blive modsvaret af mindreudgifter
i form af færre klager og erstatningssager som følge
af bedre tilrettelagte udredningsforløb, og at forslaget
derfor samlet set er udgiftsneutralt for Patientombuddet og
Patientforsikringen.
Som led i aftalen om regionernes
økonomi for 2013 blev parterne enige om, at de ressourcer,
der frigives som følge af, at de enkelte sygehuse
opnår større fleksibilitet i tilrettelæggelsen
af behandlingen af patienterne (som følge af de
differentierede ventetider under det udvidede frie sygehusvalg)
anvendes til yderligere at styrke sundhedsindsatsen, herunder til
en styrket diagnostisk indsats i forbindelse med indførelsen
af en ret til hurtig udredning.
Forslagene om hurtig udredning og
differentiering af retten til udvidet frit sygehusvalg er derfor
samlet set udgiftsneutrale og medfører derfor ikke
merudgifter for regionerne, kommunerne eller staten.
Lovforslaget om sygehusenes adgang til at
afvise patienter med bopæl inden for den
pågældende region er en præcisering af
eksisterende praksis, og det har derfor hverken økonomiske
eller administrative konsekvenser for staten, regioner eller
kommuner.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget vedrørende differentieret
udvidet frit sygehusvalg forventes at have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, dvs. de private sygehuse og
klinikker, idet en del af de patienter, som i dag behandles inden
for 30 dage under det udvidede frie sygehusvalg, fremover må
forventes at blive behandlet i det offentlige. Omvendt kan der
blive behov for, at regionerne hver især indgår flere
aftaler end hidtil om diagnostiske ydelser på private
sygehuse og klinikker med henblik på, at regionerne kan
overholde deres pligt til så vidt muligt at afslutte
udredningen af henviste patienter inden for 1 måned.
Forslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vedrørende ret til hurtig
udredning forventes at lette de administrative byrder for
patienterne, fordi patienterne i udgangspunktet kun skal have
kontakt med ét sygehus som led i et udredningsforløb.
Forslaget vedrørende differentiering af retten til udvidet
frit sygehusvalg forventes at have mindre konsekvenser for borgere
med mindre alvorlige sygdomme, som fremover vil være stillet
en længere ventetid på behandling i udsigt, før
de får ret til udvidet frit sygehusvalg.
Lovforslaget om sygehusenes adgang til at
afvise patienter med bopæl inden for den
pågældende region er en præcisering af
eksisterende praksis og har derfor ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
EU-rettens principper om rettidig behandling gælder fortsat
sideløbende med de rettigheder, der indføres med
forslaget.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.fl.:
3F, Anker Fjord Hospice, Arresødal
Hospice, Center for Hjerneskade, Center for Sundhed og
Træning i Middelfart, Center for Sundhed og Træning i
Skælskør, Center for Sundhed og Træning i
Aarhus, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk
Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktor
Forening, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Folkesundhed,
Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Danske
Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger,
Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det Centrale
Handicapråd, Det Etiske Råd, Diabetesforeningen,
Diakonissestiftelsens Hospice, Epilepsihospitalet Filadelfia,
Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA,
Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister,
Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Færøernes Landsstyre,
Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre, Hjernesagen,
Hjerteforeningen, Hospice Djursland, Hospice Forum Danmark, Hospice
Fyn, Hospice Limfjord Skive, Hospice Sjælland, Hospice
Sydvestjylland, Hospice Sønderjylland, Hospice Vendsyssel,
Industriforeningen for generiske lægemidler, Institut for
Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KamillianerGaardens
Hospice, KL, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af
Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af Statsaut. Fodterapeuter,
Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Parallelimportørforeningen af lægemidler,
Patientforeningen i Danmark, Patientforsikringen, Patientombuddet,
Pharmadanmark, Praktiserende Lægers Organisation, PTU's
RehabiliteringsCenter, RCT Jylland, RCT København,
Regionernes Lønnings- og Takstnævn,
RehabiliteringsCenter for Muskelsvind, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Rigsrevisionen, Sankt Lukas Hospice, Scleroseforeningen,
Sclerosehospitalet i Haslev, Sclerosehospitalet i Ry, Sct. Maria
Hospice Center, Sjældne Diagnoser, Statsforvaltningen
Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland, Statsforvaltningen
Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland, Statsforvaltningen
Syddanmark, Vejlefjord, Videnscenter for Handicap og
Socialpsykiatri, Yngre Læger, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen, Ældresagen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget om differentiering af det
udvidede frie sygehusvalg forventes at medføre
mindreudgifter for regionerne, idet det bliver lettere for
regionerne at planlægge behandlingsaktiviteten. Det
gør det muligt at opnå en mere effektiv udnyttelse af
f.eks. personaleressourcer. ? Det er forventningen, at merudgifter ved
ret til hurtig udredning vil blive modsvaret af mindreudgifter i
form af færre klager og erstatningssager som følge af
bedre tilrettelagte udredningsforløb, og at forslaget derfor
samlet set er udgiftsneutralt for Patientombuddet og
Patientforsikringen. ? Som led i aftalen om regionernes
økonomi for 2013 blev parterne enige om, at de ressourcer,
der frigives som følge af, at de enkelte sygehuse
opnår større fleksibilitet i tilrettelæggelsen
af behandlingen af patienterne (som følge af de
differentierede ventetider under det udvidede frie sygehusvalg)
anvendes til yderligere at styrke sundhedsindsatsen, herunder til
en styrket diagnostisk indsats i forbindelse med indførelsen
af en ret til hurtig udredning. ? Forslagene om hurtig udredning og
differentiering af retten til udvidet frit sygehusvalg er derfor
samlet set udgiftsneutrale og medfører derfor ikke
merudgifter for regionerne, kommunerne eller staten. ? Lovforslaget om sygehusenes adgang til at
afvise patienter med bopæl inden for den
pågældende region er en præcisering af
eksisterende praksis og har derfor ikke hverken økonomiske
eller administrative konsekvenser for staten, regioner eller
kommuner. | Forslaget om ret til hurtig udredning
forventes at medføre midlertidige merudgifter for regionerne
i form af kapacitetsopbygning m.v. for at håndtere hurtigere
udredningsforløb. ? I medfør af § 18 i lov om
klage- og erstatningsadgang i sundhedsvæsenet afholder
staten, regionsråd og kommunalbestyrelser udgifterne til
driften af Patientombuddet og Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn. Udgifterne fordeles på grundlag
af en standardtakst pr. afsluttet sag og i forhold til, om
behandlingen har fundet sted ved institutioner, der drives af
henholdsvis staten, regioner og kommuner, eller i privat praksis og
på private sygehuse beliggende i regionerne. ? Forslaget vedrørende ret til hurtig
udredning kan have økonomiske og administrative konsekvenser
for Patientombuddet. Det skyldes dels, at retten til udredning
inden for 1 måned (30 dage) kan påklages til
Patientombuddet, og dels at regionens konkrete beslutninger om,
hvornår retten til udvidet frit sygehusvalg indtræder,
kan påklages til Patientombuddet. ? I medfør af § 32 i lov om
klage- og erstatningsadgang i sundhedsvæsenet
fastsætter ministeren for sundhed og forebyggelse
vedtægter for Patientforsikringen. Udgifter til drift samt
udgifter, der i øvrigt pålægges foreningen efter
dette kapitel, afholdes af forsikringsselskaberne og
selvforsikrende myndigheder (herunder staten, regionsråd og
kommunalbestyrelser) efter en fordeling, som fastsættes i
vedtægterne. ? Forslaget vedrørende ret til hurtig
udredning kan ligeledes have økonomiske og administrative
konsekvenser for Patientforsikringen. Det skyldes, at det må
forventes, at nogle patienter vil rejse erstatningssager med
henvisning til, at fristen for udredning på 30 dage ikke er
overholdt. Selvom en overskridelse af fristen for udredning
på 30 dage ikke i sig selv kan udløse erstatning,
så kan det medføre en større sagsbyrde hos
Patientforsikringen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner. | Forslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Forslaget vedrørende differentierede
ventetider forventes at have økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, idet en del af de patienter, som i dag behandles
inden for 30 dage under det udvidede frie sygehusvalg, fremover
må forventes at blive behandlet i det offentlige. Omvendt kan
der blive behov for, at regionerne hver især indgår
flere aftaler end hidtil om diagnostiske ydelser på private
sygehuse og klinikker med henblik på, at regionerne kan
overholde deres pligt til så vidt muligt at afslutte
udredningen af henviste patienter inden for 1 måned. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Forslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet. | Miljømæssige
konsekvenser | Forslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser. | Forslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Forslaget vedrørende ret til hurtig
udredning forventes at lette de administrative byrder for
patienterne, fordi patienterne i udgangspunktet kun skal have
kontakt med ét sygehus som led i et
udredningsforløb. ? Lovforslaget om sygehusenes adgang til at
afvise patienter med bopæl inden for den
pågældende region er en præcisering af
eksisterende praksis og har derfor ikke administrative konsekvenser
for borgerne. | Forslaget vedrørende differentiering
af retten til udvidet frit sygehusvalg forventes at have mindre
administrative konsekvenser for borgere med mindre alvorlige
sygdomme, som fremover vil være stillet en længere
ventetid på behandling i udsigt, før de får ret
til udvidet frit sygehusvalg. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. EU-rettens principper om rettidig behandling gælder
fortsat sideløbende med de rettigheder, der indføres
med forslaget. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr. 1
(§ 79)
Det foreslås, at bestemmelsen om udvidet
frit sygehusvalg til specifikke diagnostiske undersøgelser
til brug for praksissektorens udredning i den nuværende
§ 79 fremover reguleres i den foreslåede
§ 82 a, og der er således tale om en
videreførelse af 2. punktum i § 79.
Det sker bl.a. for at synliggøre, at
denne del af det udvidede frie sygehusvalg er en del af
udredningsforløbet i praksissektoren, og ikke en del af et
udrednings- og behandlingsforløb i sygehusvæsenet,
idet praksissektoren i disse tilfælde ikke har overdraget
ansvaret for patientens videre udredning og behandling til
sygehuset, men alene trækker på sygehusvæsenets
diagnostiske faciliteter.
I bestemmelsen indarbejdes endvidere
§ 1, nr. 2, i lov nr. 603 af 18. juni 2012 om
ændring af sundhedsloven, hvor bestemmelserne i den
nugældende § 79, stk. 1, udvides til
også at omfatte diagnostiske undersøgelser til brug
for speciallæger i Team Danmarks sportsmedicinske team i
forbindelse med behandling af indplacerede
eliteidrætsudøvere i Team Danmark. Der tilsigtes i
øvrigt ikke nogen ændring i denne adgang. Der henvises
i øvrigt til bemærkningerne til L 139, fremsat den 29.
marts 2012.
Til nr. 2
(§ 82 a og 82 b)
Bestemmelsen i § 82 a er en videreførelse
af § 79, stk. 1, 2. pkt., hvorefter bestemmelserne i
sundhedslovens afsnit VI om sygehusydelser også omfatter
diagnostiske undersøgelser til brug for alment praktiserende
læger, jf. sundhedslovens § 60, og praktiserende
speciallæger, jf. sundhedsloven § 64. Det
følger af § 82 a,
stk. 1, at en henvist person desuden kan vælge at
blive undersøgt på et af de sygehuse, klinikker m.v.,
som regionsrådene har indgået aftale med efter
§ 87, stk. 4 (aftalesygehuse), hvis
regionsrådet i bopælsregionen ikke inden 1 måned
efter, at henvisningen er modtaget, kan tilbyde undersøgelse
ved egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte
sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
i § 82 a, stk. 3, er
på tilsvarende vis en videreførelse af
bemyndigelsesbestemmelsen i § 87, stk. 4, for
så vidt angår diagnostiske undersøgelser til
brug for alment praktiserende læger, jf. sundhedslovens
§ 60, og praktiserende speciallæger, jf.
sundhedsloven § 64 samt diagnostiske undersøgelser
til brug for speciallæger i Team Danmarks sportsmedicinske
team i forbindelse med behandling af indplacerede
eliteidrætsudøvere i Team Danmark. Der vil
således kunne fastsættes regler om afgrænsning af
og vilkår for de diagnostiske undersøgelser, ligesom
bestemte områder kan undtages. Endvidere kan der
fastsættes regler om regionsrådenes forpligtelser til
at oplyse om behandling. Bestemmelsen forventes udnyttet på
samme vis som i dag, jf. bekendtgørelse nr. 62 af 20. januar
2010 om ret til sygehusbehandling m.v.
Den foreslåede bestemmelse i § 82 b, som er ny, fastlægger
retten til udredning inden for 30 dage for patienter, der er
henvist til udredning på et af regionsrådets sygehuse,
såfremt det er fagligt muligt. Situationer, hvor det ikke er
fagligt muligt at udrede inden for 30 dage kan f.eks. være,
at der som led i udredningen skal udføres en række
undersøgelser i forlængelse af hinanden, eller at den
behandlingsansvarlige læge har behov for en
observationsperiode for at kunne vurdere, om patientens tilstand er
stabil.
Bestemmelsen § 82 b fastlægger
endvidere en pligt for regionen, hvor regionen skal tilbyde
udredning ved sit sygehusvæsen, andre regioners sygehuse
eller private sygehuse og klinikker, som regionen har indgået
aftale med, jf. § 75, stk. 2.
Den foreslåede § 82 b, stk. 2,
fastlægger, at regionsrådet - såfremt det ikke er
muligt at udrede patienten inden for 30 dage - inden for samme
periode skal udarbejde en plan for det videre
udredningsforløb, journalisere denne og informere patienten
herom. Begrebet "plan" skal i denne sammenhæng opfattes i en
bred betydning. I de fleste tilfælde vil det være
muligt at give en fyldestgørende plan for det videre
undersøgelsesforløb. I andre tilfælde kan der
være så stor usikkerhed om en patients symptomer og
sygdom, at det ikke er muligt at lægge en plan længere
end én undersøgelse frem, idet det videre
forløb vil afhænge af resultatet af den næste
undersøgelse. I så fald skal patienten have besked om
denne næste undersøgelse.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
i § 82 b, stk. 3, giver
ministeren for sundhed og forebyggelse mulighed for at
fastsætte nærmere regler om adgangen til udredning og
regionsrådenes forpligtelser. Bestemmelsen forventes at blive
benyttet til at fastsætte kriterier for bl.a. indholdet i den
udredningsplan, som regionen skal udarbejde i medfør af
§ 82 b, stk. 2.
Det præciseres i den foreslåede
§ 82 b, stk. 4, at
udredningsretten ikke vil omfatte psykiatrisk udredning. Der
henvises i øvrigt til forslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
(§ 86, stk. 2)
Det præciseres i overensstemmelse med
gældende praksis, at sygehusenes adgang til at afvise
patienter gælder både patienter med bopæl i den
pågældende region såvel som fra andre regioner.
Afvisningen kan kun ske, hvis det er begrundet i
kapacitetsmæssige årsager og hvis væsentlige
hensyn til andre patienter ellers vil blive tilsidesat.
Til nr. 4
(§ 86, stk. 3)
Den foreslåede ændring af
§ 86, stk. 3, hvormed der henvises til
§ 82 a, er en konsekvens af, at retten til udvidet frit
sygehusvalg til diagnostiske undersøgelser overflyttes fra
§ 79, stk.1, 2. og 3. pkt. til § 82 a.
Til nr. 5
(§ 87)
Med den foreslåede nye affattelse af
§ 87 fastlægges det, at
fristen for det udvidede frie sygehusvalg er 60 dages ventetid i
det offentlige sygehusvæsen, når patienten er henvist
til behandling af mindre alvorlig sygdom, og 30 dages ventetid,
når patienten er henvist til behandling af alvorlig sygdom.
Ved 1 måned forstås således 30 dage, inklusiv
weekend og helligdage.
Samtidig ophæves bestemmelsens hidtidige
indhold om opgørelse af tidsfristen under det udvidede frie
sygehusvalg i perioder, hvor personen gennemgår et
forundersøgelsesforløb. Retten til udvidet frit
sygehusvalg tager i stedet udgangspunkt i den gennemførte
udredning i den foreslåede § 82 b, jf. § 87, stk. 1.
Udgangspunktet er derfor, at patienterne
får ret til udvidet frit sygehusvalg, hvis regionsrådet
i bopælsregionen ikke, inden 30 eller 60 dage efter at
patienten har givet samtykke til behandling, kan tilbyde behandling
ved egne sygehuse eller et af de sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter, jf. dog den
foreslåede § 87,
stk. 5.
En beslutning om, hvorvidt der er tale om
mindre alvorlig eller alvorlig sygdom, jf. § 87,
foretages af den sygehusafdeling, som modtager den
færdigudredte patient med henblik på behandling.
Ventetiden beregnes fra den dato patienten har afgivet et
informeret samtykke til behandlingstilbuddet til den dato sygehuset
har tilbudt at foretage behandlingen.
Med den foreslåede § 87,
stk. 5, samles de eksisterende bemyndigelsesbestemmelser i
§ 87, stk. 4 og 6. Bestemmelsen forventes udnyttet
på tilsvarende vis som i dag, jf. bekendtgørelse nr.
61 af 20. januar 2010 om indgåelse af behandlingsaftaler
efter de udvidede fritvalgsordninger m.v. og bekendtgørelse
nr. 62 af 20. januar 2010 om ret til sygehusbehandling m.v.
Ministeren for sundhed og forebyggelsen bemyndiges herudover til at
fastsætte kriterier for alvorlig og mindre alvorlig sygdom
under det udvidede frie sygehusvalg. For nærmere herom
henvises til de almindelige bemærkninger. Bemyndigelsen
forventes anvendt i tilknytning til bekendtgørelse nr. 62 af
20. januar 2010 om ret til sygehusbehandling m.v.
I perioden fra 1. januar 2013 til 1. september
2013, hvor kun de differentierede ventetider er gældende,
videreføres den hidtidige opgørelse af ventetiden fra
henvisningen er modtaget i bopælsregionen i medfør af
lovforslagets § 3, stk. 3, nr. 1. Det
indebærer, at regionen som hidtil skal tage stilling til
patientens behov for undersøgelse, behandling m.v. i
sygehusvæsenet på baggrund af den modtagne henvisning.
Regionen skal på baggrund heraf vurdere, om patienten skal
have ret til udvidet frit sygehusvalg inden for 30 eller 60 dages
ventetid i det offentlige afhængig af sygdommens alvor.
I perioden fra 1. januar 2013 til september
2013 videreføres den hidtidige opgørelse af
ventetiden ifm. forundersøgelsesforløb også i
medfør af lovforslagets § 3, stk. 3, nr.
3.
Det indebærer, at patienter, der er
henvist til udredning på sygehus fra 1. september 2013 og
frem, skal tilbydes udredning inden for 30 dage. Denne udredning
vil også danne grundlag for vurderingen af, om en patient -
hvis det viser sig, at sygehusbehandling er nødvendig - skal
have ret til udvidet frit sygehusvalg ved 30 eller 60 dages
ventetid i det offentlige.
Patienter, der er henvist til udredning fra
den 1. januar 2013 til den 31. august 2013, vil gennemgå et
udredningsforløb som hidtil, hvor ventetid på
forundersøgelser ud over 2 uger også tæller med
i ventetiden under det udvidede frie sygehusvalg.
Bestemmelserne om udvidet frit sygehusvalg,
hvor regionsrådet ændrer datoen for en tilbudt
kirurgisk behandling på et regionalt sygehus, er
videreført i den foreslåede § 87, stk. 3.
I medfør af § 87,
stk. 3, kan en person, som har fået tilbudt en dato for
kirurgisk behandling på et regionalt sygehus, vælge at
blive behandlet på et aftalesygehus, hvis regionsrådet
ændrer datoen.
Forslaget gælder ikke kun
bopælsregionens sygehuse, men alle regionale sygehuse, der
aflyser en operationsdato og kun kan give en ny tid på en
anden dato. En patient, der behandles på et sygehus uden for
bopælsregionen har således også udvidet frit
sygehusvalg, hvis den kirurgiske behandling bliver aflyst.
Patienter bibeholder retten til at blive
viderehenvist til et aftalesygehus, selvom regionen kan tilbyde en
ny behandlingsdato inden for 30 eller 60 dage, jf. § 87,
stk. 1 og 2, eller hurtigere behandling end
aftalesygehuset.
Endvidere videreføres den
nugældende bestemmelse i § 87, stk. 5, som
§ 87, stk. 4, hvormed
regionsrådene pålægges i forening at indgå
de aftaler med de private sygehuse, klinikker m.m., der er en
forudsætning for det udvidede frie sygehusvalg.
Det er en forudsætning for frit valg med
offentlig betaling til et privat sygehus, at sygehuset har
indgået en aftale med regionerne om vilkårene. Der er i
den forbindelse i stk. 4, fastsat en pligt for
regionsrådene i forening til at indgå aftaler med
private sygehuse, klinikker m.m., som ønsker det, og som
udfører sygehusopgaver. En aftale forudsætter
naturligvis enighed om vilkårene. Kan parterne ikke blive
enige herom, fastsættes vilkårene på de
udestående punkter i et i henhold til sundhedslovens
§ 87 i nedsat voldgiftsnævn.
Regionsrådene vil have pligt til at
indgå aftale på de således fastsatte
vilkår. Derimod kan der ikke pålægges de private
sygehusejere en tilsvarende pligt. Hvis de ikke ønsker en
aftale på de fastsatte vilkår, vil de ikke komme med i
ordningen.
Udenlandske sygehuse kan opnå aftale om
behandlingen af danske patienter på samme vilkår som de
private danske sygehuse.
Til nr. 6
(§ 90, stk. 1, nr. 2)
Den foreslåede ændring af § 90, stk. 1, nr. 2, er en
konsekvens af, at retten til udvidet frit sygehusvalg til
diagnostiske undersøgelser overflyttes fra § 79
til § 82 a. Endvidere indebærer den
foreslåede ændring, at regionernes oplysningspligt
udvides til også at omfatte den foreslåede ret til
udredning i § 82 b. Herudover præciseres det, at
regionsrådet er forpligtet til at informere patienten om
retten til udvidet frit sygehusvalg, når dato for kirurgisk
behandling ændres, jf. § 87, stk. 3.
Til nr. 7
(§ 235, stk. 1)
Den foreslåede ændring af § 235, stk. 1, er en
konsekvens af, at retten til udvidet frit sygehusvalg til
diagnostiske undersøgelser overflyttes fra § 79
til § 82 a, og at der indføres en ret til hurtig
udredning i § 82 b.
Til nr. 8
(§ 262, stk. 1)
Den foreslåede ændring af § 262, stk. 1, er en
konsekvens af den nye affattelse af § 87,
stk. 2.
§ 2
Til nr. 1
(§ 6, stk. 1, nr. 4)
Den foreslåede nyaffattelse af § 6, stk. 1, nr. 4, i lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011, er en
konsekvens af de foreslåede ændringer i sundhedsloven,
jf. §§ 82 a og 82 b samt § 87,
således at regionsrådets afgørelser m.v.
også kan påklages til Patientombuddet, når de
vedrører diagnostik og udredning i sygehusvæsenet samt
det udvidede frie sygehusvalg.
I forhold til den foreslåede
§ 82 a og § 90, stk. 1, nr. 2, vil det
således være muligt at klage over regionsrådets
manglende information til patienten om retten til diagnostisk
undersøgelse på et aftalesygehus, hvis diagnostisk
undersøgelse ikke kan tilbydes inden for 1 måned (30
dage). Endvidere vil det være muligt at klage over
regionsrådets afslag på patientens ønske om
diagnostisk undersøgelse på et aftalesygehus, jf.
§ 82 a.
For så vidt angår retten til
hurtig udredning, jf. § 82 b, og § 90,
stk. 1, nr. 2, vil der være adgang til at klage over
manglende udfærdigelse af en plan, hvis der ikke kan tilbydes
udredning inden for 1 måned (30 dage), indholdet af den plan,
der udfærdiges, hvis der ikke tilbydes udredning inden for 1
måned (30 dage) og manglende overholdelse af planen.
Patientombuddet kan i forhold til en klage over indholdet af den
plan, der udfærdiges, hvis der ikke tilbydes udredning inden
for 1 måned (30 dage) eller manglende overholdelse af planen
også tage stilling til det lægelige skøn, jf.
§ 6, stk. 1, nr. 4.
Endvidere vil den foreslåede
ændring af § 87 i forhold til den foreslåede
ændring af § 6, stk. 1, nr. 4, i lov om klage-
og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011,
indebære adgang til at klage til Patientombuddet over den
lægelige vurdering af, om der er tale om alvorlig sygdom.
§ 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013, dog således at retten til hurtig
udredning, jf. § 82 b, træder i kraft den 1.
september 2013 grundet behov for regional kapacitetsopbygning, jf.
§ 1, nr. 7. Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger vedrørende forslagets § 1, nr.
5.
I overensstemmelse med aftalen om regionernes
økonomi for 2013 indgået den 9. juni 2012 mellem
regeringen og Danske Regioner foreslås det, at retten til
hurtig udredning for alle somatiske patienter indføres pr.
1. september 2013. Den differentierede ret til udvidet frit
sygehusvalg indføres dog allerede pr. 1. januar 2013. I den
forbindelse fastholdes det eksisterende grundlag for beregning af
ventetiden i perioder, hvor personen gennemgår et
forundersøgelsesforløb, frem til 1. september
2013.
I forlængelse heraf foreslås det i
§ 3, stk. 3, at opgørelse af ventetiden efter
§ 87, stk. 1, i sundhedsloven i perioden fra 1.
januar 2013 til 31. august 2013, indtil § 82 b, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 2, træder i
kraft, beregnes som hidtil. Frem til 1. september 2013 regnes
fristen således fra den dato, hvor sygehuset modtager
henvisningen, og der skal som udgangspunkt ikke medregnes perioder,
hvor personen gennemgår et
forundersøgelsesforløb. Dog medregnes ventetid ud
over 2 uger til hver enkelt undersøgelse i forløbet.
Efter den 1. september 2013 medgår forundersøgelser
ikke i opgørelsen af ventetiden, da udgangspunktet her i
stedet er den foreslåede udredning inden for 30 dage.
Grundlaget for den forskudte
ikrafttræden af lovforslagets to hovedpunkter er, at
regionerne vil have et behov for først at opbygge den
nødvendige udredningskapacitet og de arbejdsgange m.v., som
er nødvendige for at kunne gennemføre udredningen
inden for 30 dage.
Endvidere foreslås det i § 3,
stk. 4, at de hidtil gældende regler for behandling
efter § 87, stk. 1, finder anvendelse for patienter
henvist før 1. januar 2013. Hvis en patient, der er henvist
til behandling før 1. januar 2013, måtte have mulighed
for og faktisk vælger at blive henvist til et privat
aftalesygehus i medfør af § 87, stk. 1, men
selve behandlingsdatoen på det private aftalesygehus tilbydes
efter 1. januar 2013, vil patienten uagtet sygdommens karakter have
ret til at benytte dette behandlingstilbud.
§ 4
Bestemmelsen fastlægger lovens
territoriale anvendelsesområde. I medfør af
§ 4, stk. 1, finder loven ikke anvendelse for
Grønland og Færøerne, jf. sundhedslovens
§ 278, jf. dog den foreslåede § 4,
stk. 2, hvorefter lovens § 2 kan sættes i
kraft for Færøerne ved kongelig anordning med de
ændringer, som færøske forhold tilsiger, jf.
§ 64 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7.
november 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
ved § 1 i lov nr. 603 af 18. juni 2012 og senest ved
§ 4 i lov nr. 558 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 79.
Regionsrådet yder sygehusbehandling til personer, der har
bopæl i regionen, ved sit sygehusvæsen og ved andre
regioners sygehuse. Bestemmelserne om sygehusbehandling i afsnit VI
omfatter også diagnostiske undersøgelser til brug for
alment praktiserende læger, jf. § 60, og
praktiserende speciallæger, jf. § 64. Disse
bestemmelser omfatter desuden diagnostiske undersøgelser til
brug for speciallæger i Team Danmarks sportsmedicinske team i
forbindelse med behandling af indplacerede
eliteidrætsudøvere i Team Danmark. | | 1. § 79, stk. 1, 2. og 3. pkt.,
ophæves. | Stk. 2.
Regionsrådet yder endvidere sygehusbehandling til personer,
der har bopæl i regionen, ved følgende private
specialsygehuse m.fl.: Sankt Lukas Hospice, Diakonissestiftelsens
Hospice, Sct. Maria Hospice, rehabiliteringscentrene for
traumatiserede flygtninge OASIS, RCT i København og
RCT-Jylland, Epilepsihospitalet i Dianalund, Sclerosecenter Haslev,
Sclerosecenter Ry, PTU's RehabiliteringsCenter, Center for sundhed
og træning i Middelfart, Center for sundhed og træning
i Århus, Center for sundhed og træning i
Skælskør, RehabiliteringsCenter for Muskelsvind,
Vejlefjord og Center for Hjerneskade. | | | Stk. 3.
Regionsrådet yder tillige specialiseret ambulant behandling
til henviste patienter, der har bopæl i de regioner, hvor
afdelinger af Øfeldt Centret er beliggende. | | | | | | | | 2. Efter
§ 82 indsættes: | | | | | | »Kapitel 17 a | | | | | | Diagnostiske
undersøgelser, udredning m.v. | | | | | | § 82 a.
En person, der er henvist til en diagnostisk undersøgelse
på sygehus, jf. § 79, til brug for udredning hos
alment praktiserende læger, jf. § 60, og
praktiserende speciallæger, jf. § 64, kan
vælge mellem enhver regions sygehuse, jf. § 86.
Personen kan desuden vælge at blive undersøgt på
et af de sygehuse, klinikker m.v., som regionsrådene har
indgået aftale med efter § 87, stk. 4
(aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen
ikke inden 1 måned efter, at henvisningen er modtaget, kan
tilbyde undersøgelse ved egne sygehuse eller et af de i
§ 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter. | | | Stk. 2.
Stk. 1 finder endvidere anvendelse ved diagnostiske
undersøgelser til brug for speciallæger i Team
Danmarks sportsmedicinske team i forbindelse med behandling af
indplacerede eliteidrætsudøvere i Team Danmark. | | | Stk. 3.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte
nærmere regler for diagnostiske undersøgelser i
medfør af stk. 1 og 2, herunder om afgrænsning af
og vilkår for undersøgelser, og kan undtage bestemte
undersøgelsesformer. | | | | | | § 82 b.
Til personer, der er henvist til udredning på sygehus, jf.
§ 79, yder regionsrådet i bopælsregionen
udredning ved sit sygehusvæsen, andre regioners sygehuse
eller private sygehuse og klinikker, som regionen har indgået
aftale med, jf. § 75, stk. 2, inden for 1
måned, såfremt det er fagligt muligt, jf. dog
stk. 2. | | | Stk. 2.
Såfremt det ikke er muligt at udrede personen inden for 1
måned, jf. stk. 1, skal regionsrådet inden for
samme måned udarbejde en plan for det videre
udredningsforløb. | | | Stk. 3.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte
nærmere regler om adgangen til udredning og
regionsrådenes forpligtelser efter stk. 1 og 2. | | | Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 omfatter ikke henvisning til
psykiatrisk udredning.« | | | | § 86. En
person, der henvises til sygehusbehandling, kan vælge mellem
bopælsregionens sygehuse, andre regioners sygehuse og de
private specialsygehuse m.fl., der er nævnt i § 79,
stk. 2, uanset bopælsregionens behandlingstilbud og
kriterier for sygehusbehandling i sit sygehusvæsen. | | 3. I § 86, stk. 2, ændres
»fra andre regioner« til: »i medfør af
stk. 1«. | Stk. 2. Et
sygehus kan afvise at modtage personer fra andre regioner, hvis det
er begrundet i kapacitetsmæssige årsager, og hvis
væsentlige hensyn til personer med bopæl i regionen
ellers vil blive tilsidesat. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler herom. | | | Stk. 3. For
psykiatriske patienter kan adgangen til at vælge efter
stk. 1 begrænses, hvis hensynet til den
pågældende taler herfor. Adgangen til at vælge,
hvor en diagnostisk undersøgelse, jf. § 79,
stk. 1, 2. pkt., skal foretages, kan dog ikke begrænses,
jf. dog stk. 2. | | 4. I § 86, stk. 3, ændres
»§ 79, stk. 1, 2. pkt. « til:
»§ 82 a«. | Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter forhandling med
justitsministeren og velfærdsministeren fastsætte
regler om, at personer ikke har ret til selv at vælge sygehus
i henhold til stk. 1 og 3, når | | | 1) de er optaget i Kriminalforsorgens
institutioner, | | | 2) de er anbragt i institution i henhold
til retsplejeloven, kapitel 11 i lov om frihedsberøvelse og
anden tvang i psykiatrien eller straffeloven, | | | 3) de er anbragt på sikret afdeling
i henhold til lov om social service, eller | | | 4) de er frihedsberøvet, eller
deres handlefrihed i øvrigt er undergivet
begrænsninger i henhold til udlændingeloven. | | | | | | | | 5. § 87 affattes således: | | | | § 87. En
person, som er henvist til sygehusbehandling, kan vælge at
blive behandlet på et af de sygehuse, klinikker m.v., som
regionsrådene har indgået aftale med efter stk. 5
(aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen
ikke, inden 1 måned efter at henvisningen er modtaget, kan
tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af de i
§ 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter. | | »§ 87. En person, som er
henvist til sygehusbehandling, kan vælge at blive behandlet
på et af de sygehuse, klinikker m.v., som regionsrådene
har indgået aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse),
hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke inden for 2
måneder efter, at patienten har givet informeret samtykke til
behandling, kan tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af de
i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter, jf. dog
stk. 2. | Stk. 2. I
opgørelsen af tidsfristen efter stk. 1 medregnes ikke
perioder, hvor personen gennemgår et
forundersøgelsesforløb. Dog medregnes ventetid ud
over 2 uger til hver enkelt undersøgelse i
tidsfristen. | | Stk. 2.
Når personen er henvist til behandling af alvorlig sygdom er
fristen, jf. stk. 1, dog 1 måned. | Stk. 3. En
person, som har fået tilbudt en dato for kirurgisk behandling
på et regionalt sygehus, kan vælge at blive behandlet
på et aftalesygehus, hvis regionsrådet ændrer
datoen. | | Stk. 3. En
person, som har fået tilbudt en dato for kirurgisk behandling
på et regionalt sygehus, kan vælge at blive behandlet
på et aftalesygehus, hvis regionsrådet ændrer
datoen. | Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
afgrænsning af og vilkår for behandling, der er
omfattet af stk. 1 og 3, og kan herunder undtage bestemte
behandlingsformer. Endvidere fastsætter ministeren regler om
regionsrådenes forpligtelser til at oplyse om denne
behandling. | | Stk. 4.
Regionsrådene i forening indgår aftale med de
privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i
udlandet, som ønsker at indgå aftale om behandling af
patienter efter stk. 1 og 3. | Stk. 5.
Regionsrådene i forening indgår aftale med de
privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i
udlandet, som ønsker at indgå aftale om behandling af
patienter efter stk. 1 og 3. Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om krav til dokumentation m.v. fra de privatejede sygehuse,
klinikker m.v., der indgår aftale efter stk. 5. Stk. 7.
Reglerne om udvidet frit sygehusvalg efter stk. 1-6
gælder ikke til og med den 30. juni 2009. | | Stk. 5.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler
om 4) afgrænsning af og vilkår
for behandling, der er omfattet af stk. 1-3, og kan herunder
fastsætte kriterier for alvorlig og mindre alvorlig sygdom og
undtage bestemte behandlingsformer, 5) regionsrådenes forpligtelser til
at oplyse om behandling, der er omfattet af stk. 1-3, og 6) krav til dokumentation m.v. fra de
privatejede sygehuse, klinikker m.v., der indgår aftale efter
stk. 4.« | | | | § 90.
Regionsrådet skal, senest 8 hverdage efter at et af
rådets sygehuse har modtaget henvisning af en patient, oplyse
patienten 1) om dato og sted for undersøgelse
eller behandling, 2) om patienten inden for 1 måned
kan tilbydes en diagnostisk undersøgelse, jf.
§ 79, stk. 1, 2. pkt., eller behandling efter
reglerne i § 87, stk. 1, henholdsvis inden for 2
måneder kan tilbydes behandling efter reglerne i
§ 87 a, § 87 b, § 87 e og
§ 87 f, 3) om retten til at vælge sygehus
efter §§ 86-87 b, 87 e og 87 f, 4) om ventetiden på behandling ved
regionens egne og andre regioners sygehuse samt ved de i
§ 79, stk. 2, nævnte private specialsygehuse
m.fl., 5) om, at patienten ved henvendelse til
sygehuset kan få oplyst antal behandlinger, der foretages
på de i nr. 4 nævnte sygehuse, og 6) om, at sygehuset tilbyder at henvise
patienten til et andet sygehus efter §§ 86-87 b, 87
e og 87 f. | | 6. I § 90, stk. 1, nr. 2,
ændres »inden for 1 måned kan tilbydes
diagnostisk undersøgelse, jf. § 79, stk. 1,
2. pkt., eller behandling efter reglerne i § 87,
stk. 1, « til: »kan tilbydes diagnostisk
undersøgelse, jf. § 82 a, udredning, jf.
§ 82 b, eller behandling efter reglerne i § 87,
stk. 1 og 3, inden for den gældende frist,
«. | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om regionsrådenes oplysningspligt. | | | | | | § 235.
Bopælsregionen afholder udgifter til sygehusbehandling m.v.
efter §§ 79, 83 og 85-88, § 89,
stk. 1 og 3, og § 160 a. | | 7. I § 235, stk. 1, ændres
»§§ 79, « til:
»§§ 79, 82 a, 82 b, «. | Stk. 2. Den
region, der yder sygehusbehandlingen, kan opkræve
bopælsregionen eller opholdsregionen betaling herfor efter
reglerne i afsnit XIX. | | | Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om beregning af betalingen, når bopælsregionen
eller den midlertidige opholdsregion skal betale for en patients
behandling ved en fremmed regions sygehusvæsen. | | | Stk. 4.
Bopælsregionens pligt til at yde vederlagsfri behandling i
henhold til § 79, stk. 2 og 3, er begrænset
til en årlig økonomisk ramme, som for hver institution
fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren. | | | | | | § 262.
Opholdsregionen afholder udgifter til befordring eller
befordringsgodtgørelse til sygehusbehandling efter reglerne
i §§ 79-83, 86, § 87, stk. 1 og 2,
§ 87 b, § 87 f og § 89, når
betingelserne herfor er opfyldt, jf. § 171. Dog afholdes
udgiften til befordring fra et sygehus uden for
bopælsregionen til fortsat indlæggelse på et
sygehus i bopælsregionen af sidstnævnte region. | | 8. I § 262, stk. 1, ændres
»§ 87, stk. 1 og 2,« til
»§ 87, stk. 1-3,«. | Stk. 2.
Bopælsregionen afholder udgifter til befordring og ophold i
forbindelse med behandling efter § 88,
stk. 1-3. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af
7. november 2011, foretages følgende ændring: | | | | § 6.
Regionsrådets afgørelser m.v. kan påklages til
Patientombuddet, når de vedrører 1) tolkebistand efter § 50 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri, 2) behandling i praksissektoren efter
§ 60 og §§ 64-72 i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri, 3) vilkår for en persons ret til
sygehusbehandling efter § 81 i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri, | | | 4) frit og udvidet frit sygehusvalg,
udvidet ret til undersøgelse og behandling for psykisk syge
børn og unge og udvidet ret til behandling for psykisk syge
voksne efter §§ 86-87 h i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri, 5) maksimale ventetider for behandling af
livstruende sygdomme efter § 88 i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri, 6) behandling i udlandet efter
§ 89 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,
for så vidt angår retlige forhold, 7) regionernes oplysningspligt efter
§ 90 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri, 8) kontaktperson på sygehuset efter
§§ 90 a-c i sundhedsloven og regler fastsat med
hjemmel heri, 9) beløb til personlige
fornødenheder efter regler fastsat med hjemmel i
§ 91 i sundhedsloven, 10) tilskud til
ernæringspræparater efter § 159 i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri, 11) hjemtransport af afdøde
patienter efter § 160 a i sundhedsloven og regler fastsat
med hjemmel heri, 12) tilskud til tandpleje efter
§ 166 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri, 13) tilskud til ydelser i et andet
EU/EØS-land efter § 168 i sundhedsloven og regler
fastsat med hjemmel heri, 14) vilkår for en persons ret til
befordring og befordringsgodtgørelse ved sygehusbehandling
efter § 171 i sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel
heri, 15) kørselsgodtgørelse til
læger efter § 175 i sundhedsloven og regler fastsat
med hjemmel heri eller 16) refusion af udgifter til
sygehusbehandling i et andet EU/EØS-land efter regler
fastsat med hjemmel i § 76 i sundhedsloven. | | 1. I § 6, stk. 1, nr. 4, affattes
således: »4) diagnostiske
undersøgelser efter § 82 a, udredning efter
§ 82 b i sundhedsloven, og frit og udvidet frit
sygehusvalg, samt udvidet ret til undersøgelse og behandling
for psykisk syge børn og unge og udvidet ret til behandling
for psykisk syge voksne efter §§ 86-87 h i
sundhedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,« | Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte
nærmere regler om adgangen til at klage efter
stk. 1. | | | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog
stk. 2. | | | Stk. 2.
Sundhedslovens § 82 b, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2, træder i kraft den 1. september
2013. | | | Stk. 3. I
perioden fra 1. januar 2013 til 31. august 2013 opgøres
tidsfristen efter § 87, stk. 1 og 2, i sundhedsloven
således: | | | 1) Personer, der er henvist til
sygehusbehandling, kan vælge behandling i medfør af
§ 87, stk. 1 og 2, hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke, inden for den i § 87,
stk. 1 og 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5,
nævnte frist kan tilbyde behandling ved egne sygehuse eller
et af de i § 79 nævnte sygehuse, som
regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis
benytter. | | | 2) Fristen regnes fra den dato, hvor
sygehuset modtager henvisningen. | | | 3) Der medregnes ikke perioder, hvor
personen gennemgår et forundersøgelsesforløb.
Dog medregnes ventetid ud over 2 uger til hver enkelt
undersøgelse i tidsfristen. | | | Stk. 4. For
patienter henvist før 1. januar 2013 til behandling efter
§ 87, stk. 1, i sundhedsloven finder de hidtil
gældende regler anvendelse. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2.
Lovens § 2 kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. | | | |
|