Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 13. december 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget,
hvoraf 1 er om deling af lovforslaget. Ministeren for sundhed og
forebyggelse har stillet ændringsforslag nr. 5-9, og Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1-4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2012 og var til 1.
behandling den 26. oktober 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Udvalget anmoder om, at lovforslaget henvises til fornyet
udvalgsbehandling efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for sundhed og
forebyggelse sendte den 3. juli 2012 dette udkast til udvalget, jf.
SUU alm. del - bilag 384 (folketingsåret 2011-12). Den 11.
oktober 2012 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Danske Patienter og Lena Michelsen,
Morud.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danske Patienter mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 165 spørgsmål til ministeren
for sundhed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, hvoraf denne
har besvaret 164. Det sidste svar forventer udvalget inden 2.
behandling.
Samråd
Der er afholdt et samråd med ministeren for sundhed og
forebyggelse den 29. november 2012 og den 11. december 2012 om
ministerens svar på udvalgets spørgsmål, jf. L
30 - samrådsspørgsmål A.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren for sundhed
og forebyggelse stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) vil stemme for det under nr. 1 stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget og indstiller det
under B nævnte lovforslag til vedtagelse med det under nr. 4 stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 2 og 3
stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk
Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget vil forbedre og
udvikle den såkaldte behandlingsgaranti, så de mest
syge behandles hurtigt, og de mindre syge venter lidt
længere, dog ikke mere end 2 måneder. Lægerne og
ikke politikerne på Christiansborg skal vurdere, hvor
længe en patient kan vente. Formålet er at sikre, at de
mest syge kommer hurtigere til behandling end i dag.
Men en behandlingsgaranti er uden værdi, hvis man ikke
ved, hvad man fejler. Den tidligere regerings behandlingsgaranti er
derfor meget lidt værd for de patienter, som har cyklet rundt
i systemet fra læge til læge og haft meget lang
ventetid mellem hver eneste undersøgelse. Derfor
foreslår regeringen samtidig en ny ret til hurtig diagnose og
effektive undersøgelsesforløb.
Med lovforslaget skal man i udgangspunktet ikke vente
længere end 30 dage på en diagnose fra det tidspunkt,
hvor sygehuset har modtaget henvisningen fra praktiserende
læge. Hvis lægerne ikke kan nå frem til en
diagnose inden for 30 dage, så skal patienten i stedet have
en klar plan for det videre forløb.
S, RV, SF og EL mener, at lovforslaget er et opgør med,
at syge mennesker bliver kastebold mellem egen læge og
forskellige sygehusafdelinger. Fremover skal det være
sådan, at når man bliver undersøgt på et
sygehus, så skal sygehuset tage ansvar for det samlede
forløb. Syge mennesker skal ikke sendes tilbage til egen
læge og nye undersøgelser med lange ventetider,
før der er klarhed over, hvad de fejler. Det kan vi ikke
byde syge mennesker.
S, RV, SF og EL mener endvidere, at lovforslaget er et
opgør med et system, der har skævvredet
sundhedsvæsenet i Danmark, fordi det langtfra er alle
sygdomme, der findes private behandlingsmuligheder for. Alligevel
er det kun patienter med disse afgrænsede sygdomme, der har
haft fordel af behandlingsgarantien. S, RV, SF og EL ønsker
et sundhedssystem, der behandler de mest syge først.
Regeringen har klart sagt, at psykiske sygdomme skal
ligestilles med fysiske, derfor skal psykiatrien naturligvis
også omfattes af hurtig diagnose og behandling. Regeringen
har med aftalen om regionernes økonomi for 2013 afsat 200
mio. kr. til at begynde en kapacitetsudbygning i psykiatrien. Men
det tager lidt tid at forberede efter et forsømt årti
med VKO.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at
VK-regeringen i 2001 overtog et sundhedsvæsen, hvor
ventetiden var lang, og hvor kun dem med tegnebogen i orden kunne
springe køen over ved lange ventetider i det offentlige. Det
udvidede frie sygehusvalg blev indført under VK-regeringen
for at tage et opgør med systemet under den tidligere
røde regering, hvor ganske almindelige danskere måtte
stå i alenlange køer til sygehusbehandling, mens
velbjærgede danskere kunne springe køen over og komme
på privathospital.
Det udvidede frie sygehusvalg handler altså om at give
patienterne en rettighed til at vælge køen fra, og
skabe en mere lige og fri adgang til hurtig behandling.
Partierne bemærker, at det regelsæt, som det
udvidede frie sygehusvalg hviler på, er forbedret ad flere
omgange. I 2010 blev ordningen senest udvidet, så fristen
på 1 måned også omfatter diagnostiske
undersøgelser. Behandlingsgarantien har sammen med en lang
række forbedringer i hele sundhedssektoren givet
mærkbare resultater takket være bl.a. dygtige
sosu-assistenter, sygeplejersker og læger. Der udføres
i dag markant flere operationer, ventetiderne er raslet ned, og
patienterne er mere tilfredse med deres indlæggelse end nogen
sinde - vel og mærke, samtidig med at sygehusene har
formået at sætte rekord i produktivitet, effektivitet
og kvalitet.
V, DF, LA og KF konstaterer, at patienternes ret til hurtig
behandling inden for 1 måned er en helt unik
patientrettighed, der både giver valgfrihed og sikrer lighed
i sundhedsvæsenet. Alle uanset pengepung har ret til hurtig
behandling efter lægefaglig vurdering, og knap 570.000
patienter har haft direkte glæde af det udvidede frie
sygehusvalg og dermed fået behandling hurtigere, end de
ellers ville have fået. Partierne bemærker, at det er
et bredt udsnit af patienter, som har benyttet det udvidede frie
sygehusvalg på tværs af indkomst, uddannelse og
erhvervsmæssig stilling.
Partierne undrer sig imidlertid over, at regeringen
tilsyneladende er mere optaget af, at færre patienter skal
på privathospital, end den er interesseret i, at flere
patienter behandles hurtigt og effektivt. Partierne opfordrer
regeringen til at bekæmpe ventelister i stedet for at
bekæmpe patienternes ret til hurtig behandling. På den
baggrund beklager partierne dybt, at regeringen nu forringer
patienternes adgang til hurtig behandling og dermed forringer
patienternes nuværende patientrettigheder i forhold til det
udvidede frie sygehusvalg.
V, DF, LA og KF konstaterer, at regeringens forringelser af
patienternes rettigheder på dette område vil skabe et
A- og et B-hold af patienter, hvor dem med økonomien i orden
vil kunne springe ventelisterne over og dermed skabe en øget
ulighed i adgangen til hurtig behandling, ligesom lovforslaget vil
medføre længere ventetider.
Endelig bemærker partierne, at regeringens forringelse
af det udvidede frie sygehusvalg indebærer, at absolut ingen
patienter vil få forbedret deres ret til hurtig behandling,
idet de patienter, som regeringen omtaler som de »mest syge
patienter« allerede i dag har ret til at vælge
behandling på private sygehuse og klinikker efter 1
måned (30 dage). De vil således fremadrettet have
nøjagtig de samme vilkår for at kunne gøre brug
af det udvidede frie sygehusvalg, som de allerede har i forvejen,
mens det for alle andre gælder, at de vil få
forøget deres ventetid på behandling, før de
får retten til at vælge ventetiden fra. Regeringens
såkaldte differentierede ventetidsgaranti er således
blot en garanti for, at ingen får bedre rettigheder, mens
mange får forringet deres rettigheder i forhold til det
udvidede frie sygehusvalg.
Partierne konstaterer endvidere, at ministeren for sundhed og
forebyggelse i svaret på spørgsmål 59 erkender,
at patienter med livstruende kræft- og hjertesygdomme
allerede i forvejen er omfattet af »akut handling og klar
besked til kræftpatienter« fra oktober 2007 og aftale
om regionernes økonomi for 2009, hvor der bl.a. blev
indført pakkeforløb og dermed, at disse patienter
allerede i dag skal behandles langt hurtigere end patienter med
andre sygdomme uden unødig ventetid.
I den forbindelse bemærker partierne endvidere, at
ministeren i svaret på spørgsmål 57 erkender, at
lovændringen om differentieret udvidet frit sygehusvalg
således ikke ændrer ved de eksisterende regler om
maksimale ventetider for behandling for behandling af patienter med
livstruende kræft- og hjertesygdomme, på trods af at
regeringspartiernes vedvarende retorik om, at forringelsen af
behandlingsgarantien skyldes, at »de mest syge skal behandles
først«. Partierne konstaterer således, at
regeringspartiernes retorik om, at »de mest syge skal
behandles først«, er dybt misvisende i forhold til de
faktiske forhold og alene må betragtes som et politisk
forsøg på at dække over regeringens forringelser
af patienternes ret til udvidet frit sygehusvalg. Partierne
konstaterer i øvrigt, at det offentlige altid har haft pligt
til at behandle de mest syge først. Endelige bemærker
partierne, at ministeren i svaret på spørgsmål
58 og 60 bekræfter, at f.eks. akutte medicinske patienter
selvfølgelig allerede i dag behandles akut i det danske
sundhedsvæsen. Partierne konstaterer, at regeringens
forringelse af det udvidede frie sygehusvalg indebærer, at en
meget stor andel af de patienter, der i dag har ret til hurtig
behandling inden for 1 måned, ikke vil have denne rettighed
fremover efter de nye, foreslåede regler.
I den forbindelse beklager partierne, at ministeren for
sundhed og forebyggelse under behandlingen af lovforslaget ikke har
været villig til at oplyse et konkret skøn over for
Folketinget over, hvilke patientgrupper og hvor mange patienter der
som konsekvens af lovændringen fremover får forringet
deres muligheder for at vælge ventetiden fra ved lange
ventetider i det offentlige.
Partierne konstaterer dog, at ministeren i svaret på
spørgsmål 26 erkender, at der i forbindelse med
regeringens interne forberedelse af lovprogrammet for 2012-13 i
ministeriets bidrag til Statsministeriet tidligere har været
angivet og beregnet det skøn, at 44 pct. af de patienter,
som i dag har ret til udvidet frit sygehusvalg, ikke længere
vil have denne rettighed som konsekvens af regeringens
forringelser. Efterfølgende har ministeren oversendt et
notat til udvalget, hvori det fremgår, at ministerens
oplysninger til statsministeren vurderes »ikke at give et
retvisende billede«. Partierne noterer sig, at ministeren for
sundhed og forebyggelse oversender beregninger til statsministeren,
som ifølge ministeren ikke giver et retvisende billede.
Partierne undrer sig dog samtidig over, hvorfor minsiteren for
sundhed og forebyggelse ikke vil oversende et nyt skøn, der
så til gengæld kunne give et mere retvisende billede.
Dette har ministeren nægtet, på trods af at ministeren
i svaret på spørgsmål 112 indrømmer, at
der »selvfølgelig er lavet en række skøn
over de aktivitets- og udgiftsmæssige konsekvenser af
regeringens lovforslag«. Disse skøn, der altså
allerede er lavet, har udvalget ikke kunne få indsigt i.
Partierne finder ikke, at der er belæg for ministerens
mundtlige påstand om, at differentieringen af det udvidede
frie sygehusvalg vil frigøre »meget store
ressourcer«, og partierne må endvidere konstatere, at
ministeren heller ikke har været i stand til at
fremlægge dokumentation for påstanden. Partierne
bemærker i øvrigt, at privathospitalerne allerede i
dag kun fylder 2,3 pct. af det samlede sundhedsvæsen, og
herunder, at de private er billigere i udbud.
Endelig undrer partierne sig over, at regeringen, der plejer
at slå på tromme for en »fri og lige
adgang« til sundhedssystemet, nu for første gang i
sundhedslovens historie vælger at skrive
»beskæftigelse« ind som et konkret kriterium i
forhold til adgangen til behandling.
Af lovforslaget fremgår det, at »mulighed for at
bevare beskæftigelse« indgår under et af de
vejledende kriterier i forhold til at kunne udløse
30-dagesretten (kriterium 3). Partierne er opmærksomme
på, at der er tale om en helhedsvurdering. Til gengæld
er det første gang i sundhedslovens historie, at
beskæftigede pludselig får bedre rettigheder på
bekostning af arbejdsløse, pensionister og studerende. I
ministerens svar på spørgsmål 40 bekræfter
ministeren i øvrigt, at der i dag »ikke i
sundhedsloven er fastsat specifikke bestemmelser om behandling af
personer i beskæftigelse«.
V, DF, LA og KF mener ikke, at patienternes ret til hurtig
behandling under det udvidede frie sygehusvalg skal forringes.
Partierne kan således ikke støtte denne del af
regeringens lovforslag. På den baggrund agter partierne at
stille ændringsforslag om fortsat at give alle patienter
uanset pengepung ret til hurtig behandling efter lægefaglig
vurdering, hvis ventetiden overstiger 1 måned.
Ret til hurtig udredning
V, DF, LA og KF mener ikke, at hurtig udredning skal ske
på bekostning af patienternes ret til at kunne vælge
køen fra. Partierne mener, at patienterne både skal
sikres hurtig udredning og behandling.
Partierne bemærker i øvrigt, at der som led i
»Aftale om sundhed« - indgået mellem
VK-regeringen og DF i maj 2011 - blev indgået aftale om at
indføre ret til hurtig og sammenhængende udredning i
tilknytning de udrednings- og diagnosecentre, som regionerne har
etableret i forbindelse med Kræftplan III.
På den baggrund glæder partierne sig over, at
regeringen har valgt at overtage planen om at indføre en
udredningsret i sundhedsvæsenet. V, DF, LA og KF
bemærker i øvrigt, at det udvidede frie valg i 2010
blev udvidet, så fristen på 1 måned også
omfatter diagnostiske undersøgelser. Partierne noterer
endvidere, at der i forbindelse med Kræftplan III blev taget
yderligere vigtige skridt med indførelsen af en diagnostisk
pakke, som skal sikre patienter med uklare symptomer, der kan tyde
på kræft, en hurtig og specialiseret udredning i et
sammenhængende forløb. Endelig bemærker
partierne, at der allerede i forvejen er oprettet diagnostiske
centre i alle landets fem regioner, hvilket ministeren også
bekræfter i svaret på spørgsmål 5.
Partierne konstaterer, at de forskellige initiativer er et rigtig
godt afsæt for at udbrede mulighederne for hurtig
udredning.
Partierne finder, at lovforslagets del om udredningsretten
indeholder mange gode intentioner, ligesom lovforslaget på
papiret indeholder rigtig mange pæne ord. Karakteristisk for
regeringens forslag til en udredningsret er dog imidlertid, at
patienterne reelt ikke sikres »ret til ret meget«.
Partierne konstaterer, at regeringen konsekvent stiller sig
på systemets frem for patienternes side. Partierne mener, at
patienterne skal have en reel udredningsret, der sikrer patienterne
mulighed for udvidede valgmuligheder, hvis det på regionens
sygehuse ikke er kapacitetsmæssigt muligt at udrede
sygehuspatienterne inden for 30 dage, hvor det fagligt er muligt.
Dette er desværre ikke sikret i regeringens lovforslag.
I regeringens lovforslag opnår patienterne nemlig ikke
nogen ret til at vælge udredningsforløb eller dele
heraf på private sygehuse og klinikker, såfremt
regionen ikke tilbyder udredning inden for 1 måned, hvor det
fagligt ellers er muligt.
Partierne konstaterer, at det ingen konsekvenser har for
regionerne, såfremt de ikke tilbyder og afslutter
udredningsforløbet inden for 30 dage, hvor det fagligt
ellers er muligt. Patienterne har ingen muligheder for at gå
»andre steder hen«. For patienterne betyder det, at de
ikke får ret til at kunne vælge udredningsforløb
eller dele heraf hos private sygehuse og klinikker ved lange
ventetider i det offentlige.
Partierne bemærker, at ministeren i svaret på
spørgsmål 100 erkender, at regionerne højst vil
kunne modtage kritik fra Patientombuddet, såfremt regionerne
ikke udreder sygehuspatienterne inden for 30 dage, hvor det fagligt
er muligt.
Partierne konstaterer, at patienternes eneste reelle ret -
juridisk set - består i, at de får retten til at klage
til Patient-ombuddet, f.eks. hvis patienten ikke udredes inden for
30 dage, hvor det er fagligt muligt, eller ved manglende
udfærdigelse af en plan, hvis patienten ikke tilbydes
udredning inden for 30 dage. På den baggrund finder
partierne, at det er en anelse paradoksalt at betegne et initiativ
som en decideret »udredningsret«, når
patienternes eneste konkrete rettighed består i, at de
får ret til at klage til Patientombuddet.
For de patienter, hvor det fagligt ikke er muligt at udrede
personen inden for 1 måned, skal regionerne alene udarbejde
en såkaldt plan for det videre udredningsforløb. I
loven er der imidlertid ikke nogen beskrivelser af, hvor lang tid
patienten i det tilfælde så må vente på en
efterfølgende diagnostisk undersøgelse, som der i
udredningsplanen er vurderet at være behov for.
Partierne er dog enige med regeringen i - jf. ministerens svar
på spørgsmål 104 - at udviklingen i
udredningsforløb i speciallægepraksis løbende
skal følges, og herunder, at de erfaringer, som man på
sigt kan drage af udredningsretten i sygehusvæsenet,
eventuelt kan give anledning til overvejelser i forhold til
udredningsforløb i speciallægeprakisis. Partierne
mener, at regionerne skal pålægges at indgå
aftaler med de private sygehuse, klinikker m.m. om at varetage
udredningsforløb eller dele heraf, hvilket i øvrigt
er en forudsætning for en reel udredningsret med udvidet frit
valg. Partierne mener endvidere, at det i lovteksten burde
præciseres, at patienter kun af lægefaglige, men ikke
af kapacitetsmæssige årsager, kan undtages fra
udredningsretten på 30 dage, og dermed, at det eksplicit
kommer til at fremgå, at en fravigelse af retten til hurtig
udredning ikke kan begrundes i kapacitetsmæssige
årsager, i de tilfælde hvor det fagligt er muligt at
udrede personen inden for 1 måned.
Partierne konstaterer, at diagnostiske undersøgelser,
der indgår som en del af udredningsforløbet i
sygehusregi, i lovforslaget ikke er omfattet af det udvidede frie
sygehusvalg. Retten til diagnostiske undersøgelser via det
udvidede frie sygehusvalg bibeholdes således med lovforslaget
kun for de patienter, der henvises til diagnostiske
undersøgelser via alment praktiserende læge eller
privatpraktiserende speciallæge.
V, DF, LA og KF konstaterer på den baggrund, at
regeringen med lovforslaget således fratager patienterne
endnu en patientrettighed, idet diagnostiske undersøgelser,
der indgår som en del af udredningsforløbet i
sygehusregi, fremadrettet ikke vil være omfattet af det
udvidede frie sygehusvalg, men derimod alene være omfattet af
patientens såkaldte ret til samlet udredning inden for 30
dage. Imidlertid er der ingen konsekvens, såfremt regionerne
ikke tilbyder udredning inden for 1 måned, idet patienten
ikke får ret til at få foretaget f.eks. diagnostiske
undersøgelser andre steder. Problemet med regeringens
såkaldte ret til samlet udredning inden for 30 dage i
lovforslaget er således, at patienterne ikke har en
rettighed, der sikrer mulighed for udvidede valgmuligheder, hvis
det på regionens sygehuse ikke er muligt at udrede
sygehuspatienterne inden for 30 dage, hvor det fagligt er
muligt.
V, DF, LA og KF har ingen grund til at betvivle, at regionerne
ikke vil søge at leve op til de aftaler, som de selv har
indgået. Med henblik på at indføre en
udredningsret, der indebærer konkrete patientrettigheder og
dermed reelle valgmuligheder samt styrker patienternes frie
sygehusvalg, agter partierne derfor at stille ændringsforslag
om forbedring af udredningsretten, sådan at patienterne
opnår nogle klare og konkrete rettigheder, der kan medvirke
til at nedbringe urimelige ventetider. Partierne kan således
støtte, at der indføres en udredningsret. Men
partierne er dog samtidig af den klare opfattelse, at patienterne
bør have en reel udredningsret, hvor patienterne er sikret
mulighed for udvidede valgmuligheder, hvis det på regionens
sygehuse ikke er kapacitetsmæssigt muligt at afslutte
udredningsforløbet inden for 30 dage, hvor det fagligt er
muligt.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A. »Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven (Differentieret ret til udvidet frit
sygehusvalg)« omfattende § 1, nr. 5 og 8, og
§§ 3 og 4.
B. »Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven og lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Ret til hurtig
udredning i sygehusvæsenet m.v.)« omfattende § 1,
nr. 1-4, 6 og 7, og §§ 2, 3 og 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013.
Stk. 2. I perioden fra
den 1. januar 2013 til den 31. august 2013 opgøres
tidsfristen efter § 87, stk. 1 og 2, i sundhedsloven
således:
1) Personer, der er
henvist til sygehusbehandling, kan vælge behandling i
medfør af § 87, stk. 1 og 2, hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for den i § 87, stk. 1 og 2,
som affattet ved denne lov nævnte frist kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter.
2) Fristen regnes
fra den dato, hvor sygehuset modtager henvisningen.
3) Der medregnes
ikke perioder, hvor personen gennemgår et
forundersøgelsesforløb. Dog medregnes ventetid ud
over 2 uger til hver enkelt undersøgelse i tidsfristen.
Stk. 3. For patienter
henvist før den 1. januar 2013 til behandling efter §
87, stk. 1, i sundhedsloven finder de hidtil gældende regler
anvendelse.«
[Konsekvens af
ændringsforslag om deling]
Til § 4
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.«
[Konsekvens af
ændringsforslag om deling]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Loven træder i kraft
den 1. september 2013.«
[Konsekvens af
ændringsforslag om deling]
Til § 1
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF og EL):
5) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 87 affattes stk. 1 således:
»En person, som er henvist til sygehusbehandling og
udredt, kan vælge at blive behandlet på et af de
sygehuse, klinikker m.v., som regionsrådene har indgået
aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 2 måneder kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter, jf. dog stk. 2. Fristen regnes
fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. § 82 b. I de
tilfælde, hvor patienten ved henvisningen er udredt, regnes
fristen fra modtagelse af henvisningen på regionsrådets
sygehus.«
[Beregning af frist i forbindelse
med udvidet frit sygehusvalg]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF og EL):
6) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 87 affattes stk. 4 således:
»Stk. 4.
Regionsrådene i forening indgår aftale med de
privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i
udlandet, som ønsker at indgå aftale om behandling af
patienter efter stk. 1 og 3 og § 82 a.«
[Præcisering af området
for indgåelse af aftaler med privatejede sygehuse, klinikker
m.v.]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF og EL):
7)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
90, stk. 1, indsættes efter »modtaget henvisning
af en patient«: »eller har udredt en patient, jf.
§ 82 b«.«
[Præcisering af
regionsrådets oplysningspligt]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF og EL):
8) I
den under nr. 6 foreslåede
ændring af § 90, stk. 1, nr.
2, ændres »og 3« til: »og
2«.
[Korrektion]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF og EL):
9)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
90 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Regionsrådet skal, senest 8 hverdage efter ændring af
dato for kirurgisk behandling på et regionalt sygehus oplyse
patienten om retten til at vælge sygehus efter § 87,
stk. 3.«
[Præcisering af
regionsrådets oplysningspligt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget deles lovforslaget, således
at spørgsmål om differentieringen af patienternes ret
til udvidet frit sygehusvalg på private aftalesygehuse
udskilles i et selvstændigt lovforslag.
Til nr. 2-4
De foreslåede ændringer er
konsekvensændringer som følge af deling af
lovforslaget.
Til nr. 5
Ændringsforslaget tilsigter at præcisere beregning
af frister for det udvidede frie sygehusvalg for en person, som er
henvist til sygehusbehandling og er udredt. Det foreslås
således, at fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten
er udredt, jf. § 82 b. Dette vil bl.a. være relevant for
patienter, der udredes på samme sygehus, som behandlingen
også tilbydes på. I disse situationer vil der ikke som
udgangspunkt blive udarbejdet en henvisning, hvorfor tidspunktet
for udredningen foreslås som tidspunkt for beregning af
fristen. Dette omfatter således også de patienter, som
ikke er udredt inden for 30 dage, men i forbindelse med en plan,
som de har modtaget for det videre udredningsforløb. I disse
situationer vil det således også være tidspunktet
for udredningen, som er tidspunkt for beregning af fristen.
I visse situationer vil en henvisning fra en alment
praktiserende læge eller en speciallæge være
så klar, at der ikke er behov for et udredningsforløb.
I de situationer er udredningsretten efter den foreslåede
§ 82 b ikke relevant, og patienten vil med det samme
være omfattet af den differentierede ret til udvidet frit
sygehusvalg, jf. § 87. I de tilfælde vil fristen i
medfør af § 87, stk. 1, sidste punktum, skulle regnes
fra modtagelse af henvisning på regionsrådets
sygehus.
Hvorvidt henvisningen er så klar, at der ikke er behov
for et udredningsforløb, vurderes af det sygehus, som
modtager patienten.
Med ændringsforslaget tilsigtes det, at fristen for det
udvidede frie sygehusvalg allerede regnes fra det tidspunkt, hvor
behandlingsbehovet i sygehusregi er kendt, og ikke fra tidspunktet,
hvor patienten afgiver informeret samtykke til behandling. Med
ændringsforslaget er tidsfristen således
uafhængig af, om patienten først på et senere
tidspunkt får mulighed for at afgive et informeret samtykke
ved en forundersøgelse m.v. Det bemærkes, at den med
ændringsforslaget foreslåede tidsfrist typisk vil
være på et tidligere tidspunkt end tidspunktet for det
informerede samtykke til behandling.
Til nr. 6
Det foreslås, at der i § 87, stk. 4, henvises
eksplicit til § 82 a foruden § 87, stk. 1 og 3,
således at regionsrådenes forpligtelse til i forening
at indgå aftale med de privatejede sygehuse, klinikker m.v. i
Danmark og sygehuse m.v. i udlandet, som ønsker at
indgå aftale om behandling af patienter,
præciseres.
Til nr. 7
Det foreslås, at § 90, stk. 1, justeres
således, at regionsrådets oplysningspligt både
omfatter patienter, som er henvist, og også patienter, som er
udredt, jf. § 82 b, og som på baggrund heraf har et
behandlingsbehov i sygehusregi. Patienter, der er udredt på
samme sygehus, som behandlingen tilbydes på, vil
således også være omfattet af regionsrådets
pligt til at oplyse patienter om rettigheder m.v. i medfør
af § 90, stk. 1.
Beregningen i forhold til de 8 hverdage starter den dag, hvor
patienten er udredt, jf. § 82 b. I de tilfælde, hvor
patienten ved henvisningen er udredt, regnes fristen fra modtagelse
af henvisningen på regionsrådets sygehus.
Til nr. 8
Den foreslåede korrektion af § 90, stk. 1, i §
1, nr. 2, er en konsekvens af de øvrige foreslåede
ændringer til § 1, nr. 3 og 4. Der henvises til
bemærkningerne hertil.
Til nr. 9
Det følger af den foreslåede § 90, stk. 2,
at regionsrådet senest 8 hverdage efter ændring af dato
for kirurgisk behandling på et regionalt sygehus skal oplyse
patienten om retten til at vælge sygehus efter § 87,
stk. 3. Regionsrådets oplysningspligt foreslås
reguleret i et særskilt stykke, da fristen for
regionsrådets pligt til at oplyse patienten om rettigheder
ved ændring af dato for kirurgisk behandling på et
regionalt sygehus regnes fra datoændringen for behandlingen
og således ikke fra tidspunktet for regionsrådets
modtagelse af henvisningen.
Den eksisterende bemyndigelse i § 90, stk. 2, hvorefter
ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om regionsrådenes oplysningspligt,
foreslås videreført som § 90, stk. 3.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) fmd.
Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen
(S) Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Jonas Dahl (SF) Eigil
Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per
Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 30
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse |
2 | Henvendelse af 25/10-12 fra Lena
Michelsen, Morud |
3 | Kopi af brev fra ministeren for sundhed og
forebyggelse vedr. oplysningerne under 1. behandling |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Materiale til Danske Patienters
foretræde 13/11-12 |
6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
7 | Samtlige svar på lovforslaget |
8 | Udkast til betænkning |
9 | Udkast til bekendtgørelse om
indgåelse af behandlingsaftale, fra ministeren for sundhed og
forebyggelse |
10 | Udkast til bekendtgørelse om
befordring, fra ministeren for sundhed og forebyggelse |
11 | Udkast til bekendtgørelse om ret
til sygehusbehandling, fra ministeren for sundhed og
forebyggelse |
12 | Notat om redegørelse for teknisk
beregning af andel, der benytter DUF med en forventet ventetid
på mellem 30 og 60 dage, fra ministeren for sundhed og
forebyggelse |
13 | 2. udkast til betænkning |
14 | Ændringsforslag, fra ministeren for
sundhed og forebyggelse |
15 | Reviderede ændringsforslag, fra
ministeren for sundhed og forebyggelse |
| |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 30
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om patienter får den rigtige
diagnose med den nye udredningsgaranti, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om der findes parametre i den nye
udredningsgaranti, som også fokuserer på den rigtige
diagnose frem for på den rigtige tid, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om kommentar til internt omdelt
henvendelse af 25/10-12 fra Lena Michelsen, Morud, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om kommentar til materialet fra
Danske Patienters foretræde den 13/11-12, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvor mange patienter der
forventes årligt at blive henvist til udredning på
sygehusene m.v., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om lovforslaget vil påvirke
henvisningsmønstret, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om udredningspakker, som er aftalt
mellem privathospitalerne og Danske Regioner, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om mulighed for at sende diagnostiske
undersøgelser og anden udredningsaktivitet i udbud blandt de
private hospitaler og klinikker, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om længere udredningstid end 30
dage, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå |
10 | Spm. om, hvor lang tid en patient skal
vente på udredning, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, på hvilken baggrund man som
patient kan modtage en udredningsplan, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om at monitorere udredningsretten med
henblik på evaluering, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om en plan for patientens videre
forløb, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. om retningslinjer for en plan for
patientens videre forløb, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om at forpligte regionerne på
at opdatere venteinfo.dk, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om patientens ret til at klage, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om, at det er sygehuset, der skal
tage stilling til, om en patient skal påbegynde behandling
inden 30 eller 60 dage, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om, at ressourcestærke
patienter vil komme foran i køen, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om, hvor mange patienter der
forventes at blive vurderet til en behandlingsgaranti på 60
dage frem for en behandlingsgaranti på 30 dage, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om at løfte psykiatrien og
forkorte ventelisterne, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
21 | Spm. , om gigtpatienter stadig skal have
den samme ret til hurtig udredning som i dag, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om at sikre, at patienterne får
en korrekt diagnose, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, hvor længe der må
gå mellem de forskellige undersøgelser, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. , om at stille et
ændringsforslag om deling af lovforslaget, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om ret til udvidet frit sygehusvalg,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
26 | Spm. om, på hvilke afgørende
punkter regeringens forslag om »differentieret ret til
udvidet frit sygehusvalg« er markant ændret fra den 1.
juni 2012, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
27 | Spm. om at fremlægge valide og
retvisende beregninger baseret på det endeligt fremsatte
lovforslag, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
28 | Spm. om, hvor mange der har benyttet sig
af det udvidede frie sygehusvalg, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om at bekræfte, at 415.465
patienter har benyttet sig af det udvidede frie sygehusvalg efter 1
måned, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
30 | Spm. om, hvorfor 44 pct. af de patienter,
som i dag har ret til udvidet frit sygehusvalg, ifølge
lovforslaget ikke længere skal have denne rettighed, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
31 | Spm. om en oversigt over antallet af
patienter, som pr. kvartal har benyttet det udvidede frie
sygehusvalg fra 2002 til i dag, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om, at det udvidede frie sygehusvalg
har givet en kortere ventetid, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
33 | Spm. om, hvilke konkrete økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet ministeriet vurderer der vil
være, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
34 | Spm. , om det udvidede frie sygehusvalg
vil medføre fald i aktiviteten på de private sygehuse,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
35 | Spm. , om det at bevare
beskæftigelsen er blandt de kriterier, som kan udløse
30-dagesretten, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
36 | Spm. om, at forslaget fremmer eller
hæmmer uligheden i sundhedsvæsenet, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. , om forslaget giver mere eller
mindre ulighed i sundhedsvæsenet, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om at oversende udkast til den
bekendtgørelse, som Sundhedsstyrelsen udarbejder, med
vejledende kriterier i forhold til ret til udvidet frit
sygehusvalg, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, at beskæftigede skal have
bedre muligheder for hurtig behandling efter ventetid på 1
måned sammenlignet med personer, der er på
overførselsindkomster og står uden for
arbejdsmarkedet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
40 | Spm. om, at »manglende mulighed for
at bevare beskæftigelse« indgår som et specifikt
fagligt kriterium, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
41 | Spm. om, at »manglende mulighed for
at bevare beskæftigelse« er udtryk for et rent
sundhedsfagligt kriterium, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
42 | Spm. , om det ud fra ministerens
opfattelse er udtryk for en konkret lægefaglig opgave at
foretage sundhedsfaglige prioriteringer ved at skelne mellem
beskæftigede og personer uden for arbejdsmarkedet, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
43 | Spm. om, hvordan man konkret er kommet
frem til i ministeriets bidrag til statsministeriet i forbindelse
med regeringens lovprogram fra 2012-13, at 44 pct. af de patienter,
som i dag har ret til udvidet frit sygehusvalg, og ikke
længere vil have denne rettighed, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
44 | Spm. om, hvilke operationer,
undersøgelser og patientgrupper der vil være omfattet
af 60-dagesretten frem for 30-dagesretten, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
45 | Spm. om, hvor mange patienter der
forventes at få tilbudt ret til frit sygehusvalg efter
henholdsvis 30 og 60 dage, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. , om den gennemsnitlige erfarede
ventetid til operation vil vokse, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
47 | Spm. om, at retten til udvidet frit
sygehusvalg for patienter med mere alvorlige lidelser først
vil indtræde efter en ventetid på 1 måned, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
48 | Spm. om, at absolut ingen patienter vil
få bedre patientrettigheder i forhold til det udvidede frie
sygehusvalg, end de allerede har i dag med eksisterende lovgivning,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
49 | Spm. om, at det er et bredt udsnit af
patienter, som benytter det udvidede frie sygehusvalg m.v., til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
50 | Spm. om, hvor stor en procentandel af alle
behandlede patienter der i hvert af årene 2002-2012 er
behandlet efter reglerne om det udvidede frie sygehusvalg, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
51 | Spm. om den gennemsnitlige ventetid til
henholdsvis udredning og behandling i Norge, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
52 | Spm. om at sikre patienterne korte
ventetider til undersøgelse og behandling, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
53 | Spm. om, hvilke patientgrupper der som
følge af indførelsen af
»Pasientrettighetsloven, Rett til nødvendig
helsehjelp« i Norge venter længst på udredning og
behandling, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
54 | Spm. , om ministeren er principielt
modstander af det frie udvidede sygehusvalg, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
55 | Spm. , om det udvidede frie sygehusvalg
generelt er en helt unik patie?ntrettighed, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
56 | Spm. om, at færre patienter skal
på privathospital, end at flere patienter behandles hurtigt
og effektivt, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
57 | Spm. om differentieret ret til udvidet
frit sygehusvalg, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
58 | Spm. om at bekræfte, at patienter
med livstruende sygdomme allerede i dag bliver indlagt akut, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
59 | Spm. om akutbehandling af livstruende
sygdomme, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
60 | Spm. om, at cirka 70 pct. af patienterne
på de offentlige sygehuse indlægges akut, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
61 | Spm. om identiske patientrettigheder, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
62 | Spm. om udsagnet fra formanden for
Praktiserende Lægers Organisation, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
63 | Spm. om, at ingen patienter får
hurtigere adgang til at benytte sig af det udvidede frie
sygehusvalg, end de allerede har i dag, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
64 | Spm. om initiativ til at ændre
lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
65 | Spm. om, hvornår en patient
får ret til udvidet frit sygehusvalg efter 1 måned
eller 2 måneder, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
66 | Spm. om antallet af patienter, der
fremover ikke er omfattet af det udvidede frie sygehusvalg efter 1
måned, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
67 | Spm. om ventetiden til behandling for
patienter, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
68 | Spm. om behandlingsgarantien på 1
måned, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
69 | Spm. om eksempler på »mindre
alvorlig sygdom«, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
70 | Spm. om at afskaffe det udvidede frie
sygehusvalg, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
71 | Spm. om udredningsret på 30 dage,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
72 | Spm. om et ændringsforslag til
lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
73 | Spm. om undersøgelse/udredning
henholdsvis på sygehuset og hos de alment praktiserende
læger og praktiserende speciallæger, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
74 | Spm. om aktuelle ventetider til
undersøgelse/udredning, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
75 | Spm. om, hvor mange patienter der ikke vil
være omfattet af udredningsretten på årsbasis,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
76 | Spm. om, hvilke merudgifter lovforslaget
vil medføre, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
77 | Spm. om, hvor stor en procentandel af
patienterne, der allerede i dag bliver udredt inden for 30 dage,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
78 | Spm. om, hvor mange somatiske patienter
der pr. 1. oktober 2012 ventede i mere end 30 dage, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
79 | Spm. om, hvor mange patienter der pr. 1.
juli 2012 ventede i mere end en måned, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
80 | Spm. om, hvor hurtigt udredningen skal
finde sted, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
81 | Spm. om rettighed til at vælge
udredningsforløb, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
82 | Spm. om lovforslagets såkaldte ret
til hurtig udredning, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
83 | Spm. om den foreslåede § 82 b,
stk. 2, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå |
84 | Spm. om, at patienter kun af
lægefaglige, men ikke ressourcemæssige årsager,
kan undtages fra udredningsfristen på 30 dage, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
85 | Spm. om, i hvilke tilfælde en plan
for det videre udredningsforløb skal være
fyldestgørende, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
86 | Spm. om, hvor lang ventetid der maksimalt
må gå fra én undersøgelse til den
næste, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
87 | Spm. om, at lovforslaget ikke
påvirker henvisningsmønstret, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
88 | Spm. om patientens udredningsplan, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
89 | Spm. om, at regionerne ikke kan danne
alternative løsninger til forundersøgelsen, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
90 | Spm. om, at alle patienter som minimum
inden for 1 måned indkaldes til lægefaglig
forundersøgelse, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
91 | Spm. om, hvornår et
udredningsforløb senest skal være afsluttet, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
92 | Spm. om, at den nye udredningsret
gælder alle, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
93 | Spm. om, at fristen på 1 måned
også skulle omfatte diagnostiske undersøgelser, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
94 | Spm. om, at regionerne efter lovforslaget
ikke juridisk er forpligtet til at indgå nogen som helst
aftaler med private hospitaler og klinikker, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
95 | Spm. om, hvis regionen ikke lever op til
30-dages tidsfristen, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
96 | Spm. om, hvad en patient konkret skal
gøre, såfremt en region undlader at tilbyde udredning
inden for 30 dage, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
97 | Spm. om ventetiden, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
98 | Spm. om, at der ikke vil være
tusindvis af danskere, som fortsat kommer til at vente
længere end 1 måned, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
99 | Spm. om, hvor længe udredningen
maksimalt må tage, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
100 | Spm. om konsekvenser for regionerne, hvis
der ikke kan ske udredning inden for 30 dage, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
101 | Spm. om statistisk grundlag
vedrørende udredning, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
102 | Spm. om, at regionerne ikke prioriterer at
udrede de mindst vanskelige patienter først, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
103 | Spm. om, hvis sygehuset eller regionen
ikke selv har kapacitet til at sikre den hurtige diagnose, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
104 | Spm. om udredningsretten, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
105 | Spm. om, hvorfor ministeren fortsat og
senest i sin kronik i JP den 13. september 2012 kalder
udredningsretten for en garanti, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
106 | Spm. om, på hvilket grundlag en
region retmæssigt kan undlade at opfylde udredningsretten
på 30 dage, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
107 | Spm. om, at en diagnosegaranti ikke er en
garanti for en diagnose inden for 1 måned, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
108 | Spm. om, at alle regioner i dag har mindst
et diagnostisk center, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
109 | Spm. om præciseringen i § 86,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
110 | Spm. om at redegøre for de
økonomiske konsekvenser ved at forringe det udvidede frie
sygehusvalg, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
111 | Spm. om, at forslaget om hurtig udredning
medfører »midlertidige« merudgifter til
kapacitetsopbygning m.v., til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
112 | Spm. om, hvor store de midlertidige
merudgifter til kapacitetsopbygning i forbindelse med forslaget om
hurtig udredning forventes at være i 2013, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
113 | Spm. om, hvor store mindreudgifter
ministeren skønner at forslaget om differentiering af det
udvidede frie sygehusvalg isoleret set medfører, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
114 | Spm. om merudgifterne til hurtig
udredning, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
115 | Spm. om, at lovforslaget på sigt
indebærer samlede mindreudgifter, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
116 | Spm. om ekstra klagesager ved
lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
117 | Spm. om, hvilke midlertidige offentlige
merudgifter der isoleret set er forbundet med indførelse af
en udredningsret, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
118 | Spm. om at definere »meget store
ressourcer«, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
119 | Spm. om analysen foretaget af Dansk
Erhverv og FOA, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
120 | Spm. om konkrete økonomiske
konsekvenser for Region Hovedstaden m.v., til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
121 | Spm. om samfundsøkonomiske
gevinster, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
122 | Spm. om, hvilken aktivitetsvirkning det
anslås at ændringen af det udvidede frie sygehusvalg
vil medføre, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
123 | Spm. om, hvorvidt en knæoperation
på et offentligt sygehus bliver markant billigere, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
124 | Spm. om, at brugen af tegnede
sundhedsforsikringer vil øges, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
125 | Spm. om økonomiske overvejelser i
forhold til beslutningen om, hvornår en patient får ret
til udvidet frit sygehusvalg, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
126 | Spm. , om BPK fremadrettet får
mulighed for at afgive bemærkninger til høring af
lovforslag, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
127 | Spm. om at sikre korrekte, valide og
opdaterede informationer om ventetider m.v., til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
128 | Spm. om at redegøre for baggrunden
for, at de centrale nøgletal ikke længere opdateres
på ministeriets hjemmeside, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
129 | Spm. om, hvorfor tal for benyttelsen af
det udvidede frie sygehusvalg ikke længere er
tilgængelige på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
130 | Spm. om, at tal for benyttelsen af det
udvidede frie sygehusvalg igen gøres offentlige, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
131 | Spm. om, at tal for benyttelsen af det
udvidede frie sygehusvalg findes fremadrettet, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
132 | Spm. om den erfarede ventetid til
operation, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
133 | Spm. om, at den erfarede gennemsnitlige
ventetid til operation for alle patienter fortsat opgøres
løbende, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
134 | Spm. om statistik for ventetiden til
behandling, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
135 | Spm. om beregningen for den samlede
venteperiode, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
136 | Spm. om, hvorvidt opgørelsesmetoden
for antal gennemførte operationer er ændret, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
137 | Spm. om indførelse af en ny
udrednings- og behandlingsret i psykiatrien, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
138 | Spm. om, hvad det koster at indføre
en udredningsgaranti i hele psykiatrien, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
139 | Spm. om, hvilke omkostninger der vil
være forbundet med, at patienter med »alvorlig
psykiatrisk sygdom« får ret til at gøre brug af
det udvidede frie sygehusvalg, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
140 | Spm. om gennemsnitlig ventetid til
voksenpsykiatrien, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
141 | Spm. om psykiatriske diagnoser, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
142 | Spm. om patienterne i børne- og
ungdomspsykiatrien, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
143 | Spm. , om det er nødvendigt med
flere eller færre private hospitaler og klinikker inden for
psykiatrien, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
144 | Spm. om forudsætningen for et reelt
udvidet frit valg i psykiatrien, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
145 | Spm. , om kapacitetsmæssige hensyn
falder ind under betegnelsen »fagligt muligt«, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
146 | Spm. om oprettelsen af et diagnostisk
center i Region Midtjylland, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
147 | Spm. om den såkaldte
behandlingsgaranti, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
148 | Spm. , om nogen patienter vil blive
stillet dårligere, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
149 | Spm. , om alle aftaler vedrørende
det udvidede frie valg vil blive ophævet og erstattet af
udbud, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå |
150 | Spm. om deadline for, hvornår
patienter, der er henvist til udredning skal være udredt, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
151 | Spm. om, hvor længe patienter med
diffuse symptomer fremover skal vente på at få stillet
en diagnose, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
152 | Spm. om scanning på et
privathospital på det offentliges regning, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
153 | Spm. om, hvornår der skal være
stillet en diagnose, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
154 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet den 29/11-12, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
155 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag om deling af lovforslaget, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
156 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag til lovforslaget, hvor der i lovteksten
præciseres m.v., til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
157 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag til lovforslaget, hvor det
pålægges regionerne at indgå aftaler med de
private sygehuse, klinikker m.m., til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
158 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag til lovforslaget vedrørende patientens
rettigheder til frit og udvidet frit sygehusvalg m.v., til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
159 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag til lovforslaget, hvor der i lovteksten
præciseres længden af det tidsrum, der må
gå, fra udredningen er afsluttet, og til den differentierede
behandlingsgaranti træder i kraft, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
160 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag til lovforslaget, hvor patienter, som er
henvist til sygehusbehandling, også fremadrettet kan
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse m.v., som
regionsrådene har indgået aftale med, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
161 | Spm. om at oversende en liste over og
beskrivelse af den række af aktivitetsmæssige
skøn, der er foretaget i forbindelse med aftalen om
regionernes økonomi for 2013, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
162 | Spm. om at oversende definitionen af
»aktivitetsmæssige konsekvenser«, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
163 | Spm. om at bekræfte, at der ikke i
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse foreligger beregninger
(tal) eller skøn (tal) over, hvor mange patienter der i dag
opnår ret til udvidet frit sygehusvalg, som ikke vil få
det efter lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
164 | Spm. om skøn over de aktivitets- og
udgiftsmæssige konsekvenser af regeringens lovforslag, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
165 | Spm. om, hvor mange patienter indenfor
somatikken der i 2009, 2010 og 2011 blev udredt på de
offentlige hospitaler, til ministeren for sundhed og
forebyggelse |
| |
| |
| |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 30
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om ministerens svar
på udvalgets spørgsmål, til ministeren for
sundhed og forebyggelse |
| |