Fremsat den 3. oktober 2012 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om friplejeboliger
(Nedsættelse af den kommunale
grundkapital og kapitalindskud i friplejeboliger)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, som senest
ændret ved lov nr. 556 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 118 indsættes:
Ȥ 118
a. For tilsagn efter § 115, stk. 1-5, der gives i
perioden 1. juli 2012 til og med 31. december 2016, forhøjes
de lån, der er nævnt i § 118, stk. 1, 1. pkt., og
stk. 2, 1. pkt., til 88 pct. samtidig med, at den kommunale
grundkapital, der er nævnt i § 118, stk. 1, 1. pkt., og
den regionale grundkapital, der er nævnt i § 118, stk.
2, 1. pkt., nedsættes til 10 pct.«
§ 2
I lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august 2011, som senest
ændret ved lov nr. 326 af 11. april 2012 foretages
følgende ændring:
1. I
§ 12, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Anskaffelsessummen efter tilsagn meddelt i
2008« til: »Anskaffelsessummen for tilsagn givet i
perioden 1. juli 2012 til og med 31. december 2016«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. december
2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Som led i aftalen om kommunernes
økonomi for 2013 er regeringen og KL enige om at
understøtte kommunernes muligheder for at føre en
aktiv boligpolitik. På den baggrund er det aftalt, at
regeringen vil søge tilslutning til at nedsætte det
kommunale grundkapitalindskud til almene boliger til 10 pct. fra 1.
juli 2012 og som udgangspunkt frem til udgangen af 2016. I
forlængelse heraf foreslås tillige, at
kapitalindskuddet i forbindelse med etablering af friplejeboliger
nedsættes tilsvarende.
Nærværende lovforslag
udmønter denne del af kommuneaftalen for 2013.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Nedsættelse af den
kommunale grundkapital og kapitalindskud i friplejeboliger
2.1.1. Gældende
regler
Det almene byggeri har over årene
være finansieret på forskellige måder med
forskellig fordeling mellem stat, kommune og beboere.
Fællestrækket har været, at det offentlige dels
har ydet éngangsstøtte i form af kontantindskud til
delvis finansiering af byggeriet, dels støtte til delvis
betaling af ydelserne på de optagne lån, der
finansierer størstedelen af byggeriet. Finansieringen af
nybyggeri er p.t. som følger:
•
Beboerindskud på 2 pct. af anskaffelsessummen
• Kommunal
grundkapital på 14 pct. af anskaffelsessummen
•
Kreditinstitutlån med statslig ydelsesstøtte på
84 pct. af anskaffelsessummen
Beboerindskuddet betales af lejeren i
forbindelse med indflytning og tilbagebetales ved fraflytning.
Indskuddet reguleres ikke.
Grundkapital stilles til rådighed af den
kommune, hvor byggeriet opføres, og har karakter af et
lån. Lånene er rentefrie og tillige afdragsfrie i
indtil 50 år efter ejendommens ibrugtagelse.
Den lånetype, der skal anvendes ved
finansieringen fastsættes af ministeren for by, bolig og
landdistrikter i samarbejde med finans- samt erhvervs- og
vækstministeren, således at belåningen af
nybyggeriet smidigt og hurtigt kan tilpasses med henblik på
at minimere de statslige udgifter. P.t. gælder, at
nybyggeriet skal belånes med 30-årige
rentetilpasningslån, hvor restgælden refinansieres
hvert år. Det er en betingelse for optagelse af lånet,
at kommunen stiller garanti for den del af lånet, som har
sikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens markedsværdi.
Beboerne betaler som udgangspunkt en ydelse
på 2,8 pct. af anskaffelsessummen plus de løbende
bidrag m.v. til realkreditinstitutterne, i alt svarende til ca. 3,0
pct. af anskaffelsessummen. Beboernes betaling er således
uafhængig af vilkårene for de optagne lån.
Forskellen mellem beboerbetalingen og den samlede ydelse på
lånet betales af staten som ydelsesstøtte.
Friplejeboliger finansieres på
principielt samme måde med undtagelse af grundkapitalen, som
betales af friplejeboligleverandøren samt at staten stiller
garanti for belåningen. Hertil kommer, at tilsagn om
støtte til friplejeboliger er underlagt en kvote på i
alt 225 boliger om året.
2.1.2. Forslag om
nedsættelse af den kommunale grundkapital og kapitalindskud i
friplejeboliger
Det foreslås, at grundkapitalen
nedsættes gældende for en længere periode. Det
foreslås nærmere, at for tilsagn om støtte til
etablering af nye almene boliger, som er givet eller som gives i
perioden 1. juli 2012 til og med 31. december 2016, nedsættes
den kommunale grundkapital fra 14 til 10 pct. af
anskaffelsessummen. Samtidig forhøjes
realkreditbelåningen fra 84 pct. til 88 pct. af
anskaffelsessummen. De resterende 2 pct. finansieres fortsat gennem
beboerindskuddet.
Tilsvarende foreslås at gælde for
tilsagn til friplejeboliger i den omtalte periode.
Forslaget vil understøtte kommunernes
muligheder for at føre en aktiv boligpolitik, idet det
bliver billigere for den enkelte kommune at opføre almene
boliger. Da grundkapita?lindskuddet nedsættes frem til og med
2016, får kommunerne endvidere en længere
planlægningshorisont. Forslaget vil dermed give kommunerne
bedre mulighed for at tilrettelægge en udbygningstakt for den
lokale almene boligbestand, der er i overensstemmelse med kommunens
vurdering af udviklingen i det lokale behov for almene boliger.
På den baggrund forventes nedsættelsen at
medføre en begrænset årlig forøgelse af
det almene nybyggeri.
3. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre
offentlige merudgifter til grundkapital og ydelsesstøtte som
følge af en begrænset forøgelse af det almene
nybyggeri i størrelsesordenen 700 boliger om året fra
2013. Derudover medfører nedsættelsen af
grundkapitalen en ændret fordeling af de offentlige udgifter
mellem stat og kommuner. For friplejeboliger medfører
forslaget alene statslige merudgifter til ydelsesstøtte
inden for den årlige kvote på 225 boliger.
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser for stat og
kommuner af lovforslaget
|
(2013-prisniveau, mio. kr.) | | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Statslig ydelsesstøtte (almene
boliger) | 253,5 | 537,1 | 537,1 | 537,1 | 537,1 |
Statslig ydelsesstøtte
(friplejeboliger) | 14,6 | 15,1 | 15,1 | 15,1 | 15,1 |
Grundkapital (kommunerne) | -266,5 | -225,0 | -225,0 | -225,0 | -225,0 |
I alt | | 327,2 | 327,2 | 327,2 | 327,2 |
Anm. : En negativ værdi angiver en
mindreudgift. Det bemærkes, at Landsbyggefonden dækker
25 pct. af de nævnte statslige udgifter til
ydelsesstøtte i perioden 2012-2014.
1) Beløb er angivet i
2012-prisniveau.
2) Mindreudgiften skyldes alene budgettekniske
forhold vedrørende ydelsesstøtten.
Forslaget vil endvidere medføre meget
begrænsede statslige udgifter til tilretning af By-, Bolig-
og Landdistriktsministeriets administrationssystem for det almene
byggeri (BOSSINF-STB). Disse udgifter vil blive afholdt inden for
ministeriets eksisterende ramme.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med KL.
4. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget gør det billigere for
private friplejeboligleverandører at etablere nybyggede
friplejeboliger, ligesom lovforslaget forventes i begrænset
omfang at understøtte aktiviteten i byggesektoren som
følge af flere tilsagn, jf. pkt. 3. Herudover vurderes
forslaget hverken at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende organisationer m.v.: Akademisk
Arkitektforening, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening,
BOSAM, By og Bolig, Byfornyelsesrådet, Byggeriets Evaluerings
Center, Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i
Danmark, Center for Ligebehandling af Handicappede, Center for
Små Handicapgrupper, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri,
Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Ældreråd, Dansk Flygtningehjælp,
De Samvirkende Invalideorganisationer DSI, Det centrale
Handica?pråd, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen
til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring
og Pension, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Jydske Grundejerforeninger,
Kommunekredit, Kommunernes Landsforening, Landsbyggefonden,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, O. K. -fonden, Organisationen af Selvejende Institutioner,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for
Socialt Udsatte, Statens Byggeforskningsinstitut og
Ældremobiliseringen.
10. Samlet
vurdering af lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunale mindreudgifter til grundkapital
til almene boliger | Statslige merudgifter til
ydelsesstøtte til almene boliger og friplejeboliger | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Billigere at etablere nybyggede
friplejeboliger. Svagt forøget aktivitet i
byggesektoren | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler finansieres nyt
alment nybyggeri med et beboerindskud på 2 pct. af
anskaffelsessummen, kommunal grundkapital på 14 pct. af
afskaffelsessummen og et kreditinstitutlån på de
resterende 84 pct. af anskaffelsessummen. Med henblik på at
reducere den kommunale udgift foreslås det, at for tilsagn om
støtte til etablering af nye almene boliger, som gives i
perioden 1. juli 2012 til og med 31. december 2016, nedsættes
den kommunale og regionale grundkapital til 10 pct. af
anskaffelsessummen. Samtidig forhøjes
kreditinstitutbelåningen fra 88 pct. af anskaffelsessummen.
Beboerbetalingen ændres ikke som følge af forslaget,
idet beboerne fortsat som udgangspunkt betaler 2,8 pct. af
anskaffelsessummen på de optagne lån, mens staten
betaler den resterende ydelse. Kreditinstitutbelåningen
forhøjes med 4 pct. point, som fuldt ud er dækket af
kommunal garanti, hvorfor långivers risiko ikke
forøges.
Til § 2
Til nr. 1
Finansiering af nye friplejeboliger
følger finansieringen af nyt alment byggeri, idet
grundkapitalen er erstattet af et kapitalindskud af samme
størrelse, betalt af friboligleverandøren. Det
foreslås, at kapitalindskuddet i forbindelse med nybyggeri af
friplejeboliger, hvortil der gives tilsagn i perioden 1. juli 2012
til den 31. december 2016, nedsættes til 10 pct. af
anskaffelsessummen. Samtidig forhøjes belåningen til
88 pct. af anskaffelsessummen. Beboernes lejebetaling
påvirkes ikke heraf, ligesom der ydes offentlig garanti for
den forhøjede belåning.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. december 2012. Loven har tilbagevirkende kraft for
tilsagn, som er givet i perioden 1. juli 2012 til 1. december 2012.
Da der er tale om en ændret byrdefordeling mellem stat og
kommuner til gunst for kommunerne og da loven ikke har konsekvenser
for andre parter, herunder beboerne og kreditinstitutter, er der
ikke problemer forbundet hermed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | | | | § 1 | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, som senest
ændret ved lov nr. 556 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 118 indsættes: | | | »§ 118
a. For tilsagn efter § 115, stk. 1-5, der gives i
perioden 1. juli 2012 til og med 31. december 2016, forhøjes
de lån, der er nævnt i § 118, stk. 1, 1. pkt., og
stk. 2, 1. pkt., til 88 pct. samtidig med, at den kommunale
grundkapital, der er nævnt i § 118, stk. 1, 1. pkt., og
den regionale grundkapital, der er nævnt i § 118, stk.
2, 1. pkt., nedsættes til 10 pct.« | | | | | | § 2 | | | I lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august 2011, som senest
ændret ved lov nr. 326 af 11. april 2012 foretages
følgende ændring: | | | | § 12. Den
godkendte anskaffelsessum for boliger etableret efter kvote A
finansieres med et kapitalindskud ydet af
friplejeboligleverandøren svarende til den i
§ 118, stk. 1, i lov om almene boliger m.v. nævnte
kommunale grundkapital, et lån svarende til det i
§ 118, stk. 1, i lov om almene boliger m.v. nævnte
og 2 pct. beboerindskud. Anskaffelsessummen efter tilsagn meddelt i
2008 finansieres dog med et kapitalindskud, der svarer til den
kommunale og regionale grundkapital, der er nævnt i
§ 118 a i lov om almene boliger m.v., et lån, der
svarer til det, der er nævnt i § 118 a, og 2 pct.
beboerindskud. | | 1. I § 12, stk. 1, 2. pkt., ændres
»Anskaffelsessummen efter tilsagn meddelt i 2008« til:
»Anskaffelsessummen for tilsagn givet i perioden 1. juli 2012
til og med 31. december 2016« | | | § 3 Loven træder i kraft den 1. december
2012. |
|
Officielle noter