Fremsat den 10. oktober 2012 af erhvervs-
og vækstministeren (Ole Sohn)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede
kontrakter (tilbudsloven) og lov om kommuners udførelse af
opgaver for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners
deltagelse i selskaber
(Lempelse af annonceringspligten samt
styrket mulighed for kommuners og regioners deltagelse i
selskaber)
§ 1
I lov om indhentning af tilbud på visse
offentlige og offentligt støttede kontrakter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007, som
ændret ved § 2 i lov nr. 618 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 3, nr. 3, affattes således:
»3) Lov nr.
548 af 8. juni 2006 om kommuners udførelse af opgaver for
andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber med senere ændringer eller regler udstedt med
hjemmel heri.«
2. § 15 a,
stk. 1, nr. 3, ophæves.
3. I
§ 15 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Lovens
afsnit II gælder ikke, når en kommune udfører
opgaver for andre offentlige myndigheder, jf. lov nr. 548 af 8.
juni 2006 om kommuners udførelse af opgaver for andre
offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber med senere ændringer eller regler udstedt med
hjemmel heri.«
§ 2
I lov nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber, som ændret ved
lov nr. 620 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændringer:
1. § 2,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Stk. 2
gælder dog ikke, hvis opgavens værdi ikke overstiger
den tærskelværdi, der er fastsat i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 om
samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af
offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter.«
2. Tre
steder i § 5, stk. 1, ændres
»25 pct.« til: »50 pct.«. Et sted i § 5, stk. 2, ændres »25
pct.« til: »50 pct.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets baggrund og
hovedindhold | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Ophævelse af annonceringspligten for
bilag II B-tjenesteydelser | | 2.2. | Undtagelse fra annonceringspligten,
når kommuner udfører en opgave for en anden offentlig
myndighed eller får udført opgaver af en anden
kommune | | 2.3. | Ændring af udbudsgrænsen for
kommuners mulighed for at udføre opgaver for andre kommuner
uden opgaven forinden har været udbudt | | 2.4. | Ændring af
omsætningsgrænse for salg til andre end kommuner
henholdsvis regioner | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Høring | 9. | Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund og
hovedindhold
Formålet med ændringen af
tilbudsloven er at understøtte en effektiv anvendelse af
offentlige ressourcer ved indgåelse af offentlige kontrakter.
Lovforslaget indeholder to dele. For det første skal
forslaget mindske ordregivers administrative byrder ved at friholde
kontrakter om de såkaldte bilag II B-tjenesteydelser, der er
mindre egnede til konkurrenceudsættelse, såsom
sundheds- og socialydelser, juridiske tjenesteydelser, hotel- og
restaurationsvirksomhed mv., fra tilbudslovens regler om
annonceringspligt. Denne del af lovforslaget er en del af
regeringens initiativer til forenkling på Erhvervs- og
Vækstministeriets område og indgår desuden som
led i udmøntning af Aftale om kommunernes økonomi for
2013 af 10. juni 2012. For det andet medfører forslaget, at
kommunerne skal have friere adgang til at udføre opgaver for
en anden offentlig myndighed, og få udført opgaver af
en anden kommune. Sidstnævnte skal ses i sammenhæng med
forslaget om ændring af den omsætningsgrænse som
gælder for selskaber omfattet af loven med hensyn til salg
til andre kommuner henholdsvis regioner. Denne del af lovforslaget
er også en del af udmøntningen af Aftale om
kommunernes økonomi for 2013 af 10. juni 2012.
I forhold til den første
forslåede ændring af tilbudsloven, gælder, at i
henhold til EU-udbudsreglerne er bilag II B-tjenesteydelser ikke
fuldt ud omfattet af direktivets detaljerede procedureregler,
herunder reglerne om offentliggørelse af en
udbudsbekendtgørelse. Årsagen hertil er denne type
ydelsers særlige karakter, idet det bl.a. er lagt til grund,
at ydelserne har begrænset eller ingen
grænseoverskridende interesse. En ophævelse af
annonceringspligten for bilag II B-tjenesteydelser medfører
således, at der ikke for disse ydelser findes nationale
regler, der går videre end de regler, der findes på EU
niveau.
Erfaringer har vist, at der ofte kan
være store transaktionsomkostninger forbundet ved at foretage
en annoncering af kontrakter om bilag II B-tjenesteydelser.
Sådanne transaktionsomkostninger står ikke altid i
rimeligt forhold til de besparelser, der kan opnås ved at
annoncere kontrakterne, f.eks. fordi der er ganske få
leverandører på markedet, der kan levere, og dermed er
der begrænset konkurrence om ydelserne. Endvidere viser
erfaringer, at ordregivere ofte oplever annoncering som en
tidskrævende og omfangsrig proces svarende til udbud af
kontrakter efter EU's udbudsregler.
Med lovforslaget ophæves tilbudslovens
regler om forudgående annoncering for bilag II
B-tjenesteydelser. Dermed får ordregiverne større
frihed og fleksibilitet til selv at beslutte, hvorvidt det ud fra
en konkurrencemæssig og økonomisk vurdering er
hensigtsmæssigt at foretage en annoncering af disse ydelser.
Ordregiverne vil dog fortsat være underlagt EUF-traktatens
principper, som bl.a. indeholder krav til ligebehandling og
gennemsigtighed, når opgaverne har en klar
grænseoverskridende interesse.
Ifølge anden del af forslaget skal
kommunerne have friere adgang til at udføre opgaver for
andre offentlige myndigheder, herunder kommuner, og at få
udført opgaver af en anden kommune med henblik på at
styrke kommunernes muligheder for mellem-offentlige samarbejder.
Ved at undtage sådanne samarbejder fra annonceringsreglerne i
tilbudsloven får offentlige myndigheder, herunder kommunerne,
større frihed til at tilrettelægge deres opgaver
på den mest hensigtsmæssige måde. Forslaget
vedrører alene en undtagelse til tilbudslovens regler om
annonceringspligt, dvs. en undtagelse for opgaver, der ligger under
tærskelværdierne i udbudsdirektivet. Kommunerne vil dog
også for disse opgaver fortsat være underlagt
EUF-traktaten, som bl.a. indeholder krav til ligebehandling og
gennemsigtighed, når opgaverne har en klar
grænseoverskridende interesse.
Overstiger værdien af opgaven
tærskelværdierne i udbudsdirektivet, skal opgaven
udbydes i overensstemmelse med disse regler. Falder værdien
af opgaven derimod under tærskelværdierne i
udbudsdirektivet er ordregiveren alene underlagt EUF-traktatens
principper om ligebehandling og gennemsigtighed. Dette
indebærer, at ordregiveren skal sikre, at en kontrakt, der
har klar grænseoverskridende interesse, udsættes for en
passende grad af offentlighed, hvilket indebærer at
ordregivere inden indgåelse af kontrakten skal sikre
konkurrence om opgaven. En sådan konkurrence kan fx ske ved,
at der foretages en annoncering af opgaven forinden.
Denne del af lovforslaget er en del af
udmøntningen af Aftale om kommunernes økonomi for
2013 af 10. juni 2012, der ligeledes indeholder to elementer i
forhold lov nr. 548/2006: dels en ændring af
omsætningsgrænsen, jf. nærværende
lovforslag, dels en ændring af udbudsgrænsen for
opgaver mellem kommuner. Sidstnævnte ændring
foreslås foretaget ved at indskrive udbudsgrænsen i
selve loven. Hidtil har grænsen været fastsat i en
bekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 566 af 27.
juni 2002. Formålet med disse ændringer er for det
første, at lempe begrænsningerne på kommunernes
og regionernes muligheder for aktivt at deltage i selskaber.
Lovforslaget vil dermed styrke kommuners og regioners muligheder
for deltagelse i offentlige-private selskaber. For det andet vil
ændringerne gøre det nemmere for en kommune at
udføre opgaver for en anden offentlig myndighed, og dermed
fremme mulighederne for samarbejde mellem disse myndigheder.
På områder, hvor det offentlige
har en særlig viden, kan offentlig-private selskaber
være et første skridt til at få offentlige
opgaver ud på markedet. Det offentlige skal imidlertid ikke
kunne agere på markedet i forhold til en hvilken som helst
opgave. Det skal alene være i forhold til opgaver, der ikke
tidligere har været udliciteret til private virksomheder.
Selskaber anses således for at være et alternativ til,
at kommuner og regioner varetager opgaven i eget regi. Derfor skal
der alene kunne dannes selskaber med en reel privat deltagelse, og
det skal alene være i selskaber, hvor maksimalt halvdelen af
omsætningen hidrører fra salg til andre end kommuner
henholdsvis regioner.
Lov nr. 548 af 8. juni 2006 om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber har som følge
heraf givet mulighed for, at kommuner og regioner under iagttagelse
af visse betingelser kan deltage i selskaber. Denne lov
gælder kun, hvis der ikke i anden lovgivning eller
kommunalfuldmagtsreglerne er hjemmel til den kommunale eller
regionale deltagelse i det pågældende selskab. Hvis en
kommune derfor deltager i et selskab i medfør af
kommunalfuldmagtsreglerne, vil reglerne i lov om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber ikke finde
anvendelse.
Med lovforslaget øges grænsen for
den andel af omsætningen, der må stamme fra salg til
andre end kommuner henholdsvis regioner, fra 25 pct. til 50 pct.
Dermed forbedres kommuners og regioners mulighed for deltagelse i
selskaber, da det med loven vil være muligt for kommuner
henholdsvis regioner at deltage i selskaber, der i en periode
på 3 år har en omsætning, hvor op til 50 pct.
stammer fra salg til andre end kommuner og regioner.
Lovforslaget ændrer ikke på det
overordnede formål med lov om kommuners udførelse af
opgaver for andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners
deltagelse i selskaber, og det offentlige skal fortsat ikke
bevæge sig ud på områder, hvor der allerede er et
velfungerende privat marked. Således skal kommunen fortsat
afhænde sine ejerandele i et selskab, hvis
størstedelen af selskabets omsætning stammer fra salg
til andre end kommuner og regioner.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ophævelse af
annonceringspligten for bilag II B-tjenesteydelser
Efter de gældende regler er ordregiver
underlagt en annonceringspligt ved indkøb af både
bilag II A-tjenesteydelser (f.eks. regnskab og revisionsydelser,
arkitektydelser og reklamevirksomhed) og bilag II B-tjenesteydelser
(f.eks. social- og sundhedsydelser, jernbane- og
søtransport, hotel- og restaurationsvirksomhed, juridiske
ydelser, undervisning og kultur). For bilag II B-tjenesteydelser
gælder annonceringspligten for alle kontrakter, der har en
værdi på over 500.000 kr.
Annonceringspligten indebærer, at
ordregiver forud for indhentning af tilbud og indgåelse af
kontrakt om tjenesteydelser skal offentliggøre en annonce
herom.
Med lovforslaget ophæves forpligtelsen
til at foretage en annoncering forud for indhentning af tilbud og
indgåelse af kontrakter om bilag II B-tjenesteydelser.
Ordregiver vil herefter alene være underlagt EU's
udbudsregler ved indgåelse af kontrakter om bilag II
B-ydelser.
At ordregivere er underlagt EU's udbudsregler
indebærer for det første en forpligtelse til at
følge enkelte bestemmelser i EU's udbudsdirektiv ved
indgåelse af kontrakter om bilag II B-tjenesteydelser, der
har en kontraktværdi, der svarer til eller overstiger de
gældende tærskelværdier i udbudsdirektivet. I
henhold til udbudsdirektivet skal ordregivere overholde reglerne om
tekniske specifikationer i udbudsdirektivets artikel 23 samt
offentliggøre en bekendtgørelse om indgåelse af
kontrakt i overensstemmelse med artikel 35, stk. 4. Det har
således ikke været EU-lovgivers hensigt, at denne type
ydelser skal være fuldt ud omfattet af direktivets
detaljerede procedureregler, herunder reglerne om
offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse.
For det andet er ordregivere underlagt
EUF-traktatens principper om ligebehandling og gennemsigtighed i
det omfang, at kontrakten skønnes at have en klar
grænseoverskridende interesse. I praksis betyder dette, at
ordregiveren skal sikre, at der sker konkurrence omkring bilag II
B-tjenesteydelser, der har en klar grænseoverskridende
interesse. En sådan konkurrence kan sikres ved at skabe
gennemsigtighed om kontrakten, fx ved at foretage en
annoncering.
2.2. Undtagelse fra
annonceringspligten, når kommuner udfører en opgave
for en anden offentlig myndighed eller får udført
opgaver af en anden kommune
Med lovforslaget undtages offentlige
myndigheder fra annonceringspligten i tilbudsloven i de
tilfælde, hvor udførelsen af opgaven i stedet
overlades til en kommune. Dette indebærer, at en offentlig
myndighed ikke skal foretage en annoncering i de tilfælde,
hvor opgaven overlades til en anden kommune inden for de
betingelser, der er fastsat i lov nr. 548 af 8. juni 2006 om
kommuners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i selskaber (som
senest ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2006).
Forslaget vil styrke kommunernes muligheder
for mellem-offentlige samarbejder. Ved at undtage sådanne
samarbejder fra annonceringsreglerne i tilbudsloven får
ordregivere større frihed til at tilrettelægge deres
opgaver på den mest hensigtsmæssige måde.
Forslaget vedrører alene opgaver, der ligger under
tærskelværdierne i udbudsdirektiverne. Ordregiverne vil
dog fortsat også for disse opgaver være underlagt
EUF-traktaten i det omfang, at kontrakten skønnes at have en
klar grænseoverskridende interesse. I praksis betyder dette,
at ordregiveren skal sikre, at der sker konkurrence omkring varer
og tjenesteydelser, der har en klar grænseoverskridende
interesse.
2.3. Ændring af
udbudsgrænsen for kommuners mulighed for at udføre
opgaver for andre kommuner uden opgaven forinden har været
udbudt
Med lovforslaget lempes kravet om udbud i
forbindelse med en kommunes udførelse af sådanne
opgaver for en anden offentlig myndighed, som kommunen kan
løse for sig selv. Den nuværende grænse på
kr. 500.000, som økonomi- og erhvervsministeren (nu
erhvervs- og vækstministeren) har fastsat ved
bekendtgørelse nr. 566 af 27. juni 2002, foreslås
lempet til udbudsdirektivets tærskelværdi for
tjenesteydelser. Disse tærskelværdier justeres hvert
andet år ved en forordning og er for 2012/2013 for
tjenesteydelser sat til kr. 1.489.820 for kommuner og regioner og
til kr. 968.383 for staten. Da udbudsgrænsen indsættes
direkte i loven, vil bekendtgørelsen som konsekvens heraf
blive tilrettet.
Det vurderes, at grænsen på kr.
500.000 indebærer en uhensigtsmæssig begrænsning
for kommuners mulighed for at udføre opgaver for andre
offentlige myndigheder. En lempelse af denne grænse til i
stedet at følgende udbudsdirektivets
tærskelværdier for tjenesteydelser vil skabe bedre
muligheder for kommuner til at afgive tilbud og indgå aftaler
om udførelse af opgaver uden forinden at have sendt opgaven
i udbud.
2.4. Ændring af
omsætningsgrænse for salg til andre end kommuner
henholdsvis regioner
Med lovforslaget lempes grænsen for
omsætningen fra 25 pct. til 50 pct. Grænsen skal
fortsat måles som et gennemsnit over tre regnskabsår.
Det gælder endvidere som hidtil, at såfremt et selskabs
omsætning et år tydeligt viser, at selskabets
omsætning også i de kommende år i videre omfang
vil stamme fra salg til andre end kommuner/regioner, bør de
deltagende kommuner og regioner allerede på dette tidspunkt
overveje deres videre deltagelse i selskabet.
I forbindelse med vedtagelsen af lov om
kommuners og regioners deltagelse i selskaber blev det vurderet
hensigtsmæssigt at indsætte en maksimumsgrænse
for, hvor stor en andel af omsætningen i et selskab med
kommunal eller regional deltagelse omfattet af lovens § 3, der
må hidrøre fra salg til andre end kommuner henholdsvis
regioner. Bestemmelsen indebærer, at deltagende kommuner skal
trække sig ud af et selskab, såfremt selskabets salg
til andre end kommuner når op over en vis andel af
omsætningen målt som et gennemsnit af de tre
foregående regnskabsår, og at en deltagende region skal
trække sig ud af selskabet, hvis selskabets salg til andre
end regioner når op over denne grænse. Hvis der
både deltager kommuner og regioner i et selskab er det
afgørende hvor meget af omsætningen der
hidrører fra salg til andre end kommuner og regioner.
Grænsen er i den gældende lov sat til 25 pct. af
omsætningen.
Det vurderes, at grænsen på 25
pct. af omsætningen kan indebære en
uhensigtsmæssig begrænsning for kommuners og regioners
mulighed for at deltage i selskaber. En lempelse af denne
grænse til 50 pct. vil skabe bedre muligheder for
kommuner og regioners aktive deltagelse i selskaber, hvorfor det
foreslås at lempe grænsen for omsætningen fra 25
pct. til 50 pct.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Det forventes, at forslaget om ophævelse
af annonceringspligten for bilag II B-tjenesteydelser samt
undtagelsen fra annonceringspligten for offentlige myndigheder i de
tilfælde, hvor en anden kommune overlades opgaven, vil
bidrage til at lette de administrative byrder i den offentlige
sektor samt indebære en mere effektiv anvendelse af de
offentlige ressourcer, idet antallet af kontrakter, der skal
annonceres, reduceres.
Lovforslaget om ændring af
omsætningsgrænsen for salg til andre end kommuner
henholdsvis regioner, vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget indeholder
væsentlige administrative konsekvenser (over 10.000 timer).
CKR har vurderet, at forslaget ikke medfører administrative
konsekvenser.
Forslaget om ændring af
omsætningsgrænsen for salg til andre end kommuner
henholdsvis regioner, vil lette muligheden for, at danske
virksomheder kan deltage i et offentlig-privat samarbejde, indtil
selskabet er godt etableret på et velfungerende privat
marked, hvilket vil medføre positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget om ophævelse af
annonceringspligten for bilag II B-tjenesteydelser samt undtagelsen
fra annonceringspligten for offentlige myndigheder i de
tilfælde, hvor en anden kommune overlades opgaven, forventes
ikke at have hverken økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. En ændring af
annonceringspligten vurderes ikke at medføre, at færre
opgaver bliver overladt til det private erhvervsliv. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
7. Høring
Et udkast til lovforslag har forud for
fremsættelsen været sendt i høring hos
Advokatsamfundet, Affald Danmark, Akademikernes
Centralorganisationer, Amagerforbrænding I/S,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Asfaltindustrien,
Boligselskabernes Landsforening, Bryggeriforeningen,
Bygherreforeningen, Børsmæglerforeningen, CO-Industri,
COOP Danmark, Danmarks Almene Boliger, Danmarks Apotekerforening,
Danmarks Eksportråd, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Dansk
Annoncørforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri,
Dansk IT, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Skovforening,
Dansk Taxi Råd, Dansk Transport og Logistik, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Busvognmænd,
Danske Dagblades Forening, Danske Malermestre, Danske Regioner,
Danske Revisorer, De Samvirkende Købmænd, Den Danske
Dommerforening, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen
af offentlige indkøbere, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Forlæggerforeningen, Forsikring &
Pension, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen,
International Transport Danmark, KL, Klagenævnet for Udbud,
Kooperationen, Københavns Kommune, Landbrug &
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark, Lederne, Liberale
Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Medicoindustrien,
Offentligt Ansattes Organisationer, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rigsrevisionen, Statens og Kommunernes
Indkøbsservice og Tekniq.
| | | 8. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Forslaget om ophævelse af
annonceringspligten for bilag II B-tjenesteydelser samt undtagelsen
fra annonceringspligten for kommunerne i de tilfælde, hvor en
anden kommune overlades opgaven, forventes at bidrage til en mere
effektiv anvendelse af de offentlige ressourcer, idet det som
udgangspunkt overlades til de offentlige myndigheder at vurdere,
hvorvidt det ud fra en økonomisk og konkurrencemæssig
betragtning er hensigtsmæssigt at foretage en annoncering
forud for kontraktindgåelse. | Ingen. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Forslaget om ændring af
omsætningsgrænsen for salg til andre end kommuner
henholdsvis regioner, vil lette muligheden for, at danske
virksomheder kan deltage i et offentlig-privat samarbejde, indtil
selskabet er godt etableret på et velfungerende privat
marked, hvilket vil medføre positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget er en konsekvens af, at lov nr. 378
af 14. juni 1995 om kommuners og amtskommuners udførelse af
opgaver for andre offentlige myndigheder er erstattet af lov nr.
548 af 8. juni 2006 om kommuners udførelse af opgaver for
andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber som senest ændret ved lov nr. 620 af 14. juni
2011.
Til nr. 2
Bestemmelsen foreslås ophævet.
Dette indebærer, at ordregivere ikke længere er
forpligtet til at foretage en annoncering forud for indgåelse
af kontrakt for bilag II B-tjenesteydelser. Ordregivere kan dog
fortsat foretage en annoncering, hvor ordregiveren finder en
sådan annoncering hensigtsmæssigt.
Ordregivere, der indgår kontrakter om
bilag II B-tjenesteydelser, der overstiger
tærskelværdien fastsat i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 om
samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af
offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter (udbudsdirektivet), skal alene overholde
udbudsdirektivet regler om tekniske specifikationer
(udbudsdirektivets artikel 23) samt indsende en
bekendtgørelse til EU-tidende om indgåelse af kontrakt
(udbudsdirektivets artikel 35, stk. 4. )
Endvidere er ordregivere i henhold til
EU-Domstolens praksis forpligtet til at overholde EUF-traktatens
principper om ligebehandling og gennemsigtighed, når
kontrakten skønnes at have en klar grænseoverskridende
interesse, selvom kontraktværdien er under udbudsdirektivets
tærskelværdi. Dette indebærer bl.a., at
ordregivere for sådanne kontrakter med klar
grænseoverskridende interesse skal sikre, at kontrakten forud
for indgåelse har været udsat for en passende grad af
offentlighed. I praksis betyder dette, at ordregiveren skal sikre,
at der sker konkurrence omkring bilag II B-tjenesteydelser, der har
en klar grænseoverskridende interesse. En sådan
konkurrence kan sikres ved at skabe gennemsigtighed om kontrakten,
f.eks. ved at foretage en annoncering.
Til nr. 3
Bestemmelsen medfører, at offentlige
myndigheder undtages fra tilbudslovens regler om annoncering i de
tilfælde, hvor en anden kommune overlades opgaven. Dette
indebærer, at en offentlig myndighed ikke skal foretage en
annoncering i de tilfælde, hvor opgaven i stedet
udføres af en kommune.
Forslaget vil styrke kommunernes muligheder
for mellem-offentlige samarbejder. Ved at undtage sådanne
samarbejder fra annonceringsreglerne i tilbudsloven får
ordregivere større frihed til at tilrettelægge deres
opgaver på den mest hensigtsmæssige måde.
Forslaget vedrører alene opgaver, der ligger under
tærskelværdierne i udbudsdirektiverne. Ordregiverne vil
fortsat være underlagt EUF-traktatens principper i det
omfang, at kontrakten skønnes at have en klar
grænseoverskridende interesse.
Overstiger værdien af opgaven
tærskelværdierne i udbudsdirektivet skal opgaven
udbydes i overensstemmelse med disse regler. Falder værdien
af opgaven derimod under tærskelværdierne i
udbudsdirektivet er kommunen alene underlagt EUF-traktatens
principper om ligebehandling og gennemsigtighed. Dette
indebærer, at kommunen skal sikre, at en kontrakt, der har
klar grænseoverskridende interesse, udsættes for en
passende grad af offentlighed. I praksis betyder dette, at
ordregiveren skal sikre, at der sker konkurrence omkring bilag II
B-tjenesteydelser, der har en klar grænseoverskridende
interesse. En sådan konkurrence kan sikres ved at skabe
gennemsigtighed om kontrakten, f.eks. ved at foretage en
annoncering.
Til § 2
Til nr. 1
Bestemmelsen medfører, at
udbudsgrænsen, der er nærmere reguleret i BEK nr. 566
af 27. juni 2002, lempes til at følge de til enhver tid
gældende tærskelværdi for tjenesteydelser i
henhold til udbudsdirektivet. Disse tærskelværdier
justeres hvert andet år ved en forordning og er for 2012/2013
for tjenesteydelser sat til kr. 1.489.820 for kommuner og
regionerne og til kr. 968.383 for staten. Der foreslås ikke
yderligere ændringer i lovens § 2, stk. 3 end
ændring af udbudsgrænsen, hvorfor opgørelsen af
udbudsgrænsen og konsekvensen af en overskridelse af
grænsen forbliver uændret.
I henhold til lovens § 2, stk. 3,
gælder kravet om udbud ikke, hvis den enkelte kontrakts
værdi overstiger et af økonomi- og erhvervsministeren
(nu erhvervs- og vækstministeren) fastsatte beløb.
Grænsen er fastsat i bekendtgørelse nr. 566 af 27.
juni 2002 til kr. 500.000. Formålet med grænsen er at
såfremt den enkelte kontrakt ikke overstiger
bagatelgrænsen, vil kommuner blive undtaget for at iagttage
tilbudslovens regler om at sende en opgave i udbud.
Det vurderes at den nuværende
grænse på kr. 500.000 kan begrænse kommunerne i
at udføre opgaver for andre offentlige myndigheder. En
lempelse af denne grænse vil derfor skabe bedre
muligheder for kommuner at afgive tilbud og indgå aftaler om
udførelse af opgaver uden forinden at have sendt opgaven i
udbud.
Til nr. 2
Bestemmelsen medfører, at den
øvre omsætningsgrænse lempes til 50 pct. Der
foreslås ikke yderligere ændringer i bestemmelsen,
hvorfor opgørelsen af omsætningsgrænsen,
konsekvensen af en overskridelse af grænsen og mulighederne
for generelt eller konkret at blive undtaget fra grænsen
forbliver uændret.
Efter den gældende lovs § 5, stk.
1, er der en øvre grænse på 25 pct. for, hvor
meget af selskabets gennemsnitlige omsætning over 3 år,
der må stamme fra salg til andre end kommuner henholdsvis
regioner eller samlet til både kommuner og regioner, hvis en
kommune eller region skal kunne deltage i selskabet med hjemmel i
denne lov. Formålet med denne grænse er at sikre, at
kommuner og regioner ikke deltager i selskaber, der agerer, hvor
der er et privat marked. Det vurderes, at grænsen på 25
pct. af omsætningen kan begrænse kommuner og regioners
mulighed for at deltage i selskaber. En lempelse af denne
grænse til 50 pct. vil skabe bedre muligheder for
kommuner og regioners aktive deltagelse i selskaber.
Den foreslåede ændring af §
5, stk. 2, er en konsekvens af forslaget § 2, nr. 1.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013. En kontrakt der indgås inden 1.
januar 2013, vil således forinden skulle annonceres på
www.udbud.dk.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007, som
ændret ved § 2 i lov nr. 618 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. . .
. | | 1. Ȥ 1, stk. 3, nr. 3, affattes
således: | Stk. 2. . .
. Stk. 3. . .
. | | | 3) lov nr. 378 af 14. juni 1995 om kommuners
og amtskommuners udførelse af opgaver for andre offentlige
myndigheder med senere ændringer eller regler udstedt med
hjemmel heri. | | »3) lov nr. 548 af 8. juni 2006 som
senest ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2011 om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber med senere
ændringer eller regler udstedt med hjemmel heri.« | | | | § 15 a. .
. . 3) Offentlige tjenesteydelseskontrakter
omfattet af udbudsdirektivets bilag II B såsom kontrakter om
hotel- og restaurationsvirksomhed, jernbanetransport, sundheds- og
socialvæsen, undervisning og erhvervsuddannelse m.v., hvis
værdi overstiger 500.000 kr. | | 2. § 15
a, stk. 1, nr. 3, ophæves. | | | | | | 3. I § 15 a, indsættes som stk. 4: | | | »Stk. 4. Lovens afsnit II gælder
ikke, når en kommune udfører opgaver for andre
offentlige myndigheder, jf. lov nr. 548 af 8. juni 2006 som senest
ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2011 om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber med senere
ændringer eller regler udstedt med hjemmel
heri.«. | | | | | | § 2 I lov nr. 548 af 8. juni 2006 som senest
ændret ved lov nr. 620 af 14. juni 2011 om kommuners
udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder og
kommuners og regioners deltagelse i selskaber, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. . .
. | | 1. § 2, stk. 3, affattes
således: | Stk. 1-2. . .
. | | | Stk. 3.
Stk. 2 gælder dog ikke, hvis opgavens værdi ikke
overstiger et beløb, der fastsættes af økonomi-
og erhvervsministeren. | | »Stk. 3.
Stk. 2 gælder dog ikke, hvis opgavens værdi ikke
overstiger den i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter
og offentlige bygge- og anlægskontrakter fastsatte
tærskelværdi« | | | | § 5. I
selskaber omfattet af loven, hvor der deltager kommuner, må
højst 25 pct. af selskabets omsætning gennemsnitligt
over 3 år stamme fra salg til andre end kommuner. I selskaber
omfattet af loven, hvor der deltager regioner, må
højst 25 pct. af selskabets omsætning gennemsnitligt
over 3 år stamme fra salg til andre end regioner. I selskaber
omfattet af loven, hvor der deltager kommuner og regioner, må
højst 25 pct. af selskabets omsætning gennemsnitligt
over 3 år stamme fra salg til andre end kommuner og
regioner. | | 2. Tre steder
i § 5, stk. 1, ændres
»25 pct.« til: »50 pct.«. Et sted i § 5, stk. 2, ændres »25
pct.« til: »50 pct.«. | Stk. 2. Hvis
mere end 25 pct. af selskabets omsætning gennemsnitligt over
3 år stammer fra salg til andre, jf. stk. 1, skal en kommune
eller region afhænde sine ejerandele i selskabet. En eller
flere af de private ejere, jf. § 4, stk. 1, har ret til at
bestemme, at kommunen eller regionen skal lade sig indløse
af disse ejere. De private ejere i et selskab, jf. § 4, stk.
1, skal købe kommunen eller regionens ejerandele, hvis det
ikke har været muligt for kommunen eller regionen at
afhænde sine ejerandele på anden måde, medmindre
der træffes beslutning om opløsning af
selskabet. | | | | | § 3 Loven træder i kraft den 1. januar
2013. | | | |
|