Fremsat den 10. oktober 2012 af erhvervs-
og vækstministeren (Ole Sohn)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
VækstFonden
(VækstFondens
bestyrelsessammensætning og kapitalforvalterrolle m.v.)
§ 1
I lov om VækstFonden, jf.
lovbekendtgørelse nr. 549 af den 1. juli 2002, som
ændret ved lov nr. 394 af 28. maj 2003, lov nr. 1414 af 21.
december 2005, lov nr. 576 af 6. juni 2007, lov nr. 462 af 12. juni
2009 senest ved lov nr. 479 af 30. maj 2012, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om
Vækstfonden«.
2.
Overalt i loven ændres »VækstFonden« til:
»Vækstfonden«, »VækstFondens«
til: »Vækstfondens«, »Fonden« til:
»fonden« og »Fondens« til:
»fondens«.
3. I
§ 2, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »mindre« til: »små og
mellemstore«.
4. § 2, stk. 8, 1. pkt.,
ophæves.
5. I
§ 2 indsættes efter
stk. 8 som nyt stykke:
»Stk. 9.
Vækstfonden kan under særlige omstændigheder
tilgodese sit formål gennem udførelse af
tjenesteydelser for tredjemand, herunder bl.a. formidling,
rådgivning og kapitalforvaltning.«
Stk. 9-11 bliver herefter
stk. 10-12.
6. I
§ 2, stk. 9, der bliver
stk. 10, indsættes efter
»finansieringsinstrumenterne«: »,
ejerskab«.
7. § 3, stk. 1, 3. og 4. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes: »Bestyrelsen
sammensættes således, at der er repræsenteret
bred erhvervsmæssig indsigt inden for ledelse,
afsætning, finansiering og ventureinvestering, teknologi samt
de særlige forhold, der knytter sig til små og
mellemstore virksomheder.«
8. § 6a ophæves.
§ 2
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter
tidspunktet for lovens eller dele af lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Det foreslås, at lov om
VækstFonden opdateres på en række punkter,
således at de udvidelser af fondens aktivitetsområder,
der er besluttet i aftaler for finansloven 2011 (markedet for
risikovillig kapital) og aktstykke nr. 76 af 10. februar 2011
bliver gengivet direkte i loven. Samtidig foreslås der en
modernisering og forenkling af sammensætningen af
VækstFondens bestyrelse. Endelig foretages en række
ajourføringer af lovteksten herunder i forhold til den
EU-retlige lovgivning.
1.1
Baggrund
VækstFonden spiller en væsentlig
rolle i forhold til at medfinansiere vækst og fornyelse i
iværksættervirksomheder og små og mellemstore
virksomheder. Det er vigtigt for VækstFondens muligheder for
at kunne tilpasse sig markedets behov for nye initiativer, at
VækstFonden har den nødvendige fleksibilitet til at
kunne handle hurtigt og lancere nye finansieringstilbud, samt har
de finansielle ressourcer til at understøtte finansiering af
sunde vækstvirksomheder. Dette princip har været
gennemgående for lovreguleringen af VækstFondens
aktiviteter siden fondens stiftelse i 1992 og er bl.a.
udførligt omtalt i forarbejderne til lov nr. 105 af den 13.
februar 2001. Inden for lovens overordnede rammer fastsættes
retningslinjerne for de konkrete finansieringstilbud af en
bekendtgørelse, der udstedes af erhvervs- og
vækstministeren.
For at sikre VækstFondens fleksibilitet
i forhold til spørgsmålet om lovlig statslig
medfinansiering i form af kapitalindskud i små og mellemstore
virksomheder og i udviklingsselskaber foreslås det
præciseret, at VækstFondens investeringer i denne
sammenhæng alene er begrænset af de til enhver tid
gældende EU-retlige regler, med mindre der fra dansk side
ønskes yderligere begrænsninger.
Udviklingen har vist, at der er behov for, at
VækstFonden udfører aktiviteter, der ligger ud over
hovedaktiviteten, som er medfinansiering. VækstFondens rolle
som sekretariat for Dansk Vækstkapital er et eksempel
på, at det er relevant for VækstFonden at varetage
sådanne opgaver. I rollen som sekretariat for Dansk
Vækstkapital optræder VækstFonden i flere
henseender som kapitalforvalter, der foretager og administrerer
investeringer, der finansieres af andre end VækstFonden. Det
foreslås derfor, at mulighed for at udføre
kapitalforvaltningsopgaver og lignende relevante tjenesteydelser
inden for VækstFondens formålsbestemmelse skrives ind i
loven som et af fondens virkemidler i tillæg til
medfinansiering, som fortsat er VækstFondens
hovedaktivitet.
Med henblik på at opdatere rammerne for
VækstFondens organisation og aktivitet til nutidige
vilkår indeholder forslaget endvidere visse opdateringer med
hensyn til sammensætning af bestyrelse, m.v.
2.
Lovforslagets indhold
2.1
Lånegarantier (Vækstkautionsordningen)
2.1.1
Gældende ret
Efter de gældende regler kan
VækstFonden kautionere for små og mellemstore
virksomheder, jf. den til enhver tid gældende EU-retlige
definition heraf. VækstFonden kan fastsætte
præmievilkår og risikoprofil på kautionerne,
således at ordningen samlet set på lang sigt ikke
påfører fonden tab ud over den fastsatte
tabsramme.
2.1.2 Den
foreslåede ordning
Det foreslås at lovteksten
ajourføres, så den svarer til gældende ret efter
vedtagelsen af lov nr. 617 af 14. juni 2011, hvormed
vækstkautionsordningen blev udvidet til samtlige
virksomheder, der opfylder EU-Kommissionens definition af små
og mellemstore virksomheder.
2.2.
Kapitalindskud
2.2.1
Gældende ret
VækstFonden har pligt til at sikre sig,
at der ved foretagelse af kapitalindskud (egenkapitalinvesteringer)
foreligger kvalificeret og uafhængig ledelsesmæssig
rådgivning. Endvidere fremgår det af forarbejderne til
lov nr. 576 af den 6. juni 2007, at VækstFonden ikke må
opnå bestemmende indflydelse ved foretagelse af
kapitalindskud i små og mellemstore virksomheder.
2.2.2 Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at pligten til at henvise
til kvalificeret og uafhængig rådgivning bortfalder,
idet VækstFonden i dag i alt overvejende grad samarbejder med
private aktører - udover ejerne af de virksomheder, der
modtager medfinansiering fra VækstFonden. Endvidere leverer
VækstFonden i en vis udstrækning selv rådgivning
i tæt sammenhæng med finansieringsydelsen.
Det foreslås endvidere, at der
indføres bemyndigelse til, at erhvervs- og
vækstministeren efter drøftelse med VækstFonden
kan fastsætte regler om rammerne for VækstFondens
medejerskab i de virksomheder og udviklingsselskaber, som
VækstFonden investerer i. Det forudsættes, at
bemyndigelsen udnyttes til at ophæve forbuddet imod at
besidde bestemmende indflydelse, som følger af
bekendtgørelse om Vækstfondens virke nr. 1013 af 17.
august 2007, og som er forudsat i forarbejderne til forslag til lov
om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige
andre love nr. 178 af 14. marts 2007. VækstFonden skal i
uændret omfang overholde de EU-retlige regler om
statsstøtte.
2.3
Tjenesteydelser
2.3.1
Gældende ret
VækstFonden har ikke eksplicit hjemmel
til at udføre tjenesteydelser, såsom
kapitalforvaltning for tredjemand. VækstFonden har i
medfør af § 2, stk. 10 en generel mulighed
for at tage initiativer, som kan understøtte fondens
muligheder for at fremme udviklingen af et velfungerende marked for
finansiering af innovation og fornyelse. Denne bestemmelse kan med
nogen usikkerhed danne hjemmel for VækstFondens
udførelse af sådanne ydelser, men i forhold til
udførelse af tjenesteydelser som et led i den daglige drift
forekommer hjemmelen ikke tilstrækkelig præcis.
VækstFonden har specifik hjemmel til at levere den
tjenesteydelse, der består i at optræde som sekretariat
for Dansk Vækstkapital K/S.
2.3.2 Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at VækstFonden
får adgang til at udføre tjenesteydelser, herunder
kapitalforvaltning for tredjemand, som et led i den daglige drift
og som et virkemiddel til at opfylde fondens formål.
2.4
Bestyrelse
2.4.1
Gældende ret
VækstFonden bestyrelse består af
seks personer. Danmarks Vækstråd har indstillingsret
til to bestyrelsesmedlemmer, mens Rådet for Teknologi og
Innovation har indstillingsret til et bestyrelsesmedlem.
2.4.2 Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at bestyrelsen
sammensættes uden indstillingsret for Danmarks
Vækstråd og Rådet for Teknologi og Innovation. I
sammensætningen af bestyrelsen skal der ikke tages hensyn
til, at bestyrelsen skal have repræsentanter, der har
særlig indsigt i arbejdsmarkedsforhold. Ændringerne
skal sikre en professionalisering af bestyrelsen og forenkle
udpegningen af bestyrelsesmedlemmerne.
2.5.
Ophævelse af § 6a
2.5.1
Gældende ret
Ordningen, hvorefter selskaber kunne deponere
aktier hos VækstFonden som betaling af medarbejderskat
på optionsordninger har været i afløb siden
år 2000. VækstFonden modtog aktier fra tre selskaber
under denne ordning, men disse aktier er nu frikøbt af de
pågældende selskaber, og der er ikke længere
aktier i depot under ordningen. Det er ikke længere muligt
for en virksomhed, at betale skat af medarbejdernes aktieoptioner
ved at deponere aktier hos VækstFonden for en værdi
svarende til den betalbare skat.
2.5.2 Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at bestemmelsen
ophæves, da ordningen ikke længere har nogen betydning,
idet der ikke længere er aktier i depot under ordningen, og
det er heller ikke længere muligt at deponere yderligere
aktier under ordningen.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forsalget har ingen administrative
konsekvenser for borgere.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
konsekvenser.
8.
Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Udkast til lovforslaget har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP),
Børsmæglerforeningen, Danish Venture Capital and
Private Equity Association, Danmarks Nationalbank, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Danske Advokater, Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Investor Relations Forening - DIRF, Dansk Metal, Dansk
Pantebrevsforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Finansforbundet, Finansrådet -
Danske Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen
Registrerede Revisorer, Forsikring & Pension, FSR - danske
revisorer, Garantifonden for indskydere og investorer,
Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af
forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale
Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), NASDAQ
OMX Copenhagen A/S, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Regionale Bankers Forening, Rigsrevisionen, Sammenslutningen Danske
Andelskasser.
| | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige konsekvenser. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at ændre lovens
titel, således at den bliver overensstemmelse med den i
praksis anvendte titel Vækstfonden, som også
ændres i selve lovteksten.
Til nr.
2
Det foreslås at ændre navnet
VækstFonden overalt i loven til rettelig
Vækstfonden.
Til nr.
3
Ved lov nr. 617 af 14. juni 2011 blev det
vedtaget at udvide vækstkautionsordningen til samtlige
virksomheder, der opfylder EU-Kommissionens definition af små
og mellemstore virksomheder. Denne lovændring bør
også reflekteres i formuleringen af § 2,
stk. 4, og der er således tale om en konsekvensrettelse
af den tidligere besluttede udvidelse af målgruppen for
vækstkautionsordningen.
Til nr.
4
Pligten til at henvise til kvalificeret og
uafhængig rådgivning foreslås ophævet.
Pligten var oprindeligt begrundet i, at VækstFondens
organisation var en egentlig sekretariatsfunktion, og i den
sammenhæng ville man sikre, at det blev vurderet, om
ansøgervirksomheder var i besiddelse af tilstrækkelige
ledelsesmæssige kompetencer i forhold til at udnytte tilskud
fra VækstFonden på en hensigtsmæssig måde.
Bestemmelsen blev indført i forbindelse med fondens
stiftelse i 1992. I dag er VækstFondens aktiviteter
ændret på en række punkter i forhold til de
aktiviteter, fonden udførte i de første år
efter stiftelsen. For det første foregår fondens
medfinansieringsaktivitet i udstrakt grad i samarbejde med private
aktører såsom udviklingsselskaber, private
medinvestorer, pensionskasser, banker og andre private
aktører. Den private deltagelse i finansieringen af
virksomhederne vurderes i høj grad at være en
væsentlig sikring af, at fondens midler anvendes kommercielt
forsvarligt. For det andet leverer VækstFondens egne
medarbejdere i en vis udstrækning selv rådgivning i
tæt sammenhæng med finansieringsydelsen. Desuden
drøfter VækstFonden løbende med de
virksomheder, som fonden medfinansierer, i hvilken
udstrækning der er behov for at tilføre yderligere
uafhængig rådgivning. Bestemmelsen, der foreslås
ophævet, varetager derfor ikke længere et
selvstændigt formål.
Til nr.
5
VækstFonden har eksplicit hjemmel til at
medfinansiere små og mellemstore virksomheder i form af
kapitalindskud, garantier, lån, m.v., jf. lov om
VækstFonden § 2. Der har imidlertid vist sig at
være behov for at VækstFonden også på andre
måder udfører aktiviteter, der tjener til at opfylde
VækstFondens formål om at fremme vækst og
fornyelse i iværksættervirksomheder og små og
mellemstore virksomheder. Sådanne aktiviteter kan bestå
af at forestå tjenesteydelser, herunder eksempelvis
kapitalforvaltning, hvor VækstFonden for tredjemand
forestår placering og administration af investeringer i
vækstvirksomheder. VækstFonden har i medfør af
lovens § 2, stk. 10, en generel mulighed for at tage
initiativer, som kan understøtte fondens muligheder for at
fremme udviklingen af et velfungerende marked for finansiering af
innovation og fornyelse. Da kapitalforvaltning som de aktiviteter,
der bl.a. finder sted i kraft af VækstFondens varetagelse af
sekretariatsfunktionen for Dansk Vækstkapital K/S, kan
være af væsentlig og længerevarende karakter,
bør udførelse af sådanne tjenesteydelser have
en tilsvarende eksplicit hjemmel i loven. VækstFonden fik
således en specifik hjemmel til at levere den tjenesteydelse,
der består i at optræde som sekretariat for Dansk
Vækstkapital K/S.
Ved udførelse af tjenesteydelser skal
VækstFonden opfylde den lovgivning og direktiver, der er
gældende for VækstFondens udøvelse af den
pågældende tjenesteydelse, samt EU's
statsstøtteregler. VækstFonden må ikke
udføre tjenesteydelser i konkurrence med det almindelige
kommercielle marked, men VækstFonden skal have mulighed for
at udføre tjenesteydelser i særlige tilfælde,
hvor fonden - f.eks. i tilfælde af kapitalforvaltning - ejer
en almindelig andel af de berørte aktiver. Særlige
tilfælde kan også foreligge, hvor der er et
særligt behov for at understøtte markedet, som ikke
udfyldes tilstrækkeligt af andre aktører, eller hvor
VækstFonden i øvrigt har en helt særlig
forudsætning for at kunne levere en sådan
tjenesteydelse i forhold til andre aktører.
Særlige forudsætninger
for at udføre tjenesteydelser kan f.eks. være
besiddelse af særlig viden om finansieringsforhold oparbejdet
med udgangspunkt i VækstFondens mangeårige og
omfattende erfaring i forhold til udstedelse af garantier og
egenkapitalinvesteringer i små og mellemstore virksomheder og
investeringsfonde samt erfaring med administration og forvaltning
af sådanne finansieringsordninger.
Til nr.
6
Efter de gældende regler må
VækstFonden ikke besidde bestemmende indflydelse i en
virksomhed (eje mere end 49,5 pct.). Denne regel foreslås
ophævet, så den ikke længere er gældende
som en del af de specifikke danske rammer for VækstFondens
virke, som er fastsat i bekendtgørelse nr. 1013 af 17.
august 2007 om Vækstfondens virke. Behovet for at kunne agere
i f.eks. rekonstruktionssituationer, eller i situationer, hvor der
er udstrakt grad af mangel på anden risikovillig kapital, kan
gøre det nødvendigt for VækstFonden
midlertidigt at være den største investor i en
virksomhed, og derved - i en periode - have bestemmende indflydelse
både formelt og reelt. Hvis VækstFonden midlertidigt
har mulighed for at besidde bestemmende indflydelse, kan
VækstFonden i højere grad bidrage til at forhindre
konkurser blandt virksomheder, der midlertidigt er ramt af
likviditetskrise - f.eks. som følge af krisen i den
finansielle sektor. Endelig fremhæves, at der med vedtagelsen
af den nye selskabslov i 2009 er sket en udvidelse af de kriterier,
der afgør, hvornår der selskabsretligt foreligger
bestemmende indflydelse. Dermed kan ejerandele på mindre end
50 pct. også anses for at have bestemmende indflydelse, hvis
det i øvrigt understøttes af andre
omstændigheder. Da de nuværende begrænsninger i
VækstFondens besiddelse af ejerandele i selskaber, som fonden
medfinansierer i form af kapitalindskud primært tjener til at
opfylde de EU-retlige regler om statsstøtte, foreslås
det, at spørgsmålet om, hvor store ejerandele
VækstFonden kan besidde i virksomhederne reguleres på
baggrund af de EU-retlige regler om statsstøtte.
EU-Kommissionens nugældende retningslinjer for
statsstøtte til risikokapitalinvesteringer i små og
mellemstore virksomheder (2006/C194/02 som ændret ved
2010/C329/05) angiver blandt andet, at den private medfinansiering
skal udgøre mindst 50 pct. med mindre, at der er
opnået særlig godkendelse fra EU-Kommissionen til en
højere statslig andel af investeringerne. EU-Kommissionens
retningslinjer gælder endvidere alene investeringer i
virksomheder i de meget tidlige udviklingsfaser.
Det foreslås derfor, at rammerne for,
hvilke ejerandele, VækstFonden kan besidde i de fonde og
selskaber, som VækstFonden investerer i, reguleres i
bekendtgørelsen om VækstFondens virke, dog
således, at disse rammer skal svare til de til enhver tid
gældende EU-retlige rammer for lovlig statsstøtte.
Efter de gældende retningslinjer fra EU-Kommissionen skal
ejerandelen i de små og mellemstore virksomheder, som fonden
investerer i, som udgangspunkt være mindre end 50 pct.
Overskridelser bør have midlertidig karakter og i
øvrigt være kommercielt velbegrundede i hensynet til
virksomhedernes udviklingspotentiale.
Tilsvarende foreslås det, at
det alene er de EU-retlige regler om statsstøtte, der er
afgørende for, hvor store ejerandele, VækstFonden kan
besidde i udviklingsselskaber, jf. lov om VækstFonden
§ 2, stk. 2.
Til nr.
7
Det foreslås at ophæve
indstillingsretten for Danmarks Vækstråd og Rådet
for Teknologi og Innovation til VækstFondens bestyrelse og at
ophæve bestemmelsen om, at bestyrelsen skal have kompetencer
med særlig indsigt i arbejdsmarkedsforhold. Ændringerne
skal sikre en professionalisering af bestyrelsen og skal forenkle
udpegningen af bestyrelsesmedlemmerne. Endvidere skal
ændringerne sikre en så bred rekrutteringsbase for nye
bestyrelsesmedlemmer som muligt med henblik på at kunne
opfylde bl.a. krav til mangfoldighed i
bestyrelsessammensætningen. Kravene til de alsidige, faglige
kompetencer, som bestyrelsen samlet skal repræsentere,
ændres ikke bortset fra, at der i bestyrelsen ikke er behov
for at have repræsentanter, der har specifik indsigt i
arbejdsmarkedsforhold.
I forbindelse med udpegningen af
bestyrelsesmedlemmer er det herefter alene et krav, at bestyrelsen
sammensættes således, at der er repræsenteret
bred erhvervsmæssig indsigt inden for ledelse,
afsætning, finansiering og ventureinvestering, teknologi samt
de særlige forhold, der knytter sig til små og
mellemstore virksomheder.
Til nr. 8
Det foreslås, at § 6a
ophæves. Ordningen, hvorefter selskaber kunne deponere aktier
hos VækstFonden som betaling af medarbejderskat på
optionsordninger har været i afløb siden år
2000. VækstFonden modtog aktier fra tre selskaber under denne
ordning, men disse aktier er nu frikøbt af de
pågældende selskaber, og der er ikke længere
aktier i depot under ordningen. Bestemmelsen foreslås derfor
ophævet, da ordningen ikke længere har nogen
betydning.
Til § 2
Erhvervs- og vækstministeren
fastsætter tidspunktet for lovens eller dele af lovens
ikrafttræden.
Ændringerne i forslagets
§ 1, nr. 7, vedr. bestyrelsessammensætningen vil
have virkning ved førstkommende udnævnelse af
bestyrelsesmedlemmer efter lovens ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om VækstFonden, jf.
lovbekendtgørelse nr. 549 af den 1. juli 2002, som
ændret ved lov nr. 394 af 28. maj 2003, lov nr. 1414 af 21.
december 2005, lov nr. 576 af 6. juni 2007, lov nr. 462 af 12. juni
2009 senest ved lov nr. 479 af 30. maj 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Lovens titel affattes således: | | | »Lov om
Vækstfonden«. | | | | | | 2. Overalt i
loven ændres »VækstFonden« til:
»Vækstfonden«, »VækstFondens«
til: »Vækstfondens«, »Fonden« til:
»fonden« og »Fondens« til:
»fondens«. | | | | § 2. | | | - | | | Stk. 4.
VækstFondens formål tilgodeses endvidere gennem
lånegarantier for pengeinstitutters udlån til
udviklingsaktiviteter i mindre virksomheder. Garantierne kan ydes
til virksomheder, som igangsætter udviklingsaktiviteter inden
for innovation eller markeds- og organisationsudvikling. | | 3. I § 2, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »mindre« til: »små og
mellemstore«. | - | | | Stk. 8.
Fonden skal i forbindelse med medfinansieringen kunne henvise til
kvalificeret og uafhængig ledelsesmæssig
rådgivning. | | 4. § 2, stk. 8, 1. pkt.,
ophæves. | | | | | | 5. I § 2 indsættes efter
stk. 8 som nyt stykke: | | | »Stk. 9. Vækstfonden kan
tilgodese sit formål gennem udførelse af
tjenesteydelser for tredjemand, herunder bl.a. formidling,
rådgivning og kapitalforvaltning.« | | | | Stk. 9.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter efter
drøftelse med VækstFonden bestemmelser for
medfinansieringen, herunder for anvendelse af
finansieringsinstrumenterne og uddelegering af opgaver. | | 6. I § 2, stk. 9, der bliver
stk. 10, indsættes efter
»finansieringsinstrumenterne«: »,
ejerskab«. | | | | § 3,
stk. 1. Fonden ledes af en bestyrelse bestående
af en formand og fem andre medlemmer. Formanden og de øvrige
bestyrelsesmedlemmer udpeges af økonomi- og
erhvervsministeren for indtil tre år ad gangen og kan udpeges
i alt to gange. To medlemmer udpeges efter indstilling fra Danmarks
Erhvervsråd, og et medlem udpeges efter indstilling fra
Rådet for Teknologi og Innovation. Bestyrelsen
sammensættes således, at der er repræsenteret
bred erhvervsmæssig indsigt inden for ledelse,
afsætning, finansiering og ventureinvestering,
arbejdsmarkedsforhold, teknologi samt de særlige forhold, der
knytter sig til små og mellemstore virksomheder. | | 7. § 3, stk. 1, 3. og 4. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes: »Bestyrelsen
sammensættes således, at der er repræsenteret
bred erhvervsmæssig indsigt inden for ledelse,
afsætning, finansiering og ventureinvestering, teknologi samt
de særlige forhold, der knytter sig til små og
mellemstore virksomheder.« | | | | § 6a.
VækstFonden modtager den del af afgiften som nævnt i
ligningslovens § 28 A, stk. 3, som betales ved
aflevering eller ved deponering af aktier. | | 8. § 6a ophæves. | Stk. 2. Et
selskab, som vælger deponering efter ligningslovens
§ 28 A, stk. 3, nr. 3, skal til brug for
deponeringen oprette et depot i et pengeinstitut eller hos en anden
værdipapirhandler omfattet af lov om værdipapirhandel
m.v. Der kan ikke foretages udlæg i eller ske overdragelse,
pantsætning eller anden økonomisk råden over de
deponerede aktier. | | | Stk. 3.
Selskabet bevarer ejendomsretten til de deponerede aktier, idet
følgende rettigheder m.v. dog tilkommer
VækstFonden: | | | 1) Udbytte af de deponerede aktier, der
vedtages i deponeringsperioden, tilfalder VækstFonden. | | | 2) Såfremt der foretages en
fondsemission i deponeringsperioden, skal det yderligere antal
aktier, som kan henføres til de deponerede aktier, ligeledes
deponeres. Er der overskydende aktieretter, skal selskabet betale
et beløb til VækstFonden. Ved unoterede aktieretter
skal betales et beløb svarende til handelsværdien, og
ved børsnoterede aktieretter skal betales et beløb
opgjort på grundlag af gennemsnitskursen på den sidste
handelsdag for aktieretterne til VækstFonden. Fondsaktierne
anses for deponeret på samme tidspunkt som de opringeligt
deponerede aktier. | | | 3) Gennemføres en
kapitalforhøjelse ved nytegning i deponeringsperioden med
fortegningsret for hidtidige aktionærer, skal værdien
af de tegningsretter, som kan henføres til de deponerede
aktier, indbetales til VækstFonden. Ved unoterede
tegningsretter opgøres beløbet til
handelsværdien, og ved børsnoterede tegningsretter
opgøres beløbet på grundlag af
gennemsnitskursen på den sidste handelsdag for
tegningsretterne. | | | 4) Gennemføres en
kapitalnedsættelse i deponeringsperioden, skal udlodninger,
der følger af kapitalnedsættelsen, og som kan
henføres til de deponerede aktier, indbetales til
VækstFonden. | | | 5) Gennemføres en aktieombytning
omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 13 eller en
fusion eller spaltning omfattet af fusionsskattelovens regler i
deponeringsperioden, skal det antal aktier, som kan henføres
til de oprindeligt deponerede aktier, ligeledes deponeres. Hvis der
udbetales en kontant udligningssum som følge af en skattefri
aktieombytning eller fusion, skal hele den del af udligningssummen,
som kan henføres til de deponerede aktier, indbetales til
VækstFonden. | | | Stk. 4.
Såfremt aktierne er børsnoteret, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 2, kan
selskabet frigøre de deponerede aktier mod betaling af
aktiernes aktuelle kursværdi. Er aktierne unoteret, kan
selskabet ligeledes frigøre de deponerede aktier mod
betaling af aktiernes aktuelle kursværdi, idet de deponerede
aktier dog først kan frigøres 8 år efter
udløbet af det kalenderår, hvori de er deponeret. Dog
kan aktierne frigøres før dette tidspunkt,
såfremt selskabets aktier har været handlet eller der
foreligger et bindende tilbud vedrørende erhvervelse af
aktier i selskabet og handelen er foretaget eller det bindende
tilbud er afgivet inden for en periode på 1 måned
før den ønskede frigørelse. Endvidere er det
en betingelse, at handelen eller tilbudet omfatter aktier med
mindst samme pålydende værdi som de deponerede aktier,
eller hvor aktierne ikke har en pålydende værdi, at
handelen m.m. omhandler aktier, der udgør mindst samme andel
af selskabets kapital som de deponerede aktier. Reglerne i 3. og 4.
pkt. finder ikke anvendelse, såfremt handelen eller det
bindende tilbud omhandler overdragelse af aktier til et selskab,
der er koncernforbundet, jf. kursgevinstlovens § 4,
stk. 2, med selskabet eller overdragelse af aktier til
personer, hvor der ikke foreligger konkret modstående
interesser. Uanset om aktierne er børsnoteret eller
unoteret, skal deponeringen være afviklet senest 9 år
efter udløbet af det kalenderår, hvori aktierne er
deponeret. Afviklingen kan enten ske kontant eller mod aflevering
af de deponerede aktier. | | | Stk. 5. I
det omfang VækstFonden efter denne bestemmelse modtager mere
en 25 mio. kr. årligt, tilfalder det overskydende
beløb statskassen. Ved opgørelsen af dette
beløb indgår | | | 1) kursværdi af modtagne aktier, jf.
stk. 1, | | | 2) udbyttet, jf. stk. 3, nr. 1, | | | 3) salgspris for aktieretter, jf.
stk. 3, nr. 2, | | | 4) værdi af tegningsretter, jf.
stk. 3, nr. 3, | | | 5) udlodninger, jf. stk. 3, nr.
4, | | | 6) kontant udligningssum, jf. stk. 3,
nr. 5, | | | 7) kontant betaling for frigørelse
af deponering, jf. stk. 4, og | | | 8) kursværdi af afleverede aktier,
jf. stk. 4. | | | Stk. 6.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler for VækstFondens opgaver i forbindelse
med administration af afgift indbetalt i henhold til ligningslovens
§ 28 A, stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan efter aftale med skatteministeren
fastsætte regler om indberetning om afgiften m.m. til de
statslige told- og skattemyndigheder, ud over hvad der
følger af § 7 A i skattekontrolloven. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Erhvervs- og vækstministeren
fastsætter tidspunktet for lovens eller dele af lovens
ikrafttræden. | | | |
|