Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 14. december 2012
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 3 ændringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2012 og var til 1.
behandling den 25. oktober 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og kulturministeren sendte den
28. juni 2012 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret
2011-12) KUU alm. del - bilag 214. Den 28. september 2012 sendte
kulturministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Danmarks Tekniske Museum,
Helsingør Kommune og
Holstebro Kommune.
Kulturministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21 spørgsmål til
kulturministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Politisk aftale
Der er indgået en aftale mellem kulturministeren og
samtlige partier i Folketinget, som er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
4. Indstilling
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
11, stk. 2, indsættes efter »genstande«:
», kunstværker og anden
dokumentation«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af forslaget om bl.a. præcisering af og
betegnelse for de genstandstyper, som museerne benytter i dag]
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 8 foreslåede § 13 a indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Kulturministeren kan fravige bestemmelsen i stk. 3, for så
vidt angår museer med forhøjet statsligt
tilskud.«
[Dispensationsadgang til at fravige
hovedreglen om, at statsligt driftstilskud forudsætter, at
museets ikkestatslige tilskud skal udgøre det
minimumsbeløb, der årligt fastsættes på
finansloven]
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
14, stk. 1, nr. 9, der bliver nr. 8, indsættes efter
»genstande«: », kunstværker og anden
dokumentation«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af forslaget om bl.a. præcisering af og
betegnelse for de genstandstyper, som museerne benytter i dag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en ajourføring af den gældende
bestemmelse med henblik på at præcisere og betegne de
genstandstyper, som benyttes af museerne i dag, og som de statslige
museer under Kulturministeriet - efter godkendelse af
kulturministeren - kan udskille fra samlingerne.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
lovforslagets ændring af museumslovens § 11, stk. 1,
§ 14, stk. 1, nr. 10, og § 39, hvor der er foretaget en
tilsvarende præcisering af genstandstyper.
Til nr. 2
Bestemmelsen skal give mulighed for, at kulturministeren kan
fravige bestemmelsen i museumslovens § 13 a, stk. 3, om, at
statsligt driftstilskud efter stk. 1 forudsætter, at museets
ikkestatslige tilskud skal udgøre det minimumsbeløb,
der årligt fastsættes på finansloven.
Museumsudredningen anbefaler, at alle statsanerkendte museer
fremover bør have et tilskudsgrundlag på minimum 3
mio. kr. En forhøjelse af minimumskravet til ikkestatsligt
tilskud kombineret med en forhøjelse af det statslige
driftstilskud skal sikre dette.
Dette kan imidlertid have negative konsekvenser for en
række museer, der i dag modtager tilskud efter museumslovens
§ 16, stk. 1, og således har et højt statsligt
tilskud, men som ikke nødvendigvis har et
tilstrækkeligt ikkestatsligt tilskud. Hertil kommer de §
16-museer, hvis statslige tilskud ikke tidligere har været
betinget af et ikkestatsligt tilskud (det vil sige museer, der
hidtil alene har modtaget tilskud efter museumslovens § 16,
stk. 1). Disse museer kan således få problemer i
forhold til det nye minimumskrav.
Det er hensigten med det foreliggende ændringsforslag
til lovforslaget, at de hidtidige § 16-museer skal kunne
opnå dispensation fra minimumskravet til ikkestatsligt
tilskud, såfremt de i kraft af deres statslige tilskud
alligevel er økonomisk bæredygtige. Det vil sige, at
museets statslige og ikkestatslige tilskud tilsammen udgør
minimum 3 mio. kr.
Den i lovforslaget foreslåede ændring af
tilskudsbestemmelserne har også betydning for museer, der
modtager forhøjet statstilskud som følge af tidligere
amtslige tilskud. Dette tilskud har hidtil indgået i det
ikkestatslige tilskudsgrundlag, hvilket ikke længere bliver
muligt efter den nye tilskudsstruktur. Dette betyder, at en
række museer kan få problemer med at leve op til det
forhøjede minimumskrav, selv om de i kraft af deres
statstilskud er økonomisk bæredygtige.
Det er bl.a. på den baggrund tillige hensigten med det
foreliggende ændringsforslag til lovforslaget, at hidtidige
§ 15-museer også skal kunne opnå dispensation fra
minimumskravet til ikkestatsligt tilskud, såfremt de i kraft
af deres statslige tilskud alligevel er økonomisk
bæredygtige. Det vil sige, at museets statslige og
ikkestatslige tilskud tilsammen udgør minimum 3 mio.
kr.
Dispensation kan gives for 3 år ad gangen. Der
forudsættes dog ikke en øvre grænse for, hvor
mange gange et givet museum kan opnå dispensation.
Der vil ikke kunne gives dispensation til museer, der efter
lovens ikrafttræden falder under minimumsgrænsen for
ikkestatsligt tilskud på grund af bortfald af kommunale
tilskud.
Det skal understreges, at ophævelsen af museumslovens
§§ 15 og 16 ikke har betydning for museernes
ansvarsområder, opgaver eller tilskud. Lovforslaget skal
understøtte en udvikling af den eksisterende praksis,
hvorefter museernes ansvarsområder løbende bliver
afstemt og koordineret. Der vil fortsat være statsanerkendte
museer med landsdækkende og specialiserede opgaver. Endelig
vil alle statsanerkendte museer i udgangspunktet opretholde mindst
det eksisterende niveau for det statslige driftstilskud.
Til nr. 3
Der er tale om en ajourføring af den gældende
bestemmelse med henblik på at præcisere og betegne de
genstandstyper, der benyttes af museerne i dag, og som de
statsanerkendte museer - efter godkendelse af kulturministeren -
kan udskille fra samlingerne. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med lovforslagets ændring af museumslovens
§ 11, stk. 1, § 14, stk. 1, nr. 10, og § 39, hvor
der er foretaget en tilsvarende præcisering af
genstandstyper.
Flemming Møller Mortensen
(S) fmd. Jan Johansen (S) Benny
Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S) Mogens Jensen
(S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV)
Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV) Pernille Vigsø
Bagge (SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Rosa Lund (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V) Martin Geertsen
(V) nfmd. Eva Kjer Hansen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) Ellen Trane
Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten
Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF) Pia Kjærsgaard (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 24
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra kulturministeren |
2 | Redegørelse i forlængelse af
svar på KUU alm. del - spm. 151-237 (2011-12) om
statsanerkendte museer, fra kulturministeren |
3 | Henvendelse af 22/10-12 fra
Helsingør Kommune |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | ULØ alm. del - svar på spm.
4, fra kulturministeren |
6 | Henvendelse af 22/11-12 fra Danmarks
Tekniske Museum |
7 | Notat om forskningsmidler på
museumsområdet, fra kulturministeren |
8 | Ændringsforslag, fra
kulturministeren |
9 | 1. udkast til betænkning |
10 | Notat om forskerkvalifikationer hos
museernes medarbejdere, fra kulturministeren |
11 | Beslutningsreferat fra møde den
22/11-12 i Kulturministeriet om museumsloven, fra
kulturministeren |
12 | 2. udkast til betænkning |
13 | Henvendelse af 5/12-12 fra Holstebro
Kommune |
14 | 3. udkast til betænkning |
15 | Stemmeaftale, fra kulturministeren |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 24
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/10-12 fra Helsingør Kommune, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | MFU spm. om lovforslagets konsekvenser for
vilkårene for og udviklingen i landdistrikter og på
øerne, til ministeren for by, bolig og landdistrikter og til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvilke konsekvenser de
ændrede krav til museumsledernes kompetencer vil få i
forhold til sammensætningen af museernes bestyrelser, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvor mange og hvilke museer der
konkret får problemer med at leve op til de nye
foreslåede tilskudsregler, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvad kravet om ph.d.-niveau
betyder i praksis, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om de faglige råds
rådgivningsrolle, og om de får en indstillingsret til
Kulturstyrelsen fremover, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om, hvilke konsekvenser det får
for den fremtidige konservering af museumsgenstande, når det
særlige tilskud til konserveringscentrene fjernes, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om ophævelse af § 16 i
lovforslaget, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. , om uddannelsen mag.art. kan
betragtes som værende på ph.d.-niveau, og om det derfor
bør nævnes eksplicit i lovbemærkningerne, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om at udvide antallet medlemmer i
Kulturministeriets Forskningsudvalg, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spørgsmål om, hvorfor
lovforslaget ikke indeholder et krav om, at der skal være en
repræsentant for de lokale tilskudsgivende myndigheder i
bestyrelsen, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om, hvorfor lovforslaget fjerner
forbuddet mod, at bestyrelsen kan være selvsupplerende, til
kulturministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om holdning til at opgive
ph.d.-kravet, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om at se bort fra kravet om, at
museernes kommunale og ikke-offentlige tilskud tilsammen skal
være minimum 2 mio. kr. for at udløse grundtilskuddet
fra staten, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/11-12 fra Danmarks Tekniske Museum, til kulturministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm. om at tage initiativ til en
undersøgelse af, hvorvidt der kan udvikles en anden model
som alternativ til den i lovforslagets bemærkninger beskrevne
for samling af puljer til tilskud for udvikling af
museumsområdet, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om, hvorledes ministeren fortolker en
passus i bemærkningerne til lovforslaget om Kulturstyrelsen,
til kulturministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/12-12 fra Holstebro Kommune, til kulturministeren, og ministerens
svar herpå |
Bilag 2
Politisk aftale
Den politiske aftale er optrykt efter ønske fra
udvalget.
STEMMETAFTALE
14. december 2012
Til Folketingets Kulturudvalg
Stemmeaftale vedrørende
forslag til lov om ændring af museumsloven
Aftalens parter er kulturministeren og Venstre,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti. Aftalen har status af en stemmeaftale.
Der er enighed mellem aftalens parter om at indstille, at
forslaget til ændring af museumsloven (L 24) vedtages med de
af kulturministeren fremsatte ændringer med følgende præciseringer:
1. Kulturministeriet vil sikre, at ingen museer afskæres
fra muligheden for at søge forskningsmidler ved at lave en
deling af puljen, så en del af midlerne fordeles af
Kulturministeriets Forskningsudvalg og en del af puljen som hidtil
fordeles af Kulturstyrelsen efter indstilling fra styrelsens
faglige råd. I de første år vil en del af
midlerne desuden være reserveret til
forskerbedømmelser af museernes medarbejdere.
Kulturministeriet foretager som udgangspunkt for delingen en
nærmere undersøgelse af museernes muligheder for at
opfylde krav, der svarer til ph.d.-niveau i forbindelse med
ansøgning om forskningsmidler. Undersøgelsen
færdiggøres medio 2013. Undersøgelsen danner
efter en drøftelse mellem aftalens parter grundlag for
fordelingen af midlerne i 2014. Udviklingen i museernes mulighed
for at opfylde krav, der svarer til ph.d.-niveau, vil
løbende blive fulgt i aftalekredsen med henblik på
justering af fordelingen af midlerne.
Der lægges desuden vægt, at systemet er
ubureaukratisk for museerne, og at bedømmelserne
gennemføres efter de almindelige regler for
forskningsbedømmelser.
2. Kulturministeriet foretager en evaluering af det
forhøjede minimumskrav til ikke-statsligt tilskud, som
efterfølgende drøftes mellem aftalens parter med
henblik på evt. at indføre etablere en
dispensationsordning. Dette skal ske forud for udløbet af
den treårige overgangsordning for forhøjelsens
ikrafttræden.
3. Kulturministeriet undersøger, hvorledes bestyrelser
hensigtsmæssigt kan indføres på Nationalmuseet
og Statens Museum for Kunst, og fremlægger på den
baggrund lovforslag i efteråret 2013. Kulturministeriet
undersøger tillige, hvorledes bestyrelser
hensigtsmæssigt kan indføres på de øvrige
statslige museer under Kulturministeriet, der ikke direkte er
benævnt i museumsloven. Bestyrelsesspørgsmålet
drøftes på baggrund af Kulturministeriets
undersøgelse i aftalekredsen.
4. Kulturministeriet vil påse, at omlægningen af
tidligere amtslige tilskud til konserveringscentrene til direkte
tilskud til museerne ikke betyder en nedprioritering af
konserveringsindsatsen. Dette vil ske gennem en skærpet
opmærksomhed på området i kvalitetsvurderingerne
af de statsanerkendte museer. Omlægningen sker over en
treårig periode fra lovens ikrafttræden.
5. Kulturministeriet vil fortsat arbejde for, at de
statsanerkendte museer med landsdækkende specialer fastholder
og udvikler deres bidrag til det samlede museumsvæsen. Det
understreges i den forbindelse, at der ikke sker nogen
økonomisk nedprioritering af disse museer, og at de ikke
afgiver ansvarsområder til de statslige museer som
følge af ændringerne i museumsloven. Det understreges
endvidere, at der fortsat vil kunne godkendes museer med nye
landsdækkende ansvarsområder og at der er hjemmel til
at forøge de relevante museers bevillinger i forbindelse
hermed.
6. Kulturministeriet vil i fastlæggelsen af de
statsanerkendte museers tilskud efter de nye tilskudsregler
videreføre museernes eksisterende tilskud, således at
tilskudsniveauet fastholdes i forbindelse med overgangen til ny
tilskudsordning. Det skal bemærkes, at dette aftalepunkt
må tage forbehold for den samlede afsatte bevilling til de
statsanerkendte museer på fremtidige finanslove og for at
museerne lever op til museumslovens øvrige krav.
7. Kulturministeriet vil udarbejde en vejledning
vedrørende ansøgning om statsanerkendelse, der
præciserer kriterierne for vurderingen af ansøgninger
og fastslår, at indstilling om statsanerkendelse afgives af
et sagkyndigt udvalg. Aftalepartierne er enige om, at såvel
vejledningen som statsanerkendelsesproceduren i sin helhed skal
sikre størst mulig objektivitet og gennemsigtighed i
tildelingen af nye statsanerkendelser.
8. Aftalepartierne vil primo 2015 drøfte
opfølgningen på museumsudredningens anbefalinger om
klare og skærpede konsekvenser af kvalitetsvurderingerne samt
spørgsmålet om tildeling af statsanerkendelse og
opretholdelse af statsanerkendelse. Aftalepartierne noterer sig i
den forbindelse også rigsrevisionens konklusioner om
kvalitetsvurderingerne af de statsanerkendte museer.
9. Aftalepartierne indkaldes til et møde, hvor de
bekendtgørelser, der følger af L 24 endeligt aftales,
således at de stemmer overens med stemmeaftalen.