Fremsat den 29. maj 2013 af
finansministeren (Bjarne Corydon)
Forslag
til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017
§ 1. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2014 fastsættes til 434,2 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 185,2 mia.
kr., medens det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 249,0 mia. kr.
Stk. 2. Det kommunale udgiftsloft for
finansåret 2014 fastsættes til 229,0 mia. kr.
Stk. 3. Det regionale udgiftsloft for
finansåret 2014 fastsættes til 104,7 mia. kr., hvoraf
det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 101,8
mia. kr., medens det regionale delloft for de regionale
udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
§ 2. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2015 fastsættes til 438,6 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 188,0 mia.
kr., medens det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 250,6 mia. kr.
Stk. 2. Det kommunale udgiftsloft for
finansåret 2015 fastsættes til 229,0 mia. kr.
Stk. 3. Det regionale udgiftsloft for
finansåret 2015 fastsættes til 104,7 mia. kr., hvoraf
det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 101,8
mia. kr., medens det regionale delloft for de regionale
udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
§ 3. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2016 fastsættes til 443,1 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 191,5 mia.
kr., medens det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 251,6 mia. kr.
Stk. 2. Det kommunale udgiftsloft for
finansåret 2016 fastsættes til 229,0 mia. kr.
Stk. 3. Det regionale udgiftsloft for
finansåret 2016 fastsættes til 104,7 mia. kr., hvoraf
det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 101,8
mia. kr., medens det regionale delloft for de regionale
udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
§ 4. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2017 fastsættes til 446,6 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 194,5 mia.
kr., medens det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 252,1 mia. kr.
Stk. 2. Det kommunale udgiftsloft for
finansåret 2017 fastsættes til 229,0 mia. kr.
Stk. 3. Det regionale udgiftsloft for
finansåret 2017 fastsættes til 104,7 mia. kr., hvoraf
det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 101,8
mia. kr., medens det regionale delloft for de regionale
udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
§ 5. Uanset §§ 1-4
kan finansministeren foretage en omfordeling mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler for det
enkelte finansår, i det omfang det er begrundet i permanente
ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
Stk. 2. Finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside på internettet.
§ 6. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning for
finansårene 2014-2017.
§ 7. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Budgetloven og
udgiftslofter | | 2.2. | Baggrunden for de
foreslåede udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansårene 2014-2017 | | | 2.2.1. | Fastsættelse af
udgiftslofter for 2014-2017 | | | 2.2.2. | Staten | | | | 2.2.2.1. | Afgrænsning af
de statslige dellofter | | | 2.2.3. | Kommunerne | | | 2.2.4. | Regionerne | | | 2.2.5. | Øvrige
forhold | | 2.3. | Omfordeling mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for
indkomstoverførsler | 3. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | 4. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | |
|
1.
Indledning
Det lovforslag, der hermed fremsættes
for Folketinget, har til formål at fastsætte konkrete
niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansårene 2014, 2015, 2016 og 2017, jf. budgetlovens
§ 21, stk. 1.
Budgetloven afspejler blandt andet, at den
internationale økonomiske krise ændrede situationen
for den offentlige økonomi i Danmark markant. Store
offentlige overskud blev vendt til store underskud. Det faktiske
offentlige underskud er foreløbigt opgjort til ca. 4 pct. af
BNP i 2012, og der er umiddelbart udsigt til underskud også i
de næstkommende år. Det faktiske underskud skal
ifølge EU's Stabilitets- og Vækstpagt ligge under 3
pct. af BNP.
Desuden er der en nedre grænse for
strukturelle underskud på 0,5 pct. af BNP, jf. budgetlovens
§ 2, stk. 2. I Danmarks Konvergensprogram 2013,
april 2013 (KP13) er det strukturelle offentlige underskud beregnet
til 0,3 pct. af BNP i 2014 og 0,4 pct. af BNP i 2015 og er dermed
tæt på grænsen i budgetloven på ½
pct. af BNP.
Det er et centralt element i KP13, at de
offentlige finanser gradvist forbedres. Et element i forbedringen
af de offentlige finanser er en afdæmpet udgiftsvækst.
Den afdæmpede udgiftsvækst understøttes af
fastsættelse af udgiftslofter for perioden 2014 til 2017.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Budgetloven og udgiftslofter
Baggrunden for budgetloven var, at det for
skiftende regeringer i en længere årrække har
været svært at styre væksten i de offentlige
udgifter. I en alvorlig økonomisk krisetid bliver kravene
til en sund finans- og udgiftspolitik skærpet. Dermed
øges ikke mindst kravene til udgiftsstyringen i hele den
offentlige sektor.
På den baggrund indgik regeringen den
27. marts 2012 en politisk aftale med Venstre og Det Konservative
Folkeparti om en budgetlov. Den politiske aftale blev forudsat
udmøntet gennem regeringens fremsættelse af en
lovpakke bestående af de fire følgende lovforslag:
- Forslag til
budgetlov (finansministeren)
- Forslag til lov
om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd (økonomi- og
indenrigsministeren)
- Forslag til lov
om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner (økonomi- og indenrigsministeren)
- Forslag til lov
om ændring af lov om regionernes finansiering
(økonomi- og indenrigsministeren)
Alle fire lovforslag blev efter at have
været sendt til høring fremsat for Folketinget den 25.
april 2012, hvorefter alle fire lovforslag blev vedtaget med bred
politisk tilslutning i Folketinget den 12. juni 2012.
Budgetloven - lov nr. 547 af 18. juni 2012 -
har ifølge lovens kapitel 1 (§ 1) til formål
at sikre balance eller overskud på de samlede offentlige
finanser og en hensigtsmæssig udgiftsstyring i stat, kommuner
og regioner. Med budgetlovens kapitel 2 (§§ 2-4)
indføres en ny grundregel om budgetbalance i det danske
budgetsystem, der bl.a. går ud på, at den samlede
budgetstilling på de samlede offentlige finanser skal
være i balance eller udvise et overskud, og der
indføres også en såkaldt korrektionsmekanisme
med automatiske korrektioner til gennemførelse heraf.
Derudover indføres med budgetlovens kapitel 3
(§§ 5-12) et nyt udgiftspolitisk styringssystem med
såkaldte udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og
regioner. Endvidere indføres med budgetlovens kapitel 4
(§§ 13-17) et nyt udgiftspolitisk kontrolsystem i
staten med både en forudgående og en
efterfølgende udgiftskontrol. I tilknytning hertil
indeholder budgetlovens kapitel 5 og 6 (§§ 18 og 19)
bestemmelser om kommuner og regioner, der bl.a. går ud
på, at økonomi- og indenrigsministeren kan
fastsætte nærmere regler om forholdet mellem
indtægter og udgifter i årsbudgettet og de
flerårige budgetoverslag eller dele heraf. Endelig indeholder
budgetlovens kapitel 7 (§§ 20-23) bestemmelser om
budgetlovens ikrafttræden m.v.
Budgetloven indeholder bestemmelser om tre
principielt forskellige former for fastsættelse af
udgiftslofter i forskellige situationer:
- Ifølge
budgetlovens § 21, stk. 1, kan finansministeren
senest samtidig med forslaget til finanslov for finansåret
2014 fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene
2014, 2015, 2016 og 2017. Der er tale om et lovforslag om en
»førstegangsfastsættelse« af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014, 2015,
2016 og 2017.
- Når
budgetloven er indfaset med virkning fra og med finansåret
2014, kan finansministeren samtidig med forslaget til finanslov
fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de
følgende finansår, jf. lovens § 6,
stk. 1. Det betyder bl.a., at finansministeren samtidig med
forslaget til finanslov for finansåret 2015 kan
fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2018.
- Når
budgetloven er indfaset med virkning fra og med finansåret
2014, kan finansministeren i særlige tilfælde
fremsætte et forslag til lov om ændring af de i lovens
§ 6, stk. 1, nævnte love om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner, jf. lovens
§ 6, stk. 2. Bestemmelsen i lovens § 6,
stk. 2, om ændring af tidligere fastsatte udgiftslofter
i særlige tilfælde finder tilsvarende anvendelse
på en eventuel lov om en indledende
»førstegangsfastsættelse« af udgiftslofter
for finansårene 2014, 2015, 2016 og 2017, jf. lovens
§ 21, stk. 1.
Som anført i pkt. 1 har det lovforslag,
der hermed fremsættes for Folketinget, til formål at
foretage en indledende
»førstegangsfastsættelse« af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014, 2015,
2016 og 2017, jf. budgetlovens § 21, stk. 1.
Ifølge budgetlovens § 7,
stk. 1, medtager finansministeren på forslaget til
finanslov en oversigt over de gældende udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for de tre følgende
finansår og de foreslåede udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for det fjerde af de følgende
finansår. Det følger endvidere af budgetlovens
§ 7, stk. 2, at finansministeren lægger de i
lovens § 7, stk. 1, nævnte udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner til grund for budgetteringen af
forslaget til finanslov og som rammer for aftalerne med kommuner og
regioner om disses økonomi m.v.
Det følger af budgetlovens
§ 9, at det statslige udgiftsloft består af to
særskilte dellofter for henholdsvis driftsudgifter og
indkomstoverførsler. Det statslige delloft for
driftsudgifter er en øvre grænse for de statslige
nettodriftsudgifter, udgifter til tilskud m.v. og udgifter til
overførsler til udlandet i finansåret. Det statslige
delloft for driftsudgifter omfatter dog ikke udgifter til
kongehuset og Folketinget, lovbundne driftsudgifter i forbindelse
med beskæftigelsesindsatsen, udgifter til kommunal og
regional momsrefusion, udgifter til bloktilskud, budgetgaranti,
beskæftigelsestilskud og tilknyttede puljer og tilskud til
kommuner samt udgifter til bloktilskud og tilknyttede puljer og
tilskud til regioner. Det statslige delloft for
indkomstoverførsler er en øvre grænse for de
statslige udgifter i finansåret til
indkomstoverførsler m.v., herunder lovbundne driftsudgifter
i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen. Det statslige
delloft for indkomstoverførsler omfatter dog ikke udgifter
til ledighedsrelaterede indkomstoverførsler m.v., herunder
løntilskud og lovbundne driftsudgifter ved aktivering af
modtagere af ledighedsrelaterede indkomstoverførsler.
Det følger endvidere af budgetlovens
§ 10, at det kommunale udgiftsloft er en øvre
grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til service i
finansåret. Ved de kommunale nettodriftsudgifter til service
forstås de kommunale nettodriftsudgifter fratrukket udgifter
vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter
vedrørende almene ældreboliger, udgifter til
aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes
sundhedsvæsen, udgifter til overførsler og
budgetgaranterede områder samt udgifter vedrørende
forsikrede ledige. De kommunale nettodriftsudgifter til service
omfatter de samlede driftsudgifter på det specialiserede
socialområde, dvs. opgjort brutto for indtægter fra den
centrale refusionsordning for særligt dyre enkeltsager.
Endvidere følger det af budgetlovens
§ 11, at det regionale udgiftsloft består af to
særskilte dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og
de regionale udviklingsopgaver. Det regionale delloft for
sundhedsområdet er en øvre grænse for de
regionale nettodriftsudgifter til sundhedsområdet og udgifter
til tilskud til lægemidler i medfør af sundhedsloven i
finansåret. Det regionale delloft for de regionale
udviklingsopgaver er en øvre grænse for de regionale
nettodriftsudgifter til de regionale udviklingsopgaver i
finansåret.
Det statslige udgiftsloft anvendes bl.a. som
baggrund for den statslige udgiftskontrol, jf. nærmere
budgetlovens §§ 13-17.
2.2.
Baggrunden for de foreslåede udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansårene 2014-2017
2.2.1.
Fastsættelse af udgiftslofter for 2014-2017
Udgiftslofterne for 2014-2017 fastsættes
med afsæt i den forudsatte udgiftsudvikling i en
fremskrivning af dansk økonomi, hvor de årlige
strukturelle offentlige underskud højst må
udgøre ½ pct. af BNP, og hvor der skal være
mindst strukturel balance på den offentlige saldo i 2020.
Samtidig skal holdbarhedsindikatoren være positiv.
Fremskrivningen indregner udelukkende reformer og initiativer, der
er fundet flertal for i Folketinget. I det lys er de
foreslåede udgiftslofter for 2014-2017 baseret på
fremskrivningen af dansk økonomi ifølge Danmark
Konvergensprogram 2013, april 2013, der blandt andet indregner
virkningerne af Aftaler om Vækstplan DK, april 2013, samt
konsekvenserne af Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse, maj
2013. De konkrete beregningsforudsætninger for
udgiftslofterne kan findes på Finansministeriets
hjemmeside.
Der fastsættes overordnet tre separate
udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Det
statslige udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis
driftsudgifter og indkomstoverførsler. Det kommunale
udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale
nettodriftsudgifter til service, mens det regionale udgiftsloft er
opdelt i to dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft angives som et beløb
opgjort i milliarder kroner med én decimal. Udgiftslofterne
skal overholdes af stat, kommuner og regioner hver især og
må ikke overskrides med henvisning til en samlet overholdelse
af summen af udgiftslofterne for de tre sektorer tilsammen.
2.2.2.
Staten
Den aftalte afdæmpede
forbrugsvækst i Aftaler om Vækstplan DK fra april 2013
er en central forudsætning for fastsættelsen af
udgiftslofterne. Det indebærer isoleret set en stigning i
udgiftslofterne på 1,8 mia. kr. i 2014, 4,4 mia. kr. i 2015,
7,1 mia. kr. i 2016 og 10,5 mia. kr. i 2017.
Fastsættelsen af det statslige delloft
for driftsudgifter afspejler også en faldende profil i
bidragene til EU. Det statslige delloft for driftsudgifter
foreslås at udgøre 185,2 mia. kr. i 2014 og stiger til
194,5 mia. kr. i 2017, jf. tabel 1.
| | | | | Tabel 1 | | | | | | Udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansårene 2014-2017 | | | | | | mia. kr. (2013 pris- og
lønniveau) | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Statsligt delloft for driftsudgifter | 185,2 | 188,0 | 191,5 | 194,5 | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler | 249,0 | 250,6 | 251,6 | 252,1 | | | | | | Kommunalt udgiftsloft | 229,0 | 229,0 | 229,0 | 229,0 | | | | | | Regionalt udgiftsloft for
sundhedsområdet | 101,8 | 101,8 | 101,8 | 101,8 | Regionalt udgiftsloft for
udviklingsopgaver | 2,9 | 2,9 | 2,9 | 2,9 | | | | | | Kilde: Konvergensprogram Danmark 2013,
april 2013 og egne beregninger. |
|
Fordelingen af forbrugsvæksten mellem
stat, kommuner og regioner vil i henhold til budgetloven kunne
justeres, blandt andet i forbindelse med det årlige
bloktilskudsaktstykke.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler er fastsat med afsæt i den
forudsatte udvikling i de ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler i den mellemfristede fremskrivning. Det
statslige delloft for indkomstoverførsler foreslås at
udgøre 249,0 mia. kr. i 2014 stigende til 252,1 mia. kr. i
2017. De ikke-ledighedsrelaterede indkomstoverførsler
omfatter blandt andet udgifter til folkepension,
førtidspension, efterløn og SU.
Ledighedsrelaterede indkomstoverførsler
og de kommunale udgifter til indkomstoverførsler er ikke
omfattet af udgiftslofterne.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler afspejler også, at der i den
mellemfristede fremskrivning indgår en udsvingsbuffer
på 1 mia. kr. årligt fra 2014 og frem. Udsvingsbufferen
udgør en sikkerhedsmargin til finansiering af eventuelle
statslige merudgifter til loftsbelagte
indkomstoverførsler.
2.2.2.1.
Afgrænsning af de statslige dellofter
Det statslige delloft for driftsudgifter er en
øvre grænse for bl.a. de statslige
nettodriftsudgifter, jf. budgetlovens § 9,
stk. 2.
Delloftet for driftsudgifter er
afgrænset med udgangspunkt i den afgræsning af
delloftet, der fremgår af budgetlovens § 9,
stk. 2. I forlængelse heraf er der lagt yderligere
supplerende forudsætninger om afgrænsning af delloftet
til grund for fastsættelsen af delloftet. Det er med
lovforslaget således forudsat, at det statslige delloft for
driftsudgifter indeholder følgende typer af udgifter:
•
befordringstilskud i tilfælde, hvor tilskuddet ydes som
driftstilskud til en virksomhed. Undtaget er befordringstilskud,
der har karakter af et indkomstsupplerende tilskud og ydes på
baggrund af et individuelt retskrav, selvom tilskuddet gives til fx
en virksomhed. Denne type tilskud indgår under det statslige
delloft for indkomstoverførsler.
•
driftsudgifter knyttet til integrationsindsatsen, jf. budgetlovens
§ 9, stk. 2. Undtaget er dog driftsudgifter til
aktivering mv. af personer der modtager en
indkomstoverførsel. Driftsudgifter til aktivering mv.
af ydelsesmodtagere betragtes som lovbundne driftsudgifter i
forbindelse med beskæftigelsesindsatsen under det statslige
delloft for indkomstoverførsler.
•
engangstilskud til udlændinge som led i repatriering.
• rammestyrede
indkomstoverførsler, hvor der ikke er et lovfastsat retskrav
til ydelsen. Det gælder fx livslange ydelser under
Kulturministeriets område.
•
indkomsterstattende eller indkomstsupplerende erstatninger, der
ydes af staten i egenskab af arbejdsgiver, indgår ikke under
delloftet for indkomstoverførsler, men som en driftsudgift
under delloftet for driftsudgifter.
Det er endvidere forudsat, at det statslige
delloft for driftsudgifter som udgangspunkt ikke omfatter udgifter
til tilskud i tilfælde, hvor der er tale om tilskud til
anlægsprojekter. Det omfatter bl.a. statens
ydelsesstøtte til alment nybyggeri samt udgifter og
indtægter, der er knyttet direkte hertil, herunder bl.a.
ungdomsboligbidrag, tilskud til opførelse af servicearealer
i forbindelse med ældreboliger og Landsbyggefondens bidrag
til finansiering af alment nybyggeri. Hertil er hensættelser
knyttet til ovennævnte udgifter og indtægter ikke
omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter.
Hensættelser knyttet til tidligere støtteordninger,
hvor der ikke kan gives nye tilsagn, vedrørende almene
boliger, støtte til andelsboliger, byfornyelse mv. er
desuden ikke omfattet af det statslige delloft for
driftsudgifter.
Endvidere er det forudsat, at tilskud til EU,
der vedrører viderebetalinger af indtægter fra told og
afgifter, ikke indgår under delloftet for driftsudgifter.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør i henhold til budgetlovens
§ 9, stk. 4, en øvre grænse for de
statslige udgifter i året til indkomstoverførsler mv.,
herunder lovbundne udgifter i forbindelse med
beskæftigelsesindsatsen. Undtaget herfor er dog
løntilskud og lovbundne driftsudgifter til aktivering af
modtagere af ledighedsrelaterede indkomstoverførsler, jf.
budgetlovens § 9, stk. 5.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige
delloft for indkomstoverførsler ikke omfatter bevillinger,
der udelukkende dækker løntilskud og lovbundne
driftsudgifter ved aktivering af kontanthjælpsmodtagere og
dagpengemodtagere. I de tilfælde, hvor der er tale om et
samlet tilskud, der ikke alene vedrører udgifter til
aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, men også eksempelvis udgifter til
efteruddannelse af og løntabsgodtgørelse til
beskæftigede, er bevillingen under det statslige delloft for
indkomstoverførsler. Herunder hører fx udgifter til
jobrotationsordninger på Beskæftigelsesministeriets
område. Ligeledes er fx bevillingerne til mentorer,
befordringsgodtgørelse og hjælpemidler på
Beskæftigelsesministeriets område under det statslige
delloft for indkomstoverførsler, da bevillingerne ikke
udelukkende dækker udgifter vedrørende
kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
2.2.3.
Kommunerne
Det kommunale udgiftsloft er efter
budgetlovens § 10 fastsat til de kommunale
nettodriftsudgifter til service i finansåret.
Det kommunale udgiftsloft 2014-2017
foreslås fastsat svarende til niveauet i de kommunale
budgetter for 2013 fratrukket 2 mia. kr. Regeringen og KL aftalte i
januar 2013, at kommunerne i 2013 inden for en samlet set
uændret budgetramme kan hæve
anlægsinvesteringerne med 2 mia. kr. i 2013 mod tilsvarende
lavere serviceudgifter i 2013. Dette justerede niveau for
serviceudgifterne i 2013 videreføres i fastsættelsen
af det kommunale udgiftsloft.
Ved de kommunale nettodriftsudgifter til
service forstås de kommunale nettodriftsudgifter fratrukket
udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter
vedrørende almene ældreboliger, udgifter til
aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes
sundhedsvæsen, udgifter til overførsler og
budgetgaranterede områder samt udgifter vedrørende
forsikrede ledige. De kommunale nettodriftsudgifter til service
omfatter de samlede driftsudgifter på det specialiserede
socialområde, dvs. opgjort brutto for indtægter fra den
centrale refusionsordning for særligt dyre enkeltsager.
2.2.4.
Regionerne
Det regionale udgiftsloft består efter
budgetlovens § 11, stk. 1, af to særskilte
dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver, og udgør en overgrænse for de
regionale nettodriftsudgifter på de to områder. Der kan
ikke prioriteres på tværs af de to områder.
Delloftet for sundhedsområdet 2014-2017
foreslås fastsat svarende til niveauet i de regionale
budgetter for 2013. Delloftet omfatter i henhold til budgetloven de
regionale nettodriftsudgifter til sundhedsområdet og udgifter
til medicintilskud, inkl. en forholdsmæssig andel af
fællesudgifterne til administration mv. Delloftet omfatter
dermed bl.a. hele sygehusområdet, medicintilskud og de
praktiserende læger og speciallæger.
Delloftet for det regionale
udviklingsområde 2014 er tilsvarende fastsat svarende til
niveauet i de regionale budgetter for 2013. Delloftet omfatter i
henhold til budgetloven de regionale nettodriftsudgifter til
regional udvikling, inkl. en forholdsmæssig andel af
fællesudgifter til administration mv. Delloftet omfatter
dermed bl.a. tilskud til kollektiv trafik og erhvervsudvikling samt
regionernes indsats på miljøområdet.
2.2.5.
Øvrige forhold
Udgiftslofterne for 2014-2017 er i
første omgang fastsat i 2013 pris- og lønniveau.
Opregningen til det kommende finansårs pris- og
lønniveau foretages i forbindelse med fremlæggelsen af
finanslovforslaget.
Udgiftslofterne kan reguleres bl.a. som
følge af ændret udgifts- eller opgavefordeling, samt
pris- og lønregulering eller lignende tekniske
korrektioner.
I forbindelse med pris- og
lønopregningen vil der også blive taget højde
for en eventuel satspulje. Satspuljen i årene 2014-2017 vil i
overensstemmelse med hidtidig praksis blive beregnet årligt.
En eventuel satspulje vil indgå i opregningen af det
statslige delloft for driftsudgifter på finanslovsforslaget.
Efter den konkrete udmøntning af satspuljen kan der
foretages en ændring af de gældende udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner.
Når udgiftslofterne for 2014-2017
først er etableret, skal der løbende fastsættes
udgiftslofter for det efterfølgende fjerde år. Forslag
til lov om fastsættelse af udgiftslofter for 2018 vil
således som udgangspunkt blive fremsat i sammenhæng med
finanslovforslaget for 2015.
2.3.
Omfordeling mellem det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler
I henhold til budgetlovens § 8 kan
finansministeren i en række tilfælde administrativt
ændre på de fastsatte udgiftslofter. Det gælder
fx i ændring af fordelingen af lofterne mellem de tre
sektorer i forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke,
samt tekniske justeringer, herunder ændrede pris- og
lønskøn.
Bestemmelsen i lovforslagets § 5,
stk. 1, fastsætter i forlængelse heraf, at
finansministeren administrativt kan foretage en omprioritering
mellem de to statslige dellofter, såfremt der er tale om
permanente ændringer i fordelingen af udgifter under de to
dellofter.
Ved permanente ændringer forstås
bl.a. ændringer som følge af udmøntning af
reserver, der er placeret under det statslige delloft for
driftsudgifter, samt ændringer som følge af
diskretionære tiltag, der permanent ændrer
udgiftsfordelingen mellem de to dellofter.
Det er ikke muligt at omprioritere den afsatte
udsvingsbuffer under delloftet for indkomstoverførsler, jf.
punkt 2.2.2 til delloftet for driftsudgifter.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
stk. 2, at finansministeren orienterer Folketingets
Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
Folketingets Finansudvalg vil løbende
blive orienteret om ændringer af de statslige dellofter i
Budgetoversigten som en del af den regelmæssige orientering
om den aktuelle status for de offentlige udgifter,
finanspolitikken, de samlede offentlige finanser og
statsfinanserne.
3.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
4.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
til høring hos Danmarks Nationalbank, Danske Regioner,
Formandskabet for De Økonomiske Råd, KL og
Rigsrevisionen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen fastsætter de konkrete
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2014.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter de konkrete
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2015.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter de konkrete
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2016.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter de konkrete
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2017.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til § 5
Bestemmelsen fastsætter, at
finansministeren uanset §§ 1-4 kan foretage en
omfordeling mellem det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler for det enkelte finansår, i det
omfang det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen
af udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
stk. 2, at finansministeren orienterer Folketingets
Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.
Til § 6
Bestemmelsen fastsætter, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende og har virkning for finansårene 2014-2017.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er bl.a., at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger
de konkrete udgiftslofter for finansårene 2014-2017 til grund
for budgetteringen af forslagene til finanslove for
finansårene 2014-2017.
Til § 7
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ligesom
budgetloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.