Fremsat den 4. oktober 2012 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fødevarer
og lov om hold af dyr
(Nedlæggelse af
Fødevarekontroludvalget og revisionsenheden, bistand til
eksporterhverv og udlægning af administration af frivillig
mærkningsordning til en privat forening m.v.)
§ 1
I lov om fødevarer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 820 af 1. juli 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 5, ændres
»Myndigheder« til: »Laboratorier«.
2. I
§ 20 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler, hvorefter ministeren
henlægger administrationen af de i stk. 1 nævnte
mærkningsordninger til en privat forening, herunder
behandling af ansøgninger, certificering, kontrol og tilsyn
og opkrævning af betaling. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over den
private forenings afgørelser. Ministeren kan ændre
afgørelserne, uden at der foreligger klage. Ministeren
bevarer sin fulde instruktionsbeføjelse.«
3. §
44 affattes således:
Ȥ
44. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
yde bistand på anmodning fra en fysisk eller juridisk person
eller en sammenslutning af sådanne i forbindelse med eksport
af fødevarer. Ministeren kan endvidere yde bistand af mere
generel art til eksporterhverv.
Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte regler om bistand efter stk. 1 og om betaling til
hel eller delvis dækning af de faktiske omkostninger
forbundet hermed. Afholdte udlæg i forbindelse med
bistandsydelsen kan kræves refunderet.«
4. I
§ 45, stk. 7, 2. pkt. ændres
»stk. 9« til: »stk. 11«.
5. I
§ 45 indsættes efter stk. 7
som nye stykker:
»Stk. 8. De
virksomheder, der er omfattet af loven, betaler til delvis
finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i
efterforskning og regnskabskontrol en årlig afgift på
570 kr. Beløbet pris- og lønreguleres årligt
pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse.
Stk. 9. Stk. 8 finder
ikke anvendelse for primærproducenter og virksomheder, for
hvilke ministeren i henhold til stk. 1 har fastsat regler om eller
bestemt, at de er helt eller delvis fritaget for at betale
omkostningerne ved kontrollen.«
Stk. 8-10 bliver herefter stk. 10-12.
6. § 45,
stk. 8, der bliver stk. 10, affattes således:
»Stk. 10.
Ministeren fastsætter regler om opkrævning af de i stk.
6 og stk. 8 nævnte beløb, herunder fastsættelse
af skæringsdato for hvornår der foretages en
opgørelse af virksomheder omfattet af stk. 6 og stk. 8, af
antal anmeldte produkter omfattet af stk. 6 og om termin for
opkrævning.«
7. §
55 ophæves.
§ 2
I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 814 af 14. juli 2012, foretages
følgende ændringer:
1. §
57 affattes således:
Ȥ
57. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
yde bistand på anmodning fra en fysisk eller juridisk person
eller en sammenslutning af sådanne i forbindelse med eksport
af dyr eller produkter heraf. Ministeren kan endvidere yde bistand
af mere generel art til eksporterhverv.
Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte regler om bistand efter stk. 1 og om betaling til
hel eller delvis dækning af de faktiske omkostninger
forbundet hermed. Afholdte udlæg i forbindelse med
bistandsydelsen kan kræves refunderet.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslaget | | 2.1. | Ophævelse af § 55 -
Fødevarekontroludvalget og revisionsenheden | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | | 2.2. | Ændring af fødevarelovens
§ 44 om bistand vedrørende eksport | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | | 2.3. | Indsættelse af takst for delvis
brugerfinansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med
speciale i efterforskning og regnskabskontrol i loven | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | | 2.4. | Delegation af administration af
mærkningsordning | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | | 2.5. | Ændring af § 57 i lov om hold
af dyr om bistand vedrørende eksport | | | 2.5.1. | Gældende ret | | | 2.5.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Høring | 9. | Sammenfattende skema | | | | | | | | | | |
|
1. Indledning
Det foreslås, at fødevareloven
ændres således, at de retlige bindinger til at
nedsætte Fødevarekontroludvalget og revisionsenheden
ophæves. På grundlag af revisionsenhedens rapporter har
Fødevarekontroludvalget haft til opgave at vurdere, om
fødevarekontrollen er blevet gennemført i
overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning
på området og de fastlagte strategier, planer og
målsætninger for fødevarekontrollen, samt
på en ressourcemæssigt hensigtsmæssig måde.
Sigtet med udvalgets og revisionsenhedens arbejde har således
primært været at undersøge, om der var fejl og
mangler ved gennemførelsen af fødevarekontrollen og
den dertil knyttede sagsbehandling. Med den foreslåede
ændring er det hensigten at skabe mulighed for at flytte
fokus fra den bagudrettede revision til en mere fremadrettet og
fleksibel auditering, hvor formålet i højere grad skal
være at identificere muligheder for at udvikle, forbedre og
effektivisere kontrollen, og at skabe mulighed for en organisering,
der kan udnytte synergieffekterne med de øvrige udviklings-
og styringsfunktioner i Fødevarestyrelsen. Det er
således hensigten, at den auditering, som hidtil er blevet
varetaget af revisionsenheden, fremover skal foretages af en intern
enhed i Fødevarestyrelsen, som blandt andet skal varetage de
forpligtelser, som følger af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 af 29. april 2004 om
offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at
foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og
dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes (Kontrolforordningen).
Enheden vil også få ansvaret for andre tilsvarende
opgaver. Enheden vil i tæt samspil med øvrige
udviklings- og styringsfunktioner i Fødevarestyrelsen spille
en aktiv rolle ved udviklingen af Fødevarestyrelsens
opgavevaretagelse.
For at sikre ministerens muligheder for i alle
sammenhænge at yde relevant bistand til eksporterhvervene og
for at præcisere ministerens adgang til at fastsætte
betalingen for den ydede bistand foreslås det endvidere at
ændre formuleringen af § 44 om
fødevaremyndighedernes bistand til virksomheder i
forbindelse med eksport af fødevarer. Den foreslåede
ændring skal blandt andet sikre, at reglerne ikke er til
hinder for, dels at andre end virksomheder kan omfattes, dels at
virksomheder kan lade sig repræsentere af
brancheorganisationer både i forbindelse med anmodning om
bistand og i forbindelse med betaling for bistanden. Der
foreslås en tilsvarende ændring af § 57 i lov om
hold af dyr.
Herudover foreslås det, at taksten for
den delvise brugerfinansiering af Fødevarestyrelsens
rejsehold med speciale i efterforskning og regnskabskontrol
indsættes i loven.
Endelig foreslås det, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til at delegere
administrationen af frivillige mærkningsordninger til en
privat forening. Det er i første omgang hensigten at anvende
bemyndigelsen i forbindelse med mærkningsordningen
"Nøglehullet på spisesteder".
Nøglehulsmærket er en frivillig
mærkningsordning, der oprindeligt alene kunne anvendes
på færdigpakkede fødevarer. Ordningen er fra den
1. februar 2012 udvidet til også at omfatte mærkning af
fødevarer på spisesteder. For at knytte
"Nøglehullet på spisesteder" tættere til
brugerne og for at gøre skellet mellem den vederlagsfrie
benyttelse af mærket på færdigpakkede
fødevarer og den brugerbetalte ordning på spisesteder
tydeligere er det hensigten at benytte den foreslåede
bemyndigelse til at henlægge administrationen af
"Nøglehullet på spisesteder" til en privat forening,
der udgøres af kredsen af de interessenter, der anvender og
har været med til at udvikle ordningen.
2. Lovforslaget
2.1. Ophævelse af
fødevarelovens § 55 - Fødevarekontroludvalget og
revisionsenheden
2.1.1. Gældende ret
Det følger af fødevarelovens
§ 55, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
nedsætter Fødevarekontroludvalget med den opgave at
overvåge, om fødevare- og veterinærkontrollen
udføres i overensstemmelse med reglerne på
området, kontrolstrategien og kontrolplanerne samt på
en ressourcemæssigt hensigtsmæssig måde.
Ministeren er således retligt bundet til at nedsætte et
Fødevarekontroludvalg og en revisionsenhed.
Ministeren fastsætter udvalgets
forretningsorden og udvalgets opgaver m.v. Ministeren opretter
endvidere en revisionsenhed, der skal bistå
Fødevarekontroludvalget. Lederen af revisionsenheden er
sekretær for udvalget, og formanden for udvalget samt lederen
af revisionsenheden deltager som observatører i Det
Rådgivende Fødevareudvalg. De nærmere regler om
Fødevarekontroludvalgets forretningsorden og opgaver samt
revisionsenhedens organisation og opgaver fastsættes af
ministeren.
Med vedtagelsen af fødevareloven i 1998
(lov nr. 471 af 1. juli 1998 om fødevarer m.m.) skete en
grundlæggende ændring og forenkling af både
lovgivningen og kontrolstrukturen på
fødevareområdet. Organisatorisk indebar
omlægningen, at fødevarekontrollen, som indtil da
havde været delt mellem kommunerne og forskellige statslige
myndigheder, fra 1. januar 2000 blev samlet i et enstrenget
statsligt kontrolsystem.
For at sikre at målsætningerne om
en bedre og mere effektiv fødevarekontrol blev opfyldt, blev
der på daværende tidspunkt vurderet at være behov
for en relativt detaljeret lovgivningsmæssig ramme om de
meget vidtgående ændringer af kontrolstrukturen. Der
blev derfor i fødevareloven fastsat bestemmelser om
fødevarekontrollens organisering, revisionen af
fødevarekontrollen og samspillet med de relevante forbruger-
og erhvervsinteresser. For at sikre den mest effektive og fleksible
anvendelse af de tilstedeværende ressourcer er de
pågældende bestemmelser i flere omgange blevet
ændret. Senest er de lovgivningsmæssige bindinger til
at organisere fødevarekontrollen i en bestemt form blevet
fjernet ved ophævelsen af § 47 i fødevareloven,
jf. lov nr. 604 af 14. juni 2011 om ændring af lov om
fødevarer, fiskeriloven og lov om næringsbrev til
visse fødevarevirksomheder.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrol med
henblik på verifikation af, at foderstof- og
fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og
dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes (Kontrolforordningen)
har siden 1. januar 2006 stillet krav om, at kontrolmyndigheden
skal foretage audit på hele kontrolforordningens
område.
Som følge heraf blev
Fødevarekontroludvalgets virksomhedsområde - udover at
omfatte kontrol med den kontrol, der foretages i tilknytning til
bestemmelser i fødevarelovgivningen - i 2008 udvidet til
også at omfatte kontrol med veterinærkontrollen, jf.
lov om hold af dyr, dyrlægeloven, dyreværnsloven,
fællesskabsforordninger m.v.
På baggrund af
organisationsændringer i Fødevareministeriet er
administrationen af foderområdet overgået til
Fødevarestyrelsen i 2011. Foderområdet er også
omfattet af kontrolforordningen, og der skal udføres audit
efter samme retningslinjer, som gælder for
Fødevarestyrelsens øvrige opgaver. Auditering af
foderområdet vil derfor helt naturligt blive omfattet af en
samlet organisatorisk ramme om auditeringen i
Fødevarestyrelsen.
2.1.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Det fremgår af bemærkningerne til
§ 55 i forslag til den gældende fødevarelov (LF
145 2004/2005 (2. samling)), at opgaven for både
Fødevarekontroludvalget og revisionsenheden primært er
den bagudrettede kontrol af kontrollen. Såvel bestemmelsen
som de tilknyttede bemærkninger er i alt væsentligt en
videreførelse fra den oprindelige fødevarelov fra
1998, jf. § 67 i LF 1997/1998 (2. samling).
Baggrunden for at oprette
Fødevarekontroludvalget og revisionsenheden var
således ønsket om kontrol med kontrollen i forbindelse
med, at kontrolopgaver på fødevareområdet i 2000
blev overført fra kommunerne til et enstrenget, statsligt
kontrolsystem. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med denne
grundlæggende ændring af kontrolstrukturen, og det var
derfor naturligt at fokusere på, om
målsætningerne om en bedre og mere effektiv
fødevarekontrol blev opfyldt.
Erfaringerne siden etableringen af det
enstrengede statslige kontrolsystem i 2000, herunder den over de
forgangne år foretagne revision, har vist, at intentionerne
om en bedre og mere effektiv fødevarekontrol er blevet
opfyldt.
På baggrund af den generelle
samfundsøkonomiske situation og de effektiviseringskrav, som
stilles til offentlige myndigheder, er der i dag i højere
grad behov for at fokusere på kontrollen ude i virksomhederne
og besætningerne og på udviklingen af kontrollen.
Tiden er derfor moden til at erstatte den
bagudrettede kontrolprægede revision med en auditerings- og
revisionsordning af fødevare- og veterinærkontrollen,
der er mere fremadrettet og har en aktiv rolle ved udviklingen af
Fødevarestyrelsens opgavevaretagelse. Det vil også
medføre behov for et tættere og mere fleksibelt
samspil mellem auditeringen og Fødevarestyrelsens
øvrige udviklings- og styringsfunktioner.
Hertil kommer den omstændighed, at
fødevare- og veterinærkontrollen i dag i højere
grad end det var tilfældet i 1998 bliver kontrolleret fra
anden side. Således er Fødevarestyrelsens kontrol i de
seneste år i stort omfang inspiceret af Europa Kommissionens
Food & Veterinary Office (FVO), f.eks. gennemførte FVO i
2010-11 i alt 11 inspektioner i Danmark. Hertil kommer kontrol fra
blandt andet Rigsrevisionen. Endelig gennemfører
Fødevarestyrelsen selv egne supervisioner.
Da det på baggrund af ovenstående
vurderes hensigtsmæssigt at flytte fokus fra den hidtidige
bagudrettede revision, som har haft som primært formål
at undersøge, om der var fejl og mangler ved
gennemførelsen af fødevarekontrollen og den dertil
knyttede sagsbehandling, til en mere fremadrettet og fleksibel
auditering, hvor formålet i højere grad skal
være at identificere muligheder for at udvikle, forbedre og
effektivisere kontrollen og dermed skabe mulighed for en
organisering, der kan udnytte synergieffekterne med de
øvrige udviklings- og styringsfunktioner i
Fødevarestyrelsen, foreslås det at fjerne de retlige
bindinger for organiseringen af revisionen ved at ophæve
§ 55, som forpligter ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri til at nedsætte et Fødevarekontroludvalg og
en revisionsenhed, som skal bistå
Fødevarekontroludvalget.
Der vil herved blive åbnet mulighed for
at etablere en ordning, som i højere grad modsvarer de
ønsker, der i dag er til at inddrage auditeringen aktivt ved
udviklingen af Fødevarestyrelsens opgavevaretagelse.
Den effektivisering, som forslaget
indebærer, betyder tillige, at opgaverne kan løses
på en ressourcemæssigt mere hensigtsmæssig
måde.
Ophævelse af den nationale regulering
indebærer ikke, at auditeringen af fødevarekontrollen
vil være ureguleret. Artikel 4, stk. 6, i Kontrolforordningen
fastlægger grundlæggende fællesskabsretlige krav
til auditering på Fødevarestyrelsens område. Det
fremgår af kontrolforordningen, at kontrollen på disse
områder skal underkastes audit, at resultaterne fra
auditeringen skal anvendes til at sikre overholdelsen af
kontrolforordningen, og at auditeringen skal gennemføres
på en gennemskuelig måde og underkastes en
uafhængig undersøgelse.
Kontrolforordningens artikel 4, stk. 6,
suppleres af Kommissionens beslutning af 29. september 2006 om
retningslinjer med kriterier for gennemførelsen af audit i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
882/2004 om offentlig kontrol med henblik på verifikation af,
at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og
dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes. Beslutningen giver
mere detaljerede retningslinjer for auditeringen, herunder blandt
andet krav til gennemsigtighed, uafhængighed og auditorernes
kompetencer. Det fremgår af beslutningen, der er baseret
på relevante internationale standarder, at der er tale om
principper, som medlemsstaterne skal tage hensyn til, mens den
konkrete udmøntning er overladt til den enkelte
medlemsstat.
Det er hensigten at indfri forpligtelserne til
auditering i henhold til Kontrolforordningen ved at oprette en
intern auditenhed i Fødevarestyrelsen. Auditenheden skal
auditere både fødevare,- foder og
veterinærområdet. Derudover er det en afgørende
målsætning, at det i højere grad end hidtil
sikres, at resultaterne fra auditeringen kan anvendes med et
fremadrettet sigte.
Det er hensigten fortsat at inddrage
forbruger-, dyreværns- og erhvervsorganisationerne i blandt
andet evalueringen af auditeringen. Som erstatning for
Fødevarekontroludvalget vil Fødevarestyrelsen derfor
oprette et strategisk udvalg, hvor styrelsens interessenter er
repræsenteret. Det strategiske udvalg drøfter blandt
andet resultaterne af den interne auditering og de fremtidige
planer for auditering. Det er hensigten, at dette udvalg skal have
en aktiv og fremadrettet rolle, idet udvalgets arbejde ikke alene
skal basere sig på resultaterne af auditeringen, men
også kan baseres på resultater fra andre
undersøgelser - såvel interne som eksterne,
ekspertviden og forskningsresultater. Udvalget vil således
være et forum for både bagudrettede og fremadrettede
drøftelser mellem interessenterne og
Fødevarestyrelsen, og det skal sikre en tæt dialog med
Fødevarestyrelsens interessenter præget af
åbenhed og gennemsigtighed. Medlemmerne af udvalget vil blive
inddraget i udformningen af det endelige kommissorium.
Fødevarestyrelsen vil
sideløbende med etableringen af et strategisk udvalg og
under inddragelse af relevante interessenter vurdere, på
hvilke områder, der er behov for kontaktfora med en bredere
kreds af Fødevarestyrelsens interessenter. Udover
etableringen af et strategisk udvalg er det således hensigten
at inddrage Fødevarestyrelsens interessenter i en
række dialogfora på forskellige faglige
områder.
I forhold til Det Rådgivende
Fødevareudvalg, som er lovfæstet i
fødevarelovens § 57, skal det afslutningsvis
bemærkes, at ophævelsen af § 55 indebærer,
at udvalget ikke længere vil have formanden for
Fødevarekontroludvalget og lederen af revisionsenheden som
observatører i udvalget, og at udvalget ikke længere
vil være bundet af at følge kontrolindsatsen på
grundlag af rapporter fra Fødevarekontroludvalget og
revisionsenheden.
2.2. Ændring af
fødevarelovens § 44 om bistand vedrørende
eksport
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af fødevarelovens
§ 1, at lovens formål blandt andet er at fremme dansk
eksport af fødevarer.
For at opfylde dette formål yder
Fødevarestyrelsen en omfattende bistand til virksomheder,
der eksporterer fødevarer. Fødevarestyrelsens opgaver
vedrører blandt andet det løbende arbejde med at
skabe og fastholde de bedste muligheder for eksport af
fødevarer. Arbejdet består således i at
udarbejde modeller for eksportcertifikater og forhandle
udformningen af disse med aftagerlandene, når erhvervet
oplever nye behov for sådanne certifikater. Denne del af
arbejdet omfatter endvidere deltagelse i aftagerlandes inspektioner
af danske virksomheder og deltagelse i møder med
aftagerlandes myndigheder. Herudover består arbejdet i
håndtering af sager, hvor fødevarer bliver
tilbageholdt i lande uden for EU. En sådan tilbageholdelse
kan skyldes såvel fejl begået i Danmark i forbindelse
med afsendelsen som ændringer af politisk eller administrativ
art i modtagerlandet. Uanset årsag kræver sådanne
situationer oftest en hurtig indsats, som kan være meget
ressourcekrævende.
Det følger af fødevarelovens
§ 44, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler for teknisk bistand, der på
anmodning fra en virksomhed ydes af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til løsning af
problemer i forbindelse med eksport af fødevarer. Ministeren
kan fastsætte regler om betaling for bistanden. Betaling for
bistanden kan fastsættes som en fast tidsbaseret sats til hel
eller delvis dækning af de faktiske omkostninger. Afholdte
udlæg i forbindelse med bistandsydelsen kan kræves
refunderet.
Efter fødevarelovens § 45, stk. 3,
kan ministeren fastsætte regler om betaling for særlige
ydelser og ekspeditioner, herunder autorisationer, godkendelser,
registreringer, anmeldelser, undersøgelser og attestationer,
der ydes i henhold til loven eller regler udstedt i medfør
af loven eller i henhold til forordninger udstedt af Den
Europæiske Union vedrørende de af loven omfattede
forhold.
2.2.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Fødevareministeriets arbejde for at
fremme dansk fødevareeksport og bistå
eksportvirksomheder med løsning af praktiske problemer i
forbindelse med eksporten er til stor gavn for de virksomheder, der
beskæftiger sig med eksport af fødevarer.
Det er et overordnet princip i
fødevareloven, at de, der er omfattet af
fødevarelovens kontrolordninger eller på anden
måde benytter sig af myndighedsydelser på
området, også afholder omkostningerne ved disse
ydelser. Fødevareministeriet har på den baggrund
vurderet det rimeligt, at dette princip også finder
anvendelse på det beskrevne arbejde i forbindelse med
eksporten.
Selv om den bistand, der ydes til
eksporterhvervene, ofte i udgangspunktet er foranlediget af en
enkelt eksportørs aktuelle behov, vil resultatet af
bistanden i mange tilfælde komme en hel branche til gode. Det
gælder for eksempel, når der skal udarbejdes og med et
aftagerland forhandles en ny model for eksportcertifikater på
et specifikt område. Resultatet af dette arbejde vil normalt
være en certifikatmodel, som kan anvendes af alle
virksomheder i den pågældende branche.
Det vurderes, at det vil være
hensigtsmæssigt, at bestemmelserne i fødevarelovens
§ 44 udvides til at dække alle typer af bistand, som
eksporterhvervene efterspørger, både af mere generel
art og i konkrete situationer. For eksempel kan bistanden
bestå i opretholdelsen af kontakt til modtagerlandes
myndigheder og vedligeholdelse af et omfattende kendskab til disses
importregler samt deltagelse i møder med handelsdelegationer
fra aftagerlande. Der vil også kunne være behov for
bistand, når en virksomhed eller branche konstaterer, at der
er behov for at forhandle udformning af nye certifikatmodeller med
et aftagerland, eller en virksomhed har fået tilbageholdt
forsendelser i udlandet. Der skabes endvidere mulighed for, at
administrationen af de omhandlede ydelser og betalingen herfor kan
tilrettelægges således, at ydelserne også kan
rekvireres og betales af andre juridiske eller fysiske personer end
virksomheder, herunder de relevante brancheorganisationer.
I forhold til den gældende retstilstand
foreslås der med forslaget en udvidelse af hjemlen til at
tage betaling for bistand i forbindelse med eksport fra kun at
gælde bistand til virksomheder til herefter at gælde
bistand rekvireret af alle fysiske og juridiske personer, herunder
organisationer, virksomheder og privatpersoner, samt bistand til
erhvervet af mere generel art.
2.3. Indsættelse af takst
for delvis brugerfinansiering af Fødevarestyrelsens
rejsehold med speciale i efterforskning og regnskabskontrol i
loven
2.3.1. Gældende ret
Fødevarestyrelsens rejsehold med
speciale i efterforskning og regnskabskontrol blev oprettet som
udløber af mangelfuld kontrol i virksomheder, som handlede
med dårlige fødevarer med overskreden sidste
salgsdato. Rejseholdet reagerer f.eks. på anmeldelser om
ulovlige slagterier, uregistrerede fødevarelagre,
importvirksomheder uden autorisation og uhygiejniske
fødevarevirksomheder, der drives uden om
Fødevarestyrelsen og andre myndigheder. Derudover går
Rejseholdet i dybden med de virksomheder, hvor den ordinære
fødevarekontrol får mistanke om svindel eller andre
ulovligheder. Rejseholdet har vist sig at være et
særdeles succesfuldt tiltag. Rejseholdets synlige indsats
formodes at have en forebyggende virkning overfor
problemvirksomheder.
Derfor blev der som et led i det
tre-årige fødevareforlig fra 31. maj 2007
gennemført en styrkelse af fødevarekontrollens
rejsehold. Det blev besluttet at tilføre rejseholdet ekstra
3,0 mio. kr. årligt, som skulle finansieres af erhvervet.
Finansieringen blev tilvejebragt ved, at man
fra 2. februar 2008 dels har opkrævet et årligt
beløb, som i 2012 udgør 569 kr., fra alle en gros
fødevarevirksomheder bortset fra små slagterier, og
desuden har opkrævet betaling for rejseholdets medvirken til
ekstrakontrol (opfølgende kontrol). Taksten for
ekstrakontrol udgør i 2012 594 kr. pr. påbegyndt time.
Taksterne er fastsat i § 41 i bekendtgørelse nr. 300 af
28. marts 2012 om betaling for kontrol af fødevarer og
levende dyr m.v.
Taksterne har hidtil været
opkrævet med hjemmel i bemyndigelserne i § 45, stk. 1 -
3. Det vurderes imidlertid mest hensigtsmæssigt, at taksten
fremgår direkte af loven.
2.3.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Da Fødevarestyrelsens rejsehold i vid
udstrækning arbejder med undersøgelse af mistanker og
anmeldelser, hvor de undersøgte virksomheder i mange
tilfælde ikke har overtrådt reglerne, vurderes det, at
det vil være uhensigtsmæssigt, hvis den enkelte
virksomhed skulle betale for den konkrete kontrol i de
tilfælde, hvor der ikke er konstateret overtrædelser. I
stedet bør den del af Rejseholdets omkostninger, som skal
brugerfinansieres, og som ikke dækkes af betalingen for
ekstrakontrol, fordeles bredt på de relevante
virksomheder.
Ligesom for kampagnekontrollen, som
finansieres i henhold til fødevarelovens § 45, stk. 6,
er der for den generelle betaling til rejseholdets finansiering
ikke for den enkelte virksomheds vedkommende nogen direkte
sammenhæng mellem bidraget til ordningen og sandsynligheden
for, at den vil modtage kontrol fra rejseholdet. På den
baggrund finder Fødevareministeriet, at størrelsen af
virksomhedernes betaling bør fremgå direkte af
loven.
2.4. Delegation af administration
af mærkningsordninger
2.4.1. Gældende ret
Fødevareloven indeholder bestemmelser
om fastsættelse af regler om frivillige
mærkningsordninger. Der er ikke i dag hjemmel til at
henlægge administrationen af disse til en privat
forening.
Nøglehulsmærket er en frivillig
mærkningsordning, der trådte i kraft i Danmark i 2009.
På dette tidspunkt omfattede ordningen alene mærkning
af færdigpakkede fødevarer samt visse uforarbejdede
fødevarer, herunder fisk samt frugt og grønt.
Nøglehulsmærket angiver det
ernæringsmæssigt set bedre valg.
Mærkningsordningen blev, på baggrund af et politisk
ønske om at hjælpe forbrugerne til at træffe et
sundere valg, også når måltiderne indtages
på restauranter, kantiner og på farten, fra 1. februar
2012 udvidet til også at omfatte spisesteder og
opskrifter.
Anvendelsen af Nøglehulsmærket
stiller krav til indholdet af relevante næringsstoffer for
den pågældende fødevaregruppe. Der stilles
således krav til indholdet af fedt, sukker, salt og
kostfibre, hvor dette er relevant.
Nøglehulsmærket kan i dag
anvendes på følgende:
- Færdigpakkede fødevarer samt
ikke-færdigpakket ubearbejdet fisk og uforarbejdet frugt og
grøntsager,
- Opskrifter,
- Spisesteder.
Brugen af mærket på
færdigpakkede fødevarer er vederlagsfri. Mærket
kan således frit benyttes på denne måde, hvis de
pågældende produkter opfylder de relevante kriterier i
bilag 2 i bekendtgørelse nr. 87 af 30. januar 2012 om
anvendelse af Nøglehulsmærket, og hvis anvendelsen
overholder kravene til mærkets udformning og ikke anvendes
på vildledende måde. Anvendelsen af mærket
på opskrifter er ligeledes som udgangspunkt vederlagsfri; der
er dog mulighed for, at en opskrift mod betaling kan verificeres
eller næringsberegnes af Fødevarestyrelsen.
Spisesteder - det vil sige restauranter, kantiner m.v. som
nærmere defineret i bekendtgørelsen - som
ønsker at anvende Nøglehulsmærket, skal
ansøge herom og opnå certificering for at kunne
anvende mærket på spisestedet. For at opnå
certificering skal spisestedet opfylde en række krav til
personalets kompetencer, udbud af madretter og markedsføring
af ordningen mm. , som dette er fastsat i bekendtgørelsen om
anvendelse af Nøglehulsmærket. Spisestedet kan
således blive certificeret til at anvende Nøglehullet
på spisesteder. Der betales et beløb for
certificeringen og herefter en årlig betaling for at
opretholde certificeringen. Dette beløb dækker
omkostningerne ved drift af ordningen. Såfremt spisestedet
ikke overholder de i bekendtgørelsens anførte
vilkår for certificering, kan spisestedet
pålægges et ekstra opfølgende besøg.
Omkostningerne ved dette besøg betales af spisestedet.
Fødevarestyrelsen administrerer
mærkningsordningen. Til administration og kontrol af
anvendelsen af Nøglehullet på spisesteder er der
oprettet et sekretariat i Fødevarestyrelsen, Sekretariatet
for Nøglehullet på spisesteder. Kontrollen med
mærkets anvendelse på færdigpakkede
fødevarer samt på opskrifter varetages derimod af
Fødevarestyrelsens fødevareafdelinger som en del af
den almindelige fødevarekontrol.
2.4.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Flere interessenter, herunder
repræsentanter fra erhvervet, har deltaget i processen om
udviklingen af Nøglehullet på spisesteder. Som det
fremgår af 2.4.1. ovenfor, administrerer
Fødevarestyrelsen ordningen på nuværende
tidspunkt. Det har imidlertid siden ordningens begyndelse
været hensigten, at administrationen af Nøglehullet
på spisesteder på sigt overtages af de medvirkende
interessenter.
Der er ikke hjemmel i fødevareloven i
dag til at udlægge administrationen af frivillige
mærkningsordninger til en privat forening.
Det foreslås derfor, at der
indsættes en bemyndigelse i fødevareloven, hvorefter
ministeren kan uddelegere administration m.v. af frivillige
mærkningsordninger til en privat forening. Det er indtil
videre hensigten at anvende muligheden for delegation til en privat
forening i forbindelse med administrationen af ordningen
"Nøglehullet på spisesteder". Baggrunden herfor er et
ønske om at øge erhvervets ejerskab til mærket
ved at uddelegere administrationen og kontrollen med
mærkningsordningen til de interessenter, der anvender den.
Formålet er en forankring af mærket, der i videst
muligt omfang sikrer udbredelse af anvendelsen.
Det er hensigten, at der vil blive oprettet en
privat forening til dette formål. Foreningen nedsættes
af de nedenfor anførte interessenter, der undervejs har
deltaget i samarbejdet med udviklingen af ordningen. De
nærmere bestemmelser om ordningen, herunder
afgrænsningen af foreningens virke, vil blive fastlagt i en
bekendtgørelse.
Fødevareministeren vil bevare sine
beføjelser, herunder instruktionsbeføjelse på
de områder der delegeres til den private forening.
Det er hensigten, at den private forening, der
vil blive oprettet til formålet, udgøres af de
interessenter, som har deltaget undervejs i udviklingen af
ordningen. Foreningen forventes således blandt andet at
bestå af repræsentanter fra DI Fødevarer,
Horesta, Landbrug & Fødevarer, Hotel og
Restaurantskolen, Metropol, 3F og Kost og Ernæringsforbundet.
Herudover er det hensigten, at Fødevarestyrelsen skal
være repræsenteret i foreningens bestyrelse, der
udgøres af interessenterne, således at styrelsen
fortsat har indblik i driften af ordningen.
Fødevarestyrelsen skal dog ikke aktivt deltage i den daglige
drift, men alene i tilrettelæggelsen af de overordnede
principper samt i kraft af denne repræsentation sikre, at
driften sker i overensstemmelse med reglerne for ordningen. Disse
vil som hidtil blive fastsat i en bekendtgørelse.
Det er hensigten, at foreningen
selvstændigt skal forestå den daglige drift af
ordningen. Driften vil bestå af flere delelementer.
Foreningen vil således få
kompetence til at modtage og behandle ansøgninger vedr.
certificering, herunder træffe afgørelse om
foreløbig certificering samt endelig certificering.
Spisestedet vil efter ansøgning i overensstemmelse med
bekendtgørelsen kunne opnå en foreløbig
certificering, således at spisestedet, når der
foreligger dokumentation for, at kravet til uddannelse af
personalet er opfyldt, får mulighed for i en kortere periode
at anvende et midlertidigt certifikat indtil endelig certificering
opnås. Endelig certificering opnås, når det, i
forbindelse med et kontrolbesøg senest 3 måneder efter
den foreløbige certificering har fundet sted, konstateres,
at spisestedet nu opfylder alle bekendtgørelsens krav til
anvendelse af ordningen. Spisestedet har således en kortere
periode på maksimalt 3 måneder til at indkøre
ordningen fuldt ud.
Foreningen vil desuden få kompetence til
at udføre kontrol af spisestederne med det formål at
kontrollere, at spisestedet overholder reglerne for anvendelsen af
mærket. Dette vil ske ved et årligt
kontrolbesøg. Foreningen vil også skulle
gennemføre det ovenfor nævnte indledende
kontrolbesøg i forbindelse med, at spisestedet bliver
endelig certificeret. Ved disse besøg kontrolleres kravene
til anvendelsen i overensstemmelse med bekendtgørelsen.
Enkelte elementer af denne kontrol beror på en
skønsmæssig vurdering af, om kravene for at opnå
og fortsat oppebære certificering er overholdt. Denne
vurdering vil skulle udføres af foreningen.
Kontrollen af Nøglehullet på
spisesteder udføres i dag af sekretariatet for
Nøglehullet på spisesteder (Fødevarestyrelsen)
uafhængigt af den ordinære fødevarekontrol.
Derfor er resultatet af kontrollen af ordningen undtaget
offentliggørelse på kontrolrapporten. Dette
medfører, at kontrollen af ordningen ikke har betydning for
det certificerede spisesteds smiley. Det er hensigten, at dette
fortsat skal være tilfældet, når kontrollen
henlægges til den private forening.
Den private forening forventes at skulle
træffe afgørelser i sager, hvor det konstateres, at
betingelserne for certificeringen ikke er overholdt. Foreningen vil
i sådanne tilfælde i overensstemmelse med
bekendtgørelsen have bemyndigelse til at stille vilkår
for fortsat certificering eller at tilbagekalde en certificering.
Bliver der i forbindelse med denne kontrol observeret vildledende
anvendelse af mærket, skal foreningen indberette dette til
den relevante fødevareafdeling, der vil vurdere, om der er
baggrund for at sanktionere i henhold til den generelle
vildledningsbestemmelse. I tilfælde, hvor certificering
tilbagekaldes, vil der muligvis tillige kunne sanktioneres for
vildledning. I disse tilfælde skal foreningen også
indberette forholdet til fødevareafdelingen. Foreningens
afgørelser vil kunne indbringes for
Fødevareministeriets Klagecenter på linje med
størsteparten af øvrige afgørelser på
ministerområdet.
Spisestedet kan i henhold til den
gældende bekendtgørelse også
pålægges et ekstra opfølgende besøg ved
overtrædelse af bekendtgørelsens bestemmelser. Dette
besøg faktureres særskilt. Det er hensigten, at den
private forening tilsvarende vil kunne pålægge et
sådant betalingsbelagt opfølgende
kontrolbesøg.
Det er hensigten, at foreningen skal foretage
opkrævning af betaling for certificering og medlemskab.
Bestemmelser om opkrævningen og taksterne vil blive fastsat i
en bekendtgørelse udstedt af Fødevareministeriet. Det
er hensigten, at taksterne vil blive fastsat således, at de
tjener til dækning af foreningens udgifter i forbindelse med
administrationen af ordningen.
Foreningen vil skulle drive ordningen i
overensstemmelse med den til enhver tid gældende
bekendtgørelse udstedt af Fødevareministeriet
(Fødevarestyrelsen). Reglerne, omfanget af kontrollen med
videre vil blive justeret i lyset af erfaringerne med
ordningen.
Som nævnt er kompetencen til at
kontrollere anvendelsen af mærket på spisesteder i dag
henlagt til et særligt sekretariat i
Fødevarestyrelsen. Forholdet kontrolleres således
heller ikke i dag som led i den almindelige fødevarekontrol.
Hvis fødevarekontrollen ved en kontrol af spisestedets
øvrige forhold konstaterer, at Nøglehulsmærket
anvendes i strid med bekendtgørelsens regler, vil der
imidlertid i særlige tilfælde kunne foreligge en
overtrædelse af vildledningsbestemmelserne, som vil kunne
sanktioneres af fødevarekontrollen.
Fødevarestyrelsens
fødevarekontrol vil indtil videre uforandret skulle varetage
kontrollen med Nøglehulsmærkets anvendelse på
færdigpakkede fødevarer og på opskrifter.
2.5. Ændring af § 57 i
lov om hold af dyr - bistand vedrørende eksport
2.5.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om hold af
dyr, at lovens formål blandt andet er, at husdyrproduktionen
tilgodeses.
Dette formål søges blandt andet
opfyldt ved, at Fødevarestyrelsen yder en omfattende bistand
til virksomheder, der eksporterer levende dyr og produkter af
disse. Fødevarestyrelsens opgaver vedrører blandt
andet det løbende arbejde med at skabe og fastholde de
bedste muligheder for eksport af levende dyr og produkter af disse.
Arbejdet består således i at udarbejde modeller for
eksportcertifikater og forhandle udformningen af disse med
aftagerlandene, når erhvervet oplever nye behov for
sådanne certifikater. Denne del af arbejdet omfatter
endvidere deltagelse i aftagerlandes inspektioner af danske
virksomheder og deltagelse i møder med aftagerlandes
myndigheder. Herudover består arbejdet i håndtering af
sager, hvor levende dyr og produkter heraf bliver tilbageholdt i
lande uden for EU. En sådan tilbageholdelse kan skyldes
såvel fejl begået i Danmark i forbindelse med
afsendelsen som ændringer af politisk eller administrativ art
i modtagerlandet. Uanset årsag kræver sådanne
situationer oftest en hurtig indsats, som kan være meget
ressourcekrævende.
Det følger af § 53, stk. 3, i lov
om hold af dyr, at ministeren kan fastsætte regler om
betaling af udgifterne ved gennemførelse af særlige
undersøgelser, ydelser og ekspeditioner i medfør af
loven eller regler fastsat i medfør af loven eller af Det
Europæiske Fællesskabs forordninger.
Efter lovens § 57 kan ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætte regler for
bistand, der på anmodning fra en virksomhed ydes af
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til
løsning af problemer i forbindelse med eksport af dyr eller
produkter heraf og regler om betaling af bistanden. Betaling for
bistanden kan fastsættes som en fast tidsbaseret sats til hel
eller delvis dækning af de faktiske omkostninger. Afholdte
udlæg i forbindelse med bistandsydelsen kan kræves
refunderet.
2.5.2.
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Fødevareministeriets arbejde for at
fremme dansk landbrugseksport og bistå eksportvirksomheder
med løsning af praktiske problemer i forbindelse med
eksporten er til stor gavn for de virksomheder, der
beskæftiger sig med landbrugseksport.
Det er et overordnet princip i lov om hold af
dyr, at de, der er omfattet af lovens kontrolordninger eller
på anden måde benytter sig af myndighedsydelser
på området, også afholder omkostningerne ved
disse ydelser. Fødevareministeriet har på den baggrund
vurderet det rimeligt, at dette princip også finder
anvendelse på det beskrevne arbejde i forbindelse med
eksporten.
Selv om den bistand, der ydes til
eksporterhvervene, ofte i udgangspunktet er foranlediget af en
enkelt eksportørs aktuelle behov, vil resultatet af
bistanden i mange tilfælde komme en hel branche til gode. Det
gælder for eksempel, når der skal udarbejdes og med et
aftagerland forhandles en ny model for eksportcertifikater på
et specifikt område. Resultatet af dette arbejde vil normalt
være en certifikatmodel, som kan anvendes af alle
virksomheder og besætningsejere i den pågældende
branche.
Det vurderes, at det vil være
hensigtsmæssigt, at bestemmelserne i § 57 i loven
udvides til at dække alle typer af bistand, både af
mere generel art og i konkrete situationer. For eksempel kan
bistanden bestå i opretholdelsen af kontakt til
modtagerlandes myndigheder og vedligeholdelse af et omfattende
kendskab til disses importregler samt deltagelse i møder med
handelsdelegationer fra aftagerlande. Der vil også kunne
være behov for bistand, når en virksomhed eller branche
konstaterer, at der er behov for at forhandle udformning af nye
certifikatmodeller med et aftagerland, eller en virksomhed har
fået tilbageholdt forsendelser i udlandet. Der skabes
endvidere mulighed for, at administrationen af de omhandlede
ydelser og betalingen herfor kan tilrettelægges
således, at ydelserne også kan rekvireres og betales af
andre juridiske eller fysiske personer end virksomheder, herunder
de relevante brancheorganisationer.
I forhold til den gældende retstilstand
foreslås der med forslaget en udvidelse af hjemlen til at
tage betaling for bistand i forbindelse med eksport fra kun at
gælde bistand til virksomheder til herefter at gælde
bistand rekvireret af alle fysiske og juridiske personer, herunder
organisationer, virksomheder og privatpersoner, samt bistand til
erhvervet af mere generel art.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Besparelsen ved nedlæggelse af
revisionsenheden er 3,5 mio. kr. med virkning fra 2013.
Ordningen Nøglehullet på
spisesteder eksisterer allerede i dag, og det er forventningen, at
ordningen fra 2013 er 100 % brugerfinansieret. Der vil fortsat
ligge nogle opgaver i forbindelse med ordningen hos
Fødevarestyrelsen, herunder en overordnet kontrol med
administrationen heraf. Disse opgaver ligger dog allerede nu hos
Fødevarestyrelsen. Desuden vil der fortsat være
klageadgang til Fødevareministeriets Klagecenter. På
denne baggrund vurderes delegation af administrationen af ordningen
ikke at indebære økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
De øvrige dele af lovforslaget
medfører ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
For så vidt angår ordningen Nøglehullet på
spisesteder bemærkes, at ordningen allerede eksisterer i dag.
Hensigten med lovforslaget er alene at skabe mulighed for, at
administrationen kan varetages af en privat forening. Det er
frivilligt, om spisesteder ønsker at være tilknyttet
ordningen.
Lovforslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen, som
har vurderet, at lovforslaget ikke medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Ingen.
7. Forholdet til EU-retten
I henhold til artikel 4, stk. 6, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 om
offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at
foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og
dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes har medlemsstaterne
pligt til at foretage ekstern eller intern audit af kontrollen
inden for forordningens område. Dette vil fremtidigt blive
efterlevet ved etablering af en auditenhed i
Fødevarestyrelsen.
Anvendelse af Nøglehulsmærket
skal ske i overensstemmelse med Europa Parlamentet og Rådets
Forordning (EF) Nr. 1924/2006 om ernærings- og
sundhedsanprisninger af fødevarer.
8. Høring
Udkast til lovforslaget har været i
høring hos følgende organisationer m.v.: A-consult
a/s, Advokatrådet, Aktive Dyrevenner, ALECTIA, Alimentas ApS,
Alternativfondet, Anticimex, Arbejdsgiverforeningen for konditorer,
bagere og chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin, Astma- og
Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Biodania,
Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for Danske
Frysehuse, Brancheforeningen for farmaceutiske industrivirksomheder
i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The (Niels Gade),
Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF),
Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas Denmark,
Center for Miljø og Toksikologi på DHI
Vand-Miljø-Sundhed, Compass Group, Coop Danmark, Dacopa,
DAKA, DAKOFO, Danish Seafood Association (DSA), Dankost ApS,
Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks Fiskehandlere, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks
Skibsmæglerforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Akvakultur, Dansk Erhverv, Dansk Elite Smiley ApS, Dansk
Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister,
Dansk Isindustri, Dansk Kennel Klub, Dansk Ride Forbund, Dansk
Skaldyrcenter, Dansk Supermarked, Dansk Transport og Logistik,
Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Varefakta Nævn, Dansk
Åleproducentforening, Danske Advokater, Danske
Fugleforeninger, Danske Lammeproducenter, Danske Læskedrik
Fabrikanter, Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske
Slagtermestres landsforening, Danske Svineproducenter, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Brancheorganisation
for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Det
Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, Det
danske Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Det Veterinære
Sundhedsråd, DFO, Dansk Flavour Organisation, DHI, Center for
Miljø og Toksikologi, Afdeling: HHS, DI Fødevarer, DI
Handel, Diabetesforeningen, Diversey, DTU -
Veterinærinstituttet, DTU - Fødevareinstituttet, DOSO
- DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation, DSB,
Dyrefondet, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Alle
Dyrs Ret, Dyreværnsrådet, Elite Food Aps,
Emballageindustrien, EMCON, Eurofins Steins Laboratorium A/S,
Faglig Fælles Forbund 3F, Fairtrade Mærket, FEHA, Felis
Danica, Finansministeriet, Fokus på Dyr, Foodcare,
Forbrugerrådet, Force Technology, Forenede service,
Foreningen Aktive Dyrerettigheder, Foreningen af
Tilsynsfunktionærer, Foreningen af Danske
Spiritusfabrikanter, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen Muslingeerhvervet (FME),
Forsvarsministeriet, Fødevaregruppen,
Fødevarekonceptet, Gigtforeningen, Greenpeace,
Grønlands Selvstyre, Happy Smiley, Hatting-KS A/S,
Helsebranchens Leverandørforening, Hesteinternatet af 1999,
Hestens Værn, Hjerteforeningen, HORESTA, Hotel og
restaurationskolen i Valby, Højmarklaboratoriet a/s,
Håndværksrådet, International Transport Danmark,
ISS, Kantineledernes Landsklub, Kopenhagen Fur, Kommunernes
Landsforening, Kontrolgruppen, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Kost, Motion & Sund fornuft (KMS), Kost
og ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse, Kuluk
consult ApS, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen af
Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen for
Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Forsøgsdyrenes
Værn, Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg,
Landsforeningen til Oplysning om og Afskaffelse af Vivisektion i
Danmark, Landskontoret for Heste, Landsorganisationen Grøn
Hverdag, Lolex aps, Lynges E. Kontrol, Mcdonalds, Mejeriforeningen,
Monarch, Ninkovich Consult ApS v/ Dyrlæge Ognjen Ninkovic,
NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX, Nærbutikkernes
Landsforening, OASA, Plastindustrien i Danmark,
Professionshøjskolen Metropol, Q-food ApS, Q8, QMS- Consult,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Rådet for Dyreforsøg,
Rådet vedrørende Hold af Særlige Dyr, Sammark,
Sedan, 7-eleven, Shell, Sills & Løndal Rådgivning,
Aps, Slagtermestre og Ostehandlerforeningen Danmark,
Smiley-One, SPF-Danmark, Statoil, Stop Spild Af Mad, Teknologisk
Institut, UCR - Slagteriskolen i Roskilde, Veterinærmedicinsk
Industriforening, Videncenter for Svineproduktion, Videncentret For
Landbrug, Økologisk Landsforening, WSPA Danmark.
| 10. Sammenlignende tabel | | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Besparelsen ved nedlæggelse af
revisionsenheden er 3,5 mio. kr. med virkning fra 2013. | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | I henhold til artikel 4, stk. 6, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 om
offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at
foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og
dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes har medlemslandene
pligt til at foretage ekstern eller intern audit af kontrollen
inden for forordningens område. Dette vil fremtidigt blive
efterlevet ved etablering af en auditenhed i
Fødevarestyrelsen. Anvendelse af Nøglehulsmærket
skal ske i overensstemmelse med Europa Parlamentet og Rådets
Forordning (EF) Nr. 1924/2006 om ernærings- og
sundhedsanprisninger af fødevarer. | | | | |
|
Bemærkninger til
lovforslaget
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Ved forrige ændring af
fødevareloven, lov nr. 604 af 14. juni 2011, blev
overskriften til kapitel 11 ændret fra "Myndigheder" til
"Laboratorier". Forslaget er en konsekvens af denne ændring.
Lovens § 2, stk. 1, nr. 5 henviser til kapitel 10 - 15. De
øvrige kapitler, der henvises til i § 2, stk. 1, nr. 5
vedrører kontrol, herunder kontrolmyndighedernes
beføjelser.
Til nr. 2.
Der foreslås indsat et nyt stykke 4 i
lovens § 20. Det foreslås hermed at bemyndige ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri til at henlægge
administrationen af en frivillig mærknings- eller
certificeringsordning til en privat forening. Det er i
første omgang hensigten, at bemyndigelsen vil finde
anvendelse på ordningen "Nøglehullet på
spisesteder". Administrationen af ordningen ønskes henlagt
til en privat forening bestående af interessenterne bag
ordningen.
Det er hensigten, at den private forening skal
varetage den daglige administration af ordningen. Foreningen skal
stå for al kontakt til brugerne af mærket, den skal
modtage og behandle ansøgninger om certificering, udstede
foreløbig certificering, udføre kontrolbesøg
med henblik på endelig certificering samt udstede endelig
certificering. Herudover skal foreningen udføre det
årlige kontrolbesøg. I forbindelse hermed kan
foreningen stille vilkår for fortsat certificering,
pålægge spisestedet et ekstra opfølgende
kontrolbesøg, der faktureres særskilt, og træffe
afgørelse om tilbagekaldelse af certificeringen, jf.
bekendtgørelse nr. 87 af 30. januar 2012. Bliver foreningen
i forbindelse med en kontrol af ordningen opmærksom på
overtrædelser af fødevarelovgivningens øvrige
områder, herunder den generelle vildledningsbestemmelse, skal
foreningen indberette overtrædelsen til
Fødevarestyrelsen, hvorefter styrelsens
fødevareafdeling i forbindelse med den almindelige
fødevarekontrol af spisestedet vil vurdere, om der er
baggrund for at pålægge spisestedet sanktioner herfor.
På denne baggrund kan der forekomme tilfælde, hvor
spisestedet både kan sanktioneres efter
nøglehulsbekendtgørelsens bestemmelser samt efter den
øvrige fødevarelovgivning.
Foreningens afgørelser vil kunne
indbringes for Fødevareministeriets Klagecenter på
linje med lignende afgørelser på
ministerområdet.
Foreningen vil desuden få tillagt
kompetence til at opkræve betalingen for certificering samt
for en eventuel pålagt ekstra opfølgende kontrol.
Bestemmelser herom, herunder taksterne, vil blive fastsat af
Fødevareministeriet.
Administration og kontrol med
Nøglehulsmærkets anvendelse på
færdigpakkede fødevarer og på opskrifter vil
indtil videre fortsat skulle varetages af
Fødevarestyrelsen.
Til nr. 3.
Det foreslås, at fødevarelovens
§ 44 ændres således, at bestemmelsen kommer til at
dække alle former for bistand, som Fødevareministeriet
kan yde i forbindelse med eksport af fødevarer. Desuden
sikrer den foreslåede ændring, at reglerne ikke er til
hinder for, at andre fysiske eller juridiske personer, herunder de
relevante brancheorganisationer på medlemsvirksomheders eller
den samlede branches vegne, kan få mulighed for at spille en
aktiv rolle både med hensyn til at efterspørge
Fødevarestyrelsens bistand og med hensyn til betalingen
herfor.
Den foreslåede ændring skal
endvidere præcisere, at alle dele af
Fødevarestyrelsens opgavevaretagelse på området
indgår i beregningsgrundlaget for betalingen. Dette vil
således blandt andet kunne omfatte omkostningerne ved
opretholdelsen af et fagligt beredskab på området samt
overheadomkostninger. Den betaling, der opkræves, skal
således som udgangspunkt dække samtlige omkostninger
inklusiv overhead, som knytter sig til Fødevarestyrelsens
arbejde med bistand i forbindelse med eksport. Overhead
består i denne sammenhæng af omkostninger til generel
ledelse, sekretariatsbistand og andre støttefunktioner,
befordring samt leje og drift af bygninger, herunder el og varme
m.v.
Til nr. 4.
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring som følge af § 1, nr. 5.
Til nr. 5.
Det foreslås, at taksten for den delvise
brugerfinansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med
speciale i efterforskning og regnskabskontrol indsættes
direkte i loven som et nyt § 45, stk. 8, hvor der
fastsættes en takst på 570 kr. årligt for de af
loven omfattede virksomheder.
Der foreslås et nyt stykke 9 i §
45. Det foreslås således, at stk. 8 ikke finder
anvendelse for primærproducenter og virksomheder, for hvilke
ministeren i henhold til stk. 1 har fastsat regler om eller
bestemt, at de er helt eller delvis fritaget for at betale
omkostningerne ved kontrollen. I dag betaler små slagterier
og detailvirksomheder ikke det årlige beløb til
rejseholdets finansiering. For de små slagteriers vedkommende
skyldes det, at den særlige betaling pr. slagtet dyr, som
opkræves i disse virksomheder, på tidspunktet for
reglernes indførelse var omfattet af en EU-regulering i
direktiv 85/73/EØF, som betød, at der ikke kunne
opkræves yderligere betaling for kontrollen. For
detailområdets vedkommende skyldes det, at en fordeling af
det beskedne provenu på et så stort antal virksomheder,
som i øvrigt er fritaget for betaling for ordinær
kontrol og derfor ikke modtager regelmæssige
opkrævninger fra Fødevarestyrelsen, ville føre
til opkrævning af så små beløb, at de
administrative omkostninger ville overstige provenuet.
Detailvirksomheder er indtil videre med baggrund i lovens §
45, stk. 1 og anmærkningerne til finansloven fritaget for at
betale omkostningerne ved ordinær kontrol.
Til nr. 6.
Med den foreslåede bestemmelse
omformuleres bestemmelsen i den hidtidige § 45, stk. 8,
herefter stk. 10, således, at bemyndigelsen til at
fastsætte visse administrative regler ikke kun gælder
for betaling fastsat i § 45, stk. 6, men også for
betalingen fastsat i det nye stk. 8.
Til nr. 7.
Det foreslås at ophæve
fødevarelovens § 55. Herved fjernes de retlige
bindinger til at nedsætte et Fødevarekontroludvalg og
en revisionsenhed, som har haft til opgave at vurdere, om
fødevarekontrollen er blevet gennemført i
overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning
på området og de fastlagte strategier, planer og
målsætninger for fødevarekontrollen, samt
på en ressourcemæssigt hensigtsmæssig
måde.
Sigtet med udvalgets og revisionsenhedens
arbejde har således primært været at
undersøge, om der var fejl og mangler ved
gennemførelsen af fødevarekontrollen og den dertil
knyttede sagsbehandling. Med den foreslåede ændring er
det hensigten at skabe mulighed for at flytte fokus fra den
bagudrettede revision til en mere fremadrettet og fleksibel
auditering, hvor formålet i højere grad skal
være at identificere muligheder for at udvikle, forbedre og
effektivisere kontrollen, og at skabe mulighed for en organisering,
der kan udnytte synergieffekterne med de øvrige udviklings-
og styringsfunktioner i Fødevarestyrelsen. Til
afløsning af revisionsenheden er det således hensigten
at etablere en intern auditenhed i Fødevarestyrelsen, og til
afløsning af Fødevarekontroludvalget er det hensigten
at etablere et strategisk udvalg, hvor Fødevarestyrelsens
interessenter er repræsenteret.
Til § 2
Til nr. 1.
Det foreslås, at § 57 i lov om hold
af dyr ændres således, at bestemmelsen kommer til at
dække alle former for bistand, som Fødevareministeriet
kan yde i forbindelse med eksport af levende dyr og ikke spiselige
produkter heraf. Desuden sikrer den foreslåede ændring,
at reglerne ikke er til hinder for, at andre fysiske eller
juridiske personer, herunder de relevante brancheorganisationer
på medlemsvirksomheders eller den samlede branches vegne, kan
få mulighed for at spille en aktiv rolle både med
hensyn til at efterspørge Fødevarestyrelsens bistand
og med hensyn til betalingen herfor.
Den foreslåede ændring skal
endvidere præcisere, at alle dele af
Fødevarestyrelsens opgavevaretagelse på området
indgår i beregningsgrundlaget for betalingen. Dette vil
således blandt andet kunne omfatte omkostningerne ved
opretholdelsen af et fagligt beredskab på området samt
overheadomkostninger. Den betaling, der opkræves, skal
således som udgangspunkt dække samtlige omkostninger
inklusiv overhead, som knytter sig til Fødevarestyrelsens
arbejde med bistand i forbindelse med eksport. Overhead
består i denne sammenhæng af omkostninger til generel
ledelse, sekretariatsbistand og andre støttefunktioner,
befordring samt leje og drift af bygninger, herunder el og varme
m.v.
Til § 3 og
4
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013.
Lovforslagets § 4 indeholder
bestemmelse om lovens territoriale gyldighedsområde. Det
foreslås, at de foreslåede ændringer ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men at
ændringerne vil kunne sættes helt eller delvist i kraft
for Grønland ved kongelig anordning med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | | | | I lov om fødevarer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 820 af 1. juli 2011, foretages
følgende ændringer: | § 2.
Loven omfatter: 1) Fødevaresikkerhed og fødevarernes
sammensætning, jf. kapitel 2, 3 og 7. 2) Kost og ernæring, jf. kapitel 4. 3) Markedsføring og mærkning af
fødevarer, jf. kapitel 5 og 6. 4) Fødevarevirksomheder, jf. kapitel 8 og
9. | | | 5) Myndigheder og kontrol, jf. kapitel
10-15. | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 5, ændres:
»Myndigheder« til: »Laboratorier«. | | | | § 20.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler for en frivillig mærkningsordning til
fremme af produktion og afsætning af fødevarer og
landbrugs- og fiskeriprodukter i øvrigt af særlig
høj kvalitet eller med særlige karakteristika. Stk. 2. Til at
bistå ved administrationen af en frivillig
mærkningsordning og ved fastsættelse af regler for
denne mærkningsordning kan ministeren nedsætte et
råd med ekspertise inden for fødevarekvalitet. Stk. 3. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om rådets
sammensætning og virksomhed. Ministeren fastsætter
rådets forretningsorden. | | | | | 2. I § 20 indsættes som stk. 4: | | | »Stk.
4. Ministeren kan fastsætte regler, hvorefter
ministeren henlægger administrationen af de i stk. 1
nævnte mærkningsordninger til en privat forening,
herunder behandling af ansøgninger, certificering, kontrol
og tilsyn og opkrævning af betaling. Ministeren kan i
forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at klage
over den private forenings afgørelser. Ministeren kan
ændre afgørelserne, uden at der foreligger klage.
Ministeren bevarer sin fulde
instruktionsbeføjelse.« | | | | | | | § 44. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
for teknisk bistand, der på anmodning fra en virksomhed ydes
af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til
løsning af problemer i forbindelse med eksport af
fødevarer. Ministeren kan fastsætte regler om betaling
for bistanden. Betaling for bistanden kan fastsættes som en
fast tidsbaseret sats til hel eller delvis dækning af de
faktiske omkostninger. Afholdte udlæg i forbindelse med
bistandsydelsen kan kræves refunderet. | | 3. § 44 affattes således: »§
44. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
yde bistand på anmodning fra en fysisk eller juridisk person
eller en sammenslutning af sådanne i forbindelse med eksport
af fødevarer. Ministeren kan endvidere yde bistand af mere
generel art til eksporterhverv. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om bistand efter stk. 1 og om
betaling til hel eller delvis dækning af de faktiske
omkostninger forbundet hermed. Afholdte udlæg i forbindelse
med bistandsydelsen kan kræves refunderet.« | | | | § 45. De af loven omfattede
primærproducenter og virksomheder, herunder virksomheder, der
fremstiller materialer og genstande, der er bestemt til at komme i
forbindelse med fødevarer, afholder omkostningerne ved det
tilsyn og den kontrol, som udføres efter loven og regler
udstedt i medfør af loven eller i henhold til forordninger
udstedt af Den Europæiske Union vedrørende de af loven
omfattede forhold, medmindre ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri fastsætter regler om eller bestemmer
andet eller andet fremgår af forordningerne. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om opkrævning og
betaling af afgifter og gebyrer til dækning af omkostninger
ved tilsyn og kontrol efter loven eller regler udstedt i
medfør af loven eller i henhold til forordninger udstedt af
Den Europæiske Union vedrørende de af loven omfattede
forhold, herunder for særlig belastende kontrol samt
ekstraordinære tilsyn, kontrol og analyser eller anden
særlig kontrol, jf. § 51. Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling for særlige
ydelser og ekspeditioner, herunder autorisationer, godkendelser,
registreringer, anmeldelser, undersøgelser og attestationer,
der ydes i henhold til loven eller regler udstedt i medfør
af loven eller i henhold til forordninger udstedt af Den
Europæiske Union vedrørende de af loven omfattede
forhold. Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, at betaling for kontrol,
der udføres efter økologiloven, lov om hold af dyr
eller lov om frø, kartofler og planter, skal opkræves
efter stk. 2, når kontrollen indgår som en del af et
overordnet kontrolområde omfattet af denne lov. Stk. 5.
Fysiske eller juridiske personer, der har
fødevarenæringsbrev i henhold til lov om
næringsbrev til visse fødevarevirksomheder, og som i
den forbindelse betaler et årligt beløb pr.
næringsbrev til finansiering af udgifter ved Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens administration af næringsbrevsordningen,
betaler til finansiering af Fødevarestyrelsens
kontrolkampagner 600 kr. årligt pr. næringsbrev.
Beløbet pris- og lønreguleres årligt pr. 1.
januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. Stk. 6.
Virksomheder, der har anmeldt et eller flere kosttilskud til
forhandling i Danmark, og som har en årlig omsætning
på over 50.000 kr., betaler til dækning af
omkostningerne i forbindelse med styrket kontrol af kosttilskud og
handel hermed et årligt beløb på 12.500 kr. og
et årligt beløb pr. anmeldt kosttilskud på 1.000
kr. Beløbene pris- og lønreguleres årligt pr.
1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. | | | Stk. 7.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om
opkrævning af det i stk. 5 nævnte beløb,
herunder om frister for indbetaling, erindringsskrivelser m.v. og
gebyr og renter ved for sen betaling. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan herunder fastsætte regler om
erindringsskrivelser m.v. og gebyr og renter ved for sen betaling
af det i stk. 5 nævnte beløb, der er forskellige fra
taksterne i stk. 9. | | 4. I § 45, stk. 7, 2. pkt. ændres
"stk. 9" til: "stk. 11". | Stk. 8.
Ministeren kan fastsætte regler om opkrævning af det i
stk. 6 nævnte beløb, herunder fastsættelse af
skæringsdato for, hvornår der foretages en
opgørelse af virksomheder omfattet af stk. 6 og af antal
anmeldte produkter samt om termin for opkrævningen. | | 5. I § 45 indsættes efter stk. 7 som
nye stykker: »Stk. 8. De
virksomheder, der er omfattet af loven, betaler til delvis
finansiering af Fødevarestyrelsens rejsehold med speciale i
efterforskning og regnskabskontrol en årlig afgift på
570 kr. Beløbet pris- og lønreguleres årligt
pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det
generelle pris- og lønindeks. Det regulerede beløb
afrundes til nærmeste hele kronebeløb og
offentliggøres ved bekendtgørelse. Stk. 9. Stk. 8 finder
ikke anvendelse for primærproducenter og virksomheder, for
hvilke ministeren i henhold til stk. 1 har fastsat regler om eller
bestemt, at de er helt eller delvis fritaget for at betale
omkostningerne ved kontrollen.« Stk. 8-10 bliver herefter stk.
10-12. | | | | | | 6. § 45, stk.
8, der bliver stk. 10, affattes således: | Stk. 9.
Betalingsforpligtelser, der er fastsat ved forordning inden for
lovens område, i denne lov eller i regler udstedt i henhold
til denne lov, og som ikke betales rettidigt, tillægges,
medmindre andet er fastsat i EF-retsakter, en årlig rente
svarende til den i renteloven fastsatte referencesats med
tillæg fra forfaldsdagen at regne. Den tillagte rente
udgør dog mindst 50 kr. For erindringsskrivelser betales et
gebyr på 100 kr., der reguleres med tilpasningsprocenten i
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste med 10 delelige kronebeløb. Stk. 10.
Den, der overtager en virksomhed eller helt eller delvis
viderefører aktiviteterne i en virksomhed, med hvilken der
føres tilsyn eller kontrol efter denne lov eller efter
regler udstedt i medfør af loven, hæfter for de dermed
forbundne afgifter og gebyrer, som vedrører tiden før
overtagelsen. | | »Stk. 10.
Ministeren fastsætter regler om opkrævning af de i stk.
6 og stk. 8 nævnte beløb, herunder fastsættelse
af skæringsdato for hvornår der foretages en
opgørelse af virksomheder omfattet af stk. 6 og stk. 8, af
antal anmeldte produkter omfattet af stk. 6 og om termin for
opkrævning.« | | | | § 55. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter
Fødevarekontroludvalget med den opgave at overvåge, om
fødevare- og veterinærkontrollen udføres i
overensstemmelse med reglerne på området,
kontrolstrategien og kontrolplanerne samt på en
ressourcemæssigt hensigtsmæssig måde. Stk. 2.
Udvalget består af 8 fagkyndige medlemmer udpeget af
ministeren. Af disse indstilles 4 medlemmer af
dyrebeskyttelsesorganisationer og forbrugerorganisationer og 4
medlemmer af relevante brancheorganisationer. Stk. 3.
Ministeren fastsætter udvalgets forretningsorden og
fastlægger udvalgets opgaver m.v. Stk. 4. En
revisionsenhed under Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri bistår Fødevarekontroludvalget.
Revisionsenhedens leder er sekretær for udvalget. Ministeren
fastsætter de nærmere regler om enhedens organisation
og opgaver. Stk. 5.
Dokumenter, der i henhold til lov om offentlighed i forvaltningen
og forvaltningsloven er interne, mister ikke som følge af
udveksling mellem Fødevarekontroludvalget og
revisionsenheden deres interne karakter. Stk. 6.
Ministeren udarbejder årligt en redegørelse til
Folketinget om fødevarekontrollen samt dyrevelfærds-
og dyresundhedskontrollen. | | 7. § 55 ophæves. | | | § 2 | | | | | | I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 814 af 14. juli 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. § 57 affattes således: | § 57.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler for bistand, der på anmodning fra en
virksomhed ydes af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri til løsning af problemer i forbindelse med eksport
af dyr eller produkter heraf. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling af bistanden, jf.
stk. 1. Betaling for bistanden kan fastsættes som en fast
tidsbaseret sats til hel eller delvis dækning af de faktiske
omkostninger. Afholdte udlæg i forbindelse med
bistandsydelsen kan kræves refunderet. | | »§
57. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
yde bistand på anmodning fra en fysisk eller juridisk person
eller en sammenslutning af sådanne i forbindelse med eksport
af dyr eller produkter heraf. Ministeren kan endvidere yde bistand
af mere generel art til eksporterhverv. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om bistand efter stk. 1 og om
betaling til hel eller delvis dækning af de faktiske
omkostninger forbundet hermed. Afholdte udlæg i forbindelse
med bistandsydelsen kan kræves refunderet.« | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2. Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. |
|