Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 25. juni 2013
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Ændring af rammerne for almen
medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, herunder styrkelse af
regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartet
kvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt
m.v.)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret bl.a. ved lov nr. 603 af 18.
juni 2012 og § 5 i lov nr. 622 af 12. juni 2013 og senest ved
§ 1 i lov nr. 653 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 57, stk. 1,
indsættes efter »tilvejebringe«: »og
sikre«.
2. § 57, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Regionsrådet har ansvaret for at sikre, at borgere kan
modtage vederlagsfri sygebesøg i hjemmet.«
3.
Efter § 57 indsættes før kapitel 14:
Ȥ 57
a. Regionsrådet fastsætter på baggrund af
praksisplanen vedrørende almen praksis, jf.
§ 206 a, placeringen af de praksis, hvorfra der i henhold
til et ydernummer ydes vederlagsfri behandling til personer
omfattet af sikringsgruppe 1, jf. § 60, stk. 1.
Stk. 2. En
indehaver af et ydernummer, der ønsker at flytte praksis,
skal indhente regionsrådets godkendelse. Godkendelse skal
meddeles, hvis flytningen ikke ændrer forudsætningerne
for praksisplanen eller er i strid med denne, jf. § 206
a.
Kapitel 13 a
Obligatoriske opgaver m.v. for alment
praktiserende læger
§ 57
b. Alment praktiserende læger er forpligtede til at
udøve deres virksomhed i overensstemmelse med nationale
faglige retningslinjer m.v.
Stk. 2. Alment
praktiserende læger, der behandler gruppe 1-sikrede personer,
jf. § 60, stk. 1, er forpligtede til at udøve
deres virksomhed i overensstemmelse med de sundhedsaftaler, der er
indgået imellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i
regionen, jf. § 205, herunder følge
forløbsprogrammer m.v.
§ 57
c. Det påhviler alment praktiserende læger, der
yder behandling til gruppe 1-sikrede personer, jf. § 60,
stk. 1, at foretage kodning af henvendelser til almen praksis
og anvende datafangst.
Stk. 2. Alment
praktiserende læger, der yder behandling til gruppe 1-sikrede
personer, jf. § 60, stk. 1, skal
offentliggøre de oplysninger om deres praksis, der er
relevante i forbindelse med borgernes valg af læge, jf.
§ 59, stk. 1.
Stk. 3. Ministeren for
sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler om
kodning og datafangst. Ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætter endvidere nærmere regler om
offentliggørelse af oplysninger om praksis efter
stk. 2.«
4. § 59, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om gruppe 1-sikrede personers valg af
læge, herunder i forbindelse med lægeskift.«
5. I
§ 60 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om gruppe 1-sikrede personers ret til
vederlagsfri behandling hos alment praktiserende
læge.«
6. I
§ 195 indsættes som
stk. 2 og 3:
»Stk. 2. Det
påhviler alment praktiserende læger, der yder
behandling til gruppe 1-sikrede personer, jf. § 60,
stk. 1, at give oplysninger om virksomheden til
regionsrådene til brug for planlægning,
kvalitetssikring og kontrol af udbetalte tilskud og honorarer, dog
ikke oplysninger, der identificerer eller gør det muligt at
identificere patienten.
Stk. 3. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler
om, hvilke oplysninger alment praktiserende læger skal give
til regionsrådene efter stk. 2.«
7. I
§ 204 indsættes efter
stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2. I
hver region nedsættes et praksisplanudvalg, der består
af 5 medlemmer udpeget blandt kommunalbestyrelsesmedlemmer fra
kommunerne i regionen, 3 medlemmer fra regionsrådet og 3
medlemmer udpeget blandt alment praktiserende læger, der
behandler gruppe 1-sikrede personer, jf. § 227,
stk. 1, jf. § 60, stk. 1. Regionsrådet
varetager formandskabet og sekretariatsbetjener udvalget. Der skal
tilstræbes enighed i udvalget om den endelige udformning af
praksisplanen. Er det ikke muligt at opnå enighed, tilfalder
den endelige beslutning vedrørende praksisplanens udformning
regionsrådet.
Stk. 3. I hver
region nedsættes et patientinddragelsesudvalg, som
sundhedskoordinationsudvalget, jf. stk. 1, og
praksisplanudvalget, jf. stk. 2, systematisk inddrager i deres
drøftelser. Patientinddragelsesudvalget består af
medlemmer, som er udpeget af patient- og
pårørendeorganisationer.«
Stk. 2 bliver herefter
stk. 4.
8. I
§ 204, stk. 2, der
bliver stk. 4, indsættes efter »formandskab
m.v.«: », det i stk. 2 nævnte
praksisplanudvalg og det i stk. 3 nævnte
patientinddragelsesudvalg.«
9.
Efter § 206 indsættes i kapitel 63:
Ȥ 206
a. Det i § 204, stk. 2, nævnte udvalg
skal i hver valgperiode udarbejde en praksisplan vedrørende
almen praksis, der udgør en del af regionens sundhedsplan,
jf. § 206. Praksisplanen skal revideres i valgperioden,
hvis der sker væsentlige ændringer i dens
forudsætninger. Praksisplanen skal inden den endelige
vedtagelse forelægges for Sundhedsstyrelsen, som yder
rådgivning vedrørende praksisplanens
udformning.
Stk. 2. Forud for
udarbejdelse og revision af praksisplanen vedrørende almen
praksis skal der gennemføres en høring blandt
kommunerne i regionen, og praksisplanen skal inden vedtagelsen
forelægges for sundhedskoordinationsudvalget, jf.
§ 204, stk. 1.
Stk. 3. Inden
praksisplanen vedrørende almen praksis udarbejdes eller
revideres, skal der ske en høring af de praksis i regionen,
der yder vederlagsfri behandling til personer, der er omfattet af
sikringsgruppe 1, jf. § 60, stk. 1. Planen skal
inden vedtagelsen forelægges patientinddragelsesudvalget, jf.
§ 204, stk. 3, til høring.«
10.
Overskriften til kapitel 70 affattes
således:
»Kapitel 70
Overenskomster, organisationsformer
m.v.«
11. I
§ 227, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Vilkår, der er fastsat og udstedt i
medfør af § 57 a, § 57 b, § 57
c, stk. 1 eller 2, § 195, stk. 2,
§ 204, stk. 2 eller 3, eller § 206 a,
eller regler udstedt i medfør af § 57 c,
stk. 3, § 59, stk. 5, eller § 60,
stk. 3, i denne lov som bindende vilkår, kan dog ikke
fraviges ved overenskomster indgået med organisationer af
sundhedspersoner repræsenterende almen praksis.«
12. I
§ 227 indsættes efter
stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Ydernumre fra praksis, som har leveret almen medicinske ydelser til
gruppe 1-sikrede personer, jf. stk. 1, 1. pkt., jf.
§ 60, stk. 1, og som regionsrådet har
fået overdraget, kan regionsrådet sælge til
læger, som vil praktisere i henhold til stk. 1, 1. pkt.,
jf. § 60, stk. 1. Regionsrådet kan endvidere
sælge nye ydernumre, som regionen har oprettet, og ydernumre
fra eksisterende praksis, som regionsrådet har opkøbt
som led i praksisplanlægningen, til læger, som vil
praktisere i henhold til stk. 1, 1. pkt., jf. § 60,
stk. 1. Salg af ydernumre, jf. 1. og 2. pkt., kan ske til
læger, som allerede har et ydernummer. En læge kan eje
op til seks ydernumre erhvervet i henhold til 1. og 2. pkt.
Stk. 3. Regionen
kan udbyde drift af praksis, som hidtil har leveret almen
medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, jf. stk. 1,
1. pkt., jf. § 60, stk. 1, og hvor
regionsrådet har fået overdraget ydernummeret.
Regionsrådet kan desuden udbyde drift af praksis
vedrørende nye ydernumre, som regionsrådet har
oprettet. Regionsrådet kan endvidere som led i
praksisplanlægningen opkøbe eksisterende ydernumre fra
læger, der har ønsket at sælge, og udbyde
driften af disse praksis.
Stk. 4. Udbud efter
stk. 3 skal foregå på åbne, objektive og
ikke diskriminerende vilkår og skal tilrettelægges
på en sådan måde, at eventuelle bud kan
sammenlignes med, hvad en offentligt drevet enhed vil koste.
Regionsrådet har mulighed for at forkaste et bud, hvis
omkostningerne er væsentlig højere i en
sammenligning.
Stk. 5. Hvis der
ikke er private leverandører, der deltager i udbud af drift
af praksis foretaget i henhold til stk. 3, eller
regionsrådet har forkastet bud i henhold til stk. 4, 2.
pkt., kan regionsrådet selv etablere en praksis i en periode
på op til 4 år. Et regionsråd, der ønsker
at fortsætte driften af praksis efter udløbet af
4-årsperioden, kan alene gøre dette, hvis det ikke er
muligt at sælge ydernummeret til en læge efter
stk. 2 eller afsætte driften via udbud efter stk. 3
og 4.
Stk. 6. Et
regionsråd kan i tilfælde af akut opstået
lægemangel i en kort periode etablere et midlertidigt almen
medicinsk lægetilbud.«
Stk. 2-8 bliver herefter
stk. 7-13.
13. § 229 affattes således:
Ȥ 229. Foreligger der
ingen overenskomst vedrørende vilkårene for ydelser
efter § 227, stk. 1, fastsætter ministeren for
sundhed og forebyggelse nærmere regler om vilkårene for
regionernes og kommunernes tilskud, herunder regler om ydelsernes
indhold og anvendelse og om udbetaling af honorarerne til
sundhedspersonerne, om honorarstørrelserne på de
enkelte ydelser og om kørselsgodtgørelse til
læger, der tilkaldes til de i § 59 omhandlede
personer m.v. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om,
at honorarerne for de enkelte ydelser nedsættes i
tilfælde af væsentlig øget aktivitet, der ikke
er begrundet i et tilsvarende øget behov for
sundhedsydelser. Ministeren kan fastsætte regler om den
samlede økonomiske ramme for ydelserne samt regler om
eventuel modregning i fremtidige honorarer ved overskridelse af
denne ramme. Ministeren kan ligeledes fastsætte regler om, at
hidtidige overenskomstfastsatte forpligtelser knyttet til
udbetaling af honorarer skal være gældende, ligesom
ministeren kan fastsætte regler om henvisning til
behandling.«
14.
Efter § 273 indsættes:
Ȥ 273
a. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan i forskrifter,
der udstedes i medfør af § 57 c, stk. 3, og
§ 195, stk. 1 og 3, fastsætte bestemmelser om
straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne.«
§ 2
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7.
november 2011, som ændret ved lov nr. 1257 af 18. december
2012 og § 2 i lov nr. 1401 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 29, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.,
ændres »jf. dog stk. 2« til: »jf. dog stk.
3«.
2. I
§ 29 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Pligt til
at yde erstatning efter dette kapitel har endvidere
speciallægepraksisser med speciale i almen medicin, som ikke
virker efter overenskomst, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1,
jf. § 60, stk. 1, for skader efter behandling,
undersøgelse el.lign. , som er betalt direkte uden om det
offentlige sundhedsvæsen. Dog har den region, hvor
speciallægepraksissen er beliggende, pligt til at yde
erstatning for skader efter behandling, undersøgelse
el.lign. , som er udført efter sundhedslovens øvrige
bestemmelser.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
3. I
§ 30, stk. 5, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) at den
region, hvor den erstatningspligtige, jf. § 29, har
bopæl eller hjemsted, udbetaler erstatning i tilfælde,
hvor den erstatningspligtige ikke har tegnet forsikring efter stk.
2, idet regionen kan anlægge sag om regres mod den
erstatningspligtige,«.
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
4. I
§ 30, stk. 6, ændres
»nr. 1-3« til: »nr. 3 og 4«.
5. I
§ 31, stk. 6, ændres
»nr. 1 og 2« til: »nr. 3«.
6. I
§ 34, stk. 2, ændres
»Danske Handicaporganisationer og
Forbrugerrådet.« til: »Danske
Handicaporganisationer, Forbrugerrådet og Danske
Patienter.«
7. § 34,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Ved
afgørelsen af den enkelte sag skal nævnet
sammensættes af
1) formanden eller
1 næstformand,
2) 2 sagkyndige
medlemmer udpeget af Sundhedsstyrelsen efter stk. 3 afhængigt
af sagens faglige karakter,
3) 1 medlem udpeget
af regionsrådene i forening,
4) 1 medlem udpeget
af KL,
5) 1 medlem udpeget
af Advokatrådet og
6) 2 medlemmer
udpeget af Forbrugerrådet, Danske Handicaporganisationer og
Danske Patienter i forening.«
§ 3
I lov nr. 1257 af 18. december 2012 om
ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet (Private sygehuse, klinikker og
speciallægepraksissers medfinansiering af
patientskadeerstatningsordningen, vederlag og
befordringsgodtgørelse til Forbrugerrådets og Danske
Patienters repræsentanter i tandlægenævnene m.v.)
foretages følgende ændringer:
1. § 1,
nr. 14, ophæves.
2. I
§ 2, stk. 1, ændres
»1. juli 2013« til: »1. september
2013«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. september 2013, jf. dog stk. 2 og
3.
Stk. 2. Ministeren for
sundhed og forebyggelse fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1. Ministeren kan herunder
fastsætte, at dele af § 1 træder i kraft på
forskellige tidspunkter.
Stk. 3. § 2, nr. 6
og 7, og § 3 træder i kraft den 15. juli 2013.
Stk. 4. Indtil § 1
træder i kraft, finder Overenskomst om almen praksis af 3.
juni 1991 ændret senest ved aftale af 21. december 2010
fortsat anvendelse.
Stk. 5. Bilag 1 til
denne lov gælder, indtil § 1 træder i kraft. Den
økonomiske ramme svarer forholdsmæssigt til den
periode, hvor økonomiprotokollatet, jf. bilag 1, er
gældende.
Stk. 6. Den
første praksisplan, jf. § 206 a, stk. 1, skal foreligge
den 1. maj 2014.
§ 5
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 2 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Økonomiprotokollat af 21. december
2010
?
Den økonomiske ramme inden for almen
lægegerning er de samlede udgifter i
årsopgørelsen vedr. 2010. Rammen omfatter alle
udgifter i dag- og vagttid inkl. basishonorering og profylaktiske
ydelser. Udgifter vedr. § 2-aftaler er ikke inkluderet i
rammen.
?
Til rammen lægges:
- løn- og
prisregulering af honorarerne i henhold til overenskomstens
bestemmelser herom (reguleringsprocenten)
- 75 mio. kr. pr.
1. april 2011 og yderligere 50 mio. kr. pr. 1. april 2012 vedr.
generelle forpligtelser inden for kronikerområdet mv.
(beløbet er opgjort i 1. april 2011-niveau)
- 106 mio. kr. pr.
1. april 2011 og yderligere 108 mio. kr. fra 1. april 2012
(beløbet er opgjort i 1. april 2011-niveau).
Udgiftsudviklingen inden for overenskomstens
område følges af parterne gennem kvartalsvise
opgørelser.
Hvis de årlige udgifter til almen
lægegerning overstiger den aftalte ramme, er parterne enige
om, at der med virkning fra 1. oktober efter opgørelsen
foreligger, sker en modregning i reguleringsprocenten. Modregningen
skal give kompensation svarende til den konstaterede forskel mellem
den aftalte økonomiske ramme og de faktiske udgifter. Der
kan dog ikke blive tale om en nedsættelse af honorarer. I
tilfælde af, at overskridelsen ikke fuldt ud kan modregnes i
reguleringen pr. 1. oktober, overføres den manglende
modregning til efterfølgende reguleringer.
I helt særlige tilfælde kan der
mellem de centrale parter aftales en korrektion af rammen. Det kan
eksempelvis skyldes ekstraordinær sygelighed og større
strukturelle ændringer samt ændringer som følge
af lovgivning.
Der er ikke fastsat nogen økonomisk
ramme for perioden efter 31. marts 2013.