Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 21. juni 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2, 10 og 11. Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3-6, 8, 9 og 12. Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. maj 2013
og var til 1. behandling den 3. juni 2013. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 3. maj 2013 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 279. Den 28. maj 2013
sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Christian Carstensen, Allerød,
Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM),
En gruppe af tidligere chefer og
nøglemedarbejdere fra Dansk Almenmedicinsk KvalitetsEnhed
(DAK-E) og Dansk AlmenMedicinsk Database (DAMD),
De praktiserende læger på
Bornholm,
Poul Michael Fanøe, Herlev,
Forsikring & Pension,
Hans Holmsgaard, Thyborøn,
Gunver Lillevang, Roskilde,
A. M. N. ,
Monique Nielsen, Næstved,
Praktiserende Lægers Organisation
(PLO),
Henrik Schaumburg, Sønderborg,
Pernille Vieht, Ry, og
Frantz Vogel, København
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Praktiserende Lægers
Organisation (PLO) mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 105
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af disse
spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt i
bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren for sundhed
og forebyggelse stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
samarbejde og sammenhæng i sundhedsvæsenet er en
afgørende forudsætning for, at borgerne oplever god
behandling. En af sundhedsvæsenets vigtige aktører er
den praktiserende læge, ikke mindst for patienter med kronisk
sygdom og ældre, medicinske patienter. Den praktiserende
læge er nemlig det centrale omdrejningspunkt, når det
handler om at skabe sammenhæng for patienter, hvis behandling
og pleje sker som led i forløb på tværs af
sundhedsvæsenet.
Men den praktiserende læge er
også central for alle danskeres sundhed. Borgerne kontakter
den praktiserende læge, når de har
spørgsmål om sundhed og mistanke om sygdom. Den
praktiserende læge er borgerens egen læge og typisk
også læge for hele familien. Det er herfra borgerne -
når det er nødvendigt - henvises til f.eks. sygehus
eller kommunale tilbud. Og det er hos den praktiserende læge,
at der, f.eks. efter en indlæggelse, skal være styr
på opfølgningen. Derfor er det afgørende, at
sammenhængen mellem de praktiserende læger, sygehusene
og den kommunale sundhedsindsats sikres, og at den praktiserende
læges rolle i sundhedsvæsenet styrkes.
S, RV og SF bemærker desuden, at der
med dette lovforslags vedtagelse etableres en overordnet
lovgivningsramme, som skal sikre, at almen praksis også
fremover udvikler sig i takt med det øvrige
sundhedsvæsen.
S, RV og SF lægger vægt
på, at en række patientrettigheder fremover
fremgår af lovgivningen. Loven vil endvidere give kommunerne
og borgerne større indflydelse på planlægningen
af almen praksis, samtidig med at det sikres, at regionerne har den
nødvendige kompetence og dermed mulighed for at leve op til
deres forpligtelse til planlægning og sikring af tilbud i
hele det behandlende sundhedsvæsen. S, RV og SF lægger
endvidere vægt på, at dette sker under behørig
iagttagelse af de praktiserende lægers integritet som
selvstændigt erhvervsdrivende og med sikkerhed for deres
indflydelse på vilkårene for de ydelser, som
lægerne indgår aftale med regionerne om at levere til
det offentlige.
Det er endvidere væsentligt, at der
gives muligheder for nye organisationsformer i almen praksis, bl.a.
med det formål at sikre lægedækning i alle egne
af landet. Læger, der arbejder inden for rammerne af en
overenskomst, vil kunne eje op til seks ydernumre, og regionerne
vil på nærmere fastsatte vilkår kunne udbyde
driften af klinikker til private aktører eller vil,
såfremt dette ikke løser et
lægedækningsproblem, i en 4-årigperiode selv
kumme drive almene medicinske klinikker.
Herudover sikres det, at regionerne
får øget viden om virksomheden på
praksisområdet til brug for deres planlægning,
kvalitetssikring og kontrol. S, RV og SF skal i den forbindelse
bemærke, at det fortrolige rum imellem læge og patient
bevares, idet det fremgår af reglerne, at oplysninger
vedrørende diagnose og datafangst ikke må identificere
eller gøre det muligt at identificere patienten.
Venstres medlemmer af udvalget tager til
efterretning, at det ikke er lykkedes Regionernes Lønnings-
og Takstnævn (RLTN) og Praktiserende Lægers
Organisation (PLO) at opnå enighed om en ny samarbejdsaftale
i forhandlingerne om en ny overenskomst, og herunder at regeringen
efterfølgende har valgt at fremsætte et lovforslag,
hvormed der foreslås etableret en overordnet
lovgivningsramme.
Venstre mener ikke, at det er en opgave for
Folketinget at detailregulere arbejdstilrettelæggelsen i
almen praksis. Det afgøres af et lægefagligt
skøn og af aftaler mellem relevante parter. I den
forbindelse noterer Venstre sig med tilfredshed, at omfanget af
ministerbemyndigelser og muligheder for detailstyring er blevet
indhegnet.
Venstre lægger vægt på,
at de praktiserende læger er selvstændige
erhvervsdrivende, og understreger almen praksis' yderst centrale
rolle i sundhedsvæsenet. Venstre ønsker at styrke
almen praksis' rolle i sundhedsvæsenet.
Venstre mener, at alle danskere skal have
adgang til en praktiserende læge tæt på deres
bopæl, og bemærker i den sammenhæng, at der i dag
er problemer med at sikre lægedækning i bl.a. nogle af
landets yderområder.
Venstre støtter, at lovforslaget
på den ene side giver regioner og kommuner bedre muligheder
for at sikre befolkningen lægedækning i hele landet,
uanset hvor i landet man bor, og på den anden side kan
bidrage til at sikre en bedre sammenhæng i
sundhedsvæsenet.
I den forbindelse lægger Venstre
vægt på, at der åbnes op for nye
organisationsformer i almen praksis, hvor læger, der arbejder
inden for rammerne af en overenskomst, vil kunne eje op til seks
ydernumre, ligesom regionerne på nærmere fastsatte
vilkår vil kunne udbyde driften af klinikker til private
sundhedsleverandører. I den forbindelse bemærker
Venstre, jf. svaret på spørgsmål 59, at
regionerne undtagelsesvis vil få adgang til at kunne etablere
et midlertidigt tilbud i form af en regionsdrevet klinik i en
periode på op til 4 år.
Venstre understreger, at regionerne ikke
får adgang til at kunne tvangsopkøbe eller
tvangsflytte praksisser. Det bemærkes, at der med
lovforslagets vedtagelse skal nedsættes praksisplanudvalg
vedrørende almen praksis, hvor både almen praksis,
kommuner og regioner bliver repræsenteret. Det bemærkes
i øvrigt, at almen praksis og regionen sikres ligelig
repræsentation i sammensætningen af
praksisplanudvalget, og at der skal tilstræbes enighed i
udvalget om den endelige udformning af praksisplanen. Venstre
konstaterer samtidig, at det i dag er regionerne, der har
myndigheds- og finansieringsansvaret for praksisområdet.
Praksisplanen vil fremover blive et
centralt samarbejds- og planlægningsværktøj, og
Venstre forventer, at kommunernes øgede indflydelse vil
bidrage til at skabe bedre sammenhæng til den kommunale
sundhedsindsats. Derudover bemærkes det, at der i forbindelse
med ændringen af sundhedsloven lægges op til, at den
centralt forhandlede overenskomst for almen praksis i højere
grad end i dag suppleres af decentrale aftaler indgået efter
forhandlinger mellem regionen, kommuner og almen praksis.
I lovbehandlingen har det været
centralt for Venstre at få præciseret, at aftaleretten
i relation til praksisplanerne opretholdes, og herunder at få
tydeliggjort, at nye opgaver qua eksempelvis
forløbsprogrammer eller sundhedsaftaler, vil skulle
følges op af en underliggende aftale mellem parterne
på området i forhold til implementering, og herunder
spørgsmålet om økonomi. Dette er sikret med
ministerens svar på spørgsmål nr. 10, 21, 66,
74, 77 og 78. I ministerens besvarelser præciseres det bl.a.,
at lovforslagets bemærkninger vedrørende underliggende
aftaler ikke er begrænset til de opgaver, som beskrives i et
forløbsprogram, men vil gælde alle de opgaver, som
følger af sundhedsaftaler.
Venstre mener ikke, at de praktiserende
læger skal pålægges et nyt omfattende
registreringsarbejde. I den forbindelse bemærker Venstre, at
de data, som de praktiserende læger fremover skal dele med
regionen, er de data, som de praktiserende læger i forvejen
er forpligtet til at registrere, jf. svar på
spørgsmål nr. 89. Samtidig bemærkes det, jf.
ministerens svar på spørgsmål 23 og 61, at en
udvidelse af kodningsforpligtelsen forudsætter, at der skal
foreligge en indstilling fra det faglige selskab, og at der skal
indgås en efterfølgende aftale med lægerne om
implementering. Det bemærkes samtidig, jf. svaret på
spørgsmål nr. 61, at »parterne bag den
gældende Overenskomst om almen praksis har tilkendegivet, at
man er enige om, at resultaterne af dataindsamling for kodede
henvendelser skal danne grundlag for en senere aftale om udvidelse
af kodningsforpligtelsen«.
Venstre mener, at patienter skal kunne have
tillid til, at følsomme og personlige oplysninger, som
patienten deler med f.eks. deres praktiserende læge, bliver
behandlet strengt fortroligt og med respekt for den enkelte
patient. Det er afgørende, at der ikke kan stilles
spørgsmålstegn ved det fortrolige rum imellem patient
og læge. I den forbindelse lægger Venstre
afgørende vægt på, at de oplysninger, der deles
mellem praksis og regionerne, ikke må være på
personniveau, så man kan identificere den enkelte
patient.
Venstre ønsker at fremme et mere
åbent og gennemsigtigt sundhedsvæsen.
Forudsætningen for et reelt frit valg er, at patienterne har
adgang til relevant information og dermed et godt grundlag at
træffe deres valg på. Et frit valg skal også
være et informeret valg. På den baggrund lægger
Venstre vægt på, at borgerne får øget
adgang til relevante data på praksisniveau, og herunder, at
f.eks. de nuværende praksisdeklarationsoplysninger udbygges,
og patienttilfredshedsundersøgelser gøres offentligt
tilgængelige på praksisniveau. Dette
understøtter borgernes frie valg, og Venstre ser gerne, at
der arbejdes hen imod lignende initiativer i forhold til også
sygehusvæsenet, som kan skabe øget gennemsigtighed
omkring bl.a. kvaliteten i sundhedsvæsenet.
Venstre ønsker, at alle patienter
frit skal kunne vælge praktiserende læge uanset
geografisk afstand, så man f.eks. har mulighed for at
vælge læge tæt på sit arbejde, eller at man
kan beholde sin familielæge, selvom man flytter længere
væk fra lægens praksis. På den baggrund
lægger Venstre vægt på, at kilometergrænsen
ved valg af læge ophæves, idet lægen dog ikke
forpligtes til at komme på hjemmebesøg, hvis afstanden
overstiger den nuværende grænse på 5 km i
hovedstaden og 15 km i resten af landet.
Venstre ønsker at beholde
aftalesystemet og mener, at den samlede økonomiske ramme,
der skal dække opgaveløsningen i almen praksis,
fortsat skal fastlægges i forhandlingerne om en overenskomst
mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og
Praktiserende Lægers Organisation (PLO). Venstre
imødeser, at parterne forhandler en ny aftale på plads
i løbet af de næsten 15 måneder, hvor
overenskomsten i kraft af lovforslaget løber uændret
videre.
Et mindretal i
udvalget (DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af mindretallet og de af
ministerens for sundhed og forebyggelse stillede
ændringsforslag. Såfremt mindretallets
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at almen praksis
og de praktiserende læger har en meget vigtig rolle i det
danske sundhedsvæsen. Som speciallæger i almen medicin
kan de favne bredt, og de har en helhedsorienteret tilgang til
deres patienter. Godt 9 ud af 10 henvendelser i almen praksis
bliver afsluttet med behandling i almen praksis. Og en af de helt
store styrker ved familielægerne er de langvarige
patient-lægeforhold. Det skaber detaljeret kendskab,
sammenhæng og tryghed i behandlingen. Rigtig mange danskere
lægger en meget stor værdi i, at de har deres egen
læge, der både kender dem og deres familie godt. Netop
den tillid er afgørende, særlig i den forebyggende
indsats og i behandlingen af patienter med kroniske sygdomme. Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti lægger derfor meget
stor vægt på at fastholde
familielægeinstitutionen og mener på den baggrund, at
det er et problem, at dette lovforslag udvander styrkerne i almen
praksis og familielægeinstitutionen.
F.eks. giver dette lovforslag regionerne
mulighed for at udvande familielægeinstitutionen ved
konsekvent at kunne sætte driften af overtagne og nye
ydernumre i udbud til private leverandører eller etablere
regionsklinik uden først at undersøge, om der er
alment praktiserende læger, der gerne vil overtage
ydernummeret. Som argument for at fremsætte dette lovforslag
har ministeren ellers gang på gang lagt meget vægt
på, at det er for at sikre lægedækning for alle.
I sin pressemeddelelse den 3. maj 2013 skriver ministeren bl.a., at
forslaget skal sikre, at »Alle har adgang til en
praktiserende læge tæt på deres bopæl.
Sådan er det ikke i dag, hvor det er svært at få
læger til at praktisere i visse områder langt fra
byerne og i socialt belastede områder.« I
bemærkningerne til lovforslaget fremgår det desuden, at
»Regeringen ønsker, at regionernes mulighed for som
ansvarlig myndighed at opfylde forpligtelsen til at tilbyde alle
gruppe 1-sikrede borgere adgang til almen lægehjælp
på effektiv vis og af høj kvalitet skal
forbedres.« De nye muligheder for at sende ydernumre i udbud
og drift af regionsklinikker (jf. § 227) bliver begrundet med
ønsket om at sikre lægedækning til alle på
baggrund af nogle forventninger om, at der i fremtiden »vil
være problemer i forhold til praksis, der ikke kan
sælges eller passes af andre praksis.« Men af svarene
på spørgsmål 27, 28, 39 og 60 fremgår det
klart, at de nye bestemmelser i § 227 kan bringes i
anvendelse, når regionen vil det - og ikke fordi regionen
skal løse et problem med lægedækning i
tilfælde af lægemangel. Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti ønsker, at de nye bestemmelser i
§ 227 kun kan bringes i anvendelse i tilfælde i
lægemangel, og at regionen først skal have
forsøgt at sælge ydernummeret til en praktiserende
læge, før de nye muligheder for udbud og
regionsklinikker kan bringes i anvendelse. Ligesom Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti mener, at der skal være de
samme periodekrav til udbudsklinikkerne som til regionsklinikkerne
- dvs. en 4-årig driftsperiode (jf. svar på
spørgsmål 29). Derfor har partierne stillet
ændringsforslag nr. 6 for at sikre, at der ikke sker en
udvanding af familielægeinstitutionen.
Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti er desuden bekymret for, at ministeren kun vil sikre
»en vis ensartethed i borgernes adgang til og kvaliteten i
almen medicinsk lægehjælp, uanset
leverandør« i de nye udbudsklinikker og
regionsklinikker. Dertil stiller ministeren ikke de samme
uddannelseskrav til lægerne hos de private aktører,
som der i dag stilles til de alment praktiserende læger. Som
det fremgår af lovforslaget, kan en privat aktør drive
en klinik med flere læger, hvor der kun er krav om, at en af
disse skal have en almenmedicinsk speciallægeuddannelse. Af
svarene på spørgsmål 26 og 53 fremgår det
meget klart, at ministeren ikke vil stille de samme uddannelseskrav
til lægerne, der bemander en almen praksis efter udbud eller
en regionsklinik, som de krav, der i dag og fremover stilles til en
almen praksis ejet og drevet af en alment praktiserende
speciallæge i almen medicin. Det finder Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti er et stort problem, da styrken ved
almen praksis netop er, at ens læge - familielægen -
har en speciallægeuddannelse i almen medicin. På den
baggrund har de to partier stillet ændringsforslag for at
sikre samme høje kvalitet også i de nye
organisationsformer - udbudsklinikker og regionsklinikker, jf.
ændringsforslag nr. 8.
De nye muligheder for at afhænde
ydernumre, uden der er tale om lægemangel, samt de
færre kvalitetskrav - herunder uddannelsesniveau hos
lægerne i udbuds- og regionsklinikker - finder Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti er et opgør med
familielægeinstitutionen, som vi kender den i dag. Styrken
ved det langvarige patient-læge-forhold bliver udvandet,
ligesom der vil ske en udvanding af kvaliteten, da der i de nye
organisationsformer kun er tale om en »vis ensartethed«
i forhold til de krav, der i dag stilles til alment praktiserende
læger, der ejer og driver deres almene praksis. Især
det sidste er bekymrende, da speciallæger i almen medicin jo
netop er specialister i at kunne henvise korrekt videre og er
oplært i at tage sig af alt fra psykiatriske lidelser til at
kunne opspore kræftsygdomme.
Når det gælder de nye
praksisudvalg, vil Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
gerne kvittere for, at ministeren erkender, at det var forkert
fuldstændigt at udelukke lægerne i det lovforslag, som
blev sendt i høring. Med det ændrede forslag vil
ministeren give lægerne pladser i udvalgene, og der skal
tilstræbes en enighed i udvalget om den endelige udformning
af praksisplanen i de enkelte regioner. Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti finder, at aftaler, der er resultatet af
forhandlinger og enighed, har en høj værdi, da alle
parter har medejerskab og dermed medansvar for at
virkeliggøre aftalen. Derfor ser vi gerne princippet om
ligeværdighed i de nye praksisudvalg, dog med undtagelse af
sikringen af almene praksisklinikker i alle dele af landet, dvs.
placering og sikring af lægedækning alle steder. I
svarene på spørgsmål 36, 54 og 56
fremhæver ministeren bl.a., at den konkrete udmøntning
af praksisplanerne forudsætter, at der indgås
underliggende aftaler med de praktiserende læger. Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti finder, at dette kunne
fremgå tydeligere af lovforslaget, ligesom styrken ved
ligeværdigt samarbejde bør sikres, da det vil bane
vejen for et stærkere samarbejde mellem hospital, kommune og
praktiserende læge til glæde for patienterne -
især dem med kroniske lidelser.
I øvrigt hæfter vi os ved, at
professor i offentlig markedsaktivitet Karsten Naundrup Olesen og
lektor og ph.d. i sundhedsret Kent Kristensen, begge fra Syddansk
Universitet, der har gennemgået lovforslaget, betegner
lovforslaget som særdeles vidtgående i forhold til den
indflydelse, som regioner og kommuner vil få over de
praktiserende læger i eksempelvis sundhedsaftalerne.
Faktisk mener de, at lovforslaget
afgørende bryder med den retspraksis, man i Danmark har
omkring aftaler.
»Det er uhyre sjældent, at to
aftaleparter kan aftale noget, som en tredjepart er tvunget til at
udføre. Lovforslaget betyder reelt, at dele af de
ledelsesmæssige beføjelser, kommuner og regioner har
over ansat personale, i princippet også kommer til at
gælde for de praktiserende læger,« siger Karsten
Naundrup Olesen.
Han peger på, at lovforslaget er
særligt vidtgående, fordi den enkelte læge ikke
vil kunne sige nej til opgaver i eksempelvis sundhedsaftalerne.
Ifølge PLO tilgår der
næste år ca 30.000 patienter, som skal behandles i eget
hjem frem for i hospitalsregi. Da aftalen betyder, at
praksislægen oftere skal komme på hjemmebesøg og
at det er patienter, der er mere svækket end normalt,
bør disse besøg udløse
økonomikompensation, så lægerne har de
ressourcer, der skal til for at ansætte det personale, som
kan sikre den nødvendige kapacitet.
I og med at hospitalet sparer penge ved at
30.000 patienter ikke er indlagt, må der selvfølgelig
sørges for, at ressourcerne følger patienterne.
På den baggrund har de to partier stillet
ændringsforslag nr. 4, 5, 9 og 12.
Lovforslaget giver også ministeren en
række bemyndigelser, når det gælder
dataregistreringer, ligesom ministeren med lovgivning vil sikre
regionernes adgang til data. Såfremt der skal ske en
udvidelse af kodningsforpligtelsen, fremgår det af svaret
på spørgsmål 23, at der skal være en
indstilling fra det faglige selskab, ligesom der skal indgås
en efterfølgende aftale med lægerne om
implementeringen. Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
er tilfredse med denne præcisering i svaret, Det er vigtigt,
at registreringer giver mening for dem, der skal stå for
registreringerne, og at der ikke bare kan ske en udvidelse af
kodningsforpligtigelsen. Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti ønsker dog også, at den fremtidige kvalitet
af dataregistreringerne bevares. Her er det vigtigt at hæfte
sig ved de udenlandske erfaringer af dataregistreringer, som kan
bruges til kontrol af den enkelte læge. Det viser sig nemlig,
at værdien af data forringes, hvis data skal bruges til at
jagte den enkelte læge. På den baggrund er ministerens
svar på spørgsmål 55 bekymrende, hvilket
også er baggrunden for, at Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti har stillet ændringsforslag nr.
3.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af mindretallet stillede
ændringsforslag og de af ministeren for sundhed og
forebyggelse stillede ændringsforslag. Såfremt det af
mindretallet stillede ændringsforslag ikke vedtages, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at almen praksis udgør en
nøglefunktion i det danske sundhedsvæsen.
Speciallæger i almen medicin har ofte indgående
kendskab til deres patienter og har en helhedsorienteret tilgang
til borgerens sundheds- og sygdomsproblemer. Den praktiserende
læge er samtidig afgørende for at skabe
sammenhæng i behandlingen og koordinere mellem
sundhedsvæsenets øvrige aktører i kommune og
region. EL bemærker samtidig, at EL bakker op om lovens
formål om at sikre bedre lægedækning i egne af
landet, som i dag mangler praktiserende læger, og at sikre
bedre opgavefordeling og mere sammenhæng mellem almen
praksis, kommuner og regioner. EL er endvidere tilfreds med, at de
praktiserende læger er repræsenteret i
praksisplanudvalget, idet det giver bedre mulighed for at
koordinere og samtænke vores sundhedsvæsen.
EL er imod, at regionerne fremover tvinges
til at udbyde driften af almen praksis til private aktører,
såfremt det ikke er muligt at afsætte et ydernummer til
en speciallæge i almen medicin. Private hospitaler og andre
private selskaber skal ikke være en del af det primære
sundhedsvæsen, hvor indtjening og kommercialisering
bør fylde mindre og ikke mere. EL har derfor stillet
ændringsforslag med henblik på at sikre, at regionerne
ikke tvinges til at gennemføre udbud, men kan vælge at
drive klinik selv.
EL bemærker samtidig, at data, som
genereres i almen praksis ikke i fremtiden bør bruges til
bedømmelse eller honorering af den enkelte læge. Data
bør alene bruges til at forbedre kvalitet og forbedre
opgavefordeling og planlægning.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de af ministeren for sundhed og forebyggelse stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
1) I
indledningen ændres »og senest ændret ved lov nr.
361 af 9. april 2013« til: »og § 5 i lov nr. 622
af 12. juni 2013 og senest ved § 1 i lov nr. 653 af 12. juni
2013«.
[Lovteknik]
2) I
den under nr. 4 foreslåede
ændring ændres »§ 59,
stk. 3« til: »§ 59,
stk. 5«, og »Stk.
3« til »Stk.
5«.
[Lovteknik]
Af et mindretal (DF
og KF):
3) I
det under nr. 6 foreslåede § 195, stk. 2, indsættes efter
»patienten«: »eller lægen«.
[Ingen pligt til at give
oplysninger, der identificerer lægen]
4) I
det under nr. 7 foreslåede § 204, stk. 2, affattes 3. og 4. pkt.,
således:
»Der skal være enighed i
udvalget om praksisplanen i alle forhold bortset fra placering af
lægepraksis. Er det ikke muligt at opnå enighed om
placering af lægepraksis, tilfalder den endelige
beslutningskompetence vedrørende placering af praksis
regionsrådet.«
[Beslutningskompetence i
praksisplanudvalget]
5)
Efter det i nr. 7 foreslåede § 204,
stk. 2, indsættes som nye stykker:
»Stk. 01. Inden
regionsrådet træffer beslutning efter stk. 2, 4. pkt.,
om placering af lægepraksis, skal det sikre sig, at
placeringen ikke underminerer driftsgrundlaget for en eksister?ende
nabopraksis.
Stk. 02.
Regionsrådene nedsætter i forening et uvildigt
nævn, der kan efterprøve beslutninger truffet af et
regionsråd efter stk. 2, 4. pkt., og beslutninger truffet af
et regionsråd i henhold til en praksisplan. Nævnets
formand skal være en dommer, der er udpeget af
præsidenten for Sø- og Handelsretten.«
[Beslutningskompetence og
efterprøvelse af regionsrådets beslutninger]
6) Det
under nr. 12 foreslåede § 227, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Hvis det
ikke har været muligt at afsætte et ydernummer til en
læge, som vil praktisere i henhold til stk. 1, 1. pkt., jf.
stk. 2, kan regionen i tilfælde af lægemangel udbyde
drift af praksis, som hidtil har leveret almen medicinske ydelser
til gruppe 1-sikrede personer, jf. stk. 1, 1. pkt., jf. § 60,
stk. 1, og hvor regionsrådet har fået overdraget
ydernummeret. Regionsrådet kan desuden under iagttagelse af
de i 1. pkt. anføre betingelser udbyde drift af praksis
vedrørende nye ydernumre, som regionsrådet har
oprettet, samt som led i praksisplanlægningen opkøbe
eksisterende ydernumre fra læger, der har ønsket at
sælge, og udbyde driften af disse praksis. Udbud af drift af
praksis kan ske i en periode på op til 4 år.«
[Præcisering af adgangen til
at anvende visse organiseringsformer og tidsbegrænsning af
den periode, en almen medicinsk klinik kan drives på baggrund
af udbud]
Af et mindretal
(EL):
7) Det
under nr. 12 foreslåede § 227, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Regionsrådet kan vælge selv at etablere en praksis i en
periode op til 4 år. Et regionsråd, der ønsker
at fortsætte driften efter udløbet af
4-årsperioden, kan alene gøre dette, hvis det ikke er
muligt at sælge ydernummeret til en læge efter stk.
2.«
[Regionsrådet kan drive
praksis uden forudgående udbud af ydernumer]
Af et mindretal (DF
og KF):
8)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 227
indsættes:
Ȥ 227
a. Regionsrådet skal ved udbud af drift af praksis
efter § 227, stk. 3, og ved etablering af praksis efter §
227, stk. 5 eller 6, sikre, at lægebemandingen her sker med
læger, der har Sundhedsstyrelsens tilladelse til at betegne
sig som speciallæge i almen medicin, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Der vil i de i
stk. 1 nævnte stillinger kunne ansættes læger,
der er i uddannelsesforløb, og i særlige
tilfælde læger, der ikke har Sundhedsstyrelsens
tilladelse til at betegne sig som speciallæge i almen
medicin, i et kortvarigt vikariat.««
[Krav om almenmedicinsk
speciallægeuddannelse]
9) Den
under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 229 affattes
således:
Ȥ
229. Foreligger der ingen overenskomst vedrørende
vilkårene for ydelser efter § 227, stk. 1,
fastsætter ministeren for sundhed og forebyggelse
nærmere regler om vilkårene for regionernes og
kommunernes tilskud, herunder regler om ydelsernes indhold og
anvendelse og om udbetaling af honorarerne til sundhedspersonerne,
om honorarstørrelserne på de enkelte ydelser, og om
kørselsgodtgørelse til læger, der tilkaldes til
de i § 59 omhandlede personer m.v. Ministeren kan
fastsætte regler om den samlede økonomiske ramme for
ydelserne, dog ikke regler om, at eventuelle overenskomstaftalte
pris- og lønreguleringer annulleres, samt regler om eventuel
modregning i fremtidige honorarer ved overskridelse af denne ramme.
Ministeren kan ligeledes fastsætte regler om, at hidtidige
overenskomstfastsatte forpligtelser knyttet til udbetaling af
honorarer skal være gældende ligesom ministeren kan
fastsætte regler om henvisning til behandling.«
[Justering af bemyndigelsen til at
fastsætte vilkår i en periode, hvor der ikke foreligger
en overenskomst]
Til § 2
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
10)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I §
30, stk. 6, ændres »nr. 1-3« til:
»nr. 3 og 4«.
02. I
§ 31, stk. 6, ændres
»nr. 1 og 2« til: »nr. 3«.«
[Lovtekniske konsekvenser af
lovforslagets § 2, nr. 3]
Til § 3
11)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 1, ændres »1. juli 2013« til:
»1. september 2013«.«
[Ændret
ikrafftrædelsesdato for forsikringspligt for private
sygehuse, specialklinikker og speciallægepraksisser]
Til bilag 1
Af et mindretal (DF
og KF):
12)
Efter »106 mio. kr. pr. 1. april 2011 og yderligere 108 mio.
kr. fra 1. april 2012 (beløbet er opgjort i 1. april
2011-niveau).« indsættes:
- 108 mio. kr. pr.
1. september 2013 (beløbet er opgjort i 1. april
2011-niveau).«
[Forhøjelse af
økonomirammen]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er tale om lovtekniske
ændringer.
Til nr. 3
Det foreslås at fastsætte, at
forpligtelse efter § 195, stk. 2, for alment praktiserende
læger til at give oplysninger om deres virksomhed til
regionsrådene ikke skal omfatte oplysninger, der
identificerer eller gør det muligt at identificere den
enkelte læge. Hermed vil der hverken skulle gives
oplysninger, der identificerer eller gør det muligt at
identificere patienten eller den alment praktiserende
læge.
Til nr. 4 og 5
Med den foreslåede bestemmelse
fastsættes det, at der skal være enighed i det
praksisplanudvalg, som i medfør af § 204, stk. 2,
foreslås oprettet i hver region, om udformningen af de
praksisplaner, som udvalget ifølge den foreslåede
bestemmelse i § 206 a, stk. 1, skal udarbejde i hver
valgperiode.
Kravet om enighed gælder dog ikke i
spørgsmål om den fysiske placering af en praksis. Det
foreslås således, at regionsrådet træffer
den endelige beslutning, hvis det ikke er muligt at nå til
enighed herom i udvalget.
Endelig foreslås det at etablere et
uvildigt nævn, der skal efterprøve
regionsrådenes beslutninger om placering af en praksis, i
sager, hvor det ikke har været muligt at nå til enighed
herom i udvalget. Nævnet, der vil skulle oprettes af
regionsrådene i forening og skal have en dommer udpeget af
præsidenten for Sø- og Handelsretten som formand, vil
ifølge forslaget også kunne efterprøve
beslutninger truffet af regionsrådene i medfør af
allerede vedtagne praksisplaner.
Til nr. 6
Den foreslåede affattelse af
bestemmelsen indebærer, at alment praktiserende læger,
der ønsker at virke efter overenskomst, jf. lovens §
227, stk. 1, får fortrinsret til overdragne, nye eller
opkøbte ydernumre. Det præciseres desuden, at adgangen
til at etablere praksis efter udbud eller etablere midlertidige
regionsdrevne praksis alene vil være mulig i tilfælde
af lægemangel. Ved lægemangel forstås i den
forbindelse, at patienterne i det berørte område ikke
kan tilmeldes en almen lægepraksis, der drives på
sædvanlige overenskomstmæssige vilkår. Der kan
f.eks. være tale om, at praksis i patientens
lokalområde har lukket for tilgang af nye patienter, eller at
det ikke har været muligt at besætte et ydernummer, der
er blevet ledigt. Endvidere foreslås det, at udbud af drift
af praksis kan ske i en periode på op til 4 år. Et
regionsråd kan med andre ord også vælge, at
udbudsperioden skal have en kortere udstrækning end den i
bestemmelsen fastsatte 4-årsgrænse.
Til nr. 7
Ændringsforslaget indebærer, at
det er muligt for regionen at vælge at drive klinik, uden at
regionen behøver at udbyde driften af ydernumre, før
denne mulighed tages i brug.
Til nr. 8
Den foreslåede bestemmelse
fastsætter en pligt for regionsrådene til ved udbud af
drift af praksis efter den foreslåede bestemmelse i §
227, stk. 3, og ved etablering af midlertidige praksis, som
regionerne selv driver efter § 227, stk. 5 eller 6, at sikre,
at lægebemandingen i de omhandlede praksis udelukkende sker
med læger, der har speciallægeuddannelse i almen
medicin. Regionsrådet kan sikre den rette bemanding ved i
udbudsmaterialet at betinge sig dette, og på midlertidige
klinikker, som regionerne selv driver, ved at ansætte
læger med speciale i almen medicin.
Der vil dog i henhold til den
foreslåede bestemmelses stk. 2 kunne ansættes
læger i uddannelsesstillinger og i ganske særlige
tilfælde læger, der ikke har Sundhedsstyrelsens
tilladelse til at betegne sig som speciallæge i almen
medicin, i et kortvarigt vikariat.
Det skal samtidig bemærkes, at den
foreslåede § 227 a ikke berører adgangen til at
ansætte andre sundhedspersoner end læger i de
pågældende praksis.
Til nr. 9
Den ændrede affattelse af
bestemmelsen indebærer, at ministeren for sundhed og
forebyggelse i en situation, hvor der ikke foreligger en
overenskomst om vilkårene for ydelser efter § 227, stk.
1, ikke kan fastsættes, regler om, at honorarerne for de
enkelte ydelser kan nedsættes i tilfælde af
væsentligt øget aktivitet i en overenskomstløs
periode, der ikke er begrundet i et tilsvarende øget behov
for sundhedsydelser.
Det fremgår endvidere eksplicit af
den foreslåede affattelse af bestemmelsen, at ministeren ikke
kan fastsætte regler om, at eventuelle overenskomstaftalte
pris- og lønreguleringer annulleres.
Til nr. 10
Der er tale om lovtekniske
konsekvensændringer som følge af, at der i § 30,
stk. 5, efter nr. 1 indsættes et nyt nr. 2. Nr. 2 og 3 bliver
herefter nr. 3 og 4.
Til nr. 11
Med vedtagelsen af lov om ændring af
lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Private sygehuse, klinikker og speciallægepraksissers
medfinansiering af patientskadeerstatningsordningen, vederlag og
befordringsgodtgørelse til Forbrugerrådets og Danske
Patienters repræsentanter i tandlægenævnene m.v.)
den 6. december 2012 blev det besluttet, at private sygehuse,
klinikker og speciallægepraksisser ikke længere skal
have visse patientskadeerstatninger på deres område
finansieret af det offentlige, men selv skal finansiere de skader,
som sker.
Der er tale om de undersøgelser,
behandlinger el.lign. , som er betalt af borgeren selv eller af en
sundhedsforsikring, men også de undersøgelser,
behandlinger el.lign. , som foretages efter sundhedslovens
§§ 87 (det udvidede frie sygehusvalg), 87 a-d (udvidet
ret til undersøgelse og behandling for psykisk syge
børn og unge) og 87 e-h (udvidet ret til behandling af
psykisk syge voksne), som vedrører det udvidede frie
sygehusvalg.
Desuden forpligtes de private sygehuse,
klinikker og speciallægepraksisser til ved ændringen at
dække erstatninger efter lovens § 30, stk. 1, af en
forsikring.
At de private sygehuse, klinikker og
speciallægepraksisser gives et økonomisk medansvar for
patientskadeerstatningsordningen, vil være med til fortsat at
sikre patienterne sundhedsydelser af høj kvalitet.
Med dette ændringsforslag
ændres alene på datoen for, hvornår
forsikringspligten for de private sygehuse, klinikker og
speciallægepraksisser træder i kraft. Der ændres
ikke på, at de private sygehuse, klinikker og
speciallægepraksisser skal forsikre sig mod patientskaderne
nævnt ovenfor.
En udskydelse af
ikrafttrædelsesdatoen vil ikke påvirke patientens
muligheder for erstatning.
Der er tale om en ny form for lovpligtig
forsikring, som introducerer et nyt marked for
forsikringsudbydere.
I tiden efter lovforslagets vedtagelse i
december 2012 er relevant data om de private aktørers
skadeshistorik og risikoprofiler blevet opdyrket og bearbejdet,
så det kunne danne grundlag for forsikringsselskabernes
stillingtagen til, hvorvidt de ønskede at udbyde
forsikringer på området, og i givet fald være
grundlag for fastsættelsen af de konkrete
forsikringspræmier.
Der er bl.a. i tæt samarbejde med de
relevante parter foretaget en gennemgribende opdatering af
bekendtgørelsen om forsikringspligtens gennemførelse
(bekendtgørelse nr. 403 af 17. april 2013), som
afløser den oprindelige fra 1992. Bekendtgørelsens
formål er at fastsætte en ensartet ramme for at udbyde
og tegne forsikringer til de forsikringspligtige efter loven.
Desuden er det formålet at sikre, at enhver
erstatningsberettigende skade efter loven er dækket af en
forsikring. Der er således søgt en balance mellem
på den ene side at gøre det muligt at udbyde
forsikringer på området og på den anden side at
gøre det muligt at betale for tilbuddet.
Det er selvsagt afgørende, at der
skabes de bedst mulige rammer for, at patientskadeerstatningerne
bliver forsikringsbart for alle parter.
Der skal desuden skabes rammer for, at der
kan opstå en konkurrencesituation, hvor der er flere
forsikringsudbydere på dette i forsikringssammenhæng
forholdsvis lille marked.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er
bekendt med, at foreløbigt to danske forsikringsselskaber
har valgt at udbyde forsikringer på området.
Brancheforeningen for Privathospitaler og
Klinikker har efter fremsættelsen af lovforslaget skrevet til
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og gjort opmærksom
på, at brancheforeningen har modtaget tilbud om forsikring
til deres medlemskreds fra begge forsikringsselskaber. Dog vil
forsikringspræmierne efter det oplyste blive 2-3 gange
højere end de faktiske skadesudbetalinger for
brancheforeningens medlemmer. Derudover afspejles risikoen ved de
enkelte behandlingstyper, der udføres på det enkelte
behandlingssted, ikke i alle tilfælde i
forsikringspræmierne.
Af hensyn til behovet for at kunne skabe et
mere præcist grundlag og de rette forudsætninger for
forsikringstibuddene og præmierne, vurderes det mest
hensigtsmæssigt, at tidspunktet for forsikringspligten
udskydes. Dermed gives der også mere tid til at indgå i
en grundig dialog med de interesserede forsikringsselskaber med
henblik på at få korrigeret eventuelle skævheder,
som måtte være i de konkrete fremsendte
forsikringstilbud.
Derfor foreslås det at udskyde datoen
for de private sygehuse, klinikker og speciallægepraksis'
medfinansiering af patientskadeerstatninger fra den 1. juli 2013
til den 1. september 2013. Det skaber mere tid til at sikre det
nødvendige grundlag for, at forsikringsselskaberne kan
udbyde forsikringerne under de rette forudsætninger.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er
opmærksom på, at nogle private aktører -
særlig speciallægepraksis - allerede har tegnet
forsikring, som træder i kraft den 1. juli 2013.
Ifølge Forsikring og Pension vil der blive fundet en
løsning herpå.
Af lovprocessuelle årsager er det
ikke muligt at lade udskydelsen træde i kraft den 1. juli
2013, men først den 15. juli 2013, jf. lovforslagets §
4, stk. 3. Dog har den virkning fra 1. juli 2013.
Til nr. 12
Med ændringen af bilagets tekst
fastsættes, at der den 1. september 2013 lægges 108
mio. kr. til den overordnede økonomiramme. Beløbet
vil efter lovforslaget skulle løn- og prisreguleres fra den
1. april 2013.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
Sophie Hæstorp Andersen (S) fmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav
(S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF)
Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte
Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 227
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 3 | Henvendelse af 2/5-13 fra Poul Michael
Fanøe, Herlev | 4 | Henvendelse af 5/5-13 fra Hans Holmsgaard,
Thyborøn | 5 | Henvendelse af 12/5-13 fra Pernille Vieht,
Ry | 6 | Henvendelse af 14/5-13 fra de
praktiserende læger på Bornholm | 7 | Henvendelse af 15/5-13 fra Monique
Nielsen, Næstved | 8 | Henvendelse af 14/5-13 fra Henrik
Schaumburg, Sønderborg | 9 | Henvendelse af 22/5-13 fra gruppe af
tidligere chefer og nøglemedarbejdere fra Dansk
Almenmedicinsk KvalitetsEnhed (DAK-E) og Dansk AlmenMedicinsk
Database (DAMD) | 10 | Henvendelse af 23/5-13 fra Dansk Selskab
for Almen Medicin (DSAM) | 11 | Henvendelse af 30/5-13 fra Praktiserende
Lægers Organisation (PLO) | 12 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 13 | Henvendelse af 5/6-13 fra Gunver
Lillevang, Roskilde | 14 | Henvendelse af 5/6-13 fra Frantz Vogel,
København | 15 | Henvendelse af 12/6-13 fra A. M. N. | 16 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 17 | Samtlige svar på lovforslaget
(1-94) | 18 | Ændringsforslag fra misteren for
sundhed og forebyggelse | 19 | Henvendelse af 18/6-13 fra Forsikring &
Pension | 20 | Henvendelse af 19/6-13 fra Christian
Carstensen, Allerød | 21 | Henvendelse af 20/6-13 fra Praktiserende
Lægers Organisation (PLO) | 22 | Svar nr. 95-102 og 104 på
lovforslaget | 23 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 227
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om ministeren kan oplyse prisen
på OECD-rapporten, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/5-13 fra Poul Michael Fanøe, Herlev, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
5/5-13 fra Hans Holmsgaard, Thyborøn, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/5-13 fra Pernille Vieht, Ry, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
14/5-13 fra en gruppe praktiserende læger på Bornholm,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/5-13 fra Monique Nielsen, Næstved, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om kommentar til henvendelse af
14/5-13 fra Henrik Schaumburg, Sønderborg, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelse af
22/5-13 fra gruppe af tidligere chefer og nøglemedarbejdere
fra DAK-E og DAMD, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelse af
23/5-13 fra DSAM, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelse af
30/5-13 fra Praktiserende Lægers Organisation (PLO), til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm om kommentar til henvendelse af 5/6-13
fra Gunver Lillevang, Roskilde, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. , om ministeren vil give konkrete
eksempler på, hvor de praktiserende lægers indflydelse
på praksisudviklingsplanen har givet negative virkninger, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. , om ministeren vil konkretisere sine
udtalelser fra Deadline den 3. maj 2013 om, at der kan realiseres
produktivitetsgevinster i almen praksis svarende til 2 pct., til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der følger nye penge med, hvis der pålægges
almen praksis nye opgaver i perioden frem til den 1. september
2014, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm. , om ministeren mener, at de
praktiserende læger skal tilføres flere ressourcer,
såfremt nye kliniske retningslinjer, forløbsprogrammer
og opgaveudlægninger fra sygehusene skaber merarbejde i almen
praksis, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 16 | Spm. , om ministeren kan give konkrete
eksempler på, at PLO har blokeret for løsninger
på lægedækningsproblemer, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
kontinuiteten og kvaliteten i almen praksis kan opretholdes,
når private aktører fremover kan drive
praksisklinikker, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. , om ministeren kan give eksempler
på private aktører, som kan byde på praksisdrift
af ubesatte ydernumre (jf. § 227), til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
afgivelse af ydernumre ikke udløser betaling for
lægebesøg, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 20 | Spm. , om manglende sammenhæng i
sundhedsvæsenet skyldes almen praksis, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. , om man skal forstå
lovforslaget således, at den aftaleret, som de praktiserende
læger tillægges i lovforslaget, svarer til den
aftaleret, som de praktiserende læger har i relation til
§ 2 i overenskomst om almen praksis, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvordan ministeren forestiller
sig at der fremover skal gives lægerne den nødvendige
beskyttelse mod praksisplaner, der påfører dem
driftsøkonomisk tab, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. , om ministeren med bemyndigelsen
selv kan udvide omfanget af forpligtelsen til kodning, eller om
udvidede kodningsforpligtelser kun kan ske efter aftale mellem
overenskomstens parter (bemærkningerne side 20, 2. spalte),
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
kvalitetsdata ikke bliver brugt til kontrolformål med den
risiko, at værdien af kvalitetsdata forringes, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil kunne
få for praksislægerne i lokalområderne, hvis de
ressourcestærke borgere vælger læge nær ved
arbejdspladsen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm. om årsagen til, at der ikke
stilles de samme uddannelsesmæssige krav til læger, som
er ansat hos private aktører, i regionsklinikker eller i et
af regionen midlertidigt etableret alment medicinsk
lægetilbud, som i de almene praksisklinikker, der drives
efter overenskomst om almen praksis, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, hvilke betingelser der skal
være til stede, for at en region efter lovforslagets §
227, stk. 3, kan benytte sig af muligheden for udbud til private
aktører, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 28 | Spm. , om det vil kunne forekomme, at et
regionsråd kan benytte sig af muligheden i § 227, stk.
3, uden der foreligger lægemangel, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om ministerens udtalelse om, at
private aktører kun vil kunne få tildelt ret til at
drive almen praksis i en afgrænset periode, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om, hvornår ministeren
forventer at iværksætte det i § 204, stk. 2,
omtalte praksisplanudvalg, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. , om lovforslaget indebærer, at
opgaveflytninger fra sygehusene til almen praksis og flere gruppe
1-sikrede i perioden frem til den 1. september 2014 skal
løses af de praktiserende læger, uden at der
følger nye ressourcer med til at ansætte mere
klinikpersonale, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 32 | Spm. , om lovforslaget skal forstås
således, at §§ 93 og 94 i den nugældende
overenskomst om almen praksis opretholdes, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om ministeren vil konkretisere,
hvilke forhold som fremover vil være omfattet af regionens
beslutningskompetence og hvilke områder, hvor
samarbejdsudvalget således ikke længere vil have
beslutningskompetence, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 34 | Spm. , om et regionsråd kan etablere
en midlertidig praksis i henhold til § 227, stk. 6, uden
bemanding af speciallæge i almen medicin, eller gælder
der de samme forhold som ved udbud, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvordan og hvem der udpeger de
tre læger til praksisplanudvalget, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. , om det er praksisplanen, der vil
være den ramme, som sikrer kommunerne indflydelse på
decentrale aftaler, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 37 | Spm. , om ministeren vil beskrive de
hidtidige erfaringer med private aktører i almen praksis og
private aktørers drift af almen praksis i Danmark, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
private aktører leverer den samme kvalitet som alment
praktiserende læger, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 39 | Spm. om, hvordan en fakultativ adgang
stemmer overens med andre bemærkninger om, at
regionsrådet alene kan etablere et midlertidigt tilbud, hvis
praksis ikke kan afsættes til praktiserende læger eller
regionsrådet har kasseret bud fra privat aktør, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 40 | Spm. , om det kun er ledigblevne
ydernumre, der fortsat kan tildeles vederlagsfrit, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 41 | Spm. , om det er ministerens opfattelse,
at en yderligere adgang til helbredsoplysninger for
administratorer, er nødvendig for at skabe bedre
patientforløb, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 42 | Spm. , om ministeren kan fremlægge
konkrete eksempler på, at PLO skulle have sagt nej til at
løse problemer med lægedækning, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 43 | Spm. om ministerens kommentar til, at PLO
i en skrivelse til RLTN af den 4. december 2012 har meddelt, at PLO
var indstillet på at imødekomme RLTN's ønske om
flere data vedrørende almen praksis, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 44 | Spm. , om ministeren har kendskab til
konkrete kontrolsager vedrørende praktiserende læger,
hvor tilstedeværelsen af praktiserende læger i
samarbejdsudvalgene har medført, at sagsbehandlingen er
trukket i langdrag, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 45 | Spm. om, hvorfor notatet »Samlet
opsummering vedrørende de nye reguleringsmæssige
rammer for almen praksis«, anvender betegnelsen
»lægernes vetoret« om den nuværende
paritetiske styreform i almen praksis? Kan man ikke lige
såvel tale om »regionernes vetoret«, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 46 | Spm. om notatet »Samlet opsummering
vedrørende de nye reguleringsmæssige rammer for almen
praksis« hvor det fremgår, at »det skal
undersøges, om der ud fra forbrugerbeskyttelseshensyn kan
fastsættes regler, der regulerer/sætter loft over
egenbetalingen«. Vil ministeren oplyse om resultatet af denne
undersøgelse, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 47 | Spm. , om ministeren vil uddybe sine
synspunkter, herunder fremlægge uddybende redegørelse
for konkurrencelovgivningens muligheder for at fjerne PLO's
forhandlingsret, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 48 | Spm. om regionernes mulighed for at opdage
og gribe ind over for tilfælde, hvor der sker misbrug af det
afregningssystem, som bruges i dag, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 49 | Spm om kommentar til henvendelse af 5/6-13
fra Frantz Vogel, København, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 50 | Spm. om kommentarer til kritikpunkterne i
hvidbogen, herunder, at PLO var enig med regionen i de 13
kontrolsager, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 51 | Spm. om at sikre, at borgere, der har
fravalgt en læge i deres nærområde, kan få
lægebesøg, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 52 | Spm. om begrundelsen for, at ministeren
foreslår de paritetiske udvalg afskaffet, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 53 | Spm. , om ministeren vil ændre
lovforslaget, så der sikres reel parallelitet og dermed samme
kvalitet m.v., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 54 | Spm. , om ministerens bemærkninger
dækker flere ting, herunder også, hvilke opgaver de
praktiserende læger skal udføre, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 55 | Spm. om, hvorfor ministeren mener, at en
adgang til data, der identificerer den enkelte praktiserende
læge, giver regionerne bedre mulighed for
sundhedsplanlægning end de data, der leveres i dag, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 56 | Spm. , om læger har mulighed for at
indgå aftaler om, hvordan opgaver skal udføres, samt
økonomi, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 57 | Spm. , om der med lovforslaget
ændres ved, hvilken uddannelse en læge, som arbejder i
eller driver en almen praksis, skal have, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 58 | Spm. , om det er muligt i dag for
regionerne at udbyde drift af almen praksis og i så fald
under hvilke rammer, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 59 | Spm. , om det bliver obligatorisk for
regioner, som ikke kan sikre lægedækning med privat
praktiserende læger, at udbyde driften, før regionen
kan vælge selv at etablere en klinik, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 60 | Spm. , om privatpraktiserende læger
ikke nødvendigvis har fortrinsret til nye ydrenumre samt
ydrenumre, som regionerne har opkøbt, eller begrænser
lovforslaget muligheden for udbud til de tilfælde, hvor det
ikke er muligt at afsætte driften til en alment praktiserende
læger, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 61 | Spm. , om ministeren kan garantere, at
alment praktiserende læger ikke pålægges
registreringer og kodning af data, som ikke allerede i dag
foretages i den almindelige praksis, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 62 | Spm. , om regionerne vil have mulighed for
at benytte kvalitetsdata til kontrolformål og evt. honorering
af den enkelte læge, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 63 | Spm. , om ministeren har konkrete planer
for refusion af det beløb, som borgerne skal betale for at
gå til deres hidtidige praktiserende læger, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 64 | Spm. , om ministeren påtænker
at lave specielle ordninger for de borgere, der ikke måtte
have økonomisk råderum til at betale en evt.
difference mellem, hvad det offentlige måtte dække, og
det beløb, der skal betales hos lægen, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 65 | Spm. om, hvordan uddannelse af nye
speciallæger i almen medicin sikres, såfremt et meget
stort antal læger vælger at aflevere deres ydernumre,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 66 | Spm. om at redegøre nærmere
for begrebet »underliggende aftale«, herunder
præcis angivelse af det potentielt materielle indhold og
omfang af aftalen, samt hvem denne »underliggende
aftale« tænkes indgået imellem, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 67 | Spm. om at redegøre for, om opgaver
i sundhedsaftaler indgået mellem regioner og kommuner forud
for implementering skal forhandles med PLO (pva. de alment
praktiserende læger), herunder om organisationen (pva. de
alment praktiserende læger) af økonomiske eller andre
årsager kan sige nej til at løse de definerede
opgaver, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 68 | Spm. om at redegøre for de
registrerings- og konkurrencemæssige konsekvenser,
såfremt de praktiserende læger indleverer deres
ydernumre og derfor i princippet fungerer på lige fod med
privathospitalerne, herunder om de praktiserende læger f.eks.
med PLO som »tovholder« må indgå aftaler om
fælles fastsættelse af priser for ydelser, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 69 | Spm. om, hvorvidt de praktiserende
læger vil skulle registrere og datakode mere i en situation,
hvor de i betydeligt omfang har indleveret deres ydernumre, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 70 | Spm. om at redegøre for de
nærmere konsekvenser for henholdsvis patienter og de
praktiserende læger, såfremt de praktiserende
læger i stort omfang indleverer deres ydernumre, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 71 | Spm. om, hvorvidt de praktiserende
læger i dag er forpligtet til at registrere og datakode mere
end de private hospitaler, der har aftaler med det offentlige, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 72 | Spm. om at redegøre for, om de
definerede rammer i praksisplaner aftalt mellem regioner og
kommuner forud for implementering skal forhandles med PLO (pva. de
alment praktiserende læger), herunder om organisationen (pva.
de alment praktiserende læger) af økonomiske eller
andre årsager kan sige nej til at arbejde inden for de
definerede rammer, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 73 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at praksisplanudvalget ikke kan tvinge de praktiserende læger
til specifikke opgaver som f.eks. opfølgende
hjemmebesøg i forbindelse med udskrivning fra sygehus, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 74 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at såfremt en opgave via sundhedsaftaler indebærer en
opgave for de praktiserende læger, at det så vil
kræve implementering i en aftale med lægerne, herunder
i forhold til spørgsmålet om eventuelle
økonomiske ressourcer til opgaven, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 75 | Spm. , om det kan bekræftes, at de
eneste private aktører, der kan eje et ydernummer, er de
praktiserende læger selv, og dermed, at øvrige private
aktører ikke kan eje et ydernummer, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 76 | Spm. om, inden for hvilke områder
privathospitalerne i dag er pålagt »merbyrder«,
sammenlignet med de praktiserende læger som private
erhvervsdrivende, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 77 | Spm. , om de praktiserende læger har
aftaleret i relation til de opgaveflytninger, der løbende
sker i forhold til almen praksis, og herunder, om der kan ske en
omfattende opgaveudflytning til almen praksis, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 78 | Spm. om, hvad betegnelsen
»f.eks.« i afsnit 3.4.2 i bemærkningerne
dækker over, og herunder om »f.eks.« også
omfatter sundhedsaftalerne, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 79 | Spm. om, hvorvidt de praktiserende
læger har aftaleret i relation til de opgaver, der i
sundhedsaftalerne beskrives som en opgave for de praktiserende
læger, herunder i forhold til spørgsmålet om
eventuelle økonomiske ressourcer, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 80 | Spm. , om der findes eksempler inden for
sundhedsområdet, hvor myndigheds- og finansieringsansvar ikke
følges ad, nu hvor PLO tilsyneladende er utilfredse med, at
regionerne har det endelige myndighedsansvar, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 81 | Spm. om, hvorvidt regionerne med
lovforslaget har hjemmel til endeligt at beslutte en placering af
en ny lægepraksis, som på urimelig måde kan
underminere driftsgrundlaget for en eksisterende nabopraksis, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 82 | Spm. om, hvor mange danskere der på
landsplan i dag benytter sig af, at vælge en læge uden
for 15/5 km. grænsen, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 83 | Spm. om ministeren deler bekymringer fra
de praktiserende læger om, at borgerne i stor stil vil
vælge en læge nær arbejdspladsen, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 84 | Spm. om, hvad der forstås ved
»god almen medicinsk praksis«, som regionsrådet
skal sikre, at den sundhedsfaglige virksomhed er i overensstemmelse
med, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 85 | Spm. om, hvornår en region skal
benytte salg af ydernummer, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 86 | Spm. , om det er korrekt, som PLO oplyser,
at f.eks. opgaveflytninger fra sygehusvæsenet til almen
praksis og flere gruppe 1-sikrede i perioden frem til den 1.
september 2014 skal løses af de praktiserende læger,
uden at der følger ressourcer med, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 87 | Spm. , om hvad samarbejdsudvalgenes
fremtidige rolle bliver, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 88 | Spm. , om en lægepraksis skal
bemandes af en speciallæge i almen medicin, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 89 | Spm. , om de data, som de praktiserende
læger fremover skal dele med regionen, er de data, som de
praktiserende læger i forvejen er forpligtiget til at
registrere, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 90 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag om uddannelsesmæssige krav, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 91 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag om kvalitetsdata om patientbehandlingen i
almen praksis, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 92 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag om praksisplanen, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 93 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag om udbud af drift af almen lægepraksis,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 94 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/6-13 fra A. M. N. , til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 95 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag omkring overenskomstens reguleringsprocent
fra den 1. april 2013 og fremover, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 96 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag omkring den økonomiske ramme for
perioden 1. september 2013 til 1. september 2014, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 97 | Spm. om, hvem der ejer de data, som generes
i almen praksis, og om de data, som regionen ifølge loven
skal have adgang til, kan sælges til kommercielle
formål, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 98 | Spm. om at redegøre for, om Region
Sjællands offentlig-privat partnerskabsaftale, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 99 | Spm om kommentar til henvendelse af 18/6-13
fra Forsikring & Pension, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 100 | Spm. om at sikre, at der også i
klinikker, der drives af en privat aktør eller i en
regionsklinik, skal kunne ansættes læger i
uddannelsesforløb, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 101 | Spm. om at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag der sikrer, at periodeafgrænsningen for
driften af almen praksis for private aktører m.v., til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 102 | Spm. , om det fremsendte
ændringsforslag indebærer, at regionen først
skal afprøve, om der er en eksisterende praktiserende
læge, der vil tage et ledigt ydernummer, før regionen
sender det i udbud, jf. § 227, stk. 3, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 103 | Spørgsmålet er taget
tilbage | 104 | Spm. om at reducere honorarerne og/eller
annullere pris- og lønregulering, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 105 | Spm. om kommentar til henvendelse af
19/6-13 fra Christian Carstensen, Allerød, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 106 | Spm. om kommentar til henvendelse af
20/6-13 fra Praktiserende Lægers Organisation (PLO), til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål og ministeren for sundhed og forebyggelses
svar herpå.
Spørgsmålene
og svarerne herpå er optrykt efter ønske fra DF og
KF
Spørgsmål nr. 21:
I lovforslaget fremgår det, at de
praktiserende læger har aftaleret i relation til opgaver, som
er defineret i praksisplanen. Men det fremgår ikke klart, om
de praktiserende læger også har aftaleret i relation
til alle opgaver, der følger af sundhedsaftalerne. Skal man
forstå lovforslaget således, at den aftaleret, som de
praktiserende læger tillægges i lovforslaget, svarer
til den aftaleret, som de praktiserende læger har i relation
til § 2 i overenskomst om almen praksis?
Svar:
Den foreslåede bestemmelse i § 57
b, stk. 2, vedrørende lægernes pligt til at
følge sundhedsaftaler, har følgende ordlyd:
»Stk. 2. Alment praktiserende
læger, der behandler gruppe 1-sikrede personer, jf. §
60, stk. 1, er forpligtede til at udøve deres virksomhed i
overensstemmelse med de sundhedsaftaler, der er indgået
imellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen, jf.
§ 205, herunder følge forløbsprogrammer
m.v.«
I bemærkningerne til bestemmelsen
anføres bl.a.:
»De opgaver, som beskrives f.eks. i et
forløbsprogram, og som dermed er rammen om de praktiserende
lægers forpligtelse, vil for de læger, som virker inden
for overenskomsten, jf. § 227, stk. 1, skulle følges op
af en underliggende aftale om vilkårene for at følge
denne forpligtelse.«
Bemærkningerne om, at der for de
læger, som virker inden for overenskomsten, vil skulle
følges op med en underliggende aftale om vilkårene for
at følge denne forpligtelse, er ikke begrænset til de
opgaver, som beskrives i et forløbsprogram, men vil
gælde for alle de opgaver, som følger af
sundhedsaftaler.
Den nugældende overenskomsts § 2
har hidtil bl.a. været anvendt til at indgå lokale
aftaler om ydelser, som de praktiserende læger f.eks. i
overensstemmelse med en sundhedsaftale skulle levere. Om denne
bestemmelse videreføres i samme form i den kommende
overenskomst, er det op til parterne at aftale.
Spørgsmål nr. 23:
I følge lovforslaget får
ministeren bemyndigelse til at fastsætte regler for de
praktiserende lægers kodning af henvendelser. Det
anføres i bemærkningerne, at det på sigt vil
kunne blive aktuelt at udvide forpligtelsen til at kode
henvendelser til almen praksis til at omfatte andre typer diagnoser
end de nuværende forpligtelser. Kan ministeren med
bemyndigelsen selv udvide omfanget af forpligtelsen til kodning,
eller kan udvidede kodningsforpligtelser kun ske efter aftale
mellem overenskomstens parter (bemærkningerne side 20, 2.
spalte)?
Svar:
Der fremgår bl.a. følgende af
bemærkningerne til bestemmelsen om kodning og datafangst:
»[…. ] Der vil i medfør af
den foreslåede bemyndigelse til ministeren blive stillet krav
om, at der foretages kodning af henvendelser vedrørende
diagnoserne KOL, astma, kroniske muskel- og skeletlidelser,
knogleskørhed (osteoporose), hjerte-karsygdomme, cancer,
diabetes og ikke-psykotiske psykiske lidelser i lovgivningen -
svarende til det i overenskomsten aftalte. Der vil desuden blive
stillet krav om, at lægen anvender de indikatorsæt i
datafangst, der er udviklet for de pågældende
diagnoser.«
»Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
hæfter sig ved, at parterne bag overenskomsten om almen
praksis har tilkendegivet, at man er enige om, at resultaterne af
dataindsamling for kodede henvendelser skal danne grundlag for en
senere aftale om udvidelse af kodningsforpligtelsen.
Det vil således på sigt - og efter
indstilling fra det faglige selskab - kunne blive aktuelt at udvide
forpligtelsen til at kode henvendelser til almen praksis til at
omfatte andre diagnoser end de i overenskomsten aftalte. For
læger, der virker efter overenskomst, jf. § 227, stk. 1,
vil der skulle indgås en efterfølgende aftale om
implementering.«
En udvidelse af kodningsforpligtelsen, der
binder læger, som arbejder efter overenskomsten,
forudsætter således 1) at der skal være en
indstilling fra det faglige selskab, og 2) der skal indgås en
efterfølgende aftale med lægerne om
implementering.
Spørgsmål nr. 26:
Såfremt en privat aktør eller en
region driver en klinik med flere læger, er det efter
lovforslaget nok, at én af disse har en almenmedicinsk
speciallægeanerkendelse. Hvad er årsagen til, at der
ikke stilles de samme uddannelsesmæssige krav til
læger, som er ansat hos private aktører, i
regionsklinikker eller i et af regionen midlertidigt etableret
alment medicinsk lægetilbud, som i de almene
praksisklinikker, der drives efter overenskomst om almen
praksis?
Svar:
Med hensyn til kvaliteten i de klinikker, der
drives på baggrund af udbud i henhold til lovforslagets
§ 227, stk. 3, eller praksis, som regionsrådet selv
etablerer i henhold til § 227, stk. 5, fremgår det af
bemærkningerne, at:
»Regionsrådet skal sikre -
både ved udbud af drift af praksis og ved etablering af et
midlertidigt tilbud - at den sundhedsfaglige virksomhed er i
overensstemmelse med god almenmedicinsk praksis, og at der sikres
bemanding med en læge med speciallægeuddannelsen i
almen medicin. Regionsrådet kan sikre den rette bemanding ved
i udbudsmaterialet at betinge sig dette og på midlertidige
tilbud, som regionsrådet selv driver, ved at ansætte
speciallæger i almen medicin.«
Det forudsættes således
også, at regionen sikrer sig (i udbudsmaterialet og i de
klinikker, som regionen selv driver), at den
uddannelsesmæssige baggrund af det personale, som bemander
klinikkerne, er sammenlignelig med den standard, som findes i de
klinikker, der drives efter overenskomst, jf. § 227,stk.
1.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at
der inden for den gældende ordning er mulighed for, at de
enkelte praksis kan have en forskellig ratio i forholdet
læge/antal tilmeldte patienter.
Spørgsmål nr. 27:
Hvilke betingelser skal der være til
stede for, at en region efter lovforslagets § 227, stk. 3, kan
benytte sig af muligheden for udbud til private aktører?
Svar:
En region kan i henhold til bestemmelserne i
§ 227, stk. 3, foretage udbud i følgende
situationer:
1) Regionen kan udbyde drift af praksis, som
hidtil har leveret almen medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede
personer, jf. stk. 1, 1. pkt., jf. § 60, stk. 1, og hvor
regionsrådet af lægen har fået overdraget
ydernummeret.
2) Regionen kan desuden udbyde drift af
praksis vedrørende nye ydernumre, som regionsrådet har
oprettet.
3) Endelige kan regionen som led i
praksisplanlægningen opkøbe eksisterende ydernumre fra
læger, der har ønsket at sælge, og udbyde
driften af disse praksis.
Spørgsmål nr. 28:
Vil det kunne forekomme, at et
regionsråd kan benytte sig af muligheden i § 227, stk.
3, uden der foreligger lægemangel?
Svar:
Efter de gældende regler i sundhedsloven
er den altovervejende hovedregel, at regionernes myndighedsansvar
for at stille vederlagsfri lægehjælp i almen praksis
til rådighed for borgerne i regionen, løftes via
aftalen med »organisationer af sundhedspersoner«, jf.
§ 227, stk. 1 (i praksis PLO). Der vil ikke med lovforslaget
blive ændret ved dette. Muligheden i henhold til § 227,
stk. 3, er ikke begrænset til en lægemangelssituation,
men vil i disse tilfælde kunne medvirke til at sikre
lægedækningen til alle borgere i en region.
Spørgsmål nr. 29:
Ministeren har udtalt, at private
aktører kun vil kunne få tildelt ret til at drive
almen praksis i en afgrænset periode. Er der tale om samme
periode som for en regionsklinik, dvs. 4 år, eller er der
tale om en anden tidsperiode?
Svar:
Regionsrådet kan alene foretage udbud af
driften af praksis. Der er således ikke tale om, at
regionsrådet i denne forbindelse kan sælge et
ydernummer til en leverandør, der virker uden for
overenskomsten, og som på denne måde får ret til
videresalg. Udstrækningen af den periode, hvor en privat
leverandør, via udbud, kan forestå driften af praksis,
er ikke nærmere afgrænset i lovforslaget.
Spørgsmål nr. 36:
I henhold til nuværende overenskomst kan
kommunerne indgå decentrale aftaler med de praktiserende
læger. Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at praksisplanen vil være den ramme, som sikrer
kommunerne indflydelse på decentrale aftaler. Ligger der heri
nogen realitetsændring i forhold til nuværende
aftalemulighed mellem kommunerne og almen praksis?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at der i henhold til
den gældende Overenskomst om almen praksis bl.a. skal
nedsættes såkaldte kommunalt-lægelige udvalg i
hver kommune bestående af lokale praktiserende læger og
repræsentanter for kommunen, som bl.a. kan udarbejde udkast
til lokale aftaler, som efter overenskomstens regler kan sende
aftaleudkast til det regionale samarbejdsudvalg med henblik
på at få aftale formaliseret som en såkaldt
§ 2-aftale.
Med lovforslagets vedtagelse bliver der et
lovfastsat krav om, at der i alle regioner skal nedsættes
praksisplanudvalg vedrørende almen praksis, hvor både
almen praksis, kommuner og regionen bliver repræsenteret.
Praksisplanen vedrørende almen praksis,
som skal udarbejdes af praksisplanudvalget, bliver et centralt - og
efter min vurdering- mere gennemgribende og sammenhængende
samarbejds- og planlægningsværktøj imellem
region, kommune og almen praksis, end det, der findes i den
gældende overenskomst.
Praksisplanen skal beskrive, hvilke opgaver
almen praksis skal varetage, snitflader til det øvrige
sundhedsvæsen samt overvejelser om kapacitet og fysisk
placering af ydernumre. Praksisplanen vedrører således
både den fysiske planlægning, herunder
spørgsmålet om sikring af lægedækning i
alle egne af regionen, og den indholdsmæssige del i relation
til f.eks. sundhedsaftaler om udskrivningsforløb for
ældre medicinske patienter.
For så vidt angår den fysiske
planlægning, skal der beskrives en plan for sikring af den
nødvendige lægedækning i alle egne af regionen,
herunder for så vidt angår kapacitet og
tilgængelighed.
Planen skal endvidere bl.a. forholde sig til
den strukturelle udvikling og opgavevaretagelse i almen praksis
under hensyntagen til udviklingen i det samlede
sundhedsvæsen. Det kommunalt-lægelige udvalg kan -
såfremt det videreføres i den aftale, parterne
forventes at indgå inden 1. september 2014 - fortsat
udarbejde udkast til lokale aftaler og sende dem til
praksisplanudvalget.
Kommunerne vil få større
indflydelse på planlægningen af almen praksis, hvilket
vil medvirke til at sikre sammenhæng til den kommunale
indsats for f.eks. kronisk syge og ældre medicinske
patienter, og det vil samtidig understøtte nødvendige
faglige synergier, når almen praksis tænkes sammen med
kommunale og regionale sundhedstilbud, f.eks. ved placering i
sundhedshuse.
Den konkrete udmøntning af denne ramme
forudsætter fortsat, at der indgås en underliggende
aftale med de praktiserende læger. I den forbindelse skal
bemærkes, at dette må antages at forudsætte, at
den centralt forhandlede landsoverenskomst om almen praksis i
højere grad end i dag suppleres af decentrale aftaler
indgået efter forhandlinger imellem regionen/kommuner og
almen praksis. Dette forudsætter, at en større andel
af den samlede økonomiske ramme for sektoren kan
udmøntes decentralt.