Betænkning afgivet af Udvalget for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser den 18.
juni 2013
1. Ændringsforslag
Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser har stillet 9 ændringsforslag
til L 225 og 3 ændringsforslag til L 226.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til L 225 og 4
ændringsforslag til L 226.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslagene blev fremsat den 28. maj 2013
og var til 1. behandling den 3. juni 2013. Lovforslagene blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslagene i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslagene har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser sendte den 24. april 2013 disse udkast til udvalget,
jf. FIV alm. del - bilag 156. Den 28. maj 2013 sendte ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Reformforslag og forlig
Regeringen fremlagde i februar 2013 et
reformforslag »Bedre igennem uddannelserne - Reform af
SU-systemet«, jf. FIV alm. del - bilag 107.
Den 18. april 2013 indgik regeringen forlig
med V, DF, LA og KF, jf. L 225/L226 - bilag 21.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Henrik Bøtker,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Handicaporganisationer,
Danske Studerendes
Fællesråd,
FSR-danske revisorer,
Lederforeningen for VUC,
Lærerstuderendes Landskreds,
Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark,
Supaya Pasbo, København,
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning,
Spastikerforeningen og
Værnepligtsrådet.
Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Handicaporganisationer,
Danske Studerendes
Fællesråd,
FSR-danske revisorer,
Lederforeningen for VUC,
Lærerstuderendes Landskreds og
Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 35
spørgsmål til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret - dog med undtagelse af spørgsmål 35, som
blev stillet umiddelbart inden betænkningsafgivelsen.
Endvidere har der været stillet en
del SU-spørgsmål på FIV alm. del, særligt
de fra september 2012 til fremsættelsen af lovforslagene den
28. maj 2013.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslagene
til vedtagelse med de af ministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslagene stillet af Enhedslisten.
Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
nærværende forslag, der udmønter forårets
historiske aftale om en reform af SU-systemet. Det er en reform,
der peger fremad med højere ambitioner for vores
uddannelsessystem, vores studerende og for dansk
økonomi.
V, LA og KF finder det positivt, at
opbakningen til et forbedret SU-system er så massiv. Det er
positivt, at hele Folketinget på nær Enhedslisten
bakker op om en aftale, der hæver niveauet i vores
uddannelsessystem, skærper kravene til vores studerende og
klæder dem på til et globaliseret arbejdsmarked.
V, LA og KF vil gerne kvittere for, at
Socialdemokraterne, SF og De Radikale har erkendt behovet for at
tænke nyt og regeringen med ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser i spidsen har indset,
at en SU-reform er en forudsætning for holdbarheden i dansk
økonomi, vores konkurrenceevne og for vores
velfærdssamfund.
V, LA og KF anerkender, at et flertal i
Folketinget er enige om en reform, der styrker de offentlige
budgetter med mere en 2 mia. kr. i 2020. Det er mere end det
dobbelte af, hvad vi foreslog i 2010. Det er et forslag, som de
nuværende regeringspartier dengang afviste blankt. Regeringen
har imidlertid erkendt, at der er en verden uden for Christiansborg
og en verden uden for Danmark. I denne verden afhænger danske
arbejdspladser af Danmarks konkurrenceevne.
Derfor finder V, LA og KF det positivt, at
Socialdemokraterne, De Radikale og SF har accepteret behovet for at
reformere uddannelsesstøtten. Den skal reformeres, så
vi kan få de studerende hurtigere igennem uddannelsessystemet
og samtidig hente over 2 mia. kr. til at styrke vores
konkurrenceevne.
Det er overordentlig positivt, at syv ud af
Folketingets otte partier fuldt ud står bag denne aftale og i
fællesskab er enige om at skærpe kravene til de
studerende. At vi både over for dem og universiteterne
lægger vægt på, at normeret tid skal være
normen for den faktiske uddannelsestid - og ikke som i dag, hvor
det på de fleste uddannelser lader til at være et
oplæg til diskussion og med mulighed for at holde orlov efter
behag.
Nærværende lovændringer
indebærer, at der fremover vil blive stillet krav til
universiteterne om at nedbringe den gennemsnitlige studietid med
4,3 måneder, om obligatorisk tilmelding til fag og
prøver svarende til et fuldt studieår, og om bedre
rammer for merit ved studieophold og studieskift, og bedre
overgange mellem bachelor- og kandidatniveau samt øget brug
af vinteroptag og vinterstart på uddannelserne, og endelig
får universiteterne mulighed for at indføre
studiestartsprøver for at sikre, at de studerende reelt er
studieaktive: Det er elementer, der alle sikrer, at vores
studerende, der i dag er lang tid om at gennemføre deres
uddannelser, kommer hurtigere gennem uddannelsessystemet.
Samtidig indfører vi et loft
på maksimalt fem ungdomsuddannelser. Dermed undgår man,
at unge shopper rundt mellem en stribe uddannelser blot for at
kunne modtage SU. Et opgør med dette snyderi har været
en klar prioritet for V, LA og KF.
Øget støtte til
befordringsgodtgørelse er en anden af de mange klare V-, LA-
og KF-markeringer i aftalen. Befordringsgodtgørelse
gør det mere attraktivt at tage en uddannelse, selv om man
bor langt fra uddannelsesstedet, og samtidig bliver det mere
attraktivt for de studerende at bo i yderområderne.
Endelig har det for V, LA og KF været
en klar prioritering at give de flittige studerende et klap
på skulderen og derved motivere dem og de øvrige
studerende yderligere. Det gør vi med en kontant bonus til
studerende, der bliver hurtigere færdige end normeret, og ved
at hæve fribeløbet, så de studerende i
højere grad får glæde af at yde en ekstra
arbejdsindsats sideløbende med deres studier.
I V, LA og KF er vi tilfredse med reformen,
fordi den styrker vores SU-system. Vi er glade for
uddannelsesstøtten, fordi den giver alle uanset baggrund
mulighed for at tage en uddannelse, og dermed gives der mulighed
for, at så mange som muligt kan bidrage til vores
økonomi. Et stærkt og målrettet SU-system er en
forudsætning for et konkurrencedygtigt Danmark og dermed
forudsætningen for, at vi kan finansiere skoler og omsorg for
vores svageste om både 10, 20 og 30 år. V, LA og KF kan
således tilslutte sig nærværende lovforslag.
Dansk Folkeparts medlemmer af udvalget
bemærker, at DF den 18. april 2013 indgik en aftale med
regeringen, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en reform af SU.
Grundlæggende er DF med, fordi DF
støtter det saglige formål med reformen - at
understøtte, at de studerende kommer hurtigere igennem
studierne. DF mener, at det er rimeligt at forvente, at studerende
som udgangspunkt gennemfører deres studier på normeret
tid, at man naturligvis følger studiet og går til de
eksaminer, som kommer, og at man er reelt fuldtidsstuderende - det
vil sige, at man ikke planlægger at skulle bruge mere tid end
normeret.
Dansk Folkepartis udgangspunkt var og er,
at denne kulturbearbejdning først og fremmest skal
foregå fra uddannelsesinstitutionerne. Vi tror ikke på,
at det kan skabes ved at skære i SU. I forhold til
SU-reformen var DF's udgangspunkt derfor, at vi gerne ville beholde
SU-systemet, som det var. Andre ville gerne skære meget mere
- fjerne 6. SU-år og helt fjerne SU til hjemmeboende. DF gik
med i forliget for at sikre en forbedring i forhold til regeringens
udspil. Hvis DF ikke havde været med, var det endt med
større nedskæringer.
Hvad har Dansk Folkepartis særligt
fået med i aftalen? :
1)
Vedrørende EU-domstolens SU-dom, som betyder, at studerende
fra EU får ret til dansk SU, hvis de defineres som vandrende
arbejdstagere (eksempelvis har en avisrute), er det aftalt, at hvis
omkostningerne til SU til EU-studerende overstiger det afsatte,
skal forligskredsen iværksætte værnsinitiativer.
Hvis disse støder på EU-regler, skal regeringen
arbejde aktivt i EU for at ændre reglerne. Hvis det ikke
lader sig gøre, skal SU-systemet ændres.
2) Fået
fjernet afhængigheden af forældre, som den studerende
ikke bor sammen med. Det er kun husstandsindkomsten, der er
afgørende for SU-niveauet.
3) Studerende, som
på grund af deres handicap ikke kan leve op til
2-årsreglen, opretholder retten til 6. SU-år.
Denne lovgivning vedrører ikke
specielt studerende med handicap. Men DF mener, at der som
opfølgning på den diskussion, der har været i
forbindelse med behandlingen af lovforslaget om forholdene for
studerende med handicap, bør tages fat på
ændring af forholdene for studerende med handicap. DF
opfordrer derfor til, at regeringen i forbindelse med den varslede
handlingsplan på handicapområdet tager forholdene for
studerende med handicap op. DF har en vision om, at der kan skabes
uddannelsesinstitutioner med »universelt design« - det
betyder, at institutionerne er indrettet, så de på alle
måder er tilgængelige. For DF handler det om både
den fysiske indretning og tilrettelæggelsen af undervisning
og fritidssociale aktiviteter. Det handler også meget om at
motivere uddannelsesinstitutionerne til at tage ansvaret for
inklusion på sig - det kunne oplagt foregå bl.a. gennem
de udviklingskontrakter, som ministeren løbende
indgår.
Samlet set er Dansk Folkepartis vurdering,
at den samlede pakke understøtter en bedre studiekultur til
gavn for både samfundet, uddannelsesinstitutionerne og ikke
mindst de studerende selv. Derfor støtter DF begge
lovforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforlagene til forkastelse. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod ministerens ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
bekymrede for, at lovforslagene vil ramme socialt skævt, og
at konsekvensen vil være, at færre gennemfører
en videregående uddannelse. Herunder frygter EL, at
lovforslagene vil gøre det markant sværere for elever
og studerende med handicap, kronisk sygdom, eller for dem, som er
ordblinde, at gennemføre en uddannelse.
SU'en blev til for at sikre, at alle
får en mulighed for at gennemføre en uddannelse. Den
skal sørge for, at man bare har en smule at leve for, kan
betale lidt husleje og få lidt pasta til aftensmad,
også selv om der ikke er penge at hente hos mor og far. Og
den skal sørge for, at man kan sidde med næsen i
bøgerne i hvert fald hovedparten af dagens vågne timer
i stedet for at gå på arbejde. SU'en har et eneste
formål og skal skabe et incitament: Så mange som muligt
- uanset baggrund - skal tage en uddannelse. Den er altså
ikke et redskab til at få elever og studerende hurtigere
igennem uddannelse, og derfor tror Enhedslisten ikke, at
lovforslagene vil få den ønskede effekt. At
fribeløbet nu også hæves opfordrer blot de
studerende til at arbejde mere, og det vil forsinke dem i
studiet.
I Enhedslisten betragter vi det som et
fuldtidsjob at være studerende, og derfor skal man have tid
til at fordybe sig og blive dygtigere og samtidig have noget at
leve af. Derfor er EL imod, at SU'en sættes ned.
Lovforslagene ændrer reguleringen af
SU'en, så elever og studerende nu får 300 kr. mindre om
måneden, end de ellers ville have fået. For nogle lyder
det måske ikke af meget, men det er mange penge, når
man er studerende og derfor i forvejen ikke har særlig meget.
På 1 år er det, hvad der svarer til en måneds
husleje, som elever og studerende nu får mindre. Dertil
hører, at EL ikke synes, det giver mening, at SU'en for
hjemmeboende harmoniseres, så beløbet er det samme, om
man er på en ungdomsuddannelse eller en videregående
uddannelse, eftersom der er meget mere brugerbetaling på de
videregående uddannelser, hvor man selv skal stå for
alle undervisningsmaterialerne.
Reglerne ændres også, så
alle nu får et grundtilskud på 839 kr. med mulighed for
tilskud. Dette betyder, at elever og studerende, der er
hjemmeboende, nu vil få langt mindre, end de gør i
dag.
For Enhedslisten er det derfor helt
tydeligt, at man med de her lovforslag forudsætter, at alle
får hjælp af deres forældre, men det er ikke
alle, der får økonomisk støtte.
Lovforslagene betyder, at de, der i
forvejen har svært ved at finde vej igennem
uddannelsessystemer, nu vil få endnu sværere ved det,
eftersom de, der starter på en videregående uddannelse
mere end 2 år efter endt ungdomsuddannelse, ikke vil
være berettiget til 1 ekstra års SU. EL mener, at der
også skal være plads i vores uddannelsessystem til dem,
der ikke vælger at gå den lige vej, og til dem, der er
i tvivl. EL deler også frygten for, at dette vil betyde, at
flere vælger at gå om. Dette er et spild for den
studerende og for institutionen.
Lovforslagene medfører også,
at man mister sin SU, hvis man bliver mere end ½ år
forsinket. Men der er mange årsager til, at man kan blive
forsinket. Selv om lovforslagene lægger op til bedre merit,
så kan man jo stadig blive forsinket, fordi man ønsker
at tage et fag på et senere tidspunkt, fordi man ikke er klar
til at gå til eksamen.
De øgede krav til studerende om
fremdrift på studierne betyder, at man skal have 30 ECTS pr.
halvår, og at man som studerende automatisk tilmeldes
eksamen.
Enhedslisten mener, at det er problematisk,
at man ikke kan udskyde en eksamen, hvilket kan være
nødvendigt, fordi den studerende simpelt hen ikke endnu er
fagligt rustet til den.
Lovforslagene vil betyde, at man nu kun kan
få SU til korte kurser på GSK. Det gør det
svært at opnå en faglig progression, især hvis
man skal supplere flere fag. Enhedslisten har også
svært ved at se, om det kan lade sig gøre i praksis
for dem, der udbyder GSK-kurser, kun at udbyde korte kurser.
At man kun kan få SU til fem
ungdomsuddannelser, er en forkert løsning på et
rigtigt problem. Enhedslisten mener, at det er et problem, at der
er mange omvalg og stort frafald blandt unge. Men løsningen
er ikke at straffe dem, løsningen er at sikre, at de unge
kan gøre deres erhvervsuddannelse færdig ved at sikre
praktikpladser og vejlede de unge bedre, så de vælger
den rette ungdomsuddannelse i første forsøg.
Vælger man ikke den rigtige ungdomsuddannelse i første
hug, men skal have mange omvalg, er det nok, fordi der er noget
andet i vejen. Enhedslisten tror f.eks., det har en betydning, at
der er så stor mangel på praktikpladser.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
til
I. Forslag til lov om ændring af
SU-loven, lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
(Ændring af reglerne
om støttetid, begrænsninger i adgangen til Statens
Uddannelsesstøtte til ungdomsuddannelser, nye
støttesatser for hjemmeboende, ændret satsregulering i
perioden 2014-2021, øget støtte til
befordringsgodtgørelse m.v.)
Til § 1
Af ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser,
tiltrådt af udvalget (med
undtagelse af EL):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 2, stk. 9,
ændres »stk. 2, nr. 5« til: »stk. 1, nr.
5«.
[Ændring af henvisning]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
8, stk. 4, nr. 2, der bliver stk. 5, nr. 2, ændres
»stk. 3, nr. 2« til: »stk. 4, nr.
2«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 3]
Af et mindretal
(EL):
3)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
13 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Påbegyndelse af enkeltfagsundervisning på hf- og
studentereksamensniveau medregnes ikke som påbegyndt
ungdomsuddannelse, jf. stk. 2, nr. 2.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.«
[Tilmelding til hf-enkeltfag
tæller ikke som påbegyndt ungdomsuddannelse]
Af ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser,
tiltrådt af udvalget (med
undtagelse af EL):
4) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
17 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte nærmere regler om
støttetiden efter stk. 2 og kan herunder fastsætte
regler om, hvad der anses for at være en adgangsgivende
ungdomsuddannelse, og hvornår der kan undtages fra
betingelserne i stk. 2.««
[Konsekvensrettelse]
5)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
22, stk. 1, ændres »§ 25, stk. 6«
til: »§ 25, stk. 10«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 19]
6)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
25, stk. 6, der bliver stk. 10, ændres »stk.
2« til: »stk. 5 og 6«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 19]
7)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
25, stk. 8, nr. 2, der bliver stk. 12, nr. 2, ændres
»stk. 4« til: »stk. 7«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 19]
8) Nr.
25 affattes således:
»25. I §
26, stk. 2, 1. pkt., ændres »forældrenes
indkomstgrundlag« til:
»indkomstgrundlaget«.«
[Præcisering af henvisning
til den bestemmelse, der foreslås ændret]
9)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
26, stk. 2, 2. pkt., ændres »stk. 2« til:
»stk. 5 og 6«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 19]
Til § 4
10) I
stk. 5 ændres »§ 1,
nr. 3, 4, 19-25« til: »§ 1, nr. 3, 01, 4, 02, 19,
20, 03, 21, 04, 22, 23, 24, 25, 05«.
[Konsekvensændringer]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den under § 1, nr. 1,
foreslåede ændring af SU-lovens § 2, stk. 9, er
der ved en fejl sket henvisning til samme paragrafs stk. 2, nr. 5.
Den korrekte henvisning er til stk. 1, nr. 5.
Ændringsforslaget er således alene af teknisk
karakter.
Til nr. 2
Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 3, der ophæver SU-lovens §
8, stk. 1 og 2, og i stedet indsætter stk. 1-3. SU-lovens
§ 8, stk. 3 og 4, bliver herefter stk. 4 og 5. Det er derfor
nødvendigt i SU-lovens § 8, stk. 4, nr. 2, der bliver
stk. 5, nr. 2, at ændre henvisningen til SU-lovens § 8,
stk. 3, til stk. 4. Der er således tale om en
konsekvensændring, der beklageligvis ikke var medtaget i det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 3
Det følger af den under § 1,
nr. 9, foreslåede affattelse af SU-lovens § 13, stk. 2,
at ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om, at der højst
gives SU til fem påbegyndte ungdomsuddannelser. Det er
umiddelbart hensigten, at alle påbegyndte ungdomsuddannelser,
der er givet SU til, medregnes i antallet af påbegyndte
uddannelser.
Med ændringsforslaget fastslås
det, at påbegyndelse af enkeltfagsundervisning på hf-
og studentereksamensniveau ikke medregnes som påbegyndt
ungdomsuddannelse, uanset om der er givet SU til
forløbet.
Til nr. 4
Det følger af lovforslagets §
1, nr. 11, at SU-lovens § 17, stk. 2, bliver til stk. 3. Der
er derfor tale om en fejl, når der med lovforslagets §
1, nr. 12, foreslås indsat et nyt stk. 3 i SU-lovens §
17, idet der rettelig er tale om et nyt stk. 4.
Ændringsforslaget er således alene af teknisk
karakter.
Til nr. 5
Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 19, der ophæver SU-lovens §
25, stk. 1-4, og i stedet indsætter stk. 1-8. SU-lovens
§ 25, stk. 5-8, bliver herefter stk. 9-12. Det er derfor
nødvendigt i SU-lovens § 22, stk. 6, at ændre
henvisningen til SU-lovens § 25, stk. 6, til stk. 10. Der er
således tale om en konsekvensændring, der beklageligvis
ikke var medtaget i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 6
Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 19, der ophæver SU-lovens §
25, stk. 1-4, og i stedet indsætter stk. 1-8. Det er derfor
nødvendigt i SU-lovens § 25, stk. 6, der bliver stk.
10, at ændre henvisningen til SU-lovens § 25, stk. 2, om
tillæg til grundstipendiet til stk. 5-6, der efter
lovforslagets § 1, nr. 19, omhandler det samme. Der er
således tale om en konsekvensændring, der beklageligvis
ikke var medtaget i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 7
Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 19, der ophæver SU-lovens §
25, stk. 1-4, og i stedet indsætter stk. 1-8. Det er derfor
nødvendigt i SU-lovens § 25, stk. 8, nr. 2, der bliver
stk. 10, nr. 2, at ændre henvisningen til SU-lovens §
25, stk. 4, om nedsættelse af forældrenes
indkomstgrundlag for hvert af forældrenes børn til
stk. 7, der efter lovforslagets § 1, nr. 19, omhandler det
samme. Der er således tale om en konsekvensændring, der
beklageligvis ikke var medtaget i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 8
Der er alene tale om en redaktionel
ændring.
Til nr. 9
Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 19, der ophæver SU-lovens §
25, stk. 1-4, og i stedet indsætter stk. 1-8. Det er derfor
nødvendigt i SU-lovens § 26, stk. 2, ud over den i
forvejen foreslåede ændring at ændre henvisningen
til SU-lovens § 25, stk. 2, om tillæg til
grundstipendiet til stk. 5-6, der efter lovforslagets § 1, nr.
19, omhandler det samme. Der er således tale om en
konsekvensændring, der beklageligvis ikke var medtaget i det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 10
Der er alene tale om
konsekvensændringer.
Ændringsforslag
til
II. Forslag til lov om ændring af
universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser
og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)
(Obligatorisk tilmelding til
fag og prøver svarende til et fuldt studieår,
afskaffelse af muligheden for at melde fra prøver,
etablering af bedre rammer for merit ved studieophold på en
anden institution eller studieskift og bedre overgange mellem
bachelor- og kandidatuddannelser m.v.)
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 8, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Ministeren kan dog ikke
fastsætte regler om, at studerende automatisk tilmeldes til
en omprøve, hvis en studerende ikke har bestået eller
deltaget i den ordinære prøve.«
[Forbud mod at fastsætte
regler om automatisk tilmelding til omprøve]
Af ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser,
tiltrådt af udvalget (med
undtagelse af EL):
2)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»01. I §
19, stk. 11, der bliver stk. 12, ændres »stk.
10« til: »stk. 11«.
02. I
§ 26, stk. 2, ændres
»stk. 8 og 10« til: »stk. 9 og
11«.«
[Konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 1, nr. 7]
3)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
26, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »stk.
1-3« til: »stk. 1-4«, »stk. 1 og 3«
til: »stk. 1 og 4« og »stk. 10« til:
»stk. 11«.«
[Konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 1, nr. 7 og 8]
Til § 2
Af et mindretal
(EL):
4) Nr. 1
affattes således:
»1. § 22, stk. 1, nr. 4, affattes
således:
»4) Adgang,
indskrivning, orlov, prøver og eksamen, tilmelding til og
framelding fra prøver, bedømmelse og censorer.
Ministeren kan dog ikke fastsætte regler om, at studerende
automatisk tilmeldes til en omprøve, hvis en studerende ikke
har bestået eller deltaget i den ordinære
prøve.««
[Forbud mod at fastsætte
regler om automatisk tilmelding til omprøve]
Til § 3
5) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 10, stk. 1, nr. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Ministeren kan dog ikke
fastsætte regler om, at studerende automatisk tilmeldes til
en omprøve, hvis en studerende ikke har bestået eller
deltaget i den ordinære prøve.«
[Forbud mod at fastsætte
regler om automatisk tilmelding til omprøve]
Til § 4
6) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
12 indsættes som stk. 3 og
4:
»Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser fastsætter regler om, at
uddannelsesinstitutionerne skal offentliggøre en statistik
over deres meritpraksis.
Stk. 4. Ministeren kan
dog ikke fastsætte regler om, at studerende automatisk
tilmeldes til en omprøve, hvis en studerende ikke har
bestået eller deltaget i den ordinære
prøve.««
[Forbud mod at fastsætte
regler om automatisk tilmelding til omprøve]
Til § 6
Af ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser,
tiltrådt af udvalget (med
undtagelse af EL):
7) I
stk. 2 ændres »6-8«
til: »6, 7, 01, 02, 8 og 03«.
[Konsekvensrettelser]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4-6
Ændringsforslaget skal sikre, at
ingen studerende fremover automatisk tilmeldes en omprøve
uden mulighed for at framelde denne. Danske Studerendes
Fællesråd har i henvendelsen af 1. juni 2013 til
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser bl.a. peget på konsekvensen af lovforslaget og
kommet med forslag til, hvordan lovforlaget kan forbedres med
baggrund i de tilbagemeldinger og erfaringer, Danske Studerendes
Fællesråd har fået fra studerende i deres
medlemsorganisationer. Danske Studerendes Fællesråd
har, for så vidt angår automatisk tilmelding til
omprøven, bl.a. anført, at indholdet i lovforslaget
»vil have betydning for både fleksibiliteten og for
frafaldet«. Derfor skal det fortsat være valgfrit for
de studerende, om de ønsker at tilmelde sig den hurtigere
omprøve.
Til nr. 2, 3 og 7
Ændringsforslagene er lovtekniske
konsekvensrettelser, der tilføjer henvisning til de korrekte
stykker i bestemmelserne.
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper
Petersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Simon Kollerup (S) Sophie
Hæstorp Andersen (S) Trine Bramsen (S) Uffe Elbæk (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Andreas Steenberg (RV) Jonas Dahl (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille
Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Bertel Haarder (V) Kristian Jensen (V)
Karen Ellemann (V) nfmd. Esben
Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V) Mads Rørvig (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Marie Krarup (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 225 og L 226
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsoversigt og
høringssvar, fra ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser | 2 | Henvendelse af 20/2-13 fra
Værnepligtsrådet | 3 | Henvendelse af 11/3-13 fra
Spastikerforeningen | 4 | Henvendelse af 13/3-13 fra Danske
Handicaporganisationer | 5 | Henvendelse af 15/3-13 fra Supaya
Pasbo | 6 | Henvendelse af 19/4-13 fra Henrik
Bøtker | 7 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslagene | 8 | Henvendelse af 13/3-13 fra
Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark | 9 | FIV alm. del - svar på spm. 128 om.
hvorvidt ministeren kan redegøre for ministerens holdning
til hhv. punkt 1, 2, 3, 4 og 5 i henvendelsen af 13/3-13 fra
Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark, fra ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser | 10 | Henvendelse af 31/5-13 fra Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning | 11 | Supplerende høringsoversigt, fra
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser | 12 | Henvendelse af 1/6-13 fra Danske
Studerendes Fællesråd (DSF) | 13 | Henvendelse af 2/6-13 fra
Lærerstuderendes Landskreds | 14 | Udkast til betænkning | 15 | Henvendelse af 4/6-13 fra
Pædagogstuderendes Landssammenslutning | 16 | Henvendelse af 15/5-13 fra Lederforeningen
for VUC | 17 | Opfølgning på foretræde
med Danske Studerendes Fællesråd | 18 | Oplæg fra Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning angående nye GSK-regler | 19 | Henvendelse af 12/6-13 fra FSR-danske
revisorer | 20 | Opfølgning på foretræde
den 12/6-13 med Lærerstuderendes Landskreds | 21 | Aftaletekst af 18/4-13 - Forlig
vedrørende SU-systemet og rammer for
studiegennemførelse | 22 | Ændringsforslag vedrørende L
226, fra ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser | 23 | Henvendelse af 17/6-13 fra Danske
Handicaporganisationer | 24 | Ændringsforslag vedrørende L
225, fra ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser | 25 | 2. udkast til betænkning | 26 | Opsamling i forbindelse med
foretræde fra FSR-danske revisorer den 18/6-13 |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 225 og L 226
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
20/2-13 fra Værnepligtsrådet, til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/3-13 fra Spastikerforeningen, til ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/3-13 fra Danske Handicap??organisationer, til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/3-13 fra Supaya Pasbo, til ministeren for forskning, innovation
og videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om henvendelse fra Henrik
Bøtker, til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
31/5-13 fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, til ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om kommentar på henvendelse af
1/6-13 fra Danske Studerendes Fællesråd (DSF), til
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/6-13 fra Lærerstuderendes Landskreds, til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan det sikres, at de nye
uddannelser, som universiteterne søger om, er rettet
specifikt mod det danske arbejdsmarked, til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelse fra
Lederforeningen for VUC, til ministeren for forskning, innovation
og videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelse fra
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om kommentar til L 225/L 226 - bilag
5, til ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvorledes studerende, der ikke
optjener 60 ECTS-point om året, vil blive stillet i deres
videre studieforløb som følge af forslag til lov om
ændring af universitetsloven m.fl., til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have
for studerendes indskrivning på et universitetsstudium, hvis
de opbruger deres tre eksamensforsøg uden at bestå
deres eksamen i obligatoriske såvel som valgfrie
uddannelseselementer, til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. , om studerende, der har en
erhvervsuddannelse som ungdomsuddannelse, oftest har været
længere tid på arbejdsmarkedet, inden de starter
på en videregående uddannelse, til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke
ønsker at lave en undtagelse for studerende, der kommer fra
en erhvervsuddannelse, sådan som LO og FTF foreslår,
til ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. , om betegnelsen
»handicap« i lovforslaget også dækker over
kronikere og ordblinde, til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. , om man ved at fjerne muligheden for
faglig supplering med SVU for personer, som har en MVU,
opnår, at MVU'erne slet ikke kan optages på en
række beslægtede kandidatuddannelser, til ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om universiteternes udsagn om, at
færre med en professionsbacheloruddannelse - og
»ikke-tilpassede« studerende - optages på en
kandidatuddannelse, til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om, hvad det indebærer, at
ministeriet skal følge op på optaget på
kandidatuddannelserne, til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om universiteter, der optager
færre professionsbachelorer på kandidatuddannelser, til
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. , om ansøgere, optagne og
afviste på kandidatuddannelserne giver indblik i
uddannelsesbaggrunden hos ansøgerne, og om årsagerne
til, at de pågældende afvises, til ministeren for
innovation og videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. , om man kan sikre den enkeltes
rettigheder i forhold til optagelse på kandidatuddannelse,
til ministeren for innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om faglig sammenhæng mellem en
(professions)-bacheloruddannelse og en kandidatuddannelse, til
ministeren for innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 25 | Spm. om, hvordan ministeren vil
undgå, at universiteterne anlægger en strammere praksis
i forbindelse med optag af PB'er og MVU'er på
beslægtede kandidatuddannelser, til ministeren for innovation
og videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om, at professionsbachelorer
fremadrettet kun skal optages på kandidatuddannelser, der er
særligt tilrettelagt for personer med bestemte PB'er, til
ministeren for innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 27 | Spm. om suppleringsuddannelse på 30
ECTS for optagelse på kandidatuddannelsen i f.eks.
pædagogisk antropologi for professionsbachelorer, der ikke
har en lærer- eller pædagoguddannelse, til ministeren
for innovation og videregående uddannelser, og ministerens
svar herpå | 28 | Spm. om bemærkningerne til § 1,
nr. 3, i lovforslaget om, at »Denne supplering har til
formål at bidrage til en større fleksibilitet i
universiteternes optag, uden at det faglige niveau på
kandidatuddannelserne sænkes«, til ministeren for
innovation og videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om bemærkningerne til § 1,
nr. 3, i lovforslaget om, at »Den studerende kan kun
oppebære SU, hvis betingelserne for at oppebære SU
på kandidatuddannelsen er opfyldt, jf. SU-lovens §
3«, til ministeren for innovation og videregående
uddannelser, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/6-13 fra FSR-danske revisorer, til ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/6-13 fra Lærerstuderendes Landskreds, til ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, og
ministerens svar herpå | 32 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/6-13 fra Danske Handicap?organisationer (DH), til ministeren for
innovation og videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 33 | Spm. om ændringsforslag, der
ophæver den automatiske tilmelding af studerende i
forbindelse med omprøve, til ministeren for innovation og
videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 34 | Spm. om ændringsforslag, der sikrer,
at tilmelding til hf-enkeltfag ikke tæller som
påbegyndt ungdomsuddannelse, til ministeren for innovation og
videregående uddannelser, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm. om kommenter til opfølgende
henvendelse af 18/6-13 fra FSR-danske revisorer, til ministeren for
innovation og videregående uddannelser, [og ministerens svar
herpå] |
|