Skriftlig fremsættelse (28. maj
2013)
Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser (Morten
Østergaard) ::
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
SU-loven, lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (Ændring
af reglerne om støttetid, begrænsninger i adgangen til
Statens Uddannelsesstøtte til ungdomsuddannelser, nye
støttesatser for hjemmeboende, ændret satsregulering i
perioden 2014-2021, øget støtte til
befordringsgodtgørelse m.v.).
(Lovforslag nr. L 225).
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på aftalen af 18. april 2013 mellem
regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti) og Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance om Reform af SU-systemet og rammerne
for studiegennemførelse.
Partierne er enige om, at der er brug for
en veluddannet arbejdsstyrke og et velfungerende uddannelsessystem,
hvis vi skal styrke dansk økonomi, konkurrenceevne og
jobskabelse. Dette skal understøttes af et velfungerende og
effektivt SU-system, som samtidig sikrer, at unge har mulighed for
at tage en uddannelse uanset opvækst, social baggrund og
forældrenes økonomiske situation.
Aftalen omfatter følgende
initiativer til reform og målretning af SU-systemet:
Ændring af støttetidsreglerne,
så støttetiden til uddannelsessøgende, der
søger ind på en videregående uddannelse senest 2
år efter afslutningen på den adgangsgivende uddannelse,
svarer til den normerede uddannelsestid plus 12 klip. For
uddannelsessøgende, der søger ind på en
videregående uddannelse senere end 2 år efter
afslutningen på den adgangsgivende uddannelse, vil
støttetiden fremover svare til den normerede studietid.
En målretning af SU til gymnasiale
suppleringskurser (GSK), så der kun gives SU til kursister,
der er optaget på GSK, på forløb, der er
tilrettelagt som intensive kurser (turbokurser).
SU til højst fem ungdomsuddannelser,
så der som udgangspunkt ikke gives SU til den sjette
påbegyndte ungdomsuddannelse.
Ændringer i reglerne om SU til
hjemmeboende, så alle hjemmeboende uddannelsessøgende
- også på videregående uddannelser - fremover
får et grundstipendium på 893 kr. (svarende til satsen
for børnefamilieydelsen), med et tillæg til
grundstipendiet på op til 1.586 kr. afhængigt af
forældrenes indkomst (2013-niveau). Det fulde tillæg
udbetales, hvis forældrenes samlede indtægt er lavere
end 325.000 kr. og bortfalder helt ved en indtægt på
550.000 kr. Det foreslås endvidere, at indkomsten for den ene
forælder og dennes ægtefælle eller registrerede
partner lægges til grund, hvis den uddannelsessøgende
bor sammen med disse.
En ændring af satsreguleringen,
så SU-lovens satser og beløbsgrænser opreguleres
efter samme principper som andre skattepligtige
overførselsindkomster som f.eks. dagpenge og
kontanthjælp, dog således at den ændrede
regulering starter i 2014 og løber frem til 2021.
En forhøjelse af satsen for
fribeløb for SU-modtagere, så det laveste
fribeløbet på 9.043 kr. (2013-niveau) i 2014
forhøjes til 10.543 kr. (2013-niveau) og i 2015 til 11.443
kr. (2013-niveau).
Indførelse af bonusstipendium,
så uddannelsessøgende, der bliver færdige
på under normeret studietid, kan få bonusstipendium
svarende til den halve stipendiesats for udeboende pr. måned,
som uddannelsen er gennemført hurtigere.
Øget støtte til
befordringsgodtgørelse efter en kilometersats.
Lovudkastet indeholder endvidere en
række administrative og tekniske ændringer af
SU-loven.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 226 om ændring
af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, lov om videregående
kunstneriske uddannelser og lov om maritime
uddannelsesinstitutioner, som ligeledes fremsættes som
opfølgning på aftalen. Her foreslås det gennem
ændringer af uddannelseslovgivningen, at der fremover stilles
øgede krav til både de uddannelsessøgende og
uddannelsesinstitutionerne om hurtigere fremdrift på
studierne.
Den politiske aftale om reformen blev
indgået den 18. april 2013, hvorefter lovforslaget har
været i 3 ugers ekstern høring. Det har derfor ikke
været muligt at fremsætte lovforslaget tidligere. Af
hensyn til, at de uddannelsessøgende skal have en rimelig
mulighed for at indstille sig på ændringerne og af
hensyn til udviklingen af de tekniske/administrative
løsninger, ønskes lovforslaget derfor vedtaget inden
Folketinget går på sommerferie
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 15. juli 2013. Der foreslås dog særlige
ikrafttrædelsestidspunkter hen over perioden fra den 1.
januar 2014 til den 1. januar 2016 for de enkelte forslag.
Idet jeg i øvrig henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale forslaget til velvillig behandling i det
høje Ting.