Fremsat den 28. maj 2013 af
miljøministeren (Pia Olsen Dyhr fg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om betalingsregler
for spildevandsforsyningsselskaber m.v.
(Betalingsstruktur for vandafledningsbidrag,
bemyndigelse til opgørelse af særbidrag for behandling
af særligt forurenet spildevand m.v.)
§ 1
I lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 633 af 7. juni 2010, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1149 af 11. december 2012 og ved
§ 1 i lov nr. 61 af 29. januar 2013, foretages
følgende ændringer:
1. § 2 a, stk. 4, 1. pkt.,
affattes således:
»Vandafledningsbidraget fastsættes med
udgangspunkt i vandforbruget og i overensstemmelse med
§ 3, stk. 1.«
2. I
§ 2 a, stk. 7, 2. pkt.,
udgår »må maksimalt udgøre 30 gange den
variable kubikmetertakst og«.
3. § 2 a, stk. 7, 5. pkt.,
affattes således:
»Det variable vandafledningsbidrag beregnes
som vandforbruget multipliceret med de af
spildevandsforsyningsselskabet fastsatte og af kommunalbestyrelsen
godkendte kubikmetertakster, jf. § 3,
stk. 1.«
4. I
§ 2 a, indsættes som
stk. 13:
»Stk. 13.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
opgørelse af særbidrag, jf. stk. 9, om krav til
dokumentation for beregning af særbidragets størrelse
og om udlevering af denne dokumentation. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om en bagatelgrænse for
opkrævning af særbidrag.«
5. § 3, stk. 1, affattes
således:
»Spildevandsforsyningsselskabet
fastsætter en gang årligt størrelsen af
differentierede degressive kubikmetertakster, der varierer
afhængigt af vandforbruget, idet fastsættelsen sker i
overensstemmelse med regler fastsat i medfør af
stk. 4-7. Hvis spildevandsforsyningsselskabet vælger at
indføre et fast bidrag efter § 2 a, stk. 7,
fastsætter spildevandsforsyningsselskabet en gang
årligt størrelsen af bidraget. De fastsatte
kubikmetertakster og bidrag skal overholde det prisloft, der er
fastsat for spildevandsforsyningsselskabet i medfør af
§ 6 i lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold. De af spildevandsforsyningsselskabet
fastsatte kubikmetertakster og faste bidrag skal godkendes af
kommunalbestyrelsen en gang årligt i den kommune, hvor
spildevandsforsyningsselskabet er beliggende.«
6. I
§ 3 indsættes som stk. 4-7:
»Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter regler om
spildevandsforsyningsselskabets fastsættelse af
differentierede degressive kubikmetertakster, der varierer
afhængigt af vandforbrugets størrelse, jf.
stk. 1. Ministeren fastsætter endvidere, hvilken takst
der skal anvendes i medfør af § 2 a, stk. 10.
Ministeren fastsætter desuden øvrige regler, der er
nødvendige, for at spildevandsforsyningsselskaberne kan
beregne vandafledningsbidrag på baggrund af de fastsatte
differentierede degressive kubikmetertakster.
Stk. 5. Ministeren
kan fastsætte regler om spildevandsforsyningsselskabets
beregning af vandafledningsbidrag på baggrund af en
kubikmetertakst, der anvendes uanset vandforbrugets
størrelse, for ejendomme, der har en tilladelse i
medfør af § 2 a, stk. 3, for ejendomme, der
har fået nedsat eller er fritaget for betaling i
medfør af § 2 b, for ejendomme, hvorfra der ikke
drives erhverv på markedsmæssige vilkår, herunder
ejendomme med både bolig og erhverv, samt for ejendomme, hvor
ejeren ikke rettidigt har afgivet oplysninger, der er
påkrævet i henhold til regler fastsat i medfør
af stk. 4 og stk. 6. Ministeren kan i den forbindelse
fastsætte, at de differentierede degressive kubikmetertakter,
jf. stk. 1 og stk. 4, ikke skal gælde.
Stk. 6.
Miljøministeren kan fastsætte krav om, at ejeren af en
ejendom afgiver nødvendige oplysninger til brug for
spildevandsforsyningsselskabets fastsættelse af
kubikmetertakster og beregning af vandafledningsbidrag, herunder
krav om afgivelse af oplysning om, hvorvidt en ejendom anvendes til
erhverv på markedsmæssige vilkår, krav
vedrørende digital afgivelse af oplysninger i bestemte
it-systemer, krav om hyppighed for afgivelse af oplysninger, frist
for afgivelse af oplysning og om procedure for afgivelse af disse
oplysninger.
Stk. 7.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
spildevandsforsyningsselskabets pligt til at orientere konkrete
brugergrupper om pligt til at afgive oplysning om, hvorvidt en
ejendom anvendes til erhverv på markedsmæssige
vilkår. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om
spildevandsforsyningsselskabets udarbejdelse af vedtægt og
fastsættelse af takster samt om kommunalbestyrelsens
godkendelse heraf, jf. stk. 1 og stk. 2, indenfor en
fastsat frist.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2013, jf. dog stk. 2-3.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1-3 og nr. 5 træder i kraft 1. januar
2014, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Spildevandsforsyningsselskaber skal i 2013 med virkning pr. 1.
januar 2014 fastsætte størrelsen af differentierede
degressive kubikmetertakster, der varierer afhængigt af
vandforbruget, idet fastsættelsen sker i overensstemmelse med
regler fastsat i medfør af de i § 1, nr. 6
nævnte bestemmelser. De fastsatte kubikmetertakster og bidrag
skal overholde det prisloft, der er fastsat for
spildevandsforsyningsselskabet i medfør af § 6 i
lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Baggrund | | 2.2. | Vandafledningsbidrag | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Lovforslaget | | 2.3. | Særbidrag | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Lovforslaget | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Med dette lovforslag foreslås
ændringer af lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. De foreslåede
ændringer indfører en mere kostægte
betalingsstruktur baseret på en trappemodel for
opgørelse af vandafledningsbidrag og indfører
bestemmelser, der sikrer en mere omkostningsbaseret
opgørelse af virksomheders særbidrag for behandling af
særligt forurenet spildevand.
Formålet med lovforslaget er at skabe
mere konkurrencedygtige vilkår for store vandforbrugende
virksomheder. Spildevandsomkostninger for virksomheder med
højt vandforbrug sænkes til et niveau, som i
højere grad svarer til de reelle omkostninger, hvilket er
til gavn for virksomhedernes konkurrenceevne og muligheden for at
fastholde produktion og arbejdspladser i Danmark.
Den i lovforslaget foreslåede
betalingsstruktur indebærer, at der samlet set opretholdes et
væsentligt incitament til vandbesparelse for ejendomme, der
afleder spildevand. Incitamentet til vandbesparelse hos store
vandforbrugende virksomheder vil isoleret set falde som
følge af forslaget.
Med forslaget indføres en ny
betalingsstruktur baseret på en degressiv trappemodel, som
sikrer en større sammenhæng mellem pris og
omkostninger ved spildevandshåndtering. Det foreslås
således, at spildevandsforsyningsselskabet skal
fastsætte differentierede degressive kubikmetertakster. Det
foreslås endvidere, at miljøministeren skal
fastsætte de nærmere rammer for udmøntning af de
differentierede takster.
Miljøministeren kan i forbindelse med
fastsættelse af de nærmere rammer vedrørende de
differentierede takster udmønte forslaget således, at
de differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder
for ejendomme, hvorfra der drives erhverv på
markedsmæssige vilkår. Formålet hermed er at
skabe mulighed for, at de differentierede degressive takster
målrettes ejendomme, hvorfra der drives erhverv på
markedsmæssige vilkår.
Endvidere foreslås det, at
miljøministeren skal fastsætte øvrige regler,
der er nødvendige med henblik på at
spildevandsforsyningsselskaberne kan beregne vandafledningsbidrag
på baggrund af de fastsatte differentierede degressive
kubikmetertakster.
Miljøministeren får desuden
bemyndigelse til at fastsætte, at der på konkrete
områder beregnes vandafledningsbidrag ud fra én
ensartet kubikmetertakst uanset vandforbrugets
størrelse.
Miljøministeren får således
bemyndigelse til at fastsætte, at virksomheder, der har en
tilladelse i henhold til lovens § 2 a, stk. 3, til
anvendelse af det såkaldte justerede betalingsprincip, ikke
skal følge den degressive trappemodel. Muligheden for denne
undtagelse indføres, fordi virksomheder, der er omfattet af
det justerede betalingsprincip, i forvejen er undtaget fra at
betale for omkostninger til ledningsnettet og således i
udgangspunktet betaler en mere kostægte pris, der alene
baserer sig på omkostninger til rensning af spildevandet.
Formålet med dette forslag er således at sikre hensynet
til det i lovens § 1, stk. 1, nævnte princip
om omkostningsdækning. Tilsvarende omfatter dette forslag
ejendomme, der har fået nedsat eller er fritaget for betaling
i medfør af dispensationsreglen i § 2 b.
Ministeren får endvidere bemyndigelse
til at fastsætte regler om én ensartet kubikmetertakst
uanset vandforbrug for ejendomme, hvorfra der ikke drives erhverv
på markedsmæssige vilkår samt for ejendomme, hvor
ejeren ikke rettidigt har afgivet lovfastsatte oplysninger til brug
for spildevandsforsyningsselskabets fastsættelse af
kubikmetertakster og opgørelse af vandafledningsbidrag
Lovforslaget indeholder et forslag om, at
miljøministeren kan fastsætte regler om, at ejeren af
en ejendom har pligt til at afgive nærmere angivne
oplysninger til brug for spildevandsforsyningsselskabets
fastsættelse af kubikmetertakster og opgørelse af
vandafledningsbidrag, herunder for eksempel krav om digital
afgivelse af oplysning herom i bestemte it-systemer samt frist for
afgivelse af oplysning.
Miljøministeren får endvidere
bemyndigelse til at fastsætte regler om
spildevandsforsyningsselskabets eventuelle pligt til at orientere
konkrete brugergrupper om pligt til at afgive lovfastsatte
oplysninger. Med henblik på at bidrage til at differentierede
degressive spildevandstakster kan anvendes pr. 1. januar 2014
forslås det endvidere, at miljøministeren kan
fastsætte regler om spildevandsforsyningsselskabers
udarbejdelse af vedtægt og fastsættelse af takster samt
om kommunalbestyrelsens godkendelse heraf indenfor en fastsat
frist.
Formålet med lovforslaget er endvidere
at sikre en mere kostægte betalingsstruktur for
virksomhedernes betaling for særligt forurenet spildevand
(særbidrag). Miljøministeren bemyndiges til at kunne
fastsætte regler om opgørelsen af særbidrag.
Ministeren bemyndiges endvidere til at kunne fastsætte
regler, som forpligter spildevandsforsyningsselskaberne til at
foretage konkrete vurderinger og fremlægge dokumentation for
beregning af særbidrag. Gennemsigtigheden i opgørelsen
af særbidragets størrelse øges herved, hvilket
medfører, at efterspørgslen efter nye forbedrede
decentrale renseløsninger på de enkelte tilsluttede
virksomheder øges til gavn for miljøet.
Endeligt foreslås det, at
miljøministeren skal fastsætte hvilken takst, der skal
anvendes til beregning af det statslige vejbidrag, ligesom
forslaget indeholder øvrige mindre konsekvensændringer
samt et forslag om, at en del af bestemmelsen om muligheden for
opdeling af afledningsbidraget i en fast og en variabel del
ophæves, idet denne del af den nuværende bestemmelse
har mistet sin aktualitet i praksis.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Baggrund
Betalingsstrukturen for vandafledningsbidrag,
der dækker afledning og rensning af spildevand, er i dag
hovedsageligt baseret på samme kubikmetertakst for alle
vandforbrugere tilknyttet samme spildevandsforsyningsselskab,
uanset vandforbrugets og dermed afledningens størrelse.
Imidlertid forholder det sig således, at
omkring 80 % af omkostningerne i spildevandsforsyningerne er faste.
Med den i dag gældende betalingsstruktur betaler de store
vandforbrugere således en uforholdsmæssig stor andel af
den samlede spildevandsregning, set i forhold til de omkostninger,
som det pågældende vandforbrug og dermed afledningen af
spildevand reelt giver anledning til. Små vandforbrugere
betaler alt andet lige mindre end de faktiske omkostninger.
I 2011 afgav Spildevandsudvalget en rapport
med en analyse af forskellige modeller til ændring af
spildevandsbetalingsreglerne. I udvalget deltog Dansk Industri,
Landbrug & Fødevarer, DANVA, KL, Danmarks
Naturfredningsforening, Forbrugerrådet, Ejendomsforeningen
Danmark og Parcelhusejernes Landsforening. Udvalget analyserede
blandt andet mulighederne for at sikre en større grad af
sammenhæng mellem, hvad der betales i vandafledningsbidrag,
og hvilke omkostninger det pågældende vandforbrug og
dermed afledningen til spildevandsanlægget reelt giver
anledning til, det vil sige en højere grad af
kostægthed. Spildevandsudvalget havde fået til opgave
at analysere forskellige modeller for sikring af kostægtheden
i spildevandsbetalingen, og havde således ikke fået til
opgave at anbefale en bestemt model for betalingsstrukturen.
Som følge af lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold og reglerne fastsat i
medfør heraf (prisloftbekendtgørelsen), får de
enkelte spildevandsselskaber underlagt vandsektorloven fastsat
generelle og individuelle effektiviseringskrav. Det generelle
effektiviseringskrav afspejler produktivitetsudviklingen i
samfundet, mens det individuelle effektiviseringskrav
fastsættes med udgangspunkt i selskabernes
driftsomkostninger.
Med Aftale om en vækstplan fra april
2013 har regeringen, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti besluttet, at spildevandsbetalingen for de store
vandforbrugende virksomheder frem mod 2018 søges lettet ved,
at der gennemføres effektiviseringer for 700 mio. kr. over
de kommende år i spildevandssektoren. Det fremgår
af aftalen, at effektiviseringerne drøftes i forligskredsen
bag vandsektorreformen.
Partierne bag vandsektorforliget har i maj
2013 indgået en rammeaftale om effektiviseringer for 700 mio.
kr. Den konkrete model for at opnå disse effektiviseringer
fastlægges i forbindelse med opfølgning på
evaluering af vandsektorloven.
Lovforslagets bestemmelser om ændring af
reglerne om vandafledningsbidraget udmønter forslaget i
Aftale om en vækstplan og bygger på de principper om en
trappemodel for vandafledningsbidraget, som Spildevandsudvalgets
analyse vedrørte. Trappemodellen vil medføre
lettelser for op til ca. 700 mio. kr. årligt for store
vandforbrugere fra 2018. Indfasningstakten af trappemodellen
fastsættes i forbindelse med de udmøntende regler
på baggrund af de forventede effektiviseringer i
spildevandsforsyningsselskaberne. Indfasningen vil således
betyde, at virkningen for mindre vandforbrugere ved fuld indfasning
er neutraliseret på landsplan. I de enkelte
spildevandsforsyningsselskaber kan der dog være visse
forskydninger i priserne. Det gælder særligt i
spildevandsforsyningsselskaber med mange store vandforbrugere.
Forskydningerne i sådanne spildevandsforsyningsselskaber vil
ofte ikke kunne opvejes af effektiviseringer.
Med dette lovforslag foreslås det
derfor, at betalingsstrukturen ændres således, at der
skabes større sammenhæng mellem omkostningerne ved
spildevandshåndteringen og brugernes betalinger. Det
foreslås, at den variable del af vandafledningsbidraget skal
beregnes ud fra nogle af miljøministeren nærmere
fastsatte differentierede degressive krav til bidraget relateret
til vandforbrugets størrelse. Forslaget vil medføre,
at spildevandsbetalingerne lettes for den del af det årlige
vandforbrug, der ligger over 500 kubikmeter, over de kommende 5
år. Det vil f.eks. berøre slagterier, bryggerier og
mejerier, biotek- og medicinalvirksomheder og
fiskeriindustrien.
I forhold til lovforslagets bestemmelser
vedrørende særbidrag bemærkes det, at lovens
bestemmelser om betaling af særbidrag for afledning af
særligt forurenet spildevand ikke i dag indeholder
eksplicitte regler om den nærmere opgørelse af
særbidragets størrelse, ligesom der ikke i dag er
bestemmelser om dokumentation eller bagatelgrænser.
Det fremgår af Spildevandsudvalgets
rapport fra 2011, at udvalget vurderede, at særbidraget kan
suppleres med et krav om, at der skal foreligge en beregning af
særbidraget i hvert enkelt tilfælde, samtidigt med at
et eventuelt skøn skal kunne dokumenteres. Det fremgår
desuden af regeringens Vækstplan for vand, bio og
miljøløsninger fra marts 2013, at de eksisterende
regler om særbidrag med fordel kan suppleres med et krav om,
at beregningen af særbidraget skal baseres på de
faktiske meromkostninger, som rensningen af det særligt
forurenede vand giver anledning til fra hver enkelt virksomhed, og
ikke som i dag, hvor særbidraget i praksis ofte beregnes ud
fra én standardtakst desuagtet
spildevandssammensætningen.
På denne baggrund indeholder dette
lovforslag et forslag om, at der indføres en bemyndigelse
til, at miljøministeren kan fastsætte nærmere
regler om opgørelsen af særbidrag. Ministeren
bemyndiges endvidere til at kunne fastsætte regler, som
forpligter spildevandsforsyningsselskaberne til at foretage
konkrete vurderinger og fremlægge konkret dokumentation for
beregning af særbidragets størrelse, samt regler om
udlevering af dokumentation for beregningen af bidraget og regler
om fastlæggelse af en bagatelgrænse for
opkrævning af særbidrag.
Forslaget om, at en del af bestemmelsen om
muligheden for opdeling af afledningsbidraget i en fast og en
variabel del ophæves, er begrundet i, at denne del af den
nuværende bestemmelse har mistet sin aktualitet i
praksis.
2.2.
Vandafledningsbidrag
2.2.1.
Gældende ret
Lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. fastsætter regler om,
hvilke udgifter et spildevandsforsyningsselskab kan afholde, og
hvilke bidrag et spildevandsforsyningsselskab kan og skal
opkræve hos ejerne af de ejendomme, der er tilsluttet et
spildevandsforsyningsanlæg. Loven har altid indeholdt et
såkaldt »hvile-i-sig-selv«-princip. Princippet
indebærer, at spildevandsforsyningsselskabets indtægter
(spildevandsbidrag) og udgifter til afledning og behandling af
spildevand skal balancere over en årrække.
Siden 2009 er det af lovens § 1
eksplicit fremgået, at loven har til formål at sikre
hensynet til princippet om omkostningsdækning. Denne
bestemmelse gennemfører vandrammedirektivets bestemmelse om
dækning af omkostninger ved forsyningspligtydelser, hvorefter
medlemsstaterne skal tage hensyn til princippet om, at alle
omkostninger i forbindelse med forsyningspligtydelser skal
dækkes. Det fremgår endvidere af den gældende
§ 1, at loven har til formål at sikre
prissætning med tilskyndelsesvirkning, det vil sige med
vandbesparende effekt. Endvidere følger det af de generelle
regler i miljøbeskyttelsesloven, at der ved anlæg og
drift af virksomhed, som kan give anledning til forurening, skal
træffes foranstaltninger, der begrænser
ressourceanvendelsen bedst muligt.
Det fremgår af den gældende
betalingsstruktur, at ejendomme, der er tilsluttet et
spildevandsforsyningsselskab, skal betale dels et fast
engangs-tilslutningsbidrag og dels et årligt
vandafledningsbidrag til spildevandsforsyningsselskabet til
dækning af omkostningerne ved afledning og behandling af
spildevand. Desuden findes der supplerende betalingsbestemmelser,
som nærmere regulerer helt konkrete områder, herunder
for eksempel tag- og overfladevand.
For tilslutningsbidraget, der er et fast
engangsbeløb, er størrelsen fastsat direkte i loven.
Beløbet på 30.000 kr. ekskl. moms pr. boligenhed
henholdsvis 800 m2 grundareal er
fastsat pr. 1. juli 1997 og pristalsreguleres.
Det årlige vandafledningsbidrag skal
indeholde en variabel del, der beregnes som vandforbruget
multipliceret med en af spildevandsforsyningsselskabet fastsat
kubikmetertakst. I dag gælder denne beregningsregel for alle
ejendomme. Det vil sige for såvel offentligt ejede ejendomme
som bolig- og erhvervsejendomme.
Såfremt spildevandsforsyningsselskabet
vælger det, og kommunalbestyrelsen godkender det via
godkendelse af betalingsvedtægten, opdeles det årlige
vandafledningsbidrag i en fast og en variabel bidrag. Den faste del
må pr. år ikke overstige 500 kr. inkl. moms.
Beløbet på 500 kr. er fastsat pr. 1. juli 2000 og
pristalsreguleres.
Det årlige variable vandafledningsbidrag
er således i dag baseret på samme kubikmetertakst for
alle vandforbrugere, uanset om de anvender og dermed afleder meget
små eller meget store vandmængder. Dette skal ses i
forhold til, at 80 % af omkostningerne i spildevandsforsyningerne
er faste.
Blandt andet med henblik på at
kompensere for, at betalingsreglerne ikke har været helt
kostægte, har der siden 1. januar 2010 været mulighed
for, at kommunalbestyrelsen kan give tilladelse til, at en ejendom
kan være direkte tilsluttet et spildevandsrenseforsyningsselskab. Dette er kaldet
betaling efter det justerede betalingsprincip, hvilket vil sige, at
ejendommen alene betaler for brugen af
spildevandsrenseanlægget, og at ejendommens spildevand
tilsluttes direkte til spildevandsrenseanlægget, og
ejendommen således ikke gør brug af kloaknettet.
Det er en forudsætning for at opnå
tilladelsen, at ejendommen selv udfører, driver og
vedligeholder transportledningen frem til renseanlægget,
ligesom det forudsættes, at der er krav om, at
spildevandsforsyningsselskabet senest ved tilladelsen opdeles i et
spildevandsrenseforsyningsselskab og et
spildevandstransportforsyningsselskab.
Dette skal ske med henblik på at opretholde det solidariske
betalingsprincip, som betalingsloven bygger på, inden for de
enkelte forsyningsselskaber.
En tilladelse i henhold til lovens
§ 2 a, stk. 3, om anvendelse af det såkaldte
justerede betalingsprincip, medfører således, at
virksomheden alene betaler for brugen af
spildevandsrenseanlægget og dermed ikke bidrager til
dækning af omkostninger til spildevandsforsyningsselskabets
ledningsnet.
Det følger af
miljøbeskyttelsesloven, at såfremt kommunalbestyrelsen
ønsker at benytte muligheden for at indføre det
justerede betalingsprincip i visse områder af kommunen, skal
de relevante områder fremgå af kommunalbestyrelsens
spildevandsplan. Det følger endvidere af
lovbemærkningerne til bestemmelsen, at kommunalbestyrelsens
tilladelse skal gives på baggrund af en samlet vurdering af
de lokale hensyn.
Det fremgår af den gældende
§ 2 a, stk. 5, at vandafledningsbidraget for
erhvervsejendomme fastsættes efter vandforbruget fratrukket
den vandmængde, der ikke tilledes
spildevandsforsyningsselskabet. Endvidere fremgår det af
§ 2 a, stk. 6, at i tilfælde, hvor der afledes
vand uden at der har været et vandforbrug, beregnes
vandafledningsbidraget ud fra den afledte vandmængde.
I forhold til den nugældende beregning
af statsvejbidrag skal spildevandsforsyningsselskabet med
udgangspunkt i den faste kubikmetertakst fastsætte et
årligt vejbidrag beregnet ud fra en vandmængde på
0,12 m3 vand pr. m2 areal, hvorfra spildevandet tilledes
til et spildevandsforsyningsselskab.
Med hensyn til spildevandsforsyningsselskabets
nugældende mulighed for at vælge at indføre et
fast årligt bidrag fremgår det af den nugældende
bestemmelse, at den faste del af vandafledningsbidraget maksimalt
må udgøre 30 gange den variable kubikmetertakst og
ikke må overstige 500 kr. inklusive moms pr. år.
Bestemmelsen om, at den faste del maksimalt må udgøre
30 gange den variable kubikmetertakst har i dag ingen reel
betydning i praksis. 30-kubikmeterloftet blev indført med
lovændringen i 2000 for at sikre, at forbrugere med et lille
vandforbrug i forsyninger med lave takster ikke kom til at opleve
store stigninger relativt set som følge af
indførelsen af et fast bidrag. På grund af det
nuværende niveau for takststørrelsen er
30-kubikmeterloftet i praksis ikke længere det
begrænsende for størrelsen af det faste bidrag.
2.2.2.
Lovforslaget
Lovforslaget indebærer, at det
fremgår af loven, at den årlige variable del af
vandafledningsbidraget fremover skal fastsættes i
overensstemmelse med nogle af miljøministeren nærmere
fastsatte regler om differentierede degressive takster, det vil
sige en betalingsstruktur baseret på en degressiv
trappemodel.
Det foreslås endvidere, at
miljøministeren får en pligt til at fastsætte de
nærmere krav om fastsættelsen, herunder beregningen, af
de differentierede degressive takster, samt at
miljøministeren kan fastsætte, at
spildevandsforsyningsselskabets udarbejdelse af vedtægt og
takster samt kommunalbestyrelsens godkendelse efter de
ændrede regler skal ske indenfor en fastsat rimelig
frist.
Det er hensigten, at miljøministeren
ved fastsættelsen af de nærmere krav om differentierede
degressive vandafledningsbidrag fastsætter, at de
differentierede takster skal indfases af
spildevandsforsyningsselskaberne gradvist fra 1. januar 2014 og fem
år frem.
Dette forslag vil sikre en større
sammenhæng mellem omkostningsstrukturen ved
spildevandshåndteringen og betalingsstrukturen for brugerne.
Der vil med den ændrede betalingsstruktur også fremover
være den i lovens formålsbestemmelse forudsatte
tilskyndelse til vandeffektivitet. Ses der isoleret på de
store vandforbrugere kan indførelse af trappemodellen alt
andet lige og ud fra en økonomisk betragtning påvirke
incitamentet til vandbesparelser og udvikling af
miljøteknologiske løsninger i negativ retning set i
forhold til den nuværende betalingsstruktur.
Det er hensigten, at miljøministeren
fastsætter rammerne for trappemodellen, og at
spildevandsforsyningsselskaberne fastsætter de konkrete
spildevandstakster på baggrund af de fastsatte rammer. Det er
således hensigten, at miljøministeren
fastsætter, at spildevandsforsyningsselskaberne skal
opkræve det årlige, variable vandafledningsbidrag efter
tre differentierede kubikmetertakster, der gælder for
vandforbrug til og med 500 kubikmeter (takst 1), vandforbrug
på over 500 og til og med 20.000 kubikmeter (takst 2) samt
vandforbrug på over 20.000 kubikmeter (takst 3). Det
årlige vandafledningsbidrag skal herefter af
spildevandsforsyningsselskabet beregnes som vandforbruget på
de enkelte trin multipliceret med den for trinnet fastsatte
kubikmetertakst. Denne struktur vil være udgangspunktet. Som
beskrevet vedrørende forslaget til § 3,
stk. 5, kan miljøministeren fastsætte, at der
på de konkret nævnte områder skal beregnes
vandafledningsbidrag efter én takst uanset vandforbrugets
størrelse.
Det er endvidere hensigten, at
miljøministeren fastsætter krav til det indbyrdes
forhold mellem taksterne på de tre trin. Det er således
hensigten, at miljøministeren fastsætter krav om, at
kubikmetertaksten for vandforbrug mellem 500 og 20.000 kubikmeter
(takst 2) fastsættes til en nærmere fastsat andel af
kubikmetertaksten for vandforbrug på til og med 500
kubikmeter (takst 1). Tilsvarende er det hensigten, at
kubikmetertaksten for vandforbrug over 20.000 kubikmeter (takst 3)
fastsættes til en nærmere fastsat andel af
kubikmetertaksten for vandforbrug på til og med 500
kubikmeter (takst 1). De største lettelser i forhold til
betalingen i dag vil således ske for vandforbrug over 20.000
kubikmeter. Det enkelte spildevandsforsyningsselskab skal
således med udgangspunkt i det nærmere fastsatte
forhold mellem de tre takster beregne, hvad taksterne skal
være for at opnå det ønskede samlede provenu.
Lettelserne for den del af det årlige vandforbrug, der ligger
over 500 kubikmeter, indfases gradvist over fem år,
således at vandforbrugere med et årligt forbrug
på over 500 kubikmeter ved fuld indfasning i 2018 opnår
en lettelse på op til 700 mio. kr. årligt. Det er
ligeledes hensigten, at ministeren fastsætter, at alle
vandforbrugere skal betale den samme takst for de første 500
kubikmeter henholdsvis for forbruget over 500 kubikmeter og til og
med 20.000 kubikmeter.
Det indebærer for eksempel, at en
virksomhed med et årligt vandforbrug på 30.000
kubikmeter for de første 500 kubikmeter betaler efter den
højeste takst, for de næste 19.500 kubikmeter betaler
efter den mellemste takst og for de resterende 10.000 kubikmeter
betaler efter den laveste takst.
Det foreslås endvidere, at
miljøministeren skal fastsætte hvilken takst, der skal
anvendes i medfør af lovens § 2 a, stk. 10 om
statsveje. Det bemærkes, at det er hensigten, at
miljøministeren fastsætter krav om, at det
årlige vejbidrag for statsveje beregnes ud fra den takst, der
fastsættes for vandforbrug på til og med 500
kubikmeter.
Endeligt foreslås det, at
miljøministeren skal fastsætte øvrige regler,
der er nødvendige med henblik på at
spildevandsforsyningsselskaberne kan beregne vandafledningsbidrag
på baggrund af de fastsatte differentierede degressive
kubikmetertakster. Dette kan omfatte regler om, hvordan
spildevandsforsyningsselskabet skal opgøre vandforbrug pr.
ejendom i forhold til beregning af vandafledningbidrag. Denne
bemyndigelse omfatter også regler om beregning efter en takst
for de i forslaget til § 3, stk. 5 nævnte
brugergrupper.
Forslaget giver miljøministeren
mulighed for at udmønte loven således, at de
differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder for
ejendomme, hvorfra der drives erhverv på markedsmæssige
vilkår.
En virksomhed opererer på
markedsvilkår, når den udbyder varer eller
tjenesteydelser mod vederlag. Det er ikke nødvendigt, at
vederlaget generelt genererer en egentlig profit for virksomheden,
og det er således tilstrækkeligt at vederlaget alene
dækker ydelsernes omkostninger. Formålet med den
foreslåede bemyndigelse er at skabe mulighed for, at de
differentierede degressive takster målrettes virksomheder og
andre, der opererer på markedsmæssige vilkår.
Miljøministeren får desuden
bemyndigelse til at fastsætte, at der på konkrete
områder beregnes vandafledningsbidrag ud fra én
ensartet kubikmetertakst uanset de i medfør af forslaget til
§ 3, stk. 4 fastsatte regler.
Miljøministeren får således
bemyndigelse til at fastsætte, at virksomheder, der har en
tilladelse i henhold til lovens § 2 a, stk. 3, til
anvendelse af det såkaldte justerede betalingsprincip, ikke
skal følge den degressive trappemodel. Tilsvarende omfatter
dette forslag ejendomme, der har fået nedsat eller er
fritaget for betaling i medfør af dispensationsreglen i
§ 2 b. Ministeren får desuden bemyndigelse til at
fastsætte regler om én ensartet kubikmetertakst uanset
vandforbrug for ejendomme, hvorfra der ikke drives erhverv på
markedsmæssige vilkår, samt for ejendomme, hvor ejeren
ikke rettidigt har afgivet lovfastsatte oplysninger. Det er
hensigten, at disse ejendomme skal betale efter den takst, der
fastsættes for et vandforbrug på op til og med 500
kubikmeter uanset vandforbrugets størrelse.
Lovforslaget indeholder desuden et forslag om,
at miljøministeren kan fastsætte regler om, at ejeren
af en ejendom har pligt til at afgive nødvendige oplysninger
til brug for spildevandsforsyningsselskabets fastsættelse af
kubikmetertakster og beregning af vandafledningsbidrag, herunder
for eksempel krav om digital afgivelse af oplysning herom i
bestemte it-systemer samt frist for afgivelse af oplysning. Med
dette forslag får miljøministeren mulighed for at
fastsætte regler om, at ejendomsejere skal afgive oplysning
om, hvorvidt der fra ejendommen drives erhverv på
markedsmæssige vilkår. For de ejendomme, hvorfra der
drives erhverv på markedsmæssige vilkår, kan det
fastsættes, at afgivelsen af denne oplysning vil være
en absolut forudsætning for at betale vandafledningsbidrag
opgjort efter den differentierede, degressive model. Oplysninger om
hvorvidt der fra ejendommen drives erhverv på
markedsmæssige vilkår vil skulle indsendes på et
tidspunkt, der afpasses efter spildevandsforsyningsselskabernes
fastsættelse af kubikmetertakster. Ministeren kan endvidere
fastsætte hyppigheden for afgivelse af disse oplysninger.
Miljøministeren får endvidere
bemyndigelse til at fastsætte regler om
spildevandsforsyningsselskabets pligt til at orientere konkrete
grupper af vandforbrugere om pligt til at afgive oplysning om,
hvorvidt en ejendom anvendes til erhverv på
markedsmæssige vilkår.
Lovforslaget indebærer således en
omfordeling af udgiftsfordelingen indenfor det enkelte
spildevandsforsyningsselskab. Størrelsen i omfordelingen i
det enkelte spildevandsforsyningsselskab vil bl.a. afhænge af
sammensætningen af vandforbrugere. I nogle kommuner vil de
små vandforbrugere således opleve prisstigninger, mens
sådanne forbrugere i andre forsyninger vil opleve lettelser i
betalingen.
I en kommune, hvor der er mange store
vandforbrugere, vil en lettelse som følge af en mere
kostægte betalingsstruktur til de store vandforbrugere
betyde, at de mindre vandforbrugere i denne kommune oplever en
relativt set større stigning. Dette skal ses i
sammenhæng med, at mindre vandforbrugere i sådanne
kommuner alt andet lige har betalt mindre end tilsvarende
forbrugere i kommuner med få store vandforbrugere. Det
skyldes, at betalingsstrukturen har været relativt mindre
kostægte, og at de store vandforbrugere derfor har betalt
uforholdsmæssigt meget i forhold til deres faktiske
belastning, og at de små vandforbrugere i kommuner med mange
store vandforbrugere tilsvarende alt andet lige har betalt mindre
end i kommuner med mange store vandforbrugere. I en kommune, hvor
der er få eller ingen store vandforbrugere, vil omfordelingen
internt mellem spildevandsselskabets vandforbrugere være
lille.
Implementeringen af trappemodellen i det
enkelte spildevandsforsyningsselskab vil nogle steder
medføre højere priser for husholdningerne. De
gennemsnitlige konsekvenser på landsplan af omfordelingen
efter fuld indfasning og de løbende effektiviseringer vil
være, at de små vandforbrugere og husholdningerne ikke
stilles ringere end i dag.
Som konsekvens af forslaget om
indførelse af differentierede degressive
vandafledningsbidrag, foreslås nogle mindre tekniske
konsekvensændringer. Der foreslås således i
relation til bestemmelsen om beregning af vejbidrag for statsveje
en konsekvensændring, idet det foreslås, at
miljøministeren får bemyndigelse til at
fastsætte, at der skal beregnes efter en fast takst, idet det
er hensigten, at det fastsættes, at det er taksten for et
vandforbrug på op til og med 500 kubikmeter, der skal
anvendes.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke
ændrer i de gældende bestemmelser i lovens
§ 2 a, stk. 5 og 6. Stk. 5 vedrører
fastsættelse af vandafledningsbidrag i tilfælde hvor
vandmængder, der medgår til produktion eller af anden
grund ikke tilledes til et spildevandsforsyningsselskab.
Stk. 6 vedrører beregning af vandafledningsbidrag i
tilfælde, hvor der afledes vand, uden at der har været
et vandforbrug. I forhold til § 2 a, stk. 5, vil
opgørelsen af vandforbruget i forbindelse med trappemodellen
være det i stk. 5 omtalte vandforbrug, der er fratrukket
den vandmængde, der ikke tilledes. I forhold til
§ 2 a, stk. 6, anvendes den afledte mængde,
hvilket også vil gælde i forhold til
trappemodellen.
Endvidere foreslås det, at bestemmelsen
om muligheden for opdeling af afledningsbidraget i en fast og en
variabel del konsekvensændres, herunder at den del af den
gældende bestemmelse, der vedrører præmissen om
30 gange den variable takst, ophæves, idet denne del af
bestemmelsen ikke længere er aktuel i praksis.
Det fremgår af lovforslagets
§ 2, at der foreslås en forskudt ikrafttræden
af lovforslaget. Denne forskudte ikrafttræden er begrundet i,
at den for 2013 vedtagne kubikmetertakst, der er vedtaget efter de
gældende regler, skal anvendes frem til 31. december 2013. De
differentierede degressive kubikmetertakster skal anvendes fra 1.
januar 2014.
2.3.
Særbidrag
2.3.1.
Gældende ret
Ejendomme, der tilleder særligt
forurenet spildevand skal i dag pålignes særbidrag,
hvis behandlingen af spildevandet giver anledning til
udgiftskrævende foranstaltninger i forbindelse med en
spildevandsforsyningens etablering og drift. Særligt
forurenet spildevand er spildevand med et højere
forureningsindhold end husspildevand, herunder spildevand med
indhold af tungmetaller eller miljøfremmede stoffer.
Spildevandsforsyningsselskabets ekstraomkostninger til store
spildevandsmængder (hydraulisk kapacitet) er ikke omfattet.
Særbidrag er som udgangspunkt alene relevant for
virksomheder.
Udgangspunktet er, at en virksomheds afledning
af forurenende stoffer reguleres i tilslutningstilladelsen i
overensstemmelse med miljøbeskyttelseslovens regler,
herunder anvendelse af kravet om bedste tilgængelige teknik
(også kaldt BAT). Spørgsmålet om betaling af
særbidrag er derfor aktuelt i de situationer, hvor en
virksomhed på trods af anvendelse af den bedste,
tilgængelige teknik eller renere teknologi alligevel og i
overensstemmelse med tilladelsen tilleder stoffer, der kan
medføre en ekstraomkostning i forbindelse med
spildevandshåndteringen, eller hvor en virksomhed med bedst
tilgængelige teknologier har reduceret de udledte
mængder spildevand, men dermed forhøjet
koncentrationen af et eller flere stoffer.
I dag fastsættes et særbidrag,
så det afspejler de ekstra omkostninger, behandlingen
medfører i forsyningen. Dette er beskrevet i en vejledning
om betalingsreglerne. Særbidraget bør bl.a.
dække de eventuelt øgede omkostninger ved
håndtering og bortskaffelse af slam, reduceret kapacitet og
renseeffekt på renseanlægget, ekstra
prøveudtagning og analyser. Det er endvidere beskrevet, at i
tilfælde, hvor der skal betales særbidrag, bør
der i beregningen af særbidraget tages højde for
eventuelle positive egenskaber, spildevandet kan have, f.eks.
højt organisk indhold, hvilket i nogle renseanlæg kan
have positive økonomiske gevinster for
spildevandsforsyningsselskabet i forbindelse med
kvælstoffjernelse.
Efter de gældende regler er det
således hensigten, at særbidraget skal fastsættes
ud fra de ekstraomkostninger, som behandlingen af det
pågældende spildevand medfører i
spildevandsanlægget. Loven fastsætter i øvrigt
ikke i dag nærmere om, hvilke kriterier der skal
opkræves særbidrag efter. Loven indeholder heller ikke
nærmere bestemmelser om spildevandsforsyningens dokumentation
af grundlaget for opgørelsen af særbidragets
størrelse.
Det anslås, at omkring 2/3 af alle de
ca. 100 spildevandsforsyningsselskaber i dag opkræver
særbidrag. For de spildevandsforsyningsselskaber, der
opkræver særbidrag, anslås det, at de
gennemsnitligt opkræver omkring tre særbidrag hver.
2.3.2.
Lovforslaget
Det forslås, at miljøministeren
får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler
om spildevandsforsyningsselskabets opgørelse af
særbidragets størrelse, herunder om dokumentation for
beregningen.
Miljøministeren kan således
fastsætte regler om opgørelsen af særbidrag. I
den forbindelse kan der fastsættes regler om bl.a., at
beregningen af særbidrag skal baseres på de
meromkostninger hos spildevandsforsyningsselskabet, som rensningen
af det særligt forurenede vand giver anledning til fra hver
enkelt virksomhed, og ikke som i dag, hvor bidraget i praksis ofte
beregnes ud fra en standardtakst fastsat for hele
spildevandsforsyningsselskabet. Herunder kan ministeren
fastsætte regler om, at beregningen af særbidrag skal
indeholde såvel direkte dokumenterede ekstraomkostninger til
håndteringen af det særligt forurenede spildevand som
nødvendige omkostninger, der alene mere
skønsmæssigt kan fastsættes. Det kunne herunder
dreje sig om en nærmere andel af forskellige omkostninger,
som bliver højere ved særligt forurenet spildevand,
f.eks. el-regningen.
For så vidt angår dokumentation,
er det hensigten, at miljøministeren fastsætter regler
om, at spildevandsforsyningsselskabet individuelt skal kunne
dokumentere, hvilke ekstraomkostninger
spildevandsforsyningsselskabet har til håndtering af
virksomhedens særligt forurenede spildevand, herunder
såvel direkte dokumenterede som omkostninger, som mere
skønsmæssigt er fastsat, f.eks. øgede
omkostninger til håndtering og bortskaffelse af slam,
renseeffekt på anlægget, ekstra prøveudtagning
og analyser.
Det er endvidere hensigten, at ministeren
fastsætter regler om, at dokumentation for beregningen,
herunder eventuelle konkrete skøn over ekstraudgifter,
vedlægges den opkrævning, der sendes til de
virksomheder, som skal betale særbidrag.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Forslaget om vandafledningsbidraget og den
forventede udmøntning heraf vil medføre, at
spildevandstaksterne isoleret set vil stige for ejendomme med et
vandforbrug på til og med 500 kubikmeter og for ejendomme med
et vandforbrug på over 500 kubikmeter, som ikke anvendes
på markedsmæssige vilkår. Stigningen estimeres at
være op til 100 mio. kr. årligt. Stigningerne vil
på landsplan blive modsvaret af de løbende
effektiviseringer af spildevandsforsyningsselskaberne. For
ejendomme med et vandforbrug på over 500 kubikmeter og
hvorfra der udøves offentlig virksomhed på
markedsmæssige vilkår, vil lovforslaget medføre,
at vandafledningsbidraget gradvist reduceres for den del af det
årlige vandforbrug, der ligger over 500 kubikmeter
Lovforslaget indebærer desuden, at
kommunalbestyrelsen vil skulle godkende de nye variable
differentierede spildevandstakster og nye betalingsvedtægter.
Det vurderes, at lovforslaget ikke indebærer særlige
administrative konsekvenser for det offentlige.
En udmøntning af forslaget om, at de
differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder for
ejendomme, hvorfra der drives erhverv på markedsmæssige
vilkår, kan medføre marginale årlige
administrative konsekvenser for de offentlige institutioner, der
opererer på markedsvilkår.
Med indførslen af den ændrede
betalingsstruktur, er det hensigten, at vejbidraget for statsveje
vil blive betalt med udgangspunkt i den samme takst, som de
små vandforbrugere betaler. Lovforslaget vil isoleret set
medføre, at statens udgift til vejbidrag vil stige, men i
kombination med de løbende effektiviseringer af
spildevandsforsyningsselskaberne, forventes statens udgifter ikke
at blive ændret i forhold til i dag.
Forslaget om særbidrag forventes at
medføre en positiv administrativ konsekvens for offentlige
institutioner, der betaler særbidrag, i form af øget
gennemsigtighed ved fastsættelsen af bidragets
størrelse og dermed bedre mulighed for at reducere bidraget
fremover.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget om vandafledningsbidrag og den
forventede udmøntning heraf vil medføre, at
spildevandstaksterne efter den gradvise indfasning af den nye
betalingsstruktur er reduceret for virksomheder for den del af det
årlige vandforbrug, der ligger over 500 kubikmeter. De
største lettelser i forhold til betalingen i dag vil ske for
vandforbrug over 20.000 kubikmeter, hvilket bl.a. omfatter
fødevarevirksomheder, herunder slagterier, bryggerier og
mejerier, biotek- og medicinalvirksomheder og
fiskeriindustrien.
Efter den gradvise indfasning forventes der
for de store vandforbrugere lettelser på op til ca. 700 mio.
kroner årligt.
Lettelser i vandafledningsbetalingen for de
store vandforbrugende virksomheder forventes generelt at
medføre forbedret konkurrenceevne, vækst og
jobskabelse.
Lovforslaget indebærer en omfordeling af
udgiftsfordelingen indenfor den enkelte spildevandsforsyning.
Størrelsen i omfordelingen i den enkelte forsyning vil bl.a.
afhænge af sammensætningen af vandforbrugere i den
enkelte forsyning. Sammensætningen af vandforbrugere kan
medføre, at erhvervsvirksomheder med et lille vandforbrug i
nogle kommuner vil opleve prisstigninger som følge af
implementeringen af trappemodellen, mens sådanne virksomheder
i andre kommuner - der typisk bærer præg af at have en
lille andel af store vandforbrugere - ikke vil opleve
nævneværdige prisstigninger.
Lovforslaget og effektiviseringer i sektoren
forventes at medføre, at takstændringerne for de store
vandforbrugere nogle steder vil medføre højere priser
for private virksomheder med et vandforbrug på til og med 500
kubikmeter. Andre steder vil takstændringerne også
komme private virksomheder med et vandforbrug på til og med
500 kubikmeter til gavn. På denne baggrund forventes det for
virksomheder med et vandforbrug på til og med 500 kubikmeter,
at konsekvenserne af lovforslaget i kombination med de forventede
effektiviseringer af spildevandssektoren vil være, at
virksomhederne gennemsnitligt ikke stilles ringere end i dag.
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske konsekvenser for
spildevandsforsyningsselskaberne.
En udmøntning af forslaget om, at de
differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder for
ejendomme, hvorfra der drives erhverv på markedsmæssige
vilkår, vil i implementeringsfasen medføre
administrative konsekvenser for
spildevandsforsyningsselskaberne.
Spildevandsforsyningsselskaberne vil skulle
udarbejde en ny betalingsvedtægt eller et tillæg til
den gældende med de differentierede degressive
spildevandstakster, hvilket medfører marginale
administrative konsekvenser for
spildevandsforsyningsselskaberne.
En udmøntning af forslaget om, at de
differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder for
ejendomme, hvorfra der drives erhverv på markedsmæssige
vilkår, kan medføre marginale årlige
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
For så vidt angår forslaget om
særbidrag forventes det, at større fokus på
særbidragets fastsættelse vil kunne øge
gennemsigtigheden i fastsættelsen af bidragets
størrelse. Det vil øge opmærksomheden på
virksomhedernes omkostninger ved særligt forurenet
spildevand, og de økonomiske gevinster, der kan være
ved øget anvendelse af alternative rensemetoder mv.
Endvidere må det forventes, at
supplerende krav vedrørende opgørelse af
særbidrag samt krav om individuel dokumentation for
beregningen heraf, herunder i forbindelse med anvendelse af de nye
udmøntende bestemmelser i forhold til tidligere fastsatte
bidrag, vil øge den administrative byrde for
spildevandsforsyningsselskaberne. Denne øgede administrative
byrde forventes dog at være af mindre omfang, idet omfanget
af særbidrag gennemsnitligt set er relativt
begrænset.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget og udmøntningen heraf
forventes ikke at medføre administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Den nuværende betalingsstruktur for
fastsættelsen af vandafledningsbidraget medvirker til, at
vandforbrugerne har fokus på vandbesparende initiativer.
Forslaget om en ændret betalingsstruktur
og den forventede udmøntning indebærer, at der samlet
set opretholdes et væsentligt incitament til vandbesparelse.
Dette vil fortsat fremme udviklingen af innovative vandeffektive
løsninger. Ses der isoleret på de store vandforbrugere
vil indførelse af trappemodellen alt andet lige og ud fra en
økonomisk betragtning påvirke incitamentet til
vandbesparelser og udvikling af miljøteknologiske
løsninger i negativ retning set i forhold til den
nuværende betalingsstruktur.
I forhold til de store vandforbrugere
forventes der, via de i Danmark gennemførte regler i
direktivet om industrielle emissioner, fastsat bindende krav om
vandeffektivitet.
Endeligt bemærkes det, at de store
vandforbrugeres andel af det samlede vandforbrug i Danmark
skønsmæssigt udgør omkring 8 %. Den
ændrede betalingsstruktur opretholder samtidig incitamentet
til vandbesparelse for de små og mellemstore vandforbrugere,
hvis andel af det samlede vandforbrug udgør 92 %.
Forslaget vedrørende særbidrag og
udmøntningen heraf forventes at øge
opmærksomheden på alternative rensemetoder i forhold
til særligt forurenet spildevand og derigennem medføre
en mulighed for miljømæssige forbedringer.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte organisationer
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos 3F Fagligt Fælles Forbund,
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
BL - Danmarks almene Boliger, Bryggeriforeningen,
Campingrådet, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Idræts-Forbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Sportfiskerforbund, Danmarks Turistråd (nu Visit
Denmark), Dansk Akvakultur, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk
Industri, Dansk Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening,
Danske Boligadvokater, Danske Havne, Danske Regioner, Danske
Slagtremestre, DANVA, DHI, Ejendomsforeningen Danmark,
Erhvervslejernes Landsorganisation og Storkøbenhavnske
Erhvervslejers Forening, Forbrugerrådet, Foreningen af
Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, FSR, Foreningen af Vandværker i Danmark,
Foreningen for Danmarks Fiskemels- og Fiskeolieindustri,
Fritidshusejernes Landsforening, Haveselskabet,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen,
Kolonihaveforbundet Kommunalteknisk chefforening Kommunernes
Landsforening, Landbrug og fødevarer, Landsforeningen af
Danske Mælkeproducenter, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Parcelhusejernes Landsforening, Spildevandsteknisk
Forening og Turisterhvervets Samarbejdsforum.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | For ejendomme med et vandforbrug på
over 500 kubikmeter og hvorfra der udøves offentlig
virksomhed på markedsmæssige vilkår, vil
lovforslaget medføre, at vandafledningsbidraget gradvist
reduceres. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Forslaget om særbidrag forventes at
medføre en administrativ konsekvens for offentlige
institutioner, der betaler særbidrag, i form af øget
gennemsigtighed ved fastsættelsen af bidragets
størrelse og dermed bedre mulighed for at reducere bidraget
fremover. | En udmøntning af forslaget om, at de
differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder for
ejendomme, hvorfra der drives erhverv på markedsmæssige
vilkår, kan medføre marginale administrative
konsekvenser for de offentlige institutioner, der opererer på
markedsvilkår. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet: | Vandafledningsbidraget for virksomheder med
et vandforbrug på over 500 kubikmeter vil blive reduceret
gradvist, hvilket fra 2018 og fremover indebærer årlige
lettelser på op til ca.700 mio. kr. årligt. ? Lettelser i virksomhedernes betaling vil
generelt medføre forbedret konkurrenceevne, vækst og
jobskabelse. | Vandafledningsbidraget for virksomheder med
et forbrug under 500 kubikmeter kan isoleret set stige i kommuner,
hvor der er mange store vandforbrugere. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet: | Forslaget om særbidrag forventes at
medføre øget gennemsigtighed i fastsættelsen af
bidragets størrelse, og dermed bedre mulighed for at
reducere bidraget fremover. | En udmøntning af forslaget om, at de
differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder for
ejendomme, hvorfra der drives erhverv på markedsmæssige
vilkår, kan medføre marginale administrative
konsekvenser for erhvervslivet. ? En udmøntning af forslaget om, at de
differentierede degressive kubikmetertakster alene gælder for
ejendomme, hvorfra der drives erhverv på markedsmæssige
vilkår, vil i implementeringsfasen medføre
administrative konsekvenser for
spildevandsforsyningsselskaberne. ? Spildevandsforsyningsselskaberne vil skulle
udarbejde en ny betalingsvedtægt eller et tillæg til
den gældende med de differentierede degressive
spildevandstakster, hvilket medfører marginale
administrative konsekvenser for
spildevandsforsyningsselskaberne. ? En relativt begrænset øget
administrativ byrde for spildevandsforsyningsselskaberne som
følge af forslaget om særbidrag. | Administrative konsekvenser for
borgerne: | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser: | Forslaget om en ny betalingsstruktur
opretholder samlet set et væsentligt incitament til
vandbesparelse. Dette vil fortsat fremme udviklingen af innovative
vandeffektive løsninger. ? Forslaget om opgørelsen af
særbidrag forventes at øge opmærksomheden
på alternative rensemetoder i forhold til særligt
forurenet spildevand og derigennem medføre en mulighed for
miljømæssige forbedringer. | For store vandforbrugere isoleret set kan
forslaget om en ny betalingsstruktur påvirke incitamentet til
vandbesparelser og udvikling af miljøteknologiske
løsninger i negativ retning. | Forholdet til EU-retten: | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Med forslaget til § 2 a,
stk. 4, 1. pkt. fjernes ordene »det variable
vandafledningsbidrag beregnes som vandforbruget multipliceret med
de af spildevandsforsyningsselskabet fastsatte og af
kommunalbestyrelsen godkendte kubikmetertakster«. Dette har
ingen betydning i praksis, da denne regel også fremgår
af den nuværende § 2 a, stk. 7, 5. pkt. I
stk. 7 opretholdes reglen, jf. forslaget under nr. 3.
Med henvisningen i § 2 a,
stk. 4, 1. pkt. til § 3, stk. 1,
indebærer ændringen af § 3, stk. 1, at
bestemmelsen i § 2 a, stk. 4, 1. pkt. fremover
også omfatter regler fastsat i medfør af
§ 3, stk. 4-7, jf. bemærkningerne til nr. 5 og
nr. 6.
Forslaget indebærer, at det målte
vandforbrug for nogle brugergrupper ikke som hidtil skal
multipliceres med én ensartet takst uafhængigt af
vandforbruget. Forslaget indebærer, at den samlede
årlige variable del af vandafledningsbidraget skal beregnes
ud fra de af miljøministeren i medfør af forslaget
til nr. 6 fastsatte krav om såvel differentierede degressive
takster som udifferentierede takster. Der henvises nærmere
til bemærkningerne til lovforslagets nr. 6.
Til nr.
2
Det foreslås, at ordene »må
maksimalt udgøre 30 gange den variable
kubikmetertakst« udgår. Forslaget er begrundet i, at
denne del af 2. pkt. har mistet sin aktualitet. Det vil sige, at
forslaget om, at den nævnte del udgår, ikke vil
medføre nogen reel ændring i beregningen af
vandafledningsbidraget.
Bestemmelsen om, at den faste del maksimalt
må udgøre 30 gange den variable kubikmetertakst har i
dag ingen reel betydning i praksis. 30-kubikmeterloftet blev
indført med en lovændring i 2000, jf. lov nr. 342 af
17. maj 2000, for at sikre, at forbrugere med et lille vandforbrug
i forsyninger med lave takster ikke kom til at opleve store
stigninger relativt set som følge af indførelsen af
et fast bidrag. På grund af det nuværende niveau for
takststørrelsen er 30-kubikmeterloftet i praksis ikke
længere en begrænsning for størrelsen af det
faste bidrag.
Til nr.
3.
Dette forslag er en følge af forslagene
beskrevet under nr. 1 og nr. 6. Bestemmelsens henvisning til
§ 3, stk. 1 omfatter, på baggrund af ordlyden
af § 3, stk.1, også regler fastsat i medfør
af § 3, stk. 4-7, jf. bemærkningerne til nr. 5
og nr. 6.
Til nr.
4
Med dette forslag indsættes et nyt
stk. 13 i § 2 a.
Med forslaget til stk. 13 foreslås
det, at miljøministeren får bemyndigelse til at
fastsætte regler om opgørelse af særbidragets
størrelse og om dokumentation for beregningen.
Særbidraget er i dag reguleret i stk. 9.
Det er hensigten, at ministeren
fastsætter regler om, at de eksisterende regler i loven
suppleres med et krav om, at spildevandsforsyningsselskaberne skal
beregne særbidrag for hver enkelt virksomhed ud fra de
omkostninger, som spildevandsforsyningsselskabet har til
håndtering og behandling af det særligt forurenede
spildevand fra den enkelte virksomhed.
Forslaget indebærer således, at
spildevandsforsyningsselskaberne ikke længere har mulighed
for at fastsætte en generel formel for beregning af
særbidrag for alle tilsluttede virksomheder med
særbidrag, men at hver enkelt virksomheds særbidrag
skal beregnes konkret. Det foreslås derfor samtidig, at
ministeren kan fastsætte regler om, at
spildevandsforsyningsselskabet skal kunne dokumentere individuelt,
hvordan beregningen er foretaget, samt at fastsættelsen af
særbidraget svarer til de omkostninger, som
spildevandsforsyningsselskabet har i forbindelse med de enkelte
virksomheder. Der kan også fastsættes bestemmelser om
spildevandsforsyningsselskabernes pligt til at udlevere den
nævnte dokumentation. Ministeren kan i forbindelse med
fastsættelse af bestemmelser om beregning af
særbidragets størrelse også fastsætte
nødvendige bestemmelser om for eksempel
forudsætningerne for opgørelsen af særbidraget.
Det kan for eksempel vedrøre en nærmere
afgrænsning af begrebet husspildevand.
Med forslaget til 2. pkt. foreslås det i
forlængelse heraf, at miljøministeren kan
fastsætte en bagatelgrænse for, hvor lave
ekstraomkostninger til håndtering og behandling af
særlig forurenet spildevand, der kan fastsættes
særbidrag for. En sådan bagatelgrænse vil kunne
fastsættes ud fra flere forskellige kriterier, herunder som
en økonomisk grænse, eller som en
stofmæssig/forureningsmæssig grænse.
Til nr.
5
Med forslaget om en nyaffattelse af
§ 3, stk. 1 pålægges
spildevandsforsyningsselskaberne en pligt til en gang årligt
at fastsætte størrelsen af variable differentierede
degressive kubikmetertakster, der varierer afhængigt af
vandforbruget, idet fastsættelse skal ske i overensstemmelse
med de regler, der fastsættes af miljøministeren i
medfør af forslaget til stk. 4-7, jf.
bemærkningerne til nr. 6. I dag skal
spildevandsforsyningsselskaberne en gang årligt
fastsætte størrelsen af den gældende
udifferentierede kubikmetertakst. Indholdet i forslaget er
således, at spildevandsforsyningsselskaberne skal
fastsætte flere differentierede takster, frem for som i dag
én takst.
Det er hensigten, at de differentierede
degressive kubikmetertakster skal finde anvendelse fra 1. januar
2014 og derefter gradvist implementeres over fem år.
Spildevandsforsyningsselskaberne skal således første
gang fastsætte differentierede takster i 2013 med virkning
fra 1. januar 2014. Der henvises til forslaget om
overgangsbestemmelse, jf. forslagets § 2.
Som det fremgår af den i dag
gældende § 6, stk. 1, skal de fastsatte
kubikmetertakster og bidrag overholde det prisloft, der er fastsat
for spildevandsforsyningsselskabet i medfør af § 6
i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold.
Det fremgår af de nugældende regler om
prisloftregulering, at prisloftet udmeldes af
Forsyningssekretariatet som et kronebeløb pr. kubikmeter med
udgangspunkt i den samlede indtægtsramme og forventede
vandmængde. I relation til de med dette lovforslag
indførte regler vedrørende differentierede takster
bemærkes det, at der med bestemmelsen i § 6,
stk. 1 menes, at indtægterne fra de differentierede og
udifferentierede takster og øvrige bidrag, herunder
eventuelle faste bidrag, samlet set skal overholde
spildevandsforsyningsselskabets indtægtsramme.
Til nr.
6
Med forslaget til § 3, stk. 4, 1. pkt.,
foreslås det, at miljøministeren får pligt til
at fastsætte nærmere regler om
spildevandsforsyningsselskabets fastsættelse af variable
kubikmetertakster. I forslaget om degressive takster ligger, at
miljøministeren ved fastsættelsen af krav om
differentierede takster skal fastsætte nærmere regler,
der indebærer, at taksten for et større vandforbrug,
skal være lavere end taksten for et mindre vandforbrug. Den
hidtidige bestemmelse om, at det målte vandforbrug altid skal
multipliceres med én ensartet takst uafhængigt af
vandforbruget, foreslås således ophævet. Se dog
nedenfor vedrørende forslaget til § 3,
stk. 5.
Det er hensigten, at miljøministeren
ved udmøntningen fastsætter, at vandforbruget inddeles
i tre grupper. Til og med 500 kubikmeter, mellem 500 og til og med
20.000 kubikmeter samt over 20.000 kubikmeter. Det bemærkes,
at hjemlen også omfatter bemyndigelse til at fastsætte
en anden gruppeinddeling eller et andet antal af grupper. Det er
hensigten, at det fastsættes, at alle vandforbrugere skal
betale den samme takst for de første 500 kubikmeter
henholdsvis for forbrug mellem 500 og til og med 20.000
kubikmeter.
Det er endvidere hensigten, at
miljøministeren fastsætter krav om, at
kubikmetertaksten for vandforbrug på mellem 500 og 20.000
kubikmeter fastsættes til en nærmere fastsat andel af
kubikmetertaksten for vandforbrug på til og med 500
kubikmeter. Tilsvarende er det hensigten, at kubikmeter taksten for
vandforbrug over 20.000 kubikmeter fastsættes til en
nærmere fastsat andel af kubikmetertaksten for vandforbrug
på til og med 500 kubikmeter. Da der er tale om degressive
takster, vil taksten for vandforbrug til og med 500 kubikmeter
være den højeste takst, taksten for vandforbrug mellem
500 og 20.000 kubikmeter den næsthøjeste takst, og
taksten for vandforbrug over 20.000 kubikmeter den laveste takst.
De største lettelser i forhold til betalingen i dag vil
således ske for vandforbrug over 20.000 kubikmeter. Lettelsen
for den del af det årlige vandforbrug, der ligger over 500
kubikmeter, indfases gradvist over fem år, således at
vandforbrugere med et årligt forbrug på over 500
kubikmeter ved fuld indfasning i 2018 opnår en lettelse
på op til 700 mio. kr. årligt. Miljøministeren
skal udmønte den foreslåede hjemmel i rette tid til,
at spildevandsforsyningsselskaberne kan indarbejde de nye
differentierede takster i betalingsvedtægten. Derudover er
det hensigten, at miljøministeren fastsætter krav om
en gradvis indfasning af de nævnte krav til det indbyrdes
forhold mellem de differentierede takster.
Forslaget kan udmøntes således,
at de differentierede degressive kubikmetertakster alene
gælder for ejendomme, hvorfra der drives erhverv på
markedsmæssige vilkår.
En virksomhed opererer på
markedsvilkår, når den udbyder varer eller
tjenesteydelser mod vederlag. Det er ikke nødvendigt, at
vederlaget generelt genererer en egentlig profit for virksomheden,
og det er således tilstrækkeligt, at vederlaget alene
dækker ydelsernes omkostninger.
I relation til dette forslag henvises til
forslaget til § 3, stk. 6, jf. bemærkningerne
herom nedenfor, hvor miljøministeren får bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at ejendomsejere skal afgive
oplysning om, hvorvidt der fra ejendommen drives erhverv på
markedsmæssige vilkår. Såfremt der
fastsættes en regel om, at de differentierede degressive
kubikmetertakster alene gælder for ejendomme, hvorfra der
drives erhverv på markedsmæssige vilkår, er der
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at denne betingelse
af spildevandsforsyningsselskaberne skal anses for opfyldt,
såfremt der er modtaget for eksempel den i § 3,
stk. 6 nævnte oplysning. I givet fald indebærer
dette i praksis, at spildevandsforsyningsselskabet skal lægge
en sådan oplysning til grund uden nærmere
prøvelse. Endvidere indebærer lovforslaget, at
miljøministeren kan fastsætte regler om, at den i
§ 3, stk. 6, nævnte oplysning skal afgives
inden et nærmere fastsat tidspunkt. Dette tidspunkt kan
være et tidspunkt, der ligger forud for den periode, som der
beregnes vandafledningsbidrag for. Dette betyder, at der kan
fastsættes et skæringstidspunkt, der ligger forud for
den egentlige beregningsperiode. For så vidt angår
ejendomme, der etableres efter skæringstidspunktet henvises
der til bemærkningerne herom nedenfor.
Med forslaget til § 3, stk. 4, 2. pkt.,
foreslås det, at miljøministeren skal fastsætte
hvilken takst der skal anvendes i medfør af lovens
§ 2 a, stk. 10 om statsveje. Det bemærkes, at
det er hensigten, at miljøministeren fastsætter krav
om, at det årlige vejbidrag for statsveje beregnes ud fra den
takst, der fastsættes for vandforbrug på til og med 500
kubikmeter.
Med forslaget til § 3, stk. 4, 3. pkt.,
foreslås det, at miljøministeren skal fastsætte
øvrige regler, der er nødvendige med henblik på
at spildevandsforsyningsselskaberne kan beregne
vandafledningsbidrag på baggrund af de fastsatte
differentierede degressive kubikmetertakster. Dette kan omfatte
pligter for såvel spildevandsforsyningsselskaber som ejere af
ejendomme, der er tilsluttet spildevandsforsyningsselskabet. Dette
kan ligeledes omfatte regler om, hvordan
spildevandsforsyningsselskabet skal opgøre vandforbrug pr.
ejendom i forhold til beregning af vandafledningbidrag efter de
differentierede og udifferentierede takster, jf. de
foreslåede nye stk. 4, 1. pkt. og stk. 5. Der kan
for eksempel være behov for at fastsætte nærmere
regler i forhold til opgørelsen af vandforbruget på
ejendomme med flere virksomheder. Udstykningslovens ejendomsbegreb
vil i den forbindelse blive taget i betragtning.
Med forslaget til det nye § 3, stk. 5, foreslås
det, at miljøministeren kan fastsætte regler om, at
der for de i bestemmelsen konkret nævnte ejendomme beregnes
vandafledningsbidrag ud fra én ensartet kubikmetertakst. Det
er hensigten, at disse ejendomme skal betale efter den takst, der
fastsættes for et vandforbrug på op til og med 500
kubikmeter uanset vandforbrugets størrelse, det vil sige den
højeste takst.
Miljøministeren får således
bemyndigelse til at fastsætte, at ejendomme, der har en
tilladelse i henhold til lovens § 2 a, stk. 3, til
anvendelse af det såkaldte justerede betalingsprincip, ikke
skal følge den degressive trappemodel. Tilsvarende omfatter
dette forslag ejendomme, der har fået nedsat eller er
fritaget for betaling i medfør af dispensationsreglen i
§ 2 b. Ministeren får desuden bemyndigelse til at
fastsætte regler om én ensartet kubikmetertakst uanset
vandforbrug for ejendomme, hvorfra der ikke drives erhverv på
markedsmæssige vilkår, samt for ejendomme, hvor ejeren
ikke rettidigt har afgivet lovfastsatte oplysninger, jf. forslaget
til stk. 4 og stk. 6.
Ejendomme, hvorfra der ikke drives erhverv
på markedsmæssige vilkår, kan omfatte
helårsboliger og sommerhuse samt ejendomme med både
bolig og erhverv og ejendomme, hvorfra der udøves offentlig
virksomhed, foreningsvirksomhed og lignende. I forhold til for
eksempel en ejendom, der er registreret i BBR som boligejendom og
hvorfra, der drives erhverv, vil ministeren kunne fastsætte,
at der for denne ejendom skal betales vandafledningsbidrag efter en
ensartet takst uanset vandforbrug. I medfør af forslaget til
§ 3, stk. 5, kan miljøministeren vælge at
udmønte bemyndigelsen i forhold til alle eller nogle af de
ejendomme, hvorfra der ikke drives erhverv på
markedsmæssige vilkår. Bemyndigelsen kan således
for eksempel udmøntes til at fastsætte, at det alene
er helårsboliger, sommerhuse og tilsvarende, der skal betale
vandafledningsbidrag efter én ensartet takst.
Med forslaget til § 3, stk. 6, foreslås
det, at miljøministeren får hjemmel til at
fastsætte regler om, at ejeren af en ejendom har pligt til at
afgive oplysninger til brug for spildevandsforsyningsselskabets
fastsættelse af kubikmetertakster og opgørelse af
vandafledningsbidrag, herunder for eksempel krav om digital
afgivelse af oplysning herom i bestemte it-systemer samt frist for
afgivelse af oplysning. Med dette forslag får
miljøministeren mulighed for at fastsætte regler om,
at ejendomsejere skal afgive oplysning om, hvorvidt der fra
ejendommen drives erhverv på markedsmæssige
vilkår. For de ejendomme, hvorfra der drives erhverv på
markedsmæssige vilkår, kan det fastsættes, at
afgivelsen af denne oplysning vil være en absolut
forudsætning for at betale vandafledningsbidrag opgjort efter
den differentierede, degressive model. Oplysninger om hvorvidt der
fra ejendommen drives erhverv på markedsmæssige
vilkår, vil skulle indsendes inden
spildevandsforsyningsselskaberne skal fastsætte
kubikmetertaksterne i deres betalingsvedtægt. Ministeren kan
endvidere fastsætte hyppigheden for afgivelse af disse
oplysninger.
Formålet hermed er at sikre, at
spildevandsforsyningsselskabet har de oplysninger, der er
nødvendige dels i forhold til at beregne de differentierede
kubikmetertakster for det efterfølgende år, og dels i
forhold til at opkræve den rigtige takst.
Miljøministeren kan i medfør af
denne bemyndigelse for eksempel fastsætte, at ejeren af
konkrete ejendomsgrupper har pligt til én gang at meddele,
hvorvidt der fra ejendommen udøves erhverv på
markedsmæssige vilkår, kombineret med en pligt til
efterfølgende på eget initiativ, at give underretning,
såfremt anvendelsen af ejendommen ændres på en
sådan måde, at der ikke længere fra ejendomme
udøves erhverv på markedsmæssige
vilkår.
I medfør af forslaget til
§ 3, stk. 6, kan miljøministeren ligeledes
fastsætte regler om, at ejere af ejendomme, der ikke
tidligere var tilsluttet, i forbindelse med tilslutningen efter
anmodning fra spildevandsforsyningsselskabet skal afgive en
oplysning, om, at ejendommen på tidspunktet for afgivelse af
oplysningen anvendes eller forventes anvendt til erhverv på
markedsmæssige vilkår med henblik på, at
spildevandsforsyningsselskabet kan beregne vandafledningsbidrag for
ejendommen for vandforbrug over 500 m³.
Med forslaget til § 3, stk. 7, foreslås
det, at miljøministeren får mulighed for at
fastsætte spildevandsforsyningsselskabets pligt til at
orientere konkrete grupper af vandforbrugere om pligt til at afgive
oplysning om, hvorvidt en ejendom anvendes til erhverv på
markedsmæssige vilkår. Dette kan omfatte en pligt til
individuelt at orientere for eksempel ejere af ejendomme, der
anvendes til erhverv på markedsmæssige vilkår, om
deres pligt til inden en fastsat frist at afgive oplysning om
markedsmæssigt erhverv for at opnå en lettelse i
spildevandsbetalingen. Miljøministeren får desuden
bemyndigelse til at fastsætte, at
spildevandsforsyningsselskabets udarbejdelse af vedtægt og
fastsættelse af takster samt kommunalbestyrelsens godkendelse
heraf skal ske indenfor en fastsat rimelig frist. Formålet
hermed er at bidrage til at de differentierede takster kan anvendes
med virkning fra 1. januar 2014.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2013.
Med forslaget til stk. 2, foreslås
det, at de nævnte bestemmelser først træder i
kraft 1. januar 2014.
Med forslaget til stk. 3, foreslås
det, at spildevandsforsyningsselskaber i 2013 med virkning pr. 1.
januar 2014 skal fastsætte størrelsen af
differentierede degressive kubikmetertakster, idet
fastsættelsen og beregningen skal ske i overensstemmelse med
regler fastsat i medfør af de i § 1, nr. 6
nævnte bestemmelser. De fastsatte kubikmetertakster og bidrag
skal overholde det prisloft, der er fastsat for
spildevandsforsyningsselskabet i medfør af § 6 i
lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold. Der
henvises til bemærkningerne herom vedrørende forslaget
§ 1, nr. 5 og 6.
De af spildevandsforsyningsselskabet fastsatte
kubikmetertakster skal godkendes af kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor spildevandsforsyningsselskabet er beliggende.
Miljøministeren kan i medfør af dette forslags nr. 6,
jf. forslaget til § 3, stk. 7, fastsætte en
frist for spildevandsforsyningsselskabets udarbejdelse af
vedtægt og fastsættelse af takster samt
kommunalbestyrelsens godkendelse heraf. Formålet hermed er at
bidrage til at sikre, at de differentierede takster anvendes fra 1.
januar 2014 hverken før eller efter.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | Stk. 4.
Vandafledningsbidraget fastsættes som udgangspunkt efter
vandforbruget og beregnes som vandforbruget multipliceret med den
af spildevandsforsyningsselskabet fastsatte og af
kommunalbestyrelsen godkendte kubikmetertakst, jf. § 3,
stk. 1. Hvor vandmåler kræves, beregnes bidraget
ud fra det målte vandforbrug. Spildevandsforsyningsselskabet
kan give adgang til, at bidrag fastsættes ud fra det
målte forbrug, selv om vandmåleren er opsat uden krav
herom. I andre tilfælde fastsættes bidraget efter et
skønnet vandforbrug. Det skønnede forbrug kan for
boligenheder ikke overstige 170 m3 pr. år, jf. dog
§ 7 b, stk. 1. | | 1. § 2 a, stk. 4, 1. pkt.,
affattes således: »Vandafledningsbidraget
fastsættes med udgangspunkt i vandforbruget og i
overensstemmelse med § 3, stk. 1.« | | | | Stk. 7.
Spildevandsforsyningsselskabet kan vælge at opdele
vandafledningsbidraget i en fast og en variabel del. Den faste del
af vandafledningsbidraget må maksimalt udgøre 30 gange
den variable kubikmetertakst og må ikke overstige 500 kr.
inklusive moms pr. år. Den faste del af bidraget
opkræves pr. stikledning frem til en ejendoms
grundgrænse. Den faste del af bidraget skal dog ikke
opkræves for stikledninger, hvortil der alene er tilsluttet
tag- og overfladevand. Den variable del af bidraget beregnes som
vandforbruget multipliceret med den af
spildevandsforsyningsselskabet fastsatte og af kommunalbestyrelsen
godkendte kubikmetertakst, jf. § 3, stk. 1, 2. pkt.
Vandforbruget, der anvendes ved beregningen, fastsættes som
beskrevet i stk. 4. I tilfælde, hvor der afledes vand
uden et vandforbrug, beregnes den variable del af bidraget på
baggrund af den afledte vandmængde, jf. stk. 6. | | 2. I § 2 a, stk. 7, 2. pkt., udgår »må
maksimalt udgøre 30 gange den variable kubikmetertakst
og« | Stk. 7.
Spildevandsforsyningsselskabet kan vælge at opdele
vandafledningsbidraget i en fast og en variabel del. Den faste del
af vandafledningsbidraget må maksimalt udgøre 30 gange
den variable kubikmetertakst og må ikke overstige 500 kr.
inklusive moms pr. år. Den faste del af bidraget
opkræves pr. stikledning frem til en ejendoms
grundgrænse. Den faste del af bidraget skal dog ikke
opkræves for stikledninger, hvortil der alene er tilsluttet
tag- og overfladevand. Den variable del af bidraget beregnes som
vandforbruget multipliceret med den af
spildevandsforsyningsselskabet fastsatte og af kommunalbestyrelsen
godkendte kubikmetertakst, jf. § 3, stk. 1, 2. pkt.
Vandforbruget, der anvendes ved beregningen, fastsættes som
beskrevet i stk. 4. I tilfælde, hvor der afledes vand
uden et vandforbrug, beregnes den variable del af bidraget på
baggrund af den afledte vandmængde, jf. stk. 6. | | 3. § 2 a, stk. 7, 5. pkt.,
affattes således: »Det variable vandafledningsbidrag
beregnes som vandforbruget multipliceret med de af
spildevandsforsyningsselskabet fastsatte og af kommunalbestyrelsen
godkendte kubikmetertakster, jf. § 3,
stk. 1.« | | | | | | 4. I § 2 a, indsættes som stk. 13: »Stk. 13. Miljøministeren kan
fastsætte regler om opgørelse af særbidrag, jf.
stk. 9, om krav til dokumentation for beregning af
særbidragets størrelse og om udlevering af denne
dokumentation. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om
en bagatelgrænse for opkrævning af
særbidrag.« | | | | Stk. 10.
For statsveje fastsættes med udgangspunkt i
kubikmetertaksten, jf. stk. 4, et årligt vejbidrag
beregnet ud fra en vandmængde på 0,12 m3 vand pr. m2 areal, hvorfra spildevandet tilledes
til et spildevandsforsyningsselskab. Hvis vandafledningsbidraget er
opdelt i en fast og en variabel del, jf. stk. 7, betaler
statsveje alene den variable del af bidraget beregnet ud fra den i
stk. 7 nævnte variable kubikmetertakst. | | I § 2 a,
stk. 10, indsættes efter
»stk. 4,«: »og regler fastsat i medfør af
§ 3, stk. 2,« | | | | § 3.
Spildevandsforsyningsselskabet fastsætter en gang
årligt størrelsen af den variable kubikmetertakst.
Hvis spildevandsforsyningsselskabet vælger at indføre
et fast bidrag efter § 2 a, stk. 7, fastsætter
spildevandsforsyningsselskabet en gang årligt
størrelsen af det faste bidrag og den variable
kubikmetertakst. De fastsatte takster og bidrag skal overholde det
prisloft, der er fastsat for spildevandsforsyningsselskabet i
medfør af § 6 i lov om vandsektorens organisering
og økonomiske forhold. Den af spildevandsforsyningsselskabet
fastsatte kubikmetertakst og eventuelle faste bidrag skal godkendes
af kommunalbestyrelsen en gang årligt i den kommune, hvor
spildevandsforsyningsselskabet er beliggende. | | 5. § 3, stk. 1, affattes
således: »Spildevandsforsyningsselskabet
fastsætter en gang årligt størrelsen af
differentierede degressive kubikmetertakster, der varierer
afhængigt af vandforbruget, idet fastsættelsen sker i
overensstemmelse med regler fastsat i medfør af
stk. 4-7. Hvis spildevandsforsyningsselskabet vælger at
indføre et fast bidrag efter § 2 a, stk. 7,
fastsætter spildevandsforsyningsselskabet en gang
årligt størrelsen af bidraget. De fastsatte
kubikmetertakster og bidrag skal overholde det prisloft, der er
fastsat for spildevandsforsyningsselskabet i medfør af
§ 6 i lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold. De af spildevandsforsyningsselskabet
fastsatte kubikmetertakster og faste bidrag skal godkendes af
kommunalbestyrelsen en gang årligt i den kommune, hvor
spildevandsforsyningsselskabet er beliggende.« | | | | | | 6. I § 3 indsættes som stk. 4-7: »Stk. 4. Miljøministeren
fastsætter regler om spildevandsforsyningsselskabets
fastsættelse af differentierede degressive kubikmetertakster,
der varierer afhængigt af vandforbrugets størrelse,
jf. stk. 1. Ministeren fastsætter endvidere, hvilken
takst der skal anvendes i medfør af § 2 a,
stk. 10. Ministeren fastsætter desuden øvrige
regler, der er nødvendige, for at
spildevandsforsyningsselskaberne kan beregne
vandafledningsbidrag på baggrund af de fastsatte
differentierede degressive kubikmetertakster. Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om
spildevandsforsyningsselskabets beregning af vandafledningsbidrag
på baggrund af en kubikmetertakst, der anvendes uanset
vandforbrugets størrelse, for ejendomme, der har en
tilladelse i medfør af § 2 a, stk. 3, for
ejendomme, der har fået nedsat eller er fritaget for betaling
i medfør af § 2 b, for ejendomme, hvorfra der ikke
drives erhverv på markedsmæssige vilkår, herunder
ejendomme med både bolig og erhverv, samt for ejendomme, hvor
ejeren ikke rettidigt har afgivet oplysninger, der er
påkrævet i henhold til regler fastsat i medfør
af stk. 4 og stk. 6. Ministeren kan i den forbindelse
fastsætte, at de differentierede degressive kubikmetertakter,
jf. stk. 1 og stk. 4, ikke skal gælde. Stk. 6.
Miljøministeren kan fastsætte krav om, at ejeren af en
ejendom afgiver nødvendige oplysninger til brug for
spildevandsforsyningsselskabets fastsættelse af
kubikmetertakster og beregning af vandafledningsbidrag, herunder
krav om afgivelse af oplysning om, hvorvidt en ejendom anvendes til
erhverv på markedsmæssige vilkår, krav
vedrørende digital afgivelse af oplysninger i bestemte
it-systemer, krav om hyppighed for afgivelse af oplysninger, frist
for afgivelse af oplysning og om procedure for afgivelse af disse
oplysninger. Stk. 7.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
spildevandsforsyningsselskabets pligt til at orientere konkrete
brugergrupper om pligt til at afgive oplysning om, hvorvidt en
ejendom anvendes til erhverv på markedsmæssige
vilkår. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om
spildevandsforsyningsselskabets udarbejdelse af vedtægt og
fastsættelse af takster samt om kommunalbestyrelsens
godkendelse heraf, jf. stk. 1 og stk. 2, indenfor en
fastsat frist.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2013, jf. dog
stk. 2-3. Stk. 2.
§ 1, nr. 1-3 og nr. 5 træder i kraft 1. januar
2014, jf. dog stk. 3. Stk. 3.
Spildevandsforsyningsselskaber skal i 2013 med virkning pr. 1.
januar 2014 fastsætte størrelsen af differentierede
degressive kubikmetertakster, der varierer afhængigt af
vandforbruget, idet fastsættelsen sker i overensstemmelse med
regler fastsat i medfør af de i § 1, nr. 6
nævnte bestemmelser. De fastsatte kubikmetertakster og bidrag
skal overholde det prisloft, der er fastsat for
spildevandsforsyningsselskabet i medfør af § 6 i
lov om vandsektorens organisering og økonomiske
forhold. |
|