Skriftlig fremsættelse (28. maj
2013)
Miljøministeren (Pia Olsen Dyhr,
fg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af lov om
betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber
m.v. (Betalingsstruktur for
vandafledningsbidrag, bemyndigelse til
opgørelse af særbidrag for behandling af særligt
forurenet spildevand m.v.)
(Lovforslag nr. L 222)
Lovforslaget udmønter en del af
Aftale om en vækstplan fra april 2013, som regeringen har
indgået med Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti. Formålet med lovforslaget er at skabe mere
konkurrencedygtige vilkår for store vandforbrugende
virksomheder.
Lovforslaget indfører en mere
kostægte betaling for spildevandsafledning.
Spildevandsomkostninger for virksomheder med højt
vandforbrug sænkes til et niveau, som i højere grad
svarer til de reelle omkostninger, hvilket er til gavn for
virksomhedernes konkurrenceevne og muligheden for at fastholde
produktion og arbejdspladser i Danmark. Dette sker på en
måde, så der samlet set opretholdes et væsentligt
incitament til vandbesparelser for ejendomme, der afleder
spildevand.
Det foreslås, at
miljøministeren skal fastsætte de nærmere rammer
for udmøntning af den nye betalingsstruktur, idet det ligger
fast, at der skal være en degressiv trappemodel, dvs. at den
kubikmetertakst, der betales efter, bliver lavere jo højere
vandforbruget er. Det er hensigten, at miljøministeren
fastsætter krav om forholdet mellem de tre trin, men niveauet
for taksterne vil fortsat skulle fastsættes lokalt med
henblik på at overholde hvile-i-sig-selv-princippet.
Den kommende udmøntning af
lovforslaget vil medføre lettelser for op til ca. 700 mio.
kr. årligt for store vandforbrugere fra 2018.
Indfasningstakten af trappemodellen fastsættes i forbindelse
med de udmøntende regler på baggrund af de forventede
effektiviseringer i spildevandsforsyningsselskaberne. Indfasningen
vil således betyde, at virkningen for mindre vandforbrugere
ved fuld indfasning alt andet lige er neutraliseret på
landsplan. I de enkelte spildevandsforsyningsselskaber kan der dog
være visse forskydninger i priserne. Det gælder
særligt i forsyninger med mange store vandforbrugere.
Forskydningerne i sådanne forsyninger vil ofte ikke kunne
opvejes af effektiviseringer.
Miljøministeren kan i forbindelse
med fastsættelse af de nærmere rammer for
udmøntning af forslaget fastsætte, at de degressive
kubikmetertakster, dvs. takster, der falder med stigende
vandforbrug, alene gælder for ejendomme, hvorfra der drives
erhverv på markedsmæssige vilkår. Ministeren kan
desuden fastsætte, at vandafledningsbidraget på
konkrete områder ikke skal beregnes efter trappemodellen.
På disse områder vil taksten i givet fald være
ensartet, uanset om vandmængden efter trappemodellen kunne
medføre en lettelse. Dette kan for eksempel få
betydning for boliger, der har et ekstraordinært højt
vandforbrug. Endeligt får miljøministeren en
række bemyndigelser, der er nødvendige med henblik
på at implementere den nye betalingsstruktur. Den nye
degressive betalingsstruktur vil træde i kraft den 1. januar
2014.
Lovforslaget er endvidere en
udmøntning af Regeringens Vækstplan for vand, bio og
miljøløsninger fra marts 2013. Miljøministeren
bemyndiges til at kunne fastsætte regler, der bidrager til at
sikre en mere kostægte betalingsstruktur for virksomhedernes
betaling for særligt forurenet spildevand (særbidrag).
Gennemsigtigheden i opgørelsen af særbidragets
størrelse øges herved, hvilket medfører, at
efterspørgslen efter nye forbedrede decentrale
renseløsninger på de enkelte tilsluttede virksomheder
øges til gavn for miljøet.
Tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse er begrundet i, at forslaget udmønter
Aftale om en vækstplan fra april 2013. Lovforslaget
ønskes vedtaget i indeværende folketingsår, idet
den nye degressive betalingsstruktur skal virke fra 1. januar 2014.
Dette forudsætter udstedelse af en udmøntende
bekendtgørelse samt forberedelse hos de af lovforslaget
omfattede parter.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.