Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 20. juni 2013
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. maj 2013
og var til 1. behandling den 3. juni 2013. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 30. april 2013 dette udkast til
udvalget, jf. MIU alm. del - bilag 275. Den 28. maj 2013 sendte
miljøministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Udvalget har den 6. juni 2013 haft teknisk
gennemgang af lovforslaget med miljøministeren og
embedsmænd fra Miljøministeriet.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danske
Slagtermestre, og miljøministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse.
Deputationer
Endvidere har Danske Slagtermestre
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20
spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for ændringsforslagene.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er meget tilfredse
med lovforslaget. Af regeringens vækstplan fra marts for
vand, bio og miljøløsninger fremgår, at
spildevandsbetalingen for store vandforbrugere skal lettes, og at
særbidraget for særligt forurenet spildevand
ændres, så det beregnes mere kostægte.
Både ændringen af
spildevandsbetalingen og særbidraget skal skabe vækst
og sikre danske arbejdspladser i danske produktionsvirksomheder.
Begge dele indgår i dette lovforslag, og det er S, RV og SF
meget tilfredse med. Lovforslaget er således en
udmøntning af de brede vækstplaner og aftaler, som
regeringen indgik i slutningen af april for at sikre og skabe
danske arbejdspladser.
Trappemodellen vil samlet set efter 2018
betyde lettelser på op til ca. 700 mio. kr. for store
vandforbrugere - lettelser, der betales af de effektiviseringer,
der er store muligheder for. Effektiviseringspotentialet er
beregnet til godt og vel 1 mia. kr.
Prisstrukturen, der er gældende i
dag, betyder også, at store vandforbrugere inden for
produktionsområdet betaler en uforholdsmæssig stor del
af regningen i de enkelte forsyninger. Det laver vi nu om med dette
lovforslag.
Begge dele af lovforslaget, både
trappemodellen, der gavner de store producenter, og
særbidraget, fører til mere kostægte
afregninger.
De store vandforbrugere har betalt for
meget, og dem med særlig forurenet spildevand har måske
af og til betalt for lidt.
Med gennemsigtigheden i opgørelsen
af særbidraget er der også gode muligheder for, at
renseløsninger på den enkelte virksomhed øges
til gavn for både miljø og beskæftigelse.
S, RV og SF støtter lovforslaget,
der gør kostægthed, sammenhængen mellem ydelse
og pris, til et bærende princip.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er
positive over for lovforslaget om indførelsen af en
trappemodel for vandforbrugende virksomheder.
Med vedtagelsen af lovforslaget får
vi skabt et mere fair betalingsgrundlag for alle vandforbrugere,
hvilket vil være gavnligt for især store
vandforbrugende virksomheder, som på visse områder over
en længere årrække har betalt en højere
pris for vandbehandling, end de har pådraget vandselskabet
udgifter for. Samtidig medfører loven ifølge
regeringen en besparelse på 700 mio. kr.
V, DF, LA og KF vil i forbindelse med
implementeringen af lovforslaget have særlig fokus på
konsekvenserne for omkostningerne for små og mellemstore
slagterivirksomheder. Samtidig vil vi være opmærksomme
på, at de små og mellemstore virksomheder ikke oplever
store prisstigninger som følge af lovforslaget.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) I
det under nr. 6 foreslåede § 3, stk. 5, affattes 2. pkt. således:
»Ministeren kan i den forbindelse
fastsætte, at de differentierede kubikmetertakster, jf. stk.
1 og 4, ikke skal gælde for de i 1. pkt. nævnte
ejendomme, eller at vand?afledningsbidrag for en eller flere af de
nævnte typer af ejendomme skal beregnes efter de
differentierede kubikmetertakster, jf. stk. 1 og 4, for en del af
ejendommens vandforbrug, mens der for resten af ejendommens
vandforbrug beregnes vandafledningsbidrag efter den i 1. pkt.
nævnte kubikmetertakst.«
[Præcisering af bemyndigelse
til fastsættelse af regler om beregning af
vandafledningsbidrag ud fra såvel differentierede som
udifferentierede takster for nærmere fastlagte dele af
vandforbruget fra samme ejendom]
Til § 2
2) I
stk. 1 ændres »den 1.
juli« til: »den 15. juli«.
[Ændret
ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget
præciseres det, at miljøministeren i medfør af
§ 3, stk. 5, 1. og 2. pkt., for en eller flere af de i 1. pkt.
nævnte fire typer af ejendomme kan fastsætte, at
beregningen af vandafledningsbidrag skal ske efter de
differentierede kubikmetertakster for en del af ejendommens
vandforbrug og samtidig efter den i 1. pkt. nævnte ensartede
kubikmetertakst uanset vandforbrug for den øvrige del af
ejendommens vandforbrug. Forslaget kan udmøntes
således, at ejeren af ejendomme skal oplyse den forventede
forholdsmæssige fordeling af vandforbruget mellem den
anvendelse af ejendommen, der er markedsmæssig, og den
anvendelse, der ikke er markedsmæssig.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at den nævnte beregning af spildevandsbidrag i forhold til
blandede ejendomme, dvs. ejendomme, der anvendes til både
bolig og erhverv, vurderes at være mere i overensstemmelse
med statsstøttereglerne i Traktaten om Den europæiske
Union. Endvidere er baggrunden at sikre en mere enkel og entydig
beregningsform for blandede ejendomme. Den præciserede
bemyndigelse kan også anvendes til at fastsætte regler
om, at der for ejendomme, for hvilke der i medfør af lovens
§ 2 b er foretaget nedsættelse eller fritagelse for
betaling, skal beregnes vandafledningsbidrag efter såvel de
differentierede takster som den ensartede takst for nærmere
fastsatte dele af ejendommens vandforbrug.
Til nr. 2
Af hensyn til behandling af lovforslaget i
Folketinget er ikrafttrædelsesdatoen udskudt 14 dage i
forhold til det fremsatte lovforslag.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone
Loklindt (RV) fmd. Andreas
Steenberg (RV) Lotte Rod (RV) Eigil Andersen (SF) Steen Gade (SF)
Per Clausen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig
(IA) Erling Bonnesen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik
Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Anni Matthiesen (V) nfmd. Hans
Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF)
René Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 222
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra miljøministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 21/5-13 fra Danske
Slagtermestre | 4 | Præsentationen anvendt ved teknisk
gennemgang af lovforslaget, fra miljøministeren | 5 | Ændringsforslag fra
miljøministeren | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Notat om beregning af de økonomiske
konsekvenser af trappemodellen, fra miljøministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 222
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/5-13 fra Danske Slagtermestre, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om ministeren kan udelukke, at
vedtagelsen af lovforslaget kan føre til stigninger i
taksterne for almindelige forbrugere på op til 80 pct., til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke undersøgelser af de
sociale konsekvenser af stigninger på satserne for vand
på op til 80 pct. der er gennemført, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. , om et højere fast bidrag
ville kunne medvirke til at skabe en mere retfærdig betaling
for vand og vandafledning, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om de administrative og
økonomiske konsekvenser for vandsektoren ved at
indføre trappemodellen, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. , om omkostningerne til selve
implementeringen af trappemodellen kan dækkes under
prislofterne, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. , om ministeren forventer, at der i
forlængelse af indførelsen af trappemodellen skal
gennemføres yderligere ændringer af betalingsmodellen,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. , om ministeren i forlængelse
af indførelsen af trappemodellen overvejer at ændre
reglerne for tilslutningsbidrag og at indføre en ny model
for vejbidrag, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
de øgede krav om individuelle konkrete beregninger og
dokumentation af udgifter i forbindelse med beregning af
særbidrag ikke fører til en fordyrelse af
administrationen, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. , om ministeren vil tage initiativ
til at indføre et egentligt regnvandsbidrag, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. , om ministeren mener, det er
uheldigt, at indførelsen af trappemodellen reducerer
virksomhedernes motivation til at rense og genbruge spildevand, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. , om ministeren mener, at det er
negativt, at indførelsen af trappemodellen svækker
små og mellemstore fødevareproducenter i forhold til
de største fødevareproducenter, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om konsekvenserne af at
indføre en trappemodel for virksomhedernes anvendelse og
udvikling af vandeffektive processer og teknikker, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
de store vandforbrugende virksomheder fremover lægger
vægt på udvikling og anvendelse af vandeffektive
teknikker og processer, når man indfører
trappemodellen for betaling, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om et estimat over forskellen i
udgift pr. produktionsenhed (f.eks. pr. slagtesvin) for små,
mellemstore og store slagtehuse som følge af lovforslaget,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. , om det er rentabelt for små
og mellemstore virksomheder at anvende moderne teknologi til at
reducere vandforbruget, og om der findes muligheder for at
støtte udbredelsen af vandbesparende teknologi til mindre
virksomheder, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om at kommentere artiklen
»Vækstplan skal give afgiftslettelser på
spildevand« bragt i Fødevaremagasinet, nr. 4, april
2013, side 4 og 5, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om at oversende en beregning, der
tager udgangspunkt i en kommune, hvor omkostningerne til spildevand
svarer til landsgennemsnittet, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om at oplyse, hvor mange kommuner der
ventes at have henholdsvis lavt og højt
effektiviseringspotentiale, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. , om den i lovforslaget indeholdte
forskel i spildevandsafgift for henholdsvis små og store
virksomheder - og en eventuel finansiering af de stores rabatter
med højere afgifter til de små - er lovmedholdelig i
forhold til EU's konkurrenceregler, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
|