L 222 Forslag til lov om ændring af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.

(Betalingsstruktur for vandafledningsbidrag, bemyndigelse til opgørelse af særbidrag for behandling af særlig forurenet spildevand m.v.).

Af: fungerende miljøminister Pia Olsen Dyhr (SF)
Udvalg: Miljøudvalget
Samling: 2012-13
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 20-06-2013

Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 20. juni 2013

20121_l222_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 20. juni 2013

1. Ændringsforslag

Miljøministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. maj 2013 og var til 1. behandling den 3. juni 2013. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljøudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendte den 30. april 2013 dette udkast til udvalget, jf. MIU alm. del - bilag 275. Den 28. maj 2013 sendte miljøministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Teknisk gennemgang

Udvalget har den 6. juni 2013 haft teknisk gennemgang af lovforslaget med miljøministeren og embedsmænd fra Miljøministeriet.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danske Slagtermestre, og miljøministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.

Deputationer

Endvidere har Danske Slagtermestre mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 20 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for ændringsforslagene.

Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er meget tilfredse med lovforslaget. Af regeringens vækstplan fra marts for vand, bio og miljøløsninger fremgår, at spildevandsbetalingen for store vandforbrugere skal lettes, og at særbidraget for særligt forurenet spildevand ændres, så det beregnes mere kostægte.

Både ændringen af spildevandsbetalingen og særbidraget skal skabe vækst og sikre danske arbejdspladser i danske produktionsvirksomheder. Begge dele indgår i dette lovforslag, og det er S, RV og SF meget tilfredse med. Lovforslaget er således en udmøntning af de brede vækstplaner og aftaler, som regeringen indgik i slutningen af april for at sikre og skabe danske arbejdspladser.

Trappemodellen vil samlet set efter 2018 betyde lettelser på op til ca. 700 mio. kr. for store vandforbrugere - lettelser, der betales af de effektiviseringer, der er store muligheder for. Effektiviseringspotentialet er beregnet til godt og vel 1 mia. kr.

Prisstrukturen, der er gældende i dag, betyder også, at store vandforbrugere inden for produktionsområdet betaler en uforholdsmæssig stor del af regningen i de enkelte forsyninger. Det laver vi nu om med dette lovforslag.

Begge dele af lovforslaget, både trappemodellen, der gavner de store producenter, og særbidraget, fører til mere kostægte afregninger.

De store vandforbrugere har betalt for meget, og dem med særlig forurenet spildevand har måske af og til betalt for lidt.

Med gennemsigtigheden i opgørelsen af særbidraget er der også gode muligheder for, at renseløsninger på den enkelte virksomhed øges til gavn for både miljø og beskæftigelse.

S, RV og SF støtter lovforslaget, der gør kostægthed, sammenhængen mellem ydelse og pris, til et bærende princip.

Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er positive over for lovforslaget om indførelsen af en trappemodel for vandforbrugende virksomheder.

Med vedtagelsen af lovforslaget får vi skabt et mere fair betalingsgrundlag for alle vandforbrugere, hvilket vil være gavnligt for især store vandforbrugende virksomheder, som på visse områder over en længere årrække har betalt en højere pris for vandbehandling, end de har pådraget vandselskabet udgifter for. Samtidig medfører loven ifølge regeringen en besparelse på 700 mio. kr.

V, DF, LA og KF vil i forbindelse med implementeringen af lovforslaget have særlig fokus på konsekvenserne for omkostningerne for små og mellemstore slagterivirksomheder. Samtidig vil vi være opmærksomme på, at de små og mellemstore virksomheder ikke oplever store prisstigninger som følge af lovforslaget.

Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af miljøministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I det under nr. 6 foreslåede § 3, stk. 5, affattes 2. pkt. således:

»Ministeren kan i den forbindelse fastsætte, at de differentierede kubikmetertakster, jf. stk. 1 og 4, ikke skal gælde for de i 1. pkt. nævnte ejendomme, eller at vand?afledningsbidrag for en eller flere af de nævnte typer af ejendomme skal beregnes efter de differentierede kubikmetertakster, jf. stk. 1 og 4, for en del af ejendommens vandforbrug, mens der for resten af ejendommens vandforbrug beregnes vandafledningsbidrag efter den i 1. pkt. nævnte kubikmetertakst.«

[Præcisering af bemyndigelse til fastsættelse af regler om beregning af vandafledningsbidrag ud fra såvel differentierede som udifferentierede takster for nærmere fastlagte dele af vandforbruget fra samme ejendom]

Til § 2

2) I stk. 1 ændres »den 1. juli« til: »den 15. juli«.

[Ændret ikrafttrædelsesdato]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget præciseres det, at miljøministeren i medfør af § 3, stk. 5, 1. og 2. pkt., for en eller flere af de i 1. pkt. nævnte fire typer af ejendomme kan fastsætte, at beregningen af vandafledningsbidrag skal ske efter de differentierede kubikmetertakster for en del af ejendommens vandforbrug og samtidig efter den i 1. pkt. nævnte ensartede kubikmetertakst uanset vandforbrug for den øvrige del af ejendommens vandforbrug. Forslaget kan udmøntes således, at ejeren af ejendomme skal oplyse den forventede forholdsmæssige fordeling af vandforbruget mellem den anvendelse af ejendommen, der er markedsmæssig, og den anvendelse, der ikke er markedsmæssig.

Baggrunden for ændringsforslaget er, at den nævnte beregning af spildevandsbidrag i forhold til blandede ejendomme, dvs. ejendomme, der anvendes til både bolig og erhverv, vurderes at være mere i overensstemmelse med statsstøttereglerne i Traktaten om Den europæiske Union. Endvidere er baggrunden at sikre en mere enkel og entydig beregningsform for blandede ejendomme. Den præciserede bemyndigelse kan også anvendes til at fastsætte regler om, at der for ejendomme, for hvilke der i medfør af lovens § 2 b er foretaget nedsættelse eller fritagelse for betaling, skal beregnes vandafledningsbidrag efter såvel de differentierede takster som den ensartede takst for nærmere fastsatte dele af ejendommens vandforbrug.

Til nr. 2

Af hensyn til behandling af lovforslaget i Folketinget er ikrafttrædelsesdatoen udskudt 14 dage i forhold til det fremsatte lovforslag.

Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S) Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone Loklindt (RV) fmd. Andreas Steenberg (RV) Lotte Rod (RV) Eigil Andersen (SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA) Erling Bonnesen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V) nfmd. Hans Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)

Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 222

Bilagsnr.

Titel

1
Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 21/5-13 fra Danske Slagtermestre
4
Præsentationen anvendt ved teknisk gennemgang af lovforslaget, fra miljøministeren
5
Ændringsforslag fra miljøministeren
6
1. udkast til betænkning
7
Notat om beregning af de økonomiske konsekvenser af trappemodellen, fra miljøministeren


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 222

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/5-13 fra Danske Slagtermestre, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. , om ministeren kan udelukke, at vedtagelsen af lovforslaget kan føre til stigninger i taksterne for almindelige forbrugere på op til 80 pct., til miljøministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvilke undersøgelser af de sociale konsekvenser af stigninger på satserne for vand på op til 80 pct. der er gennemført, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. , om et højere fast bidrag ville kunne medvirke til at skabe en mere retfærdig betaling for vand og vandafledning, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om de administrative og økonomiske konsekvenser for vandsektoren ved at indføre trappemodellen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. , om omkostningerne til selve implementeringen af trappemodellen kan dækkes under prislofterne, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. , om ministeren forventer, at der i forlængelse af indførelsen af trappemodellen skal gennemføres yderligere ændringer af betalingsmodellen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. , om ministeren i forlængelse af indførelsen af trappemodellen overvejer at ændre reglerne for tilslutningsbidrag og at indføre en ny model for vejbidrag, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de øgede krav om individuelle konkrete beregninger og dokumentation af udgifter i forbindelse med beregning af særbidrag ikke fører til en fordyrelse af administrationen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. , om ministeren vil tage initiativ til at indføre et egentligt regnvandsbidrag, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. , om ministeren mener, det er uheldigt, at indførelsen af trappemodellen reducerer virksomhedernes motivation til at rense og genbruge spildevand, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. , om ministeren mener, at det er negativt, at indførelsen af trappemodellen svækker små og mellemstore fødevareproducenter i forhold til de største fødevareproducenter, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om konsekvenserne af at indføre en trappemodel for virksomhedernes anvendelse og udvikling af vandeffektive processer og teknikker, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de store vandforbrugende virksomheder fremover lægger vægt på udvikling og anvendelse af vandeffektive teknikker og processer, når man indfører trappemodellen for betaling, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om et estimat over forskellen i udgift pr. produktionsenhed (f.eks. pr. slagtesvin) for små, mellemstore og store slagtehuse som følge af lovforslaget, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. , om det er rentabelt for små og mellemstore virksomheder at anvende moderne teknologi til at reducere vandforbruget, og om der findes muligheder for at støtte udbredelsen af vandbesparende teknologi til mindre virksomheder, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om at kommentere artiklen »Vækstplan skal give afgiftslettelser på spildevand« bragt i Fødevaremagasinet, nr. 4, april 2013, side 4 og 5, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om at oversende en beregning, der tager udgangspunkt i en kommune, hvor omkostningerne til spildevand svarer til landsgennemsnittet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om at oplyse, hvor mange kommuner der ventes at have henholdsvis lavt og højt effektiviseringspotentiale, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. , om den i lovforslaget indeholdte forskel i spildevandsafgift for henholdsvis små og store virksomheder - og en eventuel finansiering af de stores rabatter med højere afgifter til de små - er lovmedholdelig i forhold til EU's konkurrenceregler, til miljøministeren, og ministerens svar herpå