Fremsat den 22. maj 2013 af Klima-,
Energi- og Bygningsministeren (Martin Lidegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om leje, lov om leje af almene boliger og lov om
elforsyning1)
(Lejeres mulighed for nettoafregning,
herunder afgiftsfritagelse for elektricitet fremstillet på
vedvarende energi-anlæg)
§ 1
I lov om afgift af elektricitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, som ændret
bl.a. ved § 3 i lov nr. 1390 af 23. december 2012 og senest
ved § 1 i lov nr. 70 af 30. januar 2013, foretages
følgende ændringer:
1. § 2,
stk. 1, litra c, affattes således:
»c)
fremstilles på elproduktionsanlæg ved anvendelse af
vedvarende energikilder i form af vindkraft, vandkraft, biogas,
biomasse, solenergi, bølge- og tidevandsenergi samt
geotermisk varme, og som direkte forbruges af elproducenten eller
af en lejer i en udlejningsejendom, når anlægget er
placeret i forbindelse med udlejningsejendommen, og den udlejede
ejendom udlejes af elproducenten,«
2. § 2,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Stk. 1,
litra c, finder anvendelse for et nærmere opgjort forbrug af
elektricitet fra det kollektive elnet. Omfanget af forbruget svarer
til den produktion af elektricitet fra elproduktionsanlægget,
jf. stk. 1, litra c, der leveres til det kollektive net, og som
opgjort inden for hver time ikke overstiger elproducentens og
lejerens forbrug af elektricitet fra det kollektive elnet i samme
tidsrum.«
§ 2
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr.
963 af 11. august 2010, som ændret ved § 148 i lov nr.
1336 af 19. december 2008, § 3 i lov nr. 1611 af 22. december
2010, § 1 i lov nr. 517 af 5. juni 2012 og § 1 i lov nr.
270 af 19. marts 2013, foretages følgende
ændringer:
1. § 45,
stk. 1 og 2, ophæves, og i
stedet indsættes:
»For andre leverancer fra udlejeren til
opvarmning, herunder el og gas, samt for udlejerens leverance af el
til lejerens forbrug i lejemålet til andet end opvarmning,
finder reglerne i §§ 36-44 tilsvarende
anvendelse.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
2. I
§ 45, stk. 3, der bliver stk. 2,
ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1«.
3. I
§ 45, stk. 6, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 5« til: »stk. 4«.
4. I
§ 46, stk. 6, ændres
»stk. 3,« til: »stk. 2,«.
§ 3
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 11. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1611 af 22. december 2010,
§ 3 i lov nr. 517 af 5. juni 2012, § 2 i lov nr. 518 af
5. juni 2012 og § 2 i lov nr. 273 af 19. marts 2013, foretages
følgende ændring:
1. § 60,
stk. 1, affattes således:
»For udlejerens leverance af el til lejerens
forbrug i lejemålet til andet end opvarmning finder reglerne
i §§ 52-59 tilsvarende anvendelse.«
§ 4
I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 279 af 21. marts 2012, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 576 af 18. juni 2012 og
senest ved § 2 i lov nr. 1390 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8 a, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at lejere, der ikke selv producerer
elektricitet, under nærmere angivne betingelser, i samme
omfang som efter 1. pkt., kan fritages for betaling af
pristillæg m.v. for den elektricitet, som de forbruger,
når elektriciteten er produceret på
elproduktionsanlæg, som anvender vedvarende energikilder
omfattet af lov om fremme af vedvarende energi, og som er etableret
i tilknytning til forbrugsstedet.«
2. I
§ 8 b indsættes efter 1.
pkt.:
»Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at lejere, der ikke selv producerer
elektricitet, kan fritages for den i § 8, stk. 1, nævnte
betalingsforpligtelse for den elektricitet, som de forbruger,
når elektriciteten er produceret på nærmere
angivne elproduktionsanlæg med en begrænset eleffekt
eller elproduktion, som anvender vedvarende energikilder omfattet
af lov om fremme af vedvarende energi, og som er etableret i
tilknytning til forbrugsstedet.«
§ 5
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledende
bemærkninger
Lovforslaget skal give lejere og udlejere samme
mulighed for nettoafregning og afgiftsfritagelse for elektricitet
fremstillet på vedvarende energi-anlæg
(VE-anlæg), f.eks. solcelleanlæg, som ejere og
andelshavere har i dag. Lovforslaget indeholder tillige en
præcisering af en hjemmel til, at elektricitet til andre
formål end opvarmning kan opkræves særskilt i
tillæg til huslejen, som vil muliggøre, at en ejendom
med flere lejemål kan opnå nettoafregning og
afgiftsfritagelse.
2. Lovforslagets formål
og baggrund
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med den
politiske aftale af 15. november 2012 mellem regeringen
(Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti)
og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og det Konservative
Folkeparti om strategi for solcelleanlæg og øvrige
små VE-anlæg. Aftalen indeholdt en ny
støtteordning for solceller, som blev udmøntet i lov
nr. 1390 af 23. december 2012.
Det var en præmis for indgåelsen af
den politiske aftale og vedtagelsen af lov nr. 1390, at den ny
støtteordning skulle tilgodese og ensarte de
økonomiske vilkår for etablering af solceller i
forskellige boligformer. Det var i den forbindelse et ønske,
at de lovgivningsmæssige barrierer i lov om afgift af
elektricitet, lov om elforsyning, lov om leje og lov om leje af
almene boliger, der hindrede lejere i at nettoafregne på lige
vilkår med ejere og andelshavere, skulle fjernes. Klima-,
Energi- og Bygningsministeren erklærede i en skriftlig
meddelelse til Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 13. december
2012 under lovbehandlingen af lov nr. 1390, at fjernelse af de
lovgivningsmæssige barrierer vil være i tråd med
strategien for solcelleanlæg og øvrige små
VE-anlæg.
Et udvalg bestående af Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet og
Skatteministeriet har haft til opgave at analysere mulighederne for
at fjerne de lovgivningsmæssige barrierer, der hindrer lejere
i at nettoafregne. Lovforslaget er udarbejdet som led i dette
udvalgsarbejde.
Forslaget sigter mod, at lejere eller udlejere
på lejernes vegne i almene såvel som i private
udlejningsejendomme skal kunne nettoafregne deres individuelle
elforbrug. Lovforslaget omfatter også erhvervslejere og
erhvervsudlejere. I direkte tilknytning til denne udvidelse af
personkredsen, som kan få mulighed for nettoafregning af
elektricitet fremstillet på VE-anlæg, foreslås,
at afgiftsfritagelsen vedrørende nettoafregning i
elafgiftsloven ændres i overensstemmelse hermed.
Nettoafregning efter de gældende regler
betyder, at ejeren af et solcelleanlæg gratis kan bruge den
elektricitet, som ejeren selv producerer uden at blive pålagt
PSO-tarif, afgifter og moms af disse. Der skal være tale om
direkte eget forbrug.
Lovforslaget har til formål at
muliggøre, at en lejer eller en udlejer kan nettoafregne
efter henholdsvis en individuel eller kollektiv model,
afhængig af om anlægget, som kun kan tilsluttes
én forbrugsinstallation, er tilsluttet direkte til den
enkelte lejers forbrugsinstallation (typisk i rækkehus) eller
til udlejerens forbrugsinstallation (typisk i lejlighed).
Den individuelle model giver lejeren af en bolig
eller af et erhvervslejemål mulighed for at nettoafregne
egetforbrug fra et elproducerende anlæg, som er ejet af
udlejer, men tilsluttet i den enkelte lejers forbrugsinstallation.
Denne model vil typisk kunne anvendes i rækkehuse,
tæt-lav-bebyggelser og fritliggende lejeboliger, men vil
også kunne finde anvendelse på etageejendomme, hvor
afgrænsede solcelleanlæg på bygningens tag
tilsluttes direkte til de enkelte lejemåls
forbrugsinstallationer og afregnes individuelt. I denne model er
det lejeren, der nettoafregner eget forbrug og har
kontraktforholdet med elleverandør og netvirksomhed, mens
udlejer ejer solcelleanlægget og dermed producerer
elektriciteten. Med elleverandør forstås den
virksomhed, som sælger elektricitet til kunden, og
netvirksomheden er den virksomhed, som distribuerer elektriciteten
til kunden.
Den kollektive model giver udlejer af et eller
flere lejemål mulighed for at nettoafregne såvel
egetforbrug som forbrug til fællesformål og en eller
flere bolig- eller erhvervslejeres forbrug, når lejemål
m.v. er tilsluttet udlejerens forbrugsinstallation. Det
elproducerende anlæg er ejet af udlejer og tilsluttet samme
forbrugsinstallation. Denne model vil typisk finde anvendelse i
ejendomme med flere lejemål. Det er udlejer, der har
kontraktforholdet med elleverandøren og netvirksomheden og
som står for indkøb, salg og afregning af el. Der vil
ved denne model skulle installeres bimålere i hver enkelt
lejemål med henblik på at muliggøre en
opgørelse af de enkelte lejeres betaling (refusion) til
udlejer for udlejerens udgifter til indkøb af supplerende
el, dvs. el som det er nødvendigt at indkøbe udover
den egenproducerede, jf. nærmere nedenfor om ændringer
i lejelovgivningen.
3. Lovforslagets
hovedindhold
3.1. Nettoafregning efter
elforsyningsloven
3.1.1. Gældende ret
Klima-, energi- og bygningsministeren kan med
hjemmel i §§ 8 a og 8 b i lov om elforsyning
fastsætte regler om nettoafregning i forhold til producenters
eget forbrug af elektricitet.
I forhold til lejere giver bestemmelsen mulighed
for at fastsætte regler, der giver f.eks. en udlejer, som
ejer et elproduktionsanlæg, mulighed for at nettoafregne den
elektricitet, udlejeren selv forbruger, herunder forbrug til
fælles formål. Hvis en lejers elforbrug skal
indgå i en udlejers mulighed for nettoafregning, skal
lejemålet være tilsluttet udlejerens
forbrugsinstallation. Ellers er der ikke tale om, at udlejer selv
forbruger denne elektricitet.
I de fleste tilfælde er lejemål
imidlertid ikke tilsluttet udlejerens forbrugsinstallation, og
elektriciteten afregnes individuelt. Det er vurderet, at der i
begrænset omfang også er hjemmel til at fastsætte
regler om, at en lejer, som ikke ejer elproduktionsanlægget,
vil have mulighed for at nettoafregne egetforbruget, når
elproduktionsanlægget er tilsluttet i lejerens egen
forbrugsinstallation, og lejerens elforbrug afregnes individuelt.
Dette fremgår imidlertid ikke udtrykkeligt af
bestemmelsen.
3.1.2. Lovforslagets
udformning
Det er vurderet nødvendigt med en
præcisering af klima-, energi- og bygningsministerens adgang
til at fastsætte regler om, at elforbrugere, der ikke selv
producerer elektricitet, kan nettoafregne. Det foreslås
derfor, at der i lovteksten gives udtrykkelig hjemmel til, at der
kan fastsættes regler om, at elforbrugere, som ikke ejer
elproduktionsanlæg, kan nettoafregne.
Lovforslaget muliggør herefter en generel
ligestilling mellem ejere og lejere i forhold til muligheden for
nettoafregning af elektricitet fra VE-anlæg, eksempelvis
solcelleanlæg.
3.2. Afgiftsfritagelse efter
elafgiftsloven
3.2.1. Gældende ret
Efter hovedreglen i elafgiftslovens § 1 skal
der betales elafgift af elektricitet, som forbruges her i landet. I
lovens § 2 er der fastsat flere undtagelser til hovedreglen,
herunder afgiftsfritagelse vedrørende VE (vedvarende
energi). Undtaget fra afgift ifølge lovens § 2, stk. 1,
litra c, er således elektricitet, som fremstilles på
elproduktionsanlæg omfattet af § 2, stk. 2 eller 3, i
lov om fremme af vedvarende energi, og som direkte forbruges af
producenten. Der er tale om solcelleanlæg og forskellige
andre VE-anlæg, som producerer elektricitet. Ved producenten
af denne elektricitet forstås ejeren af
elproduktionsanlægget.
Med elafgiftslovens § 2, stk. 3, bestemmes
desuden, at elektricitet, som er produceret på et af disse
VE-anlæg, kan nettoafregnes på timebasis efter regler
fastsat i medfør af lov om elforsyning. Det betyder, at
afgiftsfri elektricitet fra VE-anlæggene kan indsættes
på og hæves til forbrug fra det kollektive elnet inden
for en time.
Dette elforbrug er også fritaget for
energispareafgiften i CO2-afgiftsloven.
Der er mulighed for denne afgiftsfritagelse efter
reglerne i energibeskatningsdirektivet (Rådets direktiv af
27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for
beskatning af energiprodukter og elektricitet (2003/96)). Efter
direktivets artikel 15, stk. 1, litra b, kan medlemsstaterne
således indrømme afgiftsfritagelse for elektricitet
fra bl.a. solenergi og vindenergi.
For så vidt angår den personkreds,
som efter loven kan opnå afgiftsfritagelsen, gælder det
princip, at elproducenten (ejeren af VE-anlægget) og
forbrugeren af den omhandlede elektricitet skal være den
samme fysiske eller juridiske person.
3. 2.2. Lovforslagets
udformning
Med forslaget udvides personkredsen af
elforbrugere, som kan opnå denne afgiftsfritagelse for
elforbrug. Efter forslaget skal fritagelsen også kunne
opnås af lejere i en udlejningsejendom, i forbindelse med
hvilken VE-anlægget er placeret, når det er udlejeren
af udlejningsejendommen, som ejer VE-anlægget. Endvidere
foreslås præciseringer af ordlyden af
afgiftsfritagelsen.
3.3. Særskilt
opkrævning af lejerens betaling for elforbrug
3.3.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i lejeloven kan
udlejeren kræve udgifterne til forsyning med el til
opvarmning i de enkelte boligenheder refunderet efter regler om
varmeregnskaber.
For private lejeboligers vedkommende
fremgår det af lejelovens § 45, stk. 1, at reglerne om
varmeregnskaber finder tilsvarende anvendelse for udlejerens
forsyning med el til opvarmning, mens det for almene lejeboliger
fremgår af almenlejelovens § 52, stk. 2, at udgifter til
el til opvarmning kan medtages i varmeregnskabet.
For udlejerens levering af el til andet
formål end opvarmning er det i lejelovens § 45, stk. 2,
fastsat, at reglerne i lovens § 37, stk. 2, 4 og 5, finder
anvendelse, for så vidt angår
elektricitetsmålere. En tilsvarende bestemmelse findes i
almenlejelovens § 60, stk. 1, hvorefter lovens § 54, stk.
2, 4 og 5 finder anvendelse, for så vidt angår
elektricitetsmålere, hvis udlejeren leverer el til andet
formål end opvarmning.
Ovennævnte henvisninger indebærer, at
beboerrepræsentanterne eller et flertal af lejerne efter
lejeloven henholdsvis et flertal af beboerne på et
afdelingsmøde efter almenboligloven kan beslutte, at
fordeling af udgifter til el til andet formål end opvarmning
skal ske efter elektricitetsmålere, og at udgifterne skal
betragtes som en forbedring, og at ændringen kan
gennemføres med 6 ugers varsel.
Det fremgår imidlertid ikke af reglerne, om
det har været hensigten, at lejerens betaling skal kunne
opkræves særskilt som tillæg til lejen, og i
givet fald efter hvilke regler betalingen skal opkræves.
Bestemmelserne kom ind ved et
ændringsforslag til L 706 fra 1982 (Folketingstidende
1982/83, tillæg B, s. 783 ff). Det fremgår imidlertid
hverken af bemærkningerne til lovforslaget eller af
betænkningen, efter hvilke regler lejernes betaling skal
opkræves særskilt fra lejen, herunder om betaling skal
ske ved et direkte kundeforhold imellem lejeren og
elleverandøren eller om udlejeren kan opkræve
betalingen i kraft af et regnskab for udgifterne. Det
bemærkes i denne forbindelse, at der ikke som for el til
opvarmning er en henvisning til varmeregnskabsreglerne.
Reglen blev overført uændret til
almenlejeloven, da denne blev vedtaget ved lov nr. 968 fra 1997.
Hidtil havde lejeloven omfattet både private og almene
lejeforhold.
Nyere retspraksis, herunder navnlig
højesterets dom offentliggjort i Ugeskrift for
Retsvæsen i 2009, s. 2497 (U 2009.2497H), har generelt
fastslået, at særskilt opkrævning af
beløb, der ville kunne indeholdes i huslejen, som
tillæg til lejen, forudsætter, at der er hjemmel
hertil. Da den gældende retsstilling ikke indeholder en klar
hjemmel til særskilt opkrævning af lejerens betaling
for el til andet end opvarmning, foreslås reglerne
præciseret, så det udtrykkeligt fremgår, at
betalingen kan opkræves særskilt efter reglerne om
varmeregnskaber svarende til det, der gælder for el til
opvarmning.
3.3.2. Lovforslagets
udformning
Ved den foreslåede ændring af
lejeloven og almenlejeloven foreslås det præciseret, at
ikke alene el til opvarmning, men tillige el til andre formål
end opvarmning, kan opkræves særskilt som tillæg
til huslejen efter reglerne for varmeregnskaber, da dette er en
forudsætning for, at udlejeren kan nettoafregne for lejernes
elforbrug i lejemålet (den kollektive model). I dag er den
altovervejende hovedregel, at den enkelte lejer afregner direkte
med elleverandøren således, at elforsyningen er
lejeforholdet uvedkommende. Med forslaget præciseres som
nævnt muligheden for at udlejeren leverer el til lejerne, som
afregner deres forbrug efter fordelingsmålere i de enkelte
lejemål. Udlejeren skal aflægge regnskab overfor
lejerne efter reglerne for varmeregnskaber. Hidtil har der alene
været udtrykkelig lovhjemmel for særskilt
opkrævning af udgifter til el til opvarmning efter
varmeregnskabsreglerne.
Der er ikke foreslået ændringer af
erhvervslejeloven, da det overlades til parterne at træffe de
fornødne aftaler. Det skal i den forbindelse bemærkes,
at der for mange momsregistrerede erhvervslejeres vedkommende vil
være begrænset interesse i at modtage el fra et
VE-anlæg, da de i forvejen i vidt omfang er fritaget for
elafgifter. Dette har endvidere betydning for beregning af
forbedringsforhøjelse, da en forbedringsforhøjelse
skal modsvare forøgelsen af lejemålets leje- og
brugsværdi. I relation til VE-anlæg så som
solceller er det den billigere elforsyning, som er af interesse for
lejerne. For erhvervslejere, som i forvejen er fritaget for
elafgifter, vil forøgelsen af lejeværdien imidlertid
være begrænset, hvilket vil komme til udtryk ved
beregningen af forbedringsforhøjelsen. I
erhvervslejemål vil det derfor være
hensigtsmæssigt, at udlejeren og lejeren drøfter,
hvorvidt erhvervslejemålet skal være omfattet af
VE-anlægget.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
I forhold til gældende ret vil forslaget om
at give lejere mulighed for nettoafregning medføre dels
udgifter for elforbrugerne i form af højere PSO-tariffer og
dels et skatte- og afgiftstab for staten i det omfang, der
fortrænges afgiftsbelagt elforbrug.
I forbindelse med aftalen om strategi for
solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg af
15. november 2012 og den efterfølgende vedtagelse af lov nr.
1390 af 23. december 2012 var det en forudsætning, at
støttereglerne ikke kun skulle komme ejere til gode, men at
også lejerne skulle have mulighed for at etablere
solcelleanlæg på samme vilkår. Med lovforslaget
sikres dette, og udbygningen med solcelleanlæg som
følge heraf vurderes at være indeholdt i den samlede
forventede udbygning på ca. 500 MW frem mod 2020. Overordnet
set vurderes lovforslaget således ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Isoleret set vurderes udbygningen med
solcelleanlæg i forbindelse med lejeboliger og
erhvervslejemål at blive ca. 50 MW frem til 2020 eller
gennemsnitligt ca. 6 MW om året. Heraf vedrører ca. 1
MW årligt erhvervslejere. Desuden skønnes det, at
både private lejere og erhvervslejere vil anvende 60 pct. af
den egenproducerede elektricitet.
I 2013 skønnes der at være en fuld
udbygning på 6 MW til trods for, at lovforslaget først
forventes at træde i kraft i sommeren 2013. Dette skyldes, at
der sandsynligvis vil være eksisterende anlæg, der
udvides fra fællesforbrug til nettoafregning af individuelt
forbrug.
Forslaget skønnes at medføre et
provenutab for staten på 5 mio. kr. i 2013 efter
tilbageløb og 5 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd. Den varige virkning efter tilbageløb og
adfærd skønnes til 15 mio. kr., jf. tabel 1.
Provenutabet vedrører både et afgiftstab og et
skattetab.
Tabel 1 Provenuvirkning ved
indførelse af nettoafregning for lejere | Mio. kr. (2013 niveau) | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | varigt | Umiddelbart mindreprovenu | 5 | 10 | 10 | 15 | 15 | 20 | 20 | 25 | 20 | Mindreprovenu efter
tilbageløb | 5 | 5 | 10 | 10 | 15 | 20 | 20 | 25 | 15 | Mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd | 5 | 5 | 10 | 10 | 15 | 15 | 20 | 20 | 15 | Anm: Adfærdseffekten
dækker over afledte ændringer i afgiftsgrundlaget som
følge af afgiftsændringen. Afgiftsændringen
påvirker herudover den disponible arbejdsindkomst, enten via
lønninger eller priser, og derigennem arbejdsudbuddet. |
|
PSO-omkostningerne for elforbrugerne
skønnes at udgøre ca. 1 mio. kr. i 2013 stigende til
ca. 4 mio. kr. i 2020. Forøgelsen af PSO-omkostningerne har
ingen økonomiske konsekvenser for staten, da udgifterne
hertil, herunder administrationsomkostningerne, betales af
elforbrugerne.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for regioner og kommuner. Den løbende
administration varetages af Energinet.dk, som allerede i dag
administrerer de øvrige tilskud til miljøvenlig
elproduktion.
Lovforslaget har ingen nævneværdige
administrative konsekvenser for det offentlige i øvrigt.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Med forslaget får virksomheder i lejede
lokaler mulighed for at nettoafregne elforbruget fra elproducerende
anlæg, som er ejet af udlejer. Disse virksomheder får
herved mulighed for at øge indtægterne svarende til de
fordele, der kan opnås med nettoafregning mod at opfylde de
administrative krav hertil.
I forhold til gældende ret ændrer
dette lovforslag ikke på støtten til VE-anlæg,
og forslaget vurderes samlet set ikke at medføre en
yderligere udbygning med solcelleanlæg i forhold til de
hidtidige forventninger. Forslaget vurderes derfor ikke at ikke
give øgede indtægtsmuligheder for de virksomheder, der
sælger solcelleanlæg.
Forslaget har været sendt til
Erhvervsstyrelsen Team Effektiv Regulering (TER) med henblik
på en vurdering af, om forslaget skal forelægges
Erhvervs- og Vækstministeriets virksomhedspanel. TER havde
ingen bemærkninger til forslaget.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke direkte administrative
konsekvenser for borgerne. Personer, der ønsker at
opnå støtte, vil dog skulle opfylde de administrative
krav herfor, såsom anmeldelse, krav til måling af
forbrug og dokumentation heraf m.v. Disse konsekvenser er
imidlertid kun relevante for dem, der vælger at benytte sig
af støtteordningerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Forventningerne i lov nr. 1390 af 23. december
2012 var en nettoudbygning på ca. 500 MW solceller m.v.,
hvilket vil medføre en øget VE-produktion på
omkring 0,5 TWh i 2020. Dette forventes at medføre en
reduktion af drivhusgasemissionen på ca. 0,2 mio. ton. I
forhold til disse forventninger har lovforslaget ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede ændring af
elforsyningslovens §§ 8a og 8 b om ministerens adgang til
at fastsætte regler om, at elforbrugere, der ikke selv
producerer elektricitet, kan nettoafregne, vurderes ikke
umiddelbart at have EU-retlige konsekvenser. Det skal
bemærkes, at de ændrede støttesatser til
VE-anlæg, herunder solcelleanlæg, som følger af
lov nr. 1390 af 23. december 2012, er blevet
statsstøtteanmeldt og endnu ikke er godkendt. I forbindelse
med Europa-Kommissionens statsstøttebehandling oplyses
også om nettoafregningsordningen.
Forslagets § 1 om ændringer i
elafgiftsloven notificeres som udkast i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv
98/48/EF. Der er tale om en skattemæssig foranstaltning, som
ikke er omfattet af en standstill-periode.
Forslagets ændringer af lejeloven og
almenlejeloven har ikke EU-retlige konsekvenser.
10. Høring
Udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Agroskat,
Altinex Oil Denmark A/S, Akademisk Arkitektforening, Affald
Danmark, Andelsboligernes Fællesrepræsentation,
Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AV Miljø, BDO
Kommunernes revision, Blik- og Rørarbejderforbundet,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, Brancheforeningen for
Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Branchen
ForbrugerElektronik, Bryggeriforeningen, Business Danmark, Bygge-,
Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum,
Byggesocietetet, Byggeskadefonden, Byggeri, Informationsteknologi,
Produktivitet og Samarbejde (BIPS), Byggeriets Evaluerings Center,
Bygherreforeningen i Danmark, CO-industri, Coop Danmark, CEPOS,
CEVEA, Concito, Dagrofa, DAFOKA, DANAK (Den Danske Akkrediterings-
og Metrologifond), Danisco, Danish Operators, Danmarks
Lejerforeninger, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Teknisk
Universitet (DTU), Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk affaldsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk
Dagligvareleverandørforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energibranche
forening (DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Gas, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Golf Union, Dansk
Metal, Dansk Mode og Textil, Dansk Iværksætterforening,
Dansk Shell A/S, Dansk Solcelleforening, Dansk Solvarme Forening,
Dansk Standard, Dansk Supermarked, Dansk Told og Skatteforbund,
Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Varefakta Nævn,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK), Danske
Regioner, Danske Speditører, Danske Udlejere, DANVA,
Datatilsynet, De Grønne, De Samvirkende
Købmænd, DELTA Dansk Elektronik, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening, Det
økologiske Råd, DI ITEK, DI - Organisation for
erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, DONG Energy A/S,
Dong E&P, DS Håndværk & Industri, EC-Power,
Ejendomsforeningen Danmark, Energi Danmark, Energi- og
olieforum.dk, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark,
Energiklagenævnet, Energimidt, Energitilsynet,
Energitjenesten, Erhvervslejernes Landsorganisation, E.ON Danmark
A/S, Esbensen Rådgivende Ingeniører A/S, European
Solar Farms, 3F Fagligt Fælles Forbund, Finansrådet,
Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af danske bryghuse,
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
belysningsarmaturer (FAB), Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA),
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen
for danske biogasanlæg, Foreningen for Slutbrugere af Energi,
Frie Elforbrugere, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer,
FSR Danske revisorer, Gaia Solar A/S, Greenpeace, Grundejernes
Investeringsfond, GTS (Godkendt Teknologisk service), Hess ApS, HMN
Naturgas I/S, HORESTA, Huslejenævns- og
Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen,
International Transport Danmark, Kalk og Teglværksforeningen,
KE Vind A/S, KOOPERATIONEN, KTO - Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, KL (Kommunernes Landsforening), KL -
Økonomisk sekretariat, KPMG, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen for bæredygtig Landbrug,
Landsorganisationen i Danmark (LO), LCA Center, Landsbrancheklubben
for Hotel og Restauration, Landsbyggefonden, Landsforeningen for
bæredygtigt landbrug, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, Ledernes Hovedorganisation, Lejernes
Landsorganisation, Marius Pedersen A/S, Mineralolie
Brancheforeningen, Mærsk Olie og Gas AS, Nationalt center for
Fødevarer og Jordbrug, Nationalt center for Miljø og
Energi, Naturgas Fyn, NOAH Energi og Klima, NORD, Nordisk
Folkecenter for Vedvarende Energi, Nordisk Solenergi,
Nærbutikkernes Landsforening, Olie Gas Danmark,
Parcelhusejernes Landsforening, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Reel Energi Oplysning
(REO), Rejsearrangører i Danmark, Restaurantionsbranchen.dk,
Risø (DTU), Sammenslutningen af danske elforbrugere (SDE),
Serviceforbundet, SKAT, Skatteborgerforeningen, Skattefaglig
Forening, Statens Byggeforsknings Institut, Statoil A/S, Tekniq,
Teknologisk Institut, Telekommunikationsindustrien,
Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (FUBE),
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, VE-Byg,
VedvarendeEnergi, VELTEK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers
Brancheforening, Vestas Wind systems A/S, Videncenter for
energibesparelser i bygninger, Videncentret for Landbrug,
Vindenergi Danmark, Vindmølleindustrien, Vin- og
Spiritusorganisationen i Danmark, WWF Verdensnaturfonden,
Ældresagen, Økologisk Landsforening, Østkraft,
Aalborg Portland og Aalborg Universitet.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Nærværende forslag
ændrer ikke på de ved vedtagelsen af lov nr. 1390 og
lovforslag L 199 forudsatte varige statslige
provenuændringer. | Isoleret set er de statslige tab af
elafgifter som følge af lovforslaget skønnet at
udgøre 5 mio. kr. i 2013 med en varig virkning efter
tilbageløb og adfærd på ca. 15 mio.
kr./år. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Virksomheder i lejede lokaler får
mulighed for at udnytte fordelene ved nettoafregning. | Nærværende forslag vurderes
ikke at ændre på de forventede samlede PSO-omkostninger
for elforbrugerne frem mod 2020. Isoleret set skønnes
PSO-omkostningerne som følge af udbygning med
solcelleanlæg i det lejede byggeri til ca. 1 mio. kr. i 2013
stigende til 4 mio. kr. i 2020. | Miljømæssige
konsekvenser | Forslaget skønnes ikke at
ændre på den forventede udbygning med solceller, som
resulterer i en samlet reduktion af drivhusgasemissionen på
ca. 0,2 mio. ton i 2020. | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslagets § 1 om ændringer i
elafgiftsloven notificeres som udkast i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv
98/48/EF. Der er tale om en skattemæssig foranstaltning, som
ikke er omfattet af en standstill-periode. Der vurderes ikke at være EU-retlige
konsekvenser af ændringerne af lejeloven, almenlejeloven og
elforsyningsloven |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 2, stk. 1, litra c)
Der foreslås en udvidelse af personkredsen,
som kan opnå fritagelse for elafgifter for elforbrug i
henhold til elafgiftslovens § 2, stk. 1,
litra c. Der er tale om en afgiftsfritagelse for
elektricitet, som er fremstillet på solcelleanlæg og
andre VE-anlæg, som er omfattet af bestemmelser i lov om
fremme af vedvarende energi. I dag er det kun elproducenten (ejer
af produktionsanlægget), som kan opnå afgiftsfritagelse
for forbrug af elektricitet fra anlægget. Det foreslås
nærmere, at fritagelsen for forbrug af elektricitet fra denne
type anlæg også skal kunne opnås af lejere af
boliger eller erhvervslejemål m.v. i ejendommen, i
forbindelse med hvilken anlægget er placeret, når
udlejeren ejer anlægget.
Endvidere foreslås, at de omfattede
elproduktionsanlæg fremgår direkte af bestemmelsen om
afgiftsfritagelse i stedet for, at afgrænsningen som
nævnt sker ved en henvisning til lov om fremme af vedvarende
energi. De omfattede anlæg er således fortsat
elproduktionsanlæg, som fremstiller elektricitet på
basis af vedvarende energikilder i form af vindkraft, vandkraft,
biogas, biomasse, solenergi, bølge- og tidevandsenergi samt
geotermisk varme.
Til nr. 2
(§ 2, stk. 3)
Med den nuværende bestemmelse i
elafgiftslovens § 2, stk. 3, er
det fastslået, at elektricitet, der er produceret på
anlæg, som er omfattet af elafgiftslovens § 2, stk. 1,
litra c (afgiftsfritagelsen), kan afregnes på timebasis efter
regler udstedt i medfør af lov om elforsyning. Det betyder,
at afgiftsfri elektricitet fra VE-anlæggene kan
indsættes på og hæves til forbrug fra det
kollektive elnet. Det er en betingelse, at det sker på
timebasis, dvs. i samme tidsrum inden for en time. Det
foreslås, at denne mulighed for afgiftsfri nettoafregning
på timebasis fremgår direkte af bestemmelsen i
elafgiftslovens § 2, stk. 3. Der er udelukkende tale om en
tydeliggørelse af bestemmelsens nuværende indhold.
Bestemmelsen vil gælde for nettoafregnet elforbrug hos
lejere, der, som nævnt i bemærkningen til nr. 1,
foreslås omfattet af afgiftsfritagelsen i elafgiftslovens
§ 2, stk. 1, litra c.
Til § 2
Til nr. 1
(§ 45, stk. 1)
Efter den gældende § 45, stk. 1, kan udlejeren få
refusion for udgifter til den el, som udlejeren leverer til
lejerne, når der er tale om el til opvarmning, jf. lejelovens
§ 36, stk. 1. Bestemmelserne indebærer, at udlejeren
skal aflægge et regnskab for de afholdte udgifter efter
reglerne i lovens kapitel VII om varmebetaling m.v. for at kunne
få refusion.
En tilsvarende bestemmelse gælder ikke for
det tilfælde, hvor udlejeren leverer el til lejeren til andet
end opvarmning. Problemstillingen har imidlertid ikke haft
større opmærksomhed, idet den altovervejende
hovedregel i praksis er, at den enkelte lejer afregner direkte med
netvirksomheden og elleverandøren efter en
elektricitetsmåler. Denne retsstilling har tillige
været tilstræbt fra lovgivers side af hensyn til at
øge synligheden af den enkelte lejers elforbrug og dermed
mulighed for at spare på eget elforbrug.
Nyere retspraksis - herunder især
Højesterets dom, offentliggjort i Ugeskrift for
Retsvæsen 2009, s. 2497 (U 2009.2497H) - har generelt
fastslået, at særskilt opkrævning af
beløb, der ville kunne indeholdes i huslejen, som
tillæg til lejen forudsætter, at der er hjemmel hertil.
Samtidig er interessen for, at udlejeren kan levere el til lejerne,
øget betydeligt ved muligheden for at forsyne ejendommen med
el fra et VE-anlæg, herunder ved at opsætte solceller
på ejendommen.
Ved installation af sådanne anlæg
umiddelbart på den enkelte boligenhed med forbindelse fra
anlægget direkte til enhedens egen elinstallation kan lejeren
selv nettoafregne. I denne situation er elforsyning ikke en del af
lejeforholdet, idet lejeren har det direkte kundeforhold til
netvirksomheden og elleverandøren, og der er derfor ingen
barrierer for, at den pågældende lejer som nævnt
selv vil kunne nettoafregne med netvirksomheden og
elleverandøren.
I de tilfælde, hvor VE-anlægget
etableres som et anlæg for ejendommen og udlejeren leverer el
til lejerne, er det udlejeren, der skal nettoafregne for
anlæggets elproduktion. Dette forudsætter, at udlejeren
kan opkræve de udgifter, som udlejer har afholdt,
særskilt hos de enkelte lejere, jf. nærmere herom
nedenfor.
Da det er uklart, om den nuværende
retsstilling indeholder den fornødne lovhjemmel til at
opkræve særskilt betaling for lejerens elforbrug til
andet end opvarmning, f.eks. belysning, foreslås det
præciseret, at udlejeren ikke alene for el til opvarmning men
tillige for el, der leveres til lejeren til andet end opvarmning,
kan kræve sine udgifter til elleverancen refunderet efter de
regler, som gælder for varmeregnskaber. Det følger af
målerbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 891 af
9. oktober 1996), at ordningen forudsætter, at der
installeres fordelingsmålere i de enkelte boligenheder til
fordeling af den udgift, som udlejeren afholder til levering af
el.
Reglerne om varmeregnskaber tager udgangspunkt i
det princip, at der i regnskabet kun kan medtages udgifter til
»brændsel«, herunder el og gas. Dette
indebærer, at der i varmeregnskabet ikke kan medtages
udgifter til etablering og vedligeholdelse af ejendommens
varmeanlæg. Udgifter hertil kan alene indregnes i selve
huslejen. I relation til et solcelleanlæg indebærer
dette, at den udgift, som kan medtages i regnskabet, er den samlede
udgift, som udlejeren har afholdt til levering af el, og den
samlede indtægt i form af betaling for den solcelle-el, der
er leveret til elnettet. Udlejeren skal således i regnskabet
opgøre den samlede udgift, som er afholdt til levering af el
fra udlejerens netvirksomhed og elleverandør, herunder alle
afgifter m.v. Herfra skal trækkes den betaling, som udlejeren
modtager for den el, der er leveret til elnettet fra
solcelleanlægget. Udlejeren får dermed refusion for den
samlede udgift til el leveret til lejerne i ejendommen. Lejernes
betaling for elforbrug, som leveres af udlejeren, kan
opkræves efter reglerne om varmeregnskaber. Det følger
heraf, at betalingen ikke kan medtages i et egentligt varmeregnskab
men må opkræves i et separat regnskab alene for
eludgifter.
Installation af et VE-anlæg, herunder
solcelleanlæg, vil som udgangspunkt være en forbedring,
som kan udløse en forbedringsforhøjelse og hermed
indgå i huslejen. Forhøjelsen beregnes efter
lejelovgivningens almindelige regler herom og fordeles på de
lejemål, som er tilsluttet anlægget. Udgangspunktet er
som for andre forbedringers vedkommende, at det er udlejeren, der
beslutter, om der skal etableres et VE-anlæg på
ejendommen. Forbedringsforhøjelsen er varig og modsvares af,
at udlejeren har pligt til at vedligeholde og i fornødent
omfang udskifte anlægget.
Som konsekvens af reglerne om frit valg af
leverandør, jf. nedenfor, kan den enkelte lejer indgå
i et direkte aftaleforhold med en elleverandør. Dette
forudsætter, at lejeren også indgår i et direkte
aftaleforhold med netvirksomheden. Udlejeren kan ikke kræve,
at lejerne er tilsluttet den fælles forsyning af el via
udlejeren.
Elforsyningslovens § 6, stk. 1,
fastsætter, at den enkelte forbruger frit kan vælge
leverandør. Dette indebærer, at en lejer ikke er
bundet af et vilkår om fælles levering af el fra
udlejeren. Den enkelte lejer vil således kunne
påberåbe sig retten til frit at kunne vælge
elleverandør, og dermed ikke være tilsluttet
udlejerens elforsyning i ejendommen. I ejendomme, hvor udlejeren
har etableret f.eks. et solcelleanlæg, vil dette
indebære, at den pågældende som lejer vil
være forpligtet til fortsat at betale den
forbedringsforhøjelse, som hidrører fra udlejerens
etablering af anlægget, uden at få del i den gevinst,
der følger af produktionen af el fra anlægget. Der vil
derfor for lejeren være et klart incitament til at tilslutte
sig ordningen.
Hvis udlejeren leverer el til lejerne, anses
udlejeren at være erhvervsdrivende i relation til lov om
visse forbrugeraftaler. Dette indebærer blandt andet, at
lejeren (forbrugeren) over for udlejeren kan opsige leverancen af
el med 1 måneds varsel til udgangen af en måned,
når der er gået 5 måneder efter aftalens
indgåelse.
Uenighed om lejerens betaling for el, som
afregnes efter reglerne om varmeregnskaber, kan indbringes for
huslejenævnet efter bestemmelsen i lejelovens § 106, nr.
7. Det følger af reglerne om varmeregnskaber, at udlejeren i
regnskabet skal give oplysning om lejerens ret til at gøre
indsigelse imod regnskabet.
(§ 45, stk. 2)
Det foreslås, at § 45, stk. 2 ophæves. Forslaget er
en konsekvens af, at det nu i stk. 1 præciseres, at der kan
opkræves betaling for udlejerens leverance af el til andet
end opvarmning som tillæg til huslejen efter reglerne om
varmeregnskaber. Med denne præcisering følger, at
opkrævningen beregnes på grundlag af en
fordelingsmåler i den enkelte boligenhed. Målerkravet
følger af målerbekendtgørelsen, jf.
nærmere ovenfor.
Til nr. 2-4
(§ 45, stk. 3, § 45, stk. 6, og §
46, stk. 6)
Forslaget er en konsekvens af, at § 45, stk.
2, ophæves, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Til § 3
Til nr. 1
(§ 60, stk. 1)
Med den foreslåede ændring af lovens
§ 60, stk. 1, præciseres, at
udlejerens udgifter til leverance af el kan kræves refunderet
efter de gældende regler om varme- og vandregnskaber.
Ændringerne svarer i hovedsagen til de ændringer, som
er foreslået i lejeloven. Der henvises til
bemærkningerne til § 2, nr. 1, ovenfor.
For almene boligers vedkommende indbringes
uenighed om lejerens betaling for el, som opkræves efter
varme- og vandregnskabsreglerne, dog for beboerklagenævnet
efter lovens § 56, stk. 3 og 4.
I alment byggeri udøves udlejerens ret til
at beslutte forbedringsarbejder af beboerdemokratiet. Det er
således lejerne (beboerne), som på et
afdelingsmøde træffer afgørelse om
forbedringsarbejder, herunder etablering af VE-anlæg, som
eksempelvis solcelleanlæg. Når en sådan
beslutning er truffet, er den bindende for alle beboere, som
anlægget omfatter.
Forbedringsarbejderne finansieres ved optagelse
af eksterne lån og/eller via interne midler. Beboerne betaler
finansieringsudgifterne ved en tilsvarende forhøjelse af
huslejen, jf. det balancelejeprincip der gælder for alment
byggeri.
Lejeforhøjelsen bortfalder ved
udamortisering af lån, der er optaget til finansiering af
forbedringsarbejderne. Beboerne skal dog fortsat - som en del af
huslejen - betale udgifterne til vedligeholdelse og udskiftning af
anlægget som en del af huslejen, jf.
balancelejeprincippet.
Udlejerens leverance af el til beboerne (lejerne)
beror - ligesom i det private udlejningsbyggeri - på
individuelle aftaler, jf. reglerne om frit elleverandørvalg.
Lejerne har dog et klart incitament til at indgå og forblive
i en sådan aftale, dels fordi de herigennem får andel i
de særlige fordele, der er forbundet med produktionen i
anlægget (nettoafregning), dels fordi de som nævnt
under alle omstændigheder vil skulle bidrage til etablering
og efterfølgende vedligeholdelse af anlægget gennem
deres huslejebetalinger.
Til § 4
Til nr. 1
(§ 8 a, stk. 1)
Det gældende § 8
a, stk. 1, giver bl.a. mulighed for at fastsætte
regler, der giver en udlejer, som ejer elproduktionsanlæg,
adgang til at nettoafregne den elektricitet, som udlejeren selv
forbruger. Ved »selv forbruger« forstås udlejers
egetforbrug, forbrug til fælles formål og en eller
flere bolig- eller erhvervslejeres forbrug, når
lejemålene er tilsluttet udlejerens fælles
forbrugsinstallation. I disse tilfælde er det udlejeren, der
er elforbruger i forhold til det samlede elforbrug, der afregnes
over den fælles forbrugsinstallation.
Med forslaget fastslås klima-, energi- og
bygningsministerens adgang til at fastsætte regler, som
udtrykkeligt giver lejere mulighed for fritagelse for at betale
beløb til dækning af pristillæg m.v. til
miljøvenlig elektricitet i forhold til egetforbruget af
elektricitet.
Herved kan lejere af boliger blive sidestillet
med ejere af ejerboliger og andelshavere i forhold til muligheden
for nettoafregning på baggrund af elektricitet fra f.eks.
solcelleanlæg. Den hjemmel til fritagelse for betaling af
pristillæg m.v. som foreslås indført for lejere,
svarer til hjemlen for fritagelse, som allerede gælder for
ejere af anlæg efter den gældende § 8 a, stk. 1.
Det følger af den gældende § 8 a, stk. 1, at
ministeren kan fastsætte regler om, at elforbrugere, som helt
eller delvis selv producerer den elektricitet, de selv forbruger,
under nærmere angivne betingelser kun skal betale
pristillæg m.v. som nævnt i §§ 58, 58 a og 58
b i lov om elforsyning og §§ 36-50 i lov om fremme af
vedvarende energi i forhold til det elforbrug, som aftages gennem
det kollektive elforsyningsnet. Heri ligger, at disse elforbrugere
ikke skal betale disse pristillæg m.v. af den elektricitet,
som de selv har produceret og forbrugt. Med forslaget
foreslås en tilsvarende hjemmel for ministeren til at kunne
fritage lejere for betaling af de samme pristillæg, hvis
visse nærmere angivne betingelser er opfyldt.
Det bemærkes i den forbindelse, at der er
fremsat forslag til ændring af paragrafhenvisningerne i
§ 8 a, stk. 1, 1. pkt., ved ændringsforslag til
lovforslag nr. L 135, som ved dette lovforslags fremsættelse
endnu ikke er vedtaget. Da det følger af forslaget til
§ 8 a, stk. 1, 3. pkt., at betalingsfritagelsen for lejere
skal svare til fritagelsen efter § 8 a, stk. 1, 1. pkt., vil
en ændring af paragrafhenvisningerne i § 8 a, stk. 1, 1.
pkt., som følge af L 135 derfor også få virkning
for den foreslåede ændring af § 8 a, stk. 1, 3.
pkt. Herved sikres den ønskede ligestilling mellem ejere og
lejere.
Bestemmelsen er særligt tænkt anvendt
i en situation, hvor en lejer af en bolig eller af et
erhvervslejemål skal kunne nettoafregne egetforbrug fra et
elproducerende anlæg, som er ejet af udlejer, men tilsluttet
direkte i den enkelte lejers forbrugsinstallation. Denne model vil
typisk kunne anvendes i rækkehuse, tæt-lav-bebyggelser
og fritliggende lejerboliger, men vil også kunne finde
anvendelse i etageejendomme, hvor afgrænsede
solcelleanlæg på bygningens tag tilsluttes direkte til
de enkelte lejemåls forbrugsinstallationer og afregnes
individuelt.
Det fremgår af den foreslåede
bemyndigelse, at det er en betingelse for at kunne blive fritaget
for betalingen, at elektriciteten er produceret på et
anlæg, som anvender energikilder omfattet af VE-loven. Det
fremgår af § 2, stk. 2, i VE-loven, at der ved
vedvarende energikilder bl.a. forstås vindkraft, vandkraft,
biogas, biomasse, solenergi, bølge- og tidevandsenergi samt
geotermisk varme. Ministeren har endvidere i § 2, stk. 3, i
VE-loven hjemmel til at fastsætte regler om, hvilke
energiformer som kan betegnes som vedvarende energikilder.
Herudover er det en betingelse, at
elproduktionsanlægget er etableret i tilknytning til
forbrugsstedet. Herved forstås, at der kan fastsættes
regler om, at elproduktionsanlægget skal være
tilsluttet i lejerens forbrugsinstallation eller skal være
beliggende på forbrugsstedet. Det svarer til de krav, som
allerede er fastsat for egenproducenter, som ejer vindmøller
og solcelleanlæg, jf. bekendtgørelse nr. 1068 af 16.
november 2012 om nettoafregning for egenproducenter af
elektricitet.
Endelig sker fritagelsen under nærmere
angivne betingelser, som fastsættes af ministeren. Det kan
bl.a. fastsættes, hvilke anlæg det drejer sig om. Det
bemærkes i den forbindelse, at muligheden for fritagelse for
betaling efter § 8 a kun vedrører pristillæg m.v.
til miljøvenlig elproduktion og ikke f.eks. udgifter til
forsknings-, udviklings- og demonstrationsprojekter efter § 29
i lov om elforsyning. Ministerens mulighed for fritagelse efter
§ 8 a er derfor ikke begrænset til
elproduktionsanlæg med en begrænset eleffekt eller
elproduktion. Se modsat forslag til ændring af § 8 b i
lov om elforsyning, jf. dette lovforslags § 4, nr. 2.
Til nr. 2
(§ 8 b)
Med forslaget fastslås klima-, energi- og
bygningsministerens adgang til at fastsætte regler, som
udtrykkeligt giver lejere mulighed for fuld fritagelse for at
betale beløb til dækning af omkostninger ved
gennemførelse af de offentlige forpligtelser som nævnt
i § 8, stk. 1, i forhold til egetforbruget af elektricitet.
Herved kan lejere af boliger blive sidestillet med ejere af
ejerboliger og andelshavere i forhold til muligheden for
nettoafregning på baggrund af elektricitet fra særligt
solcelleanlæg. Bestemmelsen er særligt tænkt
anvendt i en situation, hvor en lejer af en bolig eller af et
erhvervslejemål har et mindre elproducerende anlæg, som
er ejet af udlejer, tilsluttet direkte i lejers
forbrugsinstallation. Ændringerne svarer til forslaget til
ændring af § 8 a, stk. 1, som er nærmere beskrevet
i dette lovforslags § 4, nr. 1. Der henvises til
bemærkningerne hertil.
Muligheden for fritagelse for betaling i § 8
b er dog modsat § 8 a ikke begrænset til
pristillæg m.v. til miljøvenlig elproduktion, men
vedrører alle de offentlige forpligtelser, som er
nævnt i § 8, stk. 1. Til gengæld er bemyndigelsen
begrænset til elproduktionsanlæg med en begrænset
eleffekt eller elproduktion.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2013.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om afgift af elektricitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, som ændret
bl.a. ved § 3 i lov nr. 1390 af 23. december 2012 og senest
ved § 1 i lov nr. 70 af 30. januar 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | §
2… c) fremstilles på elproduktionsanlæg
omfattet af § 2, stk. 2 eller 3, i lov om fremme af vedvarende
energi, og som direkte forbruges af producenten, | | 1.§ 2, stk. 1, litra c, affattes
således: »c) fremstilles på
elproduktionsanlæg ved anvendelse af vedvarende energikilder
i form af vindkraft, vandkraft, biogas, biomasse, solenergi,
bølge- og tidevandsenergi samt geotermisk varme, og som
direkte forbruges af elproducenten eller af en lejer i en
udlejningsejendom, når anlægget er placeret i
forbindelse med udlejningsejendommen, og den udlejede ejendom
udlejes af elproducenten,«. | | | | … Stk. 3. Elektricitet,
der er produceret på anlæg omfattet af stk. 1, litra c,
kan afregnes på timebasis efter regler fastsat i
medfør af lov om elforsyning. | | 2.§ 2, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.Stk. 1,
litra c, finder anvendelse for et nærmere opgjort forbrug af
elektricitet fra det kollektive elnet. Omfanget af forbruget svarer
til den produktion af elektricitet fra elproduktionsanlægget,
jf. stk. 1, litra c, der leveres til det kollektive net, og som
opgjort inden for hver time ikke overstiger elproducentens og
lejerens forbrug af elektricitet fra det kollektive elnet i samme
tidsrum.« | | | § 2 | | | I lov om leje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010, som
ændret ved § 148 i lov nr. 1336 af 19. december 2008,
§ 3 i lov nr. 1611 af 22. december 2010, § 1 i lov nr.
517 af 5. juni 2012 og § 1 i lov nr. 270 af 19. marts 2013,
foretages følgende ændringer: | § 45.
For andre leverancer fra udlejeren til opvarmning, herunder el og
gas, finder reglerne i §§ 36-44 tilsvarende
anvendelse. Stk. 2.
Reglerne i § 37, stk. 2, 4 og 5, finder endvidere anvendelse
for så vidt angår elektricitetsmålere,
såfremt udlejeren leverer el til andet formål end
opvarmning. | | 1.§ 45, stk. 1 og 2, ophæves og i stedet
indsættes: »For andre leverancer fra
udlejeren til opvarmning, herunder el og gas, samt for udlejerens
leverance af el til lejerens forbrug i lejemålet til andet
end opvarmning, finder reglerne i §§ 36-44 tilsvarende
anvendelse.« Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5. | | | | Stk. 3.
Udlejeren kan uanset stk. 1 og 2 kræve, at lejeren
fremtidig betaler elektricitetsudgifter på grundlag af
afregningsmålere direkte til elselskabet. Ændringen kan
gennemføres med 6 ugers varsel. For leverancer af
elektricitet til opvarmning kan ændringen gennemføres
med 6 ugers varsel til et varmeregnskabsårs begyndelse. ... | | 2. I § 45, stk. 3, der bliver stk. 2,
ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1«. | Stk. 6.
Beløb efter stk. 5 har samme fortrinsret i ejendommen
som ejendomsskatter. Beløbene kan inddrives efter de regler,
der gælder for inddrivelse af ejendomsskatter. | | 3. I § 45, stk. 6, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 5« til: »stk. 4«. | § 46.
… Stk. 6.
Ændringer af betalingsbetingelserne for elektricitet efter
§ 45, stk. 3, gælder uanset modstående tidligere
aftale. | | 4. I § 46, stk. 6, ændres »stk.
3,« til: »stk. 2,«. | | | § 3 | | | I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 11. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1611 af 22. december 2010,
§ 3 i lov nr. 517 af 5. juni 2012, § 2 i lov nr. 518 af
5. juni 2012 og § 2 i lov nr. 273 af 19. marts 2013, foretages
følgende ændring: | § 60.
Reglerne i § 54, stk. 2, 5 og 6, 1. pkt., finder endvidere
anvendelse, for så vidt angår
elektricitetsmålere, såfremt udlejeren leverer el til
andet formål end opvarmning. … | | 1.§ 60, stk. 1, affattes
således: »For udlejerens leverance af el
til lejerens forbrug i lejemålet til andet end opvarmning
finder reglerne i §§ 52-59 tilsvarende
anvendelse.« | | | § 4 I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 279 af 21. marts 2012, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 576 af 18. juni 2012 og
senest ved § 2 i lov nr. 1390 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 8
a. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
regler om, at elforbrugere, der helt eller delvis selv producerer
den elektricitet, de selv forbruger, under nærmere angivne
betingelser kun skal betale pristillæg m.v. som nævnt i
§§ 58, 58 a og 58 b i denne lov og
§§ 36-50 i lov om fremme af vedvarende energi i
forhold til det elforbrug, som aftages gennem det kollektive
elforsyningsnet. Ministeren kan herunder fastsætte, at
reglerne kun gælder for anlæg, som var i drift den 12.
april 2000. Stk. 2. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om,
hvorledes elforbruget og elproduktionen skal måles og
opgøres. Udgifterne til målingen afholdes af
elproducenten | | 1. I § 8 a, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at lejere, der ikke selv producerer
elektricitet, under nærmere angivne betingelser, i samme
omfang som efter 1. pkt., kan fritages for betaling af
pristillæg m.v. for den elektricitet, som de forbruger,
når elektriciteten er produceret på
elproduktionsanlæg, som anvender vedvarende energikilder
omfattet af lov om fremme af vedvarende energi, og som er etableret
i tilknytning til forbrugsstedet.« | § 8 b.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om, at elforbrugerne ikke skal betale beløb til
dækning af omkostninger ved gennemførelse af de
offentlige forpligtelser som nævnt i § 8, stk. 1, der
modsvarer den del af deres elforbrug, som de selv producerer
på nærmere angivne elproduktionsanlæg med en
begrænset eleffekt eller elproduktion. Ministeren kan
fastsætte regler om betingelser for undtagelse fra
betalingsforpligtelsen, herunder om grænser for
størrelser af produktionsanlæg og produktioner. | | 2. I § 8 b indsættes efter 1.
pkt.: »Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at lejere, der ikke selv producerer
elektricitet, kan fritages for den i § 8, stk. 1, nævnte
betalingsforpligtelse for den elektricitet, som de forbruger,
når elektriciteten er produceret på nærmere
angivne elproduktionsanlæg med en begrænset eleffekt
eller elproduktion, som anvender vedvarende energikilder omfattet
af lov om fremme af vedvarende energi, og som er etableret i
tilknytning til forbrugsstedet.« | | | § 5 | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. |
|
Officielle noter
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet),
som ændret ved direktiv 98/48/EF.