Ændringsforslag stillet den 25. juni
2013 uden for betænkningen
Til § 4
Af klima-, energi- og
bygningsministeren:
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 4, indsættes som 2.
pkt.:
»Klima-, energi- og
bygningsministeren kan endvidere bestemme, at adgangen til
dispensation fra kravet om, at kommunal elproduktion ved
solcelleanlæg skal udøves i selskaber med
begrænset ansvar, begrænses eller stoppes, herunder at
denne administration varetages af Energinet.dk.««
[Hjemmel til at begrænse
adgangen til dispensation vedrørende kommunale
solcelleanlæg]
Bemærkninger
Til nr. 2
Det foreslås at give klima-, energi-
og bygningsministeren hjemmel til at bestemme, at adgangen til
dispensation fra kravet om, at kommunal elproduktion ved
solcelleanlæg skal udøves i selskaber med
begrænset ansvar, begrænses eller stoppes, herunder at
denne administration varetages af Energinet.dk.
Det følger af § 4, stk. 1, i
lov om elforsyning, at kommuner kan deltage i selskaber med
begrænset ansvar, som varetager virksomhed, som er omfattet
af lovens § 2, stk. 1, dvs. bl.a. elproduktion. Det er
således udgangspunktet, at såfremt kommuner
ønsker at opsætte solcelleanlæg, skal dette
udskilles i et separat selskab. Det følger imidlertid af
lovens § 2, stk. 4, at klima-, energi- og bygningsministeren
kan bestemme, at mindre anlæg eller mindre omfattende
aktiviteter, som er omfattet af loven, helt eller delvis skal
undtages fra lovens bestemmelser. Denne hjemmel har været
anvendt af ministeren til at kunne undtage kommuners
opsætning af solcelleanlæg fra kravet om
selskabsmæssig udskillelse.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at ministeren får hjemmel til at
kunne bestemme et loft for denne dispensati?onsadgang, for så
vidt angår kommunernes opsætning af solceller. Hvis
kommunerne ikke gives dispensation fra kravet om
selskabsmæssig udskillelse, afskæres kommunerne fra
adgangen til nettoafregning, herunder særlig adgangen til at
spare elafgiften. Det skyldes, at det herefter ikke er den samme
juridiske person, som er ejer af solcelleanlægget og aftager
af den producerede el fra anlægget, hvilket er en
forudsætning for nettoafregning. Det vil således
være økonomisk mindre fordelagtigt for kommuner at
opsætte solcelleanlæg, hvis der ikke opnås
dispensation fra kravet om selskabsmæssig udskillelse.
Rammerne for administration af en
sådan ordning er endnu ikke fastlagte. Dette vil kunne ske
ved ministerens administration af dispensationspraksis ved konkrete
afgørelser, eller rammerne vil kunne blive fastsat ved
bekendtgørelse. Mulighederne for administration af et
sådant loft kunne f.eks. ske ved krav om
forhåndsanmeldelse af planlagte anlæg, med henblik
på at man kunne følge solcelleudbygningen i
kommunerne. Når loftet blev nået, ville der være
mulighed for at stoppe dispensationsadgangen for den
selska?bsmæssige udskillelse. Energinet.dk registrerer i
forvejen alle solcelleanlæg og øvrige VE-anlæg i
Stamdataregisteret. Det kan derfor overvejes også at lade
Energinet.dk varetage administrationen af denne ordning, hvorfor
der med ændringsforslaget også gives hjemmel
hertil.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at regeringen den 11. juni 2013 indgik en aftale med V, DF, EL og
KF om begrænsning af udgiften til den fortsatte udbygning med
solcelleanlæg. Aftalen indebærer, at den midlertidigt
forhøjede afregningspris for solceller begrænses til
anlæg, som etableres i tilknytning til private husstande,
inden for en pulje på 20 MW om året.
Med aftalen (udmøntet ved
ændringsforslag nr. 2-12 til lovforslag L 199 stillet den 11.
juni 2013) reduceres afregningen af el fra alle solcelleanlæg
- bortset fra anlæg inden for puljen - til 60 øre/kWh
i 10 år og 40 øre/kWh de følgende 10 år.
Adgangen til nettoafregning på timebasis ændres ikke
med L 199.
Kommuner, der betaler fuld elafgift, kan
have fordel af at opsætte solcelleanlæg og spare hele
elprisen inkl. elafgift efter elafgiftsloven. Sådanne
anlæg bliver ikke omfattet af den aftalte pulje på 20
MW pr. år, da puljen alene regulerer, hvilke anlæg der
kan få forhøjet afregningspris under VE-loven.
Det er fortsat ønsket, at
kommunerne, der betaler fuld elafgift, har mulighed for at
opsætte solcelleanlæg og spare elafgiften, da det er at
sammenligne med energibesparelser.
Ved allonge af 19. juni 2013 til
forannævnte aftale er parterne blevet enige om, at klima-,
energi- og bygningsministeren, der som følge af
elforsyningsloven har adgang til at dispensere fra kravet til
kommunerne om selskabsmæssig adskillelse, får hjemmel i
elforsyningsloven til at dispensere for en pulje på op til 20
MW kommunale solcelleanlæg fra lovens vedtagelse. Når
der er givet dispensationer til 20 MW nye kommunale
solcelleanlæg eller senest i 2015, mødes
forligsparterne og drøfter, hvorvidt puljen til
dispensationer skal øges. Solcelleanlæg, der er
etableret i forbindelse med nybyggeri eller gennemgribende
renoveringer, indgår ikke i puljen.
Solcelleudbygningen i kommuner bidrager til
et tab af statsprovenu. Der forudsættes, at provenutabet
finansieres ved at reducere i energiselskabernes energispareindsats
for perioden 2016 til 2020 svarende til den kommunale
solcelleudbygning.
Ændringsforslaget, som er en
hjemmelsbestemmelse, vurderes ikke direkte at have nogen
konsekvenser for kommunerne. I det omfang ministeren
udmønter hjemmelen og fastlægger et loft for
dispensationsadgangen for kravet om selskabsmæssig
udskillelse, vil det gøre det økonomisk mindre
attraktivt for kommuner at investere i solcelleanlæg. Dette
vil dog først være tilfældet, når loftet
for udbygning nås.
Der lægges op til en ordning, som
ikke skulle medføre øgede administrative byrder for
kommunerne, end hvad der gælder i dag, hvor der er krav om,
at kommunerne skal søge om dispensation fra kravet om
selskabsmæssig adskillelse.
Der vurderes alene at være beskedne
øgede administrative konsekvenser af ændringsforslaget
for staten. Afhængigt af ordningens udformning forventes
ordningen i et vist omfang at blive administreret af
Energinet.dk.