Fremsat den 22. maj 2013 af ministeren for
by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Forhøjelse af Landsbyggefondens
investeringsramme for 2013 til renovering)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1363 af 28. december 2011, lov nr.
556 af 18. juni 2012 og senest ved § 1 i lov nr. 273 af 19.
marts 2013, foretages følgende ændring:
1. I
§ 91, stk. 1, indsættes
efter 3. pkt.:
»I 2013 forhøjes den
investeringsramme, der er nævnt i 1. pkt., med 4.000 mio.
kr.«
§ 2
Loven træder i kraft den 15. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Forhøjelse af Landsbyggefondens
investeringsramme til renovering | | | 2.1.1. | Gældende regler | | | 2.1.2. | Den foreslåede
forhøjelse | 3. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 4. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | | | | | | |
|
1.
Lovforslagets baggrund og formål
Som led i Vækstplan DK er der den 17.
april 2013 indgået aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om
forhøjelse af Landsbyggefondens investeringsramme for 2013
til renovering med henblik på at understøtte
beskæftigelsen i 2013-2016 og således, at nedslidte og
udsatte boligområder hurtigere kan få et
tiltrængt løft. Nærværende lovforslag
udmønter aftalen.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Forhøjelse af Landsbyggefondens investeringsramme til
renovering
2.1.1.
Gældende regler
Landsbyggefonden blev oprettet i 1967 med det
formål at yde økonomisk og sagkyndig bistand til de
almene boligorganisationer. Landsbyggefonden finansieres via
indbetalinger fra de almene boligafdelinger i form af
pligtmæssige bidrag fra afdelinger ibrugtaget før 1970
samt indbetalinger fra udamortiserede prioritetslån.
Landsbyggefonden yder støtte til en
række forskellige formål i den almene boligsektor,
herunder støtte til renovering af almene boliger. Omfanget
af fondens støtte til renovering er reguleret af
årlige investeringsrammer, der er fastsat i almenboliglovens
§ 91. Som led i boligaftalen fra den 11. november 2011 mellem
regeringen, V, DF, LA og K blev Landsbyggefondens investeringsramme
fremrykket, således at den andrager 10.640 mio. kr. i 2011 og
2.640 mio. kr. i 2012, mens den i perioden 2013-2016 vil andrage
1.890 mio. kr. årligt (2011-priser). De nævnte
beløb for perioden 2012-2016 reguleres årligt pr. 1.
januar med nettoprisindekset.
Som led i boligaftalen fra den 10. maj 2012
mellem regeringen og de samme partier blev renoveringsrammen for
2012 forhøjet med 4,1 mia. kr.
2.1.2. Den
foreslåede forhøjelse
Med henblik på at understøtte
beskæftigelsen i 2013-2016 foreslås det, at
Landsbyggefondens investeringsramme til renovering
ekstraordinært forhøjes med 4.000 mio. kr. i 2013.
3.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale og regionale parter.
Forslaget vil medføre en
forøgelse af Landsbyggefondens udgifter til
ydelsesstøtte. Som følge heraf vil der i de kommende
år ske en forøgelse af underskuddet i
Landsbyggefondens landsdispositionsfond, som finansieres ved
optagelse af statslån. Fondens lånebehov skønnes
at blive forøget med 0 mio. kr. i 2013, 0 mio. kr. i 2014,
126 mio. kr. i 2015 og 94 mio. kr. i 2016 (inkl. øgede
renter af statslånet).
4.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Den foreslåede forøgelse af
Landsbyggefondens tilsagn vil i en periode øge aktiviteten i
bygge- og anlægssektoren. Forslaget skønnes at styrke
beskæftigelsen med 250 personer i 2013, 1.000 personer i 2014
og 1.250 personer i 2015 og 2016. Lovforslaget vurderes ikke at
have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt
til høring hos følgende organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, By og Bolig,
Byfornyelsesrådet, Byggeskadefonden, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk
Byggeri, Danske arkitektvirksomheder, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske
Ældreråd, Danske Udlejere, De Samvirkende
Invalideorganisationer DSI, Det centrale Handicapråd,
Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen til
fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Kommunekredit, Kommunernes Landsforening, Landsbyggefonden,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, O. K. ?-fonden, Organisationen af Selvejende
Institutioner, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Rådet for Socialt Udsatte, Statens Byggeforskningsinstitut og
Ældremobiliseringen.
| | | 10. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at den investeringsramme,
inden for hvilken Landsbyggefonden i 2013 kan meddele tilsagn om
støtte til renovering af almene boliger, forhøjes med
4.000 mio. kr. til 5.958 mio. kr. (2013-priser).
Til § 2
Lovforslaget foreslås at træde i
kraft den 15. juli 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1363 af 28. december 2011, lov nr.
556 af 18. juni 2012 og senest ved § 1 i lov nr. 273 af 19.
marts 2013, foretages følgende ændring: | | | | § 91.
Landsbyggefonden kan af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en
årlig investeringsramme på 10.640 mio. kr. i 2011,
2.640 mio. kr. i 2012 og 1.890 mio. kr. årligt i 2013-2016
give tilsagn om ydelsesstøtte til lån til finansiering
af opretning, udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning,
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
almene boligorganisationers byggeri. Af de investeringsrammer, der
er nævnt i 1. pkt., skal mindst 200 mio. kr. årligt
anvendes til at gøre boligorganisationernes byggeri mere
egnet for mennesker med handicap. I 2012 forhøjes den
investeringsramme, der er nævnt i 1. pkt., med 4.100 mio. kr.
Ikkeanvendte beløb kan overføres til det
følgende år, herunder kan ikkeanvendte beløb i
2016 overføres til 2017. Beløbene som nævnt i
1. og 2. pkt. reguleres én gang årligt med udviklingen
i nettoprisindekset, første gang den 1. januar 2012. Det
skal fremgå af fondens tilsagn, at fonden kan udskyde
arbejdernes påbegyndelse med henblik på at
begrænse den samlede bygge- og anlægsaktivitet. | | 1. I § 91, stk. 1, indsættes efter 3.
pkt.: | | »I 2013 forhøjes den
investeringsramme, der er nævnt i 1. pkt., med 4.000 mio.
kr.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 15. juli
2013. |
|