Fremsat den 4. oktober 2012 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Mette Gjerskov)
Forslag
til
Lov om ændring af fiskeriloven
(Fiskerilicens til visse
uddannelsesinstitutioner)
§ 1
I lov om fiskeri og fiskeopdræt
(fiskeriloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 978 af 26.
september 2008, som ændret bl.a. ved lov nr. 388 af 2. maj
2012 og senest ved lov nr. 446 af 23. maj 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 11, stk. 1, nr. 3, ændres
»og« til: »,«.
2. I
§ 11, stk. 1, nr. 4, ændres
»§ 39, stk. 1.« til: »§ 39, stk. 1,
og«.
3. I
§ 11, stk. 1, indsættes som
nr. 5:
»5)
selvejende uddannelsesinstitutioner, der uddanner erhvervsfiskere,
og som er godkendt af ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri i medfør af § 16 a.«
4.
Overskriften til § 16 affattes
således:
»Erhvervsfiskerselskaber
og visse selvejende uddannelsesinstitutioner«
5.
Efter § 16 indsættes:
Ȥ 16
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
godkende selvejende uddannelsesinstitutioner, der uddanner
erhvervsfiskere efter lov om maritime uddannelser, som berettiget
til at drive erhvervsmæssigt fiskeri.
Stk. 2.
Uddannelsesinstitutioner godkendt efter stk. 1 må udelukkende
udøve selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri som
del i praktikperioden og med mindst én elev
ombord.«
6. § 39,
stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»Fiskerilicens kan endvidere udstedes
til selskaber, der er godkendt i medfør af § 16, stk. 1
og 2, og til selvejende uddannelsesinstitutioner, som er godkendt i
medfør af § 16 a.«
§ 2
Loven træder i kraft den 15. december
2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
|
1. | Indledning |
| 1.1. | Den overordnede baggrund for
lovforslaget |
| 1.2 | Lovforslaget hovedindhold |
2. | Lovforslaget |
| 2.1 | Gældende ret |
| | 2.1.1. | Fiskeriberettigede |
| | 2.1.2. | Salg af fiskefangst |
| | 2.1.3. | Forholdet til anden lovgivning |
| 2.2. | Lovforslagets indhold |
| | 2.2.1 | Baggrund |
| | 2.2.2. | Godkendelse af visse selvejende
uddannelsesinstitutioner |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Miljømæssige
konsekvenser |
6. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Høring |
9. | Sammenfattende skema |
| | | |
1. Indledning
1.1. Den
overordnede baggrund for lovforslaget
I forbindelse med ændring af fiskeriloven, jf. lov nr. 388
af 2. maj 2012, blev der rejst ønske om at tilvejebringe
bedre muligheder for, at elever på fiskeriskoler kunne
opnå erfaringer med praktisk fiskeri i forbindelse med
erhvervsfiskeruddannelsen, idet det vurderes, at en
gennemførelse af den første praktikperiode på
et fiskerfartøj i uddannelsesinstitutionens regi vil mindske
frafaldet af elever. Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri tilkendegav under behandlingen i Folketinget, at et
lovforslag herom ville blive fremsat i folketingssamlingen
2012/13.
I henhold til nugældende fiskerilovgivning vil de
pågældende uddannelsesinstitutioner ikke have mulighed
for at få tilladelse til at kunne drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri. Lovforslaget har derfor til
formål at etablere denne målrettede og afgrænsede
udvidelse af, hvem der kan være fiskeriberettiget i
fiskerilovens forstand. Lovforslaget indeholder derimod ingen
regulering af uddannelsens indhold m.v. Lovforslaget omfatter alene
problemstillingen med fiskerilovens nuværende formelle
hindring for, at de pågældende uddannelsesinstitutioner
vil kunne drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri
inden for de gældende fiskeriretlige rammer.
Forslaget udvider dermed meget specifikt området for,
hvilke juridiske personer, der kan opnå retten til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri og opnå
fiskerilicens for at kunne indgå i den danske flåde af
erhvervsfiskerfartøjer. Fiskeri vil dog kun være
tilladt i uddannelsesforløbets indledende praktikperiode og
kun med én eller flere elever om bord.
1.2 Lovforslagets hovedindhold
Med lovforslaget skal uddannelsesinstitutioner, der tilbyder
uddannelsen af erhvervsfiskere reguleret efter lov om maritime
uddannelser, kunne få mulighed for at blive godkendt som
fiskeriberettiget og eje eller på anden måde råde
over fartøjer, der kan opnå status som
erhvervsfiskerfartøj. Erhvervsfiskerfartøjer til
uddannelsesbrug skal således både kunne opnå en
fiskerilicens og fangstrettigheder til selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri i forbindelse med indledende
praktikperioder af erhvervsfiskeruddannelsen.
Erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand er efter de
nugældende regler ikke tilladt for selvejende
uddannelsesinstitutioner. Det er hensigten at kunne give
begrænset adgang til, at disse uddannelsesinstitutioner kan
eje eller på anden måde råde over registrerede
erhvervsfiskerfartøjer i forbindelse med
erhvervsfiskeruddannelsen, for at kunne drive praktisk autentisk
fiskeri inden for de lovgivningsmæssige rammer, der i
øvrigt gælder for erhvervsfiskeriet. Der skal derfor
tilvejebringes hjemmel til, at ministeren kan godkende, at
uddannelsesinstitutioner på visse betingelser kan drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri i
uddannelsesøjemed med registrerede
erhvervsfiskerfartøjer, som institutionen selv ejer eller
på anden måde råder over, samt at der skal kunne
udstedes fiskerilicens og opnås registrering heraf efter
reglerne i lovens §§ 38- 39b om fiskerilicens og under
hensyn til de gældende EU-regler. Hovedformålet med
forslaget er således, at relevante uddannelsesinstitutioner
(fiskeriskoler) fremover skal kunne opnå fiskerilicens til
erhvervsfiskerfartøjer, som de selv ejer eller på
anden måde råder over, således at de i klart
afgrænsede praktikperioder kan drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri.
2. Lovforslaget
2.1. Gældende ret
Den nationale fiskerilovgivning fungerer i sammenhæng med
den fælles EU-fiskeripolitik. EU-regelsættet
fastlægger en række forpligtelser for medlemslandene
med hensyn til administration og gennemførelse af den
fælles fiskeripolitik og kontrol med overholdelsen af
EU-regelsættet. Samtidig er det overladt til medlemslandenes
eget valg, på hvilken måde man i forhold til egne
fiskere vil administrere inden for de fælles rammer. F.eks.
er det overladt til de enkelte medlemsstater at fastsætte
regler for, hvordan og på hvilke vilkår de forskellige
fiskekvoter, der i Unionen fordeles til Danmark, viderefordeles
blandt de danske fiskere og de registrerede
erhvervsfiskerselskaber. Det samme gælder for så vidt
angår styringen inden for rammerne af de fælles
retningslinjer for den samlede flådekapacitet i
medlemslandene.
Fiskerilovens systematik bygger på henholdsvis en national
regulering af puljer og fordeling af fangstrettigheder til det
enkelte fartøj, jf. kapitel 7 om regulering af
erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand. Herefter kan
fartøjet få tildelt ret til et specifikt fiskeri i en
specifik periode, i et bestemt område eller til et bestemt
fiskeri på særlige betingelser, jf. §§ 36-37
om fiskeritilladelser og puljefiskeri (fangstrettigheder). Denne
regulering styrer tildelingen af fangstrettigheder til de
fiskeriressourcer, der er til rådighed for danske fiskere.
Reguleringen af fangstrettigheder og regler for puljefiskeri
fremgår desuden af bekendtgørelse nr. 1222 af 16.
december 2011, §§ 37-60, samt § 89, og af
bekendtgørelse nr. 1126 af 26. november 2008.
Lovens kapitel 8 vedrørende "Fartøjer med
fiskerilicens" regulerer styringen af fiskerflådens samlede
kapacitet gennem registreringskrav. Fiskerilicensen er et officielt
dokument, der giver indehaveren ret til at bruge en bestemt
fiskerikapacitet (tonnage og maskineffekt). Kravene til
fartøjet vedrørende tonnage (BT) og maskineffekt (kW)
fremgår af bekendtgørelse nr. 124 af 27. februar 2004,
§§ 1-3.
Fiskerilicensen, som er en betingelse for at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri og bidrager til at
styre EU's samlede fiskerflådekapacitet, relaterer sig
således til fiskerilovens §§ 38-39 om anvendelse af
et fartøj til erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand, og
EU-pointsystemet, jf. også lovens §§ 39 a - 39 b,
som knytter sig til denne licens.
2.1.1. Fiskeriberettigede
Selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand
må efter fiskerilovens § 11 alene drives af registrerede
fiskeriberettigede. De fiskeriberettigede er efter den generelle
bestemmelse i § 11, stk. 1, erhvervsfiskere, der er
registreret med A-status, registrerede bierhvervsfiskere,
erhvervsfiskerselskaber og registrerede partrederier. Hertil kommer
efter lovens § 11, stk. 2, at selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri desuden må drives i forbindelse
med ålegårdsrettigheder og andre særlige
fiskerirettigheder, jf. lovens § 24 og af visse landbrugere,
jf. § 25. Herudover skal den fiskeriberettigede eje eller
på anden måde have rådighed over et
fiskerfartøj for at kunne opnå fiskerilicens hertil
efter lovens § 39.
Fiskeriloven stiller ikke krav om, at man skal eje et
fiskerfartøj for at kunne drive erhvervsmæssigt
fiskeri, men alene hvilke fysiske og juridiske personer, der er
berettigede til at blive registreret som fiskeriberettigede i
saltvand, jf. lovens kapitel 4, B. Personer eller selskaber, der
ikke er registrerede som fiskeriberettigede, kan derfor ikke
lovligt eje eller på anden vis råde lovligt over et
registreret erhvervsfiskerfartøj med gyldig
fiskerilicens.
Tilladelse til selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri
med erhvervsfiskerfartøjer forudsætter således
officiel godkendelse og registrering af den pågældende
fysiske person (erhvervsfiskeren), det pågældende
partrederi (f.eks. to erhvervsfiskere) eller af en juridisk person
(et registreret erhvervsfiskerselskab) efter reglerne i lovens
kapital 4 om fiskeriformer og fiskeriberettigede, jf. således
reglerne i §§ 11, 12, 14, 15 og 16. Her opstiller §
11 en udtømmende opregning af, hvem der må drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri.
En erhvervsfisker er efter § 14 registreret med A-status,
og er en fysisk person, der dokumenterbart har fiskeriet som
levevej. En erhvervsfisker er principielt berettiget til at eje et
fiskerfartøj med fiskerilicens efter § 39. De
selskabsformer, som er tilladt og afgrænset efter lovens
§ 16 om erhvervsfiskerselskaber, er overvejende ejet af
registrerede erhvervsfiskere. Her er der således en klar
afgrænsning af de retssubjekter, der kan opnå retten
til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri og
få adgang til fiskerirettigheder.
Fiskerilicens i henhold til § 39 kan i øvrigt kun
meddeles, når den fornødne kapacitet i form af
motorkraft og tonnage er til rådighed, jf.
bekendtgørelse nr. 124 af 27. februar 2004, §§
1-3. Kapacitet følger ikke altid automatisk med et
fartøj, men kan indkøbes og handles særskilt.
Det er derfor nødvendigt at indkøbe disponibel
kapacitet til et fartøj, hvis det ikke følger med
fartøjet, for at fartøjet kan registreres som
erhvervsfiskerfartøjer, jf. bekendtgørelse nr. 124 af
27. februar 2004, §§ 11-14.
2.1.2. Salg af fiskefangst
Udgangspunktet er, at det kun er fysiske eller juridiske
personer, der er registreret som fiskeriberettigede til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, som må
afsætte fangster. Dette er reguleret i § 11. Med andre
ord vil de fysiske eller juridiske personer, der er omfattet af
§ 11, have ret til at afsætte fangster mod vederlag.
Fiskeriloven sondrer skarpt mellem erhvervsmæssigt og
rekreativt fiskeri, hvor kun fangster fra erhvervsmæssigt
fiskeri må afsættes mod vederlag.
Efter lovens § 12 er der - ud over disse regler - dog
enkelte, meget specifikke undtagelser. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan således tillade, at
institutioner m.v. med et socialt eller undervisningsmæssigt
formål kan overdrage fangsterne mod vederlag. Efter
lovbestemmelsens bemærkninger er denne dispensationsmulighed
kun tænkt anvendt i meget få tilfælde og
vedrører derfor forudsætningsvist det rekreative
fiskeri i henhold til bemærkningerne til bestemmelsen, som
indgik i lov nr. 281 af 12. maj 1999, jf. ændringsforslag til
lovforslaget og betænkningen afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 21. april 1999.
2.1.3. Forholdet til anden lovgivning
Erhvervsfiskeruddannelsen er omfattet af i lov om maritime
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 207 af 4. marts 2011.
Denne lovgivning indeholder ingen regulering af, hvem der ejer
eller på anden måde råder over de
fiskerfartøjer, som praktikperioderne skal
gennemføres på. Nærværende lovforslag
medfører således ikke konsekvenser for lov om maritime
uddannelser. Forslaget tilvejebringer alene en mulighed for, at der
inden for fiskerilovens rammer åbnes mulighed for, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan godkende,
at fiskerfartøjer, der disponeres og drives af
uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelsen af
erhvervsfiskere efter lov om maritime uddannelser, skal kunne
indhente og opnå de fornødne tilladelser og
registreringer efter fiskerilovgivningen. Dette er en
forudsætning for udøvelse af et lovligt
erhvervsmæssigt fiskeri i henhold til fiskeriloven. De
pågældende fiskerfartøjer vil således
skulle kunne anvendes i den indledende praktikperiode på
samme måde som erhvervsfiskerfartøjer i
øvrigt.
Disse registrerede erhvervsfiskerfartøjer skal kunne
indgå i et godkendt uddannelsesforløb inden for dansk
lovgivning om maritime uddannelser og dertil knyttede
internationale kompetencekrav i øvrigt. Erhvervsfiskeriets
Grunduddannelse er normeret til 2 år, hvoraf 22 ugers
grundkursus foregår på en fiskeriskole og resten som
praktik på fiskerfartøjer. Når den samlede
uddannelse er gennemført med tilfredsstillende resultat,
erhverver eleven "Det Blå Bevis", som giver ret til at sejle
som fisker på alle fiskerfartøjer.
I dag tilbydes erhvervsfiskeruddannelsen af Fiskeriskolen i
Thyborøn, som er en del af EUC-Nordvest, der er en
institution for erhvervsrettet uddannelse, jf. lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse. Erhvervsfiskeruddannelsens indhold
er ikke specificeret ved lov på samme måde som andre
erhvervsuddannelser, eksempelvis vodbinderuddannelsen. Derimod
fastlægges det specifikke indhold ved aftale mellem private
parter, herunder Danmarks Fiskeriforening og 3F. Uddannelsen er
således omfattet af lov om maritime uddannelser, som
opstiller rammer og betingelser for maritime uddannelser, herunder
erhvervsfiskeruddannelsen.
2.2. Lovforslagets indhold
2.2.1. Baggrund
Med lovforslaget åbnes mulighed for, at visse selvejende
uddannelsesinstitutioner, som udbyder uddannelsen til
erhvervsfisker efter lovgivningen om maritime uddannelser, kan
blive godkendt i henhold til fiskerireglerne til i den indledende
praktikperiode af erhvervsfiskeruddannelsen at kunne drive
erhvervsmæssigt fiskeri med et registreret
erhvervsfiskerfartøj, som institutionen ejer eller på
anden måde råder over. Det betyder, at
fiskerfartøjer, som de pågældende institutioner
evt. ønsker at erhverve til anvendelse i de indledende
praktikperioder, efter forslaget skal kunne få tildelt
fiskerilicens og derved blive registreret som
erhvervsfiskerfartøj. - Fartøjet optages dermed i
Fartøjsregistret under NaturErhvervstyrelsen og
Søfartsstyrelsens Skibsregister og indgår derefter i
flåden af danske fiskerfartøjer. Dette indebærer
i givet fald, at det pågældende fiskerfartøj
også optager såkaldt kapacitet, som
ansøgerinstitutionen imidlertid selv forudsættes at
skulle anskaffe sig. Det erhvervsmæssige fiskeri skal alene
kunne udøves som led i den indledende praktikperiode i
uddannelsesforløbet af erhvervsfiskere.
Forslaget er blandt andet foranlediget af rådgivning fra
"Lærlingeudvalget", hvori Danmarks Fiskeriforening og Fagligt
Fælles Forbund (3F) indgår, og som er et
selvstændigt udvalg, der rådgiver om indholdet af
erhvervsfiskeruddannelsen. "Lærlingeudvalget" anbefaler en
omlægning af erhvervsfiskeruddannelsen, således at den
første korte periode på den 2-årige uddannelse
kan blive praktisk fiskeri (4-6 uger) i Fiskeriskolens regi. Dette
forventes at mindske frafaldet af elever. Erhvervsfiskeruddannelsen
er en kombination af erhvervs- og praktikophold. For at kunne
tillade, at institutioner til uddannelse af erhvervsfiskere, dvs.
aktuelt EUC Nordvest - Fiskeriskolen i Thyborøn, kan drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri i
uddannelsesøjemed med et autentisk fiskerfartøj, er
der behov for en udvidelse af fiskerilovens generelle bestemmelse
om, hvem der er fiskeriberettiget, jf.§ 11.
Herudover er der behov for en ændring af lovens § 39,
som angår de fartøjer, hvortil der i overensstemmelse
med EU-reglerne kan udstedes fiskerilicens til
erhvervsmæssigt fiskeri. Med de foreslåede
ændringer åbnes der mulighed for, at fiskerilicens
efter § 39 kan tildeles til fiskerfartøjer, som visse
selvejende uddannelsesinstitutioner evt. ønsker at erhverve
til erhvervsfiskeruddannelsens indledende praktikperiode efter at
disse institutioner er blevet specifikt godkendt hertil af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri.
Godkendelsesproceduren foreslås reguleret i loven, der
angiver det supplerende vilkår, der gælder for de
pågældende uddannelsesinstitutioner og som går ud
over de almindelige bestemmelser i øvrigt, jf.
bemærkninger forslaget til § 16 a, og videre nedenfor
under afsnit om supplerende vilkår, som bliver forbundet med
den foreslåede godkendelsesordning.
Desuden forudsættes det, at kapacitet (tonnage og
maskinkraft) til uddannelsesinstitutionens fartøj, jf.
lovens §§ 38-39, vil blive skaffet af
uddannelsesinstitutionen selv via markedet. Det er således
nødvendigt at indkøbe disponibel kapacitet til et
fartøj, hvis det ikke følger med fartøjet for
at fartøjet kan registreres som erhvervsfiskerfartøj,
jf. bekendtgørelse nr. 124 af 27. februar 2004, jf.
§§ 11-14.
Endvidere er det forudsat, at den uddannelsesansvarlige
fartøjsfører om bord på det
pågældende fiskerfartøj vil være ansvarlig
for fiskeriet, idet fartøjet og dets ejer skal kunne
overholde fiskerilovens bestemmelser for erhvervsmæssigt
fiskeri, herunder de gældende EU-regler på
området. Dette gælder også for så vidt
angår kravene til overholdelsen af søfartsreglerne,
sikkerhedsregler og anden lovgivning som gælder om bord.
Fiskeriet med de pågældende fiskerfartøjer skal
i det hele udøves lovligt, dvs. at der stilles
nøjagtig samme krav som til øvrigt
erhvervsmæssigt fiskeri. Føreren af fartøjet
skal iagttage de gældende logbogs- og melderegler,
satellitovervågningsregler og forskrifter for landing af
fangster m.m., som eleverne skal oplæres i. Dette
medfører også i kontrolmæssig sammenhæng
gennemsigtighed af uddannelsesinstitutionens anvendelse af
fartøjet til erhvervsmæssigt fiskeri. De materielle
bestemmelser for fiskeriet vil kort sagt, hvis de skulle blive
overtrådt under fiskeri med fartøjet, kunne
medføre de sædvanlige sanktioner mod fartøjets
ejer og fartøjsføreren i form af bøder og
konfiskation af eventuelle ulovlige fangster om bord samt mulig
pointtildeling, jf. lovens §§ 39a-b sammenholdt med
gældende EU-regler.
2.2.2. Godkendelse af visse selvejende
uddannelsesinstitutioner
Idet fiskeriloven og den bagvedliggende EU-regulering bygger
på en forudsætning om en klar afgrænsning af,
hvem der er berettiget til at blive registreret til at drive
erhvervsmæssigt fiskeri og dermed være berettiget til
at få udstedt en fiskerilicens for det pågældende
fiskefartøj, er det nødvendigt at etablere en
særlig hjemmel til uddannelsesinstitutioner, der udbyder
uddannelse af erhvervsfiskere i medfør af lov om maritime
uddannelser.
Ifølge forslaget skal der derfor søges om en
særlig godkendelse efter forslagets § 16 a. Reglen i
§ 16 a, etablerer således en hjemmel til særlig
godkendelse, som foreslås indført vedrørende en
sådan uddannelsesinstitution.
Forudsætningsvis skal det fartøj, som
uddannelsesinstitutionen evt. ønsker at erhverve, leve op
til fiskerilovens almindelige betingelser for at kunne blive
berettiget til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri og være berettiget til at få registreret en
fiskerilicens på det pågældende
fiskefartøj, jf. ovenfor om gældende ret. Ud over at
uddannelsesinstitutionens fartøj skal kunne opnå
gyldig fiskerilicens, vil der være behov for køb af
fiskeriindsats (i form af kW-dage) og af en eller flere
fiskerirettigheder (f.eks. en kvote af en eller flere fiskearter)
til fartøjet.
Dette indebærer også en forudsætning om, at
uddannelsesinstitutionen (ansøger) selv erhverver den
nødvendige kapacitet (tonnage og maskinkraft) til det
fiskerfartøj, som ønskes anvendt til
praktikforløbet, jf. bekendtgørelse nr. 124 af 27.
februar 2004. Det forudsættes derfor, at ansøgeren,
dvs. uddannelsesinstitutionen, for at kunne realisere muligheden
for at drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri selv
erhverver kvoteandele, ligesom det forventes, at ansøgeren
selv anskaffer den nødvendige fiskeriindsats i form af
kW-dage. Det er eksempelvis en forudsætning for deltagelse i
puljefiskeri, at fartøjet har tilknyttet kvoteandele i form
af FKA (fartøjskvoteandele, jf. § 89 i
bekendtgørelse nr. 1222 af 16. december 2011).
For at kunne komme ud at fiske skal ovennævnte
forudsætninger således være opfyldt. Dette
indebærer også, at tidspunkt for påbegyndelse og
afslutning for fiskeriet anmeldes over for den ansvarlige myndighed
under Ministeriet for Fødevarer og Fiskeri, dvs. til
NaturErhvervstyrelsens "Fisheries Monitoring Center" (FMC) i
overensstemmelse med de i øvrigt gældende krav om
forudanmeldelse i den årlige
reguleringsbekendtgørelse, jf. hertil §§ 21-22 i
bekendtgørelse nr. 1222 af 16. december 2011.
Relevante uddannelsesinstitutioner kan kun komme i betragtning
til at kunne drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri, hvis yderligere vilkår er opfyldt. Det vil sige, at
bortfald af en fiskerilicens til erhvervsmæssigt fiskeri
efter lovens § 38, stk. 2, og under sædvanlig
iagttagelse af proportionalitetsprincippet kan ske, hvis
betingelserne for udstedelsen af tilladelse og registrering ikke
længere er opfyldt, eller hvis fiskerilicensen suspenderes
midlertidigt eller inddrages permanent, jf. § 39 a.
Som det fremgår af lovforslaget afgrænses muligheden
til kun at vedrøre selvejende institutioner, der udbyder
uddannelse af erhvervsfiskere efter lov om maritime uddannelser og
som udtrykkeligt supplerende vilkår, at fiskeri kun
udøves i den indledende praktikperiode, hvilket
indebærer, at det kun er tilladt med mindst én elev om
bord. Det indebærer således også, at
fartøjet skal kunne leve op til gældende regler for
sikkerhed og arbejdsskadeforsikring i henhold til lov om maritime
uddannelser.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har i sig selv meget få økonomiske og
administrative konsekvenser for staten. Der skal i givet fald
gennemføres en administrativ procedure for godkendelsen af
uddannelsesinstitutioner og udstedelsen af specifikke tilladelser
og fiskerilicenser. Samtidig forventes lovforslaget at have
positive økonomiske konsekvenser for staten, da
erhvervsfiskeruddannelsen under lovgivningen om maritime
uddannelser vil kunne blive mere målrettet, og det forudses,
at frafald vil kunne mindskes.
Anskaffelsen af et fartøj med fiskerilicens er ikke en
direkte konsekvens af lovforslaget, idet lovforslaget alene
åbner en snæver mulighed for, at
uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelse af erhvervsfiskere
i medfør af lov om maritime uddannelser, kan få adgang
til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri.
Realiseringen af projektet i øvrigt berøres
således ikke af fiskerilovens bestemmelser, men
problemstillingen med fiskerilovgivningens formelle hindring for,
at de pågældende uddannelsesinstitutioner nu kan drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, foreslås
løst.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget forventes i sig selv ikke at have økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet, da der er tale om
en ændring af den formelle betingelse i fiskeriloven til, at
berørte uddannelsesinstitutioner kan blive godkendt til at
drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri på
markedsvilkår.
5. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, men
medfører at uddannelsesfartøjer til
erhvervsfiskeruddannelsen kan drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri og forpligtes inden for EU-reglernes
rammer.
8. Høring
Lovforslaget har været i høring hos følgende
organisationer og myndigheder m.v.:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Danish Seafood Association (DSA), Danmarks Fiskehandlere, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Pelagiske Producentorganisation, Danmarks
Skibsmæglerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Fritidsfiskerforbund, Dansk Åleproducentforening, Danske
Advokater, Danske Fiskeres Producentorganisation, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI Fødevarer, DI
Handel, DTU - Aqua, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Center for
Kvalitet i Erhvervsregulering), Fagligt Fælles Forbund 3F,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark. Finanstilsynet, EUC -
Nordvest Fiskeriskolen, Forbrugerrådet, Foreningen af
offentlige fiskeauktioner i Danmark, Foreningen for Danmarks
Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Foreningen Muslingeerhvervet,
Greenpeace, International Transport Danmark, Kommunernes
Landsforening, Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening,
Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen for Fiskesorteringer
og Samlecentraler i Danmark, Landforeningen Levende Hav, Natur
& Samfund, NOAHs Sekretariat, Politiforbundet, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Skagen Fiskernes Producentorganisation, Styrelsen
for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte,
Søfartsstyrelsen, Verdensnaturfonden WWF og
VisitDenmark.
9. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser Mindre udgifter | Negative konsekvenser Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindre frafald af elever i
uddannelsesforløbet | Få udgifter til særlig
sagsbehandling vedrørende enkelte
uddannelsesinstitutioner | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindre frafald af elever i
uddannelsesforløbet | Begrænset belastning til
særlig sagsbehandling vedrørende enkelte
uddannelsesinstitutioner | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Der er tale om en teknisk konsekvensændring.
Til nr. 2.
Der er tale om en teknisk konsekvensændring.
Til nr. 3.
Lovens § 11 indeholder udtømmende regler for, under
hvilke former det er tilladt bestemte typer fysiske personer og
bestemte typer af juridiske personer, at drive
erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand. Det er således kun
personer registreret som erhvervs- eller bierhvervsfiskere,
erhvervsfiskerselskaber samt registrerede partrederier, som har ret
til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri.
Dertil kommer de særlige rettigheder i saltvand, som opregnes
i stk. 2, dvs. indehavere af ålegårdsrettigheder og
landbrugere med ret til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri, jf. lovens §§ 24 - 25.
Herudover må rekreativt fiskeri i henhold til loven
udøves af lystfiskere og fritidsfiskere.
Med det foreslåede nr. 5 i § 11 gives der mulighed
for, at visse selvejende uddannelsesinstitutioner, der uddanner
erhvervsfiskere omfattet af lovgivningen for maritime uddannelser,
og som er blevet godkendt som retssubjekt til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri efter den
foreslåede § 16 a, kan anvende et fiskerfartøj i
overensstemmelse med fiskerilovens regler i forbindelse med den
indledende praktik under erhvervsfiskeruddannelsen. Det vil sige,
at de kan få ret til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri og skal leve op til de krav, som
gælder for erhvervsfiskeri og som er beskrevet i de
almindelige bemærkninger under gældende ret.
Reglerne for godkendelsen af det retssubjekt, der har brug for
en specifik godkendelse inden for fiskerilovens rammer, dvs. den
pågældende uddannelsesinstitution, fastlægges i
en selvstændig § 16 a. En sådan godkendelse vil
således være forudsætningen for at kunne drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri i medfør af
§ 11, nr. 5, jf. bemærkningerne til lovforslagets nr. 5
nedenfor.
Med hensyn til muligheden for at kunne afsætte fangster
fra praktikfangstrejser vil visse uddannelsesinstitutioner kunne
blive berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri, hvilket medfører retten til
at afsætte fangsterne på samme måde som
øvrige erhvervsdrivende fiskere.
Til nr. 4.
Overskriften til den gældende regel i § 16 om
erhvervsfiskerselskaber foreslås tilpasset, således at
det fremgår, at også visse selvejende
uddannelsesinstitutioner omfattes af loven.
Erhvervsfiskerselskaberne vil efter forslaget ikke længere
være den eneste type selskabsform, der som juridiske personer
i Danmark lovligt kan være berettiget til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri med et
erhvervsfiskerfartøj med fornøden fiskerilicens.
Uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelsen af
erhvervsfiskere efter lov om maritime uddannelser, og som er
selvejende institutioner, jf. lov om maritime uddannelser eller lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, kan med den
foreslåede § 16 a også godkendes til at drive
erhvervsmæssigt fiskeri i forbindelse med uddannelsen af
erhvervsfiskere.
Til nr. 5.
Med den foreslåede § 16 a etableres i stk. 1 en meget
afgrænset hjemmel til særlig godkendelse af selvejende
uddannelsesinstitutioner, der uddanner erhvervsfiskere efter lov om
maritime uddannelser, som berettiget til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri. Uddannelsen er i
dag 2-årig og tilrettelagt således, at den indledes med
en praktikperiode. Der ønskes etableret mulighed for, at
fiskeriloven ikke er til hinder for, at uddannelsesinstitutionen i
disse indledende praktikperioder kan drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri i medfør af lovens § 11
med et fiskerfartøj, som er registreret med
fiskerilicens.
Uddannelsesinstitutioner skal på lige fod med
øvrige aktører inden for det erhvervsmæssige
fiskeri og uden undtagelse leve op til såvel EU-regler som
nationale regler, jf. beskrivelsen af gældende ret under de
almindelige bemærkninger i afsnit 2.1. Dog vil de kun kunne
godkendes af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
såfremt yderligere supplerende vilkår er opfyldt.
Den særlige mulighed er således alene tiltænkt
de selvejende uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelse af
fiskere efter lov om maritime uddannelser. De vil efter stk. 2
således alene kunne drive erhvervsmæssigt fiskeri som
del i praktikperioden og med mindst én elev ombord. De til
enhver tid gældende regler for erhvervsmæssigt fiskeri
skal være opfyldt, herunder de almindelige melderegler, jf.
§§ 21-22 i bekendtgørelse nr. 1222 af 16. december
2011 om regulering af fiskeriet i 2012 og visse vilkår for
fiskeriet i følgende år.
Af kontrolhensyn i forhold til den særlige godkendelse vil
tidspunktet for påbegyndelse og afslutning for fiskeriet som
følge af allerede gældende regler således skulle
anmeldes over for den ansvarlige myndighed under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, hvilket i praksis vil
være NaturErhvervstyrelsens "Fisheries Monitoring Center"
(FMC).
Til nr. 6.
Lovens kapitel 8 vedrører regler om fartøjer til
erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand og fartøjer med
fiskerilicens. Fiskerilicenser udgør en
basisforudsætning for udøvelsen af lovligt
erhvervsfiskeri i Unionen, hvorefter et fiskerfartøj kun
må anvendes til kommerciel udnyttelse af levende akvatiske
ressourcer, hvis det har en gyldig fiskerilicens. Fiskerilicenserne
anvendes til styringen af fiskerflådens samlede kapacitet
gennem et registreringskrav knyttet til ejerskab af, henholdsvis
den juridiske rådighed over fartøjet.
Der foreslås tilvejebragt hjemmel til, at fiskerilicenser
også kan udstedes for erhvervsfiskerfartøjer, som
uddannelsesinstitutioner ejer eller på anden måde har
rådighed over. Disse uddannelsesinstitutioner skal efter den
foreslåede § 16 a være godkendt af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri for efter den
foreslåede § 11, stk. 1, nr. 5, at kunne drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri.
Dette indebærer derfor, at institutionen også kan
eje eller på anden måde råde over et registreret
erhvervsfiskerfartøj med fiskerilicens for at kunne tilbyde
eleverne praktik i erhvervsfiskeri til søs. Fiskerilicensen
kan ligesom for andet erhvervsmæssigt fiskeri efter lovens
§ 38, stk. 2, 2. pkt. bortfalde, hvis betingelserne for
udstedelsen ikke længere er opfyldt, herved under
sædvanlig iagttagelse af proportionalitetsprincippet.
Pointsystemerne, jf. lovens §§ 39 a og 39 b, er
ligeledes knyttet til fiskerilicensen. For
uddannelsesinstitutioner, der uddanner erhvervsfiskere, betyder det
eksempelvis, at det er den uddannelsesansvarlige fører
på fiskerfartøjet, som vil kunne holdes ansvarlig i
forhold til overholdelse af alle de gældende regler om bord,
herunder navnlig logbogs- og melderegler,
satellitovervågningsforskrifter og en række andre
materielle regler, som gælder for fiskeriets lovlige
udførelse.
Med andre ord gælder sanktionsreglerne på
fiskeriområdet, herunder pointsystemet, der gælder ved
alvorlige overtrædelser af den fælles fiskeripolitik.
Dette gælder både for ejerens forhold, hvor
uddannelsesinstitutionen som ansvarligt retssubjekt f.eks.
også kan få konfiskeret ulovlige fangster, og for den
ansvarlige fartøjsfører.
Til § 2
De foreslåede bestemmelser foreslås sat i kraft den
15. december 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1. I lov om fiskeri og fiskeopdræt
(fiskeriloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 978 af 26.
september 2008, som bl.a. ændret ved lov nr. 388 af 2. maj
2012 og senest ved lov nr. 446 af 23. maj 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 11.
Selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand
må kun drives af 1) erhvervsfiskere med A-status
registreret efter § 14, stk. 1, efter regler fastsat i
medfør af § 14, stk. 4, eller efter tilladelse i
henhold til § 21, stk. 1, 2) bierhvervsfiskere registreret efter
§ 17, stk. 2 eller 3, eller efter tilladelse i henhold til
§ 21, stk. 1, 3) selskaber registreret efter § 16
og 4) partrederier, som opfylder
betingelserne for at kunne eje et fiskerfartøj, jf. §
39, stk. 1. Stk.2.
(Udelades) Stk 3.
(Udelades) Stk 4.
(Udelades) | | 1. I § 11, stk. 1, nr. 3, ændres "og"
til: ",". 2. I § 11, stk. 1, nr. 4, ændres
"§ 39, stk. 1. " til: "§ 39, stk. 1 og". 3. I § 11, stk. 1, indsættes som nr. 5: "5) selvejende uddannelsesinstitutioner,
der uddanner erhvervsfiskere, og som er godkendt af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri i medfør af § 16
a. " | | | | Erhvervsfiskerselskaber | | 4.
Overskriften til § 16 affattes således: "Erhvervsfiskerselskaber og visse selvejende
uddannelsesinstitutioner" | | | | | | 5. Efter § 16 indsættes: § 16 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan under
følgende vilkår godkende selvejende
uddannelsesinstitutioner, der uddanner erhvervsfiskere, som
berettiget til at drive erhvervsmæssigt fiskeri efter §
11, stk. 1, nr. 5: a) uddannelsesinstitutionen tilbyder
uddannelse af fiskere efter lov om maritime uddannelser, b) fiskeri udøves udelukkende som
del i praktikperioden med mindst én elev ombord og c) tidspunkt for påbegyndelse og
afslutning for fiskeriet anmeldes over for den ansvarlige myndighed
under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Stk. 2.
Godkendelse efter stk. 1 kan tilbagekaldes, hvis vilkårene
ikke længere er opfyldt eller overtrædes. | | | | § 39.
Fiskerilicens, som udstedes efter regler, der er fastsat i
medfør af § 38, stk. 2, kan kun udstedes for
fartøjer, der for 2/3's vedkommende ejes af personer, der er
registreret som berettigede til at drive erhvervs- eller
bierhvervsfiskeri i medfør af §§ 14 eller 17 eller
efter regler fastsat i medfør heraf eller i henhold til
tilladelser efter § 21, stk. 1. Fiskerilicens kan endvidere
udstedes til selskaber, der er godkendt i medfør af §
16, stk. 1 og 2. Stk. 2.
(Udelades) Stk. 3.
(Udelades) Stk. 4.
(Udelades) Stk. 5.
(Udelades) | | 6. I § 39, stk. 1, sidste pkt. affattes
således: "Fiskerilicens kan endvidere udstedes
til selskaber, der er godkendt i medfør af § 16, stk. 1
og 2, og til selvejende uddannelsesinstitutioner, der uddanner
erhvervsfiskere, som i medfør af § 11, stk. 1, nr. 5,
kan drive erhvervsmæssigt fiskeri og som er godkendt i
medfør af § 16 a. " | | | | | | § 2 Loven træder i kraft den 15.
december 2012. |
|