Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 20. juni 2013
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 17
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. maj 2013
og var til 1. behandling den 11. juni 2013. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 8. maj 2013 dette udkast til udvalget,
jf. alm. del - bilag 201. Den 6. og 10. juni 2013 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra H. J. Hansen
Holding A/S. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Deputationer
Endvidere har H. J. Hansen Holding A/S
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget, men de tre partier finder, at regeringen med
forslaget ikke lever op til aftaleteksten i vækstpakken. Af
aftalen om vækstpakken fremgår det, at
»Energiafgifterne på brændsler til proces
nedbringes til EU's minimumsafgifter. Det vil mindske virksomheders
produktionsrelaterede omkostninger. Lempelsen for erhvervslivet
udgør 115 mio. kr. i 2015 faldende til 100 mio. kr. i
2020.«
I lovforslaget nedsættes afgifterne
imidlertid ikke til EU's minimumsafgifter, men til den
højeste af EU's minimumsafgifter. V, LA og KF har
påtalt dette over for regeringen, men regeringen har ikke
valgt at efterkomme aftalens ordlyd. Det betyder, at lempelsen ikke
bliver så stor på en række brændsler, som
det med rette kunne forventes i forhold til aftaleteksten. Det
finder V, LA og KF ikke tilfredsstillende. Formålet med
aftalen var netop at sikre, at dansk erhvervsliv alene skulle
betale EU's minimumssatser for at styrke danske virksomheders
konkurrenceevne. Det sker ikke fuldt ud, når regeringen
fastholder, at afgifterne alene nedsættes til den
højeste af EU's minimumsafgifter.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
2, stk. 2, ændres to steder »stk. 1, nr.
14« til: »stk. 1, nr. 13«, og et sted
ændres »stk. 1, nr. 12« til: »stk. 1, nr.
11«.«
[Ændring af den
foreslåede konsekvensændring i det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 3]
2) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
5, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 2, stk. 1, nr.
1-4, 9-11, 14 og 16,« til: »§ 2, stk. 1, nr. 1-4,
8-10, 13 og 15,«.«
[Ændring af den
foreslåede konsekvensændring i det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 8]
3)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 2, stk. 1, nr.
1-4, nr. 9-11, 14 og 16,« til: »§ 2, stk. 1, nr.
1-4, 8-10, 13 og 15,«.«
[Ændring af den
foreslåede konsekvensændring i det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 8]
4)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
7 a ændres to steder »§ 2, stk. 1, nr.
15« til: »§ 2, stk. 1, nr. 14«.«
[Konsekvensændring som
følge af det fremsatte lovforslags § 2, nr. 2]
5)
Efter nr. 40 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
12, stk. 2, ændres »§ 2, stk. 1, nr.
15« til: »§ 2, stk. 1, nr. 14«.«
[Konsekvensændring som
følge af det fremsatte lovforslags § 2, nr. 2]
6)
Efter nr. 48 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
15, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 10, stk.
5« til: »§ 10, stk. 4«.«
[Konsekvensændring som
følge af det fremsatte lovforslags § 2, nr. 32]
7)
Efter nr. 49 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
18 ændres »§ 2, stk. 1, nr. 1-4, 9-11, 14
og 16« til: »§ 2, stk. 1, nr. 1-4, 8-10, 13 og
15«.«
[Konsekvensændring som
følge af det fremsatte lovforslags § 2, nr. 2]
Til § 3
8) I
nr. 8 ændres »77,0«
til: »74,4«, og »27,7« ændres til:
»26,7«.
[Rettelse af satser]
9) I
den under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 11 f ændres
i stk. 1 to steder »77,0«
til: »74,4« og »27,7« til:
»26,7«, og i stk. 3
ændres »§ 11, stk. 19 og 20,« til:
»§ 11, stk. 18 og 19,«.
[Rettelse af satser samt
konsekvensændring som følge af det fremsatte
lovforslags § 3, nr. 6]
10) I
den under nr. 14 foreslåede
affattelse af § 11 f ændres
i stk. 1 to steder »77,0«
til: »74,4« og »27,7« til:
»26,7«, og i stk. 4
ændres »§ 11, stk. 19 og 20,« til:
»§ 11, stk. 18 og 19,«.
[Rettelse af satser samt
konsekvensændring som følge af det fremsatte
lovforslags § 3, nr. 6]
11)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
15, stk. 1, litra b, ændres »§ 7, stk. 1, 2
eller 3,« til: »§ 7, stk. 1, 2 eller
4,«.«
[Konsekvensændring som
følge af det fremsatte lovforslags § 3, nr. 3]
Ny paragraf
12)
Efter § 8 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1184 af 14. december 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 577 af 18. juni 2012 og §
40 i lov nr. 1095 af 28. november 2012, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 20, stk. 12, nr. 2, ændres
»§ 2, stk. 1, nr. 15« til: »§ 2, stk.
1, nr. 14«.«
[Konsekvensændring som
følge af det fremsatte lovforslags § 2, nr. 2]
Til § 12
13) I
stk. 4 ændres »som
tidsrummet fra lovens ikrafttræden« til: »som fra
og med den 1. januar 2015«.
[Præcisering af
overgangsbestemmelse]
14) Stk.
7 affattes således:
»Stk. 7. § 7,
nr. 2 og 3, har virkning for afgiftsperioder, som begynder den 1.
januar 2014 eller senere. § 7, nr. 4, har virkning for
afgiftsperioder, som begynder den 1. januar 2015 eller
senere.«
[Præcisering af
ikrafttrædelsesbestemmelse]
15) I
stk. 8 ændres »1. juli
2013« til: »1. august 2013«.
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt for en del af loven]
Til bilag 2
16) I
den foreslåede affattelse af bilag
2 ændres »jan. - 31. dec. 2014« til:
»1. jan. - 31. dec. 2014«, og »83,4«
ændres til: »83,3«.
[Præcisering af dato og
rettelse af sats]
Til bilag 3
17) I
den foreslåede affattelse af bilag
5 ændres »74,3« til: »73,0«,
og »26,7« ændres til: »26,3«.
[Rettelse af satser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en rettelse af en forkert
konsekvensændring i det fremsatte lovforslags § 2, nr.
3. I det fremsatte lovforslags § 2, nr. 3 foreslås det
at rette en henvisning i CO2-afgiftslovens § 2, stk. 2, hvori
der henvises til lovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 4, til i stedet
at henvise til lovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 3. Dette er ikke
korrekt. Der skal fortsat henvises til lovens § 2, stk. 1, nr.
1 og 4, og derfor foreslås det at fjerne den ændrede
henvisning i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 2 og 3
Det foreslås en lovteknisk
ændring af de foreslåede konsekvensændringer i
CO2-afgiftslovens § 5, stk. 1,
nr. 1, og § 7, stk. 1, nr. 1. I det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 8, er de foreslåede ændringer i det to
bestemmelser samlet, men opdeles ved dette ændringsforslag af
lovtekniske årsager.
Til nr. 4, 5 og 7
Der er tale om konsekvensændringer i
CO2-afgiftslovens § 7 a, §
12, stk. 2, og § 18 som følge af den foreslåede
ophævelse af CO2-afgiftslovens
§ 2, stk. 1, nr. 8, i det fremsatte lovforslags § 2, nr.
2. Idet CO2-afgiftslovens § 2,
stk. 1, nr. 8, ophæves, skal henvisningerne til CO2-afgiftslovens § 2, stk. 1, i
CO2-afgiftslovens § 7 a, §
12, stk. 2, og § 18 konsekvensrettes.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring i
CO2-afgiftslovens § 15, stk. 1,
nr. 2, som følge af den foreslåede ophævelse af
CO2-afgiftslovens § 10, stk. 2,
i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 32. Idet CO2-afgiftslovens § 10, stk. 2,
ophæves, skal henvisningen til CO2-afgiftslovens § 10, stk. 5, i
CO2-afgiftslovens § 15, stk. 1,
nr. 2, konsekvensrettes.
Til nr. 8, 16 og 17
Det er tale om rettelser af satser i
henholdsvis elafgiftslovens § 11, stk. 17, samt i bilag 2 og
5.
I bilag 2 i elafgiftsloven, hvoraf satserne
for elafgiftslovens § 6, stk. 1, for 2014 fremgår,
mangler der i det fremsatte lovforslag en dato for periodens start.
Med det foreslåede ændringsforslag nr. 16
præciseres det, at perioden dækker fra og med den 1.
januar 2014 til og med den 31. december 2014.
Til nr. 9 og 10
Der er tale om konsekvensændringer i
det fremsatte lovforslags § 3, nr. 13, foreslåede §
11 f, stk. 3, og det i nr. 14 foreslåede § 11 f, stk. 4,
hvori der henvises til elafgiftslovens § 11, stk. 19 og 20. I
det fremsatte lovforslags § 3, nr. 6, foreslås det at
ophæve elafgiftslovens § 11, stk. 15. Dette
medfører, at de efterfølgende henvisninger til lovens
§ 11 skal konsekvensændres. Med dette
ændringsforslag ændres henvisningen til stk. 18 og
19.
Derudover foreslås det at rette
satser i elafgiftslovens § 11 f, stk. 1.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensændring i
elafgiftslovens § 15, stk. 1, litra b, som følge af det
fremsatte lovforslags § 3, nr. 3, hvorved der indsættes
et nyt stykke i elafgiftslovens § 7. Dette betyder, at de
efterfølgende henvisninger i loven til bestemmelsen skal
ændres. Med dette ændringsforslag ændres den
gældende henvisning i elafgiftslovens § 15, stk. 1,
litra b, til lovens § 7, stk. 1, 2 og 3, til § 7, stk. 1,
2. og 4.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring i
lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1184 af 14.
december 2011, som følge af det fremsatte lovforslags §
2, nr. 2, hvor § 2, stk. 1, nr. 8, i CO2-afgiftsloven ophæves. I § 20
i lov om varmeforsyning henvises der til CO2-afgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 15,
hvilket ændres til § 2, stk. 1, nr. 14.
Til nr. 13
Det foreslås at præcisere
ordlyden af overgangsbestemmelsen i § 12, stk. 4. Det
præciseres, at bestemmelsen finder anvendelse for
løbende leverancer, for hvilke afregningsperioden
påbegyndes inden den 1. januar 2015 og afsluttes efter dette
tidspunkt.
Der foreslås ingen
indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Til nr. 14
Det foreslås at præcisere
ordlyden af ikrafttrædelsesbestemmelsen for § 7 om
lempelse af momskredit. Der foreslås ingen
indholdsmæssig ændring af ikrafttrædelsesreglen.
Forhøjelsen af omsætningsgrænsen mellem
virksomheder, der afregner moms kvartalsvis, og virksomheder, der
afregner moms halvårligt, skal fortsat først ske med
virkning for perioder, som begynder den 1. januar 2015 eller
senere. Med ændringen foretages der en præcisering af,
hvilken afgiftsperiode der i 2014 gælder for virksomheder med
en mom?spligtig omsætning mellem 1 og 5 mio. kr. Virksomheder
med en momspligtig omsætning mellem 1 og 5 mio. kr. skal i
2014 efter forslaget afregne moms kvartalsvis.
Til nr. 15
Det foreslås at rykke
ikrafttrædelsestidspunktet for det fremsatte lovforslags
§ 11 fra den 1. juli 2013 til den 1. august 2013. Baggrunden
herfor er, at der ikke er tale om en ren skattelov, og at loven
derfor ikke kan stadfæstes inden udløbet af 3
søgnedage. Loven vil derfor ikke kunne nå at
træde i kraft den 1. juli 2013.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Mette
Boye (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 219
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 3 | Kopi af SAU alm. del - svar på spm.
311 om, hvorledes og i hvilket omfang der sikres en løsning
på problemstillingerne med afgiften på farligt affald,
fra skatteministeren | 4 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren | 5 | Supplerende høringssvar, fra
skatteministeren | 6 | Henvendelse af 11/6-13 fra H. J. Hansen
Holding A/S | 7 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 11/6-13 fra H. J. Hansen Holding A/S | 8 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 9 | 1. udkast til betænkning | 10 | Meddelelse om nyt tidspunkt for
betænkningsafgivelse over lovforslaget |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 219
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at oplyse minimumssatserne i EU's
energibeskatningsdirektiv for brændsel til opvarmning og
elektricitet til erhvervsmæssigt forbrug, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at oplyse de provenumæssige
konsekvenser af at ligestille de danske afgiftssatser på
procesenergi med de reelle minimumssatser i EU's
energibeskatningsdirektiv, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, hvor meget en virksomhed med et
årligt naturgasforbrug på 2 millioner kubikmeter
naturgas vil skulle betale i energiafgifter med henholdsvis
2015-satserne i L 219 og satser, der følger EU's
energibeskatningsdirektiv, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. , om en længere
indfasningsperiode for afgiften på farligt affald er mulig
inden for EU's statsstøtteregler, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvorvidt forslaget fra H. J.
Hansen Genvindingsindustri A/S er muligt inden for EU's
statsstøtteregler, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. , om det vil være muligt at
lave afgiftsfritagelse på farligt affald i lighed med, hvad
man har i Sverige, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. , om Skatteministeriet har
forsøgt at finde andre modeller end LIFO-modellen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. , om den eneste mulighed for lempelse
af afgiften på farligt affald, som er i overensstemmelse med
EU's statsstøtteregler, er den foreslåede LIFO-model,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om at tage initiativ til at bringe
lovforslaget i overensstemmelse med aftaleteksten, som eksplicit
fremhæver, at målet er EU's minimumsafgifter - og ikke
den højeste minimumsafgift i forhold EU's energibeskatning,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|