Skriftlig fremsættelse (17. maj
2013)
Skatteministeren
(Holger K.: Nielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven, lov om afgift af lønsum m.v.,
kulbrinteskatteloven og forskellige andre love. (Aftaler om
Vækstplan DK m.v. - nedsættelse af skattesatsen for
selskaber, forhøjelse af lønsumsafgiften for
finansielle virksomheder og fastholdelse af
selskabsskattesatsen for kulbrinteindkomst m.v.)
(Lovforslag nr. L 218)
Regeringen (Socialdemokraterne, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti har den 24. april 2013
indgået aftale om en
vækstplan på samlet ca. 75 mia. kr. i perioden
2014-2020. Følgende skatteelementer fra aftale om en vækstplan indgår i
dette lovforslag:
•
Nedsættelse af selskabsskattesatsen og satsen i
virksomhedsordningen. Satsen på 25 pct. nedsættes
gradvist til 24,5 pct. i 2014, 23,5 pct. i 2015 og 22 pct. i 2016
og efterfølgende år.
• Fastholdelse
af selskabsskattesatsen for kulbrinteskattepligtige på 25
pct. via en tillægsselskabsskat, der neutraliserer den
generelle nedsættelse af selskabsskattesatsen.
•
Forhøjelse af lønsumsafgiften for finansielle
virksomheder for at neutralisere nedsættelsen af
selskabsskattesatsen. Forhøjelsen modsvarer den lavere
selskabsskattebetaling for sektoren under et. Frem mod 2020
medfører det en yderligere stigning i satsen på 3
procentpoint.
• Lempelse af
reglerne for forskere og nøglemedarbejdere. Med forslaget
fjernes en begrænsning for anvendelse af den særlige
skatteordning, når man efter et ophold i udlandet
ønsker at vende tilbage til den danske virksomhed, hvor man
tidligere var ansat.
• Den
særlige rabatordning for kapitalpensioner m.v.
forlænges med ét år til 2014. Dermed
gælder de reducerede afgiftssatser for 2013 også i
2014. Rabatten er som hovedregel 2,7 procentpoint.
•
Nedsættelse af rentesatsen ved indefrysning af bo- og
gaveafgift fra minimum 6 pct. til 3 pct. Der kan efter
gældende regler ydes henstand i form af indefrysning af bo-
og gaveafgift i indtil 15 år. Med forslaget vil indefrysning
fortsat kunne ske i indtil 15 år, men til en lavere rente
svarende til diskontoen plus 1 pct., dog minimum 3 pct.
• Fradrag for
selvstændiges syge- og arbejdsskadeforsikring.
Selvstændige og medarbejdende ægtefæller
får mulighed for at fradrage præmiebetalinger til syge-
og arbejdsskadeforsikringer som et ligningsmæssigt fradrag i
lighed med det, der gælder for selvstændiges
indbetalinger til personligt medlemskab af en A-kasse.
Samlet set skønnes de elementer af
aftale om en vækstplan, der
indeholdes i dette lovforslag, at medføre et mindreprovenu
på ca. 2,2 mia. kr. årligt målt i varig virkning
efter tilbageløb og adfærd.
Lovforslaget skønnes at lempe
skatter og afgifter med knap 1 mia. kr. i 2014, 2,5 mia. kr. i 2015
og ca. 5,5 mia. kr. årligt i 2016-2020. Med øget
lønsum for den finansielle sektor samt forlængelse af
den eksisterende rabatperiode for kapitalpensioner og supplerende
engangsydelse skønnes lovforslaget at medføre et
merprovenu på ca. 15,0 og ca. 18,7 mia. kr. i 2013 og 2014
inklusiv opjustering af skønnet.
Herudover indeholder lovforslaget et
element om udvidet fradragsret for efterfølgende aktietab i
personers exitskat. Med forslaget opnås, at de danske
exitskatteregler har en højere grad af robusthed i forhold
til EU-reglerne. Det foreslås, at der i alle tilfælde
tages højde for tab, der beror på, at
afståelsessummen er lavere end aktiernes værdi på
fraflytningstidspunktet. Dette forslag er ikke en del af aftale om en vækstplan.
Elementet vedrørende udvidet
fradragsret for efterfølgende aktietab i exitskat
skønnes ikke at have provenumæssige konsekvenser.
Forslaget er sendt i høring forud
for fremsættelsen med høringsfrist den 28. maj 2013.
Høringssvarene foreligger således ikke endnu, men vil
blive fremsendt forud for 1. behandlingen af forslaget. For
hurtigst muligt at give virksomhederne klarhed omkring de nye
regler, og da dele af lovforslaget skal have virkning allerede for
indkomstår der påbegyndes i 2013, ønskes
forslaget vedtaget i indeværende Folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.