Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 19. juni 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2 og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. maj 2013
og var til 1. behandling den 11. juni 2013. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 8. maj 2013 dette udkast til udvalget,
jf. SAU alm. del - bilag 200. Den 6. og 10. juni 2013 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af skatteministeren og Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer bemærker,
at Dansk Folkeparti deltager i en væsentlig del af
vækstpakken, da Dansk Folkeparti mener, der er brug for at
forbedre Danmarks konkurrenceevne. Dansk Folkeparti kan imidlertid
ikke støtte lovforslagets del om en gradvis sænkelse
af selskabsskatten fra 25 til 22 pct. i 2016, da det kun vil have
en begrænset beskæftigelseseffekt. Dansk Folkeparti
mener, det er bedre at bruge pengene mere målrettet ved
f.eks. at lempe nogle af de afgifter, som betyder, at virksomheder
i Danmark har højere produktionsomkostninger - omkostninger,
der gør, at arbejdspladser flytter ud af landet.
Dansk Folkeparti har noteret sig, at der
blandt fagfolk er meget delte meninger om, hvor virkningsfuldt det
er at sænke selskabsskatterne. Hvis formålet er at
øge produktivitet, vækst og beskæftigelse, er en
sænkelse af selskabsskatten relativt dyr i forhold til, at
effekten er tvivlsom.
Som det fremgår af skatteministerens
svar på spørgsmål 1, skønnes
nedsættelsen af selskabsskatten isoleret set at bidrage til
en strukturel forbedring af beskæftigelsen med kun ca. 1.000
personer - det for en pris i år 2020 på 4,29 mia. kr.,
hvilket gør det til nogle meget dyre arbejdspladser. Dansk
Folkeparti er overbevist om, at man ville få en større
gevinst for dansk erhvervsliv og den danske konkurrenceevne ved i
større grad at målrette midlerne til lempelse af
afgifter. Selskabsskatten er ikke den eneste parameter for, hvor
attraktivt det er at drive virksomhed i Danmark. Mange andre
faktorer såsom afgiftsniveau, infrastruktur, uddannet
arbejdskraft, lønniveau vs. produktivitet, et lands
økonomiske politik og fremtidige indtjeningsmuligheder
spiller ind. Skal man forbedre virksomhedernes konkurrenceevne, kan
man lige så vel kigge på nogle af de andre parametre
end lige selskabsskatten.
Dansk Folkeparti stemmer også nej til
lovforslaget på grund af finansieringen af den lavere
selskabsskat, da pengene findes ved en lavere vækst i den
offentlige sektor. Det er bemærkelsesværdigt, at
finansieringen findes her, da Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti før valget gik til valg på en vækst i
den offentlige sektor på 1,4 pct., og at man påstod, at
VKO's vækst på 0,8 pct. ville medføre en
massakre på velfærdsstaten. Nu har regeringen valgt at
sænke væksten i den offentlige sektor, så den
på intet tidspunkt frem mod år 2020 kommer på 0,8
pct., hvilket før valget ifølge Socialdemokratiet og
Socialistisk Folkeparti var en massakre på
velfærden.
I skatteministeren svar på
spørgsmål 1 står der, at den lavere vækst
i den offentlige sektor betyder, at der vil være ca. 6.000
personer færre beskæftiget end ved uændret
vækst i det offentlige forbrug. Regeringen skylder derfor at
oplyse, hvilket faggrupper i det offentlige der skal holde for. Er
det sygeplejersker, sosu-assistenter, pædagoger,
folkeskolelærere eller politifolk, der skal være
færre af?
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af skatteministeren stillede
ændringsforslag og vil stemme imod det af Dansk Folkeparti
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte en sænkelse af selskabsskatten.
Enhedslisten finder det helt urimeligt at gennemføre en
såkaldt vækstplan, der tager fra
kontanthjælpsmodtagere og uddannelsessøgende og fra
penge afsat til velfærd. Og tilmed bruges disse midler til at
forære penge til virksomheder, der i forvejen har store
overskud. Dertil kommer, at en sænkelse af selskabsskatten er
et meget tvivlsomt instrument, og selv efter regeringens egne
beregninger er beskæftigelseseffekten mere negativ end
positiv.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 8
Af et mindretal
(DF):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 4, stk. 2, nr. 1, affattes
således:
»1)
Virksomheder inden for den finansielle sektor, der omfatter
virksomheder med aktiviteter vedrørende forsikring, ind- og
udlån, kreditformidling, pensionsopsparing,
investeringsforvaltning, betalingsformidling og handel med
værdipapirer eller valuta, dog ikke
forsikringsmæglere.««
[Ændring af metode for
beregning af lønsumsafgift for forsikringsmæglere]
Til § 10
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
nr. 1 ændres », 3. og 4.
pkt.« til: »og 3.-5. pkt.«
[Indsættelse af manglende
henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget undtages
forsikringsmæglere fra at betale lønsumsafgift efter
metode 2. På den måde sikres, at
forsikringsmæglerne ikke sættes i en forringet
konkurrencesituation på grund af en stor stigning i
lønsumsafgift, og dermed undgås af udflagning af
forsikringsmæglervirksomheder.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget indsættes
en manglende henvisning.
Meningen med det fremsatte lovforslag er,
at supplerende engangsydelse, der udbetales efter den tidligere
ejers død, skal pålægges en afgift på 37,3
pct. i 2014. Det fremgår også af bemærkningerne
til det fremsatte lovforslags § 10, nr. 1, der ændrer i
overgangsreglerne i § 13, stk. 6, i lov nr. 922 af 18.
september 2012 om ændring af pensionsbeskatningsloven og
forskellige andre love (Afskaffelse af fradragsret m.v. for
indbetalinger til kapitalpension), som ændret ved
§ 24 i lov nr. 1354 af 21. december 2012 om ændring
af skattekontrolloven, kildeskatteloven og forskellige andre love
(Udvidelse af årsopgørelsesordningen, indberetning af
udbytter m.v.).
Den bestemmelse, der vedrører
afgiften af supplerende engangsydelse efter den tidligere ejers
død, er indeholdt i § 13, stk. 6, 5. pkt., i lov nr.
922 af 18. september 2012. Det fremsatte lovforslag omfatter
imidlertid ikke 5. pkt. Med ændringsforslaget indsættes
den manglende henvisning.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Mette
Boye (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 218
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 3 | Kopi af svar omdelt på alm. del fra
skatteministeren og finansministeren om lovforslaget | 4 | Høringssvar og høringsskema,
fra skatteministeren | 5 | Supplerende høringssvar og
høringsskema, fra skatteministeren | 6 | Supplerende høringssvar, fra
skatteministeren | 7 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 8 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 218
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvad beskæftigelseseffekten
af den foreslåede selskabsskattelettelse er, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at bekræfte, at selv om
selskabsskatten er faldet over årene, er investeringsniveauet
i Danmark også faldet, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, hvor meget konverteringen af
kapitalpensioner til en alderspension forventes at indbringe i
provenu til statskassen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvorfor regeringen stemte nej til
Dansk Folkepartis ændringsforslag til L 196 i sidste samling,
da Dansk Folkepartis ændringsforslag netop forlængede
konverteringsperioden, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om at yde teknisk bistand til at
udforme et ændringsforslag, som indebærer, at der gives
mulighed for at konvertere til aldersopsparing mod betaling af
afgift på 37,3 pct., til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om, hvad den varige virkning af en
fremrykning af beskatningen ved konvertering af en kapitalpension
til en alderspension er, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om at oplyse, i hvilket omfang man
har brugt af provenuet, som man har fået ved konverteringen
fra kapitalpensioner til alderspensioner, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvilke typer misbrug man er bange
for ikke skønnes løst med forlængelsen af
karensperioden fra 3 til 10 år, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. , om ministeren er enig med
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i, at der bl.a. via øget
mægleraktivitet kan skabes større gennemsigtighed og
konkurrence på det private forsikringsmarked, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. , om ministeren kan garantere, at det
ikke koster arbejdspladser hos forsikringsmæglerne, hvis de
skal blive i den nuværende lønsum?safgiftsgruppe, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. , om ministeren kan garantere, at de
danske forsikringsmæglere ikke udsættes for ublu
konkurrence fra udenlandske mæglere, som ikke er belastet af
lønsumsafgift, da kun Danmark og Frankrig har
lønsumsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, hvad statens provenutab vil
være ved overflytning af forsikringsmæglerne til
beregning efter metode 4, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. , om ministeren er indstillet
på at ændre reglerne, så
forsikringsmæglerne flyttes til metode 4 for beregning af
lønsumsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om at oplyse begrundelsen for den
nuværende indplacering af forsikringsmæglerne i gruppen
med finansielle virksomheder, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm. om at oplyse baggrunden for
fastholdelse af kravet om, at medarbejderen ikke måtte have
haft indflydelse på selskabet, når reglerne omkring
nøglemedarbejdere nu lempes, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. , om besparelsen på de
offentlige udgifter i forbindelse med muligheden for
førtidsudbetalingen af pensionsopsparing er i forhold til
pensionstillæg, varmetilskud, ældrecheck, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|