Skriftlig fremsættelse (17. maj
2013)
Skatteministeren
(Holger K.: Nielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ophævelse af lov
om afgift af mineralvand m.v. og om ændring af øl- og
vinafgiftsloven og forskellige andre love. (Nedsættelse og
senere ophævelse af sodavandsafgiften, nedsættelse af
ølafgiften, afskaffelse af den vægtbaserede
emballageafgift, øget momsfradrag på
hotelovernatninger, samt midlertidig forhøjelse af
reparationsgrænsen for totalskadede
køretøjer m.v.)
(Lovforslag nr. L 217)
Lovforslaget indeholder følgende
elementer fra delaftalen om Vækstplan DK indgået af
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og det
Konservative Folkeparti den 21. april 2013:
• Indsats mod
grænsehandlen gennem afskaffelse af sodavandsafgiften og en
nedsættelse af ølafgiften. Ophævelsen af
sodavandsafgiften gennemføres med halv virkning fra 1. juli
2013 og med fuld virkning fra 2014. Ølafgiften reduceres med
15 pct. fra 1. juli 2013. Dette vil medføre hjemvendt
grænsehandel og mindre illegal handel med de omhandlede
varer.
• Afskaffelse
af den vægtbaserede emballageafgift fra 1. januar 2015.
Dermed sikres både en direkte reduktion af virksomhedernes
produktionsomkostninger og betydelige lettelser af virksomhedernes
administrative byrder.
•
Større momsfradrag for hotelovernatninger. Fradraget
øges fra 1. januar 2014 fra de gældende 50 pct. til 75
pct. Dette vil forbedre danske hotellers og konferencecentres
mulighed for at tiltrække danske og udenlandske kunder.
• Midlertidig
forhøjelse af reparationsgrænsen for totalskadede
biler fra de nuværende 65 pct. til 75 pct. med virkning i
2014 og 2015. Dette vil give autobranchen ekstra reparationsarbejde
i de kommende år.
Ophævelse af sodavandsafgiften og
nedsættelse af afgiften på øl vil påvirke
producenter og detailhandel positivt. Den resterende del af
forslaget vil i 2014 give dansk erhvervsliv en økonomisk
lettelse på ca. 290 mio. kr., i 2015 på ca. 750 mio.
kr. og i 2016 og frem på ca. 625 mio. kr. årligt.
Forslagene skønnes at medføre
et umiddelbart varigt mindreprovenu for staten på 1.525 mio.
kr. svarende til et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på 1.035 mio. kr.
Forslaget er sendt i høring forud
for fremsættelsen med høringsfrist den 28. maj 2013.
Høringssvarene foreligger således ikke endnu, men vil
blive fremsendt forud for 1. behandlingen af forslaget. For
hurtigst muligt at give virksomhederne klarhed omkring de nye
regler, og da dele af lovforslaget skal have virkning fra 1. juli
2013, ønskes forslaget vedtaget i indeværende
Folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.