Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 19. juni 2013
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 16
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. maj 2013
og var til 1. behandling den 11. juni 2013. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 8. maj 2013 dette udkast til udvalget,
jf. SAU alm. del - bilag 202. Den 6. og 10. juni 2013 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Dansk
Erhverv, De Samvirkende Købmænd og Bryggeriforeningen.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelsen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at det har været en mærkesag for Dansk
Folkeparti i flere år at få mindsket
grænsehandelen. Derfor er Dansk Folkeparti rigtig glad for at
være med i den del af vækstpakken, som sænker
afgiften på øl og helt afskaffer afgiften på
mineralvand. Dansk Folkeparti kan derfor støtte
lovforslaget.
Afskaffelsen af afgiften på sodavand
er rigtig positiv, da afgiften heller ikke findes i Tyskland eller
Sverige. Der skabes derved en bedre konkurrenceevne for de danske
detailbutikker og bryggerier, da afgiftsniveauet kommer på et
mere ens niveau med vores nabolande. Dansk Folkeparti er også
yderst positiv over for, at ølafgiften sænkes, hvilket
resulterer i mindre grænsehandel, men også mindre
illegal handel som en konsekvens af de lavere afgifter.
Øl og sodavand er såkaldte
magnetvarer, som får folk til at køre til
grænsen for at handle, og når de er dernede, så
tager de ofte andre varer med hjem. Derfor er det specielt godt, at
det lige præcis er for disse to varegrupper, at afgifterne nu
fjernes eller sænkes.
Lavere afgifter giver mindre
grænsehandel og mere omsætning i de danske butikker, og
en effekt af det er flere danske arbejdspladser.
Dansk Folkeparti så gerne, at
afgiften på øl kom endnu længere ned, da
sænkelsen ikke opvejer den stigning, som regeringen lavede
med sin første finanslov, og stigningen med skattereformen,
som regeringen indgik sammen med Venstre og Det Konservative
Folkeparti.
Dansk Folkeparti mener, at Danmark
bør udfordre EU, med hensyn til hvor meget
afgiftsspændet må være imellem vin og øl.
Flere sydeuropæiske lande har et stort spænd i forhold
til vin, hvorfor Danmark også bør have det i forhold
til øl.
Et andet element i lovforslaget er et
øget momsfradrag på hotelovernatninger, som stiger fra
50 til 75 pct. Det er en ændring, som Dansk Folkeparti
støtter, da det vil forbedre danske hotellers og
konferencecentres mulighed for at tiltrække danske og
udenlandske kunder. Dansk Folkeparti havde gerne set, at man havde
hævet det til 100 pct., da man derved også mindsker en
administrativ byrde.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) I
nr. 1 ændres »a) Spiritus
henhørende under position 2208 i EU´s kombinerede
nomenklatur, jf. dog nr.« til: »a) Spiritus
henhørende under position 2208 i EU´s kombinerede
nomenklatur, jf. dog nr. 2.«
[Indsættelse af det nummer,
som der henvises til i bestemmelsen]
2) Nr. 2
affattes således:
»2. § 2, stk. 7 og 8, affattes således:
»Stk. 7.
Såfremt emballagen er lavet af sekundært plastmateriale
(undtagen eps og pvc) og beholderen er eller er beregnet til at
blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og
indgår i pant- og retursystemet, nedsættes
afgiftssatsen efter stk. 6 med 50 pct.
Stk. 8. Såfremt
der ikke foreligger dokumentation for, at indholdet af
sekundært materiale udgør mindst 50 pct. af emballagen
nævnt i stk. 7, skal der betales afgift efter stk.
6.««
[Sikring af, at afskaffelsen af den
vægtbaserede emballageafgift ikke øger afgiften
på visse emballager]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. § 2, stk. 9-12,
ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af ophævelsen af den vægtbaserede
emballageafgift]
4)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»02. I §
18, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 3, stk. 1, 4
eller 7« til: »§ 3, stk. 1 eller 5«, og i
nr. 5 ændres »§ 3,
stk. 6« til: »§ 3, stk. 4«.
03. I
Bilag 2. Oversigt over det afgiftspligtige vareområde i
den volumenbaserede emballageafgift, § 1, nr. 1, litra
b og c udgår: »-
Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5
pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 3, dvs. den
vægtbaserede emballageafgift.«, og i nr. 2, litra b, ændres »og
mælk, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede
emballageafgift« til: »og mælk.««
[Konsekvensændringer af
ophævelsen af den vægtbaserede emballageafgift]
Til § 4
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
42, stk. 3, ændres »50 pct.« til:
»75 pct.««
[Konsekvensændring som
følge af forøgelsen af fradrag for moms på
hotelovernatning i § 42, stk. 2]
Til § 6
6)
Paragraffen udgår.
[Konsekvens af hurtig
ikrafttræden af loven]
Til § 7
7)
Paragraffen udgår.
[Konsekvens af hurtig
ikrafttræden af loven]
Til § 8
8)
Paragraffen udgår.
[Konsekvens af hurtig
ikrafttræden af loven]
Til § 11
9) I
stk. 2 udgår », § 6,
§ 7, § 8«.
[Konsekvensændring som
følge af, at §§ 6-8 foreslås taget ud af
lovforslaget]
10) I
stk. 4 og 7
ændres »udleveres fra registrerede virksomheder,
angives til fortoldning eller modtages fra udlandet« til:
»udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives
til fortoldning eller importeres«.
[Sproglig justering]
11) I
stk. 5 ændres »registrerede
oplagshavere m.v.« til: »registrerede
virksomheder«.
[Sproglig justering]
Til § 12
12)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Virksomheder, der den 1. januar 2014 har et lager af
afgiftsberigtiget mineralvand, kan på grundlag af en
specificeret lageropgørelse få godtgjort afgiften for
uåbnede beholdere.«
Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10.
[Godtgørelsesordning i
forbindelse med ophævelse af lov om afgift af mineralvand
m.v.]
13) I
stk. 3, der bliver stk. 4, ændres
»stk. 1 og 2« til: »stk. 1-3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
14) I
stk. 4, der bliver stk. 5, ændres
»stk. 1« til: »stk. 1 og 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
15) Stk.
6, der bliver stk. 7, affattes således:
»Stk. 7. For
godtgørelse efter stk. 1-3 skal virksomhederne udarbejde en
opgørelse af lagerbeholdning henholdsvis pr. 1. juli 2013 og
pr. 1. januar 2014 for de varer, som der ønskes
godtgørelse for. Opgørelsen skal indeholde
oplysninger om leverandørens navn, adresse og cvr-nummer.
Told- og skatteforvaltningen kan gøre godtgørelsen
betinget af, at virksomheden fremlægger dokumentation for, at
afgiften er betalt. Anmodning om godtgørelse med de
anførte oplysninger skal være told- og
skatteforvaltningen i hænde senest den 10. juli 2013 for
godtgørelse efter stk. 1 og 2 og senest den 14. januar 2014
for godtgørelse efter stk. 3.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12 og fastsættelse af tidsfrist for
ansøgning om godtgørelse i januar 2014]
16) I
stk. 7, der bliver stk. 8, ændres
»stk. 1« til: »stk. 1 og 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved en fejl var henvisning til det nummer,
som bestemmelsen henviser til, blevet udeladt. Ved
ændringsforslaget indsættes nummeret.
Til nr. 2
Emballager omfattet af
emballageafgiftslovens § 1, nr. 2, litra e (emballager til
mineralvand, vand, limonader, iste og lignende drikkevarer), som
indgår i pant- og retursystemet, vil efter ophævelsen
af den vægtbaserede afgift være omfattet af den
volumenbaserede afgiftspligt og afgiftssats. Dette vil imidlertid
betyde en afgiftsstigning for emballager af sekundære
plastmaterialer (undtagen eps og pvc).
Det foreslås, at afgiftssatsen for
emballager af sekundære plastmaterialer (undtagen eps og pvc)
til mineralvand, vand, limonader, iste og lignende drikkevarer, som
indgår i pant- og retursystemet, nedsættes med 50 pct.
Det er et krav, at virksomheden kan dokumentere, at mindst 50 pct.
af flasken består af sekundære plastmaterialer.
Til nr. 3 og 4
Ændringsforslag nr. 3 er en
konsekvensændring af ændringsforslag nr. 2.
Ændringsforslag nr. 4 er en
konsekvensændring af lovforslagets § 3, nr. 5.
Til nr. 5
Af konkurrencemæssige hensyn har
kursusvirksomheder samme fradrag for momsudgifter i relation til
kursisters overnatninger, som almindelige virksomheder har for
hote?lovernatninger. Ændringsforslaget betyder, at der
også fremover er ens fradragsretsmuligheder.
Til nr. 6-9
Lovforslagets bestemmelser om
nedsættelse af øl- og sodavandsafgiften skal
træde i kraft allerede den 1. juli 2013. Da der er tale om
ændringer i afgiftslove, kan dette isoleret set godt lade sig
gøre, selv om lovforslaget først planlægges
vedtaget den 27. juni 2013.
Som konsekvens af ophævelsen af
sodavandsafgiften den 1. januar 2014 indeholder lovforslaget
også ændringer i konkursloven, lov om midlertidig
nedsættelse af straffen for overtrædelse af skatte- og
afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske
konti m.v. og opkrævningsloven. Eftersom lovforslaget
indeholder forslag til ændring af andet end skatte- eller
afgiftslove, skal der gå mindst 3 søgnedage mellem
vedtagelse af lovforslaget og lovens stadfæstelse. Den
umiddelbare konsekvens heraf vil være, at
afgiftsnedsættelserne for øl og sodavand ikke kan
træde i kraft som planlagt.
For at sikre, at
afgiftsnedsættelserne kan træde i kraft den 1. juli
2013, foreslås det, at konsekvensændringerne af
konkursloven, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for
overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen
vedrørende midler på udenlandske konti m.v. og
opkrævningsloven ikke foretages i dette lovforslag.
Konsekvensændringerne af disse love vil rettidigt kunne
foretages i efteråret 2013 med ikrafttræden den 1.
januar 2014.
Til nr. 10 og 11
Ordlyden i bestemmelserne foreslås
justeret for at undgå tvivl om bestemmelsernes indhold.
Til nr. 12-16
Med forslaget gives der mulighed for, at
virksomheder, der den 1. januar 2014 har et lager af sodavand m.v.,
som der er betalt afgift af, kan få godtgjort denne afgift.
Godtgørelsesordningen svarer til den, der er
foreslået, når sodavands- og ølafgiften
nedsættes den 1. juli 2013.
Det foreslås i ændringsforslag
nr. 15, at anmodning om godtgørelse pr. 1. januar 2014 skal
være SKAT i hænde senest den 14. januar 2014.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Mette
Boye (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 217
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 3 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 4 | Henvendelse af 7/6-13 fra Dansk Erhverv
m.fl. | 5 | Supplerende høringssvar, fra
skatteministeren | 6 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 7 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/6-13 fra Dansk Erhverv m.fl. | 8 | Yderligere ændringsforslag, fra
skatteministeren | 9 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 217
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om det ikke er fast praksis, at man
laver en godtgørelsesordning, når afgifter
sænkes eller ophæves, og om ministeren er indstillet
på at stille ændringsforslag, der også
indfører en godtgørelsesordning, som kompenserer de
virksomheder, der ved årsskiftet har varelagre med
afgiftsbelagt mineralvand m.v., til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om en godtgørelsesordning
vil have den effekt, at lavere/ingen afgifter hurtigere slår
igennem i form af lavere priser, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvor meget grænsehandelen
med kakaomælk udgør, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvad ministerens holdning er til
at fritage kakaomælk fra chokolade- og sukkervareafgiften,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvor stor spændet er
imellem vinafgiften og ølafgiften i Danmark, hvis
lovforslaget vedtages, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om at redegøre for de
sundhedsmæssige aspekter af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|