Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 26. april 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 41 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 10, 15, 18, 21, 25, 30, 35 og 41. Dansk
Folkeparties medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3, 5-7, 12, 13, 16, 19, 22, 23, 26-28,
31-33, 37 og 38. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2, 4, 8, 9, 11, 14, 17, 20, 24, 29,
34, 36, 39 og 40.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april
2013 og var til 1. behandling den 25. april 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Dispensation fra bestemmelserne i
§ 8 a, stk. 2, og § 13, stk. 1. i Folketingets
Forretningsorden
Udvalget (med undtagelse af Enhedslisten)
indstiller, at Folketingets behandling af lovforslaget
gennemføres hurtigst muligt, og at der dermed dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 8 a, stk.
2, om, at der skal gå 2 dage fra omdeling af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
Udvalget (med undtagelse af Enhedslisten) indstiller endvidere, at
der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens
§ 13, stk. 1, således, at lovforslaget kommer til 3.
behandling tidligere end 30 dage efter lovforslagets
fremsættelse, og at 3. behandling finder sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danmarks
Lærerforening, og beskæftigelsesministeren har
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget. Udvalget har
endvidere modtaget 1 udtalelse fra Dansk Sygeplejeråd, Kreds
Hovedstaden.
Deputationer
Endvidere har Danmarks Lærerforening
og Dansk Sygeplejeråd, Kreds Hovedstaden mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til finansministeren og 1
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
mundtlig besvarelse, som disse har besvaret i et samråd med
udvalget den 25. april 2013. Ministrene har efterfølgende
sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for
ministrenes besvarelse af spørgsmålet.
Udvalget har endvidere stillet 1
spørgsmål til beskæftigelsesministeren og 3
spørgsmål til finansministeren til mundtlig
besvarelse, som disse har besvaret i et samråd med udvalget
den 26. april 2013.
Udvalget har yderligere stillet 4
spørgsmål til børne- og undervisningsministeren
til mundtlig besvarelse, som forventes besvaret inden 2. behandling
i et samråd med udvalget den 26. april 2013.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 95
spørgsmål til beskæftigelsesministeren, 2
spørgsmål til finansministeren og 3
spørgsmål til børne- og undervisningsministeren
til skriftlig besvarelse. Ved betænkningsafgivelse var
spørgsmål nr. 94-101 ikke besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren under nr. 10, 15, 18, 21, 25, 30, 35
og 41 stillede ændringsforslag.
Socialdemokraternes, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
det havde været at foretrække, hvis arbejdsmarkedets
parter havde kunnet forhandle sig frem til en løsning.
Konflikten på skoleområdet har
varet i næsten 4 uger, og der er ingen tegn på, at
parterne nærmer sig hinanden. Samtidig har børnene og
de unge ikke fået undervisning i næsten 4 uger, og de
ældste elevers afgangsprøve er i fare. Derfor finder
S, RV og SF, at det er rigtigt, at regeringen griber ind i
konflikten nu, så børnene og de unge kan komme i skole
igen. Regeringen fremsætter i det lys et forslag om
lovindgreb.
Der foreligger ikke et
mæglingsforslag eller en skitse til mæglingsforslag fra
forløbet i forligsinstitutionen, som regeringen i sit
lovforslag har kunnet bygge på. I lovforslaget er det
tilstræbt at imødekomme ønsker og bekymringer
fra begge parter.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget havde gerne set, at konflikten var blevet
afsluttet med, at parterne var blevet enige. V og KF kan dog
konstatere, at KL og Danmarks Lærerforening desværre
ikke har kunnet nå til enighed om en ny overenskomst, og at
regeringen på den baggrund har valgt at foretage et
lovindgreb.
V og KF bakker op om det af regeringen
fremsatte lovforslag, som udmønter lovindgrebet.
For det første finder V og KF det
positivt, at børnene nu kan komme tilbage i skolen, og at
landets 9. klasser nu bliver sikret, at de kan gå til
afgangseksamen. For det andet støtter V og KF, at der
gennemføres en modernisering af lærernes
arbejdstidsaftale. Det er nødvendigt for at skabe en god og
moderne folkeskole, der ruster vores børn til fremtiden. For
det tredje betyder indgrebet, at der nu kan skabes fremdrift i
forhandlingerne om folkeskolereformen. V og KF konstaterer, at
regeringen har valgt at skrive en ændring af lærernes
arbejdstidsaftale ind i sit folkeskoleudspil. Denne sammenblanding
af folkeskoleforhandlingerne og overenskomstforhandlingerne forekom
ikke i det fuldt finansierede folkeskolereformforslag, som
VK-regeringen fremlagde i 2010. Det må desværre
konstateres, at S-RV-SF-regeringens sammenblanding af
folkeskoleforhandlingerne og overenskomstforhandlingerne har
besværliggjort muligheden for at gøre fremskridt i
både overenskomstforhandlingerne og
folkeskoleforhandlingerne. V og KF står uforstående
over for, at regeringen har valgt en sådan sammenblanding af
de politiske forhandlinger om folkeskolen og
overenskomstfornyelsen. Med regeringens indgreb skabes der
større klarhed om, på hvilket grundlag forhandlingerne
om folkeskolereformen skal ske. Det hilser V og KF velkomment.
Derudover påpeger V og KF, at lovforslaget på ingen
måde har noget at gøre med heldagsskole, ligesom en
vedtagelse af forslaget ikke fører til oprettelse af en
tvungen heldagsskole.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af mindretallet under nr.
3, 5, 6, 7, 12, 13, 16, 19, 22, 23, 26-28, 31-33, 37 og 38 stillede
ændringsforslag og de af beskæftigelsesministeren under
nr. 10, 15, 18, 21, 25, 30, 35 og 41 stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
af den opfattelse, at regeringen har flettet
overenskomstforhandlinger og folkeskolereform sammen i en helt
usædvanlig grad, som vi i Danmark ikke har været vidne
til tidligere. Målet for regeringen har været at
finansiere en heldagsskole ved hjælp af en arbejdstidsaftale,
som lærerne skulle bidrage til gennem mere undervisning for
de samme penge. DF vil sikre et afbalanceret indgreb efter den 4
uger lange lockout af lærerne. Regeringens indgreb med det
foreliggende lovforslag sikrer ikke denne balance, fordi det i
hovedsagen tilgodeser KL's ønsker, og fordi indgrebet
afspejler, at regeringen har kørt parløb med KL fra
første færd. Det er ikke acceptabelt, og derfor
stiller DF et ændringsforslag, der forsøger at
genoprette ligevægten.
DF ønsker at sikre høj
undervisningskvalitet i folkeskolen, men en sådan opnår
man ikke gennem ændring af arbejdstidsaftaler. I
SFI-rapporten »Lærere, undervisning og
elevpræstationer i folkeskolen« fra april 2013
forefindes et afsnit om lærernes arbejdstidsaftaler A2005 og
A2008. SFI-forskeren har undersøgt, om der kunne spores
nogen virkning på elevernes præstationer under A2005 og
A2008. Forskerens konklusion var meget klar: »Eleverne
opnår gennemsnitligt ikke bedre faglige præstationer,
når lærerne arbejder efter Arbejdstidsaftale 2008
frem for Arbejdstidsaftale 2005.« KL og regeringens
hovedargument for at ændre på den nuværende
aftale og for at gribe ind er, at den nuværende
læreraftale skal ændres for at højne kvaliteten
af undervisningen gennem større ledelsesrum. SFI-rapporten
viser, at det ikke vil have nogen effekt for eleverne at
ændre arbejdstidsregler. Det er helt andre ting, der er
afgørende for undervisningskvaliteten. For det
første er lærernes faglige niveau helt
afgørende. Jo dygtigere lærerne er uddannet, jo bedre
undervisning kan de levere. For det andet er det vigtigt, at
lærerne kan forberede sig til undervisningen, så de kan
planlægge ugens forløb. For det tredje er dygtig
skoleledelse afgørende for skolens liv og elevernes
læring. Dygtigt ledede skoler præsterer ganske enkelt
bedre. For det fjerde klarer lande med en stærk
lærerfaglig forening, som regeringen samarbejder med, sig
langt bedre end lande med svage lærerfaglige foreninger. For
det femte betyder ro, rammer og regler ganske meget for
børnenes indlæring, hvilket førnævnte
SFI-rapport også fremhæver. Det siger næsten sig
selv, men bliver til stadighed overset. For det sjette betyder
politisk kontinuitet en del. Ifølge Andreas Schleicher fra
OECD har vi i Danmark god kontinuitet i sammenligning med andre
lande.
Regeringen afskaffer med lovindgrebet i
realiteten lærernes ret til forberedelse. Erfaringerne fra
professionshøjskolen Metropol skræmmer. Man kunne godt
frygte en uensartethed af folkeskolen, fordi der med lovforslaget
åbnes op for, at der kan blive mange forskellige indretninger
af lærernes arbejdstid, hvilket ikke ligefrem underbygger en
national skole, der tilbyder sine ansatte samme
forudsætninger overalt. Derfor ønsker DF at sikre
en norm for undervisningstiden. I mange andre lande
fastsættes undervisningstiden, så man som lærer
ved, hvor meget man skal undervise, og hvor meget tid man har til
forberedelse, møder m.m. DF definerer undervisning som
klasseundervisning, holdundervisning og individuel undervisning i
folkeskolens fag, herunder specialundervisning, vikartimer og
undervisning på lejrskoler og ekskursioner. DF ønsker,
at undervisningen tilrettelægges, så der i videst
muligt omfang skabes sammenhæng i de enkelte
læreprocesser. Herudover ønsker DF, at ledelsen i
samarbejde med lærerne fastlægger principper
og rammer for placeringen af undervisningstimerne samt udarbejder
et grundskema for undervisningstimernes placering. Desuden vil DF
gerne have, at ministeren bemyndiges til at fastlægge et
årligt maksimalt undervisningstimetal pr. fuldtidsansat
lærer pr. skoleår i samarbejde med KL og Danmarks
Lærerforening. En sådan norm vil sikre lærerne
tryghed og fleksibilitet til gavn for skolen og eleverne. En
sådan norm vil forhindre genindførelsen af det
omfattende og bureaukratiske timetælleri, som man kender det
fra A2005, og som genindføres ved dette lovforslag.
Regeringsindgrebet indfører en
årsnorm for lærerne. Det er DF ikke tilhænger af.
DF vil erstatte den med en månedsnorm. Ved
fuldtidsbeskæftigelse skal den normale arbejdstid
gennemsnitlig udgøre 37 timer om ugen. Arbejdstiden
ønsker DF at beregne for en periode på 1 måned.
Arbejdstiden for perioden skal udgøre 7,4 timer gange
antallet af kalenderdage fratrukket fridage og eventuelle
søgnehelligdage bortset fra søgnehelligdage, der
falder på ugedage, hvor den ansatte i forvejen altid har fri.
En sådan månedsn?orm vil sikre lærerne mod store
vilkårlige udsving i arbejdstiden, hvilket ikke er
hensigtsmæssigt for den samlede undervisningssituation.
DF opfordrer derfor regeringen og
Folketinget til at indarbejde DF's ændringsforslag i
lovforslaget, så vi får en bedre balance mellem KL og
lærerne. Det vil forbedre forholdet til lærerne
mærkbart og med sikkerhed fjerne noget af den bitterhed, som
lærerne med rette føler oven på lockouten.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for samtlige stillede ændringsforslag. Hvis de af
mindretallet stillede ændringsforslag vedtages, vil
mindretallet stemme for lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at behandlingen af regeringsindgrebet mod lærerne
sætter et grimt punktum for en grim sag. Trods advarsler om
risikoen for at begå alvorlige utilsigtede fejl oven i de
bevidste politisk bestemte fejl, har et flertal i Folketinget
insisteret på at fremskynde behandlingen af lovindgrebet med
en helt uforsvarlig hast.
Lovforslaget erstatter en række gamle
overenskomster uden at være baseret på en
mæglingsskitse endsige et mæglingsforslag. Lovforslaget
er i praksis udarbejdet af den statslige arbejdsgiverpart
Moderniseringsstyrelsen i samarbejde med den anden arbejdsgiverpart
KL. Lærernes Centralorganisation eller andre
repræsentanter for medarbejderne er slet ikke blevet
inddraget. Det betyder f.eks., at prisen på de forskellige
elementer i overenskomsten udelukkende er baseret på
arbejdsgivernes beregninger. Konkret betyder det, at lærerne
reelt ikke får »betaling« for de forringelser af
arbejdstidsreglerne, der gennemføres med dette
lovindgreb.
KL og Finansministeriet har i hele
forløbet kørt efter en fælles drejebog. Man
spillede ud med ultimative krav om at fjerne ethvert element af
aftaleret i forhold til arbejdstidens anvendelse og afviste ethvert
forsøg på fra LC's og DLF's side på at nå
frem til et kompromis. Man ville kun acceptere total kapitulation.
Herefter igangsatte man en lockout, hvor man forsøgte at
knægte lærerne og presse dem til at overgive sig. Da
det ikke lykkedes, fremsatte regeringen et forslag til et
lovindgreb, som gennemførte arbejdsgivernes krav til
arbejdstiden uden nogen som helst forbehold. De såkaldte
værnsregler i indgrebet har reelt ikke nogen betydning.
KL og Finansministeriet har i hele
forløbet været afvisende over for at indgå en
aftale, fordi man vidste, at et regeringsindgreb altid kunne sikre
arbejdsgiverne sejren. Der er da heller ikke tvivl om, at der
igennem længere tid er blevet arbejdet på at udarbejde
et regeringsindgreb. Regeringen har dog gjort alt, hvad den kunne
for at mørklægge denne proces.
At udgangen på konflikten var aftalt
spil mellem KL og Finansministeriet, understreges af, at bortfald
af lærernes arbejdstidsaftaler i regeringens udspil til en
folkeskolereform var en væsentlig del af finansieringen af
reformen.
Resultatet af at gennemføre dette
regeringsindgreb er alvorlige konsekvenser for lærernes
arbejdsforhold og arbejdsmiljø, og det vil medvirke til at
øge arbejdsløsheden blandt lærerne. Indgrebet
er et angreb på den frie forhandlings- og aftaleret for
offentligt ansatte og vil derfor medvirke til at svække de
faglige organisationer. Fremover vil faglige organisationer
på det offentlige område vide, at regeringen altid vil
kunne følge op på de faglige organisationers afvisning
af krav om markante forringelser for de offentligt ansatte med en
lockout og et efterfølgende regeringsindgreb.
Indgrebet betyder også et markant
brud med regeringens løfter om at gennemføre en
tillidsreform. Ideerne om mere medbestemmelse til medarbejderne og
tro på, at de selv kan organisere løsningen af de
opgaver, de er uddannet til at udføre, er erstattet af
managementteorier, mere ledelse og mere hierarki.
Moderniseringsstyrelsen har med dette indgreb held med at
genindføre en gammeldags ledelsesform, som står i
modsætning til at udvikle kvalitet og effektivitet i den
offentlige sektor.
EL er enig i, at det var på tide at
stoppe lockouten af lærerne. EL har flere gange krævet
af finansministeren, at han skulle droppe lockouten og genoptage
forhandlingerne med LC, men det er hver eneste gang blevet
ignoreret. På den baggrund opfordrer EL nu regeringen til at
forlænge den eksisterende overenskomst og til at opfordre
parterne til at indlede nye forhandlinger om, hvordan vi kan
få en bedre folkeskole, og hvilke forandringer i
arbejdstidsreglerne og andre regler der er nødvendige.
I en situation, hvor et regeringsindgreb
ikke kan basere sig på et mæglingsforslag, en
mæglingsskitse eller en afgørelse af en neutral
opmand, har vi aldrig tidligere set et regeringsindgreb. Derfor har
EL stillet ændringsforslag til lovforslaget, som sikrer, at
den eksisterende overenskomst videreføres. Hvis disse
ændringsforslag vedtages, stemmer Enhedslisten for
lovforslaget, ellers stemmer Enhedslisten imod.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for partiets
endelige stillingtagen til lovforslaget ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Paragraffen affattes således:
Ȥ
1. De overenskomster og aftaler, der er nævnt i bilag
1, afsnit A, og som er opsagt til den 1. april 2013, henholdsvis
den 1. august 2013, uden at der inden lovens ikrafttræden er
indgået ny overenskomst eller aftale, forlænges til den
31. marts 2015.«
[Videreførelse af
nuværende arbejdstidsregler]
Til § 2
2) Paragraffen affattes således:
Ȥ
2. De overenskomster og aftaler, der er nævnt i bilag
1, afsnit B, og som er opsagt til den 1. april 2013, henholdsvis
den 1. august 2013, uden at der inden lovens ikrafttræden er
indgået ny overenskomst eller aftale, fornyes til den 31.
marts 2015.«
[Videreførelse af
nuværende arbejdstidsregler]
Ny paragraf
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
3)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med Kommunernes Landsforening (KL) og Danmarks
Lærerforening nærmere regler om, hvor mange
undervisningstimer en fuldtidsansat lærer maksimalt kan
undervise inden for et skoleår.«
[Bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om det maksimale antal
undervisningstimer inden for et skoleår]
Til bilag 2
Af et mindretal
(EL):
4) Afsnit
B udgår.
[Videreførelse af
60-årsregel]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
5) I
det i underbilag 2.1. foreslåede
§ 3, stk. 2, ændres
»år« til: »måned«.
[Årsnorm erstattes af
månedsnorm]
6) I
den under i underbilag 2.1,
foreslåede § 3
indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
7) I
underbilag 2.1. , indsættes som ny
paragraf
Ȥ 5
a. Undervisning defineres som klasseundervisning,
holdundervisning og individuel undervisning i folkeskolens fag,
herunder specialundervisning, vikartimer og undervisning på
lejrskoler og ekskursioner. Undervisningen tilrettelægges,
så der i videst muligt omfang skabes sammenhæng i de
enkelte læreprocesser.
Stk. 2. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne samt udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.
Stk. 3. Ministeren
bemyndiges til at fastlægge et årligt maksimalt
undervisningstimetal pr. fuldtidsansat lærer pr.
skoleår i samarbejde med KL og Danmarks
Lærerforening.«
[Placering af undervisningstimer
m.v.]
Af et mindretal
(EL):
8) I
underbilag 2.1. udgår i § 6, stk. 1, », der pr. 31. juli
2013 er fyldt 57 år,«
[Videreførelse af
60-årsregel]
9) I
underbilag 2.1. udgår § 6 a.
[Videreførelse af
60-årsregel]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
10) I
det under afsnit C, underbilag
2.1. , foreslåede
§ 6 a, stk. 3, ændres
»50 år« til: »60 år«.
[Rettelse af redaktionel fejl]
Til bilag 3
Af et mindretal
(EL):
11) Afsnit
D udgår.
[Videreførelse af
60-årsregel]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
12) I
afsnit F, nr. 1, b, § 2, stk. 2, afsnit
F, nr. 1, c, § 13, stk. 2, afsnit F, nr. 2, § 2, stk. 2,
afsnit F, nr. 3, § 8, stk. 2, afsnit F, nr. 5, § 6, stk.
2, afsnit F, nr. 7, § 13, stk. 2, afsnit F, nr. 8, § 3,
stk. 2, afsnit F, nr. 9, § 12, stk. 2, afsnit F, nr. 10,
§ 10, stk. 2 og afsnit F, nr. 11, § 13, stk.
2,afsnit F, nr. 12, § 7, stk.
2, ændres »år« til:
»måned«. og
[Årsnorm erstattes af
månedsnorm]
13) I
den i afsnit F, nr. 1, b,
foreslåede § 2
indsættes som nyt stykke
»Stk. 6. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
Af et mindretal
(EL):
14) I
afsnit F, nr. 1, b, nr. 1 udgår
§ 3, stk. 4,og § 3 a
[Videreførelse af
60-årsregel]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
15) I
det i afsnit F, nr. 1, b, nr. 1,
foreslåede § 3 a, stk. 3,
ændres »50 år« til: »60
år«.
[Rettelse af redaktionel fejl]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
16) I
den i afsnit F, nr. 1, c,
foreslåede § 13
indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
Af et mindretal
(EL):
17) I
afsnit F, nr. 1, c, udgår § 14, stk. 4, og § 14 a.
[Videreførelse af
60-årsregel]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
18) I
det i afsnit F, nr. 1, c, nr. 4,
foreslåede § 14 a, stk. 3,
ændres »50 år« til: »60
år«.
[Rettelse af redaktionel fejl]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
19) I
den i afsnit F, nr. 2, foreslåede
§ 2 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
Af et mindretal
(EL):
20) I
afsnit F, nr. 2, udgår nr. 4 og nr.
5.
[Videreførelse af
60-årsregel]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
21) I
det i afsnit F, nr. 2, nr. 5,
foreslåede § 23 a, stk. 3,
ændres »50 år« til: »60
år«.
[Rettelse af redaktionel fejl]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
22) I
den i afsnit F, nr. 3, foreslåede
§ 8 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
23) I
den i afsnit F, nr. 5, foreslåede
§ 6 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
Af et mindretal
(EL):
24) I
afsnit F, nr. 5, nr.. 1, udgår § 6 b, stk. 3, og § 6 c.
[Videreførelse af
60-årsregel]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
25) I
det i afsnit F, nr. 5, nr. 1,
foreslåede § 6 c, stk. 3,
ændres »50 år« til: »60
år«.
[Rettelse af redaktionel fejl]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
26) I
den i afsnit F, nr. 7, foreslåede
§ 13 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
27) I
den i afsnit F, nr. 8, foreslåede
§ 3 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
28) I
den i afsnit F, nr. 9, foreslåede
§ 12 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
Af et mindretal
(EL):
29) I
afsnit F, nr. 9, nr. 1,
udgår § 12 b, stk. 2, og
§ 12 c.
[Videreførelse af
60-årsregel]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
30) I
det i afsnit F, nr. 9, nr. 1,
foreslåede § 12 c, stk. 3,
ændres »50 år« til: »60
år«.
[Rettelse af redaktionel fejl]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
31) I
den i afsnit F, nr. 10,
foreslåede § 10
indsættes som stk. 7:
»Stk. 7. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
32) I
den i afsnit F, nr. 11,
foreslåede § 13
indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
33) I
den i afsnit F, nr. 12,
foreslåede § 7
indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
Af et mindretal
(EL):
34) I
afsnit F, nr. 12, nr. 1,
udgår § 8, stk. 4, og
§ 8 a.
[Videreførelse af
60-årsregel]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
35) I
det i afsnit F, nr. 12, nr. 1,
foreslåede § 8 a, stk. 3,
ændres »50 år« til: »60
år«.
[Rettelse af redaktionel fejl]
Til bilag 4
Af et mindretal
(EL):
36) Afsnit
B udgår.
[Videreførelse af
60-årsregel]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
37) I
det i underbilag 4.1. foreslåede
§ 3, nr. 2, ændres
»år« til: »måned«.
[Årsnorm erstattes af
månedsnorm]
38) I
den i underbilag 4.1. foreslåede
§ 3 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Ledelsen
fastlægger i samarbejde med lærerne principper og
rammer for placeringen af undervisningstimerne og udarbejder et
grundskema for undervisningstimernes placering.«
[Placering af
undervisningstimer]
Af et mindretal
(EL):
39) I
underbilag 4.1. udgår i § 6, stk. 1, », der pr. 31. juli
2013 er fyldt 57 år,«.
[Videreførelse af
60-årsregel]
40) I
underbilag 2.1. udgår § 6 a.
[Videreførsel af
60-årsregel]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
41) I
det i afsnit C, underbilag 4.1.
foreslåede § 6 a, stk. 3,
ændres »50 år« til: »60
år«.
[Rettelse af redaktionel fejl]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslagene har til hensigt at
bevare lærernes nuværende arbejdstidsregler.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indfører en
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om det
maksimale antal undervisningstimer inden for et skoleår.
Til nr. 3, 5, 6, 7, 12,
13, 16, 19, 22, 23, 26-28, 31-33, 37 og 38
Dansk Folkeparti ønsker et
balanceret indgreb i lockouten, men regeringen har valgt at
fortsætte sit parløb med regeringen i stedet for at
tage hensyn til begge parter. Derfor vil Dansk Folkeparti med
nedenstående forslag forsøge at genoprette
ligevægten i lovforslaget.
De offentlige arbejdsgivere har lige
fornyet overenskom?sterne, og der er aftalt månedsnormer for
alle andre end AC-personalet. Et af problemerne ved en
årsnorm er, at det er vanskeligt og uhensigtsmæssigt at
opgøre det på årsbasis. Månedsnorm er
historisk en udvidelse af den oprindelige ugenorm. Der er
således i forvejen en stor fleksibilitet i at have en
månedsnorm. Derfor giver det god mening at have en
månedsnorm for lærerne.
I udlandet er det normalt, at lærerne
kender deres ugentlige undervisningstid. Derfor vil Dansk
Folkeparti foreslå, at der i lovforslaget gives bemyndigelse
til ministeren, så denne i samarbejde med arbejdsmarkedets
parter kan forhandle sig frem til en undervisningsnorm.
Til nr. 4, 8, 9, 11, 14,
17, 20, 24, 29, 34, 36, 39 og 40
Ændringsforslagene medfører,
at reglerne om nedsat arbejdstid for lærere over 60 år
videreføres.
Til nr. 5, 12 og 37
Årsnormen erstattes af en
månedsnorm. Ved fuldtidsbeskæftigelse udgør den
normale arbejdstid gennemsnitlig 37 timer om ugen. Arbejdstiden
beregnes for en periode på 1 måned.
Til nr. 6, 13, 16, 19, 22,
23, 26-28, 31-33 og 38
Ændringsforslagene medfører,
at ledelsen i samarbejde med lærerne fastlægger
principper og rammer for arbejdstidens placering.
Til nr. 7
Ændringsforslaget definerer
undervisning, fastlægger placering af undervisningstimer og
bemyndiger ministeren til at fastlægge et årligt
maksimalt timetal pr. fuldtidsansat lærer pr. skoleår i
samarbejde med KL og Danmarks Lærerforening.
Til nr. 10, 15, 18, 21,
25, 30, 35 og 41
Med de foreslåede ændringer
ændres en redaktionel fejl i lovforslaget.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus Heunicke (S) Lotte Rod (RV)
Andreas Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Pernille Vigsø
Bagge (SF) Jonas Dahl (SF) Per Clausen (EL) Christian Juhl (EL)
Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Esben
Lunde Larsen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Inger
Støjberg (V) Ellen Trane Nørby (V) Fatma Øktem
(V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF) Joachim B.
Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 215
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udtalelse fra en gruppe SOSU-undervisere i
Dansk Sygeplejeråd kreds Hovedstaden | 2 | Henvendelse fra Danmarks
Lærerforening | 3 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren | 4 | Orientering fra
beskæftigelsesministeren om manglende overholdelse af
tidsplanen i forbindelse med udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og svar
vedrørende L 215
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag til lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om at oversende alle dokumenter,
notater og akter, som vedrører behandlingen og forberedelsen
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvem der er de lokale parter, der
i henhold til de nye arbejdstidsaftaler kan indgå
overenskomstfravigende og overenskomstsupplerende lokalaftaler, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om et bindende tilsagn om
løntillæg uden for reguleringsordningen på det
kommunale og regionale område, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. , om den nye normale dagsarbejdstid
er kl. 06-17 eller kl. 06-19, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvornår arbejdet med at
udarbejde lovforslaget startede, og hvilke ministerier, styrelser
og kontorer der har været involveret, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om udfasningen af 60-årsreglen,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvilke bevæggrunde der
ligger til grund for, at regeringen griber ind i konflikten netop
nu, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvor længe regeringen har
planlagt dette indgreb, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvorfor regeringen ikke har
imødekommet lærernes ønske om at registrere
arbejdstid på månedsnorm, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil
få for lærernes skatteforhold, når der udbetales
overtidsbetaling en gang årligt, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. , om der er andre faggrupper, der
arbejder efter årsnorm, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om antallet af undervisningstimer,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om de foreslåede
arbejdstidsregler for lærerne i forhold til de
nuværende arbejdstidsregler, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, hvor mange udgifter regeringen
forventer at lægge over på kommunerne med dette
lovforslag, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvilke særregler
folkeskolelærerne fastholder i forhold til normale
ansættelsesvilkår for offentligt ansatte, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om den »fælles
forståelse« mellem Moderniseringsstyrelsen og
Lærernes Centralorganisation, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om lokalaftalerne på
skoleområdet, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om kontrol af lokalaftalerne på
skoleområdet, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. om kontrol af, om lokalaftalerne er i
overensstemmelse med intentionerne i lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om en eventuel uoverensstemmelse vil
have konsekvenser for parterne bag lokalaftalen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. , om centraladministrationen
får redskaber, der skal sikre intentionerne bag loven, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om, hvor mange kommuner der har lavet
lokalaftaler på skoleområdet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. , om lokalaftalen for Aarhus strider
imod intentionerne bag lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om, hvilke rammer kommunerne
får for at lave lokalaftaler, der påvirker
ledelsesretten, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 27 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
skolerne lever op til formuleringen i lovforslaget: »den
daglige arbejdstid skal så vidt muligt være
samlet«, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 28 | Spm. , om en lokalaftale vil være
juridisk bindende, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm. , om en lokalaftale vil være
juridisk bindende, hvis den er i uoverensstemmelse med
intentionerne, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 30 | Spm. om, hvilken juridisk karakter
opgaveoversigten har, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm. om en detaljeret redegørelse
for, hvordan lærerne stilles med denne lov i forhold til
gymnasielærernes nye overenskomst, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm. om, hvordan kompensationen for
udfasningen af 60-årsreglen skal finansieres, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 33 | Spm. , om kompensationen for udfasningen
af 60-årsreglen skal finansieres gennem reduktioner i det
kommunale serviceniveau, skattestigninger eller besparelser
på andre velfærdsområder, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 34 | Spm. om, hvordan anvendelsen af de 300
mio. kr. til finansiering af kompensation for 60-årsreglen
harmonerer med regeringens forsigtighedsprincip, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm. om, hvordan regeringen forventer, at
de yderligere 300 mio. kr. til kompensation for 60-årsreglen
harmonerer med konvergenskravene fra EU, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 36 | Spm. om, hvordan regeringen i et
lovforslag kan planlægge en kompensation for udfasningen af
60-årsreglen, når finansieringsgrundlaget for denne
lønstigning endnu ikke ligger fast, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 37 | Spm. , om lærere, der i dag er under
50 år, kan gå ned i tid, når de fylder 60
år med fuld pensionsindbetaling, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm. om, hvorfor en lærer, der i dag
er 49 år og ønsker at gå ned i tid, skal stilles
ringere i forhold til pension end en kollega, der er 50 år,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 39 | Spm. om, hvordan udfasningen af
60-årsreglen på folkeskoleområdet adskiller sig
fra udfasningen af den tilsvarende regel på
gymnasieområdet, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 40 | Spm. om, hvor meget mere udfasningen af
60-årsreglen på folkeskoleområdet koster i
forhold til udfasningen, der er aftalt for gymnasielærerne,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 41 | Spm. om, hvor mange fuldtidsstillinger en
udfasning af 60-årsreglen efter samme vilkår som
på det gymnasiale område vil tilføre
folkeskolen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 42 | Spm. om, hvordan udfasningen af
60-årsreglen vil påvirke fri- og
efterskoleområdet, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 43 | Spm. om, at man undtager de
lønkompensationer, som gives til gymnasielærerne, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 44 | Spm. om, hvorledes forligsparterne i
folkeskolereformen vil blive inddraget i udmøntningen af den
mia., der er afsat til efteruddannelse af lærerne, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 45 | Spm. , om de 60 mio. kr. til kurser til
skolelederne er afsat proportionalt i forhold til, at der
afsættes 1 mia. kr. til kurser til lærerne, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 46 | Spm. om, hvordan ministeren
planlægger at inddrage lærerne og lederne i
tilrettelæggelsen af kompetenceudviklingen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 47 | Spm. , om den ene part kan nedlægge
veto, såfremt der er uenighed i forhold til prioriteringen i
kompetenceudviklingen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 48 | Spm. om planerne for samarbejdsprojektet,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 49 | Spm. om, hvordan lovforslaget
påvirker friskolelærernes midlertidige lønpulje,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 50 | Spm. , om efterskoler må lukke, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 51 | Spm. , om lovforslaget medfører
øgede udgifter for efterskolerne, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 52 | Spm. om, hvordan lovforslaget
påvirker tilskud til efteruddannelse for
efterskolelærere og friskolelærere, herunder i forhold
til inklusionsopgaver, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 53 | Spm. om, hvornår finansministeren
så det første udkast til lovforslaget, og
hvornår den tekniske assistance fra KL i forbindelse med
udformningen af lovforslaget indledtes, til finansministeren, og
ministerens svar herpå | 54 | Spm. , om lærerne på frie
skoler, fagskoler og efterskoler er blandt de lærere, der
bliver kompenseret af puljen på 300 mio. kr., til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 55 | Spm. om, i hvilken grad KL har haft
indflydelse på regeringens forslag til regeringsindgreb, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 56 | Spm. om, hvornår arbejdet med at
udarbejde lovforslaget startede, og hvilke ministerier, styrelser
og kontorer der har været involveret, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 57 | Spm. om en redegørelse for omfang
og indhold af drøftelser og konsultationer mellem
regeringen, de involverede ministerier og KL samt Danske Regioner,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 58 | Spm. , om der er andre offentlige grupper,
og i så fald hvilke, der har en årsnorm frem for en
månedsnorm for deres arbejdstid, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 59 | Spm. , om en årsnorm er mere
hensigtsmæssig end en månedsnorm, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 60 | Spm. om, inden for hvilke rammer
skoleledelserne fremover vil fastsætte
undervisningsårsnormen, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 61 | Spm. om, hvor meget den nuværende
undervisningsnorm skal sættes op, i fald regeringens
»sammenhængende skoledag« skal kunne blive en
realitet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 62 | Spm. om, hvor meget forberedelse en
lærer vil få til en undervisningslektion ud fra
regeringens indgreb, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 63 | Spm. om, hvordan regeringen vil finde de
300 mio. kr., der skal gives i kompensation, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 64 | Spm. om, hvor mange kroner
folkeskolelærerne kompenseres med, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 65 | Spm. om, inden for hvilke regler det vil
være muligt med lokalaftaler, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 66 | Spm. , om regeringens forslag til
folkeskolereform er fuldt ud finansieret med dette indgreb, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 67 | Spm. om oversendelse af beregninger, der
viser, hvor meget staten, KL og regeringen sparer på
regeringsindgrebet pr. år frem til 2020, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 68 | Spm. om, hvordan regeringen vil tilpasse
lokalerne på landets folkeskoler, så skolens lokaler er
indrettet til lærernes forberedelse, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 69 | Spm. om, i hvilken grad lovindgrebet
fastlægger en begrænsning på, hvor mange timer
lærerne kan bruge på skole-hjem-samarbejde, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 70 | Spm. om, hvordan indgrebet er en
»balanceret løsning« på konflikten, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 71 | Spm. om, hvilke faglige årsager der
ligger til grund for at afskaffe reglerne om forberedelse og
undervisningstimer, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 72 | Spm. om, hvorfor ministeren mener, at
flere undervisningstimer, på bekostning af forberedelsestid,
skole-hjem-samarbejde og medarbejderindflydelse, gør skolen
til en bedre folkeskole, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 73 | Spm. , om regeringens folkeskolereform nu
- med indgrebet - er endeligt finansieret, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 74 | Spm. om underviserne på
SOSU-skolerne, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 75 | Spm. , om underviserne på
SOSU-skolerne kan opretholde et kvalificeret didaktisk niveau i
undervisningen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 76 | Spm. , om lovindgrebet ændrer ved
arbejdsmiljøkravene i folkeskolen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 77 | Spm. om at oversende beregningerne for de
300 mio. kr. vedrørende kompensationen for
aldersreduktionen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 78 | Spm. om, hvordan regeringen forestiller
sig, at underviserne på SOSU-skolerne kan få en
årsplan, som sikrer velforberedt undervisning og ordentlige
arbejdsvilkår, når optaget på SOSU-skolerne er
underlagt arbejdsmarkedets skiftende behov for arbejdskraft og
arbejder med et stærkt varierende elevoptag med kort frist,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 79 | Spm. om, at formuleringen
»normalt« fremgår gentagne gange i regeringens
forslag i forbindelse med tilrettelæggelsen af lærernes
arbejdstid, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 80 | Spm. om forslagets side 30, § 8, stk
5, hvoraf det fremgår at: »Hvis der i løbet af
normperioden opstår behov for at ændre væsentligt
på indhold eller omfang af de arbejdsopgaver, der
fremgår af opgaveoversigten, drøftes dette snarest
muligt mellem ledelsen og læreren, herunder drøftes
eventuelle konsekvenser af ændringer«, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 81 | Spm. , hvordan regeringen vil sikre, at
underviserne på SOSU-skolerne kan opretholde et kvalificeret
didaktisk niveau i undervisningen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 82 | Spm. om lokalaftalerne, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 83 | Spm. om tilrettelæggelsen af
lærernes arbejdstid, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 84 | Spm. om væsentlige ændringer i
indhold eller omfang af arbejdsopgaver, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 85 | Spm. om kommentar til henvendelse fra
Danmarks Lærerforening, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 86 | Spm. om at rekvirere LC/CO's tal og
beregningen heraf og dokumentere, hvilke beregninger der er valide,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 87 | Spm. om, hvilke af elementerne i
regeringsindgrebet der har været betalt med
overenskomstmidler siden 1993, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 88 | Spm. om at anmode lærerne om at
gennemgå grundlaget for loven og fremsende resultatet,
så udvalget har KL's og LC/CO-10's vurdering af grundlaget,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 89 | Spm. om oversendelse af talepapiret fra
samrådet den 25. april 2013 om
samrådsspørgsmål A, til finansministeren | 90 | Spm. om oversendelse af talepapiret fra
samrådet den 25. april 2013 om
samrådsspørgsmål B, til
beskæftigelsesministeren | 91 | Spm. om regeringen har undersøgt,
om indgrebet i lærerkonflikten overholder de
ILO-konventioner, som kræver respekt for forhandlings- og
aftaleret, og som Danmark har tilsluttet sig, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 92 | MFU spm. om ministerens kommentarer til
vedlagte artikel fra Politiken: »Trods indgreb: Lockouten
risikerer at lukke efterskoler«, til
beskæftigelsesministeren, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 93 | Spm. er taget tilbage | 94 | Spm. om hvordan det forventes, at
arbejdstiden skal registreres på den enkelte skole,
således at det kan afgøres, hvornår den enkelte
lærer har nået årsnormen, til børne- og
undervisningsministeren | 95 | Spm. om arbejdstiden skal
registreres/rapporteres på dagsbasis af den enkelte
lærer, således at timerne kan opgøres ved
årets afslutning, eller vil der være tale om et
skøn, til børne- og undervisningsministeren | 96 | Spm. om lærerne forventes at
få flere overarbejdstimer, til børne- og
undervisningsministeren | 97 | Spm. om konsekvenserne for De Frie Skoler,
der siden OK08 har haft et midlertidigt lønsystem, som
indeholder en garantilønordning for lærere på
slutløn for at sikre, at ingen lærere gik ned i
løn i forbindelse med skiftet fra skalaløn til
basisløn, til beskæftigelsesministeren | 98 | Spm. om ministeren er enig i, at det har
konsekvens for De Frie Skolers økonomi, hvis der ikke
ændres i strukturen for undervisningstillæg, til
beskæftigelsesministeren | 99 | Spm. om loftet over lønsummen til
lokalløn på den enkelte skole opretholdes eller
bortfalder, til beskæftigelsesministeren | 100 | Spm. om det er meningen, at skolerne selv
skal finansiere merudgiften til kompensation af lærere under
57 år, som følge af afskaffelsen af
60-årsreglen, til beskæftigelsesministeren | 101 | Spm. om ministeren kan bekræfte, at
De Frie Skolers statstilskud først ændres efter tre
år som følge af f.eks. en forøget udgift i
Folkeskolen, til beskæftigelsesministeren | | |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 215
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om, hvilke initiativer
finansministeren har taget efter lockoutens start med henblik
på at afslutte konflikten, til finansministeren | B | Samrådsspm. om, hvorfor forslaget om
at fjerne reduktionen i arbejdstiden for lærere over 60
år er medtaget i lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren | C | Samrådsspm. om ministeren vil uddybe
de afgivne svar på lovforslaget,
beskæftigelsesministeren | D | Samrådsspm. om, hvorfor der er
så stor forskel på Finansministeriets vurdering af
lønkompensationsbehovet vedrørende 60-års
reglen mellem DLF og Finansministeriet, til finansministeren | E | Samrådsspm. om en redegørelse
for frie- og efterskolers andel af de 300 mio. kr. kompensation,
til finansministeren | F | Samrådsspm. om bekræftelse af,
at staten vil udbetale statstilskuddet til de efterskoler, der
uforvarent er blevet ramt af lockouten og dermed garantere, at
efterskoler ikke lukker, til finansministeren | G | Samrådsspm. om en redegørelse
for, hvordan ministeren vil sikre, at de 10 procents undervisning,
som eleverne har mistet under lockout, erstattes, til børne-
og undervisningsministeren | H | Samrådsspm. om, hvordan
eksamensafviklingen skal foretages, til børne- og
undervisningsministeren | I | Samrådsspm. om bekræftelse
på, at udmøntningen af den ene milliard til
efteruddannelse af lærerne, som det er vanlig forligsskik,
beror på fuld enighed i folkeskoleforligskredsen, til
børne- og undervisningsministeren | J | Samrådsspm. om, hvad ministeren
mener med, at ændringen i arbejdstidsregelsættet ikke i
sig selv indebærer, at en folkeskolelærer skal
undervise flere timer, til børne- og
undervisningsministeren | | |
|