Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 21. maj 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april
2013 og var til 1. behandling den 2. maj 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 11. marts 2013
dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 165. Den 25.
april 2013 sendte børne- og undervisningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra
Ligeværd.
Børne- og undervisningsministeren
har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Ligeværd mundtligt over
for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til børne- og undervisningsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Dansk Folkeparti har bidraget positivt til
denne lovrevision af STU (særlig tilrettelagt
uddannelsesforløb), en ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov.
Dansk Folkeparti kæmpede for, at
denne lov blev til, så unge med udviklingshæmning og
andre unge med særlige behov, der ikke kunne tage en
uddannelse i det ordinære system, fik et retskrav på en
særligt tilrettelagt uddannelse (ungdomsuddannelse). Det er
ingen hemmelighed, at Dansk Folkeparti var bannerfører for
denne uddannelse.
Loven trådte i kraft den 1. august
2007 og skulle have været revideret senest i
folketingsåret 2011-2012, men revisionen blev udsat.
Regeringen udskød revisionen, da den mente, at den ikke
havde viden nok til at revidere loven på daværende
tidspunkt. Der lå på daværende tidspunkt et
færdigt stykke arbejde fra Foreningsfællesskabet
Ligeværd i form af en evalueringsrapport, men regeringen
ville undersøge sagen yderligere. Efter udskydelsen af
revisionen af STU'en forelå der allerede knap en måned
efter, i april 2012, en undersøgelse fra Epinion. Dette
undrede Dansk Folkeparti sig over.
Lovens formål er, at unge med
særlige behov får en uddannelse og opnår
personlige, sociale og faglige kompetencer til at klare en så
selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og
eventuelt til at klare videreuddannelse eller beskæftigelse.
Med denne revision af loven er det ikke længere
nødvendigt, at alle unge gennemfører et obligatorisk
forløb på 12 uger. Det bliver kommunalbestyrelsens
opgave at beslutte, om det er nødvendigt. Samtidig
gør man det med denne lov mere fleksibelt, ved at
280-timersreglen for praktik ophæves.
Dansk Folkeparti ønsker, at
kommunalbestyrelsen lægger betydelig vægt på den
unges, forældrenes eller værgens ønsker med
hensyn til den nærmere tilrettelæggelse af
ungdomsuddannelsen. Dansk Folkeparti er positiv over, at
klagenævnets kompetenceområde udvides til også at
gælde kommunalbestyrelsens afgørelser om afslag
på optagelse på en ungdomsuddannelse, og at
kommunalbestyrelsen kan dispensere fra aldersgrænsen grundet
særlige omstændigheder som f.eks. barsel eller sygdom,
så de unge får mulighed for at afslutte deres
uddannelse.
Dansk Folkepartis ønske var, at unge
ikke fik modregnet deres opsparing. Dette har været et emne,
der har fyldt meget, og det er der nu blevet rettet op på.
Dansk Folkeparti var også meget optaget af, at retskravet til
uddannelsen bestod, og det har Dansk Folkeparti fået en
bekræftelse på at det gør. Dansk Folkeparti har
også lagt stor vægt på, at der ikke blev sat en
nedre grænse for optagelse på STU, og dette har Dansk
Folkeparti fået en bekræftelse på at der ikke
gør.
Dansk Folkepartis begrundelse for
at stemme for denne lovrevision er at få indflydelse
på den videre proces. Dansk Folkeparti har fået
ministerens ord for, at i den stemmeaftale, som Dansk Folkeparti
også er med i, er der enighed om, at aftaleparterne inddrages
i den nærmere udmøntning af lovændringerne. Det
vil også gælde ændringer i bekendtgørelsen
om ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov. For at
få indflydelse på dette har Dansk Folkeparti sagt ja
til lovforslaget. Såfremt Dansk Folkeparti havde sagt nej til
denne lovrevision, havde Dansk Folkeparti stået uden
indflydelse på den videre proces, og dette ønskede
Dansk Folkeparti ikke.
Selv om Dansk Folkeparti stemmer for
lovforslaget, er det ikke ensbetydende med, at Dansk Folkeparti
ikke fremadrettet vil holde øje og følge med i,
hvordan uddannelsen fungerer i praksis både i forhold til
kvalitet i uddannelsen og i forhold til, hvordan kommunerne
forvalter uddannelsen i praksis. Dansk Folkeparti
vil løbende tage eventuelle problemstillinger op.
Dansk Folkeparti ønsker samtidig, at
der tages hensyn til skoler, der har specialviden, som ikke bare
kan gives videre til et andet tilbud, men hvor nogle unge risikerer
tab af funktionsevne ved at skifte til et andet tilbud eller
skole.
Dansk Folkeparti ønsker derfor, at
der tages højde for det i forbindelse med
bekendtgørelsen af STU'en, så der kan skabes mulighed
for, at gruppen af børn og unge med multipelt handicap kan
fortsætte deres uddannelsesforløb på den skole,
de allerede er på, for netop at sørge for at
øge deres kompetencer, i stedet for at de skulle starte
forfra et nyt sted. Der henvises til www.kirkebaekskolen.dk.
Et mindretal i
udvalget indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslisten mener ikke, at lovforslaget
vil sikre eleverne på STU en bedre uddannelse, da
lovforslaget udelukkende tager udgangspunkt i kommunernes
muligheder. Lovforslaget tager ikke udgangspunkt i elevens
muligheder. Enhedslisten er ligeledes bekymrede for, at
lovforslaget vil betyde, at vejledningen bliver forringet, da den
nu ikke længere skal være i Ungdommens
Uddannelsesvejledning (UU), hvor der er vejledere, der uddannet til
at varetage netop denne opgave.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Annette Lind (S) Karin Gaardsted (S) Julie Skovsby (S) Orla Hav (S)
fmd. Rasmus Horn Langhoff (S)
Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL)
Karen Ellemann (V) Peter Juel Jensen (V) Esben Lunde Larsen (V)
Louise Schack Elholm (V) Anni Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V)
Ulla Tørnæs (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Merete
Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 213
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra børne- og undervisningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for
udvalgsbehandlingen | 3 | Endelig tidsplan for
udvalgsbehandlingen | 4 | Henvendelse af 14/5-13 fra
Ligeværd | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 213
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om progressionsmål i den
individuelle uddannelsesplan for elever i STU, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | MFU spm. , om ministeren kan
bekræfte, at Epinions evaluering af STU først blev
tilsendt høringsparterne 3 dage inden høringsfristens
udløb, til børne- og undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | MFU spm. om mere konkrete evaluerbare
uddannelsesmål i ungdomsuddannelser for unge med
særlige behov, til børne- og uddannelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | MFU spm. om, hvorfor ministeren
vælger at sende udkastet til lovforslag i høring, uden
at den helt afgørende Epinionrapport er tilgængelig,
til børne- og uddannelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | MFU spm. om, hvor stor antallet for
målgruppen for STU er nu, og hvad den fremadrettet forventes
at blive, til børne- og uddannelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | MFU spm. , om den kommunale
visitionsproces i et STU-forløb virker tilstrækkelig
godt, til børne- og uddannelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | MFU spm. , om ministeren kan
bekræfte, at unge på en STU-uddannelse ikke
længere skal til jobsamtaler i jobcenteret, til børne-
og undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | MFU spm. om initiativer i forbindelse med
KLAP-projekter, til børne- og undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre,
at der stadig vil være et mangfoldigt udbud på STU,
hvis alle kommuner vælger at lave egne tilbud, til
børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om elevoptag på STU, til
børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om uddybende kommentar til
høringsparternes bemærkninger om placeringen af
vejledningsopgaverne, til børne- og undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå | 12 | Spm. , om ministeren uddybende vil
kommentere høringssvaret fra Danmarks Lærerforening om
afklaringsforløbet, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om kommentar til henvendelse af
14/5-13 fra Ligeværd, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
|