Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 29. maj 2013
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 12
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april
2013 og var til 1. behandling den 14. maj 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 25. januar 2013 dette udkast til
udvalget, jf. alm. del - bilag 97. En del af lovforslaget blev dog
først sendt i høring ved lovforslagets
fremsættelse, og Skatteministeriet sendte den 24. april 2013
dette udkast til udvalget, jf. L 212 - bilag 11. Den 29. april og
den 8. og 24. maj 2013 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og notater herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen,
Advokatrådet - Advokatsamfundet,
CEPOS,
Danske Advokater,
Danske Advokater og Danmarks
Skatteadvokater,
Ejendomsforeningen Danmark,
Foreningen af Danske
Skatteankenævn,
Formændene for
motorankenævnene,
FSR - danske revisorer,
KPMG,
Rafn & Søn,
Videncentret for Landbrug og
Vurderingsankenævnsforeningen.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. En af
henvendelserne til udvalget og skatteministerens kommentar hertil
er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
Deputationer
Endvidere har Foreningen af Danske
Skatteankenævn mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Ekspertmøde
Udvalget holdt den 8. maj 2013 et
ekspertmøde om den del af lovforslaget, som omhandler den ny
klagestruktur på skatteområdet. Oplægsholderne
har sendt det skriftlige materiale, som lå til grund for
deres oplæg, til udvalget, og skatteministeren har over for
udvalget kommenteret materialet.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 55
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af udvalgets
spørgsmål og skatteministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, EL, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres,
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget
udtaler, at den foreslåede nye klagestruktur på
skatteområdet vil sikre en mere effektiv klagestruktur,
samtidig med at der skabes bedre kvalitet og højere grad af
ensartethed i klagemyndighedernes afgørelser.
Under lovforslagets behandling har der
været rejst spørgsmålet om, hvorvidt den
foreslåede frist på 14 dage til at meddele
skatteankeforvaltningen, at en sag ønskes behandlet af
Landsskatteretten frem for et skatte- eller
vurderingsankenævn, er for kort. Socialdemokratiet, Radikale
Venstre, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti ønsker
ikke, at fristen skal afskære klagerne fra at træffe
dette valg, og partierne støtter derfor, at fristen
ændres til 4 uger, og at der gives mulighed for, at
skatteankeforvaltningen kan se bort fra fristoverskridelser,
når der foreligger særlige omstændigheder.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre,
Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti lægger vægt
på, at det ikke er tanken at samle skatteankeforvaltningen
på ét centralt sted. Det er således tanken, at
skatteankeforvaltningen skal være lokaliseret på flere
adresser i landet, som sikrer en decentral placering af
skatteankeforvaltningens arbejde og nærhed til borgerne.
Endvidere støtter Socialdemokratiet,
Radikale Venstre, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti, at der
sker en tilpasning af antallet af ankenævn og medlemmer af
disse med udgangspunkt i det forslag til justering, der er
udarbejdet af Foreningen af Danske Skatteankenævn og
Vurderingsankenævnsforeningen.
Venstres og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at den optimale
måde at gennemføre en ændring af klagestrukturen
på skatteområdet ville have været at
gennemføre et egentlig udvalgsarbejde som eksempelvis i
Sverige og England.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
bemærker, at lovforslaget er blevet væsentlig forbedret
i forhold til det forslag, som blev sendt i høring.
For Venstre og Det Konservative Folkeparti
har det været helt afgørende, at ændringerne
ikke går på kompromis med retssikkerheden på
skatteområdet. Der blev rejst kritik af forslaget, der blev
sendt i høring. Det foreliggende lovforslag indeholder en
række forbedringer, som også er blevet klargjort under
udvalgsbehandlingen:
- Der
indføres valgfrihed, i forhold til hvor man kan få sin
sag behandlet.
- Muligheden for
allerede ved klagens indgivelse at bestemme, at sagen behandles ved
Landsskatteretten, fastholdes som i dag.
- Der vil
gælde samme regler for mulighed for personligt
fremmøde, som kendes i dag.
- Der er skabt
klarhed over skatteankeforvaltningens virke.
- Væsentlige
afgørelser fra lokale ankenævn
offentliggøres.
- Der
indføres en ledende retsformand for Landsskatteretten.
- Perioden, hvor
man kan vælge at få sin sag behandlet af
Landsskatteretten i stedet for af et lokalt ankenævn,
øges til 4 uger.
- Evalueringen
fremrykkes og udvides med inddragelse af relevante
aktører.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
bemærker, at regeringen har tilkendegivet, at den kommende
skatteankeforvaltning ikke betyder, at arbejdspladserne skal
centraliseres i København, men at der også fastholdes
arbejdspladser i skatteankeforvaltningen uden for
hovedstadsområdet. Venstre og Det Konservative Folkeparti
forventer, at regeringen også i handling vil fastholde dette,
når den kommende skatteankeforvaltning skal føres ud i
livet.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
lægger til grund, at skatteministeren vurderer, at den
ændrede klagestruktur vil betyde en højere kvalitet i
sagsbehandlingen af skatteydernes klager over
skatteafgørelser. Venstre og Det Konservative Folkeparti
lægger også til grund, at den foreslåede
klagestruktur ifølge skatteministeren ikke vil føre
til flere retssager i det almindelige domstolssystem, jf.
skatteministerens svar på spørgsmål 11 og 53, og
at den ændrede klagestruktur ikke fører til
øgede udgifter forbundet med domstolsbehandling af skatte-
og vurderingssager.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
bemærker, at den bestemmelse, der giver SKAT mulighed for at
indbringe en åbenbart ulovlig afgørelse fra et
ankenævn til Skatterådet, kun vil blive anvendt i meget
begrænsede tilfælde, og at såfremt
Skatterådet omgør afgørelsen, da vil
skatteyderen kunne påklage afgørelsen til
Landsskatteretten, jf. svaret på spørgsmål 55.
Derudover bemærker Venstre og Det Konservative Folkeparti, at
Skatterådet kun kan ændre et skatteankenævns
afgørelse, hvis også klageren burde være klar
over, at afgørelsen er ulovlig, hvilket svarer til den
hidtidige fortolkning og fremgår af Skatteministeriets
kommentarer til lovforslag nr. L 110 fremsat den 24. februar
2005. Det vil samtidig sige, at Skatterådet ikke kan
ændre en afgørelse fra et skatteankenævn, som
beror på et skøn eller en bevismæssig vurdering,
og at SKAT af samme årsag skal være påpasselig
med ikke at forelægge sådanne sager for
Skatterådet. I tilfælde af at SKAT vurderer, at det er
nødvendigt at forelægge et skatteankenævns
afgørelse for Skatterådet, fordi der er tale om
en »åbenbart ulovlig afgørelse«, skal
SKAT overholde de anbefalinger og tidsfrister, som
SKATs retssikkerhedschef har beskrevet i et notat af 12.
oktober 2007: »Anbefalinger om principper og procedure for
indbringelse af ankenævnsafgørelser til
Skatterådet i medfør af skatteforvaltningslovens
§ 2, stk. 3« samt de dertilhørende bilag.
Eksempelvis skal SKAT, samtidig med at de
meddeler skatteyderen, at de vil
indbringe skatteankenævnets afgørelse for
Skatterådet, begrunde, hvorfor de mener, at ankenævnets
afgørelse er »åbenbart ulovlig«. En hurtig
begrundelse er et vigtigt element for at
bevare skatteydernes retssikkerhed.
Et mindretal i
udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer kan ikke
støtte lovforslaget, da Dansk Folkeparti mener, at det
medfører en forringelse af danskernes retssikkerhed,
når man fjerner muligheden for at få en klagesag
på skatteområdet behandlet ved to administrative
klageinstanser, så man fremover kun kan få den
behandlet ved en instans.
Dansk Folkeparti mener, at det er godt, at
så mange sager som muligt afklares i de administrative
klageorganer, så derfor ser Dansk Folkeparti helst, at man
havde bevaret en tostrenget klagestruktur.
Dansk Folkeparti mener, det er
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt at fjerne en
administrativ klageadgang for skatteyderne, men omvendt er
fejlprocenten i ankenævnenes afgørelser så
høj, at det ikke er holdbart. Det er sådan, at 78 pct.
af de sager, der klages videre til Landsskatteretten, og 31 procent
i indkomstsager fra skatteankenævnene omgøres i
Landsskatteretten til fordel for borgeren. Det er et problem, at
ankenævnene tager fejl i rigtig mange tilfælde, men
Dansk Folkeparti mener ikke, at man løser problemet ved at
udhule borgernes klageadgang, så de fremover kun har
én mulighed.
Det er det mest retssikkerhedsmæssigt
forsvarlige at beholde en tostrenget klagestruktur med høj
faglighed i begge instanser, og Dansk Folkeparti mener også,
at retssikkerhed i denne sag vægter højere end sparede
penge.
Landsskatteretten er et respekteret
klageorgan, der har en stor faglighed, og som sikrer, at borgerne
får en fornyet uafhængig vurdering af deres skattesag.
Hvorfor ændre på noget, der virker? Hvorfor ikke blot
lave ændringer, der skal højne fagligheden i
ankenævnene? Landsskatteretten er en klageinstans med den
fornødne skattejuridiske kompetence, og der er ingen grund
til at svække en myndighed, som fungerer godt.
Dansk Folkeparti mener, det er stærkt
betænkeligt, at ankenævn fremover skal træffe den
endelige administrative afgørelse, da de er en ren
lægmandsfunktion. En ren lægmandsfunktion hører
ingen steder hjemme som øverste administrative
klageinstans.
Lovforslaget vil skabe en sideordnet
klagestruktur, som kan medføre, at der skabes regionale
praksis, hvilket kan betyde, at alle borgere ikke behandles lige
for loven.
Landskatteretten sikrer i dag betydelig
retsensartethed på skatteområdet, og det er en
forringelse af retssikkerheden, hvis Landskatterettens
funktion som den koordinerende instans på skatteområdet
ophører.
Den eneste reelle grund til dette
lovforslag synes at være en ren spareøvelse, da
lovforslaget skal give en årlig besparelse på 20 mio.
kr. - en rigtig dårlig besparelse, da det går ud over
borgernes retssikkerhed, og i den sammenhæng er 20 mio. kr.
jo ingenting. Dansk Folkeparti stiller sig yderst tvivlende over
for, om man overhovedet får besparelsen, da man må
gå ud fra, at når en administrativ klagemulighed fra
borgerne fjernes, vil flere fremover klage videre til byretten,
hvilket giver langt større omkostninger for alle parter.
I skatteministerens svar på
spørgsmål 12 fremgår det, at det kun er 70
sager, som skal klages videre til byretten, før besparelsen
på de 20 mio. kr. er væk. Som man kan se i svaret
på spørgsmål 20, er der 2.207
ankenævnsafgørelser, som bliver påklaget til
Landsskatteretten. Det lyder derfor ret så urealistisk, at
ikke en eneste af de 2.207 sager vil ende i byretten, når man
går fra to klageinstanser til én klageinstans.
Indbringelse af 70 sager for byretten vil svare til, at det kun er
i 3,1 pct. af sagerne, at borgeren ikke er tilfreds med
afgørelsen, efter at have fået sagen behandlet i
første og eneste instans.
Dansk Folkeparti er overbevist om, at flere
sager vil ende hos domstolene, hvilket vil koste flere penge og
give længere sagsbehandlingstider.
Der bliver med lovforslaget oprettet en
fælles sekretaria?tsbetjening, kaldet
skatteankeforvaltningen, for at højne og ensarte kvaliteten
i afgørelser fra Landsskatteretten og ankenævn, men
det er Dansk Folkepartis vurdering, at det er en ganske
vanskelig opgave. Dansk Folkeparti tvivler derfor på, at et
fælles sekretariat kan erstatte Landskatterettens behandling
af skattesagerne. Dansk Folkeparti tror ikke, at fagligheden vil
blive løftet nok til at opveje fjernelsen af en
klagemulighed.
Hvis man vil lave et fælles
sekretariat for ankenævn og Landsskatteretten, så burde
det være organiseret under Landsskatteretten, som har en
høj faglighed.
Dansk Folkeparti går ind for borgeren
før systemet. Dansk Folkeparti går ind for, at
borgerne skal have en høj retssikkerhed. Det modsatte
gør sig gældende med dette lovforslag, og derfor kan
Dansk Folkeparti ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 32 foreslåede
ændring af to steder i § 35, stk.
4, og i § 35, stk. 5,
ændres »eller Landsskatteretten« til: »,
Landsskatteretten eller spillemyndigheden«.
[Udvidelse til også at
omfatte spillemyndigheden]
2) I
den under nr. 33 foreslåede § 35 a ændres i stk. 6 »stk. 2« til: »stk.
3«.
[Ændring af henvisning]
3) I
den under nr. 33 foreslåede § 35 b ændres i stk. 5 »14 dage« til: »4
uger«, og som 3. pkt.
indsættes:
»Skatteankeforvaltningen kan se bort
fra en overskridelse af fristen, hvis særlige
omstændigheder taler derfor.«
[Forlængelse af fristen for
valg af behandling af en sag i Landsskatteretten og mulighed for at
se bort fra fristoverskridelser]
4) I
den under nr. 33 foreslåede § 35 d ændres i stk. 4 »Landsskatteretten kan«
til: »Landsskatteretten«.
[Ændring af sproglig
karakter]
5) Den
under nr. 33 foreslåede
overskrift til kapitel 13 b affattes
således:
»Kapitel 13 b
Klager, som behandles af
skatteankeforvaltningen«
[Præcisering af
overskrift]
6) I
den under nr. 45 foreslåede
ændring af § 40, stk. 2, 3.
pkt., der bliver stk. 1, 3. pkt., ændres
»§§ 44-47« til: »§§ 44, 45 og
47«.
[Ændring af henvisning]
Til § 10
7)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
8 P, stk. 3, indsættes som 2.
pkt.:
»Skatteministeren kan fastsætte
regler for indberetning af renter efter § 5, stk. 1, i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 12
8) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 8 a, stk. 1,
ændres »Økonomistyrelsens« til:
»Statens Administrations«.
[Ændring af
myndighedsnavn]
Til § 15
9) Nr. 1
affattes således:
»1. § 117, nr. 4, ophæves.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 16
10) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 1, nr. 30,«: »§ 10, nr.
01,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
11) I
stk. 3 ændres »og
§§ 3-13« til: »§§ 3-9, § 10,
nr. 1 og 2, og §§ 11-13«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
12) I
stk. 3 ændres »stk.
2-5« til: »stk. 4-6«.
[Ændring af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 31,
foreslås det at udvide skatteministerens hjemmel til at
fastsætte regler om obligatorisk digitalisering, så den
ikke alene omfatter meddelelser til og fra SKAT, men tillige
meddelelser til og fra skatteankeforvaltningen,
skatteankenævnene, vurderingsankenævnene,
motorankenævnene, Landsskatteretten og spillemyndigheden.
Som konsekvens heraf er det under
lovforslagets § 1, nr. 32, foreslået, at en række
andre regler i skatteforvaltningslovens § 35, stk. 4 og 5, om
kommunikation til og fra SKAT skal finde tilsvarende anvendelse for
kommunikation til og fra skatteankeforvaltningen,
skatteankenævnene, vurderingsankenævnene,
motorankenævnene eller Landsskatteretten. Disse andre regler
giver skatteministeren hjemmel til at fastsætte nærmere
regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af digital
signatur, foreskriver at meddelelser fra SKAT, som indeholder
fortrolige oplysninger, skal krypteres eller sikres på anden
forsvarlig måde, og angiver, at en digital meddelelse anses
for at være kommet frem, når den er gjort
tilgængelig for SKAT henholdsvis den skattepligtige eller
indberetningspligtige.
Det er imidlertid ved en fejl ikke
foreslået, at disse regler i skatteforvaltningslovens §
35, stk. 4 og 5, også skal finde anvendelse i forbindelse med
kommunikation til og fra spillemyndigheden. Det foreslås
derfor at tilføje spillemyndigheden i de
pågældende bestemmelser.
Til nr. 2
I det foreslåede § 35 a, stk. 6,
i skatteforvaltningsloven henvises til fristen i samme paragrafs
stk. 2. Den frist, der skal henvises til, er - som det
fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen - fristen
for at indgive en klage til skatteankeforvaltningen i stk. 3. Det
foreslås derfor, at henvisningen rettes, så der
henvises til stk. 3.
Til nr. 3
Det foreslås at forlænge
klagerens frist for at meddele skatteankeforvaltningen, at en sag,
som er visiteret til et skatte- eller vurderingsankenævn, i
stedet skal behandles af Landsskatteretten.
Efter lovforslaget er fristen 14 dage efter
modtagelsen af meddelelsen om, at sagen er visiteret til et skatte-
eller vurderingsankenævn. Fristen foreslås
forlænget til 4 uger efter modtagelsen af den
pågældende meddelelse.
Det foreslås endvidere, at
skatteankeforvaltningen kan se bort fra overskridelse af fristen,
hvis der foreligger særlige omstændigheder. Ved
vurderingen af, om der foreligger særlige
omstændigheder, der kan begrunde, at der ses bort fra en
fristoverskridelse, kan længden af fristoverskridelsen og
årsagen til fristoverskridelsen indgå. Der skal
være særlige omstændigheder ud over, at
fristoverskridelsen er kort, for at der kan ses bort fra
fristoverskridelsen. Derfor kan en lille fristoverskridelse ikke i
sig selv medføre, at der ses bort fra overskridelsen.
Til nr. 4
I det foreslåede § 35 d, stk. 4,
i skatteforvaltningsloven er der medtaget et overflødigt
»kan«. Det foreslås, at dette ord udgår af
bestemmelsen. Ændringen er alene af sproglig karakter.
Til nr. 5
Overskriften til kapitel 13 b er
»Klage, hvor skatteankeforvaltningen træffer
afgørelse«. Imidlertid indeholder kapitlet såvel
regler om sager, hvor skatteankeforvaltningen træffer
afgørelse, som regler om sager, hvor skatteankeforvaltningen
behandler sager som sekretariat for ankenævnene eller
Landsskatteretten.
Det foreslås derfor at ændre
overskriften, så der ikke alene omtales de sager, hvor
skatteankeforvaltningen træffer afgørelse.
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 45,
foreslås det at ændre en henvisning til
skatteforvaltningsloven §§ 43-47 til en henvisning til
§§ 44-47. Det er en følge af, at § 43
foreslås ophævet. Imidlertid foreslås også
§ 46 ophævet. Derfor foreslås det, at henvisningen
ændres til en henvisning til § 44, 45 og 47.
Til nr. 7 og 9
Der er tale om ændringsforslag, som
alene er af lovteknisk karakter.
Ved lovforslagets § 15 er det
foreslået at ændre § 117, nr. 4, i lov nr. 1336 af
19. december 2008 om ændring af kildeskatteloven,
opkrævningsloven, udpantningsloven og forskellige andre love
(Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige). § 117, nr. 4,
indsætter et nyt 2. pkt. i skattekontrollovens § 8 P,
stk. 3, og det er således denne formulering af det nye 2.
pkt. i skattekontrolloven § 8 P, stk. 3, der er
foreslået ændret ved lovforslagets § 15.
Frem for at foretage ændringen
på denne måde foreslås det at foretage
ændringen i skattekontrolloven i stedet for i lov nr. 1336 af
19. december 2008. Ved ændringsforslag nr. 9 foreslås
det derfor at ophæve § 117, nr. 4, i lov nr. 1336 af 19.
december 2008. Samtidig er det i ændringsforslag nr. 7
foreslået, at det nye 2. pkt. indsættes i
skattekontrollovens § 8 P, stk. 3, ud over den ændring,
der var foreslået ved lovforslagets § 15.
Til nr. 8
Den foreslåede nye affattelse af
§ 8 a, stk. 1, i lov om statsgaranterede studielån
omhandler, i lighed med den eksisterende bestemmelse i § 8 a,
stk. 1, klager over Økonomistyrelsens afgørelser.
Imidlertid er Økonomistyrelsens opgaver på dette
område overgået til Statens Administration, og det
foreslås derfor, at bestemmelsen i stedet for at
vedrøre Økonomistyrelsens afgørelser kommer
til vedrøre Statens Administrations afgørelser.
Til nr. 10 og 11
Der er tale om konsekvensændringer,
som følge af at der ved ændringsforslag nr. 7
indsættes et nyt nr. 01 i lovforslagets § 10. Dette skal
træde i kraft den 1. juli 2013 i lighed med lovforslagets
§ 15, som det foreslåede nye § 10, nr. 01,
hænger sammen med.
Til nr. 12
§ 16, stk. 3, indeholder hovedreglen
om, for hvilke klager den foreslåede nye klagestruktur
på skatteområdet har virkning. Imidlertid indeholder
den foreslåede § 16, stk. 4-6, en række
modifikationer til dette. I det foreslåede stk. 3 henvises
til disse modifikationer, men ved en fejl henvises der til stk.
2-5. Det foreslås at ændre dette til en henvisning til
stk. 4-6.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Mette
Boye (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 212
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Henvendelse af 23/4-13 fra Danske
Advokater | 2 | Orientering om lukket ekspertmøde
om den del af lovforslaget, som omhandler den ny klagestruktur
på skatteområdet | 3 | Artikel i Tidsskrift for Skatter og
Afgifter om forslaget til ny klagestruktur | 4 | Henvendelse af 19/3-13 fra
Advokatrådet - Advokatsamfundet | 5 | Henvendelse af 22/2-13 fra KPMG | 6 | Henvendelse af 11/3-13 fra Foreningen af
Danske Skatteankenævn | 7 | Henvendelse af 27/2-13 fra Danske
Advokater og Danmarks Skatteadvokater | 8 | Henvendelse af 22/2-13 fra FSR - danske
revisorer | 9 | Henvendelse af 21/2-13 fra
Ejendomsforeningen Danmark | 10 | Henvendelse af 8/2-13 fra Advokatfirmaet
Tommy V. Christiansen | 11 | Lovudkast som sendt i høring, fra
Skatteministeriet | 12 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 13 | Henvendelse af 2/5-13 fra Rafn &
Søn | 14 | Henvendelse af 7/5-13 fra Foreningen af
Danske Skatteankenævn | 15 | Meddelelse om materiale udleveret af
Richard Petersen, formand for Foreningen af Danske
Skatteankenævn, under ekspertmødet om den
foreslåede nye klagestruktur på
skatteområdet | 16 | Materiale fra John Bygholm, formand for
FSR - danske revisorers skatteudvalg, anvendt under
ekspertmødet om den foreslåede nye klagestruktur
på skatteområdet | 17 | Materiale fra Erik S. M. Hansen, tidligere
retspræsident for Landsskatteretten, anvendt under
ekspertmødet om den foreslåede nye klagestruktur
på skatteområdet | 18 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 19 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 20 | Materiale fra Poul Bostrup, formand for
Advokatrådets Skatteudvalg, anvendt under ekspertmødet
om den foreslåede nye klagestruktur på
skatteområdet den 8/5-13 | 21 | Henvendelse af 13/5-13 fra
Vurderingsankenævnsforeningen | 22 | Henvendelse af 16/5-13 fra
formændene for motorankenævnene | 23 | Henvendelse af 21/5-13 fra Foreningen af
Danske Skatteankenævn | 24 | Henvendelse af 21/5-13 fra FSR - danske
revisorer | 25 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 11/3-13 fra Foreningen af Danske
Skatteankenævn | 26 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/5-13 fra Foreningen af Danske
Skatteankenævn | 27 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 21/5-13 fra Foreningen af Danske
Skatteankenævn | 28 | Henvendelse af 22/5-13 fra Videncentret
for Landbrug | 29 | 1. udkast til betænkning | 30 | Yderligere supplerende høringsskema
samt høringssvar, fra skatteministeren | 31 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 23/4-13 fra Danske Advokater | 32 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 2/5-13 fra Rafn & Søn | 33 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 13/5-13 fra
Vurderingsankenævnsforeningen | 34 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 16/5-13 fra formændene for
motorankenævnene | 35 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 21/5-13 fra FSR - danske revisorer | 36 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/5-13 fra Videncentret for Landbrug | 37 | Henvendelse af 27/5-13 fra Rafn &
Søn | 38 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 19/3-13 fra Advoka?trådet -
Advokatsamfundet | 39 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/2-13 fra KPMG | 40 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 41 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 27/5-13 fra Rafn & Søn | 42 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 8/2-13 fra Advokatfirmaet Tommy V.
Christiansen | 43 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 21/2-13 fra Ejendomsforeningen Danmark | 44 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/2-13 fra FSR - danske revisorer | 45 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 27/2-13 fra Danske Advokater og Danmarks
Skatteadvokater | 46 | 2. udkast til betænkning | 47 | Henvendelse af 28/5-13 fra CEPOS | 48 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 49 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/5-13 fra CEPOS | 50 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 212
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om ministeren påtænker,
at der fremover skal ske offentliggørelse af alle
afgørelser fra henholdsvis skatte-, vurderings- og
motorankenævnene og Landsskatteretten, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre en
ensartet praksis blandt nævnene og Landsskatteretten, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til materiale fra
Richard Petersen, formand for Foreningen af Danske
Skatteankenævn, fra ekspertmødet 8/5-13, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til materiale fra John
Bygholm, formand for FSR - danske revisorers skatteudvalg, fra
ekspertmødet 8/5-13, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til materiale fra Erik
S. M. Hansen, tidligere retspræsident for Landsskatteretten,
fra ekspertmødet 8/5-13, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til materiale fra Poul
Bostrup, formand for Advokatrådets Skatteudvalg, fra
ekspertmødet 8/5-13, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm. om, hvorfor der ikke har været
igangsat et egentlig udvalgsarbejde, som kunne være kommet
med en gennemarbejdet analyse over, hvordan man i fremtiden kan
indrette klagestrukturen på skatteområdet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om ministerens holdning til at
udskyde lovforslaget og i stedet nedsætte et udvalg
bestående af de væsentlige aktører på
området, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. , om ministeren vil være
indstillet på at forlænge fristen på 14 dage for
at tilkendegive, om man ønsker en sag behandlet i et
ankenævn eller Landsskatteretten, til 1 måned, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvorfor der ikke blot
ændres på antallet af ankenævn, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvor mange sager man regner med
vil blive indbragt for byretterne, når man fratager borgeren
en anden administrativ klagemulighed, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvor mange sager der skal
indbringes for byretterne, før besparelsen på 20 mio.
kr. er væk, og det i stedet giver en øget udgift, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvad behovet er for en
selvstændig skatteankeforvaltning, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. , om det ikke er et problem, at der
etableres en særskilt skatteankeforvaltning, som skal levere
indstillinger til afgørelse i alle sager hos både
skatte-, vurderings- og motorankenævnene og hos
Landsskatteretten, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. , om den foreslåede forenkling
af klagestrukturen vil medføre en mindreudgift til
årsværk på ca. 20 mio. kr., til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvilken besparelse der ville
kunne opnås, hvis man helt afskaffer klage- og
vurderingsankenævnene, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm. om, hvad besparelsen på 20 mio.
kr. skal bruges til, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om den evaluering, der skal ske i
2017, også vil inddrage erfaringerne fra andre lande, f.eks.
Sverige og England, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om, hvilke overvejelser regeringen
har gjort sig i forhold til, at der nu gives skatteyderne
valgfrihed, i forhold til hvor de vil have deres sag behandlet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvad sagsmængderne
forventes at blive, når borgeren får valgfrihed, hvis
den nye struktur vedtages, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 21 | Spm. om at foretage et udvalgsarbejde med
inddragelse af relevante parter - som der har været udtrykt
ønske om i høringssvarerne - inden loven træder
i kraft, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om alternativt at fremrykke
evalueringen og i den forbindelse sikre en grundig inddragelse af
relevante parter med henblik på at have en evaluering af den
foreslåede struktur klar i 2016, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvorledes den foreslåede
skatteankeforvaltning skal indrettes, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om at tage initiativ til, at alle
sager ved lokale ankenævn offentliggøres for at sikre
en ensartethed i behandlingen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 25 | Spm. om, hvilke muligheder
skatteankeforvaltningen med forslaget vil få for at
anfægte en åbenbart ulovlig afgørelse truffet af
et lokalt ankenævn, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om at forholde sig til den kritik,
der har været rejst af, at forslaget betyder, at der bliver
forskellige vilkår for omkostningsgodtgørelse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. , om en tidsfrist på 14 dage er
nok til, at skatteyderen har mulighed for at træffe et
kvalificeret valg, i forhold til hvor skatteyderen ønsker
sin sag behandlet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. , om der er nogen grund til, at sagen
skal visiteres af Skatteankeforvaltningen, hvis en klage
ønskes behandlet ved Landsskatteretten, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. , om mulighederne for personligt
fremmøde vil være de samme, uanset om en sag behandles
i et ankenævn eller i Landsskatteretten, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om at uddybe forskellen mellem
»sekretariatet« og
»skatteankeforvaltningen«, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm. om at redegøre for forskellen
på den nuværende retspræsidents opgaver og de
opgaver, der er tiltænkt den ledende retsformand, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om at redegøre for
mulighederne for at evaluere den nye struktur før medio
2017, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, hvorledes der sikres den rette
kvalitet i den kommende skatteankeforvaltning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om, hvorledes det sikres, at den
høje kvalitet i sagsbehandlingen i Landsskatterettens
sekretariat ikke forringes, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 35 | Spm. om ministerens vurdering af at
lægge ankesagsforvaltningerne ind under Landsskatterettens
sekretariat, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 36 | Spm. om, hvordan en borger får
oplyst, hvilken klagefrist der er sat for høring af den
myndighed, der oprindelig har truffet afgørelsen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm. om, hvorledes der sikres en ensartet
vurdering af ensartede sager, hvor den ene sag (evt. af borgeren)
er valgt lagt i Landsskatteretten, og den anden sag vurderes i et
skatteankenævn, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm. , om ministeren er villig til at
anvende brugerundersøgelser af strukturen inden evalueringen
i 2017, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 39 | Spm. om at sikre, at afgørelser i
et lokalt skattecenter ikke fraviger gældende praksis, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 40 | Spm. om, hvad der vil ske, hvis det
konstateres, at der lokalt træffes en afgørelse, som
ikke er i overensstemmelse med gældende praksis, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 41 | Spm. , om lovforslaget er egnet til at
korrigere eventuelle uhensigtsmæssigheder opstået i
forbindelse med den omfattende revision af skatteforvaltningsloven,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 42 | Spm. , om det er korrekt, at den
skattemæssige virkning efter skatteforvaltningslovens §
33, stk. 7, først indtræder fra det tidspunkt, SKAT
har fået behandlet en sag færdig, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 43 | Spm. , om ministeren på baggrund af
henvendelsen fra Christian Gommesen-Byrjalsen, Rafn &
Søn, vil belyse, hvilke hensyn der ligger bag valget om at
give bagudrettet skattemæssig virkning i overensstemmelse med
forældelsesreglerne i skatteforvaltningslovens § 33,
stk. 1-sager, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 44 | Spm. om ministerens vurdering af at give
valgfrihed begge veje, således at klager også frit vil
kunne vælge, at en sag, der er visiteret til
Landsskatteretten, kan vælges behandlet i et ankenævn i
stedet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om, hvor stor en andel af sagerne ved
skatteankenævn, Landsskatteretten og domstolene der ender
med, at SKAT ikke får medhold de seneste fem år, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 46 | Spm. om, hvad begrundelsen er for, at der
ikke har været igangsat et egentligt udvalgsarbejde, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 47 | Spm. , om man vil gå fra, at behovet
for omgørelser vil falde fra 78 pct. til 0 pct., eller om
borgeren blot ikke vil klage videre, fordi det er for
omkostningsfuldt ved byretten, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 48 | Spm. om, hvor mange sager der skal
indbringes for byretterne, før besparelsen på 20 mio.
kr. er væk, hvis man også indregner byrettens
omkostninger og ikke kun Skatteministeriets omkostninger, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 49 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at når de 20 mio. kr. i besparelse allerede er brugt på
finansloven, så er ændringen af klagestrukturen en ren
spareøvelse for at finansiere andre tiltag, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 50 | Spm. , om ministeren fortsat mener, det er
realistisk, at ingen af de 2.207 sager fremover vil blive
påklaget videre til byretterne, når man fremover mister
muligheden for at få behandlet sin sag en ekstra gang i
Landsskatteretten, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 51 | Spm. om, hvor mange færre ansatte og
årsværk lovforslaget vurderes at medføre, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 52 | Spm. om, hvorfor der først skal ske
en grundig inddragelse af relevante interessenter i forbindelse med
evalueringen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 53 | Spm. om at forholde sig til
Dommerforeningens supplerende høringssvar af 16. maj 2013,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 54 | Spm. om grunden til, at man i lovforslaget
bevarer skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3, når den
ikke var med i det udkast, som blev sendt i høring, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 55 | Spm. om, hvorfor der med lovforslaget er
behov for at bibeholde skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | | |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
skatteministeren og dennes svar herpå samt en henvendelse til
udvalget og skatteministerens kommentar hertil
Spørgsmål 9, 11, 22, 27, 28 og 53 og
skatteministerens svar herpå samt henvendelsen fra CEPOS og
skatteministerens kommentar hertil er optrykt efter ønske
fra V og KF.
Spørgsmål 9:
Vil ministeren være indstillet på
at forlænge fristen på 14 dage for at tilkendegive, om
man ønsker en sag behandlet i et ankenævn eller
Landsskatteretten, til at være en måned?
Svar:
Jeg er åben for at drøfte en
ændring af den foreslåede fristbestemmelse, hvis der
måtte være tilslutning hertil.
Spørgsmål 11:
Kan ministeren redegøre for, hvor mange
sager man regner med vil blive indbragt for byretterne, når
man fratager borgeren en anden administrativ klagemulighed?
Svar:
Efter lovforslaget kan klageren vælge,
at en sag, som er visiteret til et skatte- eller
vurderingsankenævn, i stedet skal behandles af
Landsskatteretten. Dette sikrer, at sagen behandles af den
klageinstans, klageren finder bedst egnet til at behandle sagen.
Dette uden at klageren skal bruge tid og ressourcer på en
ankenævnsbehandling, hvis klageren mener, at
Landsskatteretten er bedst egnet.
Behovet for domstolsprøvelse
søges ligeledes modvirket gennem større fokus
på afgørelsernes kvalitet. Gennem etablering af et
fælles sekretariat, og gennem at Landsskatteretten skal
behandle alle principielle sager, sikres en høj kvalitet af
alle afgørelserne.
Dermed er det min opfattelse, at forslaget
hverken vil føre til, at flere eller færre sager vil
blive indbragt for domstolene.
Spørgsmål 22:
Vil ministeren alternativt fremrykke
evalueringen og i den forbindelse sikre en grundig inddragelse af
relevante parter med henblik på at have en evaluering af den
foreslåede struktur klar i 2016?
Svar:
Det min opfattelse, at den nye klagestruktur
skal have lejlighed til at virke i mindst 2 år, før
den evalueres, og eventuelle justeringer gennemføres.
Baggrunden for at foretage evalueringen i
2017, som omtalt i lovforslagets bemærkninger, er, at en
eventuel justering af strukturen i så fald passende kunne ske
i forbindelse med udløbet af de nye
ankenævnsmedlemmers funktionsperiode i 2018.
Jeg er dog åben over for at
iværksætte arbejdet med evalueringen inden udgangen af
2016, og er derudover enig i, at der skal ske en grundig
inddragelse af relevante interessenter i forbindelse med
evalueringen.
Spørgsmål 27:
Mener ministeren, at en tidsfrist på 14
dage er nok til, at skatteyderen har mulighed for at træffe
et kvalificeret valg i forhold til, hvor skatteyderen ønsker
sin sag behandlet?
Svar:
Der henvises til mit svar på L 212 -
spørgsmål 9.
Spørgsmål 28:
Hvis skatteyder ved indsendelse af sin klage
allerede på forhånd meddeler, at klagen ønskes
behandlet ved Landsskatteretten, er der da nogen grund til, at
sagen skal visiteres af skatteankeforvaltningen?
Svar:
Efter lovforslaget kan klageren vælge,
at en sag, som visiteres til et skatte- eller
vurderingsankenævn, i stedet skal behandles af
Landsskatteretten.
Hvis klageren ved indsendelsen af klagen
tilkendegiver, at vedkommende ønsker, at Landsskatteretten
skal behandle sagen, og sagen er en af de typer, som kan visiteres
til et skatte- eller vurderingsankenævn, vil klageren med
denne tilkendegivelse kunne anses for at have udnyttet sin mulighed
for at vælge Landsskatteretten efter lovforslaget.
Skatteankeforvaltningen vil dermed - hvis sagen ikke genoptages af
SKAT, når klagen sendes til udtalelse der - kunne visitere
sagen til Landsskatteretten uden at foretage en nærmere
vurdering af, om sagen efter de almindelige visiteringsregler
skulle visiteres til et skatte- eller vurderingsankenævn
eller til Landsskatteretten.
Spørgsmål 53:
Ministeren bedes forholde sig til
Dommerforeningens supplerende høringssvar af 16. maj 2013,
hvori der står: »Samlet er det Dommerforeningens
vurdering, at domstolene også efter det reviderede forslag
vil få flere sager, og at flere af de sager, der vil blive
indbragt for domstolene, ikke vil bygge på en administrativ
afgørelse af en kvalitet, som Landsskatteretten i dag er
garant for. Denne koordinerende opgave vil i stedet blive overladt
til domstolene. Noget sikkert skøn om meromfanget af
skattesager kan ikke gives, men Dommerforeningen må på
ny påpege, at heller ikke det reviderede lovforslag tager
højde for denne muligt (betydelige) merbelastning af
domstolene.«
Svar:
Som det fremgår af kommentarerne til
høringssvaret i det yderligere supplerende
høringsskema (L 122 - bilag 30), mine svar på L 212 -
spørgsmål 47 og 50 og mine kommentarer til henvendelse
af 21. maj 2013 fra Foreningen af Danske Skatteankenævn (L
212 - bilag 27) er det min vurdering, at lovforslaget hverken vil
føre til flere eller færre retssager, og det er min
vurdering, at lovforslaget ikke vil føre til, at domstolene
vil skulle behandle sager af en ringere kvalitet end i dag.
Tværtimod vurderer jeg, at lovforslaget bidrager til at
sikre, at afgørelserne fra klagemyndighederne vil blive af
en højere kvalitet.
L 212 -
bilag 47 (Henvendelse fra CEPOS
http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l212/bilag/47/1253534.pdf)
L 212 -
bilag 49
Til
Folketinget - Skatteudvalget
L 212 - Forslag til lov om ændring af
skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Ny klagestruktur
på skatteområdet og ændringer som følge af
idriftsættelsen af Ét Fælles Inddrivelsessystem
m.v.)
Hermed sendes kommentaren til henvendelsen fra CEPOS (bilag
47).
Holger K. Nielsen
/Per Hvas
CEPOS anfører, at det kun er i et
fåtal af ankenævnssager, at SKAT har forsøgt at
få en skatteankenævnsafgørelse indbragt for
Skatterådet i medfør af skatteforvaltningslovens
§ 2, stk. 3.
Ifølge CEPOS illustrerer de
offentliggjorte afgørelser samtidigt, at SKAT har
svært ved at vurdere, hvad der kendetegner en
»åbenbart ulovlig« afgørelse efter
skatteforvaltningsloven § 2, stk. 3. Derudover kan
bestemmelsen give anledning til en sådan grad af
fejlfortolkning fra SKATs side, at det udhuler skatteydernes
retssikkerhed.
CEPOS anbefaler derfor, at regeringen
ændrer lovforslaget, så skatteforvaltningslovens §
2, stk. 3, ophæves. Først og fremmest fordi
bestemmelsen er unødvendig, hvis der indføres en ny
en-strenget klagestruktur på skatteområdet. Det vil
give SKAT mulighed for at indbringe ankenævnenes
afgørelser for domstolene, præcist som det også
gælder for skatteyderen. En fastholdelse af
skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3, medfører
således en asymmetri i skatteydernes og SKATs klagemuligheder
og dermed en betænkelig retssikkerhedsmæssig
skævvridning, hvor SKAT - i modsætning til skatteyderne
- får et »ekstra skud i bøssen«.
Derudover giver skatteforvaltningslovens
§ 2, stk. 3, stor risiko for fejlfortolkning og endda latent
misbrug fra SKATs side. Og selvom sådanne misbrugsrisici
også eksisterer andre steder i lovgivningen, mener CEPOS, at
denne risiko bør søges minimeret, når nu
skatteforvaltningsloven § 2, stk. 3 ikke længere er
streng nødvendig i en ny klagestruktur.
Kommentar:
Som også anført af CEPOS anvendes
bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3, kun
sjældent.
Det er naturligvis et problem, når der
rejses sager efter denne bestemmelse, hvor det efterfølgende
viser sig, at Skatterådet er uenigt med SKAT i, at
afgørelserne fra ankenævnene er åbenbart
ulovlige. Der skal derfor være fokus på, at det
så vidt muligt kun er de rigtige sager, der rejses af
SKAT.
Samtidigt illustrerer CEPOS' analyse dog, at
Skatterådet er et effektivt filter i disse sager. Det er
således langt fra i alle sager, SKAT rejser efter denne
bestemmelse, at Skatterådet ændrer ankenævnenes
afgørelser.
Det skal også erindres, at efter
lovforslaget kan ankenævnsafgørelserne alternativt
indbringes for domstolene. Dette mener CEPOS bør være
den eneste reaktionsmulighed overfor forkerte
ankenævnsafgørelser fra myndighedernes side.
Imidlertid forekommer det mere indgribende overfor borgerne at
indbringe sagerne for domstolene, bl.a. fordi officialmaksimen ikke
gælder ved domstolene, og det dermed er mere
ressourcekrævende at gennemføre sagen der. Da
Skatterådet desuden virker som et effektivt filter i sagerne,
forekommer det ikke at være til gavn for borgerne at afskaffe
muligheden for at ankenævnsafgørelserne kan
forelægges for Skatterådet, og lade domstolene
være eneste mulighed.
Som anført i mit svar på L 212 -
spørgsmål 55 har borgeren desuden mulighed for at
påklage Skatterådets afgørelse i sagen for
Landsskatteretten. Dermed er der balance mellem SKATs mulighed for
at forelægge sagen for Skatterådet og borgerens
efterfølgende mulighed for at få sagen for
Landsskatteretten.
Jeg agter derfor ikke at stille et
ændringsforslag, hvor skatteforvaltningslovens § 2, stk.
3, ophæves.