Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 22. maj 2013
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. april
2013 og var til 1. behandling den 23. april 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 23.
april 2013 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, notat herom og et ligestillingsnotat herom til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling og vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal
(EL):
1) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5. Stk. 1-4
finder ikke anvendelse, hvis vikarbureauet kan dokumentere, at der
i henhold til en kollektiv overenskomst er fastsat en ordning, som
regulerer de løn- og arbejdsvilkår, der er nævnt
i stk. 1 og 2, og som herved ud fra en samlet vurdering sikrer
vikarer vilkår i forbindelse med udsendelser på
brugervirksomheder mindst svarende til, hvad vikarerne havde
været sikret, hvis stk. 1 og 2 havde fundet anvendelse. Det
skal fremgå af overenskomsten, at parterne skal være
enige om at fravige lovens ligebehandlingsprincip.«
[Vikaransatte skal ansættes
på samme vilkår som på brugervirksomheden; der
skal være enighed om at fravige
ligebehandlingsprincippet]
Til § 4
2) I
stk. 1 indsættes efter 2. pkt.
som nyt punktum:
»Vikarbureauet skal oplyse vikaren
om, hvorvidt der mellem vikarbureauet og brugervirksomheden er
aftalt en jobklausul, og i givet fald om indholdet heri.«
[Oplysning om jobklausul]
Ny paragraf
3)
Efter § 8 indsættes i kapitel
4 som ny paragraf:
Ȥ
01. Beskæftigelsesministeren bemyndiges til at
etablere en autorisationsordning for vikarbureauer med et indhold
svarende til, hvad der gælder med hensyn til erhvervelse af
tilladelse i henhold til lov om godskørsel.«
[Etablering af
autorisationsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget sikrer, at
vikaransatte er ansat på vilkår, der hvad de
væsentlige løn- og ansættelsesvilkår,
angår ud fra en helhedsbetragtning
mindst svarer til vilkårene for ansatte på
brugervirksomheden. Lovforslaget sikrer ikke dette, men åbner
tværtimod for, at overenskomstansatte er ansat under ringere
løn- og ansættelsesvilkår end beskrevet i lovens
§ 3, stk. 1-2, hvilket vil være i strid med direktivets
ligebehandlingsprincip. Ved at indsætte ordene »ud fra
en samlet vurdering« levnes der stadig rum for den
fornødne fleksibilitet i fastlæggelsen af vikarens
løn- og ansættelsesvilkår.
Ændringsforslaget sikrer endvidere,
at loven respekterer det kollektive overenskomstsystem.
Overenskomstsystemet bygger på aftaler mellem to parter. Det
må derfor også være overenskomstparterne, der i
fællesskab afgør, hvorvidt den kollektive overenskomst
kan anvendes til at fravige loven, og under hvilke betingelser. Et
lignende princip findes i øvrigt i ferieloven.
Til nr. 2
Det foreslås, at et vikarbureau
pålægges at oplyse vikarerne om, hvorvidt vikarbureauet
og brugervirksomheden har indgået aftale om en jobklausul, og
i givet fald om dennes indhold, herunder størrelsen af det
beløb, som brugervirksomheden i henhold til jobklausulen
skal betale vikarbureauet ved ansættelse af en vikar.
Ændringsforslaget sikrer, at det er
arbejdsgiverens forpligtelse at oplyse vikaren om, at der er
indgået jobklausul, og på hvilke betingelser. Det er
ikke rimeligt, at vikaren selv skal tage initiativ til at få
dette oplyst.
Til nr. 3
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at etablere en
autorisationsordning for vikarbureauer, som ligger på linje
med godskørselslovens tilladelsesordning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012. Det vil
sige, at det er en betingelse for, at et vikarbureau, kan
opnå autorisation, at vikarbureauet skal følge de
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de
pågældende kollektive overenskomster.
Henvisningen til indholdet af
godskørselslovens ordning indebærer, at ministeren kan
fastsætte regler om gebyr for autorisation, samt hvilke
økonomiske krav, der skal være opfyldt af et
vikarbureau for at dette kan få autorisation. Ministeren
bemyndiges ligeledes til at etablere et overenskomstnævn
svarende til, hvad der gælder på
transportområdet. En autorisationsordning som den
foreslåede vil bidrage til at rydde op i underskoven af
useriøse vikarbureauer, der markedsfører vikarer til
halv pris og på anden vis dumper løn- og
ansættelsesvilkår.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Nadeem
Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Anne
Baastrup (SF) Ole Sohn (SF) Finn Sørensen (EL) Christian
Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V)
Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen
(V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla
Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted
(DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim
B. Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 209
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalget
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalget behandling af
lovforslaget | 4 | Betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 209
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at vikarer siden 5/12-11, hvor direktivet trådte i kraft, har
haft et retskrav på de rettigheder, direktivet sikrer i
forhold til brugervirksomheden, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at det i givet fald er staten, der i sidste instans har det
økonomiske ansvar i sager om diskriminering af vikarer i
strid med ligebehandlingsprincippet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at vikarens juridisk sikrede rettigheder i henhold til § 3,
stk. 1, ikke kan bortfalde, begrænses eller forringes ved, at
vikarbureauet indgår en »frivillig« aftale med
den enkelte vikar, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at begrebet »andre bindende generelle bestemmelser«,
der er omtalt i § 3, stk. 1, også omfatter skriftlige
lokalaftaler på overenskomstdækkede brugervirksomheder,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om begrebet »andre bindende
generelle bestemmelser« i § 3, stk. 1, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at brugervirksomhedens overenskomstmæssige regler for frihed
ved barns sygdom vil være gældende for vikaren, hvis
forudsætningerne i overenskomsten er opfyldt, jf. § 3,
stk. 1 og 2, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at brugervirksomhedens overenskomstsikrede regler vedr. barsels-,
fædre- og forældreorlov vil være gældende
for vikaren, hvis forudsætningerne i overenskomsten er
opfyldt, jf. § 3, stk. 1 og 2, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. , om ministeren kan forklare, hvilke
særlige juridiske forhold der som nævnt i
bemærkningerne skal afklares, før der kan tages
stilling til arbejdsrettens kompetence på dette område,
jf. § 3, stk. 5, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at § 3, stk. 5, kan medføre, at en vikar, som er
omfattet af en landsdækkende overenskomst, kan
medføre, kan modtage f.eks løn, feriefridage,
helligdagsordninger og overarbejdsregler, der er markant forringet
i forhold til en brugervirksomheds særlige lokale
overenskomst, uden at det nødvendigvis opvejes af andet ud
fra en helhedsvurdering, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. , om vikarer omfattet af en
landsdækkende overenskomst indgået af
repræsentative parter ikke vil være omfattet af
lokalaftaler i en lokal brugervirksomhed, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. , om det kan medføre, at en
vikar omfattet af den ene af to relevante aftaler kan komme til at
udføre arbejde til markant lavere løn og forringede
arbejdstidsregler end gældende i den brugervirksomhed, der er
omfattet af den anden relevante landsoverenskomst, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. , om lovforslaget automatisk
godkender særlige landsdækkende
vikarbureauoverenskomster indgået af repræsentative
parter, der kun i begrænset grad beskytter vikarer, idet
lønmodtagersiden som kompromis ikke kunne opnå mere
på et tidspunkt, hvor et EU-direktiv med særlig
beskyttelse ikke var kendt, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. , om der rent juridisk intet er, der
hindrer, at en brugervirksomhed i længere perioder kan
overlade hovedparten af arbejdet til vikarer omfattet af en
landsoverenskomst, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvordan ministeren stiller sig
til forslaget i høringssvaret fra FTF om, at betingelsen for
at kunne anvende § 3, stk. 5, er, at det skal fremgå af
overenskomsten, at begge parter er enige om at fravige
ligebehandlingsprincippet, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvorledes lovforslagets § 3,
stk. 5, efterlever direktivets klare beskyttelsesformål, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. , om ændring af ordlyden i
§ 3, stk. 5 skal efterleve AC's ønske som formuleret i
høringssvaret: foreslår at den sidste sætning
omformuleres, så det fremgår, at den generelle
direktivmæssige beskyttelse af vikaransatte skal respekteres,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. , om det undtagelsesvis i ekstreme
tilfælde vil være muligt retsligt at
håndhæve det overordnede krav i direktivet og loven om
beskyttelse af en vikar, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. om bemærkningerne i LO's
høringssvar om »Sikkerhed i lovvalget«, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om, hvorvidt det er i strid med loven
om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet, at arbejdsgiveren
kun skal oplyse vikaren om vilkårene i brugervirksomheden
på vikarens anmodning, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvorvidt vikarbureauet skal
pålægges at oplyse vikaren om, hvorvidt vikarbureauet
og brugervirksomheden har indgået en jobklausul, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|