Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. maj 2013
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. april
2013 og var til 1. behandling den 23. april 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 12.
april 2013 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra
Datatilsynet.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål nr. 1-4.
Spørgsmål nr. 5 og 6 forventes besvaret inden 2.
behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF, KF og SIU) vil stemme for
ændringsforslaget om deling af lovforslaget og for de
øvrige stillede ændringsforslag. Flertallet indstiller
de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, det er på tide, at indsatsen over for hooligans
skærpes. Der er gode intentioner i indeværende
lovforslag, og der er heller ikke nogen tvivl om, at Dansk
Folkeparti stemmer for såvel lovforslag nr. L 208 A som nr. L
208 B. Det betyder dog ikke, at Dansk Folkeparti mener, at
forslagenes indhold er tilstrækkeligt til for alvor at
få sat en stopper for uroligheder i forbindelse med afvikling
af fodboldkampe, f.eks. vil højere bøder og
fængselsstraffe til hooligans, der går amok, efter al
sandsynlighed have en betydelig effekt. Der henvises bl.a. til
udtalelserne fra Per Larsen fra DBU's etiske udvalg, som på
Retsudvalgets og Kulturudvalget hooliganhøring den 27.
januar 2012 gjorde opmærksom på, at en del af
ballademagerne ofte var fra »det bedre borgerskab«, som
han formulerede det. Hans antagelse var, at netop højere
bøder og fængselsstraffe vil have stor virkning
på netop denne gruppe mennesker.
Et mindretal i
udvalget (V) vil stemme for ændringsforslaget om deling af
lovforslaget og for de øvrige stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
og det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Venstres medlemmer af udvalget
støtter, at man forstærker indsatsen mod uroligheder i
forbindelse med fodboldkampe. Det er en væsentlig opgave at
sætte ind mod personer, som skaber ballade og utryghed ved
fodboldbegivenheder. Venstre støtter en skærpelse af
karantænereglerne, udvidelsen af den nuværende
karantænezone fra 500 m til 3.000 m samt muligheden for, at
kontrollører kan udveksle oplysninger om personer, der er
meddelt karantæne af deres klub.
Venstre kan ikke støtte, at politiet
fremover skal have beføjelser til at ændre
afviklingstidspunktet for fodboldkampe. Venstre mener, at et
sådan indgreb vil resultere i, at klubberne kan risikere at
miste væsentlige entréindtægter såvel som
andre kommercielle indtægter. Venstre mener endvidere, at et
sådant indgreb helt uforholdsmæssigt vil ramme og
være til gene for den almindelige familie, der ønsker
at gå til fodbold. Det bør aldrig blive staten, der
skal bestemme, hvornår der må spilles fodbold, og
Venstre frygter, at forslaget kan blive en glidebane.
Venstre noterer sig, at antallet af
frihedsberøvelser i forbindelse med fodboldkampe er faldet
væsentligt. I sæsonen 2011-12 blev 266 personer
frihedsberøvet i forbindelse med fodboldkampe mod 714 i
sæsonen 2008-09. Klubbernes egne indsatser og politiets
indsats med dialogbetjente fungerer godt og kan fortsat udvikles.
Venstre mener, at klubberne såvel som politiet deler
interessen i at afvikle fodboldkampe på fredelig vis, hvorfor
parterne på frivillig basis skal have mulighed for at
indgå i forhandlinger om kamptidspunkter. Denne
forhandlingssituation vil imidlertid skævvrides, hvis
politiet opnår lovhjemmel til på egen hånd at
trumfe en endelig beslutning igennem. Endelig mener Venstre, at
uroligheder ved fodboldkampe sjældent er resultatet af et
specifikt kamptidspunkt, men snarere produktet af en mere
koordineret indsats. På den baggrund mener Venstre ikke, at
politiet skal gives beføjelser til at flytte
kamptidspunkter.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme for
ændringsforslaget om deling af lovforslaget og for de af
ministeren stillede ændringsforslag nr. 3-6. Mindretallet
indstiller det under B nævnte forslag til vedtagelse og det under A nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr.
2.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) vil stemme for
ændringsforslaget om deling af lovforslaget og for de
øvrige stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag og det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder (Forstærket indsats mod uroligheder
i forbindelse med fodboldkampe)« omfattende § 1, nr.
1-11, og §§ 2 og 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder (Sikkerhedsmæssig afvikling af
bestemte idrætsbegivenheder)« omfattende § 1, nr.
8-11, § 2, stk. 1, og § 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
2) I
det under nr. 4 foreslåede § 2, stk. 7, indsættes i 1. pkt.
efter »stk. 1«: »og 2«.
[Præcisering]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
det under nr. 8 foreslåede kapitel 5 a udgår § 8 b.
[Forslaget om hjemmel til at
meddele påbud om flytning af afviklingstidspunktet for
bestemte idrætsbegivenheder udgår]
4) I
det under nr. 11 foreslåede § 9, stk. 1, nr. 4, ændres
»§§ 8 a eller 8 b« til: »§ 8
a«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
5) Nr. 8
affattes således:
»8. Efter kapitel 5
indsættes:
Kapitel 5 a
Sikkerhedsmæssig afvikling af
bestemte idrætsbegivenheder
§ 8 a.
Politiet kan meddele påbud om, at afviklingstidspunktet for
bestemte idrætsbegivenheder flyttes, hvis det er
nødvendigt for at beskytte væsentlige
samfundsmæssige interesser, herunder enkeltpersoners
sikkerhed.
Stk. 2. Påbud om
flytning af afviklingstidspunkt meddeles af politidirektøren
efter forudgående forelæggelse for Rigspolitiet.
Påbuddet skal være skriftligt og indeholde oplysning om
adgangen til at begære domstolsprøvelse og om fristen
herfor. Påbuddet kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
Stk. 3. Et påbud
kan af den, påbuddet er meddelt, forlanges indbragt for
domstolene. Anmodning om indbringelse for retten har ikke
opsættende virkning.
Stk. 4. Anmodning om
indbringelse for domstolene skal være modtaget hos politiet,
senest 4 uger efter at afgørelsen om påbud er meddelt
den pågældende.
Stk. 5.
Politidirektøren indbringer inden 1 uge fra modtagelsen af
anmodningen sagen for retten efter reglerne i retsplejelovens
kapitel 80.
Stk. 6. Rettens
afgørelse træffes ved kendelse, der kan kæres
til landsretten efter reglerne i retsplejelovens kapitel 85.
Går afgørelsen ud på, at påbuddet
godkendes, anføres i kendelsen de konkrete
omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at
betingelserne er opfyldt.
Stk. 7. Med hensyn til
erstatningskrav finder retsplejelovens § 1018 h
anvendelse.«
[Forslaget om hjemmel til at
meddele påbud om flytning af afviklingstidspunktet for
bestemte idrætsbegivenheder udskilles]
6) I
det under nr. 11 foreslåede § 9, stk. 1, nr. 4, ændres
»§§ 8 a eller 8 b« til: »§ 8
a«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3-6
Det foreslås, at forslag til lov om
ændring af lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder (Forstærket indsats mod uroligheder
i forbindelse med fodboldkampe) (L 208) deles i to lovforslag. Den
ene del (B) omfatter lovforslagets bestemmelse om hjemmel til at
meddele påbud om flytning af afviklingstidspunktet for
bestemte idrætsbegivenheder, mens den anden del (A) omfatter
de øvrige bestemmelser.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 4.3 samt de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 4, at den foreslåede
bestemmelse indebærer en fravigelse af de almindelige regler
for politiets optagelse af personfotos af sigtede i retsplejelovens
kapitel 72, idet politiet fremover vil kunne optage personfotografi
af alle personer, der meddeles generel karantæne, uanset om
karantænen alene er begrundet i eksempelvis gentagne
overtrædelser af ordensbekendtgørelsen, og selv om
optagelsen ikke er begrundet i efterforskningsmæssige hensyn
i forbindelse med disse overtrædelser.
For at præcisere, at den
foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 4, som bliver §
2, stk. 7, giver hjemmel til optagelse af personfotografi i alle
tilfælde, hvor der meddeles en generel karantæne efter
loven, herunder også når der meddeles karantæne
efter den foreslåede § 2, stk. 2, fremsætter
Justitsministeriet derfor et ændringsforslag til forslag til
lov om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder, således at det udtrykkeligt vil
fremgå af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 4,
at der kan optages personfotografi af personer, der meddeles
generel karantæne efter § 2, stk. 1 og 2, uden at
betingelserne i retsplejelovens kapitel 72 er opfyldt.
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby
(S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S)
Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Mette Boye (SF) Pernille Skipper
(EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 208
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 8/5-13 fra
Datatilsynet | 5 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 8 | 2. udkast til betænkning | | |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 208
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om det er regeringens intention med
lovforslaget, at der skal kunne optages personfotografi af alle,
der er tildelt karantæne, uanset om denne er givet efter
bestemmelserne i lovens § 2 stk. 1, eller det foreslåede
nye stk. 2, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at den foreslåede
§ 8 b udgår i sin helhed af lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/5-13 fra Datatilsynet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. , om det kan begrunde en
karantæne i lovens og lovforslagets forstand, hvis en person
tages på fersk gerning i at besidde eller i at afskyde
fyrværkeri på stadion eller i nærheden af
stadion, og hvor det i øvrigt er indlysende og
åbenbart, at det sker, i forbindelse med at en fodboldkamp
afvikles, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvad bøde- og
strafniveauet indtil videre har været i afgørelserne
efter den gældende lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder, til justitsministeren | 6 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke
lægger op til langt mere mærkbare bøde- og
fængselsstraffe i forbindelse med justeringen af
karantæneordningen, til justitsministeren | | |
|