Fremsat den 10. april 2013 af social- og
integrationsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service,
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område og lov om forpligtende kommunale samarbejder
(Konsekvensændringer som følge
af lov om socialtilsyn m.v.)
Social- og
Integrationsministeriet
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 810 af 19. juli 2012, som ændret
ved § 12 i lov nr. 1380 af 23. december 2012,
§ 1 i lov nr. 1400 af 23. december 2012 og § 1
i lov nr. 326 af 23. marts 2013, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 4 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Tilbud
omfattet af krav om godkendelse, jf. § 4 i lov om
socialtilsyn, skal være godkendt af socialtilsynet for at
kunne indgå i kommunens forsyning, jf. stk. 2.
Stk. 4. I
tilfælde, hvor der er et akut behov for at placere en borger,
og der ikke kan findes et egnet godkendt tilbud, kan et tilbud dog
i op til 3 uger indgå i den kommunale forsyning uden
godkendelse. Socialtilsynet orienteres om anvendelsen af det
ikke-godkendte tilbud og kan, når særlige grunde taler
for det, træffe afgørelse om, at det ikke-godkendte
tilbud anvendes i yderligere 3 uger.«
2. § 5, stk. 7, affattes
således:
»Stk. 7.
Regionsrådet skal føre tilsyn med regionalt drevne
tilbud efter §§ 103 og 104 og regionalt drevne
tilbud efter §§ 32 og 36, jf. § 5, stk. 1,
nr. 2. Det gælder dog ikke for tilbud, hvor en kommune har
indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i
tilbuddet og om tilsyn. Regionsrådet kan delegere sin
kompetence efter denne bestemmelse til socialtilsynet, jf.
§ 2 i lov om socialtilsyn.«
3. I
§ 7 indsættes som 2. pkt.:
»Dette gælder dog ikke sociale
tilbud omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn.«
4. I
§ 8 indsættes som 2. pkt.:
»Dette gælder dog ikke sociale tilbud
omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn.«
5. § 14, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Sociale tilbud m.v., der er omfattet af § 4 i lov om
socialtilsyn, kan kun registreres i Tilbudsportalen, hvis de er
godkendt af socialtilsynet.«
6. I
§ 14, stk. 5, 1. pkt.,
udgår »om afgørelse om optagelse efter
stk. 3 og«.
7. § 66 affattes således:
Ȥ 66. Anbringelsessteder
for børn og unge kan være
1)
plejefamilier,
2) kommunale
plejefamilier,
3)
netværksplejefamilier,
4) egne
værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder,
5) opholdssteder
for børn og unge eller
6)
døgninstitutioner, herunder delvis lukkede
døgninstitutioner.
Stk. 2. Det er en
betingelse for, at der kan træffes afgørelse om
anbringelse af børn og unge efter § 52, stk. 3,
nr. 4, 5 eller 7, i et anbringelsessted, at anbringelsesstedet er
godkendt efter § 66 a, stk. 1, nr. 2, stk. 2, eller stk.
5, eller efter § 5 i lov om socialtilsyn.«
8.
Efter § 66 indsættes:
Ȥ 66
a. Plejefamilier og kommunale plejefamilier for børn
og unge, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, skal være
godkendt
1) som generelt
egnede af den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for socialtilsyn
for det geografiske område, hvor plejefamilien bor, jf.
§§ 2 og 5 i lov om socialtilsyn, eller
2) som konkret
egnede i forhold til et eller flere nærmere angivne
børn eller unge af den anbringende kommune.
Stk. 2.
Netværksplejefamilier skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til et bestemt barn eller en bestemt ung af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune.
Netværksplejefamilier godkendt efter stk. 2 skal have
dækket deres omkostninger i forbindelse med barnets eller den
unges ophold og kan efter en konkret vurdering få hel eller
delvis hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.
Stk. 3. Den
kommunalbestyrelse, der godkender plejefamilien som konkret egnede,
jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 2, skal i forbindelse med godkendelsen
sikre, at plejefamilien gennemfører et kursus i at
være plejefamilie.
Stk. 4. Den
kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse om anbringelse
af et barn eller en ung i en plejefamilie, en kommunal plejefamilie
eller en netværksplejefamilie, jf. § 66, stk. 1,
nr. 1-3, skal sikre, at plejefamilien under anbringelsen
løbende gennemfører den fornødne
efteruddannelse. Kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune skal
endvidere sikre den fornødne supervision i overensstemmelse
med plejeopgavens omfang.
Stk. 5. Egne
værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder,
hvor den unge selv råder over sin egen bolig, jf.
§ 66, stk.1, nr. 4, skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til den pågældende unge af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1, nr. 2, kan
påklages efter reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10.
Afgørelser efter stk. 2 og 5, kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 7. Social- og
integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
godkendelse af og tilsyn med plejefamilier, kommunale
plejefamilier, netværksplejefamilier og egne værelser
m.v., jf. stk. 1, 2 og 5, om grunduddannelse og supervision til og
efteruddannelse af plejefamilier, kommunale plejefamilier og
netværksplejefamilier, jf. stk. 3 og 4, og om
godtgørelse for netværksplejefamilier.«
9. § 123, stk. 4, ophæves og i
stedet indsættes:
»Stk. 4. Enhver
form for magtanvendelse skal registreres og indberettes af
tilbuddet til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for barnets
eller den unges ophold i tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 a
i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, og til det socialtilsyn, der fører
driftsorienteret tilsyn med tilbuddet, jf. § 2 i lov om
socialtilsyn. Ved magtanvendelse, der har fundet sted over for et
barn eller en ung i et kommunalt eller regionalt tilbud, skal
tilbuddet desuden orientere den kommunale eller regionale
driftsherre om magtanvendelsen.
Stk. 5. Social- og
integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
magtanvendelse og om registrering og indberetning heraf.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
10. § 133, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Klager
over indgreb efter § 126, som udføres af private
leverandører, ansatte i regionale tilbud eller private
leverandører i tilbud etableret af regionsrådet, kan
påklages efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, jf. stk. 1.
Klagen indsendes til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for
borgerens ophold i tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 b i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Kommunalbestyrelsen vurderer klagen efter
§ 66 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område.«
11. § 133, stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
12. § 136, stk. 1, affattes
således:
»Optagelse i botilbud efter § 129
og enhver form for magtanvendelse, herunder magtanvendelse i
forbindelse med foranstaltninger efter §§ 125-128,
skal registreres og indberettes af tilbuddet til den
kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold i
tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, samt til
kommunalbestyrelsen i den kommune, der fører det
driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. § 2 i lov om
socialtilsyn. Har den borger, som indberetningen vedrører,
ophold i et regionalt eller et kommunalt botilbud, skal tilbuddet
desuden orientere den kommunale eller regionale driftsherre om
magtanvendelsen.«
13. I
§ 140 indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Når en handleplan indebærer, at barnet eller den unge
anbringes på et anbringelsessted efter § 66 eller
visiteres til et behandlingstilbud for stofmisbrugere efter
§ 101, skal relevante dele af handleplanen udleveres til
tilbuddet.«
14. I
§ 141 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Når en handleplan indebærer, at en person visiteres til
et socialt døgntilbud efter §§ 107, 108, 109
eller 110 eller til et behandlingstilbud for stofmisbrugere efter
§ 101, skal relevante dele af handleplanen udleveres til
tilbuddet.«
15. Overskriften til kapitel 26 affattes
således:
»Kapitel 26
Opfølgning, tilsyn og betaling
for tilsynet«.
16. Overskriften før § 142
ophæves,
17. §§ 142, 143 og 145
ophæves.
18. Overskriften før § 146
ophæves.
19. I
§ 148, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 148 a«: »og
lov om socialtilsyn«.
20. I
§ 148 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3. Hvis
den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold i
tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, i forbindelse med
tilsynet efter stk. 1 bliver opmærksom på
bekymrende forhold i et tilbud, der er omfattet af lov om
socialtilsyn, skal kommunalbestyrelsen underrette den
kommunalbestyrelse, som efter § 2 i lov om socialtilsyn
har ansvar for det driftsorienterede tilsyn med
tilbuddet.«
21. § 148 a affattes således:
Ȥ 148
a. Kommunalbestyrelsen fører generelt
driftsorienteret tilsyn med egne tilbud efter denne lov, som ikke
er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn, og med private
tilbud efter denne lov beliggende i kommunen, som ikke er omfattet
af § 4 i lov om socialtilsyn. Det driftsorienterede
tilsyn omfatter tilsyn med tilbuddenes personale, bygninger og
økonomi.
Stk. 2. Tilsynet efter
stk. 1 omfatter dog ikke tilbud, hvor en anden kommunalbestyrelse
eller et regionsråd har indgået aftale om anvendelse af
samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn.
Stk. 3. Tilsynet efter
stk. 1 omfatter ikke plejefamilier og kommunale plejefamilier, jf.
§ 66, stk. 1, nr. 1 og 2, der er godkendt som konkret
egnede efter § 66 a, stk. 1, nr. 2, eller
netværksplejefamilier, jf. § 66, stk. 1, nr. 3, og
egne værelser m.v., jf. § 66, stk. 1, nr. 4.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan delegere sin kompetence efter denne
bestemmelse til socialtilsynet, jf. lov om socialtilsyn
§ 3, stk. 1, nr. 2.
Stk. 5. Social- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
det driftsorienterede tilsyn.«
22. I
§ 151, stk. 1, udgår
», jf. § 148 a,«.
23. I
§ 151 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens forpligtelse efter stk. 1 og 2 gælder
ikke tilbud, som er omfattet af socialtilsynet, jf. § 4 i
lov om socialtilsyn.«
§ 2
I lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 930 af
17. september 2012, som ændret ved § 7 i lov nr.
326 af 11. april 2012 og § 13 i lov nr. 1380 af 23.
december 2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 16 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Driftsorienteret tilsyn med visse sociale tilbud, jf. § 4
i lov om socialtilsyn, udføres dog af
socialtilsynet.«
Økonomi- og
Indenrigsministeriet
§ 3
I lov om forpligtende kommunale samarbejder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 50 af 15. januar 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 294 af 11. april 2011 og
§ 1 i lov nr. 587 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 2, litra
c, ændres »§ 16« til:
»§ 16, stk. 1,«.
2. I
§ 1, stk. 2, nr. 4, litra
a, ændres »§ 11, stk. 3«
til: »§ 11, stk. 4«.
3. I
§ 1, stk. 2, nr. 4, litra
a, ændres », § 142, stk. 5,
§ 144 og § 149« til: »og
§ 148 a«.
4. I
§ 1, stk. 2, nr. 4, litra
b, ændres »§ 16« til:
»§ 16, stk. 1,«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning og baggrund for
lovforslaget | 2. | Ændringer som følge af lov om
socialtilsyn | 3. | Ændringer af reglerne om
indberetning af og klage over magtanvendelse. | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 5. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Høring | 11. | Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | |
|
1. Indledning og baggrund for lovforslaget
Regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti indgik i oktober 2012
aftale om "Et Nyt Socialtilsyn". Partierne ønsker med
aftalen, at der skal ske grundlæggende ændringer af
godkendelsen af og tilsynet med de sociale tilbud m.v. Partierne er
enige om, at der skal stilles langt højere krav til den
faglige kvalitet af de tilbud, som huser de mest udsatte borgere.
Desuden skal der sikres en større professionalisme samt
uafhængighed i tilsynet.
Dette lovforslag udmønter sammen med forslag til lov om
socialtilsyn aftalen om "Et Nyt Socialtilsyn".
Som led i forslaget til lov om socialtilsyn udpeges fem
kommuner, som er ansvarlige for at godkende og føre
driftsorienteret tilsyn med de sociale tilbud, der er omfattet af
loven. Kommunalbestyrelserne, som varetager denne funktion,
betegnes socialtilsyn. Derudover indgår det bl.a. i
lovforslaget, at der stilles krav om, at flere tilbud skal
godkendes for at kunne indgå i den kommunale forsyning, at
der stilles krav om, at alle tilbud efter en samlet vurdering skal
have den fornødne faglige kvalitet og økonomiske
bæredygtighed, og at der opstilles kvalitetsindikatorer for
bedømmelsen af tilbuddene.
Dette lovforslag indeholder konsekvensændringer i lov om
social service (serviceloven), lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(retssikkerhedsloven) og lov om forpligtende kommunale samarbejder
som følge af forslaget til lov om socialtilsyn
Herudover indeholder lovforslaget forslag til
indholdsmæssige ændringer af reglerne om indberetning
af og klage over magtanvendelse efter serviceloven.
2. Ændringer som følge af lov om
socialtilsyn
Forslagene til en ny ordning for godkendelse af og tilsyn med
visse sociale tilbud medfører en række
konsekvensændringer i serviceloven, retssikkerhedsloven og
lov om forpligtende kommunale samarbejder. Ændringerne er
primært af redaktionel karakter med henblik på at
tilpasse reglerne til den nye lov om socialtilsyn.
Som konsekvens af forslaget til lov om socialtilsyn
foreslås følgende indholdsmæssige
ændringer i serviceloven:
- Det
foreslås, at kommunerne får mulighed for i akutte
situationer at anvende ikke-godkendte tilbud i en 3-ugers periode
med mulighed for forlængelse i yderligere 3 uger, hvis det
ikke er muligt at finde et egnet, godkendt tilbud. Herefter skal
der findes et godkendt tilbud til borgeren. Der henvises til
forslagets § 1, nr. 1.
- Det
foreslås at indføre en pligt til, at kommunerne, hvis
der er udarbejdet en handleplan for støtten til borgeren
efter servicelovens §§ 140 eller 141, skal udlevere
handleplanen til det konkrete tilbud, der indgås aftale med.
Der henvises til forslagets § 1, nr. 13 og 14.
- Den
kommunalbestyrelse, der har ansvaret for en borgers ophold i et
botilbud, jf. §§ 9 - 9 b i retssikkerhedsloven,
får pligt til at underrette socialtilsynet, hvis kommunen
får oplysninger om bekymrende forhold i tilbuddet. Det kan
f.eks. være oplysninger om magtanvendelse, som ikke bliver
indberettet, eller oplysninger om uhensigtsmæssig
adfærd fra tilbuddets ansatte.
Forslaget skal ses i sammenhæng med,
at socialtilsynet også får pligt til at underrette den
kommune, der har ansvaret for borgerens ophold, hvis socialtilsynet
bliver opmærksom på bekymrende oplysninger om
tilbuddet, som kan have relevans for borgerne i tilbuddet. Der
henvises til forslagets § 1, nr. 21, og til
§ 10 i forslag til lov om socialtilsyn
- et
foreslås, at de kommunalbestyrelser, der skal føre
driftsorienteret tilsyn efter servicelovens § 148 a,
får mulighed for at delegere deres kompetence til
socialtilsynet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
9.
3. Ændringer af reglerne om indberetning af og
klage over magtanvendelse
Ved lov nr. 550 af 26. maj 2010 om ændring af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
og lov om social service (sammenhæng mellem
visitationskompetence og finansieringsansvar på det
specialiserede social område) blev det vedtaget, at en
persons oprindelige opholdskommune fortsat skal være
handlekommune i forhold til hjælp efter serviceloven,
når denne kommune eller en anden offentlig myndighed har
medvirket til, at en person får ophold i et socialt botilbud
eller lignende for voksne eller nærmere angivne institutioner
i en anden kommune end den oprindelige opholdskommune.
Med lovændringen blev der imidlertid ikke foretaget
konsekvensændring af reglerne om, at klage over
magtanvendelsesindgreb, der foretages i et botilbud, der
hører under en region, i henhold til servicelovens
§ 126, jf. § 133, stk. 3, skal rettes til
regionsrådet. Regionsrådet er dermed fortsat, i strid
med lovændringen i retssikkerhedsloven af handle- og
opholdskommunereglerne, pålagt en direkte
myndighedsbeføjelse i forhold til den borger, der
udsættes for magtanvendelsen.
Som følge heraf foreslås med dette lovforslag, at
servicelovens § 133, stk. 3, ophæves, og at det i
stedet anføres i servicelovens § 133, stk. 2, at
klager over indgreb efter servicelovens § 126, der
udføres af private leverandører, og af ansatte i
regionale tilbud, herunder af private leverandører i tilbud
etableret af regionsrådet, skal sendes til den
kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold i
tilbuddet jf. §§ 9 - 9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
Med lovforslaget foreslås tillige at præcisere
sagsgangen ved indberetninger af magtanvendelse efter serviceloven
i forhold til børn og unge samt voksne. Der er alene tale om
ændringer, der er en konsekvens af ændringerne i
godkendelses- og tilsynsreglerne. Der således ikke tale om
indholdsmæssige ændringer i magtanvendelsesreglerne. I
forbindelse med gennemførelse af lovgivningen vil der ske de
fornødne konsekvensrettelser i hhv. bekendtgørelse
nr. 1093 af 21. september 2010 om magtanvendelse over for
børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, og i
bekendtgørelse nr. 732 af 29. juni 2012 om magtanvendelse og
andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt om
særlige sikkerhedsforanstaltninger for voksne og modtagepligt
i boformer efter serviceloven,
4. . Økonomiske
og administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner
Der er i forbindelse med aftalen mellem regeringen og
Enhedslisten om finansloven for 2013 afsat en ramme på i alt
140 mio. kr. i 2013-16 til dækning af de samlede offentlige
merudgifter til aftalen om "Et Nyt Socialtilsyn".
Udgifterne til dette lovforslag er 0,5 mio. kr. i fra 2014 og
frem, som afsættes til indførelse af
underretningspligt fra de visiterende kommuner til
socialtilsynet.
De økonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende organisationer m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet,
Akademikernes Centralorganisation, Akkreditering Danmark,
Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, AOF-Danmark, Blå Kors,
Brugerforeningen for aktive stofmisbrugere, BUPL - Forbundet af
Pædagoger og Klubfolk, Børn og Familier, Børne-
og kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børn og Familier,
Børns Vilkår, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab, Dansk Erhverv Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Dansk Industri
(DI), Danske Regioner, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Advokater, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, De Samvirkende Menighedsplejer, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus,
Den Sociale Udviklingsfond (SUF), Den Uvildige Konsulentordning
på handicapområdet - DUKH, DLO, Ergoterapeutforeningen,
FBU - ForældreLANDSforeningen, FOA - Fag og Arbejde, FOLA,
Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Frederiksberg Kommune, Frelsens Hær, Frie Funktionærer,
FTF, Faaborg-Midtfyn Kommune, Gadejuristen, Hjørring
Kommune, Holbæk Kommune, Institut for Menneskerettigheder,
KFUK's Sociale Arbejde, KFUM's Sociale Arbejde, Kirkens
Korshær, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Kristelig forening for bistand for Børn
og Unge, Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre,
Landsforeningen BOPAM, Landsforeningen af Kvindekrisecentre,
Landsforeningen LEV, Landsforeningen af Opholdssteder, og Skole- og
Behandlingstilbud (LOS), Landsforeningen af nuværende og
tidligere psykiatribrugere LAP, Landsforeningen af væresteder
for stofafhængige og tidligere stofafhængige (LVS),
Landsforeningen Bedre Psykiatri, Landsforeningen for Human
Narkobehandling, Landsforeningen for Pårørende til
Stofmisbrugere, Landsforeningen Sind, LO, Missionen blandt
hjemløse, Organisationen af Selvejende Institutioner (OSI),
Plejefamiliernes Landsforening, Pårørendegrupper for
Svage Ældre, Retssikkerhedsfonden, Revas, Rigsrevisionen,
Rådet for Socialt Udsatte, Selveje Danmark, Silkeborg
Kommune, Sjældne Diagnoser, Socialt Leder Forum,
Statsforvaltningerne, Socialt Udviklingscenter (SUF),
Socialpædagogernes Landsforbund, TABUKA, Ungdommens Vel,
Ungdomsringen, ULF Udviklingshæmmedes Landsforbund,
Ældreforum, Ældre Sagen og
Ældremobiliseringen.
| | | 11. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merudgifter i kommunerne på 0,5 mio.
kr. fra 2014 og frem. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Dele af de økonomiske konsekvenser
vil vedrøre administration. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | | | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Til nr. 1
(Til stk. 3)
Forslaget er en parallel til § 5, stk. 2, i forslag
til lov om socialtilsyn, hvori det foreslås, at
socialtilsynets godkendelse er en betingelse for, at
kommunalbestyrelserne må anvende de tilbud, som er omfattet
af lov om socialtilsyn, jf. forslag til lov om socialtilsyn
§ 4, stk. 1. Det foreslås således også
at skrive dette eksplicit ind i serviceloven i sammenhæng med
den almindelige bestemmelse om kommunernes forsyningsforpligtelse i
servicelovens § 4.
(Til stk. 4)
Den foreslåede bestemmelse giver mulighed for, at en
kommune kan lade et ikke-godkendt tilbud indgå i den
kommunale forsyning i op til 3 uger, hvis det ikke er muligt at
finde en plads til borgeren i et godkendt tilbud. Det
forudsættes således, at den kommunalbestyrelse, der har
ansvaret for indsatsen over for borgeren, jf. §§ 9 -
9 b i retssikkerhedsloven f.eks. har undersøgt på
Tilbudsportalen, om der skulle være en egnet plads.
Bestemmelsens anvendelse er en mulighed for kommuner, som akut
har behov for at placere f.eks. en meget udadreagerende borger i et
tilbud, og hvor der enten er behov for at kommunen opretter et
særligt tilbud, som kan godkendes efter § 5 i lov
om socialtilsyn, eller for, at der bliver en ledig plads i et
eksisterende egnet tilbud. Det forudsættes således, at
kommunen hurtigt går i gang med at finde en mere holdbar
løsning.
Den visiterende kommune skal orientere socialtilsynet om
anvendelsen af det ikke-godkendte tilbud, og socialtilsynet kan
efterfølgende, hvis der foreligger særlige grunde,
træffe afgørelse om, at det ikke-godkendte tilbud kan
anvendes i yderligere 3 uger. Herefter skal den
pågældende placeres i et godkendt tilbud. De
særlige grunde kan f.eks. være, at etablering af et
egnet tilbud er i gang, og at der er max 3 uger, til det kan tages
i brug, eller at den ansvarlige kommunalbestyrelse ved med
sikkerhed, at der inden for 3 uger, vil blive en ledig plads i et
egnet, godkendt tilbud.
Til nr. 2
Af den gældende § 5, stk. 7, i serviceloven
fremgår det, at regionsrådet fører tilsyn med de
tilbud, som det har etableret efter aftale med kommunerne i
regionen, jf. lovens § 5, stk. 1, 3 og 6.
Det foreslås som en konsekvens af, at også de
regionale tilbud, som er oplistet i § 4 i forslag til lov
om socialtilsyn, underlægges godkendelse og driftstilsyn fra
socialtilsynet, at regionsrådet efter bestemmelsen fremover
alene skal føre tilsyn med regionale særlige dag- og
klubtilbud, jf. servicelovens §§ 32 og 36 samt
regionale tilbud efter servicelovens §§ 103
(beskyttet beskæftigelse) og 104 (aktivitets- og
samværstilbud).
Som efter gældende ret omfatter regionsrådets tilsyn
ikke regionale tilbud, som har indgået en generel aftale med
en kommunalbestyrelse om anvendelse af samtlige pladser og om
tilsyn.
Det foreslås desuden, at regionsrådet får
mulighed for at delegere sin kompetence efter bestemmelsen til
socialtilsynet, jf. § 2 i forslag til lov om
socialtilsyn, i lighed med, hvad der foreslås for de
kommunalbestyrelser, der skal føre driftsorienteret tilsyn
efter § 148 a, jf. lovforslagets § 1, nr.
19.
Når et regionsråd på denne måde
delegerer sin kompetence til at varetage en opgave til en anden
myndighed (socialtilsynet) betyder det, at socialtilsynet
udfører den faktiske opgave og træffer
afgørelse på vegne af regionsrådet. Ansvaret -
herunder det økonomiske - bevares i regionsrådet.
Det delegerende regionsråd samt det socialtilsyn, som af
regionsrådet måtte få delegeret kompetencen til
at føre tilsyn med regionalt drevne tilbud efter den
foreslåede bestemmelse, er hver især dataansvarlige.
Dette indebærer, at henholdsvis det delegerende
regionsråd og det socialtilsyn, som ved en delegation
får tildelt tilsynskompetencen, skal sikre, at behandlingen
af personoplysninger som led i tilsynets tilrettelæggelse
på en sådan måde, at reglerne i persondatalovens
§ 41, stk. 3, samt reglerne i bekendtgørelse nr.
528 af 15. juni 2000 om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse
af personoplysninger, som behandles af den offentlige forvaltning,
efterleves.
Til nr. 3-4
Ifølge den gældende servicelovs §§ 7
og 8 skal henholdsvis kommunalbestyrelsen og regionsrådet
give oplysninger til Tilbudsportalen om egne tilbud samt om tilbud,
de har godkendt eller indgået aftaler med.
Efter forslaget til lov om socialtilsyn bliver det
socialtilsynet, der får pligt til at give oplysninger til
Tilbudsportalen om de tilbud, der er omfattet af socialtilsynet.
§§ 7 og 8 i serviceloven foreslås derfor
ændret som konsekvens heraf.
Til nr. 5-6
Som konsekvens af, at reglerne om godkendelse af sociale tilbud
foreslås flyttet fra serviceloven til lov om socialtilsyn,
foreslås godkendelsesreglerne i servicelovens § 14
ændret. Det foreslås således med lovforslagets
§ 1, nr. 5, at en optagelse på Tilbudsportalen for
sociale tilbud omfattet af forslag til lov om socialtilsyn,
kræver en godkendelse efter reglerne i lov om
socialtilsyn.
I nr. 6 foreslås en redaktionel ændring af
servicelovens § 14, stk. 5, så henvisningen til de
regler i § 14, stk. 3, der nu er flyttet til lov om
socialtilsyn, udgår.
Til nr. 7
Det foreslås at ændre servicelovens § 66
som en konsekvens af, at plejefamilier, kommunale plejefamilier,
opholdssteder og døgninstitutioner fremover skal godkendes
som generelt egnede af de ansvarlige socialtilsyn, jf. forslag til
lov om socialtilsyn § 2.
Det fremgår af den foreslåede servicelovs
§ 66, stk. 2, at det er en betingelse for, at der kan
træffes afgørelse om anbringelse af børn og
unge efter § 52, stk. 3, nr. 4, 5 og 7, i et af de
oplistede anbringelsessteder, at anbringelsesstedet er godkendt
efter § 66 a, stk. 1, nr. 2, stk. 2 eller stk. 5, eller
efter § 5 i lov om socialtilsyn.
Til nr. 8
Indsættelse af en nye § 66 a i serviceloven
foreslås som en konsekvens af, at godkendelsen af
plejefamilier og kommunale plejefamilier fremover skal godkendes
som generelt egnede af socialtilsynene, jf. §§ 2 og
5 i forslag til lov om socialtilsyn. Bestemmelserne om godkendelse
i servicelovens § 142 foreslås således
samtidig ophævet, jf. bemærkningerne til nr. 17
nedenfor.
Det følger af stk. 1, at
plejefamilier og kommunale plejefamilier for børn og unge,
jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, skal være godkendt
enten som generelt egnede af socialtilsynet, jf. § 5 i
forslag til lov om socialtilsyn, eller som konkret egnede af den
anbringende kommune.
Godkendelsen af familier som konkret egnede er forbeholdt de
tilfælde, hvor der er en særlig relation mellem
plejefamilien og barnet, som gør, at der kan undtages fra
kravet om, at plejefamilien godkendes som generelt egnet efter den
foreslåede lov om socialtilsyn.
Anbringelsen i en konkret godkendt plejefamilie er en måde
at sikre, at børn og uge, som har en særlig relation
til en familie, kan anbringes i plejefamilien, uanset plejefamilien
ikke kan godkendes som generelt egnet efter den foreslåede
lov om socialtilsyn.
Det kan være, hvis en familie og barnets biologiske
familie har en særlig relation, eller at der er tale om en
familie, som bor i barnets nærmiljø, og at barnet som
en konsekvens af anbringelsen kan fortsætte skolegangen
på samme skole.
Der kan også være tale om en plejefamilie, der ikke
længere kan opnå en generel godkendelse, men hvor et
barn gennem periode har været anbragt i familien og hvor det
f.eks. af hensyn til kontinuiteten vurderes relevant at opretholde
anbringelsen af netop dette barn.
Den konkrete godkendelse kan alene anvendes, hvor der er helt
konkrete holdepunkter, som kan begrunde, at matchningen mellem den
konkrete familie og det konkrete barn vægter tungere end at
søge at placere barnet i en anden, generelt godkendt
plejefamilie.
Den anbringende kommune, som ønsker at godkende en
plejefamilie som konkret egnet, skal altid i godkendelsen af
familien og i afgørelsen om valg af konkret anbringelsessted
for familien, begrunde, hvorfor matchning mellem barn og
plejefamilie begrunder en konkret godkendelse af plejefamilien og
en anbringelse i den konkrete familie.
Den anbringende kommune skal endvidere i alle tilfælde,
hvor den anbringer et barn eller en ung i en konkret godkendt
plejefamilie, sikre en tæt opfølgning på
indsatsen i plejefamilien og barnet som led i det løbende
personrettede tilsyn.
Det foreslåede stk. 2 svarer
til den gældende servicelovs § 142, stk. 2, som
foreslås ophævet, jf. også bemærkningerne
til nr. 16 neden for. Der er ikke tiltænkt
indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.
Det bemærkes, at der i den gældende § 142,
stk. 9 er en regel om, at netværksplejefamilier skal have
dækket deres omkostninger i forbindelse med barnets eller den
unges ophold og efter en konkret vurdering kan få hel eller
delvis hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.
Det foreslås, at dette element udgår af lovteksten,
og at bestemmelsen i stedet reguleres i en ny bekendtgørelse
om plejefamilier som led i de generelle ændringer på
godkendelses- og tilsynsområdet. Der påtænkes
herved ikke en ændring af den gældende
retstilstand.
Det foreslåede stk. 3 svarer i
det store hele til den gældende servicelovs § 142,
stk. 3, som foreslås ophævet, jf. bemærkningerne
til nr. 16 nedenfor.
Det foreslås med bestemmelsen, at de kommuner, som
godkender en plejefamilie, en kommunal plejefamilie eller en
netværksplejefamilie som konkret
egnet, har pligt til at sikre, at plejefamilien
gennemfører et kursus i at være plejefamilie
(grundkursus).
Ændringen skal ses i sammenhænge med den
foreslås § 5, stk. 7, i det samtidigt fremsatte
forslag til lov om socialtilsyn, hvorefter den kommune, der har
ansvaret for socialtilsynet, og som godkender en plejefamilie eller
en kommunal plejefamilie som generelt
egnet, har forpligtelsen til at tilbyde familien
grundkurset.
Det fremgår af den gældende servicelovs
§ 142, stk. 3, at kurset "som
minimum [skal] have en varighed
svarende til 4 hele kursusdage".
Det foreslås, at dette element udgår af lovteksten,
og at bestemmelsen i stedet reguleres i en ny bekendtgørelse
om plejefamilier som er i de generelle ændringer på
godkendelses- og tilsynsområdet. Der påtænkes
herved ikke en ændring af den gældende
retstilstand.
Det foreslåede stk. 4 svarer i
det store og hele til den gældende servicelovs
§ 142, stk. 4, som foreslås ophævet, jf. nr.
16 neden for.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den
kommunalbestyrelse, der træffer afgørelse om
anbringelse af et barn eller en ung i en plejefamilie, en kommunal
plejefamilie eller en netværksplejefamilie, skal sikre, at
plejefamilien under anbringelsen løbende gennemfører
den fornødne efteruddannelse og får den
fornødne supervision i overensstemmelse med plejeopgavens
omfang.
Det fremgår endvidere af den gældende
§ 142, stk. 4, at efteruddannelsen samlet set skal svare
til mindst 2 hele kursusdage årligt og, at hvis flere
kommuner træffer afgørelse om anbringelse af et barn
eller en ung i den samme plejefamilie, skal hver kommune som
minimum sikre plejefamilien kommunens forholdsmæssige del af
de 2 årlige kursusdage.
Det foreslås, at dette element udgår af lovteksten,
og at bestemmelsen i stedet reguleres i en ny bekendtgørelse
om plejefamilier som er et led i de generelle ændringer
på godkendelses- og tilsynsområdet. Der
påtænkes herved ikke en ændring af den
gældende retstilstand.
Af den gældende servicelovs § 142, stk. 5,
fremgår at den kommunalbestyrelse, der har truffet
afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung i en
kommunal plejefamilie, jf. den gældende servicelovs
§ 66, nr. 2, skal sikre, at den kommunale plejefamilie
under anbringelsen løbende modtager yderligere
efteruddannelse og supervision i overensstemmelse med plejeopgavens
omfang. Det fremgår endvidere, at kommunalbestyrelsen i den
anbringende kommune skal sikre, at der er taget stilling til
spørgsmål om den kommunale plejefamilies
arbejdsvilkår i overensstemmelse med plejeopgavens
omfang.
Det foreslås, at dette element udgår af lovteksten,
og at bestemmelsen i stedet reguleres i en ny bekendtgørelse
om plejefamilier som led i de generelle ændringer på
godkendelses- og tilsynsområdet. Der påtænkes
herved ikke en ændring af den gældende
retstilstand.
Det foreslåede stk. 5 svarer
til den gældende bestemmelse i servicelovens § 142,
stk. 6, som foreslås ophævet, jf. også
bemærkningerne til nr. 17 neden for.
Det foreslås således, at den anbringende kommune kan
godkende egne værelser, kollegier og kollegielignende
opholdssteder, hvor den unge selv råder over sin egen bolig,
som konkret egnede. Egne værelser m.v. kan have visse
fælles faciliteter, ligesom der kan ydes en begrænset
personlig støtte til de unge på stedet.
En konkret godkendelse af sådanne anbringelsessteder
må ikke anvendes for at omgå de krav til opholdssteder
og døgninstitutioner, som følger af forslaget om lov
om socialtilsyn. Det er ikke muligt at trække en klar
skillelinje mellem egne værelser, som kan godkendes af den
anbringende kommune som konkret egnede, og opholdssteder eller
døgninstitutioner, som skal godkendes af socialtilsynet
efter den foreslåede § 5 i det samtidigt fremsatte
forslag til lov om socialtilsyn. Men det forhold, at der bor flere
børn eller unge med ensartede problematikker i samme
bygning, at der er fælles servicearealer, fastansat personale
og måske en fælles ledelse taler for, at tilbuddet
bør godkendes som generelt egnet efter lov om socialtilsyn
frem for som konkret egnet efter servicelovens § 66 a,
stk. 1, nr. 2.
Den anbringende kommune skal i alle tilfælde, hvor den
anbringer et barn eller en ung i en konkret på eget
værelse m.v., sikre en tæt opfølgning på
indsatsen og barnet som led i det løbende personrettede
tilsyn.
Det foreslåede stk. 6 svarer i
det store og hele til den gældende bestemmelse i
servicelovens § 142, stk. 8, som foreslås
ophævet, jf. bemærkningerne til nr. 16 neden for.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsens afgørelser
efter stk. 1 om godkendelse af en plejefamilie eller en kommunal
plejefamilie som konkret egnet som hidtil kan påklages efter
reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10, jf. også
servicelovens § 166.
Der ændres med den foreslåede bestemmelse ikke ved,
at afgørelse om afslag på en godkendelse som
netværksplejefamilie samt kommunalbestyrelsens
afgørelser om grundkursus, efteruddannelse, supervision og
konkret godkendelse af egne værelser m.v. ikke kan
påklages.
Der fremgår af den gældende § 142, stk. 8,
at kommunalbestyrelsens beslutning om, hvorvidt godkendelse kan ske
som plejefamilie eller som kommunal plejefamilie eller om, hvorvidt
godkendelsen skal være konkret eller generelt, ikke kan
påklages. Det foreslås at ophæve denne
begrænsning i klageadgangen som led i, at socialtilsynene
efter det samtidigt fremsatte forslag til lov om socialtilsyn
fremover skal godkende plejefamilier og kommunale plejefamilier som
generelt egnede.
Det foreslåede stk. 7 svarer
til de gældende bestemmelser i servicelovens § 142,
stk. 10 og 11, som foreslås ophævet, jf.
bemærkningerne til nr. 17 neden for, idet
bemyndigelsesbestemmelserne for samles i ét stykke.
I den bekendtgørelse, hvor bemyndigelsen vil blive
udnyttet, skal bl.a. videreføres de krav om grund og
efteruddannelseskursernes varighed, som er anført oven for,
og som med den foreslåede nr. 17, udgår af
§ 142, som led i den generelle revision af området.
Desuden vil der bliver fastsat nærmere regler om forholdet
mellem generelle godkendelser foretaget af socialtilsynet, jf.
§ 5, og konkrete godkendelser efter den i denne lov
foreslåede § 66 a, stk. 1, nr. 2.
Til nr. 9-12
Med de foreslåede ændringer i § 1, nr.
9-12 af § 123, stk. 4, § 133, stk. 2, og
§ 36, stk. 1, i serviceloven gennemføres
princippet om, at det er kommunalbestyrelsen i den
kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold i
tilbuddet jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, herunder vurdere
klager over magtanvendelse efter servicelovens § 126 i
medfør af retssikkerhedslovens § 66.
Med forslagene foreslås, at dette også skal
gælde i forhold til magtanvendelse over for borgere, der har
ophold i regionale tilbud eller i private tilbud, der drives efter
aftale med et regionsråd. Som konsekvens heraf foreslås
§ 133, stk. 3, i serviceloven ophævet.
Ændringen er en konsekvens af de ændrede opholds- og
handlekommune regler, der følger af lov nr. 550 af 26. maj
2010 om ændring af lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område og lov om social service
(Sammenhæng mellem visitationskompetence og
finansieringsansvar på det specialiserede
socialområde).
Indberetning og registrering af
foretagne magtanvendelse skal ske under iagttagelse af de
almindelige regler i forvaltningsloven og persondataloven. Der
henvises til afsnit. 2.3.1.2-2.3.1.3 i de almindelige
bemærkninger til forslag til lov om socialtilsyn.
Til nr. 9
Det foreslås, at registrerede magtanvendelser fortsat skal
indberettes til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for
barnets eller den unges ophold i tilbuddet, jf.
§§ 9-9 b i retssikkerhedsloven.
Det foreslås samtidig, at indberetningen også skal
sendes til socialtilsynet.
Magtanvendelse over for børn og unge skal registreres og
indberettes efter reglerne i magtanvendelsesbekendtgørelsen
for børn og unge, jf. bekendtgørelse 1093 af 21.
september 2010. Det er tilbuddet, der skal foretage registrering og
indberetning til kommunalbestyrelsen og socialtilsynet.
Med den samtidige indberetning til henholdsvis den ansvarlige
kommunalbestyrelse og til socialtilsynet sikres det, at både
de ansvarlige myndigheder for det personrettede tilsyn og for det
driftsorienterede tilsyn kan reagere i forhold til den foretagne
magtanvendelse:
1) Den ansvarlige
kommunalbestyrelse for det personrettede tilsyn i forhold til
overvejelser om at yde ankevejledning m.v., og i forhold til at
vurdere, om den foretagne magtanvendelse giver anledning til
fornyede overvejelser eller beslutninger om den støtte, der
gives.
2) Socialtilsynet i
forhold til, om den foretagne magtanvendelse giver anledning til
for eksempel at påpege behov for ændringer i
tilrettelæggelsen af arbejdet i tilbuddet, så
anvendelsen af magt reduceres mest muligt.
Finder magtanvendelsen sted i et regionalt eller kommunalt
tilbud, skal tilbuddet efter forslaget desuden orientere den
kommunale eller regionale driftsherre om magtanvendelsen. Forslaget
skal bidrage til, at driftsherren så tidligt som muligt kan
foretage en vurdering af, om magtanvendelsesforløbet giver
anledning til ændringer i driften af tilbuddet. Der skal ikke
træffes afgørelse om lovligheden af den akutte brug af
magtanvendelse.
Endelig indeholder den foreslåede bestemmelse som i den
gældende servicelovs § 123, stk. 4, en bemyndigelse
til, at social- og integrationsministeren fastsætter regler
om magtanvendelse og om registrering og indberetning heraf. Der er
ikke tilsigtet ændringer i forhold til den gældende
bestemmelse.
Til nr. 10
Det foreslås, at servicelovens § 133, stk. 2,
affattes således, at klager over indgreb efter servicelovens
§ 126, der udføres af private leverandører,
ansatte i regionale tilbud eller private leverandører i
tilbud etableret af regionsrådet, kan påklages efter
reglerne i retssikkerhedslovens kap. 10. Det er i givet fald den
kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold i
tilbuddet, jf. §§ 9-9 b i retssikkerhedsloven, der
skal behandle klagen, herunder genvurdere klagen efter
retssikkerhedslovens § 66. Hermed præciseres, at
det er den kommune, der er handlekommune i forhold til hjælp
efter serviceloven, der også er den rette myndighed til at
behandle en klage over et indgreb. Og hermed bringes
§ 133, stk. 2, i overensstemmelse med lov nr. 550 af 26.
maj 2010 om sammenhæng mellem visitationskompetence og
finansieringsansvar på det specialiserede
socialområde.
Der er i øvrigt ikke med bestemmelsen tilsigtet
ændringer i forhold til gældende ret.
Til nr. 11
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 1, nr.
10.
Til nr. 12
Det foreslås i § 136, stk. 1, at optagelse i
botilbud efter servicelovens § 129 og enhver form for
magtanvendelse, herunder magtanvendelse i forbindelse med
foranstaltninger efter §§ 125-128 i serviceloven,
fortsat skal indberettes til den kommunalbestyrelse, der har ansvar
for borgerens ophold i tilbuddet, §§ 9 og 9 b i
retssikkerhedsloven.
Det foreslås samtidig, at indberetningen også skal
sendes til socialtilsynet, jf. § 2 i forslag til lov om
socialtilsyn, eller den kommunalbestyrelse, der fører
driftsorienteret tilsyn med det pågældende tilbud, jf.
§ 148 a i serviceloven, jf. forslagets § 1, nr.
19.
Med den samtidige indberetning til henholdsvis den ansvarlige
kommunalbestyrelse og til socialtilsynet sikres det, at både
de ansvarlige myndigheder for det personrettede tilsyn og for det
driftsorienterede tilsyn kan reagere i forhold til den foretagne
magtanvendelse:
1) Den ansvarlige
kommunalbestyrelse for det personrettede tilsyn i forhold til
overvejelser om at yde ankevejledning m.v., herunder ankevejledning
i forbindelse med akutindgreb efter servicelovens § 126,
og i forhold til at vurdere, om den foretagne magtanvendelse giver
anledning til fornyede overvejelser eller beslutninger om den
støtte, der gives.
2) Socialtilsynet i
forhold til, om den foretagne magtanvendelse giver anledning til
for eksempel at påpege behov for ændringer i
tilrettelæggelsen af arbejdet i tilbuddet, så
anvendelsen af magt reduceres mest muligt.
Finder magtanvendelsen sted i et regionalt eller kommunalt
tilbud, skal tilbuddet efter forslaget desuden orientere den
kommunale eller regionale driftsherre om magtanvendelsen Forslaget
skal bidrage til, at driftsherren så tidligt som muligt kan
foretage en vurdering af, om magtanvendelsesforløbet giver
anledning til ændringer i driften af tilbuddet. . Der skal
ikke træffes afgørelse om lovligheden af den akutte
brug af magtanvendelse.
Til nr. 13 og 14
Det foreslås, at der i
servicelovens § 140, stk. 7, og i servicelovens
§ 141, stk. 5, indsættes bestemmelser om, at
opholdskommunen skal udlevere de relevante dele af den handleplan,
som er udarbejdet i forhold til den valgte indsats over for
borgeren, til de tilbud, som henholdsvis barnet eller den unge
anbringes i, eller den voksne visiteres til. Forslaget
medfører, at det konkrete tilbud, som barnet eller den unge
anbringes i eller som den voksne visiteres til, kan få
nærmere oplysninger om beboerens forhold.
Handleplanerne vil i hvert enkelt
tilfælde kunne indeholde oplysninger om det konkrete barn,
unge eller voksnes rent private forhold. Det kan f.eks. være
om pågældendes helbredsmæssige forhold, sociale
problemer m.v.
Det er vigtigt, at de enkelte
tilbud kender til det anbragte barns eller unges eller den
visiterede voksnes konkrete forhold for på det bedste mulige
grundlag at kunne påse, at pågældende får
den nødvendige og rette indsats. Kommunalbestyrelsens
udlevering af evt. oplysninger om et konkret barns, unges eller
voksnes rent private forhold sker derfor med henblik på at
sikre, at borgerens behov for hjælp er tilstrækkeligt
oplyst.
Kommunalbestyrelsens videregivelse
af konkrete handleplaner til tilbuddet vil medføre, at
konkrete oplysninger om rent private forhold vedrørende den
unge eller det barn, som oplysningerne i handleplanen
vedrører, bliver undergivet databehandling, som er omfattet
af persondataloven, idet oplysningerne kan vedrøre barnets
eller den unges evt. sociale problemer eller helbredsmæssige
forhold. Disse oplysninger vil i så fald kunne være
omfattet af persondatalovens §§ 6-8. En
videregivelse af de nævnte oplysninger om barnet eller den
unge i handleplanen kan i den forbindelse ske inden for rammerne af
persondatalovens videregivelsesregler, jf. § 8, stk. 3,
idet videregivelsen er et nødvendigt led i at
muliggøre, at borgeren får den rette indsats i
tilbuddet.
Kommunalbestyrelsens videregivelse
af oplysninger til tilbuddet må aldrig gå ud over, hvad
der i det konkrete tilfælde må anses for
nødvendigt til brug for tilbuddets indsats over for
borgeren. Det er derfor kun de dele af den konkrete handleplan, som
i det konkrete tilfælde anses for relevante og
nødvendige i forhold til den konkrete indsats, der af
kommunalbestyrelsen må udleveres til det konkrete tilbud.
Hvis andre dele af handleplanen
ikke vurderes at være nødvendig til brug for
tilbuddets gennemførelse af den konkrete indsats, må
den efter forslaget ikke udleveres af kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen skal
således i hvert enkelt tilfælde foretage en konkret
vurdering af oplysningerne i handleplanen i forbindelse med en evt.
udlevering af disse til det konkrete tilbud.
Både kommunalbestyrelsens
udlevering af oplysninger til tilbuddet om det konkrete barn, unge
eller voksne og tilbuddets efterfølgende behandling af disse
oplysninger skal i hvert enkelt tilfælde leve op til
persondatalovens regler, herunder de grundlæggende krav til
databehandlingen, jf. persondatalovens § 5 og lovens
regler om oplysningspligt og under iagttagelse af persondatalovens
almindelige regler om oplysningspligt, jf. lovens
§§ 28 og 29. Der henvises til afsnit 2.3.2.1 i de
almindelige bemærkninger til forslag til lov om
socialtilsyn.
Til nr. 15 og 16
Forslaget er en konsekvens af forslaget til lov om socialtilsyn
og af dette forslags § 1, nr. 17, hvor det foreslås
at ophæve servicelovens §§ 142, 143 og
145.
Til nr. 17
Det foreslås, at servicelovens §§ 142, 143
og 145 om godkendelse af plejefamilier udgår. Indholdet af de
foreslåede ophævede §§ 142 og 143
videreføres i det store og hele i den foreslåede
§ 66 a, jf. bemærkningerne til nr. 8 oven for, mens
enkelte elementer fremover vil blive reguleret ved
bekendtgørelse, jf. den foreslåede § 66 a,
stk. 7.
§ 145 har karakter af en overgangsbestemmelse i
forbindelse med kommunalreformen, og bestemmelsen har ikke
længere betydning.
Til nr. 18
Forslaget er en konsekvens af forslaget om en ny overskrift til
kapitel 26, jf. nr. 15.
Til nr. 19
Der er med forslaget alene tale om en redaktionel ændring
som konsekvens af, at det foreslås i forslag til lov om
socialtilsyn, at loven også regulerer det driftsorienterede
tilsyn.
Til nr. 20
Det foreslås, at der som nyt stk. 3 i servicelovens
§ 148 indføres en pligt for de
kommunalbestyrelser, der har ansvar for de enkelte borgeres ophold
i tilbuddet, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed,
til at underrette socialtilsynet, hvis kommunen får
oplysninger om bekymrende forhold i tilbuddet.
Det kan for eksempel være oplysninger om magtanvendelse,
som ikke bliver indberettet, eller oplysninger om
uhensigtsmæssig adfærd fra tilbuddets ansatte.
Formålet med en sådan underretningspligt er at give
socialtilsynet det bedst mulige oplysningsgrundlag for at
udføre det driftsorienterede tilsyn med det konkrete
tilbud.
Oplysninger, som efter den foreslåede bestemmelse skal
videregives til socialtilsynet, kan både relatere sig til
generelle forhold i tilbuddet, f.eks. omkring anvendelse af
rusmidler i tilbuddet, som til mere konkrete situationer eller
hændelser om en bestemt eller flere bestemte beboere, som den
kommunalbestyrelse, der underretter socialtilsynet, anser for
bekymrende.
Hvis socialtilsynet modtager personoplysninger fra den
ansvarlige kommunalbestyrelse som følge heraf, skal tilsynet
vurdere, om der er grundlag for at orientere borgeren herom efter
de almindelige regler om oplysningspligt i persondatalovens
§ 30.
Til nr. 21
Det foreslås at revidere servicelovens § 148 a
som konsekvens af, at flertallet af de tilbud, der i dag er
omfattet af kommunalbestyrelsernes driftsorienterede tilsyn,
fremover med vedtagelse af forslaget om lov om socialtilsyn vil
blive omfattet af reglerne herom.
Det foreslås i stk. 1, at
præcisere i servicelovens § 148 a, at de tilbud,
den enkelte kommunalbestyrelse herefter skal føre
driftsorienteret tilsyn med, alene er egne tilbud, og private
tilbud beliggende i kommunen, som ikke er omfattet af
socialtilsynets kompetencer, jf. forslag til lov om socialtilsyn
§ 4. Derudover foreslås det, at videreføre
den gældende bestemmelse i servicelovens § 148 a,
stk. 1, om, at det driftsorienterede tilsyn som efter
gældende regler omfatter tilsyn med tilbuddets personale,
bygninger og økonomi.
Regionsrådet fører fortsat tilsyn med de regionale
tilbud, som ikke hører under socialtilsynet, jf. forslag til
socialtilsyn § 4, jf. forslagets § 1, nr.
2.
Der er med præciseringen således ikke tilsigtet
indholdsmæssige ændringer i indholdet af det
driftsorienterede tilsyn efter bestemmelsen.
Det foreslås i stk. 2, at
videreføre den gældende bestemmelse i servicelovens
§ 148 a, stk. 3, om, at tilbud, der har indgået
aftale med en kommunalbestyrelse eller et regionsråd om
anvendelse af alle pladser og om tilsyn, er undtaget fra
kommunalbestyrelsens driftsorienterede tilsyn.
Der er med præciseringen ikke tiltænkt
indholdsmæssige ændringer i forhold til gældende
ret.
Det foreslås i stk. 3, at
videreføre den gældende bestemmelse i servicelovens
§ 148 a, stk. 4, om, at plejefamilier efter
§ 66, stk. 1, nr. 1 og 2, netværksplejefamilier
efter § 66, stk. 1, nr. 3 og egne værelser efter
§ 66, stk. 1, nr. 4, der er godkendte som konkret egnede
er undtaget fra den stedlige kommunes driftsorienterede tilsyn.
Disse plejefamilier er i stedet underlagt tilsyn fra den
kommunalbestyrelse, der har godkendt dem som konkret egnede. Der
henvises til forslagets § 1, nr. 8 og
bemærkningerne hertil.
Det foreslås i stk. 4, at
indføre en hjemmel i servicelovens § 148 a, stk.
4, til, at den stedlige kommunalbestyrelse får adgang til at
delegere sin kompetence efter § 148 a til
socialtilsynet.
Når en kommunalbestyrelse på denne måde
delegerer sin kompetence til at varetage en opgave til en anden
myndighed (socialtilsynet) betyder det, at socialtilsynet
udfører opgaven og træffer afgørelse på
vegne af den stedlige kommunalbestyrelse. Ansvaret for opgaven -
herunder det økonomiske - bevares i den delegerende
kommunalbestyrelse.
Til nr. 22
Den stedlige kommunalbestyrelse har efter gældende ret
pligt til at føre tilsyn med, hvordan de opgaver
løses, som myndigheden har truffet afgørelse om, jf.
retssikkerhedslovens § 16.
Kommunalbestyrelsen har ifølge den gældende
servicelovs § 151, stk. 1, ansvar for at føre
tilsyn med sine tilbud efter servicelovens §§ 83 og
86 og følge op på, at alle borgere, der er visiteret
hertil, modtager den rette hjælp. Kommunalbestyrelsen har
desuden efter bestemmelsen pligt til at føre tilsyn med, at
de kommunale opgaver efter §§ 83 og 86 løses
i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen
har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til
kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder, jf.
servicelovens § 139. Kommunalbestyrelsens tilsynspligt
efter servicelovens § 151, stk. 1, har dermed både
til formål at sikre, at opgaverne udføres i
overensstemmelse med de afgørelser, som myndigheden har
truffet, og at sørge for, at dette sker i overensstemmelse
med de politisk fastsatte standarder for, hvilken hjælp der
skal ydes. Tilsynspligten er således bredere end det rent
driftsorienterede tilsyn.
Det er en del af formålet med kommunalbestyrelsens
tilsynspligt efter den gældende servicelovs § 151,
stk. 1, at fastholde og præcisere forpligtelsen efter
retssikkerhedslovens § 16, og at sætte særlig
fokus på myndighedstilsynet med udførernes indsats i
forhold til de svage ældre.
På den baggrund foreslås det, at
kommunalbestyrelsens tilsynspligt efter servicelovens
§ 151, stk. 1, præciseres. Det foreslås
således, at henvisningen i servicelovens § 151,
stk. 1, til servicelovens § 148 a om det
driftsorienterede tilsyn, ophæves, så at det
fremgår af § 151, stk. 1, at kommunalbestyrelsens
tilsynspligt er bredere end det rent driftsorienterede tilsyn, idet
tilsynet også omfatter tilsynet med, at hjælp efter
servicelovens §§ 83 og 86 udføres i
overensstemmelse med afgørelsen, der er truffet over for de
borgere, der modtager denne hjælp, og at hjælpen er i
overensstemmelse med de politiske fastsatte standarder.
Der foreslås ikke en ændring i indholdet af
§ 151, stk. 1, men en præcisering af den opgave,
som påhviler kommunalbestyrelsen som led i
tilsynsforpligtelsen.
Forslaget ændrer ikke ved indholdet i servicelovens
§ 151, stk. 2, hvoraf det følger, at
kommunalbestyrelsen, som led i tilsynsforpligtelsen efter
§ 151, stk. 1, hvert år skal foretage mindst
ét uanmeldt tilsynsbesøg på plejehjem m.v., jf.
§ 192, i plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om
almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og
personer med handicap, og i andre, tilsvarende boligenheder i
kommunen. Det fremgår af bestemmelsen, at dette tilsyn
omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der modtager
kommunale serviceydelser. Det fremgår videre af bestemmelsen,
at tilsynet ikke må varetages af leverandører eller
personer, der udfører opgaver på området.
Til nr. 23
For at sikre, at konkrete tilbud ikke underlægges tilsyn
både af socialtilsynet og af den kommunalbestyrelse, der har
en tilsynsforpligtelse efter servicelovens § 151, stk. 1
og 2, forslås det, at kommunalbestyrelsens forpligtelse efter
§ 151 ikke gælder tilbud, som er omfattet af
socialtilsynet, jf. § 4 i forslag til lov om
socialtilsyn.
Forslaget skal ses i sammenhæng med § 4, stk. 2,
i forslag til lov om socialtilsyn, hvorefter socialtilsynet
får kompetence til at afgøre, om socialtilsynet eller
kommunalbestyrelsen, jf. servicelovens § 151, har
tilsynsforpligtelsen i forhold til det konkrete tilbud. Som
grundlag for afgørelsen skal socialtilsynet vurdere, om den
hjælp, der ydes i tilbuddet, har så stor andel af
hjælp efter § 85, at tilbuddet med hensyn til
målgruppe og indsats kan sammenlignes med botilbud efter
servicelovens §§ 107 og 108, jf. § 4, stk.
1, nr. 3, i forslag til lov om socialtilsyn.
Til
§ 2
Til nr. 1
Efter retssikkerhedsloven § 16, jf. § 15,
har kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med,
hvordan de kommunale opgaver efter den sociale og
sundhedsmæssige lovgivning løses.
Som konsekvens af forslag til lov om socialtilsyn foreslås
det at tilføje et nyt stk. 2 til retssikkerhedslovens
§ 16, hvor der henvises til, at det driftsorienterede
tilsyn med visse sociale tilbud, jf. 4 i forslag til lov om
socialtilsyn, udføres af socialtilsynet.
Til
§ 3
Til nr. 1-5
I medfør af lov om forpligtende kommunale samarbejder,
jf. § 1, stk. 2, nr. 2, litra b og c, og § 1,
stk. 2, nr. 4, litra a og b, indgår visse opgaver på
det sociale område i de kommunale forpligtende
samarbejder.
Som konsekvens af forslaget til ændringen i dette
lovforslags § 2 af retssikkerhedslovens § 16
foreslås en redaktionel ændring af § 1, stk.
2, nr. 2, litra c, og § 1, stk. 2, nr. 4, litra b, i lov
om forpligtende kommunale samarbejder.
Endvidere foreslås redaktionelle ændringer i
§ 1, stk. 2, nr. 4, litra a, i lov om forpligtende
kommunale samarbejder. Med disse ændringer rettes op på
manglende konsekvensrettelser i forbindelse med tidligere
gennemførte ændringer af serviceloven.
Ændringsforslaget medfører ikke ændringer i
forhold til tilbuddenes indhold og i forhold til borgernes ret til
ydelserne samt ændringer af kommunalbestyrelsens
forpligtelser efter de omhandlede bestemmelser i serviceloven, da
der alene er alene tale om konsekvensrettelser.
Forslaget har heller ingen betydning for opgavefordelingen
mellem kommunerne i et forpligtende kommunalt samarbejde bort set
fra de opgaver, som overgår til socialtilsynet.
Til
§ 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2014 samtidig med lov om socialtilsyn, jf. § 25 i forslag
til lov om socialtilsyn.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 810 af 19. juli 2012, som ændret
ved § 12 i lov nr. 1380 af 23. december 2012,
§ 1 i lov nr. 1400 af 23. december 2012 og § 1
i lov nr. 326 af 23. marts 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. I § 4 indsættes som stk. 3 og 4: "Stk. 3. Tilbud
omfattet af krav om godkendelse, jf. § 4 i lov om
socialtilsyn, skal være godkendt af socialtilsynet for at
kunne indgå i kommunens forsyning, jf. stk. 2. Stk. 4. I
tilfælde, hvor der er et akut behov for at placere en borger,
og der ikke kan findes et egnet godkendt tilbud, kan et tilbud dog
i op til 3 uger indgå i den kommunale forsyning uden
godkendelse. Socialtilsynet orienteres om anvendelsen af det
ikke-godkendte tilbud og kan, når særlige grunde taler
for det, træffe afgørelse om, at det ikke-godkendte
tilbud anvendes i yderligere 3 uger. " | | | | Stk. 7.
Regionsrådet skal føre tilsyn med tilbud omfattet af
stk. 1, 3 og 6. Dette gælder dog ikke for tilbud, hvor en
kommunalbestyrelse har indgået en generel aftale om
anvendelse af tilbuddet, herunder om tilsyn. Regionsrådet
behandler indberetninger om magtanvendelse, jf. § 123,
stk. 3, og § 136, stk. 1. | | 2. § 5, stk. 7, affattes
således: "Stk. 7.
Regionsrådet skal føre tilsyn med regionalt drevne
tilbud efter §§ 103 og 104og regionalt drevne tilbud
efter §§ 32 og 36, jf. § 5, stk. 1, nr. 2.
Det gælder dog ikke for tilbud, hvor en kommune har
indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i
tilbuddet og om tilsyn. Regionsrådet kan delegere sin
kompetence efter denne bestemmelse til socialtilsynet, jf. § 2
i lov om socialtilsyn. " | | | | § 7.
Kommunalbestyrelsen skal give oplysninger om tilbud omfattet af
§ 4 til Tilbudsportalen, jf. § 14. | | 3. I § 7 indsættes som 2. pkt.: "Dette gælder dog ikke sociale
tilbud omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn. " | | | | § 8.
Regionsrådet skal give oplysninger om tilbud omfattet af
§ 5 til Tilbudsportalen, jf. § 14. | | 4. I § 8 indsættes som 2. pkt.: "Dette gælder dog ikke sociale
tilbud omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn. " | | | | § 14. . . . Stk. 3. Private
tilbud efter § 66, nr. 5, og §§ 101 og 107
kan kun registreres i Tilbudsportalen, hvis den stedlige
kommunalbestyrelse har truffet afgørelse om optagelse af
tilbuddet som generelt egnet. Har en anden kommunalbestyrelse eller
et regionsråd indgået en generel aftale om anvendelse
af samtlige pladser i tilbuddet, træffes afgørelse
efter 1. pkt. dog af denne kommunalbestyrelse eller dette
regionsråd. . . . | | 5. § 14, stk. 3, affattes
således: "Stk. 3.
Sociale tilbud m.v., der er omfattet af § 4 i lov om
socialtilsyn, kan kun registreres i Tilbudsportalen, hvis de er
godkendt af socialtilsynet. " | | | | Stk. 5. Social-
og integrationsministeren fastsætter i en
bekendtgørelse nærmere regler om Tilbudsportalen,
herunder om afgørelse om optagelse efter stk. 3 og om
kommuners og regioners pligt til at give oplysninger til
Tilbudsportalen. Social- og integrationsministeren kan endvidere
beslutte, at Tilbudsportalen skal omfatte andre tilbud end de
tilbud, som er nævnt i stk. 1. | | 6. I § 14, stk. 5, 1. pkt.,
udgår "om afgørelse om optagelse efter stk. 3
og". | | | | § 66.
Anbringelsessteder for børn og unge kan være 1) plejefamilier, jf. § 142,
stk. 1, 2) kommunale plejefamilier, jf.
§ 142, stk. 1, 3) netværksplejefamilier, jf.
§ 142, stk. 2, 4) egne værelser, kollegier eller
kollegielignende opholdssteder, jf. § 142, stk. 6, 5) opholdssteder for børn og
unge, jf. § 142, stk. 7, eller 6) døgninstitutioner, herunder
delvis lukkede døgninstitutioner, jf. § 67. | | 7. § 66 affattes således: "§ 66.
Anbringelsessteder for børn og unge kan være 1) plejefamilier, 2) kommunale plejefamilier, 3) netværksplejefamilier, 4) egne værelser, kollegier eller
kollegielignende opholdssteder, 5) opholdssteder for børn og unge
eller 6) døgninstitutioner, herunder
delvis lukkede døgninstitutioner. Stk. 2. Det er
en betingelse for, at der kan træffes afgørelse om
anbringelse af børn og unge efter § 52, stk. 3,
nr. 4, 5 eller 7, i et anbringelsessted, at anbringelsesstedet er
godkendt efter § 66 a, stk. 1, nr. 2, stk. 2, eller stk.
5, eller efter § 5 i lov om socialtilsyn. " | | | | | | 8. Efter
§ 66 indsættes: "§ 66 a.
Plejefamilier og kommunale plejefamilier for børn og unge,
jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, skal være
godkendt 1) som generelt egnede af den
kommunalbestyrelse, der har ansvaret for socialtilsyn for det
geografiske område, hvor plejefamilien bor, jf.
§§ 2 og 5 i lov om socialtilsyn, eller 2) som konkret egnede i forhold til et
eller flere nærmere angivne børn eller unge af den
anbringende kommune. Stk. 2.
Netværksplejefamilier skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til et bestemt barn eller en bestemt ung af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune.
Netværksplejefamilier godkendt efter stk. 2 skal have
dækket deres omkostninger i forbindelse med barnets eller den
unges ophold og kan efter en konkret vurdering få hel eller
delvis hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste. Stk. 3. Den
kommunalbestyrelse, der godkender plejefamilien som konkret egnede,
jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 2, skal i forbindelse med godkendelsen
sikre, at plejefamilien gennemfører et kursus i at
være plejefamilie. Stk. 4. Den
kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse om anbringelse
af et barn eller en ung i en plejefamilie, en kommunal plejefamilie
eller en netværksplejefamilie, jf. § 66, stk. 1,
nr. 1-3, skal sikre, at plejefamilien under anbringelsen
løbende gennemfører den fornødne
efteruddannelse. Kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune skal
endvidere sikre den fornødne supervision i overensstemmelse
med plejeopgavens omfang. Stk. 5. Egne
værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder,
hvor den unge selv råder over sin egen bolig, jf.
§ 66, stk.1, nr. 4, skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til den pågældende unge af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune. Stk.6.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1, nr. 2, kan
påklages efter reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10.
Afgørelser efter stk. 2 og 5, kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. Stk. 7. Social-
og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
godkendelse af og tilsyn med plejefamilier, kommunale
plejefamilier, netværksplejefamilier og egne værelser
mv., jf. stk. 1, 2 og 5, om grunduddannelse og supervision til og
efteruddannelse af plejefamilier, kommunale plejefamilier og
netværksplejefamilier, jf. stk. 3 og 4, og om
godtgørelse for netværksplejefamilier. " | | | | Stk. 4. Enhver
form for magtanvendelse skal registreres og indberettes af
tilbuddet til kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune for de
tilbud, som kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf.
§ 148 a, og regionsrådet for de tilbud, som
regionsrådet fører tilsyn med, jf. § 5, stk.
7. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer
opholdskommunen, jf. § 9 a, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område om indberetningen.
Social- og integrationsministeren fastsætter i en
bekendtgørelse regler om magtanvendelse og om registrering
og indberetning heraf. Stk. 5. For
unge, der efter reglerne i retsplejeloven er anbragt i sikrede
afdelinger i stedet for varetægtsfængsling, finder
retsplejelovens § 771 og § 772, stk. 1 og stk.
2, 1. pkt., vedrørende besøg og brevveksling m.v.
tilsvarende anvendelse. Social- og integrationsministeren
fastsætter efter forhandling med justitsministeren regler om
besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden
kommunikation. | | 9. § 123, stk. 4, ophæves og i
stedet indsættes: "Stk. 4. Enhver
form for magtanvendelse skal registreres og indberettes af
tilbuddet til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for barnets
eller den unges ophold i tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 a i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område, og til det socialtilsyn, der fører
driftsorienteret tilsyn med tilbuddet, jf. § 2 i lov om
socialtilsyn. Ved magtanvendelse, der har fundet sted over for et
barn eller en ung i et kommunalt eller regionalt tilbud, skal
tilbuddet desuden orientere den kommunale eller regionale
driftsherre om magtanvendelsen. Stk. 5. Social-
og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
magtanvendelse og om registrering og indberetning heraf. " Stk. 5 bliver herefter stk. 6. | | | | Stk. 2. Klager
over indgreb efter § 126, som udføres af private
leverandører, kan indbringes for det sociale nævn, jf.
stk. 1. Klagen indsendes til kommunalbestyrelsen, som vurderer
klagen efter § 66 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, jf. dog stk.
3. | | 10. § 133, stk. 2, affattes
således: "Stk. 2. Klager
over indgreb efter § 126, som udføres af private
leverandører, ansatte i regionale tilbud eller private
leverandører i tilbud etableret af regionsrådet, kan
påklages efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, jf. stk. 1.
Klagen indsendes til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for
borgerens ophold i tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 b i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Kommunalbestyrelsen vurderer klagen efter
§ 66 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område. " | | | | Stk. 3. Klager
over indgreb efter § 126, som udføres af ansatte i
regionale tilbud eller af private leverandører i tilbud
etableret af regionsrådet, kan indbringes for det sociale
nævn, jf. stk. 1. Klagen indsendes til regionsrådet,
som vurderer klagen efter § 66 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Stk. 4. En
ægtefælle, en pårørende, en værge
eller en anden repræsentant for den person, som
foranstaltningen vedrører, kan klage over
kommunalbestyrelsens beslutning, når den person, som
afgørelsen vedrører, ikke selv er i stand til at
klage. | | 11. § 133, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | | | | § 136.
Optagelse i særlige botilbud efter § 129 og enhver
form for magtanvendelse, herunder magtanvendelse i forbindelse med
foranstaltninger efter §§ 125-128, skal registreres
og indberettes af tilbuddet til kommunalbestyrelsen for de tilbud,
kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf.
§ 148 a, og til regionsrådet for de tilbud,
regionsrådet fører tilsyn med, jf. § 5, stk.
7. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer den
kommune, der har pligt til at yde hjælp efter denne lov, jf.
§§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, om indberetningen. | | 12. § 136, stk. 1, affattes
således: "Optagelse i botilbud efter § 129
og enhver form for magtanvendelse, herunder magtanvendelse i
forbindelse med foranstaltninger efter §§ 125-128,
skal registreres og indberettes af tilbuddet til den
kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold i
tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, samt til
kommunalbestyrelsen i den kommune, der fører det
driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. § 2 i lov om
socialtilsyn. Har den borger, som indberetningen vedrører,
ophold i et regionalt eller et kommunalt botilbud, skal tilbuddet
desuden orientere den kommunale eller regionale driftsherre om
magtanvendelsen. " | | | | | | 13. I § 140 indsættes som stk. 7: "Stk. 7.
Når en handleplan indebærer, at barnet eller den unge
anbringes på et anbringelsessted efter § 66 eller
visiteres til et behandlingstilbud for stofmisbrugere efter
§ 101, skal relevante dele af handleplanen udleveres til
tilbuddet. " | | | | | | 14. I § 141 indsættes som stk. 5: "Stk. 5.
Når en handleplan indebærer, at en person visiteres til
et socialt døgntilbud efter §§ 107, 108, 109
eller 110 eller til et behandlingstilbud for stofmisbrugere efter
§ 101, skal relevante dele af handleplanen udleveres til
tilbuddet. " | | | | Kapitel 26 Godkendelse,
opfølgning og tilsyn | | 15. Overskriften til kapitel 26 affattes
således: "Kapitel 26 Opfølgning,
tilsyn og betaling for tilsynet". | | | | Godkendelse | | 16. Overskriften før § 142
ophæves. | | | | § 142.
Plejefamilier og kommunale plejefamilier for børn og unge,
jf. § 66, nr. 1 og 2, skal være godkendt
enten 1) af kommunalbestyrelsen i den stedlige
kommune som generelt egnede eller 2) af kommunalbestyrelsen i den
anbringende kommune som konkret egnede i forhold til et eller flere
nærmere angivne børn eller unge. En sådan
godkendelse udelukker som udgangspunkt, at kommunalbestyrelser i
andre kommuner kan benytte familien som plejefamilie. Stk. 2.
Netværksplejefamilier skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til et bestemt barn eller en bestemt ung af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune. Stk. 3. Den
kommunalbestyrelse, der godkender plejefamilien, jf. stk. 1 og 2,
skal i forbindelse med godkendelsen sikre, at plejefamilien
gennemfører et kursus i at være plejefamilie.
Medmindre særlige forhold gør sig gældende, skal
kurset være gennemført, inden plejefamilien modtager
et barn eller en ung i pleje, og kurset skal som minimum have en
varighed svarende til 4 hele kursusdage. Stk. 4. Den
kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse om anbringelse
af et barn eller en ung i en plejefamilie, en kommunal plejefamilie
eller en netværksplejefamilie, skal sikre, at plejefamilien
under anbringelsen løbende gennemfører den
fornødne efteruddannelse, herunder kurser, der samlet set
svarer til mindst 2 hele kursusdage årligt. Hvis flere
kommuner træffer afgørelse om anbringelse af et barn
eller en ung i den samme plejefamilie, skal hver kommune som
minimum sikre plejefamilien kommunens forholdsmæssige del af
de 2 årlige kursusdage. Kommunalbestyrelsen i den anbringende
kommune skal endvidere sikre den fornødne supervision i
overensstemmelse med plejeopgavens omfang. Stk. 5. Den
kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse om anbringelse
af et barn eller en ung i en kommunal plejefamilie, skal sikre, at
den kommunale plejefamilie under anbringelsen løbende
modtager yderligere efteruddannelse og supervision i
overensstemmelse med plejeopgavens omfang. Kommunalbestyrelsen i
den anbringende kommune skal endvidere sikre, at der er taget
stilling til spørgsmål om den kommunale plejefamilies
arbejdsvilkår i overensstemmelse med plejeopgavens
omfang. Stk. 6. Egne
værelser, kollegier og kollegielignende opholdssteder, hvor
den unge selv råder over sin egen bolig, jf. § 66,
nr. 4, skal være godkendt som konkret egnede i forhold til
den pågældende unge af kommunalbestyrelsen i den
anbringende kommune. Stk. 7. Ved
afgørelser om optagelse af opholdssteder for børn og
unge, jf. § 66, nr. 5, på Tilbudsportalen efter
§ 14, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet foretage en vurdering af, om opholdsstedets
pædagogiske målsætning og metoder gør
opholdsstedet generelt egnet til at opfylde målgruppens
behov, herunder behov for nære, stabile relationer til
voksne, opbygning af sociale relationer og netværk,
skolegang, sundhed, trivsel og forberedelse til et
selvstændigt voksenliv. Stk. 8.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan indbringes
for det sociale nævn, jf. § 166, stk. 1. Dog
omfatter klageadgangen efter stk. 1 ikke kommunalbestyrelsens
beslutning om, hvorvidt godkendelsen kan ske som plejefamilie, jf.
§ 66, nr. 1, eller som kommunal plejefamilie, jf.
§ 66, nr. 2, eller om, hvorvidt godkendelsen skal
være konkret eller generel, jf. stk. 1, nr. 1 og 2.
Afgørelser efter § 142, stk. 2-6, kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 9.
Netværksplejefamilier godkendt efter stk. 2 skal have
dækket deres omkostninger i forbindelse med barnets eller den
unges ophold og kan efter en konkret vurdering få hel eller
delvis hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Ydelsen fastsættes på baggrund af den tidligere
bruttoindtægt. Stk. 10. Social-
og integrationsministeren kan i en bekendtgørelse
fastsætte satser for godtgørelse af udgifter til kost
og logi i forbindelse med opholdet og for beregning og regulering
af tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 9. Stk. 11. Social-
og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler
om den kommunale forpligtelse til at sikre plejefamilier, kommunale
plejefamilier og netværksplejefamilier efteruddannelse og
supervision, jf. stk. 4 og 5, i de tilfælde, hvor flere
kommuner har truffet afgørelse om anbringelse af et barn
eller en ung i samme plejefamilie. § 143.
Social- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere
regler om godkendelse af og tilsyn med plejefamilier, kommunale
plejefamilier og netværksplejefamilier efter § 66,
nr. 1-3. § 145.
Godkendelser givet efter lov om social service af amtsrådet
før den 1. januar 2007 overtages af den stedlige kommune og
gælder indtil den aftalte revision eller ophør. | | 17. §§ 142, 143 og 145 ophæves. | | | | Opfølgning,
tilsyn og betaling for tilsynet | | 18. Overskriften før § 146 ophæves. | | | | § 148.
Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at yde
hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
fører tilsyn med de tilbud, som kommunalbestyrelsen i denne
kommune i forhold til den enkelte person har truffet
afgørelse om, jf. § 3, stk. 1. Tilsynet omfatter
ikke det generelle driftsorienterede tilsyn, jf.
§ 148 a. | | 19. I § 148, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter "§ 148 a": "og lov om
socialtilsyn". | | | | | | 20. I § 148 indsættes som stk. 3: "Stk. 3.
Hvis den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold
i tilbuddet jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, i forbindelse
med tilsynet efter stk. 1 bliver opmærksom på
bekymrende forhold i et tilbud, der er omfattet af lov om
socialtilsyn, skal kommunalbestyrelsen underrette den
kommunalbestyrelse, som efter § 2 i lov om socialtilsyn
har ansvar for det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet. " | | | | § 148 a. Den stedlige
kommunalbestyrelse fører det generelle driftsorienterede
tilsyn med tilbuddets personale, bygninger og økonomi,
herunder om grundlaget for afgørelse efter § 14,
stk. 3, om optagelse af et privat tilbud på Tilbudsportalen
fortsat består. Stk. 2. Det
generelle driftsorienterede tilsyn med anbringelsessteder for
børn og unge, der er omfattet af § 66, nr. 1, 2, 5
og 6, skal endvidere påse, at det enkelte anbringelsessteds
pædagogiske målsætning og metoder fortsat
gør anbringelsesstedet generelt egnet til at opfylde
målgruppens behov, herunder behov for nære, stabile
relationer til voksne, opbygning af sociale relationer og
netværk, skolegang, sundhed, trivsel og forberedelse til et
selvstændigt voksenliv. Det driftsorienterede tilsyn med
anbringelsessteder, der er omfattet af § 66, nr. 5 og 6,
skal omfatte mindst et uanmeldt tilsynsbesøg om
året. Stk. 3. Det
generelle driftsorienterede tilsyn omfatter ikke tilbud, hvor en
anden kommune eller region har indgået en generel aftale om
anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn, eller hvor
tilbuddet er omfattet af regionsrådets generelle
driftsorienterede tilsyn, jf. § 5, stk. 7. Stk. 4. Det
generelle driftsorienterede tilsyn, jf. stk. 1 og 2, omfatter ikke
plejefamilier, der er godkendt som konkret egnede efter
§ 66, nr. 1, og § 142, stk. 1, nr. 2, konkret
godkendte kommunale plejefamilier efter § 66, nr. 2, og
§ 142, stk. 1, nr. 2, netværksplejefamilier efter
§ 66, nr. 3, og egne værelser m.v. efter
§ 66, nr. 4. Stk. 5. Social-
og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
tilsyn med private opholdssteder efter § 66, nr. 5,
private behandlingstilbud efter § 101 og private botilbud
efter § 107. | | 21. § 148 a affattes
således: "§ 148
a. Kommunalbestyrelsen fører generelt
driftsorienteret tilsyn med egne tilbud efter denne lov, som ikke
er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn, og med private
tilbud efter denne lov beliggende i kommunen, som ikke er omfattet
af § 4 i lov om socialtilsyn. Det driftsorienterede tilsyn
omfatter tilsyn med tilbuddenes personale, bygninger og
økonomi. Stk. 2. Tilsynet
efter stk. 1 omfatter dog ikke tilbud, hvor en anden
kommunalbestyrelse eller et regionsråd har indgået
aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om
tilsyn. Stk. 3. Tilsynet
efter stk. 1 omfatter ikke plejefamilier og kommunale
plejefamilier, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, der er
godkendt som konkret egnede efter § 66 a, stk. 1, nr. 2,
eller netværksplejefamilier, jf. § 66, stk. 1, nr.
3, og egne værelser m.v., jf. § 66, stk. 1, nr.
4. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan delegere sin kompetence efter denne
bestemmelse til socialtilsynet, jf. lov om socialtilsyn
§ 3, stk. 1, nr. 2. Stk. 5. Social-
og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler
om det driftsorienterede tilsyn. " | | | | § 151.
Den stedlige kommune, jf. § 148 a, har pligt til at
føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter
§§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med de
afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse
bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne
kvalitetsstandarder, jf. § 139. | | 22. I § 151, stk. 1, udgår ", jf.
§ 148 a,". | | | | | | 23. I § 151, indsættes som stk. 3: "Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens forpligtelse efter stk. 1 og 2 gælder
ikke tilbud, som er omfattet af socialtilsynet, jf. § 4 i lov
om socialtilsyn. " | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
930 af 17. september 2012, som ændret ved § 7 i lov
nr. 326 af 11. april 2012 og § 13 i lov nr. 1380 af 23.
december 2012, foretages følgende ændringer: | | | | § 16.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med,
hvordan de kommunale opgaver løses, jf. § 15.
Tilsynet omfatter både indholdet af tilbuddene og den
måde, opgaverne udføres på. | | 1. I § 16 indsættes som stk. 2: "Stk. 2.
Driftsorienteret tilsyn med visse sociale tilbud, jf. § 4
i lov om socialtilsyn, udføres dog af socialtilsynet.
" | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om forpligtende kommunale
samarbejder, jf. lovbekendtgørelse nr. 50 af 15. januar
2010, som ændret ved § 3 i lov nr. 294 af 11. april
2011 og § 1 i lov nr. 587 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | c) § 16 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, for så
vidt angår kommunalbestyrelsens opgaver efter litra b, | | 1. I § 1, stk. 2, nr. 2, litra c,
ændres "§ 16" til: "§ 16, stk. 1,". | | | | a) § 10, stk. 4,
§ 11, stk. 3, §§ 12, 32, 36, 41, 42,
45, 97, 98, 100-104, 107-110, 112-114, 116, 124-136 og 141,
§ 142, stk. 5, § 144 og § 149 i
lov om social service og | | 2. I § 1, stk. 2, nr. 4, litra a,
ændres "§ 11, stk. 3" til: "§ 11,
stk. 4". | | | | a) § 10, stk. 4,
§ 11, stk. 3, §§ 12, 32, 36, 41, 42,
45, 97, 98, 100-104, 107-110, 112-114, 116, 124-136 og 141,
§ 142, stk. 5, § 144 og § 149 i
lov om social service og | | 3. I § 1, stk. 2, nr. 4, litra a,
ændres ", § 142, stk. 5, § 144 og
§ 149" til: "og § 148 a". | | | | b) § 16 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, for så
vidt angår kommunalbestyrelsens opgaver efter litra a,
og | | 4. I § 1, stk. 2, nr. 4, litra b,
ændres "§ 16" til: "§ 16, stk. 1,". | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2014. |
|