Fremsat den 9. april 2013 af Christian
Juhl (EL), Jørgen Arbo-Bæhr (EL) og Finn
Sørensen (EL)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Ophævelse af bestemmelse
vedrørende beskæftigelseskravet efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats ved arbejde som vikar i forbindelse med
jobrotation)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 706 af 28. juni 2012, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1347 af 21. december 2012, lov
nr. 1377 af 23. december 2012 og lov nr. 1380 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring:
1. § 98 b,
stk. 4, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1) Indledning
2) Lovforslagets
indhold
3)
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
4)
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
5) Administrative
konsekvenser for borgerne
6)
Miljømæssige konsekvenser
7) Forholdet til
EU-retten
1.
Indledning
Lovforslaget er et forslag om at ophæve
bestemmelsen i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at
arbejdet i tidsbegrænset ansættelse i forbindelse med
jobrotation ikke medregnes ved opgørelse af
beskæftigelseskravet efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Reguleringen af, hvilke
beskæftigelsesperioder der kan medregnes til
opgørelsen af beskæftigelseskravet efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., hører systematisk til
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller de i
medfør af loven fastsatte bestemmelser og ikke i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
2.
Lovforslagets indhold
Gældende
regler
Efter gældende regler kan private eller
offentlige arbejdsgivere i forbindelse med beskæftigedes
midlertidige fravær aftale jobrotationsordninger med
jobcenteret, hvorved ledige opnår ansættelse i
tidsbegrænset ansættelse.
Arbejdsgivere har ret til at få udbetalt
en jobrotationsydelse, når en beskæftiget midlertidigt
deltager i uddannelse og der i uddannelsesperioden ansættes
en anden i en tidsbegrænset ansættelse for den
beskæftigede.
Alternativt kan en ledig f.eks. blive ansat i
job med løntilskud, og virksomheden kan modtage VEU/SVU
godtgørelse. Arbejdsgiveren kan ikke samtidig med udbetaling
af jobrotationsydelsen modtage løntilskud efter reglerne i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Arbejde som vikar i forbindelse med
jobrotation medregnes efter de gældende regler ikke ved
opgørelsen af beskæftigelseskravet efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. § 98 b, stk. 4, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Beskæftigelseskrav og dagpengeperioder
for lønmodtagere reguleres af bekendtgørelse nr. 633
af 20. juni 2012 om beskæftigelseskrav for
lønmodtagere og dagpengeperiode. Til bekendtgørelsen
knytter sig vejledning nr. 51 af 25. juni 2012 om
beskæftigelseskrav for lønmodtagere og
dagpengeperiode.
Nævnte bekendtgørelse er udstedt
med hjemmel i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 642 af 22. juni 2012.
Ret til dagpenge opnås under de i §
53, stk. 1-3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
anførte betingelser.
Hvad angår opgørelsen af
beskæftigelseskravet, fremgår følgende af §
53, stk. 4, 2. pkt.: »Beskæftigelse, hvortil der ydes
offentligt tilskud til lønnen, og selvstændig
erhvervsvirksomhed, hvortil der ydes offentligt tilskud til
etablering og drift, og som efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren indberettes til medlemmets
arbejdsløshedskasse af jobcenteret, medregnes
ikke.«
Af § 53, stk. 8, fremgår, at
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætter nærmere
regler om opgørelse af beskæftigelseskravet.
Med hjemmel i § 53, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er der i
bekendtgørelsens § 5, stk. 5, foretaget en
afgrænsning, således at beskæftigelse, hvortil
der ydes tilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
og som skal indberettes til arbejdsløshedskassen, er
undtaget, idet: »Beskæftigelse, hvor der ydes
offentligt tilskud til løn efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som jobcenteret skal indberette til
arbejdsløshedskassen, og efter lov om seniorjob, kan ikke
medregnes ved beregning af beskæftigelseskravet.«
Afgrænsningen af, hvilke typer
beskæftigelse der kan medregnes ved beregning af
beskæftigelseskravet, beror ikke på, om der til en
bestemt aktivitet gives støtte, men det tillægges
vægt, om der er tale om et sædvanligt
beskæftigelsesforhold, dvs. på løn- og
arbejdsvilkår svarende til de for området
gældende overenskomster.
Afgrænsningen beror heller ikke
på, hvilket ministerium der administrerer den konkrete
ordning, men på, om den konkrete ordning har til formål
at opkvalificere ledige med manglende tilknytning til
arbejdsmarkedet som det primære formål, eller om der er
tale om erhvervspolitiske formål.
Undtagelserne (betegnet som støttet
arbejde) er løntilskud?sordninger med opkvalificering som
det primære formål. Den type beskæftigelse
medregnes ikke til optjeningskravet, jf. bekendtgørelsens
§ 5, stk. 5, jf. lovbekendtgørelsen om
arbejdsløshedsforsikring m.v. § 53, stk. 4, 2. pkt.
Løntilskudsordninger, der ikke er
omfattet af § 53, stk. 4, 2. pkt., i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og som ikke »har
opkvalificering af ledige med manglende tilknytning til
arbejdsmarkedet som primært formål«, men derimod
»forskellige erhvervspolitiske formål,«
sidestilles med ordinært arbejde og indgår derfor i
opgørelsen af beskæftigelseskravet.
Med udmøntningen af aftalen af 31.
august 2012 mellem regeringen og LO, DA, AC, FTF, KL og A-kassernes
Samvirke om den såkaldte akutpakke er der blevet bedre
mulighed for at blive ansat som vikar i jobrotation. Ordningen er
omfattet af bekendtgørelse nr. 937 af 19. september 2012 om
særlig indsats for ledige, der risikerer at opbruge deres ret
til dagpenge, og indebærer, at kommunerne i forbindelse med
etablering af jobrotation først skal undersøge, om
ansættelsen som vikar kan blive besat med en
»udfaldstruet« ledig.
Ordningen er omfattet af
undtagelsesbestemmelsen i § 53, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., idet ordningen har hjemmel i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og derfor har det
primære formål at opkvalificere ledige med man?glende
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Baggrunden for
lovforslaget
Med lovforslaget ophæves bestemmelsen i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at arbejde som
vikar i forbindelse med jobrotation ikke medregnes ved
opgørelsen af beskæftigelseskravet efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det afgørende for, om der optjenes ret
til dagpenge, er ikke, om der ydes tilskud til lønmodtageren
eller til virksomheden, eller om tilskud ydes i en kombination, men
om ordningens primære formål er at opkvalificere den
lediges tilknytning til arbejdsmarkedet, eller om der er tale om et
erhvervspolitisk formål.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at
der ved den seneste ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lov nr. 1377 af 23. december 2012,
er sket en forhøjelse af jobrotationsydelserne fra 160 til
180 pct. af højeste dagpengesats for private arbejdsgivere.
Forhøjelsen har til formål at skabe større
tilskyndelse til at anvende jobrotation i den private sektor.
Jobrotationsordningens primære
formål kan således ikke betragtes alene som
beskæftigelsespolitisk - at opkvalificere ledige med
manglende tilknytning til arbejdsmarkedet. Ordningen har i lige
så høj grad et erhvervspolitisk formål, idet den
skal bidrage til, at virksomheder får opkvalificeret deres
allerede ansatte medarbejdere.
Det beror på et skøn, om
støtte til beskæftigelse har karakter af en
opkvalificering, eller om støtten har erhvervspolitiske
formål.
Et eksempel herpå et støtten til
ordningen under betegnelsen videnpiloter. Videnpiloter er et tilbud
til virksomheder med mellem 2 og 100 fuldtidsansatte om tilskud til
ansættelse af en højtuddannet medarbejder - en
videnpilot. Støtte efter denne ordning er kvalificeret som
erhvervspolitisk, og i konsekvens heraf kan den beskæftigede
medregne ansættelsesperioden i
beskæftigelseskravet.
Administrationen af ordningen
vedrørende videnpiloter er henlagt til Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelse. Der gives
støtte til lønnen med et maksimum pr. måned i
6-12 måneder, dog maksimalt 50 pct. af lønnen.
Selv om videnpilotordningen har et
erhvervspolitisk formål, skal den også bidrage til, at
unge med en uddannelse får ekstraordinær hjælp
til at komme ind på arbejdsmarkedet. Den har dermed
også et beskæftigelsespolitisk formål, jf.
også den udvidelse, der skete med aftalen om finansloven
2013.
Den tilfældige omstændighed, at
løntilskudsordningen er uden for
Beskæftigelsesministeriets ressortområde, bør
ikke være afgørende for, om en ordning pr. definition
betragtes som havende et erhvervspolitisk formål, eller om
den bør betragtes som en opkvalificering af ledige i
tilknytning til arbejdsmarkedet, med den refleksvirkning, at dette
er afgørende for, om der af den beskæftigede kan
optjenes ret til dagpenge i perioden.
Under de herskende forhold på
arbejdsmarkedet sammenholdt med den forkortede dagpengeperiode
bør beskæftigelse i ordinært job kunne medregnes
til beskæftigelseskravet.
Det bemærkes i den forbindelse, at
vikaransættelsen ikke i øvrigt betragtes som et tilbud
i medfør af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og
herunder ikke skal indgå i personens jobplan efter lovens
kapitel 9.
Endelig skal ansættelse i
tidsbegrænset ansættelse efter lovgivningen ske
på tilsvarende vilkår, som er gældende for
ansatte i øvrigt, jf. lovbekendtgørelse nr. 907 af
11. september 2008 om tidsbegrænset ansættelse.
Lovforslaget indebærer, at
spørgsmålet om, i hvilket omfang beskæftigede i
vikaransættelse med tilskud efter reglerne om jobrotation er
berettiget til at lade beskæftigelsesperioden indgå i
beregningen af beskæftigelseskravet, herefter afgøres
efter reglerne i bekendtgørelse nr. 633 af 20. juni 2012 om
beskæftigelseskrav for lønmodtagere og
dagpengeperiode. Bekendtgørelsens § 5, stk. 5, vil
blive ændret i overensstemmelse hermed.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Nedenfor ses et estimat af omkostningerne til
dagpenge optjent under jobrotation.
Beskæftigelsesministeriet estimerer, at
2.000 personer var i jobrotation i 2012, svarende til 1.200
fuldtidspersoner. Ved dette antal fuldtidspersoner vil udgiften til
dagpenge som følge af højere strukturel ledighed
ligge på maksimalt 50 mio. kr. Man må dog forvente en
stigning i antallet af personer i jobrotation, hvis det bliver
muligt at optjene til ny dagpengeperiode under jobrotation. Disse
adfærdsændringer er medregnet i omkostningerne inklusiv
adfærdsændringer, som forudsætter en tredobling
af omfanget af jobrotation. I dette tilfælde er omkostningen
beregnet til maksimalt 150 mio. kr.
Tabel 1. Omkostninger ved jobrotation. Kilde:
Beskæftigelsesministeriet
|
Omkostninger i form af øget
strukturel ledighed ved dagpengeoptjening under
jobrotation |
Omkostninger | 50 mio. kr. |
Inkl. adfærdseffekter | 150 mio. kr. |
Tabel 2 Effekt af jobrotation. Kilde:
Beskæftigelsesministeriet.
|
| Nyt arbejde til | Nyt arbejde til | Nyt arbejde til | Nyt arbejde til | Nyt arbejde til |
| 220.000 kr. | 275.000 kr. | 328.000 kr. | 375.000 kr. | 425.000 kr. |
(2013-priser) | | | | | |
Ledige på dagpenge | -145.300 kr. | -145.300 kr. | -145.300 kr. | -145.300 kr. | -145.300 kr. |
Ved beskæftigelse | 66.400 kr. | 88.400 kr. | 109.500 kr. | 129.400 kr. | 151.600 kr. |
Effekt ved beskæftigelse | 211.700 kr. | 233.700 kr. | 254.800 kr. | 274.700 kr. | 296.900 kr. |
Beregningerne er foretaget ud fra et
foreløbigt tal på 2.000 berørte af jobrotation
i 2012, svarende til 1.200 fuldtidspersoner. Dette vil have en
estimeret effekt på den strukturelle ledighed på maks
200 fuldtidsledige, og en enhedsomkostning pr. ekstra ledig
på ca. 250.000 kr. jf. tabel 1 ovenfor. Adfærdseffekten
er beregnet som tre gange antallet af berørte af jobrotation
i 2012.
I en analyse foretaget af COWI for
Beskæftigelsesregion Nordjylland fra september 2012,
»Analyse af jobrotation i Nordjylland«, vurderes det,
at beskæftigelseseffekten sandsynligvis vil blive endnu
større i virkeligheden, end hvad der fremgår af
ovenstående beregninger.
Det skyldes dels den formodede større
motivation blandt ledige til at deltage i
jobrotationsforløb, en større motivation hos
arbejdsgiverne til at igangsætte job- og
uddannelsesrotationsforløb, fordi de ledige, der fremover
vil efterspørge vikarforløb i forbindelse med
jobrotation, i stort omfang vil matche de faste medarbejdere, der
skal deltage i voksen- og efteruddannelse.
Analysen fra Nordjylland viser
- Næsten otte
ud af ti ledige er selvforsørgende umiddelbart efter
forløbet.
- På lidt
længere sigt er 64 pct. stadig selvforsørgende.
- Mere end seks ud
af ti langtidsledige bliver selvforsørgende.
- Knap seks ud af
ti over 50 år bliver selvforsørgende.
- Jobrotation er
også en succes for de ledige, som normalt har lidt
sværere ved at finde et job.
Succesen er bl.a. opnået, fordi
jobcentre og arbejdsgivere i samarbejde finder de bedst egnede
ledige til at kunne tage et midlertidigt job, mens den ansatte
på virksomheden, selv deltager i en uddannelse.
Mange virksomheder er blevet så glade
for personen i jobrotation, at de finder et nyt job til
vedkommende, når forløbet er færdigt. Det er
samtidig en gevinst for den ansatte på virksomheden, som
får nye kompetencer, mens en jobrotationsvikar passer
jobbet.
Der ses ikke at være administrative
konsekvenser.
4.
Økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget vil ikke få hverken
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vil ikke få administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vil ikke få
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Ophævelse af § 98 b, stk. 4,
indebærer, at spørgsmålet om, i hvilket omfang
beskæftigede i jobrotationsansættelse er berettiget til
at lade beskæftigelsesperioden indgå i beregningen af
beskæftigelseskravet, herefter afgøres efter reglerne
i bekendtgørelse nr. 633 af 20. juni 2012 om
beskæftigelseskrav for lønmodtagere og
dagpengeperiode. Bekendtgørelsens § 5, stk. 5,
ændres i overensstemmelse hermed.
Det afgørende er herefter, om den
beskæftigede bestrider et ordinært job på
løn- og arbejdsvilkår svarende til de for
området gældende overenskomster.
Til nr. 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | § 98
b. Stk. 4. Arbejde som
vikar i forbindelse med jobrotation medregnes ikke ved
opgørelsen af beskæftigelseskravet efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. | | § 1 I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 706
af 28. juni 2012, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr.
1347 af 21. december 2012, lov nr. 1377 af 23. december 2012 og lov
nr. 1380 af 23. december 2012, foretages følgende
ændring: 1. § 98 b, stk. 4, ophæves. |
|
Skriftlig fremsættelse
Christian Juhl
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats (Ophævelse af
bestemmelse vedrørende beskæftigelseskravet efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats ved arbejde som vikar i
forbindelse med jobrotation)
(Lovforslag nr. L 204)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.