Fremsat den 3. april 2013 af
Martin Lideggard
Forslag
til
lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i
virksomheders produktionsprocesser
Kapitel 1
Anvendelsesområde og
definitioner
§ 1. Der kan efter ansøgning
gives statstilskud til fremme af energieffektiv anvendelse af
vedvarende energikilder til procesformål i virksomheder.
Statstilskuddet kan gives til projekter, der erstatter fossile
brændsler med vedvarende energikilder eller fjernvarme samt
energieffektiviseringer i tilknytning til disse projekter.
Stk. 2.
De støtteberettigede vedvarende energikilder i denne lov er
biomasse, sol, vind og biogas.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
indhold og afgrænsning af de i stk. 2 nævnte vedvarende
energikilder. Ministeren kan tillige fastsætte regler om, at
andre end de i stk. 2 nævnte vedvarende energikilder skal
være støtteberettiget.
§ 2. I denne lov forstås ved
følgende:
1) Energi fra vedvarende energikilder:
Energi produceret i anlæg, hvor der udelukkende benyttes
vedvarende energikilder, samt den andel af energi udtrykt i
varmeværdi, der fremstilles på grundlag af vedvarende
energikilder i hybridanlæg, hvor der også benyttes
konventionelle energikilder. Det omfatter elektricitet fra
vedvarende energikilder, der benyttes til opfyldning af
lagringssystemer, men udelukker elektricitet fremstillet på
grundlag af lagringssystemer.
2) Fossile brændsler til
procesformål: Virksomhedens forbrug af afgiftspligtig varme,
brændsler og elektricitet til procesformål, der er
tilbagebetalingsberettigede efter § 11 i lov om afgift af
mineralolieprodukter m.v., § 10 i lov om afgift af naturgas og
bygas, § 8 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og
§ 11 i lov om afgift af elektricitet.
Kapitel 2
Tilskud
§ 3. Tilskud kan gives til
gennemførelse af projekter, der har en klima- og
energieffekt, som kan bidrage til energieffektiviseringer, herunder
reduktion i CO2-udledningen.
Stk. 2.
Hvis de i stk. 1 nævnte mål er opfyldt, kan der blive
taget hensyn til den samlede belastning af energiudgifter i
virksomhederne.
Stk. 3.
Tilskud kan efter ansøgning gives til følgende
projekter:
1) Energieffektive projekter i en
virksomhed, der erstatter fossile brændsler med energi fra
vedvarende energikilder til procesformål i virksomheden.
2) Energieffektive projekter i en
virksomhed, der erstatter fossile brændsler med fjernvarme
til procesformål i virksomheden.
3) Energieffektiviseringer i tilknytning
til de projekter, der er nævnt i stk. 3, nr. 1 og 2.
4) Energieffektive projekter i
kraft-varme- og varmeværker, der erstatter fossile
brændsler med energi fra vedvarende energikilder og som
leverer fjernvarme til procesformål i virksomheder.
Stk. 4.
Støtte til energieffektiviseringer, som sker i tilknytning
til det i stk. 3, nr. 1 nævnte projekt, kan også
omfatte støtte til den del af projektet, som leverer
overskudsvarme til kollektive varmeforsyningsanlæg.
Stk. 5.
Tilsagn om tilskud kan betinges af vilkår om, at
tilskudsmodtageren foretager et energisyn til brug for
dokumentation af, at det ansøgte projekt er energieffektivt
m.v., herunder at dette energisyn udarbejdes af en registreret
energisynskonsulent.
Stk. 6.
Det er en betingelse for meddelelse om tilsagn og udbetaling af
tilskud, at ansøgeren ikke inden modtagelse af skriftligt
tilsagn om tilskud har indgået aftaler om arbejder eller
leverancer m.v. eller påbegyndt arbejder eller
gennemført indkøb m.v. vedrørende det
tilskudsberettigede projekt.
Stk. 7.
Tilskud gives til virksomheder, hvis produktionssted er beliggende
i Danmark.
Stk. 8.
Tilskud kan ligeledes gives til en gruppe af virksomheder, som
ønsker at etablere fælles projekter. De pligter, der
rettes mod ansøger og tilskudsmodtager i medfør af
denne lov, vil således gælde for alle virksomhederne i
gruppen.
Stk. 9.
Tilskud til projekter, der udføres af virksomheder, er
betinget af, at virksomheden er registreret efter momsloven.
Stk. 10.
De tilskudsberettigede omkostninger opgøres uden
merværdiafgift (moms).
Stk. 11.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kriterier for udmøntning af de i
stk. 1 nævnte mål om klima- og energieffekt, samt
nærmere regler om prioritering og indhold af de
tilskudsberettigede projekter. Ministeren kan desuden
fastsætte regler om energisyn.
§ 4. Tilskud ydes og administreres
af Energistyrelsen i overensstemmelse med EUF-Traktatens
statsstøtteregler.
Stk. 2.
For at en virksomhed kan modtage tilskud til projekter i
medfør af § 3, stk. 3, er det en betingelse, at
virksomheden ikke modtager driftsstøtte efter anden
lovgivning til den energiproduktion eller energiudnyttelse fra det
anlæg, som projektet vedrører. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan dog fastsætte regler om, at
virksomheder, der udnytter biogas til procesformål i
virksomheden, og som modtager tilskud efter § 43 c i lov om
fremme af vedvarende energi, kan modtage tilskud efter § 3,
stk. 3.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
støtteberettigede omkostninger, tilskudsprocenter,
tilskuddets størrelse og beregning.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om, hvorvidt og i hvilket omfang, der kan gives
investeringsstilskud til aktiviteter, der også kan opnå
støtte efter andre støtte- og
reguleringsmæssige ordninger.
Kapitel 3
Administration
§ 5. Ansøgning om tilskud
indsendes til Energistyrelsen.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan meddele tilsagn om tilskud for en nærmere
fastsat periode.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
dokumentation og behandling af ansøgning og tilsagn herunder
om ansøgningsproceduren, ansøgningens form og indhold
samt tidsfrister, vilkår for tilsagn, vilkår for
overdragelse af tilsagn, tillægstilsagn samt vilkår for
tilskud, der skal gælde for perioden efter udbetaling
herunder regler for kontrol heraf. Ministeren kan desuden
fastsætte regler for den dokumentation ansøgeren skal
fremlægge for at opnå tilsagn.
§ 6. Energistyrelsen udbetaler
efter ansøgning det tilskud, der er givet tilsagn om efter
§ 5, når projektet er gennemført, og
omkostningerne til projektet er afholdt, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
udbetaling af tilskud efter stk. 1, samt fastsætte regler om
ansøgningsfrister og hvilken dokumentation
ansøgningen skal vedlægges.
§ 7. Tilskudsmodtageren skal i hele
perioden, hvor betingelserne for tilskud efter loven eller regler
udstedt i medfør af loven skal opfyldes, underrette klima-,
energi- og bygningsministeren, eller den, ministeren bemyndiger
hertil, hvis betingelserne for tilskud ikke længere er
opfyldt.
Stk. 2.
Tilskudsmodtageren skal i hele perioden, hvor betingelserne for
tilskud efter loven eller regler udstedt i medfør heraf skal
opfyldes, på forlangende afgive erklæring om, hvorvidt
betingelserne for tilskud fortsat er opfyldt.
§ 8. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om, at kommunikation
i forbindelse med ansøgning om tilskud, jf. § 5,
ansøgning om udbetaling, jf. § 6, underretninger og
fremsendelse af erklæringer jf. § 7 og meddelelse af
oplysninger, jf. § 11, som Energistyrelsen eller klima-,
energi- og bygningsministeren modtager efter denne lov eller regler
udstedt i medfør af denne lov, skal foregå
digitalt.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om digital kommunikation, herunder om
anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
og digital signatur eller lignende.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan udstede afgørelser
og andre dokumenter efter denne lov eller regler udstedt i
medfør af denne lov uden personlig underskrift, med
maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet
underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller
dokumentet. Sådanne afgørelser og dokumenter
sidestilles med personlig underskrift.
Stk. 5.
Klima- energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om,
at afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er
truffet eller udstedt på grundlag af elektronisk
databehandling, kan udstedes alene med angivelse af Klima-, Energi-
og Bygningsministeriet eller Energistyrelsen, jf. § 13, som
afsender.
Kapitel 4
Bortfald og tilbagebetaling af
tilskud
§ 9. Energistyrelsen kan bestemme,
at tilsagn om tilskud i henhold til denne lov helt eller delvis
bortfalder, hvis:
1) ansøger har afgivet urigtige
eller vildledende oplysninger af betydning for ansøgningen
om tilsagn eller udbetaling af tilskud,
2) projektet ikke er gennemført i
overensstemmelse med projektbeskrivelsen i ansøgningen eller
de af Energistyrelsen fastsatte vilkår for tilskud, eller
3) ansøgeren ikke overholder
denne lov, eller regler fastsat i medfør heraf.
Stk. 2.
Hvis tilskuddet i de tilfælde, der er nævnt i stk. 1,
nr. 1-3, er udbetalt, kan Energistyrelsen bestemme, at det
udbetalte beløb skal tilbagebetales.
Stk. 3.
Hvis flere virksomheder har modtaget tilskud til et projekt, som
virksomhederne gennemfører i fællesskab, hæfter
virksomhederne solidarisk for krav om tilbagebetaling efter stk.
2.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
bortfald efter stk. 1 af tilsagn om tilskud og tilbagebetaling
efter stk. 2 af udbetalt tilskud.
Kapitel 5
Tilsyn
§ 10. Klima-, energi- og
bygningsministeren fører tilsyn med, at loven, regler, der
er udstedt efter loven, og vilkår i tilsagn overholdes.
§ 11. Ansøger og
tilskudsmodtager har pligt til at meddele Energistyrelsen enhver
oplysning, som har betydning for meddelelsen af tilsagn og
udbetaling af tilskud og for kontrol i forbindelse med at fastsatte
vilkår overholdes.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan hos ansøger og tilskudsmodtager indhente
alle sådanne oplysninger, som er nødvendige for
varetagelsen af de i loven nævnte opgaver.
§ 12. Klima-, energi- og
bygningsministeren har til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til lokaliteter, der ejes
eller drives af en fysisk eller juridisk person, der har modtaget
tilsagn om tilskud efter loven. På tilsvarende måde har
ministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, adgang til
regnskaber, forretningsbøger, papirer m.v., herunder
også materiale, der opbevares i elektronisk form, for at
tilvejebringe oplysninger til brug for løsning af opgaver i
henhold til loven eller til regler, der er fastsat i medfør
af loven.
Stk. 2.
Den, der har modtaget tilsagn om tilskud, skal efter anmodning fra
ministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, yde den
fornødne hjælp ved kontrollens gennemførelse,
og det materiale, der er nævnt i stk. 1, skal udleveres eller
indsendes til ministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil,
på dennes begæring.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
kontrol af gennemførelsen af de projekter, hvortil der ydes
tilskud efter loven.
Kapitel 6
Bemyndigelse
§ 13. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan bemyndige Energistyrelsen til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren.
Kapitel 7
Klage
§ 14. Energiklagenævnet
behandler klager over afgørelser truffet efter denne lov
eller regler udstedt i henhold til denne lov.
Stk. 2.
Afgørelser truffet efter denne lov eller regler udstedt i
henhold til denne lov af klima-, energi- og bygningsministeren
eller en myndighed under ministeriet, som ministeren har henlagt
sine beføjelser til efter loven, kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed end Energiklagenævnet.
Afgørelserne kan ikke indbringes for domstolene, før
den endelige administrativ afgørelse foreligger.
Stk. 3.
En klage efter stk. 1 skal være indgivet skriftligt inden 4
uger fra tidspunktet, hvor afgørelsen er meddelt den
pågældende.
Stk. 4.
Energiklagenævnets formand kan efter nærmere aftale med
nævnet træffe afgørelse på nævnets
vegne i sager, der behandles efter denne lov eller regler udstedt i
henhold til loven.
Stk. 5.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om, at afgørelser truffet af en myndighed under ministeriet,
som ministeren har henlagt sine beføjelser efter loven til,
ikke kan indbringes for klima-, energi- og bygningsministeren.
Stk. 6.
Ved Energiklagenævnets behandling af sager efter denne lov
eller regler udstedt i henhold til loven erstattes
repræsentanter i Energiklagenævnet, som udpeget efter
indstilling af Dansk Industri og Landbrugsraadet, af 2 sagkyndige
medlemmer, der er udpeget af klima-, energi- og bygningsministeren
efter lov om elforsyning og lov om varmeforsyning.
§ 15. Søgsmål til
prøvelse af afgørelser truffet af
Energiklagenævnet efter loven eller regler udstedt i henhold
til loven skal være anlagt inden 6 måneder efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende. Er
afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog altid
fra bekendtgørelsens tidspunkt.
Kapitel 8
Straf
§ 16. Medmindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning straffes med
bøde den der
1) afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger eller fortier oplysninger af betydning for
afgørelser der træffes i henhold til loven, og i
øvrigt afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller
fortier oplysninger, som den pågældende har pligt til
at afgive i henhold til §§ 7, 11 og § 12, stk. 2
eller
2) undlader at yde kontrolmyndigheden
den fornødne hjælp ved kontrollens
gennemførelse efter § 12, stk. 2.
Stk. 2.
I regler, der udstedes i medfør af denne lov, kan der
fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder reglerne.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 9
Ikrafttræden
§ 17. Loven træder i kraft
den 1. juli 2013.
§ 18. I lov om fremme af
vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8.
november 2011, som ændret ved § 2 i lov nr. 276 af 27.
marts 2012, § 1 i lov nr. 576 af 18. juni 2012 og § 1 i
lov nr. 1390 af 23. december 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 43 indsættes som stk. 4 :
»Stk. 4. Der ydes
ikke pristillæg og andre ydelser efter §§ 35 a, 35
b, 36, 37, 37 a og 38-42, hvis der ydes støtte efter §
5, stk. 1, i lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i
virksomheders produktionsprocesser.«
2. I § 50,
stk. 3, indsættes som 2. og 3. pkt.:
»Der ydes endvidere ikke pristillæg
eller andre ydelser efter §§ 43 a-43 e og 44-48, hvis der
ydes støtte efter § 5, stk. 1, i lov om tilskud til
fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan dog fastsætte
nærmere regler om, at virksomheder, der udnytter biogas som
vedvarende energikilde, og som får støtte i
medfør af § 3, stk. 3, i lov om tilskud til fremme af
vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser, kan modtage
hel eller delvis støtte efter § 43 c.«
§ 19. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedindhold | 2.1. | Støtteberettigede projekter | | 2.1.1. | Projekter der erstatter fossile
brændsler i virksomhedernes | | | produktionsprocesser med vedvarende
energikilder | | 2.1.2. | Projekter der erstatter fossile
brændsler med fjernvarme | | 2.1.3. | Projekter der sikrer energieffektivisering
i direkte tilknytning til konverterings | | | projekterne | | 2.1.4. | Projekter der vedrører støtte
til omlægning af kraft-varme- og varmeværker, | | | der erstatter fossile brændsler med
vedvarende energikilder | 2.2. | Støttemodtagere | 2.3. | Tilskudsbeløbets beregning og
størrelse | 2.4. | Tilskudsadministrative regler | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder, organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Lovforslagets formål er at etablere en
overordnet ramme for den tilskudspulje, der fremgår af aftale
om den danske energipolitik 2012-2020 af 22. marts 2012. Det
fremgår blandt andet af energiaftalen, at "Puljen skal fremme
energieffektiv anvendelse af vedvarende energi i virksomhedernes
produktionsprocesser. Støtten gives som anlægstilskud
til projekter, der erstatter fossile brændsler med vedvarende
energi eller fjernvarme samt energieffektiviseringer i direkte
tilknytning til disse konverteringsprojekter."
2. Lovforslagets
hovedindhold
Med lovforslaget sikres således
udmøntningen af en ny pulje til støtte af
virksomhedernes omstilling til vedvarende energi i virksomhedernes
produktionsprocesser. Det forventes, at den nye
støtteordning i 2020 har en effekt på:
- en reduktion af
fossil energi med ca. 16 Peta Joule,
- en
forøgelse af andelen af vedvarende energi med ca. 1,1 pct.
point,
- en reduktion i
CO2-udledningen med ca. 1,5 pct. /1
mio. tons/årligt (1990).
Ordningen planlægges at gå i gang
medio 2013. Der er i effektforventningerne indlagt en
forudsætning om følgende bevillingsmæssige
rammer: I 2013 afsættes der 250 mio. kr. og 500 mio. kr.
årligt fra 2014, der fastholdes til og med 2020, i alt 3,75
mia. kr. I løbet af det første halvår af 2015
vil der blive foretaget en evaluering.
Virksomhedernes procesenergiforbrug er i stort
omfang baseret på fossile brændsler, hvilket skyldes
såvel tekniske forhold (tilstrækkelig høje
temperaturer i processer m.v.) som økonomiske forhold. Det
bliver derfor en betydelig udfordring at sikre en omstilling af
virksomhedernes energiforbrug til vedvarende energi. Hertil kommer
desuden, at virksomhederne betaler en lav afgift af fossile
brændsler til procesenergi, som mindsker virksomhedernes
økonomiske incitament til at skifte til vedvarende
energi.
Ordningens hovedmål er at sikre den
størst mulige klima- og energieffekt for de afsatte midler.
Der ydes tilskud til gennemførelse af foranstaltninger og
aktiviteter, som har en klima- og energieffekt, og som kan bidrage
til energieffektiviseringer herunder reduktioner i
CO2-emissioner.
Udover de nævnte hovedmål vil der
yderligere evt. kunne tages hensyn til den samlede belastning af
energiudgifterne i virksomhederne, idet behovet for omstilling vil
kunne variere, afhængigt af de enkelte virksomheders samlede
energiudgifter og ændringerne af disse, som følge af
de løbende skatte- og afgiftsomlægninger. De
opstillede mål vil blive konkretiseret yderligere i form af
en række kriterier i den kommende bekendtgørelse,
ligesom der i tilfælde af behov for prioritering af puljens
midler kan opstilles prioriteringskriterier for bedømmelse
af de indkomne tilsagn. Prioriteringskriterierne vil tage
udgangspunkt i de ovennævnte hovedmål.
Ved fastsættelsen af kriterier vil det
desuden være væsentligt at sikre, at ordningen
undgår at overkompensere virksomhederne i forhold til EU's
statsstøtteregler og at der ikke ydes tilskud til at
finansierer omstillingsprojekter, der alligevel ville blive
realiseret. Der vil således ikke kunne ydes tilskud til
projekter, der driftsøkonomisk skønnes at ville
være rentable for virksomhederne at gennemføre uden
tilskud. Projekterne vil bl.a. blive bedømt ud fra deres
økonomiske tilbagebetalingstid. Der vil derfor være
mulighed for at afvise tiltag med meget korte
tilbagebetalingstider, ligesom der i beregning af
støttebehovet skal medregnes andre støtte- og
reguleringsmæssige ordninger for at undgå
overkompensation.
Skulle det vise sig nødvendigt at
prioritere midlerne eller oprette særlige puljer til bestemte
brancher, støtteberettigede aktiviteter, teknologier eller
brændsler, vil der i bekendtgørelsen indarbejdes
mulighed herfor.
2.1. Støtteberettigede
projekter
Som det fremgår af lovforslaget, kan
ordningen, jf. nærmere nedenfor, deles i fire
støtteelementer: Støtte til projekter, der erstatter
fossile brændsler med vedvarende energikilder, projekter der
erstatter fossile brændsler med fjernvarme, projekter der
sikrer energieffektivisering i tilknytning til
konverteringsprojekterne samt støtte til projekter i
kraft-varme- og varmeværker, der erstatter fossile
brændsler med vedvarende energikilder og som leverer
fjernvarme til brug for virksomhedernes produktionsprocesser.
Ordningen retter sig ligeledes mod, at virksomheder, der enten er
helt nyetablerede eller foretager væsentlige
kapacitetsudvidelser, der kræver etablering af et nyt
energiforsyningsanlæg, får incitament til at
vælge et energiforsyningsanlæg baseret på
vedvarende energikilder eller fjernvarme.
2.1.1. Projekter, der erstatter
fossile brændsler i virksomhedernes produktionsprocesser med
vedvarende energikilder
Den første del af ordningen
vedrører således støtte til virksomheder, hvor
støtten gives til projekter, der erstatter fossile
brændsler i virksomhedernes produktionsprocesser med
vedvarende energikilder. Langt de fleste industrivirksomheder har
en kedel, der anvender fossile brændsler som olie, naturgas
eller kul i produktionsprocessen. Støtten til
virksomhedernes omlægning vil være med til at sikre, at
flere virksomheder anvender energi fra vedvarende energikilder i
stedet for fossile brændsler da anlæg baseret på
afbrænding af vedvarende energikilder (VE-anlæg) er
betydeligt mere omkostningstunge i forhold til anlæg baseret
på fossile brændsler. Under denne del af
støtteordningen kan der desuden ydes støtte til
varmepumper, der udnytter omgivelsernes varme som energikilde.
Der kan ligeledes under den første del af
ordningen ydes støtte til hybridanlæg, idet der kun
ydes en forholdsmæssig støtte ved ombygning af
anlæg til en kombineret drift med fossile brændsler og
vedvarende energi-kilder. Dette er nødvendigt for at
understøtte muligheden for at udbygningen med vedvarende
energi kan ske gradvist.
2.1.2. Projekter, der erstatter
fossile brændsler med fjernvarme
I den anden del af ordningen, som vedrører
projekter, der erstatter fossile brændsler med fjernvarme, er
udgangspunktet ofte, ligesom ved konvertering under den
første delordning, at virksomhederne har en kedel, der
anvender fossile brændsler som olie, naturgas eller kul i
deres produktionsprocesser. Støtten vil under denne
delordning være med til at sikre, at flere virksomheder
anvender fjernvarme i stedet for fossile brændsler. Det er
her en forudsætning, at investeringerne vil medføre
primærenergibesparelser, at fjernvarmeanlægget opfylder
kravene i definitionen af energieffektiv fjernvarme, jf. EU's
kraftvarmedirektiv og endelig, at kombinationen af varmeproduktion
og varmedistribution vil medføre
primærenergibesparelser.
2.1.3. Projekter, der sikrer
energieffektivisering i direkte tilknytning til
konverteringsprojekterne
Hvad angår den tredje del af ordningen, kan
virksomheder, der får støtte til en konvertering under
første eller anden delordning, vælge også at
søge om støtte til projekter, der sikrer
energieffektivisering i direkte tilknytning til
konverteringsprojekterne. Når kedelanlægget udskiftes
med et nyt anlæg, er der ofte store muligheder for at
energioptimere virksomhedernes energiforbrugende processer. Der
kunne f.eks. være tale om energieffektiviseringer, der
optimerer virksomhedens varmesystem, procesoptimering eller
anvendelse af varmepumper. Denne energieffektivisering bidrager til
opfyldelse af både EU's og Danmarks energi- og
klimamål, herunder målsætningen om en 20 pct.
energieffektivisering i EU i 2020.
2.1.4. Projekter der
vedrører støtte til omlægning af kraft-varme og
varmeværker, der erstatter fossile brændsler med
vedvarende energikilder
Den fjerde og sidste del af ordningen,
vedrører støtte til omlægning af kraft-varme og
varmeværker, der erstatter fossile brændsler med
vedvarende energikilder og som leverer fjernvarme til brug for
virksomhedernes produktionsprocesser. Støtten vil blive
nedsat forholdsmæssigt i forhold til kraft-varme og
varmeværkernes leverancer til husstande m.v. samt evt.
elproduktion for at sikre, at støtten indirekte
målrettes i forhold til virksomhedernes meromkostninger til
procesvarme.
2.2. Støttemodtagere
Det overordnede formål med ordningen er at
fremme en energieffektiv anvendelse af vedvarende energi-kilder i
virksomhedernes produktionsprocesser. Fokus for ordningen er derfor
erhvervsvirksomheder, der anvender procesenergi til
procesformål. Ved procesformål forstås
virksomheder, der har både tung og let proces og ved
procesenergi forstås energi, der anvendes til en produktion,
hvor varen undergår en forandring, og at energien anvendes
til fremstilling af en vare, der er bestemt for afsætning.
Dette betyder, at alle momsregistrerede erhvervsvirksomheder, der
anvender energi til procesformål, som udgangspunkt vil
være omfattet af støtteordningen.
2.3. Tilskudsbeløbets
beregning og størrelse
Ordningen vil blive administreret i
overensstemmelse med EU's generelle gruppefritagelsesforordning for
statsstøtte. Dette betyder f.eks. at fastsættelse af
tilskudsbetingelser og tilskudsstørrelser vil ske i
overensstemmelse hermed. De maksimale støtteprocenter for
ordningens dele følger således af EU's generelle
gruppefritagelsesforordning, som fastsætter
tilskudsbetingelser og tilskudsstørrelser. Da den generelle
gruppefritagelsesforordning ikke finder anvendelse på
individuel investeringsstøtte til miljøbeskyttelse,
som overstiger ca. 55 mio. kr. (7,5 mio. euro) pr. virksomhed pr.
investeringsprojekt og da der samtidigt ikke foreslås et
øvre loft for støtte, betyder det, at
enkeltstående projekter med en investeringsstøtte
på mere end ca. 55 mio. kr. (7,5 mio. euro), skal anmeldes
særskilt til Kommissionen med henblik på en detaljeret
vurdering og godkendelse efter EU's miljørammebestemmelser.
I disse enkeltstående sager vil tilskudsstørrelser og
betingelser efter EU's miljørammebestemmelser blive lagt til
grund. Skulle det derudover vise sig nødvendigt at foretage
en notifikation på andet grundlag end
gruppefritagelsesforordningen, vil disse enkeltstående sager
blive anmeldt og notificeret overfor Kommissionen. EU's
miljørammebestemmelser og den generelle
gruppefritagelsesforordning er pt. under revision, og måtte
det vise sig nødvendigt at justere støtteordningen i
lyset af de nye rammer vil dette ske.
2.4. Tilskudsadministrative
regler
Lovforslaget indeholder en række
tilskudsadministrative regler. Det drejer sig blandt andet om krav
i forhold til indsendelse af ansøgning om tilskud, herunder
hvilken dokumentation en ansøgning skal indeholde samt
hvilke oplysningspligter, der påhviler ansøger og
tilskudsmodtager. Loven indeholder også bestemmelser om
bortfald og tilbagebetaling af tilskud, klage og straf. Tilskud kan
f.eks. bortfalde, hvis ansøger har afgivet urigtige eller
vildledende oplysninger af betydning for ansøgningen om
tilsagn eller udbetaling af tilskud. Der vil være mulighed
for bødestraf, hvis en ansøger om tilskud f.eks.
giver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier
oplysninger af betydning for afgørelser der træffes i
henhold til loven. Det foreslås i overensstemmelse med andre
tilskudslove og af hensyn til den nærmere
tilrettelæggelse af støtteordningen, at den
nærmere udmøntning af en række af de
tilskudsadministrative regler sker i den kommende
bekendtgørelse som forventes sendt i høring medio
2013.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget etablerer en ny tilskudspulje fra
2013 med en ramme på 250 mio. kr. og fra 2014 til og med 2020
med en årlig ramme på 500 mio. kr. Den nye
tilskudspulje vil indebære en administrativ belastning for
Energistyrelsen, hvor der vil blive tilført 7,5 mio. kr. i
2013 og 15,0 mio. kr. 2014 over finansloven. Størrelsen af
administrationsprocenten for 2015 og frem vil blive fastlagt efter,
at der i foråret 2014 foretages en evaluering af
administrationsomkostningerne ved udgangen af 2013.
Energiklagenævnet behandler efter lovforslaget klager over
afgørelser, som er truffet af klima-, energi- og
bygningsministeren eller en myndighed under ministeriet, som
ministeren har henlagt sine beføjelser efter loven til. Det
er vanskeligt på nuværende tidspunkt at vurdere i
hvilket omfang, at den foreslåede lov vil medføre
klagesager hos Energiklagenævnet. Det kan ikke udelukkes, at
der som følge af lovforslaget vil ske en stigning i
ressourceforbruget hos Energiklagenævnet, som der må
tages stilling til senere, når der er erfaring med
ordningen.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske
og administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været i høring hos
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER). Det er TER's
vurdering, at lovforslaget ikke pålægger erhvervslivet
nye økonomiske eller administrative byrder eller lettelser,
idet der er tale om en frivillig støtteordning, hvorfor der
udelukkende vil forekomme administrative byrder for de virksomheder
der ønsker at søge om statstilskud til vedvarende
energi til proces. De administrative byrder vil således
afhænge af antallet af virksomheder som søger.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget pålægger ikke borgerne
nye administrative byrder eller lettelser, idet der er tale om en
frivillig støtteordning, målrettet erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget forventes at fremme en
energieffektiv anvendelse af vedvarende energi i virksomhedernes
produktionsprocesser. Det forventes af den nye ordning i 2020 har
en effekt på:
- en reduktion af
fossil energi med ca. 16 Peta Joule,
- en
forøgelse af andelen af vedvarende energi med ca. 1,1 pct.
point,
- en reduktion i
CO2-udledningen med ca. 1,5 pct. /1
mio. tons/årligt (1990).
7. Forholdet til EU-retten
Ordningen vil blive administreret i
overensstemmelse med EU's generelle gruppefritagelsesforordning for
statsstøtte. Dette betyder f.eks. at fastsættelse af
tilskudsbetingelser og tilskudsstørrelser vil ske i
overensstemmelse hermed.
Da den generelle gruppefritagelsesforordning ikke
finder anvendelse på individuel investeringsstøtte til
miljøbeskyttelse, som overstiger ca. 55 mio. kr. (7,5 mio.
euro) og da der samtidigt ikke foreslås et øvre loft
for støtte, betyder det, at enkeltstående projekter
med en investeringsstøtte på mere end ca. 55 mio. kr.
(7,5 mio. euro) skal anmeldes særskilt til Kommissionen med
henblik på en detaljeret vurdering og godkendelse efter EU's
miljørammebestemmelser. I disse enkeltstående sager
vil tilskudsstørrelser og betingelser efter EU's
miljørammebestemmelser blive lagt til grund. Skulle det
derudover vise sig nødvendigt at foretage en notifikation
på andet grundlag end gruppefritagelsesforordningen, vil
disse enkeltstående sager blive anmeldt og notificeret
overfor Kommissionen. EU's miljørammebestemmelser og den
generelle gruppefritagelsesforordning er pt. under revision, og
måtte det vise sig nødvendigt at justere
støtteordningen i lyset af de nye rammer vil dette ske.
8. Hørte myndigheder,
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt i
høring til følgende myndigheder og
organisationer:
3F Fagligt Fælles Forbund, Autoriserede
Kølefirmaers Brancheforening, Aalborg Portland A/S,
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S,
Akademisk Arkitektforening, Affald Danmark, Autoriserede
Kølefirmaers Brancheforening, Ankenævnet på
Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Boligselskabernes Landsforening, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter,
Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik, Bygge-,
Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), BIPS -
Byggeri, Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde,
Byggecentrum, Byggeriets Evaluerings Center, Bygherreforeningen i
Danmark, Byggeskadefonden, CO-industri, Concito, Danmarks
Statistik, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond),
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Teknisk Universitet (DTU),
Danmarks Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk Energi,
Dansk Energibranche forening (DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk
Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas, Dansk Gasteknisk Center
(DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Standard, A/S Dansk Shell, Dansk
Solvarmeforening, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk
Varefakta Nævn, Dansk Varme Service, Dansk Ventilation,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK, Dansk
Metal, Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og
Spildevandsforening), Datatilsynet, De Grønne, DELTA Dansk
Elektronik, Det økologiske Råd, DI ITEK, DI -
Organisation for erhvervslivet, DONG Energy A/S, Dong E&P, DS
Håndværk & Industri, DTU - Afdelingen for
myndighedsbetjening, Ejendomsforeningen Danmark, Energi- og
olieforum.dk, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark,
Energiklagenævnet, Energitilsynet, Energitjenesten, E.ON
Danmark A/S, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen
Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA),
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi,
Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, Frederiksberg
Kommune, Frie Elforbrugere, FSR Danske revisorer, GasTech,
Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk service), Grundfos, Hess ApS,
HMN Naturgas I/S, Håndværksrådet, Indukraft
Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i
Danmark (IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent
Energi, IT-Branchen, Kalk og Teglværksforeningen,
KOOPERATIONEN, Københavns Energi, KTO - Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL - Økonomisk
sekretariat, Københavns Kommune, Københavns Kommune -
Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Landbrug & Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark (LO), LCA Center, Landsbyggefonden,
Mærsk Olie og Gas A/S, Naturgas Fyn, NOAH Energi og Klima,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Organisationen for
Vedvarende Energi, Partnerskabet for brint og
brændselsceller, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Reel Energi Oplysning (REO), Registreringsordningen for
energisynskonsulenter, RenoSam, Risø (DTU), Rockwool A/S,
Statens Byggeforsknings Institut, Statoil A/S, Statoil Gazelle A/S,
Tekniq, Teknologisk Institut, Telekommunikationsindustrien, TUN -
Trælast handlerunionen, Varmepumpeordningen,
Varmepumpefabrikantforeningen, Varmepumpefabrikantforeningen,
Vattenfall A/S, VedvarendeEnergi, VELTAK - VVS- og El-Tekniske
Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove,
Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden,
Østkraft, Aalborg Universitet.
9. Sammenfattende skema
| | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
| | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget etablerer en ny tilskudspulje
fra 2013 med en ramme på 250 mio. kr. og fra 2014 til og med
2020 med en årlig ramme på 500 mio. kr. Forslaget
vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for regioner
og kommuner. |
| | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget giver erhvervslivet et
økonomisk incitament til omstilling af deres processer til
vedvarende energi, svarende til de midler, der er afsat på
Finansloven. | Lovforslaget pålægger ikke
erhvervslivet økonomiske byrder, da der er tale om en
frivillig ordning. |
| | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget pålægger ikke
erhvervslivet nye økonomiske eller administrative byrder
eller lettelser, idet der er tale om en frivillig
støtteordning, hvorfor der udelukkende vil forekomme
administrative byrder for de virksomheder der ønsker at
søge om statstilskud til vedvarende energi til proces. De
administrative byrder vil afhænge af antallet af virksomheder
som søger. |
| | Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
| | Miljømæssige
konsekvenser | Det forventes at lovforslaget vil
føre til en øget andel af vedvarende energikilder og
dermed bidrage til reduktion af fossil energi såvel som
drivhusgasudledning. | Ingen |
| | Forholdet til EU-retten | Ved fastsættelse af
tilskudsbetingelser og tilskudsstørrelser vil EU's generelle
gruppefritagelsesforordning for statsstøtte blive lagt til
grund. Da den generelle gruppefritagelsesforordning ikke finder
anvendelse på individuel investeringsstøtte til
miljøbeskyttelse som overstiger ca. 55 mio. kr. (7,5 mio.
euro), og da der samtidigt ikke foreslås et øvre loft
for støtte, betyder det, at enkeltstående projekter
med en investeringsstøtte på mere end ca. 55 mio. kr.
(7,5 mio. euro) pr. virksomhed pr. investeringsprojekt skal
anmeldes særskilt og dermed enkeltvist til Kommissionen med
henblik på en detaljeret vurdering og godkendelse efter EU' s
miljørammebestemmelser. |
| |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Der indføres med stk.
1 en støtteordning til fremme af energieffektiv
anvendelse af vedvarende energikilder til procesformål i
virksomheder. Der vil efter ansøgning kunne gives tilskud
til projekter, der erstatter fossile brændsler med vedvarende
energikilder eller fjernvarme samt energieffektiviseringer i
direkte tilknytning til disse projekter. Det skal i
afgørelsen om tilskud efter lovforslaget sikres, at tilskud
kun kan gives til gennemførelse af foranstaltninger og
aktiviteter, der har en klima- og energieffekt, og som kan bidrage
til energieffektiviseringer herunder reduktion i
CO2-udledningen.
Det forventes at den nye ordning i 2020 kan
bidrage med en reduktion af anvendelsen af fossil energi med ca. 16
Peta Joule og en forøgelse af andelen af vedvarende energi
med ca. 1,1 pct. point. Den forventede reduktion i CO2-udledningen er med den nye ordning ca.
1,5 pct. i forhold til 1990, hvilket svarer til en reduktion
på ca. 1 mio. tons CO2-ækvivalent pr. år fra
2020.
Stk. 2
fastlægger hvilke vedvarende energikilder, der er
støtteberettiget i medfør af denne lov. Ved valg af
støtteberettigede vedvarende energikilder i stk. 2 er der
lagt vægt på, at støtten skal virke som
incitament for procesvirksomheders brug af bestemte vedvarende
energikilder, som ikke i forvejen er begunstiget via f.eks. skatte-
og afgiftsreguleringen eller andre statslige
støtteordninger.
I stk. 3
foreslås det, at klima-, energi- og bygningsministeren,
indenfor rammerne af EU's statsstøtteregler kan
fastsætte regler, som præciser indhold og
afgrænsning af de i stk. 2 nævnte vedvarende
energikilder. Ministeren kan tillige bestemme, at flere vedvarende
energikilder skal være støtteberettiget. Vedvarende
energikilder defineres i EU's gruppefritagelsesforordning og EU's
miljørammebestemmelser, som værende følgende
ikke-fossile energikilder: vind, sol, geotermisk varme,
bølge- og tidevandsenergi, vandkraftanlæg, biomasse,
gas fra deponeringsanlæg, gas fra rensningsanlæg og
biogas. I det omfang klima- energi- og bygningsministeren
ønsker at flere vedvarende energikilder skal være
støtteberettiget, skal det derfor ske indenfor rammerne af
de nævnte definitioner.
Til § 2
Bestemmelsen fastlægger hvad der i denne
lov forstås ved energi fra vedvarende energikilder. Begrebet
energi fra vedvarende energikilde, som foreslået i stk. 1 nr. 1, er hentet fra definitionen i
artikel 17 i Kommissionens forordning (EF) Nr. 800/2008 af 6.
august 2008 om visse former for støttes forenelighed med
fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88
(Generel gruppefritagelsesforordning). Forordningen er
offentliggjort den 9. august 2008 i Den Europæiske Unions
Tidende 2008 nr. L 214, side 3. 8.
Ved fossilt energi til procesformål
forstås i stk. 1, nr. 2
virksomhedens forbrug af afgiftspligtig varme, brændsler og
elektricitet til procesformål, der er
tilbagebetalingsberettigede efter § 11 i lov om afgift af
mineralolieprodukter m.v., § 10 i lov om afgift af naturgas og
bygas, § 8 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og
§ 11 i lov om afgift af elektricitet. Det fremgår
generelt af skatteministeriets afgiftsvejledning, at når
energi anvendes til procesformål i en virksomhed, bliver
energien anvendt i en produktion, hvor en vare, der er bestemt for
afsætning, undergår en forandring. Ovenstående
beskrivelse af procesformål, omfatter således
energiforbrug til såvel tunge som lette processer. Når
der ydes støtte til energi til procesformål eller
støtte til vedvarende energikilder i virksomhedens
produktionsprocesser, i medfør af denne lov, sigtes der
således på støtte, der har til formål at
erstatte anvendelsen af fossile brændsler til
procesformål med vedvarende energikilder eller fjernvarme til
procesformål.
Til § 3
For at sikre den forventede klima- og
energieffekt, følger det af stk.
1, at projekterne skal opfylde en række krav om klima-
og energieffekt, som vil blive konkretiseret i den kommende
bekendtgørelse. Der vil ved udmøntningen af lovens
klima- og energimål blandt andet blive lagt vægt
på en række forhold:
- at projekterne
har en høj energieffektivitet og dermed udnytter
brændslet bedst muligt. For nogle projekter vil det
være relevant at udnytte evt. overskudsvarme fra
procesenergien i et fjernvarmesystem eller til rumopvarmning,
- at projekterne
indeholder de mulige energibesparelser som sikrer, at der kun gives
tilskud til energieffektive projekter.
Der kan ligeledes fastsættes kriterier om
rentabilitet. Formålet med kriterier om rentabilitet er at
undgå, at der ydes tilskud til projekter, der
driftsøkonomisk skønnes at ville være rentable
for virksomhederne at gennemføre uden tilskud. Der vil
derfor være mulighed for at afvise tiltag med meget korte
tilbagebetalingstider.
Ud over reduktion af CO2-udledningen, fører optimering af
procesanlæg i industrien, reduktion af energiforbrug og
anvendelse af visse vedvarende energiformer, ofte til øvrige
miljøforbedringer. Der forventes således også en
reduktion af andre drivhusgasser, som vil blive omregnet til
CO2-ækvivalenter. Ved CO2-ækvivalent forstås en
mængde drivhusgas, der har samme effekt på den globale
opvarmning som 1 ton CO2. Der vil
blive lagt betydelig vægt på at sikre en så stor
klima- og energieffekt pr. tilskudskrone som muligt.
Af stk. 2,
fremgår desuden, at hvis der er brug for at prioritere mellem
to eller flere projekter, som begge eller alle opfylder de i stk. 1
nævnte mål, vil der derudover evt. kunne tages hensyn
til den samlede belastning af energiudgifterne i virksomhederne,
idet behovet for omstilling vil kunne variere, afhængigt af
de enkelte virksomheders samlede energiudgifter og
ændringerne af disse, som følge af de løbende
skatte- og afgiftsomlægninger.
Det fremgår af stk.
3 og 4 hvilke
tilskudsberettigede projekter, der foreslås omfattet af
lovforslaget.
Med den nye ordning kan der ydes tilskud til de
aktiviteter, som er nødvendige i forbindelse med
konvertering fra anlæg, som leverer energi til
virksomhedernes produktionsproces, baseret på fossile
brændsler til udnyttelse af vedvarende energikilder eller
fjernvarme.
Der kan ifølge stk.
3, nr. 1 gives tilskud til energieffektive projekter i
virksomheder, der erstatter fossile brændsler med energi fra
vedvarende energikilder til procesformål i virksomheden.
I mange produktionsvirksomheder findes i dag et
lokalt energiforsyningsanlæg baseret på fossile
brændsler, som kul, olie eller naturgas. Med ordningen vil en
lang række af disse anlæg kunne konverteres til at
anvende vedvarende energikilder som brændsel, f.eks. i form
af biomasse. De investeringer, der er krævet i den enkelte
konvertering vil variere, afhængig af hvilket brændsel
der konverteres fra og til. I nogle tilfælde vil kun en
mindre ombygning af kedelanlægget være
nødvendig, mens det i andre tilfælde vil være
nødvendigt med en større ombygning eller et nyt
anlæg til f.eks. håndtering af brændsel og
aske.
Der vil blive lagt vægt på, at
ordningen kun yder tilskud til de støtteberettigede
omkostninger i forbindelse med konverteringen, jf. dog § 3,
stk. 3, nr. 3. Der vil ved beregningen af
investeringsstøtten blive taget udgangspunkt i at der ydes
støtte til anlæg, der dimensioneres til at dække
virksomhedens eget procesenergiforbrug. Virksomheder der i dag
anvender fjernvarme til procesformål vil ikke kunne modtage
støtte efter stk. 3, nr. 1.
Ordningen retter sig ligeledes mod, at
virksomheder, der enten er helt nyetablerede eller foretager
væsentlige kapacitetsudvidelser, der kræver etablering
af et nyt energiforsyningsanlæg, får incitament til at
vælge et energiforsyningsanlæg baseret på
vedvarende energikilder eller fjernvarme.
Anlæg baseret på vedvarende
energikilder vil overvejende blive etableret i eller på den
enkelte virksomheds egne bygninger eller på egen matrikel.
Dog giver ordningen også mulighed for at yde tilskud til
anlæg placeret udenfor virksomhedens egen matrikel. Det kan
f.eks. dreje sig om, at et antal virksomheder i fællesskab
etablerer et energianlæg, som leverer energi direkte til brug
for virksomhedernes produktionsprocesser.
Der kan ifølge stk.
3, nr. 2 gives tilskud til virksomheders tilslutning til
fjernvarme til procesformål i virksomheden, hvor dette er
muligt. Når det er teknisk muligt vil det ofte være
attraktivt for virksomheder at konvertere fra eget
energiproduktionsanlæg baseret på fossilt
brændsel til fjernvarme, da fjernvarme kan være
forbundet med lavere driftsomkostninger.
Det foreslås, at der ifølge stk. 3, nr. 3 gives tilskud til
energieffektiviseringer i tilknytning til de i stk. 3, nr. 1 og 2
nævnte projekter. Ordningen forudsætter, at
konverteringen til vedvarende energikilder eller fjernvarme sker
på en energieffektiv måde. Der vil derfor blive lagt
vægt på, dels at der ikke installeres større
anlæg end nødvendigt, dels at energien i de
installerede anlæg udnyttes optimalt. Der kan med ordningen
ydes tilskud til de støtteberettigede omkostninger til
energieffektivisering i tilknytning til konvertering til vedvarende
energikilder eller fjernvarme. Der kunne f.eks. være tale om
energieffektiviseringer, der optimerer virksomhedens varmesystem,
procesoptimering eller anvendelse af varmepumper.
I stk. 3, nr. 4
foreslås det, at der kan gives tilskud til projekter i
kraft-varme- og varmeværker, der erstatter fossile
brændsler med energi fra vedvarende energikilder, og som
leverer fjernvarme til procesformål i virksomheder.
Bestemmelsen sigter således mod at kunne give tilskud til et
projekt, hvor et kraft-varmeværk eller varmeværk, der
leverer fjernvarme som opvarmet vand eller damp til en eller flere
virksomheder til procesformål, og hvor værket omstilles
fra afbrænding af fossile brændsler til vedvarende
energikilder. Leverer kraft-varmeværket eller
varmeværket også fjernvarme til husstande eller
producerer elektricitet, vil tilskuddet blive nedsat
forholdsmæssigt.
I medfør af stk.
4 foreslås det, at støtte til
energieffektiviseringer, som sker i tilknytning til det i stk. 3,
nr. 1 nævnte projekt, også kan omfatte støtte
til den del af projektet, som leverer overskudsvarme til et
kollektivt varmeforsyningsanlæg. Ved kollektivt
varmeforsyningsanlæg henvises til den definition, der
fremgår af lov om varmeforsyning. Ved konvertering fra f.eks.
en kulfyret kedel til et anlæg der afbrænder
træflis, kan vandindholdet i træflis være
så højt, at kedeleffektiviteten i det nye anlæg
vil blive lavere end på det gamle kulfyrede anlæg. Ved
at kunne støtte kondensering af røggassen og udnytte
overskudsvarmen enten på selve virksomheden eller ved salg
til et fjernvarmenet kan den samlede energieffektivitet blive
væsentligt forbedret.
For at sikre at det ansøgte projekt og de
tilknyttede energieffektiviseringer alt i alt kan siges at
være energieffektive, foreslås det i stk. 5, at ydelse af tilskud kan betinges af
vilkår om, at tilskudsmodtager foretager et energisyn, som
kan dokumentere, at det ansøgte projekt er energieffektivt.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at Energistyrelsen
kan kræve, at den i stk. 5 nævnte dokumentation
udarbejdes af en registreret energisynskonsulent. Formålet
med at anvende en registreret energisynskonsulent er at sikre
kvalitet i arbejdet. Ved registreret energisynkonsulent
forstås de energisynskonsulenter, der er registreret i
medfør af lov om statstilskud til dækning af udgifter
til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort
energiforbrug.
Da formålet med at yde tilskud er, at det
skal have en tilskyndende effekt for virksomhederne, og da det ikke
er meningen at yde tilskud til projekter, der alligevel vil blive
gennemført, foreslås det i stk.
6, i overensstemmelse med statsstøttereglerne, at det
er en betingelse for at yde tilskud, at projektet ikke er
påbegyndt, inden der gives tilsagn.
Da tilskud i medfør af loven ydes til
procesformål, foreslås det i stk.
7, at tilskuddet gives til den virksomhed, hvis
produktionssted er beliggende i Danmark. For ikke at lægge
unødige hindringer i vejen for at kunne give støtte i
situationer, hvor der f.eks. er økonomiske eller praktiske
fordele forbundet med, at flere virksomheder gå sammen og
søger støtte til fælles energiprojekter, gives
der i stk. 8 mulighed herfor. De
pligter, der gælder for tilskudsmodtageren i medfør af
loven, jf. f.eks. kravene til dokumentation, oplysningspligt m.v.,
gælder for hver enkelt virksomhed i gruppen.
Af stk. 9
fremgår, at de tilskudsberettigede projekter, af
skattemæssige hensyn, skal udføres af virksomheder,
der er registreret efter momsloven. Af stk.
10 følger at de støtteberettigede omkostninger
opgøres uden merværdiafgift (moms). Det foreslås
i stk. 11, at Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte kriterier om
udmøntning af de i stk. 1 nævnte mål om klima-
og energieffekt, herunder kriterier for rentabilitet, samt
fastsætte prioriteringskriterier til brug for
bedømmelsen af de indkomne ansøgninger. Der kan
ligeledes fastsættes regler om opdeling af de årlige
tilsagnsrammer i særlige puljer til bestemte
støtteberettigede projekter, teknologier eller
brændsler samt fastsætte regler om, at produkter og
anlæg skal opfylde nærmere angivne betingelser om
energieffektivitet eller miljøpåvirkning. Af de
kommende regler vil det endvidere fremgå, hvilken betydning
ligningslovens regler for straksafskrivning har for
opgørelsen af de støtteberettigede omkostninger, da
tilskuddet i visse situationer vil blive reduceret svarende til
værdien af straksafskrivningen. Hvis der kommer flere
ansøgninger end der er afsat økonomiske midler til
på finansloven, kan det også blive nødvendigt at
have kriterier for, hvordan man kan prioritere blandt
ansøgerne. Prioriteringskriterierne vil afspejle de i stk. 1
nævnte miljømål, således at projekter, der
f.eks. har en højere klima- og energieffekt kan prioriteres
frem for projekter med en lavere miljø- og energieffekt. Det
foreslås ligeledes, at klima-, energi- og bygningsministeren
kan fastsætte regler om, hvad et energisyn skal indeholde
samt regler om den dokumentation tilskudsmodtageren skal udarbejde.
Hvad angår kommende regler om, hvad et energisyn skal
indeholde, findes der allerede i dag standarder for energiledelse
herunder energisyn, jf. DS/ISO 50001, 1. udgave,
Energiledelsessystemer - Krav og vejledning, 2011-11-09. Der kommer
også regler for energisyn i medfør af direktiv om
energieffektiviseringer, jf. Direktiv 2012/27/EU af
Europa-Parlamentets og Rådets af 25. oktober 2012 om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og
2010/30/EF og ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF,
som skal være implementeret senest primo juni 2014. Det er
ikke hensigten med dette forslag at fastsætte andre
standarder eller regler på dette område, men derimod
alene at fastsætte nærmere regler om omfanget af det
energisyn ansøgeren kan blive bedt om at få foretaget,
som led i ansøgningen. Det er således alene hensigten
at lave et energisyn, der har relevans i forhold til det
ansøgte projekt, dvs. typisk i forhold til
kedelanlægget og forbruget af varme og damp.
Til § 4
Det fremgår af stk.
1, at tilskud ydes og administreres i overensstemmelse med
EUF-Traktatens statsstøtteregler. Tilskud vil derfor,
indenfor rammerne af energiaftalen af 22. marts 2012 om den danske
energipolitik 2012-2020, skulle opfylde betingelserne i den til
enhver tid gældende generelle gruppefritagelsesforordning.
Der vil således blive lagt vægt på, at ordningen
kun yder tilskud til de dokumenterede nødvendige og
identificerbare udgifter i forbindelse med det konkrete
projekt.
Den nugældende gruppefritagelsesforordning
er Kommissionens forordning (EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008 om
visse former for støttes forenelighed med
fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88
(Generel gruppefritagelsesforordning). EU-forordningen er
offentliggjort den 9. august 2008 i Den Europæiske Unions
Tidende 2008 nr. L 214, side 3. Den er gældende frem til 31.
december 2013, hvor den forventes at blive afløst af en ny
EU-forordning. I det omfang det måtte vise sig at ordningen
ikke vil kunne rummes indenfor den kommende
gruppefritagelsesforordning, vil klima-, energi- og
bygningsministeren søge om at få ordningen godkendt
hos Kommissionen efter miljørammebestemmelserne.
Den generelle gruppefritagelsesforordning finder
ikke anvendelse på individuel investeringsstøtte til
miljøbeskyttelse, som overstiger ca. 55 mio. kr. (7,5 mio.
euro) pr. virksomhed pr. investeringsprojekt. Da der samtidigt ikke
foreslås et øvre loft for støtte, vil
enkeltstående projekter, der overstiger denne
anmeldelsestærskel skulle anmeldes særskilt til
Kommissionen med henblik på en detaljeret vurdering og
godkendelse efter EU's retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse (EUT 2008 C 82/01). Skulle det derudover
vise sig nødvendigt at foretage en notifikation på
andet grundlag end gruppefritagelsesforordningen, vil disse
enkeltstående sager blive anmeldt og notificeret overfor
Kommissionen.
Det fremgår af stk. 2,
1. pkt., at en virksomhed kun kan modtage tilskud til
projekter i medfør af § 3, stk. 3, hvis virksomheden
ikke modtager driftsstøtte efter anden lovgivning til den
energiproduktion eller energiudnyttelse, fra det anlæg som
projektet vedrører. Bestemmelsen har til formål at
forhindre, at virksomhederne får dækket de samme
omkostninger to gange, idet der kan være et vist overlap
mellem de omkostninger, der ydes tilskud til efter en
driftsstøtteordning, jf. f.eks. pristillæg i
medfør af lov om vedvarende energi, og de
investeringsomkostninger, der kan opnås tilskud til efter
denne lov. Forbuddet mod kumulation af investerings- og
driftsstøtte sikrer, at de maksimale
støtteintensiteter i Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforordning ikke overskrides. Der henvises
endvidere til bemærkningerne til lovforslagets § 18, nr.
1 og 2.
Det foreslås i stk. 2,
2. pkt., at klima-, energi- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om, at fravige reglen i 1. pkt. helt eller
delvist for så vidt angår støtte til
virksomheder, der udnytter biogas til procesformål i deres
virksomhed. Baggrunden for bestemmelsen i § 4, stk. 2, 2. pkt.
er navnlig den, at biogasanlæg generelt er mere
investeringstunge i både anlægs- og driftsfasen
sammenlignet med andre former for vedvarende energi. Det
foreslås derfor, at klima-, energi- og bygningsministeren, i
det omfang, der måtte opstå behov herfor, og
såfremt EU's statsstøtteregler tillader det, kan
fastsætte regler om, at biogasanlæg i visse
tilfælde vil kunne modtage støtte efter § 3, stk.
3, og hel eller delvis støtte efter § 43 c i lov om
fremme af vedvarende energi. Dette forudsætter Kommissionens
godkendelse efter EU's statsstøtteregler. Bestemmelsen om
støtte til biogas i § 43 c i lov om fremme af
vedvarende energi, som affattet ved § 1, nr. 3, i lov nr. 1390
af 23. december 2012, er dog endnu ikke trådt i kraft, da den
afventer Kommissionens statsstøttegodkendelse.
Det foreslås i stk. 3, at klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte regler om
støtteberettigede omkostninger, tilskudsprocenter,
tilskuddets størrelse og beregning. Det vil af den kommende
bekendtgørelse desuden fremgå, at der ikke kan ydes
støtte til en virksomhed, der ikke har efterkommet et krav
om tilbagebetaling af støtte, som Kommissionen tidligere har
erklæret ulovlig og uforenelig med
statsstøttereglerne. Hvad angår støtte til
projekter, der tillige ydes anden støtte efter andre
støtte- og reguleringsmæssige ordninger, kan det ikke
på forhånd udelukkes, at samfinansiering med andre,
relevante tilskudsordninger kan være hensigtsmæssigt
for at opnå en effektiv anvendelse af tilskudsmidlerne. Det
vil dog kun kunne ske indenfor rammerne af EUF-Traktatens
statsstøtteregler. Det foreslå derfor i stk. 4, at
klima-, energi- og bygningsministeren kan bestemme, hvorvidt og i
hvilket omfang, der kan ydes investeringsstøtte til
projekter, som også kan få tilskud efter anden
lovgivning.
Til § 5
Af forslaget til § 5 fremgår i stk. 1, at ansøgning om tilskud skal
indsendes til Energistyrelsen, som varetager administrationen af
ordningen. Energistyrelsen kan i medfør af stk. 2 meddele tilsagn om tilskud, herunder
bestemme at projektet skal være gennemført inden en
bestemt frist.
Af bestemmelsen i stk.
3 fremgår, at
ansøgeren skal opfylde krav om dokumentation for at modtage
tilskud, som følger af regler udstedt i medfør af
loven. Dette sker bl.a. for at kunne sikre at det ansøgte
projekt lever op til de miljømål, der fremgår af
forslagets § 3, og som vil blive udmøntet nærmere
i form af en række kriterier i den kommende
bekendtgørelse.
Af bestemmelsen i stk.
3 fremgår desuden, at klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om behandling af
ansøgninger og tilsagn herunder om
ansøgningsproceduren, ansøgningens form og indhold
samt tidsfrister, brug af standardblanketter, herunder regler for
kontrol. Bemyndigelsen vedrører således den praktiske
tilrettelæggelse af ansøgningsproceduren og de
nærmere regler for hvordan man skal søge, hvilke
blanketter der skal udfyldes, hvilke oplysninger der skal
vedlægges om det ansøgte projekt. Ministeren kan
tillige fastsætte nærmere regler om vilkår for
tilsagn, vilkår for overdragelse af tilsagn og regler for
tillægstilsagn. Hvad angår muligheden for at kunne give
et tillægstilsagn, tænkes f.eks. på, at der
undervejs i gennemførelsen af et projekt kan opstå
behov for tilsagnsmodtageren til at udvide eller ændre
projektet. Der vil desuden kunne fastsættes nærmere
regler om vilkår for tilskud, der skal gælde for
perioden efter udbetaling herunder regler for kontrol heraf samt
regler for hvilken dokumentation ansøgeren skal udarbejde
for at opnå tilsagn. Hvad angår
ansøgningsproceduren for tilskudsordningen vil denne
fremgå af den kommende bekendtgørelse. Ordningen vil
kunne blive tilrettelagt efter to overordnede modeller. Den ene
model fastsætter en række årlige
ansøgningsrunder, hvor de indkomne ansøgninger i hver
runde vurderes samlet og prioriteres efter et skøn over,
hvilke projekter, der passer bedst til tilskudskriterierne. Den
anden model opererer med løbende ansøgninger efter et
bestemt ansøgningstidspunkt, hvor ansøgeren kan
indsende ansøgninger når som helst, hvorefter disse
som udgangspunkt behandles efter tur (d.v.s. efter
modtagelsestidspunkt) ud fra en individuel kvalitativ vurdering.
Efterhånden som tilsagn gives, reserveres der tilskudsmidler
fra puljen og når der er meddelt tilsagn svarende til hele
årets pulje, ophører muligheden for at ansøge
det pågældende år. Selvom ansøgningerne i
udgangspunktet behandles efter tur, kan modellen åbne for, at
nogle ansøgninger afgøres hurtigere end andre
afhængig af hvilke sagsbehandlingsskridt, der er
nødvendig i den konkrete sag.
Der henvises også til forslagene i
§§ 6, 7 og 8 om dokumentation og oplysningspligt.
Til § 6
Det foreslås i stk.
1, at Energistyrelsen efter ansøgning udbetaler det
tilskud, der er givet tilsagn om efter § 5, når
projektet er gennemført, og omkostningerne til projektet er
afholdt. Af stk. 2 fremgår dog,
at der kan fastsættes nærmere regler om bl.a. hvilke
dokumentationskrav m.v. der skal være opfyldt inden
udbetalingen kan ske.
Tilskud vil ikke kunne udbetales med et
større beløb end anført i tilsagnet. Efter det
foreslåede stk. 2 kan klima-, energi- og bygningsministeren
fastsætte regler om udbetaling af tilskud efter stk. 1,
herunder om ansøgningsfrister, og hvilken dokumentation
ansøgningen skal vedlægges. Ministeren kan herunder
fastsætte regler om projektregnskaber, erklæringer,
revision, ratevis udbetaling m.v., herunder fastsætte en
særlig revisionsinstruks for projekterne.
Der vil efter den foreslåede bestemmelse
bl.a. blive fastsat regler om, at ansøgning om udbetaling
senest skal indgives inden en bestemt frist dels efter projektets
færdiggørelse og dels fra tilsagnstidspunktet.
Overskridelse af fristen vil som udgangspunkt indebære, at
tilskuddet bortfalder, dog således at Energistyrelsen i visse
tilfælde vil kunne se bort fra fristoverskridelsen.
Der vil endvidere blive fastsat regler om,
hvilken dokumentation der skal indsendes i forbindelse med
ansøgning om udbetaling, herunder dokumentation for, at
projektet er gennemført i overensstemmelse med
projektbeskrivelsen og vilkår for tilsagnet, og at
omkostningerne til projektet er afholdt. Der vil kunne
fastsættes regler om, at der skal indsendes projektregnskab
for det projekt, der er givet tilsagn om tilskud til, og hvordan
dette regnskab skal revideres. Der vil også kunne
fastsættes regler om, at oplysninger m.v. skal
bekræftes af en revisor.
Virksomheder, der har modtaget tilsagn om
tilskud, vil have krav på, at beløbet udbetales, hvis
ansøgning om udbetaling indgives rettidigt efter regler
fastsat i medfør af stk. 2, og den fornødne
dokumentation fremsendes, medmindre Energistyrelsen træffer
afgørelse om, at tilsagnet bortfalder, jf. nærmere
nedenfor og forslag til § 9. Tilskudsindehavere kan på
baggrund af tilsagnet få mulighed for at søge
finansiering i f.eks. et pengeinstitut på baggrund af
tilsagnet, indtil tilskuddet udbetales. Der kan i den forbindelse i
medfør af forslag til § 5 blive fastsat regler om, at
et meddelt tilsagn om tilskud efter anmodning fra virksomheden
eller gruppen af virksomheder kan overføres til et penge-
eller realkreditinstitut, der yder lån til finansiering af
projektet.
I forbindelse med behandlingen af
ansøgningen om udbetaling vil Energistyrelsen påse, at
der ikke foreligger omstændigheder, der giver grundlag for at
træffe afgørelse efter forslag til § 9, stk. 1,
om bortfald af tilsagnet om tilskud. Styrelsen vil herunder
påse, at projektet er gennemført i overensstemmelse
med projektbeskrivelsen og vilkårene for tilsagnet om
tilskud. Er det ikke tilfældet, vil styrelsen træffe
afgørelse om, at tilsagnet om tilskud helt eller delvist
bortfalder.
Til § 7
Efter forslaget skal tilskudsmodtager af egen
drift underrette klima-, energi- og bygningsministeren, hvis
tilskudsbetingelserne ikke længere er opfyldt. Bestemmelsen
supplerer § 11 og skal ses i lyset af, at der kan være
forhold omkring tilskudsbetingelserne, som Energistyrelsen ikke er
blevet bekendt med, og som Energistyrelsen dermed ikke selv kan
anmode tilskudsmodtager om at udlevere. Desuden skal
tilskudsmodtageren på forlangende afgive erklæring om,
hvorvidt betingelserne for tilskud fortsat er opfyldt. Bestemmelsen
om oplysningspligt svarer til lignende bestemmelser i anden
støttelovgivning.
Til § 8
Stk. 1 giver klima-,
energi- og bygningsministeren bemyndigelse til at kunne
fastsætte nærmere regler om pligt til at anvende
digital kommunikation i forbindelse med indgivelse af en
række oplysninger, som ansøger og tilskudsmodtager
indsender i henhold til lovforslaget, herunder ansøgning om
tilskud, jf. § 5, ansøgning om udbetaling, jf. §
6, underretning og fremsendelse af erklæringer jf. § 7
og meddelelse af oplysninger, jf. § 11. Bemyndigelsen
gælder også for oplysninger som ansøger og
tilskudsmodtager skal indgive i medfør af regler udstedt i
medfør af loven.
Ved henvendelser kan myndigheden stille krav om,
at den pågældende oplyser en e-mailadresse, som
vedkommende kan kontaktes på i forbindelse med behandlingen
af en konkret sag eller henvendelse til myndigheden. I den
forbindelse kan der også pålægges den
pågældende pligt til at underrette myndigheden om en
eventuel ændring i e-mailadressen, inden den konkrete sag
afsluttes eller henvendelsen besvares, medmindre e-mails automatisk
bliver videresendt til den nye e-mailadresse.
På sigt kan det evt. komme på tale at
udvikle andre digitale løsninger, herunder
selvbetjeningsløsninger og indberetningssystemer, til brug
for administration og kommunikation om forhold som er omfattet af
denne lov eller regler udstedt i medfør heraf. Sådanne
løsninger kan tænkes gjort obligatorisk at anvende for
de omfattede ansøgere og tilskudsmodtagere.
I bekendtgørelsen som udmønter den
foreslåede bemyndigelse i stk. 1, kan der bl.a.
fastsættes regler om, at myndigheden kan sende visse
meddelelser, herunder afgørelser m.v. til virksomhedens
digitale postkasse med de retsvirkninger der følger af lov
om Offentlig Digital Post. Dette vil dog først ske,
når det er blevet obligatorisk for de pågældende
at være tilsluttet den digitale postkasse.
Kravet om digital indberetning gælder
såvel ansøgere, tilskudsmodtagere som andre, der
indsender oplysninger m.v. på deres vegne, f.eks. en evt.
konsulent eller advokat. Bemyndigelsen vil først blive
udnyttet, når der foreligger et gennemprøvet og
driftsikkert system.
I bekendtgørelsen kan der fastsættes
undtagelser fra pligten til at anvende digital kommunikation.
Undtagelsesmuligheden kan f.eks. tænkes anvendt, hvor en
virksomhed med hjemsted i udlandet af forskellige årsager
ikke kan få adgang til en dansk signatur eller i det omfang,
hvor virksomheden f.eks. ikke er it-parat. Retsvirkningen af at
undlade at indsende oplysninger via det digitale system vil
være, at oplysningerne ikke kan anses for modtaget og dermed
ikke kan behandles af myndigheden.
Bemyndigelsen i det foreslåede stk. 2 til at fastsætte nærmere
regler om anvendelse af bestemte it-systemer m.v. kan udnyttes til
bl.a. krav om brug af et bestemt ansøgningssystem.
I stk. 3,
fastsættes det, at digitale meddelelser anses for at
være kommet frem til adressaten, når den er
tilgængelig for meddelelsens adressat. Bestemmelsen finder
anvendelse både på meddelelser, som det er frivilligt
at sende digitalt, og på meddelelser, som det er obligatorisk
at sende digitalt. Bestemmelsen vil have betydning for beregning
af, hvornår eventuelle tidsfrister begynder at løbe,
f.eks. fastsatte frister for fremsendelse af yderligere oplysninger
til brug for sagsbehandlingen eller starttidspunktet for beregning
af klagefristen. Meddelelsen anses for at være kommet frem
til adressaten for meddelelsen, når den er tilgængelig
for adressaten for meddelelsen, dvs. fra det tidspunkt adressaten
har mulighed for at gøre sig bekendt med indholdet af
meddelelsen. Det er således uden betydning, om eller
hvornår adressaten gør sig bekendt med indholdet af
meddelelsen.
En meddelelse vil normalt være
tilgængelig for myndigheden på det tidspunkt, hvor
myndigheden kan behandle meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt
blive registreret automatisk i en modtagelsesanordning eller et
datatilsyn. En meddelelse, der først er tilgængelig
efter kl. 24.00, anses normalt først for modtaget den dag,
hvor meddelelsen er tilgængelig. Kan modtagelsestidspunktet
for en digital meddelelse ikke fastlægges som følge af
problemer med it-systemet eller andre lignende problemer, må
meddelelsen anses for at være kommet frem på det
tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan fremskaffes
pålidelige oplysninger om afsendelsestidspunktet.
IT-problemer (nedbrud, midlertidig
kapacitetsnedgang m.v.) kan betyde, at en digital meddelelse ikke
kan afleveres til myndigheden. Opstår problemerne tæt
på fristen for indgivelse af meddelelsen, og kan problemerne
føre til, at fristen med rimelighed ikke kan overholdes,
anses meddelelsen for at være kommet frem inden for fristen,
hvis den gøres tilgængelig for myndigheden inden for
en rimelig frist efter, at forhindringen er ophørt.
Det bemærkes endelig, at uanset de mere
detaljerede bestemmelser, som denne bestemmelse indeholder om
digitaliseringskrav m.v. indebærer dette ingen ændring
i rækkevidden af øvrige bestemmelser i lovforslaget,
som f.eks. bemyndigelse til at klima-, energi- og
bygningsministeren fastsætter nærmere regler om brug af
standardblanketter m.v.
Bemyndigelsen i stk.
4 kan udnyttes til at udstede og udsende standarddokumenter
og afgørelser fra myndigheden digitalt. Det omfatter alle
dokumenter, som myndigheden udsteder på lovens område,
således at dokumenterne kan udstedes uden personlig
underskrift eller med maskinelt eller på tilsvarende
måde gengivet underskrift, eller under anvendelse af en
teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
dokumentet.
Bemyndigelsen i stk.
5 til at fastsætte nærmere regler om at
dokumenter, der udelukkende er udstedt på grundlag af
elektronisk databehandling, kan udstedes alene med angivelse af
myndigheden som afsender, kunne tænkes anvendt til at
fastsætte regler om f.eks. maskinel udsendelse af kvittering
for modtagelse af ansøgninger eller oplysninger.
Til § 9
Det foreslås i stk.
1, at Energistyrelsen kan bestemme, at tilsagn om tilskud i
henhold til denne lov helt eller delvis bortfalder, hvis
1) ansøgeren
har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet
oplysninger af betydning for ansøgningen om tilsagn om eller
udbetaling af tilskud,
2) projektet ikke
er gennemført i overensstemmelse med projektbeskrivelsen i
ansøgningen eller de af Energistyrelsen fastsatte
vilkår for tilskud, eller
3) ansøgeren
ikke overholder denne lov eller regler fastsat i medfør
heraf.
Som det fremgår af den foreslåede
§ 6, vil der ikke blive udbetalt
tilskud, før det projekt, der er givet tilsagn om tilskud
til, er gennemført og udgifterne hertil afholdt. Hvis
Energistyrelsen inden udbetalingen af tilskuddet - f.eks. i
forbindelse med ansøgning om udbetaling af tilskuddet efter
§ 8 - bliver opmærksom på, at de forhold, der er
nævnt i stk.1, nr. 1-3 foreligger, vil styrelsen træffe
afgørelse om, at tilsagnet om tilskud helt eller delvist
bortfalder, og der vil herefter ikke eller kun delvist blive
udbetalt tilskud.
Hvis de forhold, der er nævnt i stk. 1, nr.
1-3, først konstateres efter udbetalingen af tilskuddet -
f.eks. i forbindelse med opfølgende kontrol eller i
forbindelse med virksomhedens indsendelse af oplysninger eller
dokumentation, vil Energistyrelsen efter det foreslåede stk. 2 kunne bestemme, at det udbetalte
tilskud helt eller delvist skal tilbagebetales.
Delvist bortfald af et tilsagn eller krav om
delvis tilbagebetaling efter stk. 1 og 2 vil f.eks. kunne komme
på tale, hvis projektet kun delvist er gennemført i
overensstemmelse med projektbeskrivelse, forudsat at projektet
alligevel helt eller delvist har den effekt, der lå til grund
for tilsagnet om tilskud.
Det foreslås i stk.
3, at hvis flere virksomheder har modtaget tilskud til et
projekt, som virksomhederne gennemfører i fællesskab,
hæfter virksomhederne solidarisk for krav om tilbagebetaling
efter stk. 2. Det vil indebære, at Energistyrelsen kan
kræve det fulde beløb, der skal tilbagebetales, fra en
hvilken som helst af de pågældende virksomheder,
hvilket f.eks. kan være relevant hvis en eller flere af
virksomhederne er gået konkurs.
Efter det foreslåede stk. 4 kan klima-, energi- og
bygningsministeren fastsætte nærmere regler om bortfald
efter stk. 1 af tilsagn om tilskud og tilbagebetaling efter stk. 2
af udbetalt tilskud, herunder om forrentning af beløb, der
kræves tilbagebetalt. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om, i hvilke tilfælde tilsagn om tilskud bortfalder,
og i hvilke tilfælde udbetalt tilskud skal
tilbagebetales.
Der vil efter den foreslåede bestemmelse
bl.a. kunne fastsættes regler om, at tilsagn ikke bortfalder,
eller udbetalt tilskud ikke skal tilbagebetales, hvis der
foreligger særlige omstændigheder, f.eks.
omstændigheder der forhindrer eller gør det
uforholdsmæssigt vanskeligt at gennemføre projektet i
overensstemmelse med projektbeskrivelsen eller vilkårene i
tilsagnet om tilskud. Der vil også kunne fastsættes
regler om, at tilsagn ikke bortfalder, og udbetalt tilskud ikke
skal tilbagebetales, hvis projektet kun på mindre
væsentlige punkter ikke er gennemført i
overensstemmelse med projektbeskrivelsen og vilkårene for
tilskud.
Der forventes fastsat regler om, at beløb,
der skal tilbagebetales, skal tillægges renter efter
rentelovens § 5, stk. 1 og 2, beregnet fra meddelelsen til
virksomheden om tilbagebetalingskravet.
Til § 10
For at opfylde intentionerne i loven er det
vigtigt, at der føres tilsyn med, at lovens regler
overholdes. Dette tilsyn udføres af ministeren. Tilsynet kan
herunder gennemføres i form af stikprøvekontrol, dvs.
i et udvalgt antal virksomheder uden konkret anledning.
Stikprøvekontrol kan både gennemføres som
sagsgennemgang, hvorunder tilsynsmyndigheden anmoder om yderligere
oplysninger, jf. forslagets § 7, eller fysisk kontrol efter
forslagets § 12. Det er hensigten at ministeren vil delegere
dette tilsyn til Energistyrelsen, jf. bemyndigelsesbestemmelsen i
forslagets § 13.
Til § 11
For at Energistyrelsen kan træffe
afgørelser og føre kontrol på så
veloplyst og veldokumenteret et grundlag som muligt, foreslås
i stk. 1, at ansøgeren og
tilskudsmodtager er forpligtet til at meddele Energistyrelsen
enhver oplysning, som har betydning for meddelelsen af tilsagn og
udbetaling af tilskud og for kontrol i forbindelse med at fastsatte
vilkår overholdes. Dette gælder også de
oplysninger, som Energistyrelsen anmoder ansøger og
tilskudsmodtager om at udlevere. Bestemmelsen suppleres af stk. 2, hvoraf fremgår, at
Energistyrelsen kan indhente alle sådanne oplysninger, som er
nødvendige for varetagelsen af de i loven nævnte
opgaver. Bestemmelsen suppleres af § 7.
Til § 12
Det er forventningen, at der vil blive indgivet
ansøgninger om relativt store projekter, hvor
tilskudsbeløbet vil være af en betragtelig
størrelse (flere mio. kr. pr. projekt). For at kunne
gennemføre en effektiv kontrol med de projekter, der ydes
tilskud til, og af hvorvidt betingelserne herfor er opfyldt,
må myndighederne have adgang til at foretage kontrol på
stedet. Myndighedernes adgang omfatter hele den relevante
virksomheds driftssted og alle øvrige lokaliteter, hvor
projektet efter ansøgningen om tilsagn skal
gennemføres. Det bestemmes endvidere, at myndighederne har
ret til at gøre sig bekendt med virksomhedens eller andre
tilskudsmodtageres skriftlige materiale, herunder materiale der
opbevares i elektronisk form, i det omfang, det er
nødvendigt for at udøve kontrol efter loven og uanset
opbevaringssted. Der er alene tale om en præcisering af, at
også materiale i elektronisk form er omfattet af
bestemmelsen, da det altid har været antaget, at også
sådant materiale kunne efterses af de kontrollerende
myndigheder.
Bestemmelsen giver ifølge forslaget
hjemmel til at foretage kontrol på stedet
(stikprøvekontrol), der kan ske uden retskendelse. Den
foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med
bestemmelserne i lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter med
senere ændringer (retssikkerhedsloven). Denne lov indeholder
bl.a. regler om myndighedernes pligt til at give underretning til
vedkommende borger eller virksomhed forud for et tvangsindgrebs
gennemførelse, samt om den fremgangsmåde,
forvaltningsmyndighederne skal følge ved
iværksættelse af et tvangsindgreb uden for
strafferetsplejen (kontrolbesøg m.v.). Bestemmelsen giver
endvidere mulighed for, at andre i følgeskab med de
kontrollerende myndigheder, såsom personer med særlig
fagkundskab, kan medvirke ved Energistyrelsens kontrol.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 præciserer, at en person eller
virksomhed, der har modtaget tilsagn om tilskud, er forpligtet til
at yde den fornødne hjælp med f.eks. at finde det
nødvendige materiale ved kontrollens gennemførelse og
til at udlevere eller indsende materiale til de kontrollerende
myndigheder på disses begæring, jf. stk. 1.
Bestemmelsen kan i overensstemmelse med retssikkerhedsloven ikke
anvendes til at pålægge tilskudsmodtager en pligt til
at udlevere materiale, hvis der på forhånd foreligger
begrundet mistanke om strafbart forhold, herunder svig. Der er
således ikke pligt til selvinkriminering.
Til § 13
Det foreslås at klima-, energi- og
bygningsministeren i nærmere bestemt omfang kan bemyndige
Energistyrelsen til at udøve de beføjelser, der i
denne lov er tillagt ministeren. Det forventes således bl.a.
at delegere kompetence til at føre tilsyn med at loven
overholdes, jf. § 10 samt at fastsætte regler om den
nærmere udmøntning og tilrettelæggelse af
ordningen, dvs. i praksis den kommende bekendtgørelse, som
vil blive sendt i høring medio 2013.
Til § 14
Med lovforslaget er det hensigten, at klager over
afgørelser truffet af klima-, energi- og bygningsministeren
eller en myndighed under ministeriet, som ministeren har henlagt
sine beføjelser efter loven til, skal kunne indbringes for
det uafhængige Energiklagenævn. Energiklagenævnet
behandler klager efter de fleste love på energiområdet,
f.eks. lov om elforsyning og lov om varmeforsyning. Det er derfor
naturligt, at Energiklagenævnet også bliver
klageinstans for myndighedsafgørelser efter den
foreslåede lov eller regler udstedt i henhold hertil.
Det foreslås i stk.
1, at Energiklagenævnet behandler klager over
afgørelser truffet efter denne lov eller regler udstedt i
henhold til denne lov af klima-, energi- og bygningsministeren
eller af en myndighed under ministeriet, som ministeren har henlagt
sine beføjelser efter loven til.
Forslaget i stk. 2
angiver, at afgørelser truffet af klima-, energi- og
bygningsministeren eller af en myndighed under ministeriet, hvortil
ministeren har henlagt sine beføjelser efter loven, ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed end
Energiklagenævnet. Samtidig er det fastsat, at der ikke er
mulighed for at indbringe afgørelser for domstolene,
før den endelige administrative afgørelse
foreligger.
Klager over afgørelser truffet i
medfør af denne lov vil blive behandlet i henhold til
Energiklagenævnets forretningsorden. Ifølge
bestemmelsen i stk. 3 er klagefristen 4
uger efter, at afgørelsen er meddelt den
klageberettigede.
Forslaget i stk. 4
angiver, at Energiklagenævnet kan delegere sin
beføjelse efter loven til at træffe afgørelse
til Energiklagenævnets formand i et nærmere bestemt
omfang. Delegationsbestemmelsen forudsættes kun anvendt i
sager eller sagstyper, hvor der overvejende kun er behov for
juridisk sagkundskab eller i sager, hvor nævnet har en fast
praksis.
En stor del af lovens beføjelser til
klima- energi- og bygningsministeren forventes delegeret til
Energistyrelsen. Med hjemmel i stk. 5,
kan det i den forbindelse bestemmes, at Energistyrelsens
afgørelser ikke kan indbringes for ministeren, men at disse
alene kan indbringes for Energiklagenævnet.
Forslaget i stk. 6
fastsætter Energiklagenævnets sammensætning.
Energiklagenævnet er oprindelig nedsat i henhold til §
5, stk. 2, i energiaftaleloven, hvor sammensætningen af
nævnets medlemmer er fastsat på grundlag af de
sagstyper, som nævnet skal behandle efter denne lov. Der er
behov for en anden sammensætning af nævnet ved
behandling af klager efter dette lovforslag. Det foreslås
derfor i stk. 6, at nævnet ved behandling af klager i henhold
til den foreslåede lov sammensættes således, at
repræsentanter i nævnet udpeget efter indstilling af
Dansk Industri og Landbrugsraadet erstattes af to sagkyndige
medlemmer, der er udpeget af klima-, energi- og bygningsministeren
efter lov om elforsyning eller lov om varmeforsyning. Det vurderes,
at nævnsmedlemmer efter disse love besidder den relevante
sagkundskab for de sagstyper, som lovforslaget angår.
Ministeren har således efter lov om elforsyning og lov om
varmeforsyning udpeget et antal sagkyndige medlemmer af
Energiklagenævnet for 4 år ad gangen med mulighed for
genudpegning.
Til § 15
Den foreslåede i § 15 svarer til
tilsvarende bestemmelser i andre love på energiområdet,
f.eks. elforsyningslovens § 89, stk. 6, og
varmeforsyningslovens § 26, stk. 4. Bestemmelsen angiver, at søgsmål til prøvelse
af afgørelser truffet af Energiklagenævnet efter
§ 14 skal være anlagt inden 6 måneder efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende.
Til § 16
Stk.1, nr. 1
gør det strafbart at afgive urigtige eller vildledende
oplysninger eller fortie oplysninger af betydning for
afgørelser der træffes i henhold til loven, og i
øvrigt afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller
fortier oplysninger, som er påkrævet i medfør af
§§ 7, 11 og § 12, stk. 2.
Stk.1, nr. 2
gør det strafbart at undlade at yde kontrolmyndigheden den
fornødne hjælp ved kontrollens gennemførelse
efter § 12, stk. 2.
Det følger af stk.
2, at der i regler, der udstedes i medfør af loven,
kan fastsættes straf af bøde for den, der
forsætligt eller groft uagtsomt overtræder reglerne.
Endelig følger det af stk. 3, at
der også kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Til § 17
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2013.
Til § 18
Til nr. 1
(§ 43, stk. 4)
Det foreslås, at det fremgår direkte
af lov om fremme at vedvarende energi, at der ikke ydes
pristillæg og andre ydelser til elektricitet produceret
på vindmøller, hvis der også ydes støtte
efter § 3, stk. 3, i lov om tilskud til fremme af vedvarende
energi i virksomheders produktionsprocesser. Bestemmelsen har,
ligesom den tilsvarende bestemmelse i lov om tilskud til fremme af
vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser § 4,
stk. 2, til formål at forhindre, at virksomhederne får
dækket de samme omkostninger to gange, idet der kan
være et vist overlap mellem de omkostninger, der ydes tilskud
til efter pristillæggene m.v. i medfør af lov om
vedvarende energi, og de investeringsomkostninger, der kan
opnås tilskud til efter lov om tilskud til fremme af
vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser. Forbuddet
mod kumulation af investerings- og driftsstøtte sikrer, at
tildelingen af driftsstøtte efter loven ikke fører
til en overskridelse af det maksimalt tilladte støtteniveau
i henhold til EU's miljørammebestemmelser. Der henvises
endvidere til bemærkningerne til lovforslagets § 4, stk.
2.
Det bemærkes i øvrigt, at der i
forslaget henvises til støttebestemmelser, som indgår
i L 135, som blev fremsat den 6. februar 2013 af klima-, energi- og
bygningsministeren. Disse støttebestemmelser vil, når
de er vedtaget af Folketinget, først blive sat i kraft i det
omfang og fra det tidspunkt, som følger af
Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse. Dette
gælder, uanset at henvisningerne i § 43, stk. 4,
sættes i kraft på et tidligere tidspunkt.
Til nr. 2
(§ 50, stk. 3)
Det foreslås i stk. 3,
2. pkt. , at det fremgår direkte af lov om fremme at
vedvarende energi, at der ikke ydes pristillæg og andre
ydelser til primært elektricitet produceret på andre
VE-elproduktionsanlæg end vindmøller, hvis der
også ydes støtte efter § 3, stk. 3, i lov om
tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser. Bestemmelsen har, ligesom den tilsvarende
bestemmelse i lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i
virksomheders produktionsprocesser § 4, stk. 2, til
formål at forhindre, at virksomhederne får dækket
de samme omkostninger to gange, idet der kan være et vist
overlap mellem de omkostninger, der ydes tilskud til efter
pristillæggene m.v. i medfør af lov om vedvarende
energi, og de investeringsomkostninger, der kan opnås tilskud
til efter lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i
virksomheders produktionsprocesser. Forbuddet mod kumulation af
investerings- og driftsstøtte sikrer, at tildelingen af
driftsstøtte efter loven ikke fører til en
overskridelse af det maksimalt tilladte støtteniveau i
henhold til EU's miljørammebestemmelser. Der henvises
endvidere til bemærkningerne til lovforslagets § 4, stk.
2.
Det foreslås i stk. 3,
3. pkt., at klima-, energi- og bygningsministeren, i det
omfang, der måtte opstå behov herfor, samt i det omfang
EU's statsstøtteregler tillader det, kan fastsætte
regler om, at biogasanlæg i visse tilfælde vil kunne
modtage helt eller delvist tilskud efter § 43 c i lov om
fremme af vedvarende energi, selv om der også ydes
støtte efter lov om tilskud til fremme af vedvarende energi
i virksomheders produktionsprocesser § 3, stk. 3. Baggrunden
for bestemmelsen er navnlig den, at biogasanlæg generelt er
mere investeringstunge i både anlægs- og driftsfasen
sammenlignet med andre former for vedvarende energi.
Det bemærkes i øvrigt, at der i
forslaget henvises til støttebestemmelser, som indgår
i L 199, som blev fremsat den 20. marts 2013 af klima-, energi- og
bygningsministeren. Disse støttebestemmelser vil, når
de er vedtaget af Folketinget, først blive sat i kraft i det
omfang og fra det tidspunkt, som følger af
Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse. Dette
gælder, uanset at henvisningerne i § 50, stk. 3,
sættes i kraft på et tidligere tidspunkt.
Til § 19
Det foreslås, at loven ikke skal
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | Lov om fremme af
vedvarende energi | | Forslag til lov fremme
af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser | | | | | | Kapitel 9 Ikrafttræden | | | | | | § 17. Loven træder i kraft den
1. juli 2013. | | | | | | § 18. I
lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1074 af 8. november 2011, som ændret ved § 2 i lov
nr. 276 af 27. marts 2012, § 1 i lov nr. 576 af 18. juni 2012
og § 1 i lov nr. 1390 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 43.
… | | 1. I § 43 indsættes som stk. 4 : | | | »Stk. 4. Der
ydes ikke pristillæg og andre ydelser efter §§ 35
a, 35 b, 36, 37, 37 a og 38-42, hvis der ydes støtte efter
§ 3, stk. 3, i lov om tilskud til fremme af vedvarende energi
i virksomheders produktionsprocesser.« | | | | § 50. … | | 2. I § 50, stk. 3,indsættes som 2. og
3. pkt.: | Stk. 3. Der ydes ikke
pristillæg efter §§ 45-48 for elektricitet
fremstillet ved afbrænding af affald. Stk. … | | »Der ydes endvidere ikke pristillæg
eller andre ydelser efter §§ 43 a-43 e og 44-48, hvis der
ydes støtte efter § 3, stk. 3, i lov om tilskud til
fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan dog fastsætte
nærmere regler om, at virksomheder, der udnytter biogas som
vedvarende energikilde, og som får støtte i
medfør af § 3, stk. 3, i lov om tilskud til fremme af
vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser, kan modtage
hel eller delvis støtte efter § 43 c.« | | | | | | |
|